یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    این آیه به وظیفه‏ى مردم در برابر خدا و پیامبر اشاره مى‏كند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پیامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بن‏بست قرار نمى‏گیرند. آمدن این سه مرجع براى اطاعت، با توحید قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولى الامر نیز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است كه وقتى پیامبر اسلام، هنگام عزیمت به تبوك، على علیه السلام را در مدینه به جاى خود نهاد و فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى» این آیه نازل شد. در آیه قبل سفارش شد كه امانات به اهلش سپرده شود. این آیه گویا مى‏فرماید: این سپردن به اهل، در سایه اطاعت از خدا و رسول و اولى‏الامر است. تكرار فرمانِ «اطیعوا» رمز تنوّع دستورهاست. پیامبر گاهى بیان احكام الهى مى‏كرد، گاهى دستور حكومتى مى‏داد ودو منصب «رسالت» و«حكومت» داشت. قرآن گاهى خطاب به پیامبر مى‏فرماید: «انزلنا الیك الذّكر لتبیّن للناس ما نزل الیهم» آنچه ر <314> ا نازل كرده‏ایم براى مردم بیان كن. و گاهى مى‏فرماید: «لتحكم بین الناس بما اراك اللّه» <315> میان مردم بر اساس قوانین الهى، حكومت و قضاوت كن. قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى‏دهد. بنابراین موارد «اطیعوا» باید كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول قرار نگیرد. در آیه اطاعت از اولى‏الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، خدا و رسول معرفى شده‏اند. و این نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى‏الامر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنید كه در روایات نبوى، اولى‏الامر اهل‏بیت پیامبر معرفى شده‏اند. <316> حسین‏بن ابى‏العلاء گوید: من عقیده‏ام را درباره‏ى اوصیاى پیامبر واینكه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق‏علیه السلام عرضه كردم، حضرت فرمود: آرى چنین است، اینان همان كسانى هستند كه خداوند درباره‏ى آنان فرموده: «اطیعوا اللّه...» و همان كسانى‏اند كه درباره‏ى آنها فرموده: «انمّا ولیّكم اللّه... و هم راكعون» <317> حضرت على‏علیه السلام در خطبه 125 نهج‏البلاغه و عهدنامه مالك‏اشتر فرمودند: مراد از مراجعه به خدا و رسول، مراجعه به آیات محكمات وسنّتى كه همه بر آن اتّفاق داشته باشند. حضرت على‏علیه السلام فرمود: هر حاكمى كه به غیر از نظر اهل‏بیت معصوم پیامبرعلیهم السلام قضاوت كند، طاغوت است. <318> 1- مردم باید نظام اسلامى را بپذیرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتیبانى كنند.
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  2. تشكر

    parsa (05-08-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    «اطیعوااللّه و اطیعواالرسول و اولى الامر منكم» 2- اسلام مكتبى است كه عقاید و سیاستش بهم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولى‏الامر كه امرى سیاسى است، به ایمان به خدا و قیامت كه امرى اعتقادى است، آمیخته است. «اطیعوااللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر» 3- سلسله مراتب در اطاعت باید حفظ شود. «اللّه، الرسول، اولى الامر» 4- اولى الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بى‏چون و چرا باشد. «اطیعواالرسول و اولى الامر» 5 - اطاعت از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. «اطیعوا... منكم» 6- نام اولى الامر در كنار نام خدا و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى باید از قداست والایى برخوردار باشد. «اطیعواالرسول و اولى الامر» 7- نشانه‏ى ایمان واقعى، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیرى‏هاست و اطاعت در شرایط عادّى كار مهمّى نیست. «فان تنازعتم» 8 - یكى از وظایف حكومت اسلامى ایجاد وحدت و حل تنازعات است. «ان تنازعتم...» 9- دین كامل باید براى همه‏ى اختلاف‏ها، راه حل داشته باشد. « فى شى‏ء فردوه الى‏اللّه و الرسول» 10- پذیرش فرمان از حكومت‏هاى غیر الهى و طاغوت، حرام است. «فردّوه الى اللَّه والرسول» 11- اگر همه‏ى فرقه‏ها، قرآن و سنّت را مَرجع بدانند، اختلاف‏ها حل شده، وحدت و یكپارچگى حاكم مى‏شود. «فردّوه الى اللَّه والرسول» 12- مخالفان با احكام خدا و رسول و رهبران الهى، باید در ایمان خود شك كنند. «ان كنتم تؤمنون...» 13- برنامه عملى اسلام بر اساس برنامه اعتقادى آن است. «اطیعوا... ان كنتم تؤمنون» به عبارت دیگر ایمان به خدا و قیامت، پشتوانه‏ى اجرایى احكام اسلام و مایه‏ى پرهیز از نافرمانى خدا و رسول است. 14- دوراندیشى و رعایت مصالح درازمدّت، میزان ارزش است. «احسن تأویلا»
    ------------------------------------------------
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  5. #3
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    اولاً: خود همین آیه شریفه چنانكه مفسران شیعه [2] و اهل سنت [3] با صراحت بیان كرده‌اند، دلالت بر عصمت اولی‌الامر می‌كند زیرا در آن اطاعت از اولی الامر، با «و» كه نشانگر اجتماع و اشتراك حكم قبل و بعد از خودش است، به اطاعت از رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ عطف شده است و با یك صیغه و بدون هیچ قید و شرطی امر به اطاعت آنها (رسول و اولی‌الامر) شده است «أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» و این نشانگر یكسانی اطاعت آن دو می‌باشد. و مسلماً پیامبراكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ معصوم است: «ما ینطق عن الهوی ان هو الاوحی یوحی»[4] پس «اولی الامر» نیز معصومند و اگر معصوم نبودند امر به اطاعت از آنها و رسول با یك صیغه و بدون قید و شرط نمی‌شد بلكه مانند اطاعت از والدین، جدا و مقید به عدم معصیت می‌شد.[5] چنانكه حضرت علی ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند «...و انّما امر بطاعة اولی الامر لأنهم معصومون مطهرون و لا یأمرون بمعصیة» یعی فقط به این جهت كه اولی الامر معصوم و پاكند و امر به معصیت نمی‌كنند، امر به اطاعت آنها شده است.[6] ثانیاً: طبق آنچه گذشت اولی الامر معصومند و چون هیچ یك از اهل حل و عقد معصوم نیستند پس نمی‌توانند اولی الامر باشند بلكه طبق روایات شیعه[7] و اهل سنت ،[8] اولی الامر، ائمه اهل بیت ـ علیه السلام ـ می‌باشند چنانكه محمد بن ابراهیم جوینی از علمای اهل سنت – طبق نقل كتاب شبهای پیشاور از كتاب او فرائد السمطین – گفته است: «{طبق} آنچه از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به ما رسیده مراد از «اولی الامر» در آیه شریفه علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ و اهل بیت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ است.» [9] كه جهت اختصار به یك روایت اكتفا می‌شود؛ در ینابیع المود تألیف قندوزی ـ عالم سنی ـ از امام صادق(ع) در مورد آیه مورد بحث چنین نقل می‌كند: «اولی الامر هُم الائمةُ اهل البیت «علیهم السلام» «یعنی اولوالامر، همان ائمه اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می‌باشند».[10]
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  6. #4
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    ثالثا: ادله دیگری بر عصمت اولی الامر (= ائمه اهل البیت(ع) ) وجود دارد كه بعضی عبارت است از: 1- دلیل عقلی: در كشف المراد پنج دلیل ذكر شده [11] كه كوتاهترین آنها چنین است: «اگر خطا از امام ]اولی‌الامر[ صادر شود انكار آن واجب است و این با امر به اطاعت {مطلق} او در آیه «اطیعو الله» در تضاد است.»[12] 2- آیه تطهیر: «انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا» یعنی «یعنی خداوند می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل‌بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد».[13] اراده در آیه، تكوینی است زیرا اراده تشریعی اختصاص به اهل بیت ندارد بلكه خدا می‌خواهد همه پاك باشند،[14]و از آنجایی كه اگر اراده خدا به چیزی تعلق بگیرد، حتما واقع می‌شود.[15] عصمت و پاكی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ نیز محقق شده است و طبق روایات فراوانی كه از شیعه[16] و اهل سنت [17] نقل شده مقصود از اهل بیت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ می‌باشد. مثلا صحیح مسلم از عائشه نقل می‌كند كه «پیامبر در صبحی خارج شد در حالی كه عبائی موئین سیاه به دوش داشت پس حضرت حسن بن علی ـ علیه السلام ـ آمد. حضرت او را زیر عبا برد سپس حضرت حسین ـ علیه السلام ـ آمد و زیر عبا رفت پس حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ آمد و حضرت او را زیر عبا برد، سپس حضرت علی ـ علیه السلام ـ آمد و حضرت او را زیر عبا برد، آنگاه قرائت فرمود: انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا»[18] 3ـ حدیث ثقلین: این حدیث متواتر بین شیعه و اهل سنت است و روایات فراوانی با عبارات مختلف و وحدت معنی، ذكر شده است كه پیامبر(ص) فرموده‌اند: «من دو چیز گران بها در میان شما باقی می ‌گذارم تا زمانی كه به آن دو پناهنده شوید گمراه نخواهید شد: كتاب خدا و عترتم كه خاندان من هستند؛ این دو از هم جدا نمی‌شوند تا در كنار حوض بر من وارد شوند؛ بنگرید در مورد آنها چگونه جانشین من می‌گردید؟»
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  7. #5
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    و چیزی كه از قرآن جدا نشود و همسنگ آن، باشد در لزوم پیروی از آن همانند قرآن معصوم خواهد بود – چنانكه حتی قندوزی – عالم سنی – از ابن عباس نقل می‌كند كه گفت: «شنیدم رسول الله(ص) فرمود: «انا و علی و الحسن و الحسین و تسعه من ولد الحسین مطهرون معصومون » یعنی «من، حضرت علی، حضرت حسن و حسین حسین و نُه تن از فرزندان حسین ـ علیهم السلام ـ پاك و معصوم هستیم»[20] رابعا: با اینكه اولی الامر معصومند ولی در آیه، مرجع حل اختلاف خدا (قرآن) و پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ (سنت او) معرفی شده است نه اولی الامر زیرا:
    الف) برخی معتقدند: مقصود از نزاع، نزاع در احكام است [21] و چون كه اولی الامر قانون گذار و مشرّع نیستند. حل نزاع به آنان ارجاع داده نشده است. چنانكه از امام باقر ـ علیه السلام ـ در مورد آیه «اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» چنین نقل شده است كه فرمودند: «هی فی علی و فی الائمه جعلهم الله مواضع الانبیاء غیر انهم لا یحلون شیئا و لا یحرمونه»‌یعنی: «این آیه در مورد حضرت علی ـ علیه السلام ـ و ائمه ـ علیه السلام ـ است كه خدا آنان را به جای پیامبران قرار داده، جز اینكه ایشان چیزی را حلال یا حرام نمی‌كنند[22]»به همین جهت حضرت علی ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «...ولكم علینا العمل بكتاب الله تعالی و سیره رسول الله (صلی الله علیه و آله) و القیام بحقه و النعش لسنته، «حقی كه شما بر گردن ما دارید، عمل كردن به كتاب خدا و سنت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) و قیام به حق و برپاداشتن سنت اوست.»[23]
    ب) محمد جواد مغنیه(ره) معتقد است علت عدم ارجاع به آنها این است كه چون نزاع ممكن است بر سر تعیین خود اولی الامر باشد ـ چنانكه واقع شد ـ بنابراین ارجاع به آنها بی‌فایده است.[24] یعنی اگر بر سر تعیین اولی‌الامر نزاع داشتید به خدا و رسول مراجعه كنید و از پیش خود اولی الامر تعیین نكنید؛ كه این معنا با سیاق آیه نیز متناسب است كه «و ان تنازعتم» بعد از «اولی الامر منكم» آمده است.
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  8. #6
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    ج) نظر بهتر كه جامع دو نظر قبلی است، نظر مرحوم علامه طباطبایی است؛ ایشان معتقدند: خدا در این آیه به مسلمانان دستور داده تا در هنگام نزاع در اموری كه اولی الامردر آن استقلال ندارند و رفع نزاع به دست آنها نیست، به خدا (قرآن) و رسول (سنّت او) مراجعه كنند تا رفع نزاع شود. [25] كه تعیین احكام و اولی الامر از مصادیق مهم آن می‌باشد؛ بلكه با توجه به اینكه خدا با حكم تشریعی اطاعت از اولی الامر را به جهت عصمت‌شان در ردیف اطاعت از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) قرار داده، لازمه این فرمان این است كه آنها گر چه مشرّع نیستند اما سخنان‌شان، خبر از قرآن و سنت نبوی است؛ پس لازم است علاوه بر امور اجرایی، در هنگام نزاع در احكام كلی اسلام نیز به آنان مراجعه شود تا آنان حكم واقعی را از طرف خدا و پیامبر (ص) بیان كنند:؛ چنانكه پیامبر (ص) می‌فرمایند: «شركای من كسانی هستند كه خدا آنها را قرین خود و من كرده و در مورد آنها نازل كرده این آیه را «یا ایها الذین...»[26] و بعد می‌فرماید: «فان خفتم تنازعاً فی أمرنا فارجعوا الی الله و الرسول و اولی الامر»، اگر از نزاع در مورد چیزی ترسیدید، آن را به خدا و رسول و اولی الامر بازگردانید.»
    علی (علیه السلام) عرض كرد: ای پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) آنها كیانند؟ فرمود: «انت اولهم» تو اولین آنها هستی،[27] بنابراین تنها در تعیین اولی الامر است كه دیگر نمی توان به خود آنها مراجعه كرد، در هر صورت، شیعه امامیه به این آیه عمل كرده است زیرا در تعیین اولی الامر و احكام به خدا و پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) رجوع كرده است. اما اهل سنت به آن پشت پا زده اند زیرا در تعیین اولی الامر به جای مراجعه به خدا و پیامبر(صلی الله علیه وآله) به اجماع اهل حل و عقد و ... رجوع كردند، و در تعیین و فهم احكام نیز به جای مراجعة به خدا و پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) به قیاس، استحسان و ... مراجعه كردند.
    پس بر عصمت اولی الامر، ادلة دیگری وجود دارد و عدم ارجاع هم دلیل بر عدم علت نیست بلكه دارای وجد می‌باشد و در پایان این سئوال باقی می‌ماند كه چگونه اهل سنت با وجود این همه دلیل و مدرك، در عظمت و عصمت اهل بیت (علیهم السلام) از آنها دست كشیده‌اند و از كسانی دنباله‌روی می‌كنند كه معصوم نیستند و حتی در مذّمت و توبیع آنها روایات متواتری وجود دارد. درحالیكه آنها را توجیه می‌كنند!!
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  9. #7
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    -------------------------------------------------------------------------------
    [1] . نساء / 59.
    [2] . مانند: فضل بن حسن؛ طبرسی، مجمع البیان، (بیروت: دارالمعرفه، بی‌نوبت چاپ، بی‌تا)، ج 3 – 4، ص 100. و علامه سید محمد حسین، طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، (قم: اسماعیلیان، چاپ پنجم، 1371)، ج 14، ص 391.
    [3] . مانند: فخر،‌ رازی، التفسیر الكبیر؛ (بیروت: داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، بی‌تا)، ج 1، ص 144، و محمد، عبده و سیده محمد و رشید رضا، تفسیر المنار (بیروت: دارالمعرفه، چاپ دوم، 1493 هـ .ق)، ج 5، ص 185.
    [4] . نجم / 3 – 4.
    [5] . رك: عنكبوت/8.
    [6] . شیخ صدوق، علل الشرایع، بی جا: مؤسسه دارالحجه للثقافه؛ چاپ اول، 1416 هـ ق)؛ ص 150.
    [7] . رك: مجمع البیان، همان، ص 408 – 414.
    [8] . رك: سلماین بن ابراهیم، قندوزی، ینابیع الموده، (كاظمیه: داراكتب العراقیه، چاپ هشتم، 1385)، ص 114 – 117. و عبیدالله، حاكم حسكانی حنفی نیشابوری، شواهد التنزیل، تحقیق و تعلیق محمد باقر محمودی؛ (تهران: موسسه الطبع و النشر التابعه لوزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی، چاپ اول، 1411 هـ ق)، ج 1، ص 189 – 191.
    [9] . سلطان الواعظیان، شیرازی، شبهای پیشاور، (تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ پنجم، 1372)، ص 988.
    [10] . ینابیع المودإ، همان، ص 115.
    [11] . رك: علامه حلی(ره)، كشف المراد فی شرح تحدید الاعتقاد، تحقیق حسن، حسن زاده، آملی، (قم موسسه النشر الاسلامی، نوبت چاپ، بی‌تا). ص 364 – 365.
    [12] . همان، ص 364.
    [13] . احزاب / 33.
    [14] . رك: آیت الله، ناصر، مكارم و دیگران، تفسیر نمونه، (تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ چهارم 1363)، ج 17، ص 292.
    [15] . رك: نحل / 40 و یس / 82.
    [16] . رك: مجمع البیان،همان، ج 7 – 8، ص 559 – 560،و تفسیر المیزان، همان ، ج 16، ص 316 – 319.
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

  10. #8
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر




    [17] . رك: مسلم بن الحجاج، التشیری النیسابوری، صحیح مسلم بشرح النروی، (بیروت: دار احیاء التراث العربی چاپ سوم، بی‌تا، ج 15 – 16، ص 194 – 195. و جلال الدین عبدالرحمن، السیوطی الدر المنثور، (قم، كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، بی‌نوبت چاپ 1404 هـ.ق، ج 5، ص 198 – 199. و قواعد التنزیل، همان، ج 2، ص 18 – 139، تعداد 138 عدد روایت ذكر كرده اند در این مورد و محمد بن الاثیر؛ الجزری، جامعه الاصول فی احادیث الرسول؛ دارالفكر چاپ دوم، 1403 هـ.ق، ج 5، ص 351، 352، ج 8، ص 650. ج 9، ص 155.
    [18] . صحیح مسلم، هما.
    [19] . رك: مجمع البیان، همان ج 1 – 2، ص 805 و المیزان، همان، ص 378. و صحیح مسلم، همان. و تفسیر كبیر فخر رازی همان، ج 8، ص 163 و حاكم نیشابوری، مستدرك الحاكم، همراه با تلخیص ذهبی؛ (بیروت: دارالمعرفه، بی‌نوبت چاپ، بی‌تا) ج 3، ص 109 و محمد بن عیسی بن سوره؛ الجامع الصحیح، (بیروت: دارححیاء التراث العربی، بی‌نوبت چاپ، بی‌تا. ج 5، ص 662 – 663.
    [20] . ینابیع الموده،همان . ص 445.
    [21] . رك: تفسیر نمونه، هما، ج 3، ص 441.
    [22] . سید هاشم، بحرانی، ابرهان فی تفسیر القران (قم : پارسایان، چاپ دوم، 1379)، ج 1، ص 385.
    [23] . نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، (قم: پارسایان، چاپ دوم، 1379)، خطبه 169، ص 322.
    [24] . رك: محمد جواد، مغنیه، التفسیر الكاشف، (بیروت: دارالعلم للملایین، چاپ چهارم، 1990 م)، ج 2، ص 362.
    [25] . رك: المیزان فی تفسیر القرآن، همان، ج 4، ص 401 – 402.
    [26] . نساء / 59.
    [27] . شواهد التنزیل،‌همان، ج 1، ص 198
    یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •