۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩
صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 56
  1. #1
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩







    عالم برزخ


    هر انسانی مایل است بداند عالم «برزخ» کجا است؟
    «برزخی» که این همه از آن صحبت می شود؛ عده ای عاشق آن و عده ای از آن گریزانند...«برزخی» که تمام انسان ها بعد از پایان عمر به آن منتقل می شوند کجاست؟


    عقل ما نمی تواند حقیقت آن را درک کند؛ چرا که عقل ما ناقص است و خود ما هم نرفته ایم که با چشم دیده باشیم.کسانی هم که رفته اند یا می روند، به ما خبری نمی دهند!
    تنها چیزی که درباره برزخ می دانیم تشبیهاتی است که در روایات وجود دارد: ازقبیل اینکه تمام دنیا از زمین و آسمانها و کهکشان ها نسبت به عالم «برزخ» مانند حلقه ای در بیابان است!
    اطلاعاتی که انسان در دنیا دارد در مقابل اطلاعاتی که در عالم «برزخ» به دست می آورد اندکی بیش نخواهد بود و چیزهایی که خداوند به انسان عنایت می کند قابل قیاس با دنیا نیست. در آنجا دیگر محدودیت غذایی و مکانی و زمانی وجود ندارد؛ زیرا این محدودیّت ها در عالم مادّه است و «برزخ» از جنس عالم مادّه نیست.


    عالم « برزخ» برای همه یکسان نیست. گروهی در آن جا زندگی آگاهانه ای دارند و از نعمتهای آن تا روز قیامت استفاده می کنند. آنان مقرّبان و اولیاء خدا و مؤمنین حقیقی هستند که از «برزخ» اطلاع کامل داشته و مدّت آن را خوب می دانند.


    گروهی دیگر هر صبح و شام در شکنجه و عذاب برزخی به سر می برند و دائماً فریاد می زنند« قیامت کی بر پا می شود؟» خدایا! قیامت را بر پا دار! بیچاره ها خیال می کنند در آن موقع راحت می شوند و از عذاب نجات می یابند. نمی دانند وقتی قیامت بر پا می شود، آغاز شکنجه و عذاب آنان خواهد بود. این عذاب برزخی مجرمان تا روز قیامت ادامه دارد.
    گروه سوم کسانی هستند هم چون افرادی که به خواب می روند، گویی در قیامت از خواب سنگین بیدار می شوند. بی خبر از مدّت و زمان خواب، هزاران سال را ساعتی پندارند! به راستی آنها چنین می پندارند که دوران «برزخ» دوران بسیار کوتاهی بوده است. چرا که حالتی شبیه خواب داشته و از همه جا بی خبر و بی اطلاع بوده اند.
    عالم «برزخ» در فاصله میان دنیا و آخرت قرار گرفته و فلسفه آن مانند هز چیز دیگری است که به منظور فاصله انداختن میان دو چیز مورد استفاده قرار می گیرد.انتقال از محیطی به محیط دیگر که از هر نظر با آن متفاوت است، در صورتی قابل تحمل است که فاصله ای وجود داشته باشد؛ فاصله ای که بعضی از ویژگیهای محیط اول و پاره ای از ویژگیهای محیط دوم در آن جمع باشد.
    معلوم است که قیامت برای همه انسان ها در یک روز تحقق می یابد؛ چرا که زمین و آسمان باید دگرگون شود، عالمی جدید و نو ایجاد گردد و حیات نوین انسان ها در آن عالم صورت گیرد.
    با این حال راهی جز این نیست که در میان دنیا و آخرت برزخی باشد و ارواح به مرور زمان بعد از جدا شدن از بدن های مادّی عنصری به «برزخ» منتقل گردند و به اصطلاح «آیندگان» به «رفتگان» بپیوندند و تا پایان دنیا در آن جا جمع شوند.
    پس از پایان دنیا و آغاز آخرت ، همه با هم محشور می شوند؛ زیرا ممکن نیست که هر انسانی مستقلاً برای خود قیامتی داشته باشد. چرا که قیامت بعد از فنای دنیا و تبدیل زمین و آسمان ها به زمین و آسمانهای دیگر است! و همه مردم باید برای حسابرسی اعمال در یک روز و یک سرزمین اجتماع کنند.



    برگرفته از کتاب «انسان از مرگ تا برزخ» نوشته نعمت الله صالحی حاجی آبادی
    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر


  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩





    آیا می دانید روزی برانگیخته خواهید شد!؟

    وَ اَنَّ السّاعةَ اتِیَةٌ لا رَیبَ فیها وَ اَنَّ اللهَ یَبعَثُ مَن فی القُبُور

    و محققاً ساعت قیامت بی هیچ شک بیاید و خدا به یقین مردگان را از قبرها برانگیزد


    عبدالاعلی گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که می فرمود:

    روز قیامت که می شود، زن زیبایی را که به خاطر زیبائی اش به فتنه [و گناه] افتاده است می آورند.آن زن گوید: پروردگارا ! [چون] تو مرا زیبا آفریدی به خاطر همین زیبائی بود که من دچار فتنه [و گناه] شدم. مریم علیها السّلام را [ که در زیبایی بی نظیر بوده است] در برابر آن زن می آورند و به او گویند: آیا تو زیباتری یا این؟ ما او را زیبا آفریدیم ولی مفتون نشد.

    همچنین مرد زیبایی را که به خاطر زیبائی اش دچار گناه گشته است می آورند. وی گوید: پروردگارا ! تو مرا زیبا آفریدی و من از این رهگذر دچار فریب زنان شدم. یوسف علیه السّلام را نزد آن مرد می آورند و به او می گویند: تو زیباتر بودی یا این؟ ما او را زیبا خلق کردیم ولی مفتون زنان نشد.

    آنگاه مرد بلا رسیده ای را که به خاطر بلاهایی که به او رسیده دچار فتنه و گناه گشته می آورند. آن شخص گوید: پروردگارا ! بلا را بر من سخت کردی و از این رو من دچار فتنه شدم. ایوب علیه السّلام را می آورند و به او گویند: آیا بلای تو سخت تر بود یا بلای این؟ او هم گرفتار بلا شد امّا به فتنه نیفتاد.

    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. تشكر


  6. #3
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩








    روح انسان بعد از مرگ به عالمی به نام برزخ می‌رود.
    عالم برزخ را «عالم مثال» یا «عالم خیال» نیز می‌گویند.

    در عالم برزخ، ماده نیست بلکه صورت محض است.
    صورت مثالی ما در خواب حرکت می‌کند و اعمالی را انجام می‌دهد،
    بدون این که بدن حرکتی کند. این صورت مثالی چیزی در کنار بدن و در کنار روح نیست، بلکه بدن و صورت مثالی و روح، با یکدیگر،
    اتحاد دارند و در واقع سه مرحله از واقعیّت انسان هستند.
    انسان در موقع خوابیدن،
    علاقه‌اش از بدن کم می‌شود.
    مرگ هم که برادر خواب است به معنای قطع علاقه روح از بدن است.
    بنابراین طبق استدلالات عقلانی و نیز آیات و روایات صریح و فراوان، روح پس از مرگ زنده است و به نعمت‌ها یا عذاب‌های الهی مشغول می‌شود.
    خداوند در آیه 169 سوره آل عمران می‌فرماید:

    « ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الیه امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون »؛

    (ابداً گمان مکن که آنان که در راه خدا شهید شده‌اند، مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.)


    بنابراین انسان، پس از مرگ، وارد عالم برزخ می‌شود و هیچ فاصله ای بین مرگ و عالم برزخ نیست.
    رسول خدا فرمود:« من مات فقد قامت قیامته» ( هر کس بمیرد قیامت او بر پا شده است.)


    و نیز فرمود:
    «القبر روضه من ریاض الجنه او حفره من حفرالنیران »
    ؛ (قبر باغی است از باغ‌های بهشت یا گودالی است از گودال‌های جهنم. )


    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #4
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩








    عالم برزخ

    «مؤمن بين دو منزل خوف و رجاء»


    عمر بن يزيد مي گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: از شما شنيدم كه مي فرموديد: همه شيعيان ما در بهشت خواهند بود! فرمود: آري به خدا قسم همه در بهشت اند گفتم: فدايت شوم، گناهان، بزرگ و بسيارند، فرمود: اما در قيامت همه شما به شفاعت پيامبر فرمان برده شده يا وصي پيامبر، در بهشت خواهيد بود ولي به خدا قسم، من بر شما از برزخ نگرانم! گفتم: برزخ چيست؟ فرمود: قبر است، از هنگامي كه مي ميريد تا روز قيامت، عالم برزخ است.
    البته طبق دستور خود ائمه عليهم السلام انسانهاي مؤمن بايد بين دو منزل خوف و رجاء بسر ببرند.هم اميدوار به شفاعت و كمك آن بزرگواران به اذن الله، باشند و اين باعث غرور مؤمنين نبايد بشود. و از طرفي هم ترس و خوف از فشارهاي قبر و حساب عالم قيامت و عذابهاي دردناك آن داشته باشند، لذا دائماً بايد در حالت خوف و اميدواري بسر ببرند.


    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. تشكر

    شکيبا (28-06-1390)

  9. #5
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩






    نراقي براي تهيه افطاري در نجف، سر از بهشت برزخي در مي آورد.»

    داستاني زيبايي از مرحوم آيت الله محمد نراقي رحمت الله نقل مي كنند، او كه در علوم عقليه و نقليه سرآمد بود و در اخلاق و عرفان، استاد زبردست و در فقه و اصول و فلسفه و حتي علم رياضي، زبانزد خاص و عام بود. اين بزرگمرد عالم تشيع، كه در نجف در جوار عتبات عاليات و بارگاه ملكوتي علي بن ابي طالب عليه السلام، مشغول تعليم و تعلم بود، در يك روز از ماه مبارك رمضان، همسرش از او در خواست مي كند كه به بازار نجف براي خريد مواد غذايي براي تهيه افطاري بيرون برود،وي از منزل خارج مي شود و پيش خود، تصميم مي گيرد كه تا غروب آفتاب ساعتي باقي مانده، به قبرستان وادي السلام براي زيارت اهل قبور برود. هنوز آفتاب غروب نكرده بود كه ايشان وارد قبرستان وادي السلام نجف شد و گوشه اي را انتخاب كرد و در آنجا كنار قبور مؤمنين نشست. چند دقيقه اي نگذشت كه از دور ديد، تشييع جنازه اي است و عده قليلي وارد قبرستان شدند و قبري را آماده كردند و جنازه ميت را داخل قبر قرار دادند. از اينجا بقيه داستان را از زبان خود اين بزرگوار پي مي گيريم.
    ايشان مي فرمايد: تعداد تشييع كنندگان، انگشت شمار بودند بعد از آنكه ميت را داخل قبر نهادند، نزد بنده آمدند و از من چنين خواستند: كه ما براي رضاي حق، اين ميت را تجهيز كرديم و قبر را هم آماده كرديم و او را در داخل قبر قرار داده ايم، ولي بخاطر كار مهمي كه داريم بايد هر چه زودتر به شهر برگرديم، لطفاً جنابعالي اعمال باقي مانده را انجام دهيد. منهم قبول كردم و از برخاستم و داخل آن قبر شدم، تا ميت را روي پهلوي راست بسمت قبله بخوابانم و صورتش را روي خاك بگذارم. همينكه مشغول بودم، احساس كردم قبر وسيعتر شد و دريچه از آن به سوي من باز شد، وقتي چشمم به دريچه افتاد باغي بزرگي را از دور مشاهده كردم به خود جرأت دادم كه داخل آن باغ شوم، وقتي وارد آن باغ سر سبز شدم از دور قصري بسيار مجلل و زيبا ديدم كه نظرم را به خود جلب كرد، بخودم گفتم ميروم تا خقيقت امر بر من روشن گردد.
    به قصر نزديك شدم، از پله هاي زيباي آن بالا رفتم و داخل يك سالن بسيار بزرگي شدم كه جمعيت زيادي در آن نشسته بودند با اطمينان كامل وارد شدم و سلام كردم و در همان پايين مجلس نشستم، در بالاي مجلس كسي نشسته بود كه به سوالات مردم پاسخ مي داد. هر كدام از اهل مجلس از دنيايشان و بازماندگان خود مي پرسيدند و او هم اخبار زندگي آنها را برايشان بازگو مي كرد. يك وقت صحنه عجيبي نظرم را به خود معطوف داشت، به اينكه ماري از در وارد شد و مستقيم بسوي همان شخصي كه به سوالات جواب مي داد رفت و نيشي به صورتش زد و برگشت، صورتش سرخ و سياه شد و سپس بحالت اول خود برگشت. باز دوباره سوالات را جواب مي داد تا اينكه مار براي بار دوم وارد شد و به صورتش نيش زد و صورتش تغيير كرد، سپس مار از مجلس خارج شد. من به خود جرات دادم كه سوال كنم كه اينجا كجاست؟
    گفتم آقا ببخشيد، اولاً شما كي هستيد؟ ثانياً اين آقايان و خانمها كه در اينجا نشسته اند چه كساني هستند؟ ثالثاً چرا اين مار هر چند لحظه يك بار به شما نيش ميزند؟
    آن شخص كه بالاي مجلس نشسته بود، جواب داد به اينكه آيا شما مرا نمي شناسي؟ گفتم خير. گفت : من همان ميتي هستم كه الان با دست خود مرا دفن كردي، و اينجا خانه برزخي من است و اين قصر و باغ پر از ميوه از براي من آماده شده است. و شما الان در منزل بهشت برزخي من ميهمان شده ايد. و اما اين جمعيتي كه مي بيني از فاميلها و قرباي من هستند كه قبل از من فوت شده اند و منتظر من بودند و الان از وضعيت بازماندگان خود سوال مي كنند و من آنها را از اخبار دنيا آگاه مي سازم. و اما اين مار كه به صورت من نيش ميزند. بخاطر اينست كه من يك روز از منزل بيرون آمدم و در كوچه ما يك كوچه بقالي داشت كه ملاحظه كردم بقال با با يك مشتري بحث و جدل مي كند. منهم دخالت كردم متوجه شدم كه اختلاف مالي آنان پنجاه دينار كه برابر يك شاهي بود مي باشد. من بدون آنكه به حق قضاوت صحيح كنم، گفتم: حالا شما از نصف حقت بگذر، به اين صورت بدون اينكه رضايت طلبكار را جلب كنم به نزاع آندو خاتمه دادم حال بخاطر آن قضاوت بناحق، خداوند اين مار را مامور كرد كه به صورتم نيش بزند و اين عذاب تا صور اسرافيل و قيام از قبر و حاضر شدن در صحراي محشر ادامه دارد.


    سپس به يادم آمد كه من به همسرم قول دادم كه برايش افطاري تهيه كنم، لذا تصميم گرفتم از آن مجلس خارج شوم. وقتي حركت كردم، آن آقا گفت: من مقداري برنج در يك كيسه كوچك براي تو و خانواده ات ميدهم، كه از غذاهاي بهشتي ما مي باشد. از او خداحافظي نمودم و او هم مرا تا دم پله هاي قصر، بدرقه نمود. در حالي كه كيسه كوچك برنج را كه چند كيلو بيشتر نبود، در دست داشتم، از همان راهي كه وارد باغ شدم، بيرون رفتم، وسر از همان قبر درآوردم، در حاليكه آن ميت بهمان حالت سابق باقي بود و كسي لحدهاي قبر را نگذاشت. به صورت ميت دقت كردم، كاملاً همان بود كه در رأس آن مجلس به سؤالات جواب مي داد. وقتي وارد قبر شدم، آن دريچه بر من بسته شد و متوجه شدم كه من وارد عالم برزخ شدم و اين خود توفيق بزرگي براي من بود. سپس لحدها را روي قبر گذاشتم و خاك روي قبر ريختم. پس از خاتمه كار، كيسه كوچك برنج را برداشتم و به مزل آمدم، به عيالم گفتم از اين برنج، افطاري درست كن. وقتي برنج طبخ شد، بوي خوش و معطري فضاي منزل را پيچيد، كه با هيچ بوي عطري، قابل قياس نبود. از آن پس هر چه از برنج استفاده مي كرديم، هرگز چيزي از آن نقصان پيدا نمي كرد و به خانواده ام سفارش كردم كه هرگز اين داستان را براي احدي نقل نكند ولي همه همسايه ها متوجه بوي خوش اين طعام شدند. در يك روز كه من در منزل نبودم، يكي از اقربا وارد شد و از همسرم با اصرار تمام خواست كه آقا اين برنج را از كدام مغازه تهيه كرد، همسرم قضيه را براي او نقل كرد و از آن پس برنج، كم كم با استفاده كه مي شد به اتمام رسيد.
    منبع: كتاب عالم برزخ يا بيداري پس از مرگ


    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #6
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩






    برزخ فاصله میان مرگ تا قیامت كبراست.

    از این رو به این فاصله زمانی برزخ گفته اند كه حایل میان دو نشاه و دو نوع مختلف از زندگی است.
    زندگی دنیایی كه ویژگی های آن را همه ما می شناسیم و زندگی آخرتی كه در تبیین قرآنی زندگی است كه جسم و ماده در آن معنا و مفهوم دیگری می یابد؛
    زیرا قرآن بیان می دارد كه در قیامت زمین و آسمان به زمین و آسمانی دیگر تبدیل می شود:
    یوم تبدلت الارض غیر ها و السموات .
    قرآن بیان می كند كه در آن نشاه و زندگی هوا چنان معتدل است كه از خورشید سوزان و یا سرمای سوزناك خبری نیست. میوه ها و خوراك های آن جا هر چند در برخی موارد شباهت هایی با این دنیا دارد ولی هم مانند دنیا می باشد و هم شباهتی ندارد.
    نوعی بقا و پایداری است كه در دنیا مفهومی ندارد.
    در سوره های واقعه و انسان و قیامت و تكویر و بسیاری از سوره ها و آیات به مساله ویژگی ها آخرت پرداخته شده است.
    ● اما برزخ چگونه نشاه و دنیایی است؟

    به نظر می رسد كه به خاطر حایل بودن می بایست از ویژگی های دو نشاه دیگر برخوردار باشد. به این معنا كه برخی از خصوصیات دنیایی مانند رشد و تكامل و بهره مندی از آن در این زندگی می بایست وجود داشته باشد ، چنان كه می بایست از نوعی ویژگی قیامتی نیز برخوردار باشد. این عالم برزخ از آن جایی كه خود عالم دیگری است می بایست از خصوصیات خاص خود نیز برخوردار باشد. انسان های كه در برزخ هستند نه اهل دنیا هستند و نه اهل آخرت . این عالمی است كه قرآن به صراحت به وجود آن اذعان داشته است.
    در تبیین قرآنی كسانی به این نشاه و عالم برزخ می روند كه به مرگ طبیعی و یا اختیاری از این نشاه و زندگی دنیایی بیرون رفته باشند.( مومنون آیه ۲۳) این نشاه و عالم تا زمانی باقی و برقرار است كه رستاخیز بر پا نشده باشد. با بر پایی رستاخیز و قیامت نشاه دنیا و نیز برزخ پایان می یابد.
    این كه گفته شد كه كسانی به عالم برزخ می روند كه به مرگ طبیعی و یا اختیاری دچار شده باشند ، به این معناست كه انسان می تواند به شكل به این عالم وارد شود ؛ زیرا عالمی است كه در حال حاضر موجود است و انسان به آن رفت و آمد دارد ؛ در بیان قرآنی آمده است كه انسان هر گاه به خواب می رود جانش را خداوند می ستاند؛ در این زمانی كه جانش ستانده می شود به عالم برزخ می رود؛ زیرا در این حالت انسان به نوعی مرگ می رسد كه از آن به مرگ ناپایدار می توان تعبیر كرد. توفی و یا مرگ كامل آن است كه روح از تن بیرون رفته دیگر باز نگردد. این نوعی رفت و آمد انسان به عالم برزخ است. ولی نوعی دیگری نیز وجود دارد كه آن مرگ اختیاری است. فرد عارف كامل می تواند با اراده خویش روح را از تن بیرون برد و به عالم برزخ وارد شود و سپس با اراده خود كه در طول اراده الهی و به سخن دیگر اذنی خداوند است به تن بازگرداند. این مرگ اختیاری از آن همه نیست و تنها كسانی به آن دست می یابند كه تقوای الهی پیشه كرده و مقامات انسانی را به تمام و كامل طی كرده باشند. در این حالت است كه روح این امكان را می یابد كه از این نشاه به نشاه برزخ برود و بازگردد.
    البته رفتن انسان كامل به نشاه برزخ و یا دیگر نشاه ها امری عادی است؛ زیرا انسان كامل حافظ همه حضرات( عوالم پنج گانه ) است و در همان حال كه در عالم دنیاست در عالم برزخ و یا عوالم دیگر الهی سیر می كند و تا مراتب وجودی امكانی و كاملی خود پیش می رود.
    روش دیگری كه انسان به عالم برزخ می رود ، مرگ است . وقتی انسان بمیرد
    ( چه به مرگ طبیعی و یا قتل و خودكشی و مانند آن ) به عالم برزخ می رود و در آن عالم می ماند و زندگی می كند: و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون ؛ و پیشاپیش ایشان برزخی است تا روزی كه برانگیخته شود.
    ( مومنون آیه ۱۰۰)
    در عالم برزخ هر كس بر اساس كاری كه كرده است ، از زندگی خاص آن جا بهره مند می شود؛
    شهیدان و صالحان از زندگی بهشتی واری برخوردار می شوند كه قرآن از آن به ستایش یاد كرده است و فرموده است: و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ؛ گمان نبرید كه كسانی كه در راه خدا كشته و شهید شده اند مردگانند بلكه آنان زندگانی هستند كه از روزی خدا بهره مند می باشند.
    ( نساء ایه ۶۹ )
    در باره مجرمان و تبهكاران و طاغیان نیز بیان می دارد كه ایشان در عذاب برزخی گرفتار هستند و شبانه روز معذب هستند و وضعیتی سخت و دشواری را تا روز رستاخیز سر می كنند:
    مما خطیئاتهم اغرقوا فادخلوا نارا؛
    به جهت گناهانشان غرق شدند پس در درون آتش در آید.
    ( نوح آیه ۲۵) این آتش دوزخ برزخی غیر از آتش دوزخ رستاخیزی است. قرآن در باره وضعیت فرعون بیان می كند كه هم اكنون هر بامدادان و شبانگاهان آتش بر او عرضه می شود و او را به آتش عذاب می كنند.
    به هر حال انسان پس از مرگ به جهانی می رود كه آن را جهان برزخ گفته اند.
    در آن جهان تا روز رستاخیز زندگی می كند و از نعمت های بهشتی وارش و یا عذاب های دوزخی وارش بهره مند می شود. از آن جایی كه جهان تكامل و رشد و بالندگی است ،
    از فواید باقیات صالحات و كارهای پسندیده و اعمال نیك خود بهره مند می گردد و از عذاب او كاسته می شود و راه رشد و بالندگی را طی می كند.
    اعمال نیك فرزندانش به او بهره می رساند و دستگیر او می گردد و بر كمالاتش افزوده می شود.
    چنان كه اگر اعمالی بد و زشت بر جا گذاشته باشد از آن نیز بهره مند می گردد و بر عذابش افزوده می شود.
    از این روست كه گفته اند كه كارهای و سنت های زشت و پسندیده برای آدمی در دنیا و برزخ و آخرت اثر دارد. باشد كه در دنیا با كارهای پسندیده و سنت های نیكو و باقیات صالحات( فرزند، مدارس ،
    مساجد و دیگر كارهای عام المنفعه ) برای خود در دنیا و آخرت ره توشه های مفیدی بگذاریم
    تا در عالم برزخ از بهره های كامل دهنده آن نیز برخوردار شویم


    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. #7
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩






    امام صادق (ع) فرمود :

    هرکس سه چیز را منکر شود ؛
    شیه و پیرو ما نیست ؛
    یکی معراج پیامبر اکرم (ص) ؛
    دوم سوال در قبر و
    سوم شفاعت اولیای خدا در روز قیامت .
    در عالم برزخ از مسائل کلی اعتقادی از چه چیزی سوال می شود ؟
    ۱ . آیا خداپرست بودی یا مشرک ؟
    ۲ . پیامبر ؛ مکتب و دینت چه بود ؟
    ۳ . از ولایت و رهبری کدام خط اطاعت می کردی ؟
    ۴ . عمرت را در چه راهی صرف کرده ای ؟
    ۵ . مال و درآمدت را از چه راهی به دست آوردی و در چه راهی مصرف کردی ؟


    امام سجاد (ع) می فرمود :


    خود را برای پاسخگویی در شب اول قبر آماده کنید .
    ۶ . در روایات دیگر آمده که از دوستان هم میپرسند :
    با چه کسی دوست بودی . (۱)
    خلاصه اگر توانست جواب دهد دری از سمت بالا باز میشود و تا چشم کار می کند قبرش را توسعه می دهند یعنی در عالم برزخ که تا قیامت طول می کشد در گشایش و راحتی است (۲) و به او میگویند : بخواب همچون خوابیدن عروس .(۳)
    اما اگر از عهده جواب دادن بر نیایند ؛ در از جهنم به روی او باز می شود و نفخه ای از نفخه های دوزخ قبرش را آتش می زند (۴) .
    ۱ : بحار انوار ۲ : سوره واقعه آیه ۵۶ ۳ : معاد ۴ : اصول کافی


    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  12. تشكر

    شکيبا (28-06-1390)

  13. #8
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩





    برزخ چيست؟


    برزخ فاصله ميان مرگ تا قيامت كبراست.
    از اين رو به اين فاصله زماني برزخ گفته اند كه حايل ميان دو نشئه و دو نوع مختلف از زندگي است:




    و زندگي آخرتي كه در تبيين قرآني زندگي اي است كه جسم و ماده در آن معنا و مفهوم ديگري مي يابد؛
    زيرا قرآن بيان مي دارد كه در قيامت، زمين و آسمان به زمين و آسماني ديگر تبديل مي شود:
    يوم تبدل الارض غيرالارض و السموات.
    (ابراهيم آيه 48)
    قرآن بيان مي كند كه در آن نشئه و زندگي، هوا چنان معتدل است كه از خورشيد سوزان و يا سرماي سوزناك خبري نيست. ميوه ها و خوراك هاي آنجا هرچند در برخي موارد شباهت هايي با اين دنيا دارد ولي هم مانند دنيا مي باشد و هم شباهتي ندارد. نوعي بقا و پايداري است كه در دنيا مفهومي ندارد. در سوره هاي واقعه، انسان، قيامت، تكوير و بسياري از سوره ها و آيات به مسأله ويژگي هاي آخرت پرداخته شده است.
    اما برزخ چگونه نشئه و دنيايي است؟ به نظر مي رسد كه به خاطر حايل بودن، مي بايست از ويژگي هاي دو نشئه ديگر برخوردار باشد. به اين معنا كه برخي از خصوصيات دنيايي مانند رشد و تكامل و بهره مندي از آن در اين زندگي مي بايست وجود داشته باشد، چنان كه مي بايست از نوعي ويژگي قيامتي نيز برخوردار باشد. عالم برزخ از آن جايي كه، عالم ديگري است مي بايست از خصوصيات خاص خود نيز برخوردار باشد. انسان هايي كه در برزخ هستند نه اهل دنيا هستند و نه اهل آخرت. اين عالمي است كه قرآن به صراحت به وجود آن اذعان كرده است.
    در تبيين قرآني، كساني به اين عالم برزخ مي روند كه به مرگ طبيعي و يا اختياري از اين زندگي دنيايي بيرون رفته باشند.
    (مؤمنون آيه 23) اين عالم تا زماني برقرار است كه رستاخيز برپا نشده باشد. با برپايي قيامت، نشئه دنيا و نيز برزخ پايان مي يابد.
    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    شکيبا (28-06-1390)

  15. #9
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩





    مرگ طبيعي يا اختياري

    اين كه گفته شده كساني به عالم برزخ مي روند كه به مرگ طبيعي و يا اختياري دچار شده باشند، به اين معناست كه انسان مي تواند به شكلي به اين عالم برزخ وارد شود؛
    زيرا عالمي است كه در حال حاضر موجود است و انسان به آن رفت و آمد دارد؛ در بيان قرآني آمده است كه انسان هرگاه به خواب مي رود جانش را خداوند مي ستاند؛ در اين زماني كه جانش ستانده مي شود به عالم برزخ مي رود؛
    زيرا در اين حالت انسان به نوعي مرگ مي رسد كه از آن به مرگ ناپايدار مي توان تعبير كرد.
    توفي و يا مرگ كامل آن است
    كه روح از تن بيرون رفته ديگر بازنگردد. اين، نوعي رفت و آمد انسان به عالم برزخ است. ولي نوعي ديگر نيز وجود دارد كه آن مرگ اختياري است. فرد عارف كامل مي تواند با اراده خويش، روح را از تن بيرون برد و به عالم برزخ وارد شود و سپس با اراده خود كه در طول اراده الهي و به سخن ديگر اذني خداوند است به تن بازگرداند. اين مرگ اختياري از آن همه نيست و تنها كساني به آن دست مي يابند كه تقواي الهي پيشه كرده و مقامات انساني را به تمام و كامل طي كرده باشند. در اين حالت است كه روح، اين امكان را مي يابد كه از اين نشئه به نشئه برزخ برود و بازگردد. البته رفتن انسان كامل به عالم برزخ و يا ديگر عوالم امري عادي است؛ زيرا انسان كامل حافظ همه حضرات (عوالم پنچ گانه) است و در همان حال كه در عالم دنياست در عالم برزخ و يا عوالم ديگر الهي سير مي كند و تا مراتب وجودي امكاني و كاملي خود پيش مي رود.
    روش ديگري كه انسان به عالم برزخ مي رود، مرگ است. وقتي انسان بميرد (چه به مرگ طبيعي و يا قتل و خودكشي و مانند آن) به عالم برزخ مي رود و در آن عالم مي ماند و زندگي مي كند: و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون و پيشاپيش ايشان برزخي است تا روزي كه برانگيخته شود. (مؤمنون آيه 100)

    در عالم برزخ تعيين جايگاه براساس اعمال هركس براساس كاري كه كرده است، از زندگي خاص آن جا بهره مند مي شود؛ شهيدان و صالحان از زندگي بهشتي گونه برخوردار مي شوند كه قرآن از آن به ستايش ياد كرده و فرموده است: ولاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون؛ گمان نبريد كساني كه در راه خدا كشته و شهيد شده اند مردگانند بلكه آنان زندگاني هستند كه از روزي خدا بهره مي برند (نساء آيه 69)

    درباره مجرمان و تبهكاران و طاغيان نيز بيان مي دارد كه ايشان در عذاب برزخي گرفتارند و شبانه روز معذب هستند و وضعيتي سخت و دشوار را تا روز رستاخيز تجربه مي كنند: مما خطيئاتهم اغرقوا فادخلوا نارا؛ به جهت گناهانشان غرق شدند پس در درون آتش درآيند. (نوح آيه25)
    اين آتش دوزخ برزخي غير از آتش دوزخ قيامت است. قرآن درباره وضعيت فرعون بيان مي كند كه هم اكنون هر بامدادان و شبانگاهان آتش بر او عرضه مي شود و او را به آتش عذاب مي كنند.
    به هر حال انسان پس از مرگ به جهاني مي رود كه آن را جهان برزخ گفته اند. در آن جهان تا روز رستاخيز زندگي مي كند و از نعمت هاي بهشتي گونه و يا عذاب هاي دوزخي گونه بهره مند مي شود.
    از آن جايي كه برزخ جهان تكامل و رشد و بالندگي است، انسان از فوايد باقيات صالحات و كارهاي پسنديده و اعمال نيك خود بهره مند مي گردد و از عذاب او كاسته مي شود و راه رشد و بالندگي را طي مي كند. اعمال نيك فرزندانش به او بهره مي رساند و دستگير او مي گردد و بر كمالاتش افزوده مي شود. چنان كه اگر اعمالي بد و زشت برجا گذاشته باشد از آن نيز بهره مند مي گردد و بر عذابش افزوده مي شود. از اين روست كه گفته اند كارها و سنت هاي زشت و پسنديده براي آدمي در دنيا و برزخ و آخرت اثر دارد.

    باشد كه در دنيا با كارهاي پسنديده و سنت هاي نيكو و باقيات صالحات (فرزند صالح، مدارس، مساجد و ديگر كارهاي عام المنفعه) براي خود در دنيا و آخرت ره توشه هاي مفيدي بگذاريم تا در عالم برزخ از بهره هاي كامل آنها نيز برخوردار شويم.



    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. #10
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩





    تنها چیزى که درباره برزخ مى دانیم تشبیهاتى است که در روایات وجود دارد: از قبیل این که تمام از زمین و آسمانها و کهکشان نسبت به عالم ((برزخ )) مانند حلقه اى در بیابان است ! یا این که انسان تا زمانى در دنیاست مانند کرم در سیب مى باشد که از اطراف خود خبر ندارد، یا طفلى که در شکم مادر است و از عالم دنیا اطلاعى ندارد. وقتى متولد شد و پا به دنیا گذاشت وسعت آن را مى داند، و به نعمت هاى آن پى مى برد.
    انسان هم ، تا زمانى که در عالم دنیا باشد وضع عالم ((برزخ )) را نمى داند و از آن اطلاع ندارد. فکر مى کند دنیا بهترین و بزرگ ترین عالم است . مانند طفلى که در رحم مادر است و آن را بزرگ ترین عالم مى پندارد.
    اما وقتى انسان از دنیا رفت و به عالم ((برزخ )) وارد شد. متوجه مى شود که عالم دنیا از شکم مادر هم براى او تنگ تر بوده است ؟ در آن جا دیگر محدودیت غذایى و مکانى و زمانى ندارد؛ زیرا این محدودیتها در عالم ماده است و ((برزخ )) از جنس عالم ماده نیست .
    همین طور که عالم دنیا به رحم مادر محیط است و رحم مادر نسبت به دنیا ذره اى بیش نیست .
    عالم ((برزخ )) هم به دنیا محیط است و در مقابل آن ، ذره اى بیش نخواهد بود.
    اطلاعاتى که انسان در دنیا دارد در مقابل اطلاعاتى که در عالم ((برزخ )) به دست مى آورد اندکى بیش نخواهد بود، چیزهایى که خداوند به انسان عنایت مى کند قابل قیاس با دنیا نیست .
    قرآن مى فرماید:

    فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة اعین جزاء بما کانوا یکسبون

    ((هیچ کس نمى داند که چه پاداشهاى مهمى که مایه روشنى چشمها مى گردد براى آنها نهفته شده است .))
    پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى گوید:
    خداوند مى فرماید:

    ((من براى بندگان صالحم نعمت هایى فراهم کرده ام که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و بر فکر کسى نگذشته است )).

    ندانند افراد نیکوى کار


    چه پاداش یابند از کردگار



    چه نعمات و لذات بى انتها



    کند چشم روشن دهد دل صفا


    به عبارت دیگر: عالم ((برزخ )) در واقع باطن و ملکوت دنیاست .
    امام صادق علیه السلام در پاسخ کسى که پرسید:
    جایگاه ارواح پس از مرگ کجاست ؟
    فرمود: ارواح تا روز قیامت در باطن زمین قرار دارند. و نیز در جواب این که کسى را به دار آویزند روحش در کجا خواهد بود؟ فرمود: در دست قابض ارواح است تا آن را به باطن زمین برساند...
    ۩***۩ عالـــم بـــرزخ ۩***۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •