هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: مطالب تاپیک را چگونه ارزیابی میکنید؟

رأی دهندگان
40. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • ضعیف

    0 0%
  • متوسط

    0 0%
  • خوب

    10 25.00%
  • عالی

    30 75.00%
نظرسنجی با انتخاب چندگانه
صفحه 16 از 97 نخستنخست ... 61213141516171819202666 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 151 تا 160 , از مجموع 966
  1. #151
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اي شنيــدم که شبي بر سر مد
    دختــري بـــا پـــدرش بود به جنگ
    __________
    پـدر از روي نصيحـت مـي‌گفت

    کـــه مـکـن پيـــروي از راه فرنــگ
    __________
    مــرو از خــانـه بـرون بـي‌چادر
    بــرتــن خويـش مــکن دامــن تنگ

    __________
    اي بسا گـرگ که در جامه ميش
    بهـــر صيــد تــو نـــوازد آهنـــگ
    __________
    نکننــد ايــن دغــلان از دغلي

    بهــر اغفـــال تــو يـک لحظه درنگ
    __________
    دختــر از روي تعــرض گفتش
    آنچــه تــو گويـي بـود جمله جفنگ

    __________
    بـا خــاموش دگـر يــاوه مــگو
    کــه تــو پيـــري و بــري از فرهنگ
    __________
    مــدتي شــد سپري زن جريان

    تا که يک شب پسري گوش به زنگ
    __________
    بــا سخنـهاي زيبنـدة عشــق
    بــا بيــانــات دل انگيــز و قشنـگ

    __________
    همچو آهو به سخن رامش کرد
    از ره حيلــه چـــو روبـــاه زرنـــگ
    __________
    گــوهر عفـت او را زد و بــرد

    کـــرد دامـــان وي آلــوده بـه ننگ
    __________
    همچناني که به خود مي‌باليـد
    زيرلـــب زمـــزمــه کـرد اين آهنگ

    ___________
    صيد با پاي خود افتاد بـه دام
    مــرغ با ميــل خــود افتـاد به چنگ
    ___________

    برگرفته از بانک تخصصی حجاب

    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  2. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-10-1390), مدير اجرايي (23-10-1390), الهادی المهدی (08-11-1390), صافات (09-11-1390), عهد آسمانى (07-11-1390)

  3. #152
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    حجاب از دیدگاه شهید ایت الله مطهری

    پيش از اينكه استنباط خود را در اين باره ذكر كنيم لازم است‏يك نكته را يادآورى كنيم.آن نكته اين است كه معناى لغوى «حجاب‏» كه در عصر ما اين كلمه براى پوشش زن معروف شده است چيست؟ كلمه «حجاب‏» هم به معنى پوشيدن است و هم به معنى پرده و حاجب.بيشتر، استعمالش به معنى پرده است.اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى‏دهد كه پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوششى حجاب نيست، آن پوشش «حجاب‏» ناميده مى‏شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد.در قرآن كريم در داستان سليمان غروب خورشيد را اين طور توصيف مى‏كند: حتى توارت بالحجاب (1) يعنى تا آن وقتى كه خورشيد در پشت پرده مخفى شد.پرده حاجز ميان قلب و شكم را «حجاب‏» مى‏نامند.
    در دستورى كه امير المؤمنين عليه السلام به مالك اشتر نوشته است مى‏فرمايد: «فلا تطولن احتجابك عن رعيتك‏» (2) يعنى در ميان مردم باش، كمتر خود را در اندرون خانه خود از مردم پنهان كن; حاجب و دربان تو را از مردم جدا نكند، بلكه خودت را در معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ضعيفان و بيچارگان بتوانند نيازمنديها و شكايات خود را به گوش تو برسانند و تو نيز از جريان امور بى اطلاع نمانى.
    ابن خلدون در مقدمه خويش فصلى دارد تحت عنوان «فصل في الحجاب كيف يقع فى الدول و انه يعظم عند الهرم‏» .در اين فصل بيان مى‏كند كه حكومتها در بدو تشكيل ميان خود و مردم حائل و فاصله‏اى قرار نمى‏دهند ولى تدريجا حائل و پرده ميان حاكم و مردم ضخيم‏تر مى‏شود تا بالاخره عواقب ناگوارى به وجود مى‏آورد.ابن خلدون كلمه «حجاب‏» را به معنى پرده و حائل (نه پوشش) به كار برده است.
    استعمال كلمه «حجاب‏» در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبتا جديد است.در قديم و مخصوصا در اصطلاح فقها كلمه «ستر» كه به معنى پوشش است‏به كار رفته است.فقها چه در كتاب الصلوة و چه در كتاب النكاح كه متعرض اين مطلب شده‏اند كلمه «ستر» را به كار برده‏اند نه كلمه «حجاب‏» را.
    بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمى‏شد و ما هميشه همان كلمه «پوشش‏» را به كار مى‏برديم، زيرا چنانكه گفتيم معنى شايع لغت «حجاب‏» پرده است و اگر در مورد پوشش به كار برده مى‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شده كه عده زيادى گمان كنند كه اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود.
    وظيفه پوشش كه اسلام براى زنان مقرر كرده است‏بدين معنى نيست كه از خانه بيرون نروند.زندانى كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست.در برخى از كشورهاى قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهايى وجود داشته است ولى در اسلام وجود ندارد.
    پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمايى نپردازد.آيات مربوطه همين معنى را ذكر مى‏كند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد.در آيات مربوطه لغت «حجاب‏» به كار نرفته است.آياتى كه در اين باره هست، چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب، حدود پوشش و تماسهاى زن و مرد را ذكر كرده است‏بدون آنكه كلمه «حجاب‏» را به كار برده باشد. آيه‏اى كه در آن كلمه «حجاب‏» به كار رفته است مربوط است‏به زنان پيغمبر اسلام.
    مى‏دانيم كه در قرآن كريم درباره زنان پيغمبر دستورهاى خاصى وارد شده است. اولين آيه خطاب به زنان پيغمبر با اين جمله آغاز مى‏شود: يا نساء النبى لستن كاحد من النساء يعنى شما با ساير زنان فرق داريد.اسلام عنايت‏خاصى داشته است كه زنان پيغمبر، چه در زمان حيات آن حضرت و چه بعد از وفات ايشان، در خانه‏هاى خود بمانند، و در اين جهت‏بيشتر منظورهاى اجتماعى و سياسى در كار بوده است.قرآن كريم صريحا به زنان پيغمبر مى‏گويد: و قرن فى بيوتكن يعنى در خانه‏هاى خود بمانيد. اسلام مى‏خواسته است «امهات المؤمنين‏» كه خواه ناخواه احترام زيادى در ميان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند و احيانا ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سياسى و اجتماعى واقع نشوند.و چنانكه مى‏دانيم يكى از امهات المؤمنين (عايشه) كه از اين دستور تخلف كرد ماجراهاى سياسى ناگوارى براى جهان اسلام به وجود آورد.خود او هميشه اظهار تاسف مى‏كرد و مى‏گفت دوست داشتم فرزندان زيادى از پيغمبر مى‏داشتم و مى‏مردند اما به چنين ماجرايى دست نمى‏زدم.
    سر اينكه زنان پيغمبر ممنوع شدند از اينكه بعد از آن حضرت با شخص ديگرى ازدواج كنند به نظر من همين است; يعنى شوهر بعدى از شهرت و احترام زنش سوء استفاده مى‏كرد و ماجراها مى‏آفريد.بنابر اين اگر درباره زنان پيغمبر دستور اكيدتر و شديدترى وجود داشته باشد بدين جهت است.
    به هر حال آيه‏اى كه در آن آيه كلمه «حجاب‏» به كار رفته آيه‏53 از سوره احزاب است كه مى‏فرمايد: و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراء حجاب يعنى اگر از آنها متاع و كالاى مورد نيازى مطالبه مى‏كنيد از پشت پرده از آنها بخواهيد.در اصطلاح تاريخ و حديث اسلامى هر جا نام «آيه حجاب‏» آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آيه حجاب چنان بود و بعد از نزول آيه حجاب چنين شد، مقصود اين آيه است كه مربوط به زنان پيغمبر است (3) ، نه آيات سوره نور كه مى‏فرمايد:
    قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم
    - الى آخر -
    قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن .
    يا آيه سوره احزاب كه مى‏فرمايد:
    يدنين عليهن من جلابيبهن الى آخر.
    اما اينكه چطور در عصر اخير به جاى اصطلاح رايج فقها يعنى ستر و پوشش كلمه حجاب و پرده و پردگى شايع شده است‏براى من مجهول است، و شايد از ناحيه اشتباه كردن حجاب اسلامى به حجابهايى كه در ساير ملل مرسوم بوده است‏باشد.
    منبع:
    كتاب: مجموعه آثار جلد 19 صفحه 429
    نويسنده: استاد شهيد مرتضى مطهرى
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)
    ویرایش توسط مدير اجرايي : 23-10-1390 در ساعت 17:40

  4. تشكرها 5

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-10-1390), مدير اجرايي (23-10-1390), الهادی المهدی (08-11-1390), صافات (09-11-1390), عهد آسمانى (07-11-1390)

  5. #153
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خواهرم! هويت زنانه خويش را پاس دار که خدايت تو را انساني از جنس زن آفريد. پس از هرگونه جامه و حرکت مردانه بپرهيز که ارزش هاي تو وراي اين اعمال است.

    کتاب حجاب در عصر ما
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  6. تشكرها 4

    مدير اجرايي (01-11-1390), الهادی المهدی (08-11-1390), صافات (09-11-1390), عهد آسمانى (07-11-1390)

  7. #154
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اي به جامه مشکي آراسته که به حجاب زينت بخشيده اي! نيک بدان که رنگ مشکي نگاه شکن است و به بوالهوسان اخطار مي دهد که حريم تو حريم عفاف است و در اين وادي، هوس مرده است.

    کتاب حجاب در عصر ما
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  8. تشكرها 4

    مدير اجرايي (01-11-1390), الهادی المهدی (08-11-1390), صافات (09-11-1390), عهد آسمانى (07-11-1390)

  9. #155
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض





    چادر دامنه سرسبز قله هاي پاکي و صلابت است

    کتاب حجاب در عصر ما
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  10. تشكرها 4

    مدير اجرايي (07-11-1390), الهادی المهدی (08-11-1390), صافات (09-11-1390), عهد آسمانى (07-11-1390)

  11. #156
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خواهرم! چادر خلعت زيباي رهروان وادي عشق است که طوفان هوس ها توان خلعت آن ها را ندارد. چرا که آنان معجون فهم و عشق و تسليم رابه کام جان خود ريختند و چنين معجوني پادزهر هوس هاي آدمي است.

    کتاب حجاب در عصر ما
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  12. تشكرها 2

    الهادی المهدی (08-11-1390), صافات (09-11-1390)

  13. #157
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خواهرم که به شکوفايي عالم جانت رو کرده اي!نيک بدان که رشد تو جز در تسليم حق نباشد و عمران و آبادي جانت جز به تخريب لانه هاي هوس شکل نگيرد. پس اسرار زيبايي هاي سر و سينه ات را به مقنعه اي سپار که آن ها را از نامحرم بپوشاند و از روسري هاي نازک وکوتاه بپرهيز که اسرار تو را بر نامحرم افشا کنند. خدايت توفيق دهد.

    کتاب حجاب در عصر ما

    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  14. تشكر

    صافات (09-11-1390)

  15. #158
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خواهرم! پوشش ديني از قداستي خاص برخودار است. پس مباد که آن را در شمار جامه هاي ديگر انگاري و سلامت و سادگي اين خلعت ديني را به مدل ها و زوايد مهيج آلوده سازي که لباس هاي غيرشرعي همواره اولين دريچه انحراف را تشکيل داده اند و پوشيدگي زن همواره خاکريز بزرگي در برابر موج وسوسه ها و کج روي ها بوده است.

    کتاب حجاب در عصر ما

    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  16. #159
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض




    حجاب اسلامي روح را لطيف و نوراني مي کند.

    کتاب حجاب در عصر ما
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

  17. #160
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,290 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض جايگاه حجاب از ديگاه روانشناسي چه مي باشد؟




    هر انساني، با هر نظام فکري، افعال اختيارياش را به منظور رسيدن به اهدافي که آن‏ها را پسنديده و خوب تشخيص داده، انجام ميدهد؛ به عبارت ديگر، تمام افعال ارادي آدمي، تابع حسن و قبحي است که تشخيص ميدهد. «حجاب و بيحجابي» نيز از اين چارچوب برون نيست. عده‏اي حجاب را نيک ميدانند و بدان پايبندند و در مقابل، بيحجابي را زشت ميشمارند و از آن بيزاري ميجويند؛ چنان که گروهي بيحجابي را پسنديده، به آن اهتمام ميورزند و حجاب را عملي زشت دانسته، دامن خود را از آن پاک ميسازند. اين نوشتار، فارغ از دليل‏هاي عقلي و نقلي و مقتضيات فطري در پي بررسي آثار اين دو پديده است و خوبي و بدي و زشتي و زيبايي هر يک را مينماياند تا هر کس با تدبير در آثار آن دو، راه صواب پيش گيرد.

    دامنه تأثير رفتارها

    بيترديد زندگي اجتماعي - خواه بر استدلال عقلي و خواه برخواسته فطري و خواه بر بنيان قراردادهاي اجتماعي و... بنا شده باشد - از تأثير و تأثّر متقابل افراد و عملکرد آن‏ها تهي نيست. خوبيها و زيباييها براي فرد و خانواده و جامعه مفيدند و زشتيها و بديها نيز به همه زيان ميرسانند. و تأثير خود را بر تمام اعضا و ارکان جامعه به جا خواهند گذاشت.

    همنوايي آهنگ تکوين و تشريع‏

    مدبّر آفرينش که خواهان تداوم نسل بشر است، خود، به قلم تدبير و تکوين، جاذبه‏هاي عقلي، اجتماعي، فطري و زيستي - جنسي را در آدميان و حتّي حيوانات و گياهان به وديعت نهاده تا در پرتو جذب و انجذاب دروني هميشگي شعله وجودشان را بر افروخته نگهدارند. خالق هستي براي بقاي ديگر موجودات تنها همين جذب و انجذاب را کافي دانسته، ولي براي بقاي نسل بشر مسؤوليت سپاري را نيز از نظر دور نداشته است؛ زيرا بشر چون جانوران و گياهان نيست که نسل وي تنها با جاذبه‏هاي زيستي - جنسي و عشق ورزي آزاد پايدار ماند. نوزاد انسان پس از تولّد به تغذيه، نگهداري و پرورش درست نيازمند است و بدون مراقبت‏هاي بهداشتي، زيستي و... فرصت حيات نمييابد. بر اين اساس، معمار هستي که نهاد آدمي را آن گونه سرشت، برگنبد تشريع اين گونه نوشت که ازدواج محبوب‏ترين بنيادها براي بنا نهادن کانون تولّد و مهد پرورش و رشد نوع انسان است‏1، تاهم جذب و انجذاب به محيط خانواده محدود گردد و هم نسلي سالم و متعادل پرورش يابد. چون جذب و انجذاب لجام گسيخته هرگز به بقاي نسل تن نميدهد و آن را مزاحم عشق ورزي خود ميبيند؛ همان‏گونه که نسل ناسالم، پدر و مادري نميشناسد تا آن نژاد را استمرار بخشد2. به اين منظور، انتظار ميرود معمار نظام تکوين و تشريع در راه نيل به خواست خود، به تدبير و تشريع لازم دست يازد و اسباب رسيدن به آن هدف را تشريع فرمايد. «حجاب» در شمار اين اسباب جاي دارد. اينک در اين نوشتار، با پرداختن به برخي آثار تربيتي و روان شناختي اين دو پديده، سودمندي و ضرر آفريني هر يک را هويدا ميسازيم تا هر کس خود آگاهانه تصميم گيرد.

    ....
    هدیه خوشبختی(مختصری پیرامون حجاب و عفاف)

صفحه 16 از 97 نخستنخست ... 61213141516171819202666 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •