مادری در انتظار گنهکاران سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مادری در انتظار گنهکاران
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض مادری در انتظار گنهکاران









    در پایان سوره مبارکه "قارعه" آیاتی وجود دارد که تامل بر معانی آن، مو بر بدن آدمی راست می کند و لرزه بر اندام وی می‌افکند.
    در این آیات می خوانیم: وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُه* فَأُمُّهُ هَاوِیةٌ(قارعه/9-8)
    یعنی هر کس که ترازوی اعمالش سبک است، پناهگاهش «هاویه» [= دوزخ‌] می باشد!
    شهید آیت اللّه مرتضی مطهری در کتاب گرانسنگ "خدمات متقابل اسلام و ایران" ص 616، در تبیین مفوم واژه "امّ" به نقل از آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان حضرت امام (ره) می گوید:
    « به منزل مرحوم شاه آبادی رفتم. این آیه را معنا می‏كرد: «وَ امّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَأُمُّهُ هاوِیَةٌ؛ یعنی كسی كه نامه عملش سبك و بی‏مقدار باشد، پس جایگاه او (مقصد او) در قعر هاویه و جهنّم است». و سرّ این جمله را بیان می‏كرد و می‏فرمود: «اُمّ (مادر) را از آن جهت اُمّ می‏گویند كه مقصدِ بچه است. آیه می‏خواهد بگوید كه اگر فرد گنهكار در جهنّم سقوط می‏كند، جهنّم همان مقصدی است كه در تمام عمر به سویش رفته، اصلاً مقصدش بوده و به این طرف حركت كرده و حالا دارد به «مادر» خود می‏رسد. او فرزندِ همین مادر است و به دامن مادرخود فرود می‏آید.»
    البته عده ای دیگر "ام" را به معنی "مفز و هسته شیئ" اخذ نموده اند و عبارت عرب را شاهد مثال آورده اند که به مغز سر می گوید" امّ الرأس".
    اگر این معنای اخیر را بپذیریم آنگاه تفسیر آیه این می شود که گناهکاران با مغز سر به پرتگاه جهنم فرو می‌افتند. ولی این احتمال بعید می نماید زیرا در آیه سپس تر می فرماید: وَ مَا أَدْرَاكَ مَا هِیهْ (و تو چه می‌دانی «هاویه» چیست؟!)
    "هیه" مشتمل است بر ضمیر "هی" که به کلمه "هاویه" باز می گردد به علاوه حرف زائد "هاء وقف"، ولی بنا بر تفسیر اخیر، ضمیر در کلمه ماهیه بدون مرجع مى ماند حال آنکه هر ضمیری نیاز به یک عائد و مرجع دارد.
    ممکن است گفته شود "هاویه" از ریشه "هوی" به معنی سقوط کردن و فرو افتادن است، و "هاویه" را نمی توان عبارت از "جهنم" دانست زیرا آتش سقوط نمی کند بلکه آتشیان سقوط می کنند.
    پاسخ این است که توصیف آتش دوزخ به "هاویه" از باب مجاز عقلى است ، همانطور که راضى دانستن عیش در آیه شریفه" فِی عِیشَةٍ رَاضِیةٍ (القارعة/7) نیز چنین است.
    مادری در انتظار گنهکاران
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. تشكرها 2

    خادمه صدیقه طاهره(س) (02-10-1389), رایکا (02-08-1389)

  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •