###حق و باطل### سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
###حق و باطل###
صفحه 3 از 17 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 161
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###






    صوفی نهاد دام و سر حقه باز كرد
    بنياد مكر با فلك حقه باز كرد
    بازی چرخ بشكندش بيضه در كلاه
    زيرا كه عرض شعبده با اهل راز كرد
    قرآن نقش خدعه را بيان می‏كند و می‏گويد خدعه با اهل حق چنين است : « و اذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا و اذا خلوا الی شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزؤن »( 1 )
    به خيال خودشان خيلی زرنگی می‏كنند ، به اهل ايمان كه می‏رسند می‏گويند بله ما از شما هستيم ولی وقتی با برادران واقعيشان ، با شيطانهائی مثل‏ خودشان خلوت می‏كنند ، می‏گويند ايمان ما ظاهری و صوری است و ما باطنا با شما هستيم ، ما مسخره شان می‏كنيم ! بعد قرآن می‏گويد : « الله يستهزی بهم و يمدهم فی طغيانهم يعمهون »(2)
    اين مسخره كردن ها به ضرر خودشان است ، خدا آنها را مسخره خواهد كرد ، يعنی اين جريان و سنت عالم است كه آنها را مضحكه قرار خواهد داد و در كوری و حيرت گرفتار خواهد كرد
    بعد بيان عجيبی دارد : « مثلهم كمثل الذی استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فی ظلمات لا يبصرون » ( 3 ) . اينها از نقشه های نكرشان ( 4 ) استفاده می‏كردند و عقل خود را در خدمت هوای نفس‏ و شيطنت خود قرار داده بودند ( بالاخره عقل هم برای انسان يك نوری است ، همان طور كه حس و غريزه برای انسان نور است و راهنما )

    پاورقی :

    1 - سوره بقره ، آيه . 14
    2 - سوره بقره ، آيه . 15

    3 - سوره بقره ، آيه . 17

    4 - نكری = شيطنت
    ###حق و باطل###

  2. #22
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###





    كسی كه عقل خودش را در خدمت نكری و عليه هدايت دين قرار دهد ، مثل كسی‏ است كه در تاريكی آتش روشن كند تا در ظلمت بيابان از نور آن استفاده‏ نمايد و راه پيدا كند وقتی آتش را روشن می‏كند اول استفاده هم می‏برد و اطرافش روشن می‏شود ولی خدا زود اين نور را می‏برد و او را در تاريكی‏ می‏گذارد « صم بكم عمی فهم لا يرجعون »( 1 ) ، نه تنها آنها را در تاريكی‏ باقی می‏گذارد بلكه چشم و گوش و زبانشان را هم می‏گيرد ، چون اگر چشم باز باشد ، اگر چراغی از دور پيدا شود آدم می‏بيند و راه را پيدا می‏كند ، يا اگر گوشش باز باشد ، در تاريكی صدای زنگ شتری يا بوق ماشينی را می‏شنود و متوجه می‏شود راه از آن طرف است ، يا اگر زبان آدم باز باشد فرياد می‏كشد تا اگر كسی آن نزديكيهاست ، بشنود و او را هدايت كند ولی همه‏ اينها از او گرفته می‏شود
    « او كصيب من السماء فيه ظلمات و رعد و برق يجعلون اصابعهم فی آذانهم‏ من الصواعق حذر الموت و الله محيط بالكافرين »( 2 ) . اين مثل شديدتری‏ است كه قرآن بيان می‏كند : برقی در آسمان می‏جهد ، يك لحظه هست و بعد خاموش می‏شود و چون همراه با رعد است اينها انگشتان خود را در گوشهای‏ خود می‏گذارند و در نتيجه از راهيابی و رسيدن به مقصد دور می‏مانند
    پس قرآن برای خدعه هيچگونه موفقيتی قائل نيست نمی‏گويد عالم را خدعه‏ اداره كرده است قرآن اين منطق را قبول ندارد كه جريان تاريخ را زور گردانده و خدعه حركت داده و ظلمت چرخانده است اصلا از نظر منطق قرآن امكان ندارد كه در مجموع جامعه بشريت غلبه با شر و فساد و ظلم باشد و در عين حال جامعه باقی باشد اينكه پيامبر فرمود : « الملك يبقی مع الكفر و لا يبقی مع الظلم » معنايش اين است كه ما گاهی وقتها ظلم را در سطح بالا نگاه می‏كنيم ، مثلا نادر شاه را می‏بينيم كه‏ همه اش ظلم است ، اما جامعه كه نادرشاه نيست همان زمان كه نادرشاه از كله ها مناره می‏سازد اگر شما ميان توده مردم برويد و يك آمارگيری بكنيد می‏بينيد در مجموع ، صداقت غلبه دارد بر كذب ، امانت غلبه دارد بر خيانت ، عفت غلبه دارد بر بی‏تقوائی ، جامعه را در مجموعش بايد در نظر گرفت خصوصا در آن استخوان بندی اصلی‏اش


    پاورقی :

    1 - سوره بقره ، آيه . 18

    2 - سوره بقره ، آيه . 19

    ###حق و باطل###

  3. #23
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    3 - آيات سوره صافات : در اواخر سوره صافات حاكميت و منصور بودن‏ انبياء و پيام انبياء آمده است ( اين مطلب با بيانهای مختلفی در قرآن‏ گفته شده است ) : « و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين 0 انهم لهم المنصورون 0 و ان‏ جندنا لهم الغالبون »( 1 ) . سخن ما ، در علم ما گذشته است ، سخن ما كه‏ تخلف ناپذير است ، اين است كه بندگان پيام آور ما و فرستادگان ما تحقيقا و فقط و فقط آنها منصور و پيروز هستند ، و همانا سپاه ما حتما آنها غالب و پيروزند آيا مقصود قرآن در اينجا غلبه نظامی است ؟
    پاورقی :
    1 - سوره صافات ، آيات 171 و 172 و . 173

    ###حق و باطل###

  4. #24
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    يعنی هر گاه ميان يك پيامبر يا پيروان يك پيامبر ، يك مرد حق ، يك ولی خدا ، يك امام با كسی يا كسانی جنگی در بگيرد هميشه طرف مقابل اهميت سوق الجيشی دارند چرا ابرقدرتها نسبت به عدن كه يك جای نسبتا كوچكی است يا يمن جنوبی كه از نظر خودش اهميت زيادی ندارد ، اين همه‏ حساسيت دارند ؟ آن جاهائی كه منابع ثروت هست ، نفت هست ، حساسيت هم‏ بيشتر است خيلی از جنگها ماهيت اقتصادی دارد ، يعنی برای به دست آوردن‏ منابع اقتصادی است نه به منظور گسترش قلمرو انگلستان اگر در هندوستان‏ می‏جنگد برای وسعت دادن به خاك خود نيست بلكه می‏خواهد از هندوستان به‏ عنوان بازار مصرفی برای كالاهای خود استفاده كند و منابع زيرزمينی آنها را به‏ يغما برد پاورقی :

    1 - سوره آل عمران ، آيه . 21

    ###حق و باطل###

  5. #25
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    بعضی از جنگها و مبارزه ها هم جنبه اعتقادی و ايدئولوژيكی دارد و چون‏ حامل يك فكر و عقيده و ايدئولوژی است می‏خواهد مانع را از سر راه عقيده‏ اش بردارد ، يا اينكه می‏خواهد راهی پيدا كند تا عقيده اش را در دنيا تبليغ كند علی عليه السلام تصريح می‏كند كه جنگهای صدر اسلام ماهيت‏ ايدئولوژيكی داشت : « و حملوا بصائرهم علی اسيافهم » ( 1 ) ، آنها بصيرتها و دركها و آگاهيهای خود را روی شمشيرهای خودشان حمل می‏كردند ، يعنی می‏خواستند با اين شمشيرها به مردم آگاهی بدهند نه چيز ديگری از مردم‏ چيزی نمی‏خواستند بگيرند ، می‏خواستند بدهند آنچه را هم می‏خواستند بدهند بصيرت و آگاهی بود اگر می‏گوئيم پيامبران پيروز هستند مقصود پيروزی نظامی‏ نيست ما اگر مبارزه حسين بن علی عليه السلام را با لشكريان يزيد و ابن‏ زياد از جنبه نظامی يعنی از نظر ظاهری و صوری در نظر بگيريم امام حسين‏ شكست خورد و آنها پيروز شدند اما اگر ماهيت قضيه را در نظر بگيريم فكری‏ و اعتقادی است يعنی حكومت يزيد سمبل جريانی بود كه می‏خواست فكر اسلامی‏ را از بين ببرد و امام حسين برای احياء فكر اسلامی جنگيد ، در اين صورت‏ بايد ببينيم آيا امام حسين به مقصودش رسيد يا نرسيد ؟

    پاورقی :

    1 - نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 150 ، صفحه . 460

    ###حق و باطل###

  6. #26
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    آيا توانست يك فكر را در دنيا زنده كند يا نتوانست ؟ می‏بينيم كه‏ توانست هزار و سيصد سال است كه اين نهضت هر سال يك پيروزی جديد به دست می‏آورد ، يعنی هر سال عاشورا ، عاشوراست و معنی كل يوم‏ عاشورا اين است كه هر روز به نام امام حسين با ظلم و باطلی مبارزه می‏شود و حق و عدالتی احياء می‏شود ، اين پيروزی است و پيروزی بالاتر از اين‏ چيست ؟ يزيدها و ابن زيادها می‏روند ولی حسين ها و عباس ها و زينب ها باقی می‏مانند البته به عنوان يك ايده نه به عنوان يك شخص ، بلكه به‏ عنوان يك صاحب اختيار و حاكم بر جامعه خويش آری آنها می‏ميرند ، اما اينها زنده و جاويد باقی می‏مانند

    4 - آيات سوره انبياء : در آيات 16 و 17 و 18 اين سوره ، خداوند خلقت آسمان و زمين را مطرح می‏كند كه در مقياس جهانی ، نظام هستی به حق‏ برپاست نه بر باطل و پوچی « و ما خلقنا السماء و الارض و ما بينهما لاعبين 0 لو اردنا ان نتخذ لهوا لاتخذناه من لدنا ان كنا فاعلين »، بعد می‏فرمايد : « بل نقذف بالحق علی الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق و لكم الويل‏ مما تصفون ». اين آيه ، قدرت حق و ناچيزی و ناتوانی باطل را بيان می‏كند باطل ممكن است غلبه ظاهری و موقت داشته باشد اما حق يكدفعه از كمين‏ بيرون می‏آيد و آن را نابود می‏كند قذف يعنی پرتاب كردن ، دماغ يعنی‏ جايگاه مغز ، مثل اينكه از حق گلوله ای می‏سازيم و به شدت به باطل پرتاب‏ می‏كنيم كه مغزش را به اصطلاح خرد می‏كند ، بعد يك وقت می‏بينيد باطل از بين رفتنی بوده است ، چيزی نبوده است ، زاهق بوده است
    عده ای از اين آيه استفاده ای كرده اند كه بد هم نيست و آن اينكه حق‏ بعد از آنكه مدتی به وسيله باطل پوشانده شد ، وقتی به جنگ باطل می‏آيد كوبنده و بنيان كن می‏آيد خدا به وسيله خود بشر اين كار را می‏كند يك مرتبه و ناگهان می‏بينيد كه حق همچون طوفان می‏آيد و باطل را خرد و خمير می‏كند و به دور می‏افكند ببينيد قرآن در جنگ حق و باطل چقدر خوش بينانه نگاه می‏كند ، می‏گويد : اين نمود باطل شما را نترساند ، اين فراگيری باطل شما را مأيوس نكند ، زيرا سرانجام حق پيروز است ! حق هميشه پيروز بوده است : « وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم فی‏الارض »(1)
    در طول تاريخ هميشه حق و باطل با يكديگر در حال جنگ بوده اند ولی قرآن‏ وعده پيروزی نهائی حق بر باطل را می‏دهد ، آن چنان كه هميشه نشانه ای از باطل باقی نماند و اين را سرنوشت نهائی تاريخ می‏داند لذا توصيه می‏كند ايمان داشته باشيد و غصه هيچ چيز را نخوريد ، « و لا تهنوا و لا تحزنوا »( 2 ) ، ايمان داشته باشيد كه برتری مال شماست ، از كمی خودتان و از زيادی‏ آنها بيم نداشته باشيد ، از اسلحه و زور فراوانشان نترسيد ، فقط مجهز به‏ ايمان و حقيقت باشيد ، مؤمن واقعی باشيد ، انسان واقعی باشيد ، اگر چنين‏ شديد ، پيروزی از آن شماست نكته ديگری كه از اين آيه استفاده می‏شود اين است كه اين حركت انقلابی‏ برپايه نيروی حق و حق پرستی است ، انقلابی است كه از نيروی حق برپا می‏شود نه انقلابی كه بر پايه شكم باشد حق - پرستان را به دليل حق پرستی نه شكم پرستی برمی‏انگيزيم يك عده خيال كرده‏ اند كه چون قرآن حامی مستضعفين است ، تزش اين است كه ما هميشه از گرسنه ها لشكر درست می‏كنيم برای اينكه فقط شكمشان را سير كنيم ، چنين‏ نيست
    پاورقی :
    1 - سوره نور ، آيه . 55

    2 - سوره آل عمران آيه . 139

    ###حق و باطل###

  7. #27
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    قرآن می‏گويد نهضت ما به سود مستضعفين است ، حالا ممكن است قيام‏ كنندگان از خود مستضعفين باشند يا از غير مستضعفين اتفاقا اگر مستضعف‏ برای شكم مبارزه كند قرآن نمی‏پذيرد ، اسلام چنين شخصی را رد می‏كند : ²من‏كانت هجرته الی مال يصيبه او امرأش يصيبها فهجرته الی ما يهاجر اليه‏» 1 ) . پيامبر می‏گويد هر كس هجرت كند به طمع اينكه مالی به دست آورد يا زنی را اسير كند و بعد با او ازدواج نمايد ، اسلام چنين هجرتی را قبول‏ ندارد هر كس به سوی خدا و رسول هجرت می‏كند بايد منتظر اجر و پاداش‏ الهی باشد اسلام می‏گويد ما می‏رويم تا مستضعفين را نجات بدهيم نه اينكه‏ فقط برويم كه شكمشان را سير كنيم
    ما فوجی از ايمان و حق پرستی به حركت در می‏آوريم ، « بل نقذف بالحق‏ علی الباطل »( 2 ) ، يعنی از حق يك نيروی انقلابی می‏سازيم ، آن را بر باطل می‏افكنيم .

    پاورقی :

    1 - اين حديث در جامع الصغير جلد 1 ، صفحه 1 و منيةالمريد صفحه 27 به‏ اين صورت آمده است : انما الاعمال بالنيات لكل امری ما نوی فمن كانت‏ هجرته الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله و من كانت هجرته الی‏ دنيا يصيبها او امراه ينكحها فهجرته الی ما هاجر اليه »
    2 - سوره انبياء آيه . 18
    ###حق و باطل###

  8. #28
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    اين نيروی انقلابی است كه خودش را مثل گلوله به قلب دشمن می‏زند " بالحق " يعنی با نيروی حق ، با اهل حق ، از حق گلوله ای می‏سازيم و اين گلوله را محكم به مغز باطل می‏زنيم تا مغزش‏ متلاشی شود ، پس ناگهان می‏بينی كه باطل بر افتاد و چيزی هم نبود ، فقط هيكلی بود كه از او می‏ترسيدی « فاذا هو زاهق »( 1 ) قرآن نمی‏گويد كه باطل بعدا زهوق پيدا می‏كند ، می‏گويد باطل چيز زاهقی است ، باطل اصلا رفتنی است
    اين چنين خدا حق و باطل را می‏زند
    5 - آيات سوره رعد : قرآن در آيه 17 اين سوره ، حق و باطل را به صورت‏ مثلی بسيار جالب و پرمعنی بيان داشته است : « انزل من السماء ماء فسالت اودية بقدرها »، خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد ، يعنی آب صاف‏ و پر بركتی ، در اثر ريزش اين باران بر كوهها و بلنديها ، سيلی در واديها و رودخانه ها به اندازه ظرفيتشان به راه افتاد « فاحتمل السيل‏ زبدا رابيا »( 2 ) ، پس اين سيل ، كفی را روی خود حمل كرد « و مما يوقدون عليه فی النار ابتغاء حلية او متاع زبد مثله »( 3 ) ، همانگونه‏ كه وقتی فلزی را روی آتش می‏گدازند تا از آن زيور يا وسيله ای بسازند چنين كفی در سطح آن آشكار می‏شود ، مواد اصلی ته نشين شده و مواد زائد و بدرد نخور روی آن را می‏گيرد « كذلك يضرب الله الحق والباطل »( 4 )

    پاورقی :

    1 - سوره انبياء ، آيه . 18

    2 - سوره رعد ، آيه 17 زبد يعنی كف رابی يعنی مرتفع ، بالا آمده زبدا رابيا يعنی كفی كه روی آب را فرا گرفته است
    4- 3 - سوره رعد ، آيه . 17
    ###حق و باطل###

  9. #29
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###






    در اينجا بعضی از مفسرين گفته اند كه يعنی اين چنين خداوند حق و باطل‏ را مثال می‏زند ، بعضی ديگر گفته اند اين چنين خداوند حق و باطل را به‏ يكديگر می‏زند ، يعنی اين چنين ميان حق و باطل تصادم و برخورد واقع می‏شود برخورد حق و باطل چيزی است نظير برخورد آب و كف
    « فاما الربد فيذهب جفاء و اما ما ينفع الناس فيمكث فی الارض »(1)
    و اما كف می‏رود و نيست و نابود می‏شود و اما آنچه به مردم سود می‏رساند در زمين باقی می‏ماند به اصطلاح ادبی اينجا حكمی را معلق به صفتی كرده است‏ ، يعنی اين صفت علت آن حكم است نفرموده آب باقی می‏ماند ، فلز باقی‏ می‏ماند ، بلكه می‏فرمايد آنچه برای مردم نافع است از آن آب و فلز ، به‏ اعتبار نافع بودن باقی می‏ماند ، به دليل اينكه نافع است ، خير است ، سودمند است باقی می‏ماند يعنی بقا ، از آن نافع بودن و سودمندی است ، بی‏سودها ، بی‏خاصيتها ، بی‏فايده ها حذف شدنی و از بين رفتنی و محكوم‏اند « كذلك يضرب الله الامثال »( 2 ) ، خدا مثلها را اين چنين بيان می‏كند از اين مثال چند نكته جالب استفاده می‏شود :

    پاورقی :2 - 1 - سوره رعد ، آيه . 17
    ###حق و باطل###

  10. #30
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ###حق و باطل###




    الف : نمود داشتن باطل و اصيل بودن حق

    « فاحتمل السيل زبدا رابيا » يعنی كف روی آب را می‏گيرد و می‏پوشاند ، به طوری كه اگر آدم جاهلی بيايد نگاه كند و از ماهيت قضيه‏ خبر نداشته باشد ، كف خروشانی را می‏بيند كه در حركت است ، و توجهی به آب باران كه زير اين كفهاست نمی‏كند ، در حالی كه اين‏ آب است كه چنين خروشان حركت می‏كند نه كف ، ولی چون كفها روی آب را گرفته اند چشم ظاهربين كه به اعماق واقعيات نفوذ نداشته باشد فقط كف را می‏بيند
    باطل هم چنين است كه بر نيروی حق سوار می‏شود و روی آن را می‏پوشاند ، بطوری كه اگر كسی ظاهر جامعه را ببيند و به اعماق آن نظر نيندازد همان‏ قله های شامخ و افراد چشم پر كن را می‏بيند مثلا اگر برگرديم به قرن سيزدهم‏ در ايران ، اول كسی كه چشممان به او می‏افتد ناصرالدين شاه است و ممكن‏ است فكر كنيم كه همه مردم همان طور بوده اند ، در صورتی كه اگر همه مردم‏ مثل ناصرالدين شاه بودند ، اصلا امروز ايرانی وجود نداشت اگر همه مردم‏ هارون الرشيد بودند و ماهيت هارون الرشيدی داشتند ، محال بود جامعه‏ اسلامی باقی بماند چون هارون الرشيد مظهر ظلم و تجاوز و دروغ و خدعه و شهوترانی و بی عفتی و ناپاكی بود آيا اگر همان وقت ما می‏رفتيم به تمام‏ روستاهای كشور اسلامی ، هر چه می‏ديديم هارون الرشيد بود ؟ يعنی همه مردم‏ را با روحيه و صفات هارون الرشيد می‏ديديم ؟ هر كارگر و كشاورز صاحب‏ حرفه و فن و بازرگان ، يك هارون الرشيد بود ؟ يعنی همه به همديگر دروغ‏ می‏گفتند ؟ همه به همديگر خيانت می‏كردند ؟ همه بی‏عفتی می‏كردند ، بی‏تقوا بودند ؟ هرگز اين طور نبوده است هارون الرشيد از صدقه سر آن اشخاص ، از صداقت ، امانت ، درستی و حقيقت آنها زندگی می‏كرد ، حالا اگر هزار نفر هم هارون الرشيد و اطرافيانش بوده اند ، اين نبايد معيار ما باشد كه شر بر خير غلبه داشته است


    ###حق و باطل###

صفحه 3 از 17 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •