وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات * سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *
صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 41
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    6. گرفتار اندوه شدن
    پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) به نقل يكى از اوصياى حضرت مسيح (عليه السلام )، قطع رحم را از جمله گناهانى بر شمرده است كه دنياى انسان ها را به دوزخ بدل مى كند.(157) در روايت ديگرى نيز آمده است : قطيعه الرحم تورث الهم ؛ قطع رحم ، حزن و اندوه را به دنبال دارد.(158) حضرت على (عليه السلام ) نيز دراين باره مى فرمايد: حلول النقم فى قطيعه الرحم ؛ پيش آمدن عقوبت ها، در بريدن از خويشان است .(159)
    پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) در ذيل روايتى ، پى آمدهاى قطع رحم را اين گونه بيان مى كند:
    زمانى كه دانش در يك جامعه باشد، ولى به آن عمل نشود و زبان ها و دل ها نيز باهم موافق نباشند و آن گاه كه مردم با خويشاوندان نزديك خود قطع رابطه كنند، خشم و غضب الهى چنين مردمى را فرامى گيرد و خداوند، چشم و گوش آنان را كور و كر مى كند.(160)
    در روايت ديگرى آمده است : ((قطع كننده رحم ، از آسايش و راحتى بهره اى نخواهد داشت و هنگام رخ دادن اختلاف و نزاع ، دشمنان بر او چيره خواهند شد)).(161)
    7. به اجابت نرسيدن دعاها
    امام صادق (عليه السلام ) فرموده است :
    گناهى كه نابودى {فرد يا جامعه } را سرعت بخشد، قطع رحم است و گناهى كه مانع اجابت دعاها مى شود و هوا را تيره و تار مى كند، عاق والدين است .(162)
    در روايتى آمده است كه خداوند، در شب نيمه شعبان ، هر دعايى را اجابت مى كند، مگر دعاى كسى كه قاطع رحم باشد يا براى قطع رحم دعا كرده باشد.(163)
    8. بى اثر شدن اعمال نيك (حبط اعمال )
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود:
    در قيامت ، رحم و امانت ، پل صراط را احاطه مى كنند. هنگامى كه صله رحم كننده و امانت دار از آن بگذرند، وارد بهشت مى شوند و زمانى كه قاطع رحم و خيانت كننده به امانت از بگذرند، به آتش افكنده مى شوند؛ زيرا با اين دو گناه ، هيچ عملى به حال ايشان سودمند نخواهد بود.(164)
    9. محروم ماندن از بهشت
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) مى فرمايد:
    سه گروهند كه هرگز داخل بهشت نمى شوند: شراب خوار، ايمان آورنده به سحر و جادو و قطع كننده رحم .(165)
    همچنين در كلام گهربار ديگرى مى فرمايد:
    كسى كه خاندان خود را ضايع و با ارحامش قطع رابطه كند، خداوند در روز قيامت ، او را از پاداش نيك محروم خواهد كرد و كسى كه خدا او را در روز قيامت تباه كند، به درستى كه جزو هلاك شدگان خواهد بود، مگر اينكه براى او شافعى باشد و چنين شافعى براى او يافت نمى شود.(166)
    نيز در روايتى از ايشان آمده است : ((كسى كه رحم خود را قطع كند، خداوند، رحمت خود را در روز قيامت از او قطع خواهد كرد.))(167) از امام صادق نقل است :
    خداوند، بهشت را آفريد و آن را نيكو و بوى آن را معطر كرد و بوى بهشت از فاصله دو هزار سال به مشام مى رسد، ولى قاطع رحم و كسى كه عاق والدين شده باشد، از اين بوى معطر، محروم خواهند بود.(168)


    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  2. #32
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    10. گرفتارى به لعن خداوند
    خداوند در قرآن مجيد، كسانى را كه قطع رحم مى كنند، سزاوار لعن مى داند و مى فرمايد:
    فهل عسيتم ان توليتم اءن تفسدوا فى الاءرض و تقطعوا اءرحامكم اءولئك الذين لعنهم الله . (محمد: 22 و 23)
    اگر روى گردان شويد، آيا جز اين انتظار مى رود كه در زمين فساد و قطع رحم كنيد؟ آنها كسانى هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته است .
    در جاى ديگر مى فرمايد:
    و الذين ينقضون عهدالله من بعد ميثاقه و يقطعون ما اءمر الله به اءن يوصل و يفسدون فى الاءرض اءولئك لهم اللعنه و لهم سوء الدار. (رعد: 25)
    آنان كه پس از پيمان بستن ، عهد خدا شكستند و آنچه را خدا به پيوند با آن امر كرده است {مانند رحم }، گسستند و در روى زمين فتنه و فساد برانگيختند، لعنت خدا بر ايشان است و بد جايگاهى براى آنان مقرر شده است .
    خداوند متعال در جاى ديگر، كسانى كه عهد او را مى شكنند و قطع رحم مى كنند، فاسق و زيان كار مى شمارد:
    اءلذين ينقضون عهد الله من بعد ميثاقه و يقطعون ما اءمر الله به اءن يوصل و يفسدون فى الاءرض اءولئك هم الخاسرون . (بقره : 27)
    {فاسقان آنها هستند كه } پيمان خدا را پس از بستن مى شكنند و رشته اى را كه خداوند به پيوند آنها امر كرده است ، مى گسلند و در زمين فساد مى كنند. اينها زيان كارانند.
    حضرت امام سجاد (عليه السلام ) در وصيت هاى خود به فرزندش ، امام باقر (عليه السلام ) فرمود:
    و اياك و مصاحبه القاطع لرحمه فانى وجدته ملعونا فى كتاب الله عزوجل فى ثلاثه مواضع (169).
    {فرزندم !} از هم نشينى با افرادى كه پيوند خويشاوندى را قطع كرده اند و نسبت به ارحام خود بد رفتارى مى كنند، بر حذر باش كه من آنها را در سه جا از قرآن ، ملعون يافتم . {سپس آيات 24 و 25 سوره محمد و آيه 25 سوره رعد و آيه 27 سوره بقره را تلاوت فرمود.}
    امام صادق (عليه السلام ) نيز فرمود:
    ملعون است كسى كه پدر و مادر خود را كتك زند. ملعون است كسى كه عاق والدين شود و ملعون است كسى كه قطع رحم كند.(170)
    نه تنها خداوند، قطع كننده رحم را لعن و نفرين و از رحمت خود دور مى كند، بلكه اين فرد، مورد لعن و نفرين همه پيامبران و فرشتگان مقرب خدا قرار مى گيرد. پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله )، با اشاره به اين افراد مى فرمايد:
    {اينها كسانى هستند كه } حرص و طمع و آز مى ورزند، حسد را آشكار مى سازند، ارحام خود را قطع مى كنند و از انجام دادن اعمال نيك خوددارى مى ورزند.(171)

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  3. #33
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    11. خسران در دنيا و آخرت و نزول بلا
    امام صادق (عليه السلام ) نيز در اين باره مى فرمايد:
    هيچ گناهى نيست كه مانند ستم و قطع رحم ، عقوبت آن در دنيا و آخرت سزاوار تسريع باشد؛ زيرا باطل رفتنى است .(172)
    فردى خدمت امام صادق (عليه السلام ) رسيد و عرض كرد: برادران و عموزادگان من خانه را بر من تنگ كرده و مرا به خروج از آن مجبور ساخته اند و اگر مى خواستم ، مى توانستم از ايشان شكايت كنم و حقم را از آنان بگيرم .
    حضرت فرمود: ((صبر كن ، شايد خداوند گره از كار تو باز كند و راهى پيش ‍ پايت بگذارد.)) مرد مى گويد: از پيش حضرت رفتم و صبر كردم تا اينكه چند سال بعد همه آنها بر اثر شيوع بيمارى وبا مردند و حتى يك نفر از ايشان باقى نماند. پس از اين ماجرا به ديدار حضرت رفتم . امام از احوال بستگانم جويا شد. به ايشان گفتم : به خدا سوگند! همه از دنيا رفتند و كسى از ايشان باقى نمانده است . حضرت فرمود: ((اين نتيجه اعمالى بود كه در حق تو مرتكب شدند و خود را به عاق تو گرفتار ساختند و با تو قطع رحم كردند.)) سپس افزود: ((آيا دوست داشتى آنها زنده باشند و بر تو سخت بگيرند؟)) گفتم : نه ، به خدا قسم .(173)
    فصل ششم : حكايت هاى آموزنده درباره صله رحم
    وسيله نجات از آتش دوزخ
    شخصى محضر امام صادق (عليه السلام ) رسيد و گفت : پدرى دارم كه بسيار پير و ناتوان است . او را به دوش مى گيرم و براى قضاى حاجت بيرون مى برم . امام فرمود:
    ((هرچه مى توانى به پدرت خدمت كن و حتى لقمه در دهان او بگذار كه اين كار وسيله نجات تو از آتش دوزخ خواهد بود.))(174)
    همچنين در كلام ديگرى فرمود:
    چه شده كه شما به پدر و مادرتان - چه زنده و چه مرده - احسان و خوبى نمى كنيد؟ به اين ترتيب كه بر ايشان نماز بخوانيد و به نيتشان صدقه دهيد و از سوى آنها حج بگذاريد و روزه بگيريد كه خداوند به همان اندازه به شما نيز پاداش خواهد داد.(175)
    خدمت به پدر و مادر
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) يك خواهر و يك برادر رضاعى (شيرى ) داشت . روزى خواهرش نزد ايشان آمد. وقتى نگاه پيامبر به او افتاد، با شادمانى از جا بلند شد و براى او زيرانداز پهن كرد و وى را روى آن نشانيد. سپس با خوشحالى و روى خندان با وى به گفت وگو پرداخت . پس از مدتى خواهر بلند شد و رفت .
    پس از او نيز برادر رضاعى رسول الله (صلى الله عليه و آله ) نزد ايشان آمد، ولى پيامبر آن استقبال و پذيرايى را كه از خواهرش كرده بود، از برادر نكرد. علت اين كار را از ايشان پرسيدند. حضرت در پاسخ فرمود: ((خواهرم بيشتر از برادرم در خدمت به پدر و مادر كوشا بود)).(176)
    اميد به آمرزش خداوند
    شخصى كه بسيار گنه كار بود، خدمت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) آمد و عرض كرد: آيا اميد نجات و بخشايش من هست ؟ پيامبر پرسيد: ((آيا پدر و مادرت زنده هستند؟))
    مرد گفت : فقط پدرم زنده است . حضرت فرمود: ((برو و به او خدمت و نيكى و خوش رفتارى كن .)) پس از آنكه مرد رفت ، پيامبر فرمود: ((اى كاش ‍ مادرش نيز زنده بود)).(177

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  4. #34
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    نيكى به مادر
    زكريا بن آدم مى گويد: من مسيحى بودم و بعدها مسلمان شدم . وقتى به قصد اعمال حج رفته بودم ، امام صادق (عليه السلام ) را در مدينه زيارت كردم . از ايشان پرسيدم : من پدر و مادرى دارم كه هنوز بر مذهب نصرانيت (مسيحيت ) باقى مانده اند. مادرم نيز نابيناست . من با آنها زندگى مى كنم و با ايشان هم غذا مى شوم . آيا كار من درست است ؟ حضرت پرسيد: ((آيا ايشان گوشت خوك مى خورند؟)) زكريا گفت : نه هرگز. امام فرمود: ((اشكالى ندارد. با آنها هم غذا شو، ولى با مادرت بيشتر خوش رفتارى كن و با وى بسيار مهربان باش و اگر او درگذشت ، شخصا مراسم خاك سپارى او را انجام ده .)) زكريا مى گويد: پس از پايان مراسم حج به كوفه برگشتم و بنا بر سفارش امام ، به مادرم بيشتر از هميشه رسيدگى كردم . هر روز لباس و موى سرش تميز مى كردم . روزى مادرم پرسيد: پسرم ، پيش از اينكه در آيين مسيحيت بودى ، با من اين گونه رفتار نمى كردى . از زمانى كه مسلمان شده اى ، رفتار تو بامن بهتر شده است و به من بيشتر رسيدگى مى كنى . دليل آن چيست ؟ گفتم : مردى از فرزندان رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) {پيامبر ما} چنين دستورى به من داده است . مادرم پرسيد: اين مرد، پيامبر است ؟ گفتم : نه او پيامبر نيست ، بلكه از نوادگان پيامبر است . مادرم گفت : فرزندم ، او پيامبر است و اين گونه رفتارها از وصيت ها و سفارش هاى پيامبران است . گفتم : نه مادر، پيامبر ما خاتم پيامبران است و پس از او پيامبرى نخواهد آمد و امام جعفر صادق (عليه السلام ) از فرزندان اوست . سپس مادرم گفت : پسرم ، دين تو بهترين دين است . آن را به من بياموز. من نيز مى خواهم مسلمان شوم . من نيز شهادتين را به او آموختم و او مسلمان شد و نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند و شبانه درگذشت و او را دفن كردم .
    گفته اند كه حسن بن على ، پسر عموى امام صادق (عليه السلام ) بسيار شجاع و قوى بود، به گونه اى كه به او ((رمح آل ابوطالب )) (نيزه خاندان ابوطالب ) مى گفتند. او پرچم دار قيام عبدالله محض (نواده امام حسن (عليه السلام ))، بر ضد منصور دوانيقى بود و به اين دليل با امام صادق (عليه السلام ) كدورتى داشت تا جايى كه يك بار به امام حمله كرد تا ايشان را بكشد.
    سالمه يكى از كنيزهاى امام مى گويد: وقتى امام بيمار بود، از ايشان پرستارى مى كردم كه ناگهان بى هوش شد. وقتى به هوش آمد، به من فرمود: ((هفتاد دينار به حسن بدهيد و فلان مقدار به افراد ديگر بپردازيد.)) عرض ‍ كردم : آيا به مردى كه مى خواست شما را بكشد، هفتاد دينار بدهيم ؟ حضرت فرمود: ((آيا نمى خواهى مشمول اين آيه باشم كه خداوند فرمود: آنها كه پيوندهايى را كه خداوند به آنها امر كرده است ، برقرار مى دارند و از پروردگارشان مى ترسند و از بدى حساب بيم دارند، عاقبت نيك در سراى آخرت خواهند داشت .))(178) سپس افزود: ((آرى اى سالمه ! خداوند بهشت را آفريد و پاكيزه و خوش بو ساخت ، به گونه اى كه بوى خوش آن از فاصله دو هزار سال راه به مشام مى رسد، ولى اين بوى خوش به مشام قطع كننده پيوند خويشاوندى و عاق والدين نمى رسد)).(179)
    پيوند با قاطع رحم
    هارون الرشيد، خليفه عباسى ، با امام موسى بن جعفر (عليه السلام ) دشمنى داشت و براى اينكه ايشان را زير نظر بگيرد، دستور داد كه شخصى از آل ابى طالب را انتخاب كنند تا درباره حضرت از او خبرهايى بگيرند. يحيى برمكى ، وزير هارون و برخى درباريان ديگر، على بن اسماعيل ، برادر زاده امام را معرفى كردند. به دستور خليفه ، نامه اى براى اسماعيل نوشته شد و از او خواستند به بغداد بيايد. چون امام از سفر او آگاه شد، او را خواست و فرمود: ((مى خواهى كجا بروى ؟)) گفت : به بغداد مى روم . حضرت فرمود: ((براى چه كارى مى روى ؟)) گفت : قرض بسيار دارم . موسى بن جعفر (عليه السلام ) فرمود: ((من قرض تو را ادا مى كنم و خرجت را مى دهم !))، ولى او نپذيرفت و گفت : مرا وصيتى كن !
    حضرت فرمود: ((تو را وصيت مى كنم كه در خون من شريك نشوى و اولاد مرا يتيم نكنى .)) {و اين سخن را} تا سه مرتبه تكرار كرد و سيصد دينار طلا و چهار هزار درهم به وى بخشيد. ياران امام پرسيدند: چرا به او احسان و صله رحم مى كنى ، با وجود آنكه او قطع رحم كرده است ؟ حضرت فرمود: از جدم رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) شنيده ام كه چون صله رحم بريده شود، بايد آن را وصل كرد.(180)
    سرانجام پيش از آنكه اسماعيل از هديه هاى هارون بهره مند شود، بر اثر گلو درد شديد از دنيا رفت .

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  5. #35
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    رضايت خداوند در گرو رضايت مادر
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((روزى پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) بر بالين جوانى كه در حال احتضار بود، رفت و كلمه شهادتين را به او تلقين فرمود، ولى جوان نتوانست آن را بر زبان بياورد. حضرت پرسيد: ((آيا مادر دارد؟)) زنى كه آنجا بود، گفت : بله ، من مادر او هستم . پيامبر فرمود: ((آيا از او غضبناكى ؟)) زن عرض كرد: بله ، شش سال است كه با او سخن نگفته ام . پس حضرت از مادر خواست تا از پسرش راضى شود. مادر گفت : به خاطر رضايت تو راضى شدم ، خدا نيز از او راضى شود. در همين حال زبان آن جوان به گفتن كلمه توحيد باز شد.
    حضرت از او پرسيد: چه مى بينى ؟ جوان گفت : مردى سياه چهره ، زشت رو و بدبو مرا رها نمى كند. حضرت اين كلمات را به او ياد داد: يا من يقبل اليسير و يعفو عن الكثير اقبل منى اليسير و اعف عنى الكثير انك اءنت الغفور الرحيم و جوان آنها را تكرار كرد. پس پيامبر فرمود: ((چه مى بينى ؟)) عرض كرد: آن شخص اولى از من دور شد و محو گرديد و مردى سفيدرو، زيبا و خوش بو به طرف من مى آيد. رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: ((همان جمله را تكرار كن .)) مرد تكرار كرد و با همين حال از دنيا رفت . پس حضرت شاد شد و فرمود: ((خدا او را آمرزيد)).(181)
    كفاره گناهان
    از ابوخديجه نقل شده است كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((مردى خدمت حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) آمد و عرض كرد: دخترى داشتم . او را پرورش دادم تا بالغ شد.
    روزى به او جامه و زيور پوشانيدم و بر سر چاهى بردم و به چاه انداختم .
    آخرين سخن كه از او شنيدم كلمه ((پدر جان ، پدر جان )) بود. اكنون پشيمانم .
    براى جبران اين كار چه بايد بكنم ؟ حضرت فرمود: ((آيا مادرت زنده است ؟))
    عرض كرد: خير. پيامبر پرسيد: ((خاله ات زنده است ؟)) مرد گفت : آرى !
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: ((برو و به او نيكى كن كه او نيز به منزله مادر است تا كفاره آن كارت شود)).
    سفارش امام زمان (عج ) به صله رحم
    حضرت آيت الله مرعشى نجفى مى فرمايد: ((در ايام اقامتم در سامرا شب هايى را در سرداب مقدس {امام زمان } بيتوته مى كردم . در يكى از شب ها، آخر شب صداى پايى شنيدم . با اينكه در سرداب قفل بود، ترسيدم ؛ زيرا عده اى از دشمنان اهل بيت (عليه السلام ) قصد كشتن مرا داشتند. شمعى نيز كه همراه داشتم ، خاموش شده بود. ناگهان صداى دلربايى را شنيدم كه اين گونه سلام داد: ((سلام عليكم يا سيد!)) و مرا نام برد. جواب سلامش را دادم و پرسيدم : ((شما كيستيد؟)) حضرت فرمود: ((يكى از بنى اعمام تو!)) گفتم : در بسته بود، از كجا آمديد؟ فرمود: ((خداوند بر هر چيز قدرت دارد.)) پرسيدم : اهل كجاييد؟
    فرمود: ((حجاز.)) سپس فرمود: ((به چه حاجت در اين وقت شب به اينجا آمده اى ؟)) گفتم : به جهت {برآورده شدن } حاجت هايى . امام فرمود: ((بر آورده شد!)) پس سفارش فرمود بر نماز جماعت ، مطالعه فقه ، حديث ، تفسير و بر صله رحم و رعايت حقوق استاد و معلمان .(182)
    سفارش امام زمان (عج ) نسبت به پدر
    شخصى به نام صادقى نقل مى كند: شخصى پدر پيرى داشت و در خدمت گزارى او كوتاهى نمى كرد و هميشه كنار او بود، مگر شب هاى چهارشنبه كه به مسجد سهله مى رفت . پس از مدتى ، رفتن به مسجد سهله را نيز ترك كرد. از او پرسيدم : چرا رفتن به مسجد را ترك كرده اى ؟ گفت : چهل شب چهارشنبه به آنجا رفتم . وقتى شب چهارشنبه آخر رسيد، به طرف مسجد به راه افتادم . عربى را ديدم سوار بر اسب به طرف من مى آيد. با خود گفتم : الان اين عرب مرا برهنه مى كند، ولى وقتى به من رسيد، به زبان عربى بدوى با من سخن گفت و از مقصدم پرسيد. گفتم : به مسجد سهله مى روم .
    آن گاه سه مرتبه به من فرمود: اوصيك بالعود؛ تو را سفارش مى كنم كه برگردى .
    و از نظرم غايب شد. آن وقت بود كه متوجه شدم ايشان حضرت مهدى (عج ) است . همچنين فهميدم كه آن حضرت راضى به جدايى من از پدرم حتى شب هاى چهارشنبه نيست . از اين رو، ديگر به مسجد سهله نرفتم .(183)

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  6. #36
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    فصل هفتم : همراه با برنامه سازان
    پيشنهادهاى كلى
    زندگى ماشينى و تمدن جديد غرب كه بر پايه سودآورى و كار و تلاش ‍ افراطى بنا شده است ، جايى براى برقرارى روابط صميمانه ميان افراد باقى نگذاشته ، به گونه اى كه روز به روز فاصله ميان اقوام و خويشاوندان ، كم رنگ تر و گسست شديدى در زندگى آنها پديدار شده است .
    در مقابل ، متون و آموزه هاى دينى ما به شدت بر صله ارحام و رسيدگى به وضع خويشاوندان تاءكيد كرده و آن را از مسائل مهم دين شمرده است و از پيروان خويش مى خواهد كه درباره صله ارحام كوتاهى و مسامحه نكنند.
    با توجه به اين آموزه هاى نورانى ، بسيار شايسته است رسانه اسلامى ، به طور مستقيم يا غير مستقيم نقش روابط خويشاوندى را بيش از پيش در برنامه هاى خود تقويت كند. از اين رو، بالا بردن سطح آموزه هاى دينى و مذهبى مردم و جاى گزين كردن فرهنگ اصيل اسلامى در روابط خويشاوندى به جاى فرهنگ هاى وارداتى بيگانه ، بسيارى ضرورى به نظر مى رسد.
    متاءسفانه يكى از عوامل كم رنگ شدن روابط و پيوندها در جامعه اسلامى ، نوع نشست هاى خانوادگى و آداب و رسوم اشرافى در مهمانى هاست . رسانه دينى بايد با به تصوير كشيدن ميهمانى هاى ساده و صميمى كه هدف آنها به جاى شكم بارگى ، ايجاد روابط دوستانه و تحكيم پايه هاى دوستى است ، به گسترش اين ارزش اقدام كند. نمايش مهمانى هاى تشريفاتى و پرزرق و برق نه تنها نادرست است ، بلكه پى آمدهاى منفى در برقرارى روابط خويشاوندى دارد. چه بسا افراد با الگوبردارى از چنين مجالسى ، مجالس مشابهى را برپا كنند و كسانى كه توان مالى كافى ندارند، براى اينكه در برابر خويشاوندان سرشكسته نشوند، از دعوت ها و برقرارى ارتباطها صرف نظر كنند و به تدريج ، روابط خانوادگى ، كم رنگ و حتى بى رنگ شود.
    تاءكيد بر خانواده هسته اى و زندگى زوج هاى جوان در مكان هاى مستقل و جدايى آنان از خانواده پدرى ، آثار بسيار ناخوشايندى در افزايش گسست روابط خانوادگى دارد. متاءسفانه بيشتر سريال ها و فيلم هاى داخلى و خارجى ما در تبليغ اين كار مى كوشند و در بيشتر آنها اين مسئله را اين گونه نمايش مى دهند كه زوج هاى جوان در تلاشند كه از ابتداى تشكيل خانواده ، مكان جديدى براى زندگى خود برگزينند. اين در حالى است كه رسانه اسلامى مى تواند با پيام رسانى درباره زندگى در خانواده گسترده ، افزون بر حفظ روابط صميمانه ميان اعضاى خانواده سبب تسريع در امر ازدواج شود كه به بهانه نداشتن مسكن به تاءخير مى افتد. خوشبختانه روح فرهنگ اسلامى - ايرانى با زندگى در خانواده گسترده ، بيگانه نيست . از اين رو، با صرف وقت و ساخت فيلم هاى هماهنگ مى توان اين سنت پسنديده را احيا و تقويت كرد.
    نمونه موفق براى اين موضوع سريال ((پدر سالار)) بود كه اگر در واگذارى مسئوليت ها و ايفاى حقوق به افراد خانواده دقت بيشترى صورت مى گرفت ، مى توانست پى آمدهاى بهترى داشته باشد.
    بنابراين ، بسيار مناسب است كه با نقد كارشناسانه چنين سريال هايى ، جنبه هاى قوت آن تقويت شود و مشكل ارتباط خويشاوندى و بالا رفتن سن ازدواج به سبب مشكلات مسكن و مانند آن تا حدودى برطرف گردد.

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  7. #37
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *




    متاءسفانه بخش زيادى از سريال ها و فيلم هاى صدا و سيما، وارداتى بوده و براساس خاستگاه فرهنگى غرب تهيه و توليد شده است . هر چند استفاده نكردن از اين سريال ها و فيلم ها در شرايط فعلى ، ناممكن به نظر مى رسد، بايد در انتخاب نوع برخورد خانواده ها با يكديگر از يك سو و ارتباط آنان با خويشاوندان زن و شوهر از سوى ديگر، با نهايت دقت صورت گيرد. اگر بر اساس فرهنگ غربى ، اين سطح وسيع و عميق از روابط ميان آنها مرسوم نيست ، دست كم در برخوردهاى گفتارى و كلامى ميان آنها در دوبلاژ فيلم هاى غربى دقت شود؛ زيرا فيلم سازان ما خواه ناخواه از اين روابط الگو مى گيرند. چنان كه در برخى سريال هاى ايرانى ، احترام به والدين رعايت نمى شود و اين فرهنگ بر مخاطبان نيز اثر منفى مى گذارد.
    از اين رو، در شرايطى كه ناچار به استفاده از سريال هاى نامناسب خارجى هستيم ، تهيه كنندگان و فيلم سازان ايرانى بايد در ساخت سريال هاى وطنى بر آموزه هاى دينى مانند سرزدن فرزندان به والدين و بر عكس ، تقويت روابط خانوادگى و صله ارحام و نيز حفظ احترام و حرمت والدين در گفت و گوها دقت كافى داشته باشند تا افزون بر خنثى كردن تبليغات فرهنگى غرب ، به نوعى در ترويج فرهنگ اصيل اسلامى موفق عمل كنند.
    نوع برخوردها با اقوام دور و نزديك به ويژه بزرگسالان نيز كه مايه بركت خانواده ها هستند، در تغيير نگرش ها و برقرارى روابط دوستانه ميان خويشاوندان بسيار مؤثر است . در ساخت برنامه هاى تلويزيونى بايد در حفظ حرمت يكديگر نهايت دقت به عمل آيد. محور ارتباطها بايد بر پايه گذشت و ايثار بنا شود، نه اينكه بر اثر كوچك ترين بهانه ، روابط خويشاوندى قطع شود. اين در حالى است كه اسلام ، قهر بيشتر از سه روز آن هم در موارد ضرورى را ناپسند شمرده است . از اين رو، در سريال ها و فيلم هاى تلويزيونى ، بزرگان و ريش سفيدان خانواده بايد در رفع كدورت ها و اختلاف ها و گسترش روابط دوستانه پيش قدم شوند و قهر و كينه را به محبت و صميميت بدل سازند. ناگفته نماند كه نوع برخورد با بزرگ ترها الگوى مناسبى براى فرزندان است . اگر در شرايط كنونى ، روابط خانوادگى كم رنگ شود و بزرگان اقوام براى رفع آنها نكوشند، به يقين ، اين گسست هاى ارتباطى روز به روز شديدتر خواهد شد. بنابراين ، صدا و سيما مى تواند پس از تحقيق و آسيب شناسى كارشناسانه ، با پخش سريال هاى تاءثيرگذار، در رفع اين مشكلات اقدام كند.
    كاهش ارتباطهاى خويشاوندى و بى توجهى به بستگان خارج از خانه مانند عموها، عمه ها، خاله ها، دايى ها به داخل برخى از خانواده ها نيز كشيده شده است . همچنين خانواده ها كه پايگاه اصلى نگه دارى سالمندان است ، از زير بار اين مسئوليت ها شانه خالى مى كنند و آنان را به خانه سالمندان مى سپارند. تعداد اين خانواده ها، نادر است ، ولى بى توجهى به اين امر مهم ، به تدريج بر ديگر خانواده ها اثر مى گذارد. بنابراين ، رسانه دينى بايد در فيلم ها و سريال هاى خود، آموره هاى نورانى دين اسلام درباره سالمندان را به طور مستقيم يا غير مستقيم به خانواده ها آموزش دهد و آنان را مايه بركت و اميد خانواده ها معرفى كند و با معرفى سالمندان در سريال هاى خارجى به عنوان افرادى ناتوان ، عقب مانده و سربار برخورد جدى داشته باشد. اين گونه نگرش هاى منفى به سالمندان ، به گسست روابط دوستانه ميان نسل ها دامن مى زند و شكاف ميان نسل ها را زياد مى كند.
    رسانه اسلامى بايد با ساخت برنامه هاى جذاب ، فرهنگ ديد و بازديد ميان خويشاوندان در مناسبت هاى مهم ملى و مذهبى همچون اعياد اسلامى ، عيد نوروز، ماه مبارك رمضان و مانند آن را گسترش دهد.
    فايده ها و آثار مثبت فراوانى در دور هم نشينى و روابط حضورى وجود دارد كه هرگز در روابط غير مستقيم ديده نمى شود.
    نمايش پى آمدهاى منفى گسست هاى ارتباطى ميان خويشاوندان ، در تقويت و تحكيم روابط خويشاوندى مفيد است . به تصوير كشيدن پى آمدهاى مادى و دنيوى آن نيز مى تواند سبب تقويت بيشتر ارتباط ميان خويشاوندان شود. در هر حال ، تهيه كنندگان رسانه اسلامى بايد در جاى مناسب خود و نقاط اوج فيلم نامه ها و داستان سريال ها از اين نكته مهم غفلت نكنند.
    متاءسفانه برخى اقوام فقط به هنگام مشكلات و گرفتارى ها به همديگر مراجعه مى كنند و انتظار دارند كه به صرف خويشاوندى ، مشكلاتشان به سرعت حل شود. در فرهنگ عرفى ما رسم شده است كه براى افرادى كه فقط وقت گرفتارى ها به سراغ آدمى مى آيند، از ضرب المثل ((پارسال دوست ، امسال آشنا)) استفاده مى كنند و به يارى آنها برنمى خيزند. صدا و سيما بايد كرامت نفس را در اين موارد برجسته سازد و با نمايش عفو و چشم پوشى از خطاى اطرافيان ، زمينه ارتباطهاى بعدى را فراهم آورد.
    همچنين به مردم نشان دهد كه در پرتو ارتباط مستمر، امكان فريادرسى و يارى بيشترى ميان خويشاوندان وجود دارد.

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  8. #38
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    شايد برخى تصور كنند كه اين همه اصرار و تاءكيد درباره صله رحم ، مخصوص كسانى است كه ثروت زيادى دارند و مى توانند به نزديكان خود كمك كنند، ولى صله رحم براى كسانى كه از نظر مالى در تنگنا هستند و توان رسيدگى و كمك به ديگران را ندارند، ضرورى نيست . حال آنكه اين تصور و برداشت ، نادرست است ؛ زيرا براى اداى صله رحم ، نيازى به پول و ثروت نيست ، بلكه چون هدف از صله رحم ، برقرارى پيوند خويشاوندى است ، براساس آموزه هاى دينى ، اين وظيفه را مى توان حتى با دادن يك جرعه آب و آزار نرساندن به خويشاوندان و نيز سلام كردن به يكديگر ادا كرد و از پاداشى كه خدا براى صله رحم مقرر فرموده است ، بهره برد. بنابراين ، صدا و سيما بايد به اصل ارتباط توجه كند و مسئله پذيرايى و تشريفات را در درجه دوم اهميت قرار دهد.
    در بيشتر فيلم و سريال هاى خانوادگى ، بانوان ، ساعت ها پيش از برگزارى مهمانى به فكر غذا، پوشاك و چيدمان خانه هستند. هرچند آراستگى ظاهر و خانه پسنديده است ، توجه افراطى به اين مسئله ، زشت و نكوهيده است .
    از اين رو، برنامه سازان ارجمند بايد در رفع اين كاستى و تعيين جهت دهى مناسب به ميهمانى ها پيش قدم باشند.
    پرسش هاى مسابقه اى
    1. پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) در روايتى براى نشان دادن اهميت برقرارى ارتباط، پيمودن چند سال راه را براى صله رحم لازم دانسته است ؟
    الف ) يك سال O
    ب ) دو سالَ
    ج ) سه سالَ
    2. صله رحم به چه معناست ؟
    الف ) پيوستگى با خانوادهَ
    ب ) پيوند با خويشان O
    ج ) محبت قلبى با خويشانَ
    3. كدام يك از موارد زير، از روش هاى صله رحم نيست ؟
    الف ) انفاق زبانى و قلبىَ
    ب ) انفاق مالى و فعلىَ
    ج ) انفاق در نيت و زبان O
    4. كدام يك از موارد زير، از آثار دنيوى صله رحم است ؟
    الف ) زيادى عمر و فزونى بركت O
    ب ) آسان شدن حساب رسىَ
    ج ) راه يابى به بهشتَ
    5. كدام يك از موارد زير، از آثار اخروى برقرارى صله رحم است ؟
    الف ) آبادانى سرزمينَ
    ب ) آسان گيرى هنگام مرگ و حساب قيامت O
    ج ) افزايش دل بستگى به خويشانَ

    6. كدام يك از دلايل زير، دليل اصلى ترك صله رحم است ؟
    الف ) دورى راهَ
    ب ) ميهمانى هاى پر هزينهَ
    ج ) هر دو مورد O
    7. كدام يك از موارد زير بهتر مى توانند صله رحم را در جامعه رونق ببخشند؟
    الف ) بزرگان اقوام و خويشاوندانَ
    ب ) صدا و سيما O
    ج ) خود فرد و تربيت خانوادگى اوَ
    8. كدام يك از موارد زير جزو حقوق خويشاوندان نيست ؟
    الف ) سرزدن به بستگان و صله رحم كردنَ
    ب ) بررسى و حل مشكلات ضرورىَ
    ج ) كمك كردن به ارتقا و بهبود وضع زندگى O


    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  9. #39
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    پرسش هاى مردمى
    1. صله رحم يعنى چه ؟
    2. چرا برخى مردم آن گونه كه شايسته است ، به روابط خويشاوندى اهميت نمى دهند؟
    3. به نظر شما، نوع مهمان نوازى ها تا چه حد در كاهش روابط خويشاوندى مؤثر است ؟
    4. نداشتن توان مالى تا چه حد مى تواند سبب كم شدن روابط خانوادگى شود؟
    5. با اجراى درست صله رحم چه فوايدى نصيب افراد مى شود؟
    6. ترك صله رحم چه آسيب ها و زيان هايى براى انسان به همراه دارد؟
    7. مى گويند صله رحم سبب افزايش روزى و بركت مى شود. نظر شما چيست ؟
    8. آيا احوال پرسى تلفنى و مانند آن مى تواند جاى ارتباطهاى حضورى و چهره به چهره را بگيرد؟
    9. شما و اقوام و خويشانتان تا چه اندازه براى صله رحم اهميت قائل مى شويد؟
    10. چرا برخى مردم به صله رحم ، كم توجهى مى كنند؟
    11. براى برقرارى هر چه بيشتر روابط خويشاوندى چه پيشنهادى داريد؟
    12. تا چه اندازه از آثار منفى ترك صله رحم آگاهى داريد؟
    13. برخى اقوام و آشنايان فقط هنگام مشكل به ياد يكديگر مى افتند. به نظر شما اين روش چه نتايجى در پى دارد؟
    14. بنابر آموزه هاى دينى ، قطع رحم سبب كوتاهى عمر، اجابت نشدن دعا و كاهش روزى و... مى شود. فكر مى كنيد اگر مردم ما به خوبى از اين ضررها آگاه شوند، براى تقويت روابط خانوادگى تلاش مى كنند؟
    15. صدا و سيما تا چه اندازه در كاهش يا افزايش روابط خانوادگى مؤثر است ؟
    16. كدام يك از سريال ها، فيلم ها و نمايش هاى راديويى را به ياد داريد كه بر اهميت روابط خانوادگى در آن تاءكيد شده باشد؟

    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

  10. #40
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *





    پرسش هاى كارشناسى
    1. تعريف شما از صله رحم چيست ؟
    2. عوامل كم رنگ شدن روابط خويشاوندى در جامعه چيست ؟
    3. مسائل فرهنگى تا چه اندازه مى تواند در كاهش يا افزايش ارتباط خويشاوندى مؤثر باشد؟
    4. مسائل اقتصادى را تا چه حد در كم رنگ شدن صله ارحام مؤثر مى دانيد؟
    5. روش هاى صله رحم را در روابط خويشاوندى بيان فرماييد.
    6. فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگى را تا چه اندازه در كاهش سطح روابط خويشاوندى مؤثر مى دانيد؟
    7. چگونه و با چه روش هايى مى توان مردم را به صله رحم تشويق كرد؟
    8. ابزارهاى جديد ارتباطى مانند تلفن و اينترنت تا چه اندازه در كم رنگ شدن روابط چهره به چهره و حضورى مؤثر است ؟
    9. رابطه ميان صله ارحام و فرهنگ ميهمان دارى را چگونه بررسى مى كنيد؟
    10. پى آمدها و آثار منفى گسست ارتباطى ميان خويشاوندان را چگونه مى بينيد؟
    11. افزون بر آثار اخروى ، چه پى آمدهايى دنيوى در صله رحم وجود دارد؟
    12. برخى معتقدند كه صله رحم در جامعه ما نسبت به اوايل انقلاب به شدت كم شده است . دلايل آن چيست ؟
    13. درباره حقوق خويشاوندان از ديدگاه اسلام توضيح فرماييد.
    14. جايگاه و اهميت صله رحم و رسيدگى به خويشاوندان را چگونه مى بينيد؟
    15. رسانه ها چگونه مى توانند در فرهنگ سازى در اين زمينه نقش بيشترى داشته باشند؟
    16. براى تقويت روابط خويشاوندى و صله رحم چه سفارشى داريد؟
    17. در حقيقت ، فلسفه برقرارى روابط خويشاوندى ، ايجاد و تحكيم مهر و محبت ميان خويشاوندان است . نظر شما درباره فلسفه صله رحم چيست ؟



    وصال خويشان*صله رحم در آيات و روايات *

صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •