سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 15 از 17 نخستنخست ... 511121314151617 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 141 تا 150 , از مجموع 161

موضوع: ###حق و باطل###

  1. Top | #141

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###


    اين يك زهد فلسفه دار و علامت زندگی روح بشر است ، اما آن دو تصور ديگری كه برای زهد عرض كردم در تصور مرده است ، يعنی دو تصوری است كه نشان دهنده هيچ نمونه ای از حيات در بشر نيست ، منشأش‏ دو فكر غلط است آدم خيال می‏كند كه حساب دنيا از حساب آخرت و حساب‏ آخرت از حساب دنيا جداست ، و نمی‏داند كه عبادتش همان طور كه برای‏ آخرت او مؤثر است برای دنيای او هم مؤثر است و به طور كلی زندگی‏ دنيايش همين طور كه برای دنيايش مؤثر است ، برای آخرتش مؤثر است يك‏ فكر غلط می‏كند ، به دنبال آن قدم غلط برمی‏دارد ، به صورت يك موجود بی‏حس و مرده درمی‏آيد و نتيجه اين می‏شود كه دنيا و كار دنيا و زندگی دنيا را رها می‏كند ، می‏رود در يك غار يا صومعه می‏نشيند و گوشه عزلت اختيار می‏كند به خيال اينكه از اين راه به آخرت برسد ، در نتيجه هم از دنيا محروم می‏شود و هم از آخرت ، و خودش هم يك موجود بی‏خاصيت و بی‏اثر می‏گردد اين ، تصور مرده ای از زهد است با آن تصور ديگر كه خيال كنيم‏ خداوند بخيل است از اينكه لذت دنيا را به همان كسی بدهد كه لذت آخرت‏ را می‏دهد و لذت آخرت را به همان كسی بدهد كه لذت دنيا را می‏دهد يعنی‏ خيال كنيم كه امكان ندارد انسان هم در دنيا يك زندگی مرفه داشته باشد و هم در آخرت سعادتمند باشد و در نتيجه لذتهای دنيا را بر خودمان تحريم‏ كنيم تا در آخرت به ما لذت بدهند اين يك تصور مرده است و كسی كه چنين‏ تصوری دارد به صورت يك موجود مرده درمی‏آيد

  2. Top | #142

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    اما آن كسی كه رضای خدا را در چيز ديگری تشخيص می‏دهد ، رضای خدا را در تراحم و تعاطف و خدمت به خلق تشخيص می‏دهد ، رضای خدا را در اين تشخيص می‏دهد كه : « و يؤثرون علی انفسهم و لو كان‏ بهم خصاصة »( 1 ) . از خود می‏كند و به ديگری می‏دهد ، او به صورت يك‏ موجود زنده درمی‏آيد و حيات عاليتری دارد ، چنين موجودی را بايد گفت‏ انسان زنده و بلكه زنده ترين انسانها
    گفتيم فلسفه ديگر زهد ، همدردی و هم سطحی است افراد بشر بايد در زندگی‏ مادی تا حدودی كه ممكن است هم سطح يكديگر زندگی كنند اختلافات طبقاتی كه‏ يكی " كشتی كشتی نعمت " داشته باشد و ديگری " دريا دريا محنت " ، درست نيست البته نمی‏گويم همه افراد بشر بايد در يك سطح زندگی كنند به‏ طوری كه آنكه كار می‏كند و آنكه كار نمی‏كند يك جور نعمت داشته باشند ، نه ، اين حرف درست نيست ، افراد بشر از نظر استعداد و ظرفيت و كار و ابتكار متفاوتند زندگی ميدان مسابقه است و هر كس كه بيشتر فعاليت كند قهرا بايد بهره بيشتر و بهتری داشته باشد ، اما آن تمركز ثروتهائی كه از راه ظلم و تعدی و نه از راه كار و ابتكار و لياقت به دست می‏آيد ، و آن‏ فقرهائی كه نه از ناحيه تنبلی بلكه به واسطه شرايط نامساعد به وجود آوردن‏ ايجاد می‏شود ، نبايد وجود داشته باشد
    علی عليه السلام فرمود : « لولا حضور الحاضر ، و قيام الحجة بوجود الناصر ، و ما اخذ الله علی العلماء ان لا يقاروا علی كظه ظالم و لا سغب مظلوم ، لالقيت حبلها علی غاربها ، و لسقيت آخرها بكأس اولها » ( 2 )

    پاورقی :
    1 - سوره حشر ، آيه . 9
    2- نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 3 ( معروف به خطبه سقثقيه ) صفحه 52


  3. Top | #143

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    درباره خلافت بحث می‏كند كه چطور شد خلافت را بعد از عثمان پذيرفتم در صورتی كه در چنين شرايطی بعد از اينكه چنين وضعی برای خلافت پيش آمده‏ بود ، يك موی بدنم راضی نبود كه چنين مسئوليتی را بپذيرم ، و لهذا وقتی‏ به او برای قبول خلافت مراجعه كردند ، فرمود : « ادعونی و التمسوا غيری ، فانا مستقبلون أمرا له وجوه و ألوان » ( 1 ) . مرا رها كنيد همانجور كه‏ اول رها كرديد برويد به كس ديگری پيشنهاد كنيد ، شما نمی‏دانيد كه ما روبروی چه حوادثی هستيم ، چه حوادث رنگارنگی در آينده هست
    همه را علی عليه السلام پيش بينی می‏كرد و لهذا طبعا راضی نبود كه چنين‏ مسئوليتی را بپذيرد ، ولی فرمود اين وظيفه است و بايد بپذيرد چه وظيفه‏ ای ؟ يكی اين بود : خدا از دانايان امت اسلام پيمان گرفته است ، خدا برای علمای اسلام وظيفه قرار داده است چه وظيفه ای ؟ ! يك وظيفه عالم‏ اسلامی اين است كه وقتی با جامعه ای روبرو می‏شود كه در آن يك عده پر می‏خورند و آن قدر می‏خورند كه از پرخوری ثقل می‏كنند و ديگری آن قدر گيرش‏ نمی‏آيد كه شكمش را سير كند ، در چنين شرايطی بر او واجب است كه قيام‏ كند و اين شكاف را پر نمايد ، اين اختلاف را از بين ببرد
    ولی تنها همين است ؟ نه علاوه بر اين ، همدردی لازم است يعنی غير از هم‏ سطحی يا نزديك بودن سطحها ، همدردی لازم است گاهی از اوقات هر كار هم‏ بكنيم كه هم سطحی را به وجود بياوريم امكان ندارد ، ولی از ما اين قدر ساخته است كه با بيچارگان همدردی كنيم

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 91 صفحه . 271


  4. Top | #144

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    داستان امام صادق ( ع ) در خصوص همدردی


    در زمان امام صادق عليه السلام سالی در مدينه قحطی پيش آمد و اوضاع‏ خيلی سخت شد ، و می‏دانيد در وقتی كه چنين اوضاعی پيش می‏آيد مردم‏ دستپاچه می‏شوند ، و شروع می‏كنند به آذوقه خريدن و ذخيره كردن و احتياطا دو برابر احتياج ذخيره می‏كنند امام صادق عليه السلام از پيشكارشان پرسيدند كه آيا ذخيره ای در خانه داريم يا نه ؟ گفت : بلی ما به اندازه يك سال‏ ذخيره داريم پيشكار شايد پيش خودش خيال كرد كه آقا می‏خواهد دستور بدهد چون سال سختی است برو مقداری ديگر هم ذخيره كن برخلاف انتظار او ، آقا دستور دادند هر چه گندم داريم همه را ببر بازار بفروش گفت : مگر شما خبر نداريد كه اگر بفروشيم دو مرتبه نمی‏توانيم بخريم فرمود : توده مردم‏ چه می‏كنند ؟ عرض كرد : روزانه نان خودشان را از بازار می‏خرند و در بازار جو و گندم را مخلوط می‏كنند و از آن و يا از جو به تنهائی نان درست‏ می‏كنند حضرت فرمود : گندمها را می‏فروشی و از فردا برای ما از بازار نان‏ می‏خری برای اينكه در شرايطی هستيم كه مردم ديگر ندارند و ما نمی‏توانيم‏ كاری كنيم كه مردم ديگر مثل ما نان گندم بخورند ، زيرا شرايطش فراهم‏ نيست ، ولی برای ما مقدور است كه خودمان را در سطح آنها وارد كنيم و لااقل با آنها همدرد باشيم تا همسايه ما بگويد اگر من نان جو می‏خورم امام‏ جعفر صادق عليه السلام هم كه امكان ماديش اجازه می‏دهد نان گندم بخورد ، نان جو می‏خورد حال چرا ما چنين زندگی‏ای را انتخاب می‏كنيم ؟ به خاطر همدردی

  5. Top | #145

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    زهد به خاطر آزادی و آزادگی


    فلسفه سوم " زهد " آزادی و آزادگی است قرآن هرگز لذت حلال را بر بشر حرام نكرده است . « قل من حرم زينة الله التی اخرج لعباده و الطيبات من‏ الرزق »( 1 ) . قرآن هرگز نمی‏گويد از لذتی هم كه از راه مشروع به دست‏ می‏آيد استفاده نكن كه به آخرت برسی ولی در عين حال مطلب ديگری هست و آن اينكه : بشرهائی كه آرزو دارند آزاد زندگی كنند و به آزادی علاقه مندند ، هميشه كوشش می‏كنند زنجيرها را تا حدودی كه ممكن است از دست و پای‏ خودشان برگيرند


    شرايط ضروری طبيعی

    توجه بفرمائيد ! ما در اين دنيا كه زندگی می‏كنيم يك سلسله احتياجها و نيازمنديها داريم كه به حكم قانون خلقت نمی‏توانيم آنها را نداشته باشيم‏ ما به حكم قانون خلقت احتياج به غذا داريم و نمی‏توانيم تا آن حد خودمان‏ را آزاد كنيم كه احتياج به غذا نداشته باشيم نه ، بايد غذا بخوريم ، بدل‏ ما يتحلل برای بدن ما ضرورت دارد ما از اين هوائی كه تنفس می‏كنيم‏ نمی‏توانيم آزاد باشيم از آب نمی‏توانيم آزاد باشيم از لباس تا حدودی‏ نمی‏توانيم آزاد باشيم اين مقدار قيدها را خلقت و طبيعت بگردن ما نهاده‏ است

    پاورقی :
    1 - سوره اعراف ، آيه . 32


  6. Top | #146

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    شرايطی كه در اختيار انسان است


    ولی يك سلسله قيدها هست كه بشر خودش برای خودش به وجود می‏آورد ، و در نتيجه خواه ناخواه دست و پايش بسته می‏شود و به مقدار متناسب با آن‏ قيدها ، آزادی از او سلب می‏شود
    مثلا بعضی از افراد بشر هستند كه يك سلسله اعتيادات دارند ، در عصر ما اعتيادات زياد است ، شايد باشند افراد كمی كه هيچ اعتيادی نداشته باشند ، ولی اكثريت ما لااقل يك عادت داريم ، اقلا چای بايد بخوريم آن روزی كه‏ چای نخوريم ، كلافه هستيم خيلی از مردم به سيگار عادت دارند ، اگر نكشند ، حواس ندارند و اقليتی به عادتهای خطرناك واقعا حرامی گرفتار هستند مثلا به ترياك يا بدتر از آن


    عادت ، دلبستگی می‏آورد و دلبستگی ، اسارت


    به هر اندازه كه انسان بيشتر به اشياء عادت داشته باشد ، بيشتر به‏ آنها بسته است و اسير آنهاست ، و به هر اندازه كه انسان اسير باشد ، آزادی ندارد حالا تنها چای و سيگار نيست ، تنها ترياك نيست ، ممكن است‏ آدمی عادت كرده باشد كه هميشه روی تشك و متكای بسيار نرم بخوابد ، چنين‏ آدمی اگر يك وقت در شرايطی قرار بگيرد كه بخواهد روی فرش يا زمين خالی‏ بخوابد ، ابدا خوابش نمی‏برد او ديگر فلج است ، همين قدر كه از اين‏ شرايط خارج شد ، فلج است

  7. Top | #147

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    آزادگان همواره می‏خواهند ساده زندگی كنند


    در مقابل ، افرادی را می‏بينيد كه در دنيا ساده زندگی می‏كنند بدون اينكه‏ لذتهای خدا را بر خودشان حرام كرده باشند و فكر كنند كه اينها حرام است‏ و بدون اينكه از كارهای زندگی دست بكشند اينها در متن زندگی واقع هستند ولی دلشان می‏خواهد ساده زندگی كنند دلش می‏خواهد ساده ترين لباسها را بپوشد ، خوراكش ، ساده ترين خوراكها باشد ، منزل و مركبش ساده ترين‏ منزلها و مركبها باشد ، چرا ؟ می‏گويد برای اينكه من نمی‏خواهم آزاديم را به چيزی بفروشم ، به هر اندازه خودم را به اشياء مقيد كنم اسير آنها هستم‏ و وقتی اسير اشياء باشم ، مثل كسی هستم كه هزار بند به او بسته است چنين‏ آدمی نمی‏تواند راه برود و سبكبار و سبكبال باشد


    فلسفه سبكبالی و سادگی در زندگی رهبران


    و لهذا زندگی پيامبران عظام و رهبران بزرگ اجتماع ، همواره زندگی ساده‏ ای بوده ، زيرا اگر زندگی پرتجمل می‏داشتند ( همان زندگی حلال و مباح ) ديگر از رهبری می‏بايست دست می‏كشيدند ، زندگی پرتجمل با رهبری كه لازمه‏ آن سبكباری و سبكبالی و جنبش زياد و آزادی و آزادگی است ، نمی‏سازد
    ما در شرح حال رسول اكرم صلی الله عليه وآله وسلم می‏خوانيم : « كان‏ رسول الله خفيف المؤونة » ( 1 ) . اولين چيزی كه در سيره پيغمبر اكرم‏ صلی‏الله عليه وآله وسلم به چشم می‏خورد اين است كه مردی بود سبك خرج لباس و خوراكش و همچنين در نشست‏ و برخاست و مسافرت بسيار ساده بود

    پاورقی :
    1 - ارشاد القلوب ديلمی‏ج 1 صفحه . 115


  8. Top | #148

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    تعينات يا قيد و بندها و اسارتها


    شما حساب كنيد اين قيود و تجملاتی كه انسان خودش برای خودش می‏سازد چقدر مانع پيشرفت اوست آدمی كه برای خودش تعينی قائل است ، چقدر اين‏ تعين او را در زير بار خودش له می‏كند از خودم مثال می‏زنم ، من يك مرد روحانی معروف بزرگی هستم ، من يك حجةالاسلام يا آيةالله هستم من بروم‏ مشهد يا نروم برای زيارت ؟ من فكر كنم كه رفتن من به مشهد به اين سادگی‏ كه نمی‏شود ، مثلا چه جور وارد شوم ؟ كجا وارد شوم ؟ ديد و بازديد مردم از من چه جور باشد ؟ شرايط ديگر چنين و چنان باشد يك وقت می‏بينيد يك عمر می‏گذرد و آن ساده ترين مسافرتها و آن واجب ترين مسافرتها كه مسافرت مكه‏ است نصيب او نمی‏شود ، از بس شرايط و قيود دارد چنين آدمی نمی‏تواند سبكبار و سبكبال حركت كند پيغمبر صلی‏الله عليه وآله وسلم زندگی بسيار مخففی داشت اگر زندگيش مخفف نمی‏بود ، نمی‏توانست اجتماع خودش را رهبری كند روزه می‏گرفت ، آيا وقت افطار مثل ما بود كه بايد سماور يك‏ طرف بجوشد و اگر نباشد درست نيست ؟

  9. Top | #149

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    اصلا روزی كه روزه داشت با روزی كه‏ روزه نداشت فرقی نداشت تازه بعد از نماز عشاء و احيانا يك ساعت و نيم‏ از شب گذشته به منزل می‏آمد انس بن مالك خدمتگزار حضرت می‏گويد غذای‏ ايشان غالبا يك كاسه شير و يا يك قرص نان بود وقتی كه آمدند يك چنين‏ غذای ساده ای می‏خوردند ، و بعد بكار خودشان می‏پرداختند كم می‏خورد و چون كم می‏خورد ، دو شناوری در دريای حادثات ، لختی و برهنگی است بلی ، كسی كه نمی‏خواهد در شط حادثات واقع شود بلكه می‏خواهد در كنار اجتماع زندگی كند و نه در متن‏ اجتماع ، نمی‏خواهد اجتماع خودش را اصلاح كند ، اين شخص هر جور دلش‏ می‏خواهد لباس بپوشد ، ولی آنكه می‏خواهد در دريای اجتماع بيفتد ، بايد اول برهنه بشود و بعد بيفتد با تعلقات زياد نمی‏شود به دريای اجتماع وارد شد و اجتماع را رهبری كرد


  10. Top | #150

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###

    علی‏بن ابيطالب عليه السلام شخصا چگونه زندگی می‏كرد ؟ ايشان در آن خطبه‏ معروف ، پيغمبران عظام را چنين توصيف می‏كنند : زندگی آنها ساده بود ، حتی آن پيغمبرانی كه سلطنت می‏كردند ، مثل داوود پيغمبر عليه السلام و سليمان پيغمبر عليه السلام داوود با آنهمه قدرت و ممكنتی كه داشت زندگی‏ شخصی او ساده بود ، زره می‏بافت و همان زرهی را كه به دست خودش بافته‏ بود در بازار می‏فروخت و از اين طريق زندگی می‏كرد درباره حضرت عيسی مسيح‏ می‏فرمايد : « دابته رجلاه » ( 1 ) . حضرت عيسی آنچنان آزاد و ساده زندگی‏ می‏كرد كه مركب او دو پايش ، و ابزار او دو دستش بود « سراجه بالليل‏ القمر » ( 2 ) ، چراغ شب او ماه بود حضرت عيسی حتی اسير چراغ و مركب‏ هم نبود همه پيغمبران الهی چنين بودند آنها چنين زندگی می‏كردند كه‏ می‏توانستند جامعه خودشان را رهبری كنند

    پاورقی :
    2 - 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 159 ، صفحه 507 و 508


صفحه 15 از 17 نخستنخست ... 511121314151617 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی