۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩
صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 75
  1. #51
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    موانع استجابت دعا
    اهل بيت عصمت و طهارت - كه مفسران قرآن كريم هستند - براى استجابت دعا موانعى را ذكر نموده اند كه به بعضى از آنها اشاره مى كنيم .
    1- غفلت قلب
    دعا يعنى درخواست از خداى متعال براى برآورده ساختن حاجت باشد و طبيعى است كه اين ارتباط در صورتى موثر است كه فقط ظاهر دعا مورد توجه نباشد، بلكه در باطن انسان توجه به خدا داشته باشد و فقط خدا را موثر در امور بداند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: اعلموا ان الله لا يقبل دعاء عن قلب غافل ؛ بدانيد كه خداوند دعايى كه از قلب غافل برخاسته باشد قبول نمى كند.(173)))
    در واقع خداى متعال اين گنه بندگان خود را تاءديب و تربيت مى كند تا از راه خطا بازگشته و مسير صحيح هدايت الهى را در زندگى خود انتخاب كنند.
    2- منافات داشتن با حكمت الهى
    خداى متعال بر اساس حكمت خود، اين عالم را طبق قوانين خاص اداره مى كند و هيچگاه اين قوانين را نقض نمى كند. بنابراين استجابت دعا بايد از مسير قوانين و سنن الهى جريان يابد و اگر دعايى نقض كننده اين مطلب باشد، مستجاب نمى شود؛ زيرا خداى متعال فقط كريم نيست ؛ بلكه حكيم نيز هست و هيچ صفتى از صفات او، صفت ديگرش را نقض نمى كند.
    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ان الله سبحانه لا ينقض حكمته فلذلك لا يقع الاجابه فى كل دعوه ؛(174)
    خداوند سبحان حكمت خويش را نقض نمى كند بنابراين هر دعايى را مستجاب نمى سازد.))
    3- عدم مصلحت
    در ضمن شمارش علل گوناگونى كه باعث مى شود حاجات انسان سريعا اجابت نشود، يكى از مهم ترين آنها اين است كه گاهى انسان از خداوند چيزهايى را درخواست مى نمايد و فكر مى كند اجابت آن به نفع او مى باشد؛ حال آنكه در واقع اجابت آن درخواست ؛ به ضرر او است .
    اين سخن ، اشاره به آيه 216 سوره ((بقره )) دارد كه مى فرمايد:
    عسى اءن تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسى اءن تحبوا شيئا و هو شر لكم ...
    چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد حال آنكه خير شما در آن است و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آنكه شر شما در آن است ... و همه اينها به خاطر جهل و يا محدوديت هايى است كه در انسان وجود دارد.
    4- گناهان اجتماعى
    گناهان اجتماعى - مثل ترك امر به معروف و نهى از منكر - باعث عدم اجابت دعا است . پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: ((اگر امر به معروف و نهى از منكر را ترك كنيد، بدترين شما بر شما چيره خواهند شد، آن گاه نيكان شما دست به دعا بر مى دارند، ولى اجابت نمى شود.))



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #52
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    خير خواهى
    خير خواهى يكى از زمينه هاى سبب سازى است قرآن در آياتى چند به اين نكته اشاره دارد. در اينجا به دو نمونه از آنها اشاره مى شود.))
    1- من جاء بالحسنه فله خير منها.(175)
    هر كسى كه عمل نيك انجام دهد براى او پاداشى بهتر از آن است .
    2- من جاء بالحسنه فله عشر امثالها.(176)
    هر كسى كار نيكى به جا آورد ده برابر آن پاداش دارد.
    دانشجويى خاطره جالبى داشت و مى گفت : حدود يك سال پيش در محله و همسايگى ما خانواده اى بودند كه خدا تنها يك دختر به آنها داده بود. پدرش مرحوم شده و مادرش هم پس از مدتى ازدواج كرد. سرپرستى اين دختر كه حدود هيجده سال از عمرش مى گذشت به دايى هايش سپرده شد. دايى ها، آدم هايى بى مسئووليتى بودند و توجهى به اين دختر جوان نداشتند.
    او در كوچه و خيابان رها شد و سرپرست درست و حسابى هم نداشت ! من مدتى او را زير نظر گرفتم ، ديدم جوان هاى محله سر راهش را مى گيرند و مزاحمش مى شوند. با خود گفتم : ((فلانى غيرتت كو؟ جوانمردى ات كجاست ؟))
    دلم مى خواست او را از اين وضع نجات دهم . تا اينكه بعد از مدتها فكر كردن بالاخره تصميم گرفتم با او ازدواج كنم در حالى كه آهى در بساط نداشتم . نه پولى نه كارى ، نه خانه و زندگى مرتبى ...
    او هم نه ثروتى داشت كه به آن دل ببندم و نه زيبايى و وجاهتى كه چشمم را پر كند، هيچ ! خدا شاهد است فقط و فقط قصدم نجات او بود.
    با پدر و مادرم موضوع را مطرح كردم ، آنان به شدت با آن مخالفت كردند، اما من كه سرنوشت اين دختر را تباه مى ديدم ، نمى توانستم دست روى دست بگذارم و به سادگى از اين ماجرا بگذرم ، هر چند خانواده ام طردم كنند.
    در يك محله مخروبه شهر يك زير پله اى اجاره كردم و بعد از عقد، بى هيچ تشريفاتى او را به خانه بخت بردم !!
    نه كسى ازدواج ما را تبريك گفت و نه كسى سر به خانه ما زد...
    چيزى نگذشت كه همسرم به شدت مريض شد و من هم از طرفى در رشته مهندسى با بالاترين رتبه دانشگاه قبول شدم . دغدغه ورود به دانشگاه همزمان شد با بيمارى اين زن مظلوم كه گوشه خانه افتاده بود و من پولى براى مداوايش نداشتم . ماجرا را به مسئول نهاد رهبرى در دانشگاه در ميان گذاشتم .
    او سخت متاثر شد و گفت : برو، با من در تماس باش ؛ من قول مى دهم كه خدا كار تو را جور مى كند.
    طولى نكشيد مسئول نهاد مرا صدا زد و گفت : چند دقيقه پيش از وزارت خانه زنگ زدند كه سيصد هزار تومان وجود دارد كه مى خواهند به دانشجويى بدهند كه تازه ازدواج كرده و واقعا به اين پول نياز دارد.
    و بعد نامه اى نوشت و به دست من داد تا به تهران بروم و چك سيصد هزار تومانى را تحويل بگيرم .
    آخر ترم يكديگر را در صف ديديم ، توى صف جلو آمدم و گفتم :
    حاج آقا؛ سيصد هزار تومان را گرفتم ، دويست و پنجاه هزار تومانش را بابت بدهى ام دادم ، و با پنجاه هزار تومانش هم دستى به سرو روى زندگى ام كشيدم . زنم كاملا خوب شد و مادر و پدرم هم ما را قبول كردند و در خانه راه دادند.
    مادرم اگر دخترش را نبيند باكى نيست ، اما از اين عروسش نمى تواند جدا شود! من هم درسم را مى خوانم و امروز به لطف خدا هيچ مشكلى ندارم ...
    حاج آقا فقط يك نكته باقى مانده و آن اينكه شما چگونه قرص و محكم گفتيد كه خدا همه مشكلات مرا حل مى كند؟!
    پاسخش لبخندى بود توام با رضايتمندى سپس گفت :
    جوان خدا با مرام تر از آن است كه يك قدم براى بنده اش بردارى و او ده قدم براى تو برندارد! اين تازه يك قدم بود، منتظر نه قدم ديگرش ‍ باش .
    (177)



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #53
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    نيكى به والدين
    يكى از عوامل سبب سازى در زندگى ، احسان به والدين است قرآن در آيات متعددى مى فرمايد: وبالوالدين احسانا(178)
    نيكى به پدر و مادر بركات زيادى در زندگى انسان دارد يكى از آنها توسعه در رزق است پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
    من سره ان يمد له عمره و يبسط رزقه فليصل ابويه .(179)
    هر كس دوست دارد كه عمرش طولانى و رزق و روزى اش فراوان گردد. پس ‍ به پدر و مادر خويش نيكى كند.
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    ان احببت ان يزيد الله فى عمرك فسر ابويك (180)
    اگر دوست دارى كه خداوند عمرت را زياد كند پدر و مادرت را شاد گردان .
    شهيد مطهرى رحمة الله مى گويد: گهگاه كه به اسرار وجود خود و كارهايم مى انديشم ، احساس مى كنم يكى از مسائلى كه باعث خير و بركت در زندگى ام شده و همواره عنايت و لطف الهى را شامل حال من كرده است احترام و نيكى فراوانى بوده است كه به والدين خود كرده ام و به ويژه در دوران پيرى و هنگام بيمارى علاوه بر توجه معنوى و عاطفى و با وجود فقر و مشكلات مادى در زندگى ام تا آنجا كه تواناييم اجازه مى داد از نظر هزينه و مخارج زندگى به آنان كمك و مساعدت مى كردم .
    (181)
    حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب (حفظه الله ) مى فرمود: اگر بنده در زندگى خود توفيقاتى داشته ام بايد از نيكى هايى باشد كه نسبت به والدينم كرده ام .
    ايشان مى فرمودند: ((پدرم در سنين پيرى به يك بيمارى صعب العلاج چشمى مبتلا شده بودند. آن روزها در قم بودم و مرتب براى مداواى او به مشهد مى رفتم و چون معالجه او در مشهد پيشرفتى نمى كرد، او را به تهران آوردم و دكترها نيز ما را ماءيوس كردند و گفتند: هر دو چشم ايشان علاج ناپذير است . البته بعد از دو سال يك چشم ايشان معالجه شد و تا آخر عمر هم مى ديد، اما در آن زمان مطلقا نمى ديد و بايد دستشان را مى گرفتيم و راه مى برديم . لذا براى من غصه اى درست شده بود كه اگر پدر را رها كنم و به قم بروم ، ايشان مجبور خواهند بود در گوشه اى بنشينند كه اين براى من خيلى سخت بود. و ايشان با من يك انس بخصوصى داشت ، با من دكتر مى رفت و برايش آسان نبود كه با ديگران به دكتر برود.
    بنده وقتى نزد ايشان بودم ، برايشان كتاب مى خواندم و با هم بحث علمى مى كرديم و از اين رو با من مانوس بود. به هر حال ، احساس كردم كه اگر ايشان را در مشهد تنها رها كنم ، ايشان به يك موجود معطل و از كار افتاده تبديل مى شود و اين مساله هم براى او بسيار سخت بود و هم براى من و از طرفى رها كردن قم هم براى من غير قابل تحمل بود؛ زيرا سعادت دنيا و آخرتم را در قم مى ديدم .
    روزى با يكى از دوستانم مساله را در ميان گذاشتم ، او تاملى كرد و گفت : شما براى خاطر خدا از قم دست بكش و برو در مشهد بمان ؛ خدا دنيا و آخرت تو را مى تواند از قم به مشهد منتقل كند. من يك تاملى كردم و ديدم عجب حرف خوبى است ، بنابراين تصميم گرفتم در مشهد بمانم و از پدرم پرستارى نمايم و اگر بنده در زندگى توفيقى داشتم ، به اعتقادم ناشى از همان نيكى به پدر و مادرم بوده است .
    (182)


    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #54
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    نماز و رفع مشكلات
    يكى از عوامل سبب سازى نماز است ، قرآن مى فرمايد:
    و استعينوا بالصبر و الصلوه (183)
    از صبر و نماز يارى جوييد.
    مفسران بزرگ در تفسير آيه فوق نوشته اند: رسول خدا صلى الله عليه و آله هر گاه با مشكلى روبرو مى شد از نماز و روزه مدد مى گرفت .
    (184)
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود: وقتى كه غمى از غمهاى دنيا به شما رو آورد، وضو بگيريد و به مسجد برويد و دو ركعت نماز بخوانيد و از پيشگاه خداوند رفع آن اندوه را طلب نماييد.(185)
    در اين رابطه (186) مفاتيح الجنان نمازهاى بسيارى را در رابطه با رفع مشكلات نقل نموده است .
    استغفار
    استغفار سبب جلب روزى و رحمت پروردگار مى شود. حضرت على (عليه السلام ) در ضمن خطبه اى كه درباره استغاثه و طلب باران هنگام خشكسالى ايراد فرموده ، مى فرمايد: بدرستى كه خداوند استغفار را وسيله اى دائمى براى فرو فرستادن روزى و موجب رحمت براى آفريدگان قرار داده و در ادامه فرمود:
    استغفرو ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا و يمددكم باءموال و بنين ...(187)
    از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است تا باران هاى پر بركت آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان كمك كند.
    على (عليه السلام ) فرمود:
    الاستغفار يزيد فى الرزق ؛(188)
    استغفار موجب توسعه روزى مى شود.
    شخصى به نام ربيع مى گويد: خدمت امام حسن (عليه السلام ) بودم مردى آمد و از خشكسالى شكايت كرد امام فرمود:
    استغفار كن ديگرى آمد و از فقر شكايت كرد حضرت فرمود: استغفار كن ، سومى آمد به امام عرض كرد دعا كن خداوند پسرى به من بدهد به او نيز فرمود: استغفار كن .
    ربيع مى گويد: با تعجب به امام عرض كردم عده اى با مشكلات مختلف به شما رجوع كردند و تقاضاهايشان را مطرح كردند و شما به همه آنها يك دستور داديد. حضرت در پاسخ فرمود: آنچه از پيش خود نگفتم . اين كلام خداست كه به حضرت نوح فرمود:
    ((استغفرو ربكم ...
    (189)))
    آيت الله بهجت در پاسخ به اين سوال كه براى رفع گرفتاريها چه كنم مى فرمودند؛ زياد استغفار كنيد.
    پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
    الا داوكم الذنوب و دواكم الاستغفار؛(190)
    درد شما گناهان است و درمانش استغفار است زياد از روى اعتقاد كامل استغفار كنيد تا گرفتاريهاى شما برطرف شود.
    شخصى به امام باقر (عليه السلام ) عرض كرد من فردى كثيرالمال هستم ولى فرزند دار نمى شوم آيا براى من چاره اى وجود دارد؟
    حضرت فرمود: بله يك سال هر شب در آخر شب صد بار استغفار كن و اگر شبى انجام ندادى يا فراموش كردى قضاى آن را در روز بجاى آور چرا كه خداوند در قرآن مى فرمايد:
    ((استغفروا ربكم ...
    (191)))



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #55
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    انفاق و بخشش
    يكى از زمينه هاى سبب سازى انفاق و بخشش است . در قرآن تعبيرات گوناگونى در مورد انفاق وجود دارد ما در اينجا فقط به چند نمونه از آنها اشاره مى كنيم :
    1- مثل الذين ينفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله و تثبيتا من انفسهم كمثل جنه بربوه اصابها و ابل فاءتت اءكلها ضعفين .(192)
    مثل آنان كه اموال خود را براى خشنودى خدا تثبيت (ملكات انسانى در) روح خود، انفاق مى كنند مانند باغى است كه در نقطه بلندى باشد و باران هاى درشت به آن برسد، و ميوه خود را دو چندان دهد.
    2- ما انفقتم من شى ء فهو يخلفه و هو خير الرازقين .(193)
    هر چيزى را (در راه او) انفاق كنيد. عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مى كند) و او بهترين روزى دهنده است .
    3- و ما تنفقوا من خير فلانفسكم (194)
    آنچه را از خوبى ها انفاق مى كنيد براى خودتان است .
    اين جمله مى گويد منافع انفاق به خود شما بازگشت مى كند. ممكن است در ابتدا چنين به نظر برسد كه منظور از بازگشت منافع انفاق به انفاق هم جنبه اخروى دارد و هم دنيوى ، انفاق موجب مى شود روح گذشت و بخشش و نوع دوستى در انفاق كننده پرورش يابد و در حقيقت وسيله موثرى براى تكامل روحى اوست و در ادامه آيه فوق قرآن مى فرمايد:
    و ما تنفقوا من خير يوف اليكم و انتم لا تظلمون (195)
    و آنچه از خوبيها انفاق مى كنند به شما داده مى شود و به شما ستم نخواهد شد.



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #56
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    قرض الحسنه
    يكى از اعمال نيكى كه سبب رحمت الهى مى شود، قرض دادن به مومنان نيازمند است علاوه بر اجر فراوان اخروى موجب افزايش رزق نيز خواهد شد.
    قرآن مى فرمايد:
    من ذالذى يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له اضعافا كثيره والله يقبض ‍ و يبصط و اليه ترجعون .(196)
    كيست كه به خدا ((قرض الحسنه اى )) دهد (و از اموالى كه خدا به او بخشيده ، انفاق كند، تا آن را براى او، چندين برابر كند خداوند است كه (روزى بندگان را) محدود يا گسترده مى سازد و به سوى او بازگردانده مى شويد. (و پاداش خود را خواهيد گرفت ).
    جالب است كه خداوند در اين آيه به انسان يادآورى مى كند كه اى انسان ! خداست كه روزى شما را كم يا زياد مى كند، پس با خدا معامله كنيد و اسباب خشنودى او را فراهم سازيد تا او روزى شما را افزون كند. يكى از راههاى خشنود كردن خدا قرض دادن به مومنان است كه در واقع خداوند قرض دادن به مومنان را قرض دادن به خود حساب كرده است .



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #57
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    بخشش گناهان
    خداوند متعال به جهت رحمت و لطفى كه بر بندگانش دارد زمينه هايى قرار داده است تا گناهان بندگانش را ببخشد. در اين جا به چند نمونه از آنها اشاره مى شود.
    1- توبه
    توبه و بازگشت بسوى خدا توام با پشيمانى از گناهان گذشته و تصميم بر اجتناب از گناه در آينده يكى از عوامل بخشش گناهان است . قرآن مى فرمايد:
    هو الذى يقبل التوبه عن عباده و يعفو عن السيئات
    اوست كه توبه را از بندگان خود مى پذيرد و گناهان را مى بخشد.
    (197)
    2- كارهاى نيك
    قرآن مى فرمايد:
    ان الحسنات يذهبن السيئات
    كارهاى نيك ، آثار پاره اى از گناهان را از بين مى برد.
    (198)
    پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
    اذا عملت سيئه فاعمل حسنه تمحوها.(199)
    هر گاه كار بدى كردى ، كار خوبى انجام بده كه آن را پاك كند.
    خوشخويى
    يكى از نعمت هاى خداوند به انسان اخلاق خوب و خوشخويى است . كه بركات زيادى را براى انسان ببار مى آورد.
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    ان حسن الخلق يذيب الخطيئه كما تذيب الشمس ‍ الجليد.
    همانا خوشخويى گناه را مى گدازد همچنان كه آفتاب يخ را.
    (200)
    فريادرسى ستمديدگان
    همان گونه كه آه ستمديده باعث نزول بلا بر ستمكاران مى شود فريادرسى به ستمديدگان باعث رفع بلا و بخشيده شدن گناهان است .
    على (عليه السلام ) فرمود:
    من كفارات الذنوب العظام اغاثه الملهوف : و التنفيس عن المكروب .(201)
    رسيدن به فرياد ستم ديده و زدودن غم اندوهناك از كفاره هاى گناهان بزرگ است .
    5- تقوى و پاكى
    تقوا نورى است كه باعث جدايى حق از باطل شده و گناهان انسان را مى زدايد.
    قرآن مى فرمايد:
    يا ايها الذين امنوا ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا و يكفر عنكم سيئاتكم و يغفرلكم ...(202)
    اى اهل ايمان اگر پرهيزكار شويد، خدا به شما فرقان بخشد (ديده بصيرت ) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بيامرزد.
    6- عفو و گذشت
    قرآن مى فرمايد:
    و اليعفوا و اليصفحوا الا تحبون ان يغفر الله لكم .(203)
    ديگران را عفو كنيد و از بديها درگذريد. آيا دوست نمى داريد كه خداوند گناهان شما را ببخشد.


    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #58
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    7- نماز
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    ان الصلاه كفاره للذنوب .(204)
    نماز كفاره گناهان است .
    8- قرائت قرآن
    پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
    يا سلمان عليك بقرائه القرآن فان قرائته كفاره للذنوب .(205)
    اى سلمان بر تو باد به قرائت قرآن ، زيرا قرائت كفاره گناهان است .
    9- قرض دادن
    قرض دادن علاوه بر بركات مادى ، موجب بخشش الهى و خير آخرت مى شود.
    قرآن مى فرمايد:
    ان تقرضوا الله قرضا حسنا يضاعفه لكم و يغفر لكم .(206)
    و اگر به خدا قرض نيكو دهيد آن را براى شما مضاعف مى سازد و شما را مى بخشد.
    10- خدمت به عيال
    پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
    يا على خدمه العيال كفاره للكبائر.(207)
    اى على خدمت به همسر و خانواده كفاره گناهان كبيره است .
    11- نيكى به والدين
    امام سجاد (عليه السلام ) فرمود: روزى مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد عرض كرد: اى رسول خدا صلى الله عليه و آله من گناهان زيادى انجام داده ام . آيا خداوند توبه مرا مى پذيرد؟ حضرت از او پرسيد: آيا پدر و مادرت زنده هستند.
    گفت : پدرم زنده است .
    پيامبر فرمود: برو با پدرت به نيكى رفتار كن . وقتى آن مرد رفت ، رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اى كاش مادرش زنده بود كه در اين صورت گناهانش زودتر بخشيده مى شد.
    (208)



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #59
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    صله رحم
    يكى از عوامل سبب سازى در رزق و طول عمر صله رحم است .
    امام حسين (عليه السلام ) فرمود:
    من سره ان ينساء فى اجله و يزاد فى رزقه فليصل رحمه ؛
    هر كسى كه دوست دارد مرگش به تاخير افتد و روزيش زياد شود صله ى رحم كند.
    (209 )
    مردى خدمت حضرت رسول صلى الله عليه و آله آمد عرض كرد: اى رسول خدا صلى الله عليه و آله بهترين عمل كدام است ؟ حضرت فرمود: اعتقاد داشتن به خداوند. عرض كرد: بعد از آن چه چيزى بهتر است ؟ حضرت فرمود: صله ى رحم . عرض كرد: بعد از آن كدام بهتر است ؟ حضرت فرمود: امر كردن به نيكى ها و باز داشتن از زشتى ها.
    حضرت على (عليه السلام ) فرمود:
    صلوا ارحامكم و ان قطعوكم
    با خويشاوندان تان پيوند برقرار كنيد اگر چه آنان از شما بريده باشند.
    (210)
    در جاى ديگر مى فرمايد:
    صله الرحم مثراه فى المال و منساه فى الاجل (211)
    صله رحم نعمت ها را فراوان و گرفتارى ها را برطرف مى كند.
    امام باقر (عليه السلام ) فرمود:
    صله رحم اعمال بد را پاك و اموال را مى افزايد و بلاها را دفع و حساب را آسان و اجل را به تاخير مى اندازد.
    (212)
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    صله الرحم و حسن الجوار يعمران الديار و يزيدان فى الاعمار.
    صله ى رحم و نيكى به همسايگان سرزمين ها را آباد و عمرها را مى افزايد.
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود: من چيزى را به اندازه صله ى رحم موثر در افزايش عمر نمى شناسم ، گاه كسى كه تنها سه سال به پايان عمرش باقى است ، صله ى رحم مى كند و خداوند به بركت آن سى سال به عمر او مى افزايد و عمر او را 33 سال مى گرداند.
    (213)
    امام صادق (عليه السلام ) خطاب به گروهى فرمود:
    نيكى كنيد و صله ى رحم به جاى آوريد، پس خداوند مرگ شما را به تاخير انداخته و به اموال شما بركت خواهد داد و همه امور شما را در طريق درست سامان خواهد داد.
    (214)
    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
    من ضمن لى واحده ضمنت له اربعه يصل رحمه فيحبه اهله و يوسع عليه رزقه و يزيد فى عمره و يدخله الله تعالى فى الجنه التى وعده .(215)
    هر كه براى من يك چيز را ضمانت كند من چهار چيز را بر او ضمانت مى كنم ، صله ى رحم كند تا اهلش او را دوست بدارند، روزى اش را توسعه دهد، عمرش را زياد كند و او را به بهشت داخل كند.
    از امام موسى بن جعفر (عليه السلام ) نقل شده است كه فرمود: در بنى اسرائيل مرد صالح و مومنى بود كه همسر صالح و شايسته اى داشت . اين مرد يك شب در خواب ديد كه به او مى گويند: خداوند عمر تو را دو قسمت كرده است ، قسمت اول عمرت را خداوند در رفاه و وسعت روزى قرار داده است و نصف ديگر را در مضيقه و تنگدستى ، كدام قسمت را اول مى خواهى ؟ مرد گفت مرا زنى است صالح و شايسته ، او شريك زندگى من است مرا مهلت دهيد تا با او در اين مورد مشورت كنم و بعد بياييد تا شما را خبر دهم كه كدام قسمت را اول مى خواهم . وقتى كه صبح شد، مرد به زنش ‍ گفت در خواب اين چنين ديدم او گفت : اى مرد در نصف اول حالت وسعت مالى را اختيار كن شايد خداوند به ما رحم كرد و نعمتش را به ما تمام كرد و ادامه داد. وقتى كه شب دوم در خواب به او گفتند: كدام قسمت را اول اختيار كردى ؟ مرد گفت : قسمت رفاه و وسعت روزى را و بدين گونه نعمت ها به او اقبال كرد و وسعت مال فراوان پيدا كرد. وقتى كه نعمت فراوان به دست آنها رسيد، زنش گفت : اى مرد! از خويشاوندان و مستمندان صله ى مالى بجا بياور و به وضع آنها رسيدگى كن و به آنها احسان كن و همسايه ها و برادرانت را فراموش مكن وقتى كه نصف اول عمرش به پايان رسيد مرد همان كسى را كه در خواب ديده بود، ديد و گفت : اين خيرات و احسانهاى شما مورد قبول خداوند عالم قرار گرفت و خداوند در تمام عمرت ، وسعت روزى و فراوانى نعمت را به تو مرحمت خواهد فرمود.
    (216)
    عنان بن سرير مى گويد: من و ميسر خدمت امام صادق (عليه السلام ) بوديم حضرت فرمود: اى ميسر اجلت بيش از يك دفعه سر رسيده بود، خداوند تمام آن را به تاخير انداخت . براى اينكه صله رحم مى كردى .(217)


    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #60
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩





    توسل
    توسل در لغت به معناى تمسك جستن به وسيله اى براى نيل به مقصود است . قرآن مى فرمايد:
    يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا اليه الوسيله .(218)
    اى مومنان پرواى الهى داشته باشيد و به سوى او وسيله اى تحصيل كنيد.
    با توجه به اطلاق آيه شريفه آيه ، معنايى وسيع و گسترده اى دارد و شامل هر آنچه كه صلاحيت نزديك كردن انسان به پيشگاه خداوند را دارد مى شود، همانطورى كه احسان و دستگيرى از مستمندان وسيله تقرب به خداوند است استمداد به ارواح پيامبران و اولياء الهى نيز وسيله تكامل و تقرب به خداوند است .
    تمسك به اسباب و وسائل قرب به خداوند و تمسك به اولياى الهى به معناى اعتقاد به استقلال آنان در برابر خداوند در تاثير گذارى و بر آمدن حاجات نيست ، بلكه توسل به اولياء الهى به اين معنا است كه موثر حقيقى در عالم خداست ولى خداوند اين اجازه را به اولياء خود داده است كه در درگاه الهى شفاعت كنند.
    فلسفه توسل به اولياى الهى
    علت اينكه خداوند به پيامبران و اولياء الهى چنين نقشى را داده تا مردم به آنان به عنوان واسطه و سبب بنگرند اين است كه اولا: خداوند با اين كار اولياى خود را در كانون توجه و اقبال مردم قرار داد. تا در عمل مردم با مراجعه به آنان و الگوگيرى از آنان به طريق هدايت و سعادت دست يابند.
    ثانيا: از آنجا كه اولياى الهى انسانهايى مثل خود ما هستند به راحتى مى توانيم با آنان رابطه عاطفى و نزديك برقرار كنيم و همين ارتباط ما را به اسوه ها و الگوها نزديك مى كند و ما را در معرض هدايت بوسيله آنان قرار مى دهد.



    ۩^❀❀^مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي۩^❀❀^۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •