انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

    حجت‏الاسلام والمسلمين محمد سالار (1)

    چكيده

    واژه‏هاى كليدى ـ انقلاب اسلامى، ارزش‏هاى فرهنگى، صدور انقلاب، وحدت اسلامى، احياى فرهنگ اهل بيت (ع) و گسترش زبان و ادبيات فارسى.

    انقلاب اسلامى ايران كه در بهمن ماه سال 57 متولد شد، در عين داشتن اهداف سياسى و اجتماعى، نگاه خاصى به تمدن و جهان‏بينى اسلامى داشت. اين رويداد در بيدارى مسلمانان جهان و نوزايى باورهاى دينى نقش عمده‏اى ايفا كرد. هر چند تلاش زورمندان جهان، به ويژه در غرب، بر آن بوده است كه همواره از انقلاب اسلامى ايران چهره‏اى ضد فرهنگى و متجاوز ترسيم نمايند، ولى رهبرى فرزانه‏ى آن بر مفاهيم بكر و تازه‏اى كه در روح انقلاب اسلامى موج مى‏زند تكيه نموده و بر مشتركات آن با دنيا و اختصاصات منحصر به فرد آن، كه در مكاتب گوناگون و جريان‏هاى فكرى و نحله‏هاى مختلف دنيا موجود نيست، اصرار مى‏ورزند به گونه‏اى كه معتقد به پويايى و برجسته كردن و مقاومت و بيان نمودن و ترويج آن اختصاصات هستند.

    از منظر امام راحل (ره) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزش‏هاى معنوى و الهى آن و رساندن اين رسالت به گوش جهانيان از طريق استفاده از امكانات و ابزارهاى پيام‏رسانى مى‏باشد كه بايد اين هدف با استفاده از راهكارهاى موجود مانند: دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامى در جهان، معرفى و تبيين فرهنگ و تمدن ايرانى ـ اسلامى، فراهم آوردن زمينه‏هاى مناسب براى گفتگوى تمدن‏ها و فرهنگ‏ها، تقويت وحدت امت‏اسلامى، احياى فرهنگ اهل بيت (ع) و ترويج و گسترش زبان و ادبيات فارسى تحقق يابد.

    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

    پيروزى انقلاب اسلامى ايران در بهمن ماه سال 57 سر منشأ تحولات عظيمى در منطقه و جهان گرديده و تأثيرات شگرف بين‏المللى را به دنبال داشته است. انقلابى كه با تكيه بر ايمان و باورهاى اسلامى و با شعار نه شرقى، نه غربى رژيم خودكامه‏ى شاه را سرنگون كرد. و حكومت جمهورى اسلامى را در اين سرزمين محقق ساخت.

    انقلاب اسلامى به عنوان يكى از مهمترين و عظيم‏ترين رويدادهاى قرن معاصر، داراى بركات و نتايج بسيار بزرگ و درخشانى در ايران و جهان بود.

    روژه‏گارودى، انديشمند مسلمان فرانسوى در يكى از مقالات خود، انقلاب اسلامى ايران را اينچنين توصيف مى‏كند:

    «به راستى انقلاب اسلامى كه امام خمينى (ره) آن را رهبرى كرد به هيچيك از انقلاب‏هايى كه در قبل برپا گرديدند، شبيه نيست، در طول تاريخ انقلاب‏هايى بودند كه به هدف تغيير نظام سياسى برپا گرديدند. انقلاب‏هاى اجتماعى هم در جهان رخ داده است و نشانگر خشم فقرا عليه اغنيا بود، انقلاب‏هاى ملى هم خشم خود را عليه استعمارگران و غاصبان خالى كردند. اما انقلاب اسلامى ايران نيز داراى تمامى اين انگيزه‏ها بود.

    اين انقلاب علاوه بر موضوعاتى كه گفته شد داراى معانى جديدى بود كه نه فقط حكومت سياسى، اجتماعى، استعمارى را سرنگون كرد، بلكه مهمتر از آن تمدن و جهان‏بينى خاصى را كه در مقابل دين علم شده بود، واژگون ساخت.» (2)

    انقلاب اسلامى ايران تأثيرات زيادى در بيدارى مسلمانان جهان و احياى باورهاى دينى داشت.

    در عصرى كه مى‏رفت عزت و شوكت اسلامى توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پايمال گردد و اخلاق و ارزش‏هاى اسلامى به بوته‏ى فراموشى سپرده شود، انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امام خمينى(ره) به وقوع پيوست و فرهنگ و تمدن اصيل اسلامى را به ارمغان آورد و بارقه‏ى اميدى در دل ميليون‏ها مسلمان در گوشه و كنار دنيا زنده كرد و باعث تجديد حيات اسلام و زنده شدن مجد و عظمت ديرينه‏ى جهان ا سلام گرديد.

    مقام معظم رهبرى با اشاره به ويژگى‏هاى انقلاب اسلامى و ضرورت پيام رسانى و ابلاغ ارزش‏هاى انقلاب مى‏فرمايند:

    «انقلاب، دو جهت داشت: يك جهت، مبارزه با استبداد داخلى و حكومت فاسد وابسته‏اى كه مردم و كشور را بدبخت و بيچاره كرده بود؛ انقلاب مى‏خواست كشور و ملت را نجات دهد؛ در دامن اسلام، مردم اداره شوند و حكومت، اسلامى باشد؛ جهت ديگر، وجهه‏ى سخن و پيام نو براى دنيا و بشريت است؛ اين چيزى است كه دنيا را به خود جذب كرد؛ والاّ فلان متفكر اروپايى يا غربى يا آفريقايى يا آمريكاى لاتين كه امام و انقلاب و نظام اسلامى و حركت مردم را ستايش مى‏كند، او كه داخل كشور ما نيست تا از حكومت، چيزى فهميده باشد؛ پيام جهانى و انسانى اسلام است كه او را به ستايش وادار مى‏كند. جنبه‏ى دوم، بسيار مهم است؛ ما بايد بتوانيم اين را بيان كنيم.» (3)


    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى





    صدور انقلاب اسلامى


    حال چطور و چگونه اين پيام انسان‏ساز را به گوش مسلمانان و جهانيان برسانيم؟
    چه تدبيرى انديشيده شود تا ارزش‏هاى فرهنگى انقلاب را به صورت مطلوب و منطقى به دنيا ابلاغ نماييم و مخاطبان و مشتاقان انقلاب را از آماج حملات فكرى و فرهنگى دشمنان برهانيم؟
    پاسخ عبارت است از صدور انقلاب، زيرا انقلابى كه بر پايه‏ى مايه‏هاى فكرى و فرهنگى نضبح گرفته و رشد يافته، به جهت احساس رسالت انقلابى و وظيفه‏ى شرعى و انسانى كه براى خود مى‏بيند براى نشر و ترويج انديشه‏هاى خود اقدام خواهد نمود و اين مفهوم يعنى صدور انقلاب، صدور افكار و انديشه‏هايى كه انقلاب اسلامى براساس آنها و براى آنها صورت گرفته است، كسب استقلال و آزادى با تكيه بر اسلام مى‏باشد.
    يكى از دستاوردهاى ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان، صدور انقلاب اسلامى است.
    امام خمينى(ره) و مسئولان برجسته‏ى نظام بارها روى اين موضوع مهم تكيه كرده‏اند و در بيانات و نوشته‏هاى متعددى نسبت به صدور انقلاب اسلامى، اظهارنظرهايى داشته‏اند.
    در ابتداى پيروزى انقلاب حضرت امام (ره) فرمودند:
    «ما به تمام جهان تجربه‏هايمان را صادر مى‏كنيم و نتيجه‏ى مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون كوچكترين چشمداشتى، به مبارزان راه حق انتقال مى‏دهيم و مسلما محصول صدور اين تجربه‏ها، جز شكوفه‏هاى پيروزى و استقلال و پياده شدن احكام اسلام براى ملت‏هاى دربند نيست.» (4)
    «ما انقلابمان را به تمام جهانيان صادر مى‏كنيم، چرا كه انقلاب ما اسلامى است و تا بانگ لااله الاّاللّه و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست، و تا مبارزه در هر كجاى جهان عليه مستكبرين هست ما هستيم.» (5)
    امام امت در يكى ديگر از بيانات خويش در مورد صدور انقلاب مى‏فرمايند:
    «بحمدالله امروز قدرت ايرانى و قدرت اسلام در ايران به طورى است كه توجه همه ملّت‏هاى ضعيف را به خودش معطوف كرده است و اسلام صادر شد در سرتاسر دنيا. از اين سياه‏هاى عزيزى كه در آمريكا هستند و تا آفريقا و تا شوروى و همه جا، نور اسلام تابيده است و توجه مردم به اسلام شده است. و منظور از صدور انقلاب همين بود و تحقّق پيدا كرد و انشاءا... اسلام در همه جا غلبه بر كفر خواهد پيدا كرد.» (6)



    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  4. #3
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    معنا و مفهوم صدور انقلاب

    پيروزى انقلاب اسلامى ايران سرآغاز تحقق وعده‏ى الهى براى رهايى مستضعفان بود. اين انقلاب همچون مشعل فروزانى، راه رهايى ملت‏ها را از قيد و بند استكبار جهانى روشن كرد و به گفته‏ى شهيد والامقام محمد جواد باهنر، «انقلاب ايران، اسلام عزيز را در دنيا حيات تازه‏اى بخشيد.» (7)

    گيزلاكرافت، دانشمند آلمانى شركت كننده در همايش بين‏المللى گفتگوى فرهنگ‏ها: حافظ، گوته و پوشكين، با اعلام اين مطلب گفت:

    «اسلام در دهه‏هاى اخير به الگو و مكتب نيرومندى تبديل شده كه در سايه‏ى آن مبارزه شديد با ماديگرى و براى احياى معنويت جريان دارد.»

    تجديد حيات جوامع اسلامى و رشد روز افزون معنويت و بيدارى ملت‏هاى تحت ستم در سايه‏ى پيروزى انقلاب اسلامى باعث شد تا ماشين جنگ روانى غرب با تمام قدرت و توان خويش، پروسه‏ى مخدوش‏سازى چهره‏ى انقلاب اسلامى را با شيوه‏ها و ابزارهاى مختلف به كار بندد تا در ارزش‏هاى اسلامى و امكان اجراى آنها در قرن بيستم شك و ترديد ايجاد كند. يكى از توطئه‏هاى استعمارى آنان، تحريف و وارونه جلوه دادن صدور انقلاب بود، به گونه‏اى كه هدف از صدور انقلاب را كه دعوت به اسلام بود به معناى تجاوز به سرزمين ديگران و جنگ و زورگيرى معرفى كردند.

    امام خمينى (ره) در مقام تبيين معنا و مفهوم صدور انقلاب اسلامى تصريح مى‏كنند:

    «ما كه مى‏گوييم اسلام را مى‏خواهيم صادر كنيم، معنايش اين نيست كه ما سوار طياره بشويم و بريزيم به ممالك ديگر، يك همچو چيزى نه ما گفتيم و نه ما مى‏توانيم. اما آنكه ما مى‏توانيم اين است كه مى‏توانيم به وسيله‏ى دستگاه‏هايى كه داريم، به وسيله‏ى همين صدا و سيما، به وسيله‏ى مطبوعات، به وسيله‏ى گروه‏هايى كه به خارج مى‏روند، اسلام را آن طورى كه هست معرفى كنيم. اگر آن طورى كه هست معرفى بشود، مورد قبول همه خواهد بود.» (8)

    «صدور انقلاب، صدور تجاوز و جنگ و به معناى گرفتن زمين‏هاى ديگران نيست ... صدور انقلاب به معناى صدور پيام و صدور رسالت انقلاب است، صدور ارزش‏هايى مانند استقلال، عدم وابستگى، خودكفايى، خصلت‏هاى انسانى پاك، ايمان، شرف، افتخار، حمايت از مستضعفان و...» (9)

    امام خمينى (ره) در جايى ديگر، به منظور جلوگيرى از هرگونه برداشت غلط از معناى صدور انقلاب خاطر نشان مى‏سازند كه معنى صدور انقلاب ما اين است كه اين بيدارى اسلامى در همه‏ى ملت‏ها ايجاد شود و صدور انقلاب با زور و كشورگشايى نيست، بلكه در پرتو اسلام و اخلاق اسلامى است.

    امام در يكى از بيانات خويش در اين باره مى‏فرمايند:

    «اينكه مى‏گوييم بايد انقلاب ما به همه جا صادر بشود، اين معنى غلط را از آن برداشت نكنند كه ما مى‏خواهيم كشورگشايى كنيم. ما همه‏ى كشورهاى مسلمين را از خودمان مى‏دانيم. همه‏ى كشورها بايد در محل خودشان باشند، ما مى‏خواهيم اين چيزى كه در ايران واقع شد و اين بيدارى كه در ايران واقع شد و خودشان از ابرقدرت‏ها فاصله گرفتند و دست آنها را از مخازن خودشان كوتاه كردند، اين در همه‏ى ملت‏ها و در همه‏ى دولت‏ها بشود. آرزوى ما اين است... (10)

    مقام معظم رهبرى نيز با اشاره به ضرورت شناسايى مفاهيم جديد انقلاب و عرضه‏ى آنها به مشتاقان و طالبان حقيقت در سطح جهان مى‏فرمايند:

    «انقلاب اسلامى و نظام اسلامى، مفاهيم بكر و تازه‏اى در دنيا دارد، مفاهيمى دارد كه اگر چه مشتركاتى با دنيا دارد، اما اختصاصاتى دارد كه اين را از شبيه خودش در مكاتب گوناگون و جريان‏هاى فكرى و نحله‏هاى فكرى دنيا جدا مى‏كند؛ بايد آن را دربياوريم و پايش هم بايستيم و بيان كنيم.» (11)


    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  5. #4
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    صدور ارزش‏هاى فرهنگى

    با عنايت به آنچه كه گذشت، يادآور شديم كه صدور انقلاب در منظر و انديشه‏ى امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى، صدور پيام و رسالت انقلاب اسلامى و انتقال ارزش‏هاى معنوى و الهى به گوش جهانيان است كه اين امر در سايه‏ى زور و لشكركشى انجام نمى‏شود بلكه جهت نيل به اين هدف بايد كليه‏ى امكانات و ابزارهاى پيام رسانى، محتواى پيام، موقعيت زمان و مكان، نيازهاى مخاطبان در مناطق مختلف دنيا مورد توجه و دقت قرار گيرد.

    انقلاب ما يك انقلاب فرهنگى بود و به تعبير شهيد مظلوم دكتر بهشتى «انقلاب ارزش‏ها» محسوب مى‏شود. اكنون به‏طور اجمال به گوشه‏هايى از وظايف و اهداف استراتژيك نظام در خصوص انتقال و ابلاغ ارزش‏هاى والاى فرهنگى در عرصه‏ى بين‏الملل اشاره مى‏كنيم:

    بديهى است، همانطورى كه قبلاً نيز بيان شد، مهمترين بُعد تأثيرگذارى نظام در دنيا، همان بُعد فكر و فرهنگ و انديشه است كه به فرموده‏ى رهبر فرزانه‏ى انقلاب:

    «اگر ما بتوانيم در صحنه‏ى فكر و فرهنگ كار شايسته‏اى انجام دهيم، همه‏ى تهديدهاى مادى دنيا خنثى خواهد شد.» (12)

    1 ـ دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامى در جهان

    يكى از رسالت‏هاى مهم انقلاب اسلاميمان در عرصه‏ى بين‏الملل، معرفى و احيا و گسترش تفكر و معارف اسلامى است. دشمنان و معاندان اسلام همواره مى‏كوشند چهره‏ى اسلام را مخدوش سازند و حقايق را وارونه جلوه دهند. بر اثر پيروزى انقلاب اسلامى دين و ديندارى در سراسر جهان احيا گرديد و دين و معنويت به صحنه‏ى اجتماع بازگشت. اصلاح تفكر دينى و زدودن خرافات و بدعت‏ها از چهره‏ى دين اسلام و پاسخگويى دينى به نيازهاى فكرى جامعه بشرى از جمله اهداف اساسى انقلاب بشمار مى‏رود.

    امام خمينى (ره) در اين زمينه مى‏فرمايند:

    «ما موظفيم كه اسلام را در همه جاى دنيا معرفى كنيم. اسلام مظلوم است الآن در دنيا، غريب است در دنيا.» (13)

    «مقصد اين است كه اسلام، احكام اسلام، احكام جهانگير اسلام زنده بشود و پياده بشود و همه در رفاه باشند و همه آزاد باشند، همه مستقل باشند.» (14)

    رهبر معظم انقلاب نيز با تأكيد بر رعايت موقعيت‏ها، ابزار و شيوه‏هاى ابلاغ پيام به ديگر كشورها تصريح مى‏كنند كه:

    «امروز در دنيا براى اثرگذارى كارها، پى در پى تئورى‏هاى فكرى ساخته و پرداخته و القاء مى‏شود؛ براى اينكه ذهن‏ها ـ كه مخاطب، و آماج اين حمله فكرى و معنوى هستند ـ خاضع و قانع و تسليم شوند، تا آنها بتوانند با امكان مادى و ثروتى كه در اختيار دارند، به مقاصد خود برسند. ماييم و تفكر و معارف اسلامى، ماييم و پيام انقلاب اسلامى؛ ما بايد بتوانيم اينها را درست به دنيا برسانيم ... ما بايد بتوانيم مفاهيم و معارف اسلامى و آنچه را كه متعلق به ماست، بيان كنيم؛ البته بايد با لحن و بيان روشنفكرانه و كاملاً مترقى و با استفاده از واژگان متناسب با هر دوره و زمان باشد.» (15)
    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  6. #5
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    2 ـ معرفى و تبيين فرهنگ و تمدن ايرانى و انقلاب اسلامى

    يكى از ابزارهاى كارآمد در معرفى فرهنگ و تمدن ايران اسلامى به منظور ترسيم چهره‏ى واقعى ايران اسلامى و زدودن زنگارها و تحريفات گسترده‏ى ناشى از شبيخون فرهنگى غرب، استفاده مطلوب از رسانه‏هاى جمعى و بهره‏گيرى از شبكه‏هاى اطلاع رسانى بين‏المللى است.

    شناخت زبان، ابزار و شيوه‏هاى مؤثر در گسترش و توسعه‏ى روابط و مناسبات فرهنگى با كشورها در جهت معرفى مبانى، اهداف، مواضع و دستاوردهاى انقلاب اسلامى ايران لازم و ضرورى به نظر مى‏رسد.

    ميراث گرانقدر فرهنگ و تمدن ايرانى همه‏ى انديشمندان و صاحبان فكر و ادب را به اعجاب و شگفتى وا داشته و در برابر آن سر تسليم فرود آورده‏اند.

    اظهارنظرها و ارزيابى بسيارى از متفكران و بزرگان علم و هنر كه از گوشه و كنار جهان به ايران اسلامى سفر كرده‏اند، خود شاهد صادقى است بر اين مدّعا.

    دكتر حنّا الفاخورى، نويسنده، اديب و انديشمند برجسته مسيحى لبنان و صاحب بيش از يكصد اثر در زمينه‏هاى ادبيات، تاريخ و فلسفه كه تحت تأثير عميق فرهنگ و تمدن ايران قرار گرفته، طى اظهارنظرى درباره دستاوردهاى فكرى ادبى انقلاب اسلامى مى‏گويد:

    «من درباره‏ى تاريخ ايران در دوره‏هاى قديم و جديد بسيار شنيده بودم و آثار اديبان و دانشمندان ايرانى را فراوان خوانده‏ام، بسيار انديشيدم تا از فرصتى كه براى ديدار از جمهورى اسلامى ايران به من عطا شده است، استفاده كنم و با آثار مهد علم و دانش آشنا شوم؛ حال اين را با چشم خود ديدم و با بينايى و قلب، مشاهده و درك كردم، خود را همراه كسرى در ايوانش و همراه فردوسى در شاهنامه مى‏بينم و به بهشت هنرهاى دستى و ادبى و نقاشى و نقش و نگارها وارد مى‏شوم و مدتى با عمر خيام در رباعياتش و با كمال‏الدين اصفهانى با اشعار غنائى با احساسش و با عرفان حافظ در مقامات صوفى‏اش همراه هستم، با تأمل مى‏نگرم در دست‏هاى زيبانگار كه جهانى زيبا را بنيان گذاشته‏اند و عقل‏هايى كه تخيل و نوآورى مى‏كردند و به زبان‏هايى كه آموختند و پرورش دادند و به جهان ميراثى گرانبها را ارزانى داشتند، من غرق در دريايى از شگفتى هستم. من از زمانى كه به تأمل در دنياى عرب و پيرامون آن و عوامل مؤثر در آن پرداختم باعث افتخارم بود كه از شايستگى ملتى غنى و آگاه بهره‏مند شوم. در كارهايم هميشه خود را در مقابل ايران و گرايش ايرانى، به هر سمت كه مى‏نگريستم، مى‏ديدم، تأثير ايرانى و كار ايرانى و نبوغ ايرانى، به طور كامل گويا است، بخصوص در زبان عربى، در نوشته‏هاى خود در فلسفه و زبان تلاش كرده‏ام اين تأثير را بگويم. هويدا كردن اين شايستگى نه از روى تعصب بلكه به سبب حقيقت‏يابى و التزام به علم بود.» (16)

    در جهت معرفى فرهنگ و تمدن ايران و انقلاب اسلامى، آگاه ساختن جهانيان با مفاهيم ذيل، لازم و ضرورى است:

    ـ معرفى شخصيت و سيره‏ى نظرى و عملى حضرت امام (ره)

    ـ شناساندن اصول و مبانى انقلاب اسلامى به جهانيان

    ـ معرفى تحولات معنوى، فكرى و اجتماعى ملت مسلمان ايران در پرتو انقلاب اسلامى.

    ـ نماياندن ارزش‏هاى اصيل انقلاب و معرفى و تبيين فرهنگ ايمان و ايثار و شهامت.

    ـ معرفى و احياى آثار شخصيت‏هاى اسلام شناس و ايران شناس

    ـ معرفى فرهنگ، هنر، ادبيات، شعر انقلاب اسلامى

    سينما و تلويزيون به عنوان يكى از مؤثرترين بسترهاى معرفى فرهنگ و هنر، نقش بسيار مهمى دارند. به ويژه سينماى ايران كه در اين سال‏ها به سرعت رشد كرده و با پرداختن به موضوعات و مضامين انسانى، جاى خود را در ميان ملل مختلف باز كرده است. سينماى پس از انقلاب اسلامى يكى از توان‏مندترين سينماهاست و موفقيت آن در عرصه‏ى جهانى، مديون سادگى، اخلاص و جنبه‏هاى ظريف انسانى و ذاتى و در واقع بيان جنبه‏هاى مثبت بشرى است.
    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  7. #6
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    3 ـ ارائه‏ى طرح و فراهم آوردن زمينه‏هاى گفتگوى تمدن‏ها و فرهنگ‏ها

    تمدن‏ها و فرهنگ‏ها داراى خصوصيات و ويژگى‏هاى عمومى بوده و جريان‏هاى آن بيانگر خدمات مشترك و ارزش‏هاى تمامى بشريت است.

    همان‏طورى كه استحضار داريد در پنجاه و سومين نشست سالانه‏ى مجمع عمومى سازمان ملل متحد، جناب آقاى خاتمى رياست محترم جمهورى اسلامى ايران در سخنرانى خود، به طرح پيشنهادى پرداخت كه با استقبال جامعه‏ى جهانى روبه رو شد. ايشان خواستار نام گذارى سال 2001 ميلادى به عنوان سال گفتگوى تمدن‏ها گرديد، اين پيشنهاد مورد استقبال كشورهاى مختلف قرار گرفت و به عنوان يك موفقيت سياسى، بين‏المللى براى جمهورى اسلامى ايران در تاريخ به ثبت رسيد. اصل گفتگوى تمدن‏ها در نظر دارد تا ملت‏ها با اديان و فرهنگ‏هاى مختلف از طريق گفتمان، هنر، ادبيات، مراودات علمى به شناخت يكديگر بپردازند و وجوه اشتراك بين خود را دريابند و ديوارهاى بى‏اعتمادى و بدبينى ناشى از سوء تفاهمات را فروريزند و با حفظ اصول فرهنگى خويش، نقاط اشتراك موجود را تقويت كنند و همان نقاط اشتراك را مبنا و پايه‏ى ايجاد و گسترش روابط قرار دهند و بدون آنكه فرهنگى بخواهد خود را بر فرهنگى ديگر مسلط يا تحميل كند، صرفا با اتكاى به اشتراكات و مراودات صحيح فرهنگى به اصل همزيستى مسالمت‏آميز و صلح پايدار دست يابند.

    آقاى صبحى الجابى، پژوهشگر و نويسنده‏ى سورى در خصوص تأثير و بازتاب جهانى فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامى اظهار مى‏دارد:

    «انقلاب اسلامى فرهنگ و تمدن حقيقى را براى جهانيان به ارمغان آورد. اين تمدن در تمام زمينه‏هاى سياست، حقوق بشر و اخلاق، با فرهنگ و تمدن غرب تفاوت اساسى دارد. به هر حال، هركس فرهنگ انقلاب اسلامى را الگوى خود قرار دهد حتما پيروز خواهد شد. طرح گفتگوى تمدنها، نشانه‏ى حضور ايران در سطح جهانى و پاسخى به جنگ تمدنها است كه صهيونيست‏ها آن را در آمريكا مطرح كردند.» (17)


    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  8. #7
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    4ـ تقويت وحدت امت بزرگ اسلامى

    يكى از بركات انقلاب اسلامى ايران تحكيم اخوت اسلامى و ايجاد و تقويت وحدت در ميان مسلمانان بوده است. اين انقلاب با طرح مجدد قرآن و با الهام از سيره‏ى شريف نبوى شالوده‏ى وحدت اسلامى، الگوى همبستگى و وحدت مسلمانان را پايه‏ريزى كرد.

    امام خمينى(ره) از همان آغاز پيروزى انقلاب اسلامى، مردم مسلمان جهان را به يكپارچگى و وحدت در برابر حاكمان جور و دشمنان اسلام دعوت نمودند و سند عزت و پايدارى ملل مسلمان را وحدت كلمه و توحيد كلمه مى‏دانستند. در يكى از بيانات ايشان چنين مى‏خوانيم:

    «اى مسلمانان جهان كه به حقيقت اسلام ايمان داريد!

    بپا خيزيد و در زير پرچم توحيد و در سايه تعليمات اسلام، مجتمع شويد و دست خيانت ابرقدرتان رااز ممالك خود و خزائن سرشار آن كوتاه كنيد و مجد اسلام را اعاده كنيد و دست از اختلافات و هواهاى نفسانى برداريد كه شما داراى همه چيز هستيد.» (18)

    ايجاد زمينه‏ى مناسب براى تقريب مذاهب و ساماندهى وحدت در ميان مسلمانان از طريق تأسيس مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى كه به ابتكار مقام معظم رهبرى صورت گرفت، در جهت گسترش و توسعه‏ى مفاهيم نظرى و عملى وحدت و همزيستى اسلامى مؤثر بوده است.

    برگزارى همايش‏هاى وحدت اسلامى در گوشه و كنار دنيا، چاپ و نشر هزاران عنوان كتاب، روزنامه، نشريه حول محور وحدت اسلامى و حمايت و پشتيبانى از ملت مظلوم و ستمديده جهان بويژه مردم مظلوم فلسطين نشانگر حمايت جمهورى اسلامى ايران از منافع كشورها و ملتهاى اسلامى و حفظ ارزشهاى الهى و انسانى در سطح جهانى است.

    اسامه ابوحمدان، نماينده‏ى جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس) در لبنان، انتفاضه‏ى مردمى فلسطين را يكى از ثمرات انقلاب اسلامى در ايران مى‏داند و در اين باره مى‏گويد:

    «با پيروزى انقلاب اسلامى، مهمترين خواسته مسلمانان در قرن بيستم تحقق يافت.

    مسلمانان جهان انقلاب اسلامى را الگو و سرمشق خود مى‏دانند و باور دارند كه نظام اسلامى در تمامى دورانها قادر است حكومت تشكيل دهد. انقلاب اسلامى مايه‏ى مباهات و افتخار ملت فلسطين است. مردم مسلمان ايران كه قدرتمندترين پايگاه استكبار جهانى و رژيم صهيونيستى را در منطقه فرو ريختند، ملت فلسطين را به گرفتن حقوق از دست رفته‏ى خود اميدوار ساختند.» (19)


    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  9. #8
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    5 ـ معرفى چهره‏ى اصيل تشيع و احياى فرهنگ اهل بيت (ع)

    يكى از ويژگيهاى انقلاب اسلامى پيروى و تبعيت از مكتب اهل بيت عصمت و طهارت در اوان پيروزى و تداوم انقلاب مى‏باشد. راه پرعظمت و پرفروغ ائمه معصومين (ع) همواره سرمشق و الگوى ملت بزرگ ايران در طول مبارزات، با رژيم ستم‏شاهى و استمرار نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران بوده است.

    ترويج فرهنگ ناب محمدى (ص) و تبيين چهره تابناك تشيع با حفظ اصول وحدت و پرهيز از ايجاد حساسيتها و مقابله با هر گونه تفكر نفاق افكنانه يكى از ثمرات ارزشمند اين انقلاب است. امام بزرگوارمان چنين حركتى را از سال 42 براى مشتاقان هموار نمودند و هم اكنون شعاع عزت و سربلندى‏اش سراسر گيتى را پرتو افكنده است.

    پيروى از فرهنگ جهاد و شهادت، آزاديخواهى و ظلم‏ستيزى امامان شيعه، خصوصا درس عزّت و افتخارى را كه حسين‏بن‏على (ع) در صحراى كربلا به انسانها آموخت، از آثار و بركات انقلاب اسلامى است كه امروز مليونها نفر در گوشه و كنار دنيا به آن چشم دوخته‏اند و بدان تأسّى مى‏جويند.

    امام راحل (ره) در وصيت‏نامه‏ى الهى ـ سياسى خويش مى‏فرمايند:

    «ما مفتخريم كه مذهب ما جعفرى است كه فقه ما درياى بى‏پايان است يكى از آثار اوست، و ما مفتخريم به همه‏ى ائمه‏ى معصومين ـ عليهم صلوات‏الله ـ و متعهد به پيروى آنانيم. ما مفتخريم كه ائمه‏ى معصومين ما ـ صلوات‏الله و سلامه عليهم ـ در راه تعالى دين اسلام و در راه پياده كردن قرآن كريم كه تشكيل حكومت عدل يكى از ابعاد آن است در حبس و تبعيد بسر برده و عاقبت در راه براندازى حكومت‏هاى جائرانه و طاغوتيان زمان خود شهيد شدند.» (20)

    «يكى از خصلت‏هاى ذاتى تشيع از آغاز تا كنون مقاومت و قيام در برابر ديكتاتورى و ظلم است كه در تمامى تاريخ شيعه به چشم مى‏خورد، هرچند كه اوج اين مبارزات در بعضى از مقطع‏هاى زمانى بوده است. انقلاب مشروطيت، جنبش كودتا و ... قابل اهميت فراوان است. تأسيس حوزه‏ى علمى دينى در بيش از نيم قرن اخير در شهر قم و تأثير اين حوزه در داخل و خارج كشور ايران و نيز تلاش روشنفكران مذهبى در داخل مراكز دانشگاهى و قيام سال 42 ـ 41 ملت ايران به رهبرى علماى اسلامى كه تا امروز ادامه دارد، همه عواملى هستند كه اسلام شيعى را در سطح جهانى مطرح مى‏كند. (21)

    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  10. #9
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى




    6ـ ترويج و گشترش زبان و ادبيات فارسى

    زبان فارسى تنها مختص ايرانيان نيست، بلكه به عنوان سرمايه‏ى جهانى و زبان گوياى انقلاب اسلامى از جايگاه رفيع و بالايى برخوردار است. زبان فارسى به لحاظ معانى عميق و ژرف و ريشه‏هاى تاريخى و الفاظ سليس و شيرين، مشتاقان و علاقمندان بسيارى را به خود جلب كرده است تا جايى كه شهره و آوازه‏ى زبان و ادب فارسى و اشعار بديع و نغز و پرمغز شاعران نامدار ايرانى چون حافظ، سعدى، عمر خيام، رودكى، جلال‏الدين رومى و ابوالقاسم فردوسى و ... شرق تا غرب عالم را فراگرفته و همه را شيفته و مجذوب خويش ساخته است.

    رهبر معظم انقلاب اسلامى در يكى از بيانات خويش به سابقه‏ى ديرينه‏ى زبان فارسى و اهميت آن اشاره نموده و مى‏فرمايند:

    «از آن زمانى كه ادبيات ايران از غرب استانبول تا شرق آسيا را دربرمى‏گرفت چندان زمانى نگذشته است. زبان فارسى، زبان ديوانى كشور عثمانى بود و تا اقصى نقاط هند و چين، زبان مذهبى، ادارى، ادبيات و هنر محسوب مى‏شد.» (22)

    شاعر و غزل‏سراى بزرگ ايران شمس‏الدين محمد خواجه حافظ شيرازى در يكى از غزليات معروف خويش كه به سلطان غياث‏الدين شاه فرمانرواى مسلمان و فارسى دوست بنگال در قرن هفتم هجرى اهدا كرده است به سابقه‏ى نفوذ زبان فارسى و فرهنگ تمدن اسلامى در بنگال اشاره مى‏كند و مى‏گويد:


    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

  11. #10
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    mahvareh پاسخ : انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى





    ساقى حديث سرو و گل و لاله مى‏رود شكرشكن شوند همه طوطيان هند حافظ ز شوق مجلس سلطان غياث دين غافل مشو كه كار تو از ناله مى‏رود
    وين بحث با ثلاثه غساله مى‏رود زين قند پارسى كه به بنگاله مى‏رود غافل مشو كه كار تو از ناله مى‏رود غافل مشو كه كار تو از ناله مى‏رود

    خوشبختانه پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز اقدامات مهم و اساسى در راه رشد و تعالى زبان و ادب فارسى برداشته شده و بسيارى از مراكز و بنيادهاى تحقيقى و پژوهشى در اين خصوص تأسيس گرديده است. اين نشان‏دهنده‏ى اين واقعيت است كه انقلاب اسلامى در جهت پيشرفت و ترقى فرهنگ و ادب فارسى اهميت ويژه و فوق‏العاده‏اى قائل بوده و مى‏باشد.

    حضرت آيت‏ا... خامنه‏اى، رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با گروهى از مسئولان، هنرمندان و نويسندگان بر ضرورت فراگيرى درست زبان فارسى در انتقال پيام انقلاب اسلامى فرمودند:

    «امروز به بركت انقلاب اسلامى، در نقاطى از جهان، زبان فارسى به عنوان زبان دوم و يا زبان دانشگاهى مورد توجه قرار گرفته است و حتى در مناطقى از جهان مانند جزيرة‏العرب، بسيارى از افراد توانسته‏اند از طريق راديو و تلويزيون ايران، به تدريج زبان فارسى را فرا بگيرند و با آن تكلم كنند. همچنين مسلمانان با آموختن زبان فارسى پيام اسلام را از انقلاب مى‏گيرند، و غيرمسلمان نيز با فراگيرى زبان فارسى مى‏خواهند پيام نو را از امام و پدر اين انقلاب دريافت كنند.» (23)

    همچنين در ديدار با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى از زبان فارسى به عنوان يكى از كانال‏هاى مطمئن فرهنگى ياد مى‏كنند و در زمينه‏ى ترويج اين زبان مى‏فرمايند:

    «من معتقدم يكى از كانال‏هاى كاملاً مطمئن فرهنگى ما، زبان فارسى است كه بايد بتوانيم آن را تأمين و پشتيبانى كنيم تا اين زبان رواج پيدا كند.» (24)

    مطالبى كه از نظر خوانندگان محترم گذشت گوشه‏هايى از ويژگيها و خصوصيات فرهنگى انقلاب اسلامى در عرصه‏ى جهانى بود. انقلابى كه با همت و تلاش آحاد ملت بزرگ ايران به رهبرى امام خمينى (ره) و با نثار هزاران هزار شهيد گلگون كفن به پيروزى رسيد تجسم اخلاق و ايمان و بهترين ارزشهاى الهى و فرهنگى بود كه امروز در سرتاسر گيتى تأثير و بازتاب‏هاى مطلوبى را به دنبال داشته است. فرهنگ بيدارى اسلامى، عزت‏خواهى، فرهنگ ايثار و شهادت، فرهنگ اتكاى به نفس و مقاومت، توكل به ذات اقدس الهى، همه و همه از دستاوردهاى ارزشمند انقلاب اسلامى محسوب مى‏شوند كه پرداختن به هريك از اين ارزش‏هاى والا مثنوى هفتادمن كاغذ شود.
    انقلاب اسلامى و صدور ارزش‏هاى فرهنگى

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •