♥انسان و ايمان♥ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
♥انسان و ايمان♥
صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 45
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض ♥انسان و ايمان♥







    انسان و ايمان


    مقدمه‏ای بر جهان بينی اسلامی
    جلد اول
    متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
    چاپ هشتم : 22 بهمن 1371
    ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار
    استاد شهيد )


    ♥انسان و ايمان♥

  2.  

  3. #2

  4. #3

  5. #4
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥





    مقدمه



    " مقدمه‏ای بر جهان بينی اسلامی " مجموعه‏ای است مشتمل بر شش جلد ، و آخرين اثر نگارشی متفكر شهيد استاد مطهری می‏باشد طرحی كه استاد شهيد برای‏ اين كتاب در نظر داشتند شامل هفت جلد می‏شد كه عناوين آنها به اين شرح‏ است : انسان و ايمان ، جهان بينی توحيدی ، وحی و نبوت ، انسان در قرآن‏ ، جامعه و تاريخ ، امامت و رهبری ، زندگی جاويد يا حيات اخروی ولی با شهادت آن متفكر گرانقدر به دست منافقان ، اين طرح به انجام نرسيد و استاد شهيد فرصت نگارش جلد ششم اين مجموعه يعنی " امامت و رهبری " را نيافتند ولی پس از شهادت آن بزرگوار مجموعه‏ای از سخنرانيها و يادداشتهای ايشان در اين باب ، توسط " شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد " تحت عنوان " امامت و رهبری " منتشر شد كه علاقمندان می‏توانند كتاب مذكور را بجای جلد ششم اين مجموعه مطالعه نمايند . انگيزه استاد شهيد از نگارش اين كتاب ، بيشتر رفع شبهات و نماياندن انحرافات فكری‏ئی بوده است كه در آن زمان توسط برخی‏ گروهها اعم از مذهبی و غير مذهبی تبليغ می‏شد ، و البته اين شبهات و انحرافات ، اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی می‏تواند مطرح باشد اين كتاب همچون ديگر آثار استاد شهيد از بيانی ساده و روان و نثری شيوا برخوردار است ، و شايد از آن جهت كه استاد عنايت داشته ‏اند كه اين‏ كتاب برای اقشار بيشتری قابل استفاده باشد ، سادگی و روانی عبارات‏ بيشتر رعايت شده است همچنين چنانكه از نام اين كتاب بر می‏آيد ، مطالب‏ اين كتاب در بيشتر موارد به اختصار بيان شده‏اند تفصيل اكثر اين موارد را در ديگر آثار آن بزرگوار بايد جستجو كرد .
    شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد مرتضی مطهری 22 بهمن 1367

    ♥انسان و ايمان♥
    ویرایش توسط عهد آسمانى : 21-07-1389 در ساعت 15:07

  6. #5
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥





    انسان و حيوان

    انسان ، خود نوعی حيوان است از اين رو با ديگر جانداران مشتركات‏ بسيار دارد اما يك سلسله تفاوتها با هم جنسان خود دارد كه او را از جانداران ديگر متمايز ساخته و به او مزيت و تعالی بخشيده و او را بی‏ رقيب ساخته است .
    تفاوت عمده و اساسی انسان با ديگر جانداران كه ملاك " انسانيت " او است و منشا چيزی به نام تمدن و فرهنگ انسانی گرديده است در دو ناحيه‏ است :
    بينشها و گرايشها .
    جانداران عموما از اين مزيت بهره‏مندند كه خود را و جهان خارج را درك‏ می‏كنند و بدانها آگاهند و در پرتو آن آگاهيها و شناختها ، برای رسيدن به‏ خواسته‏ها و مطلوبهای خود تلاش می‏نمايند .
    انسان نيز مانند جانداران ديگر يك سلسله خواسته‏ها و مطلوبها دارد و در پرتو آگاهيها و شناختهای خويش برای رسيدن به آن خواسته‏ها و مطلوبها در تلاش است تفاوتش با ساير جانداران در شعاع و وسعت و گستردگی آگاهيها و شناختها، و از نظر تعالی سطح خواسته‏ها و مطلوبها است.
    اينست آنچه به انسان مزيت و تعالی بخشيده و او را ساير جانداران جدا ساخته است .

    ♥انسان و ايمان♥

  7. #6
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥





    انسان و ایمان،ص 8

    شعاع آگاهی و سطح خواسته حيوان


    آگاهی حيوان از جهان تنها به وسيله حواس ظاهره است از اينرو سطحی و ظاهری است ، به درون و روابط درونی اشياء نفوذ نمی‏كند
    ثانيا فردی و جزئی‏ است ، از كليت و عموميت برخوردار نيست
    ثالثا منطقه‏ای است ، محدود به‏ محيط زيست حيوان است و به خارج محيط زيست او راه پيدا نمی‏كند
    رابعا حالی است ، يعنی بسته به زمان حال است ، از گذشته و آينده بريده است‏ حيوان نه از تاريخ خود يا جهان آگاه است و نه درباره آينده می‏انديشد و نه تلاشش به آينده تعلق دارد .
    حيوان از نظر آگاهی ، هرگز از چهارچوب ظواهر ، فرديت و جزئيت ، محيط زيست ، زمان حال خارج نمی‏گردد ، در اين چهار زندان برای ميشه محبوس‏ است و اگر احيانا خارج شود نه آگاهانه و از روی شعور و انتخاب است ، بلكه تحت تسخير اجباری طبيعت و به صورت غريزه و ناآگاهانه و غير شاعرانه است . سطح خواسته‏ها و مطلوبهای حيوان ، مانند شعاع شناخت و

    ادامه در صفحه بعد...
    ♥انسان و ايمان♥

  8. #7
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥





    انسان و ایمان،ص 9

    آگاهيش از جهان در محدوده‏ای خاص است ؛
    اولا مادی است ، از حدود خوردن و آشاميدن و خوابيدن و بازی كردن و خانه و لانه گرفتن و استفاده از جنس‏ مخالف بالاتر نمی‏رود برای حيوان ، خواسته و مطلوب معنوی ، ارزش اخلاقی و غيره مطرح نيست
    ثانيا شخصی و فردی است ، مربوط به خودش و حداكثر به‏ جفت و فرزندش
    ثالثا منطقه‏ای است ، مربوط است به محيط زيست خودش‏
    رابعا حالی است و به زمان حال تعلق دارد .
    يعنی همان محدوديتهايی كه بعد ادراكی وجود حيوان دارد ، بعد خواهشها و گرايشهای وجودش دارد حيوان از اين نظر نيز در محدوده خاصی زندانی است .
    حيوان اگر هدفی را تعقيب كند و به سوی غايتی حركت كند كه از اين‏ محدوده خارج باشد ، مثلا به نوع تعلق داشته باشد نه به فرد ، به آينده‏ تعلق باشته باشد نه به حال - مانند آنچه در بعضی حيوانات اجتماعی از قبيل زنبور عسل مشاهده می‏شود - ناآگاهانه و به حكم غريزه و فرمان مستقيم‏ نيروئی است كه او را آفريده و جهان را تدبير می‏كند .


    شعاع آگاهی و سطح خواسته انسان

    قلمرو انسان چه در ناحيه آگاهيها و بينشها و شناختها و چه در ناحيه‏ خواسته‏ها و مطلوبها بسی وسيعتر و گسترده‏تر و متعالی‏تر است . آگاهی انسان و شناخت او ، از ظواهر اشياء و پديده‏ها عبور


    ادامه در صفحه بعد...
    ♥انسان و ايمان♥

  9. #8
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥





    انسان و ایمان،ص 10

    می‏كند و تا درون ذات و ماهيت آنها و روابط و وابستگيهای آنها و ضرورتهای حاكم بر آنها نفوذ می‏نمايد آگاهی انسان نه در محدوده منطقه و مكان ، زندانی می‏ماند و نه زنجيره زمان آن را در قيد و بند نگه می‏دارد هم‏ مكان را در می‏نوردد و هم زمان را از اين رو هم به ماوراء محيط زيست‏ خويش آگاهی پيدا می‏كند تا آنجا كه دست به شناخت كرات ديگر می‏يازد ، و هم بر گذشته و آينده خويش وقوف می‏يابد ، تاريخ گذشته خويش و جهان يعنی‏ تاريخ زمين ، آسمان ، كوهها ، درياها ، گياهان و جانداران ديگر را كشف‏
    می‏كند و درباره آينده تا افقهای دوردست می‏انديشد بالاتر اين كه انسان‏ انديشه خويش را درباره بی‏نهايتها و جاودانگيها به جولان می‏آورد و به برخی‏ بی‏نهايتها و جاودانگيها شناخت پيدا می‏كند آدمی از شناخت فرديت و جزئيت پا فراتر می‏نهد ، قوانين كلی و حقايق عمومی و فراگيرنده جهان را
    كشف می‏كند و به اين وسيله تسلط خويش را بر طبيعت مستقر می‏سازد .
    انسان از نظر خواسته‏ها و مطلوبها نيز می‏تواند سطح والائی داشته باشد انسان موجودی است ارزشجو ، آرمانخواه و كمال مطلوبخواه ، آرمانهايی را جستجو می‏كند كه مادی و از نوع سود نيست ، آرمانهايی كه تنها به خودش و حداكثر همسر و فرزندانش اختصاص ندارد ، عام و شامل و فراگيرنده همه‏ بشريت است ، به محيط و منطقه خاص يا قطعه‏ای خاص از زمان محدود نمی‏گردد . انسان آنچنان آرمانپرست است كه احيانا ارزش عقيده و آرمانش فوق همه‏ ارزشهای ديگر قرار می‏گيرد ، آسايش و خدمت به انسانها از آسايش خودش‏ با اهميت‏تر می‏گردد ، خاری كه در پای ديگران فرو




    ادامه در صفحه بعد...
    ♥انسان و ايمان♥

  10. #9
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥





    انسان و ایمان،ص 11

    برود مثل اين است كه در پا بلكه چشم خودش فرو رفته باشد ، با ديگران‏ همدرد می‏شود ، از شادی ديگران شاد و از اندوه آنان اندوهگين می‏گردد ، به‏ عقيده و آرمان مقدس خود آنچنان دلبستگی پيدا می‏كند كه منافع خود ، بلكه‏ حيات و هستی خود را به سهولت فدای آن می‏نمايد . جنبه انسانی تمدن بشری كه روح تمدن به شمار می‏رود ، مولود اينگونه‏ احساسها و خواسته‏های بشری است .


    ملاك امتياز انسان

    بينش وسيع و گسترده انسان درباره جهان ، محصول كوشش جمعی بشر است كه‏
    در طی قرون و اعصار روی هم انباشته شده و تكامل يافته است اين بينش كه‏ تحت ضوابط و قواعد و منطق خاص در آمده نام " علم " يافته است علم به‏ معنی اعم يعنی مجموع تفكرات بشری درباره جهان كه شامل فلسفه هم می‏شود محصول كوشش جمعی بشر است كه نظم خاص منطقی يافته است.گرايشهای معنوی و والای بشر ، زاده ايمان و اعتقاد و دلبستگيهای او به‏ برخی حقايق در اين جهان است كه آن حقايق ، هم ماورای فردی است ، عام و شامل است ، و هم ماورای مادی است ، يعنی از نوع نفع و سود نيست‏؛ اينگونه ايمانها و دلبستگيها ، به نوبه خود ، مولود برخی جهان بينی‏ها و جهان شناسی‏ها است كه يا از طرف پيامبران الهی به بشر عرضه شده است و يا برخی فلاسفه خواسته‏اند نوعی تفكر عرضه نمايند كه ايمانزا و آرمان خيز بوده باشد .



    ادامه در صفحه بعد...
    ♥انسان و ايمان♥

  11. #10
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ♥انسان و ايمان♥







    انسان و ایمان،ص 12

    به هر حال گرايشهای والا و معنوی و فوق حيوانی انسان آنگاه كه پايه و زيربنای اعتقادی و فكری پيدا كند نام " ايمان " به خود می‏گيرد . پس نتيجه می‏گيريم كه تفاوت عمده و اساسی انسان با جانداران ديگر كه‏ ملاك " انسانيت " او است و انسانيت وابسته به آن است ، علم و ايمان‏ است .
    درباره امتياز انسان از جانداران ديگر سخن فراوان گفته شده است برخی‏ منكر امتياز اساسی ميان اين نوع و ساير انواع هستند ، تفاوت آگاهی و شناخت انسان با حيوان را از قبيل تفاوت كمی و حداكثر تفاوت كيفی‏ می‏دانند ، نه تفاوت ماهوی همه آن شگفتيها و اهميتها و عظمتها كه نظر فلاسفه بزرگ شرق و غرب را سخت درباره مساله شناخت در انسان جلب كرده‏ است ، چندان مورد توجه اين گروه واقع نشده است .
    اين گروه انسان را از نظر خواسته‏ها و مطلوبها نيز يك حيوان تمام عيار می‏دانند بدون كوچكترين تفاوتی از اين نظر ( 1 ) برخی ديگر تفاوت او را در جان داشتن می‏دانند ، يعنی معتقدند جاندار و ذی حيات منحصر به انسان‏ است ، حيوانات ديگر نه احساس دارند و نه ميل و نه درد و نه لذت ، ماشينهايی بی‏جان‏اند شبيه جاندار تنها موجود جاندار انسان است ، پس‏ تعريف حقيقی او آن است كه موجودی است جاندار ( 2 ) ديگر انديشمندان كه‏ انسان را تنها جاندار جهان نمی‏دانند و به امتيازات اساسی ميان او و ساير جانداران قائلند .


    پاورقی :
    . 1 هابز از فلاسفه معروف انگلستان چنين نظری درباره انسان دارد .
    . 2 نظريه معروف دكارت .



    ادامه در صفحه بعد...
    ♥انسان و ايمان♥

صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •