۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞
صفحه 3 از 12 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 111
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    17- استفاده از نظريه هاى ديگران

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    حق على العاقل ان يضيف الى رايه راى العقلاء(86) .
    سزاوار است كه شخص خردمند، راى خردمندان را بر راى خويش بيفزايد.
    هـرچـنـد انسان از نظر درك و عقل قوى باشد، باز هم بى نياز از راى ديگران نيست . فرد عـاقـل افـزون بـر بـهـره گـيـرى از هـوش ‍ و ذكـاوت خـود، تلاش مى كند با ديگران نيز مـشـورت نـمـايد و از نظريه هاى آنان بهره مند گردد تا كمتر دچار لغزش و اشتباه شود. على (عليه السلام ) فرمود:
    الا و ان البيب من استقبل وجوه الاراء بفكر صائب و نظر فى العواقب (87)
    بـه راسـتـى كـه خـردمـنـد كـسـى اسـت كـه از آرا و نـظـريـه درسـت ديـگـران استقبال كند و آينده نگر باشد.
    و نيز فرمود:
    حق على العاقل ان يضيف الى رايه راى العقلاء و يضم الى عمله علوم الحكماء(88)
    سـزاوار اسـت كه شخص خردمند، راى خردمندان را به راى خويش بيفزايد و دانش حكيمان را بر دانش خويش ‍ بگذارد.
    از نشانه هاى خردمندى اين است كه آدمى تنها به راى خود متكى نباشد و گاهى فر خود را مـتـهـم كـنـد و از فـكر ديگران بهره جويد و به استبداد راى دچار نگردد و خودخواه نباشد. حضرت على (عليه السلام ) فرمود:
    العاقل من اتهم و ام يتكل بكل ما تسول به نفسه
    خردمند كسى است كه فكر خود را متهم نمايد و اعتماد نكند به هرچه خودش مى پسندد.
    زيـرا گـاهـى انـسـان در چارچوب خودساخته اى قرار مى گيرد كه نمى تواند عيب و نقص كار خود را ببيند. اين نياز به چراغى از برون دارد كه او را ارشاد و راهنمايى نمايد.
    شـكـسـتن حصار انحصار و خودرايى و خود محورى مى تواند انسان را به راه بهتر رهنمون سازد و راحت تر او را به مقصد برساند.
    بـنـابـرايـن ، بـهره گيرى از نظريه ديگران و مشورت با افراد باتجربه و فهميده ، كليد زندگى بهتر است .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  2. #22
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    18- عقل زندگى و پند گرفتن

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    افضل العقل الاعتبار(89) .
    بهترين عقل ، پند گرفتن است .
    پـنـد گـرفـتـن از تـاريخ گذشتگان و سرنوشت ديگران و فراز و نشيب دنيا، شكست ها و پـيـروزى هـا، و سـرافـرازى هـا و سـرشـكـسـتـگـى هـا، مـقـتـضـاى عقل و ايمان است .
    سـفـارش قرآن نيز بر پند گرفتن و عبرت آموزى است و بارها قرآن بر اين حقيقت تاكيد كرده و فرموده است : (فاتبروا يا اولى الابصار(90) )، (ان فى ذلك لعبره لمن يخشى (91) )، (اولى الالبـاب (92) )، و از اهـل بـصـيـرت و خـرد خواسته در آن چه رخ داده انديشه كنند و عبرت گيرند.
    على (عليه السلام ) فرمود:
    افضل العقل الاعتبار؛
    بهترين عقل ، پند گرفتن است .
    و نيز فرمود:
    كسب العقل الاعتبار و الاستظهار.
    به دست آوردن عقل به عبرت گرفتن و كمك خواستن از مواعظ روزگار است .
    پند گرفتن از روزگار و حوادث و درس هاى آن مايه روشنفكرى و يافتن راه صحيح است .
    حضرت فرمود:
    الاعتبار يقود الى الرشاد.
    عبرت گرفتن ، راه درست را به آدمى مى آموزد.
    و نيز فرمود:
    من اعتبر ابصر و من ابصر فهم و من فهم علم (93) .
    كسى كه از عبرت هاى روزگار پند گيرد، بصيرت مى يابد و كسى بصيرت گيرد، مى فهمد.
    البته هستند كسانى كه از هزاران پند يك پند هم بر نگيرند. امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    چه بسيارند پندها، ولى چه اندكند پند گيرها!
    در صـورتـى كـه عـبـرت هـاى روزگـار بـسـيـار آمـوزند و داراى درس هاى بسيارى براى زندگى اند.
    حضرت فرمود:
    من اعتبر بعقله استبان (94) .
    كسى كه با عقل و خرد خود از دنيا پند گيرد، انديشه اش روشن مى شود.
    و من كثر اعتباره قل عثاره (95) .
    و كسى كه عبرت بسيار گيرد، كم تر مى لغزد.
    و ان مـن صـرحت له العبر عما بين يديه من المثلات ، حجزته التقوى عن تقحم الشبهات (96)
    كـسى كه از پيرامون خود پند گيرد و سرنوشت ديگران را باز بيند، پرهيزگارى او را از فرو رفتن در شبه ها باز مى دارد.
    آرى ، زندگى دنيا به گونه اى است كه اگر انسان از نمونه هاى آن درس گيرد و بى تـفـاوت رد نـشـود و از هـر تـغـيـيرى درس و پند گيرد، بى گمان در تصميم گيرى ها و اعـمـال خـود راه مـى يـابـد و هـرگـز دل نـمـى بـنـدد بـه آنـچـه دل بستنى نيست و دل خوش نمى كند به آنچه ماندنى نيست ، بلكه به حقيقت روى مى آورد و از مجاز مى گريزد، به اصول مى انديشد و از هر حركتى درس مى گيرد.
    پـس عـزيـزم ! خـيـر خـواهـى و دلسـوزى صـادق را بـه جـان و دل خريدار باش . از حوادث تلخ و شيرين روزگار پند گير و از دنيا براى خود مدرسه اى بـسـاز كـه هـر لحظه اش درسى آموزنده و پندى سازنده باشد. غرور و خودخواهى را، كـه مـانـع درك حقيقت است ، از خود دورى از و در برابر حق تواضع كن و پيش از آن كه از حـوادث روزگـار بـراى خـود غـصـه اى بـسـازى و بـدى هـاى آن را در دل خـود بـاور سـازى ، بـه خـوبـى هـا و درس هـاى آن بينديش كه مى توانى براى آينده توشه اى برگيرى و كامياب شوى .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  3. #23
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    19- رازدارى و عقل زندگى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    صدر العاقل صندوق سره (97) .
    سينه خردمند، صندوق سر او است .
    از شـرايـط راحـت زنـدگـى كـردن ، نـگـهدارى از رازها است . هرچه اسرار زندگى بيشتر فـاش شـود، مـشـكـلات هـم بـيـشـتـر مـى شـود. آدمـى نـبـايـد اسـرار خـود را فـاش كـنـد و مسائل زندگى كسب و كار و رفت و آمد خود را فاش گويد.
    البـتـه اگـر بـيـان راز براى مشورت و مانند آن لازم شود، چاره اى نيست و مانعى ندارد و گـاهـى واجـب نـيـز مـى شـود، ولى در غـيـر مـوارد ضـرورى ، رازدارى بـايـد يـك اصـل در زنـدگى باشد و همان طور كه مومن بايد راز ديگران را حفظ كند و حرام است راز كسى را فاش كند، لازم است رازهاى خود و زندگى خود را نيز بپوشاند و اجازه ندهد كسى - چه دوست - چه دشمن - از رازهاى زندگى او آگاه شود.
    خـانـم خـانـه يـا آقـاى خانه نبايد همه چيز زندگى خود را براى اين و آن بگويد. عروس خـانـم كـه تـازه بـه خـانـه شـوهـر رفـتـه ، بـايـد بـه ايـن اصل پايبند شود و هر اتفاقى كه مى افتد،، نزد خويشان يا دوستان همه بازگو نكند.
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    فاش ساختن راز در حكم سقوط زندگى است .
    و امام على (عليه السلام ) فرمود:
    سرك اسيرك فان افشيه صرت اسيره (98) .
    راز تو تا آن را باز نگفتى ، اسير تو است ، ولى همين كه آن را فاش كنى ، تو اسير آن خواهى شد.
    گـاه افـشـاى راز، مـوفقيت را از انسان مى گيرد و بسا دشمنان و حسودان دست به كار مى شوند و موانعى بر سر راه آدمى بر نهد و ميان او و مقصدش فاصله اندازد.
    على (عليه السلام ) فرمود:
    انجح الامور ما احاط به الكتمان (99) .
    موفق ترين كارها آن است كه در خفا و كتمان بماند.
    شـايـسـتـه نـيست كه آدمى هر كارى كه مى خواهد بكند و يا هر اتفاقى كه برايش پيش مى آيد، براى ديگران تعريف كند.
    از اين رو، حضرت فرمود:
    لا باس بان لا يعلم سرك (100) .
    هيچ اشكالى ندارد كه كسى از سر تو آگاه نباشد.
    بـه ويـژه آن كـه نـبـايـد بـه هـركـس اعتماد كرد، شايد همان دوستان اگر از رازت باخبر شوند، زيان برسانند. حضرت فرمود:
    ابذل لصديقك كل الموده و لا تبذل له كل الطمانينه (101)
    هـمـه دوسـتـى و مـحـبـت خـود را در اخـتـيـار دوسـتـت قـرار ده ، ولى هـرگـز بـه گـونـه كامل به او اعتماد نكن .
    اسـرار زندگى را نبايد به كسى گفت ؛ زيرا اگر رازى به يك نفر گفته شد، آرام آرام فاش خواهد شد.
    از امام صادق (عليه السلام ) نقل است كه فرمود:
    اگـر بـا كـسـى دوسـت شـدى ، همه اسرارت را به او مگو؛ تنها چيزهايى را با او در ميان بـگـذار كـه اگـر افـشـا شـونـد، لطـمـه نـخورى ؛ زيرا هر دوستى ممكن است روزى دشمن شود(102) .
    كـوتـاه سـخن آن كه عقل اقتضا مى كند كه انسان خود حافظ اسرار خود باشد و نگذارد هر نامحرمى از زندگى او سر درآورد.
    آرى ، عقل زندگى يعنى رازدارى .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  4. #24
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    20- برنامه دخل و خرج

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    العقل ان تقتصد فلا تسرف (103) .
    خردمندى آن است كه در خرج زندگى ميانه روى و اسراف نكنى .
    عـقـل اقـتـصـادى نـيـز از عـقـل زنـدگـى اسـت . انـسـان در اداره زنـدگـى بـه دخـل و خـرج نـيـازمـنـد اسـت . از راه هـاى درسـت بـايد درآورد و در راه هاى نياز مصرف كرد. عقل اقتصادى يا همان عقل زندگى ، به ما مى گويد: چگونه به دست آور و چگونه مصرف كـن . اگـر كـسـى بـه روز اقـتـصـادى آگـاه بـاشـد و بـه آن عمل كند، كم تر دچار فقر خواهد شد. برخى علم اقتصادى ندارند؛ نه مى دانند چگونه به دسـت آورنـد و نـه مـى دانـنـد چـگـونـه مـصـرف كـنـنـد. يـا در اصـل درآمـد فـلج مى شوند و هميشه در فقر مى مانند و از امكانات خدادادى خوب بهره نمى گـيـرنـد و يـا رد مـصرف و هزينه كردن به راه درست نمى روند و ثروت خود را در اثر ندانم كارى ، بلند پروازى يا دقت نكردن و نشناختن شيادان ، يك شبه از دست مى دهند.
    زيـركـان بـاهـوش بـه سادگى فريب نمى خورند، احتياط كارند و اگر چيزى را هم نمى دانند از اهل آن مى پرسند. يكى از راه هاى موفقيت افراد به ويژه جوانان در آغاز زندگى ، تـوجـه بـه نـحـوه ى هـزيـنـه كـردن يـا انـتـخـاب شـغـل يـا مـنـبـع درآمـد اسـت . آنان نبايد بـلندپروازى كنند و از همان اول توقع داشته باشند كه يك شبكه ثروتمند شوند و تا كارى را در آن خوب وارد نشده اند و راز و رمز آن را نياموخته اند، وارد ميدان نشوند؛ بايد از عـقـل و درايـت و نـصـيحت ديگران بهره بگيرند و ديگر اين كه از ولخرجى و پز دادن و خـرج هـاى بـيهوده پرهيز نمايند و صرفه جويى و ساده زيستى و حذف تجملات را جدى بگيرند و از بسيارى خرج هاى غير ضرورى دورى نمايند.
    آن هـا بـادى در خـرج و دخـل بـرنـامـه ريـزى داشته باشند و به گونه اى خرج كنند كه بـدهـكـار نـشـونـد، بـلكـه گـاهـى هـم پس انداز داشته باشند كه اگر اتفاقى افتاد، كم نياورند؛ همان گونه كه امير مومنان (عليه السلام ) فرمود:
    تقدير و اندازه گيرى در دخل و خرج از اصول اقتصاد در زندگى است .
    و نيز فرمود:
    قوام العيش حسن التقدير و ملاكه حسن التدبير(104) .
    قـوام زنـدگى به خوب اندازه گيرى و برنامه ريزى صحيح و با تدبير هزينه كردن است .
    امام باقر (عليه السلام ) فرمود:
    الكـمـال كـل الكـمـال التـفـقـه فـى الديـن و الصـبـر عـلى النـائبـه و تـقدير المعيشه (105)
    هرچه كمال است ، در دين شناسى و صبر بر مصائب دنيا و اندازه گيرى در خرج زندگى است .
    در احاديث بسيارى ، ميانه روى در خرج و هزينه ، جزء جدايى ناپذير زندگى به حساب آمده و بيان شده است بدون ميانه روى ، زندگى رونق نخواهد يافت .
    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    الاقتصاد نصف المؤ نه (106) .
    ميانه روى در خرج نيمى از هزينه زندگى مى كند.
    يعنى نيمى از درآمد همان درست خرج كردن است و نيز فرمود:
    الاقتصاد ينمى القليل .
    ميانه روى در خرج زندگى ، سرمايه اندك را بسيار مى سازد.
    اذا اراد الله بعبد خيرا الهمه الاقتصاد و حسن التدبير و جنبه سوء التدبير و الاسراف (107)
    هـرگـاه خـداونـد خـيـر بـنـده اش را بـخـواهـد، مـيـانـه روى و بـرنـامـه ريـزى در دخل و خرج را به او الهام نمايد و وى را از اسراف و ولخرجى دور نگه مى دارد.
    من صحب الاقتصاد دامت صحبه الغنى له و جنبه الاقتصاد فقره و خلله (108)
    كـسـى كـه زنـدگـى همراه با ميانه روى داشته باشد، هميشه بى نياز باشد و اين جبران ندارى و فقر را مى كند.
    كـسـى كـه راه خـرج كـردن در زنـدگـى را گـم كـرده اسـت و بـى حـسـاب و كـتـاب مال خود را خرج مى كند، هرگز پيشرفت نخواهد كرد.
    آفه المعاش سوء التدبير(109) .
    بى برنامگى و بد خرج كردن آفت زندگى است .
    سوى التدبير مفتاح الفقر(110) .
    بد خرج كردن كليد فقر است .
    و در برابر، كسى كه درست خرج كند و به جا مصرف نمايد، دچار فقر نخواهد شد.
    لن يهلك من اقتصد(111) .
    كسى كه از ميان رود، هلاك نمى شود.
    جـوانى در آغاز زندگى و دنبال پيشرفت است ، خانه لازم دارد، خودرو لازم دارد و زندگى خوب مى خواهد و دوست دارد كه صاحب همه چيز بشود، پس بايد از راه درست و صحيح گام بردارد و با كمك از عقل زندگى و دورى از گناه و پرهيز از كسب درآمدهاى حرام و بادآورده و بـا صـرفـه جـويـى و درسـت زنـدگـى كـردن و تـوكـل و ايـمـان بـه خداوند و با تكيه بر انديشه و زور بازو به پيش برود تا موفق شود.
    بـرخـى خـرج هـا، مـهـمـانـى هـا، سـفـرهـاى غـيـر ضـرورى و تـفـريـح هـاى بـى مـورد در اول زندگى ، آدمى را عقب مى اندازد.
    گـرفـتـن وام هـاى پـر سـود از بـانـك ها و صرف امور غير ضرورى ، هيچ توجيه عقلانى نـدارد. اگـر از هـمـان روزهـاى آغـاز زندگى انسان درست خرج كند و زن و مرد جوان ، دست هـمـكـارى بـه هـم دهـنـد، بـه پيش خواهند رفت . خرج هاى بى رويه كه برخى خانم ها مى تـراشـاند و در خريد لباس ها و كفش هاى گران و ديگر امور در پى مد مى روند و لقمه ى بزرگ تر از دهان بر مى دارند، خود به خود جلوى پيشرفت آن ها را مى گيرد و وقتى خرج زندگى بالا رود و درامد كفاف هزينه ها را نكند، مرد گرفتار ناهنجارى ها مى شود و به دنبال منابع حرام و كسب هاى نامشروع مى رود كه هم دنيايشان تباه مى شود و هم ايمان و آخـرتـشـان ، در صـورتـى كـه كمى سازش ، درايت ، برنامه ريزى و به كار گرفتن عقل مى تواند مشكلات آنان را كل كند.
    آن هـا كـه دارنـد، اگر در هزينه كردن ، عقل را به كار نگيرند به زودى فقير مى شوند. آدمـى بـه بـهـانـه ايـن كـه من دارم ، حق ندارد هر گونه كه مى خواهد خرج كند و اسراف و ولخرجى نمايد. على (عليه السلام ) فرمود:
    من اقتصد فى الغنى و الفقر فقد استعد لنوائب الدهر(112)
    كـسـى كـه در وقت داشتن و در وقت نداشتن ، صرفه جويى و ميانه روى كند، خود را براى رويارويى با سختى هاى زندگى آماده كرده است .
    و نيز فرمود:
    افضل الناس عقلا احسنهم تقديرا لمعاشه (113) .
    برترين مردم از نظر عقل ، كسى است كه بهتر براى خرج زندگى اش برنامه ريزد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  5. #25
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    21- كم گويى و گزيده گويى

    على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    اذا تم العقل نقص الكلام (114) .
    عقل كه كامل شد، سخن اندك مى شود.
    پـر حـرفـى يـكـى از مـوانـع پـيـشـرفـت اسـت كـه آدم را دچـار تزلزل و گزاف گويى مى كند و افزون بر اين كه آخرت آدمى را ويران مى كند و موجب غيبت ، تهمت ، دروغ ، پخش شايعه ، تحقير نمودن ، سخن چينى ، تملق و...مى شود و دين و ايمان را مى برد، دنياى انسان را نيز خراب مى كند، كينه ها را بر مى انگيزد، حسادت ها را تحريك مى كند، اسرار آدمى را فاش مى كند و دشمنان را هوشيار و بيدار مى سازد.
    از ايـن رو، مـقـتـضـاى عـقـل است كه انسان كم سخن گويد و نيكو و حساب شده زبان خويش بگشايد.
    آدم عاقل هرگز پرحرفى نمى كند و كم و اندازه و گزيده سخن مى گويد.
    على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    العاقل من عقل لسانه (115) .
    خردمند كسى است كه زبان خود را به بند كشد.
    لسان العاقل وراء قلبه و قلب الاحمق وراء لسانه (116) .
    زبان آدم عاقل پشت اندشه اوست ، ولى انديشه احمق و نادان پشت زبان او است .
    يـعـنى آدم خردمند نخست مى انديشد و آن گاه سخن مى گويد، ولى نادان سخن مى گويد و آن گاه مى انديشد كه آيا بايد مى گفت يا نه .
    ايـاك و فـضـول الكـلام فـانـه يـظهر من عيوبك ما بطن و يحرك عليك من اعدائك ما سكن (117)
    از زيـاده گـويـى پـرهـيـز كـن كـه زيـاده گـويـى عيب هاى نهفته تو را آشكار مى سازد و دشمنان خفه ات را به دشمنى تحريك مى كند.
    كثره الهذر يكسب العار(118) .
    پر حرفى باعث سرافكندگى است .
    كثره الهذر يمل الجليس و يهين الرئيس (119) .
    زياده گويى همنشين را خسته و بزرگان را بى حرمت گرداند.
    ايـاك و كـثـره الكـلام فـانـه يـكـثـر الرلل و يـورث الملل (120) .
    از پر حرفى دورى كن كه لغزش را زياد نمايد و خستگى آورد.
    كـم حـرفـى عيوب را مى پوشاند و از لغزش مصونت دارد. زيان هاى پر حرفى و فوايد كـم حرفى زياده از حد بيان است ، و شكى نيست كه راه سلامت دين و دنياى آدمى حفظ زبان و سخن اندك گفتن است . از پر گويى دورى كن كه نشان كم عقلى است .
    لا تتكلمن اذا لم تجد الكلام موقعا(121) .
    هرگاه جايى براى سخن نيافتى ، سخن مگوى .
    با اين همه ، آن جا كه بايد حق گفت و ارشاد نمود، در آن جا سكوت خطا است ، ولى سخنى كـه خـيـرى در آن نـيـسـت و فقط مايه دردسر و گرفتارى است ، چه لزومى دارد كه انسان بگويد و خود را گرفتار كند؟! عقل زندگى چنين سخنى را از او روا نمى دارد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  6. #26
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    22- سخن نيكو

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    عود لسانك حسن الكلام تامن الملام (122) .
    زبان خود را به سخن نيكو عادت ده كه از ملامت ديگران در امان باشى .
    اگر قرار است سخن بگويى ، خوش سخن باش و شيرين كلام كه قرآن فرمود:
    (وقولوا للناس حسنا(123) ).
    با مردم سخن نيكو بگوييد.
    (و قل لعبادى يقولوا التى هى احسن .)
    به بندگان من بگو: بهترين سخن ها را بگوييد.
    يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و قولوا قولا سديدا(124)
    اى مردم با ايمان ! با تقوا باشيد و سخن درست بگوييد.
    بـددهـنـى و سـخـنـان زشـت و ركيك گفتن از وقار تو مى كاهد و به گناهت مى افزايد و در جـامعه سبكت مى سازد. زنهار كه سخنى گويى كه ناحق است و مايه رنجش ديگران . اگر بـا دشـمـن هم مى خواهى سخن بگويى ، با نرمى و لطافت بگو و از زشت گويى و سخن ناصواب پرهيز كن . امير مومنان (عليهٍّالسلام ) مى فرمايد:
    من عذب لسانه كثرا اخوانه (125) .
    آدم شيرين زبان (نه چاپلوس ) دوستانش بسيار شوند.
    عـود لسـانـك ليـن الكـلام و بـذل السـلام يـكـثـر مـحـبـوك و يقل مبغضوك (126)
    زبـانـت را بـه نـرمـى در سـخـن و سـلام كردن عادت ده تا دوستانت بسيار و دشمنانت اندك گردند.
    مردى لجام مركب رسول خدا صلى الله عليه و اله را گرفت و عرض كرد:
    يـا رسـول الله ! اى الاعـمـال افضل ؟
    كدام يك از كارها برتر و با فضيلت تر است ؟
    اطعام عالطعام و اطياب الكلام (127) .
    به نيازمندان غذا دادن و پاكيزه سخن گفتن .
    آرى ، زيبا و با ادب سخن گفتن ، آثار اجتماعى بسيارى دارد كه حيف است آدمى خود را از آن ها محروم سازد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  7. #27
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    23- انتخاب بهتر

    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    ليـس العـاقـل مـن يـعـرف الخـيـر مـن الشـر و لكـن العاقل من يعرف خير الشرين (128)
    خـردمـنـد، تـنـها آن نيست كه خوب را از بد بازشناسد، بلكه آن است كه بعد را از بدتر بازشناسد.
    خـداونـد بر انسان منت نهاد و به وى قدرت انتخاب عطا فرمود. اختيار و قدرت انتخاب كه از آثار عقل است ، از ويژگى هاى انسان است و در حيوانات نيست و تنها گاهى به صورت غريزه وجود دارد.
    انـتـخـاب ، كـار عـقـل اسـت و اراده نـيـز از ويـژگـى هـاى عـقـل اسـت . از ايـن رو، تكليف نيز دائر مدار عقل است و تمام هدف و فوز اكبر انسان در نوع انـتـخـاب است ؛ يعنى انتخاب بهتر، از ميان خوب و بد، خوب را انتخاب كند و از سعادت و شقاوت ، سعادت را برگزيند و از دنيا و آخرت ، آخرت را انتخاب نمايد.
    در تـاريخ آمده است كه حر در صحراى كربلا بهشت را انتخاب كرد. خداوند راه خير و شر و مسير هريك را از گذر انبيا بيان داشته است :
    (و هديناه النجدين (129) )
    و ما هر دو را به انسان نشان داديم .
    (من شاء فاليومن و من شاء فليكفر(130) )
    هر كه خواهد ايمان را و هر كه خواهد كفر را برگزيند.
    پـس اولا انـتـخـاب از آثـار عقل و هديه اى الهى است به بشر و ثانيا در مقام انتخاب بايد دقت كند كه راهى را بگزيند كه و را سعادتمند نمايد.
    اين تنها هنر آدم عاقل نيست ، بلكه هنر اصلى انتخاب بهتر است از ميان دو بد و دو شر. به عـبـارت ديـگر اگر آدم عاقل از ميان خوب و بد، خوب را انتخاب نمايد، چندان هنرى نكرده ، بـلكـه از مـيـان دو خـوب ، خـوب تر را و در ميان دو بد اگر ناچار شود، بايد بهترين را انتخاب كند؛ يعنى بتواند در مقام تزاحم دو زيان ، كم زيان تر را برگزيند؛ كه اين مقام كمال عقل است .
    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    من لم يعرف الخير من الشر فهو من البهائم (131) .
    كسى كه خير و شر را باز نشناسد، از انسانيت به دور و از چهار پايان است .
    بـنـابـر ايـن ، نـوع انتخاب نشانه رشد عقلى انسان است ؛ چنان كه نوع انتخاب نماينده و سفير مى تواند رشد فكرى و عقلى ملت يا دولت را نمايان سازد.
    حضرت على (عليه السلام ) فرمود:
    رسولك ترجمان عقلك (132) .
    فرستاده تو، از عقل تو حكايت مى كند.
    ويـژگـى هـاى نـمـايـنـده اى كـه انـتـخـاب مـى كـنـى ، از رشـد و كمال و فهم و درايت و خردمندى و درجه هوشمندى تو خبر مى دهد.
    در جاى ديگر حضرت سه چيز را نشانه عقل مى داند و مى فرمايد:
    ثلاثه تدل على عقول اربابها، الرسول و الكتاب و الهدايه (133)
    سه چيز از ميزان عقل و خرد آدمى حكايت مى كند: سفير، نامه ، هديه .
    بـنـابـر ايـن ، در هـر كـارى و هـر چـيـزى نـوع انـتـخـاب بـسـيـار مـهـم اسـت و هـرچـه عـقـل قـوى تـر و تـجـربـه بـيـشـتـر بـاشـد، انـتـخـاب بهتر خواهد بود و سودمندتر كه عقل زندگى = انتخاب بهتر.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  8. #28
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    24- عقل زندگى و محبت

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    التودد نصف العقل (134) .
    محبت نيمى از عقل است .
    انـسـان ، اسـيـر و تـشـنـه مـحـبت است هرجا آن را بيابد جذب مى شود. از اين رو، اسلام به پدران و مادران دستور داده كه به فرزندان خود محبت كنند تا آن ها جذب والدين شوند كه از همه دلسوز ترند و مبادا كمبود محبت روزى آن ها را به سوى محبت هاى كاذب بكشاند كه جز دام ، چيزى نيست .
    بـوسـيـدن فـرزنـدان عبادت است و ثواب و اجر زيادى دارد. تامين نيازهاى مادى و معنوى و روحى فرزندان از وظايف والدين است .
    دشـمـنـان نـيـز از طـريـق مـحـبـت دام مـى گـسترانند و فرزندان معصوم و كم تجربه را مى ربـايـنـد. فـرزندانى كه از خردسالى از پدر و مادر محروم بوده اند و كمبود محبت دارند، به خطر بسيار نزديك ترند تا ديگران . از اين رو، آغوش خانه بايد گرم و صميمى و بامحبت باشد تا فرزندان به سوى محبت كاذب نروند.
    البته محبت يك اصل مورد نياز بشر است و مخصوص كودكان نيست . انسان هركه به او محبت كند، جذبش مى شود، از اين رو، مومن بايد با محبت باشد و برخورد او با ديگران از روى مـحـبـت بـاشـد و انـسـان عـاقل كسى است كه با محبت به ديگران ، خود را محبوب گرداند و زمـيـنـه جذب ديگران را فراهم سازد و به عبارت ديگر بكوشد جاذبه داشته باشد و نه دافـعـه و يـكـى از راه هـاى جـاذبـه اجـتـماعى ، محبت هاى سازنده است ، چنان كه على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    مـحـبـت و دوسـتـى نـيـمـى از خـرد و عـقـل آدمـى اسـت و اسـاس و سـرآمـد عقل دوستى و محبت به ديگران است .
    تـجربه نيز نشان داده است كه افراد مهربان و با محبت بيشتر مورد توجه اند تا آدم هاى خـشـن و سـخـت گـيـر. حـتـى دانـش ‍ آموز در كلاس بيش تر از آموزگارى خوشش مى آيد كه مهربان باشد.
    آرى ، محبت دام صيد قلب ديگران است .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  9. #29
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    25- حد و مرزها

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ما عقل من عدا طوره (135) .
    به عقل و خرد دست نيافته كسى كه از حد و مرز خود پا فراتر نهد.
    عـاقـل كـسـى اسـت كـه حـد و مرز خود را بشناسد و از بلند پروازى و زياده طلبى پرهيز نـمـايـد. كسانى كه حد و مرز خود را نمى شناسند و پايشان را از گليم خودشان فراتر مى نهند، در اجتماع جايگاهى ندارند و اعتماد و حسن ظن ديگران را از دست مى دهند و مورد بى مهرى و بى علاقگى ديگران قرار مى گيرند.
    عـقـل زنـدگى اقتضا مى كند كه آدمى خود را بشناسد. قدر و منزلت خويش را درك كند و از حدود خود تجاوز ننمايد.
    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    لا عقل لمن يتجاوز حده و قدره (136) .
    كـسـى كـه از حـد و مـرز خـود تـجـاوز كـنـد و مـنـزلت خـود را نـدانـد، اهل خرد نيست .
    ايـن گـونـه افـراد، مـردم را نـيـز از دسـت مـى دهـنـد و مـوجـب كـدورت دل ها مى شوند.
    من تعدى حده اهانه الناس (137) .
    كسى كه از حد خود تجاوز نمايد، مردم خوارش كنند.
    رحم الله امرا عرف قدره و لم يتعد طوره (138) .
    خدا رحمت كند كسى را كه قدر و اندازه خويش بشناسد و از حد تجاوز نكند.
    من وقف عند قدره اكرمه الناس (139) .
    كسى كه در جايگاه و منزلت خود بايستد، مردم او را گرامى مى دارند.
    هلك من لم يعرف قدره (140) .
    كسى كه قدر رسول خود را نشناسد، هلاك مى شود.
    من عرف قدر نفسه لم يهنها بالفانيات (141) .
    كسى كه قدر خويشتن را بشناسد، خود را براى امور فانى دنيا خوار نگرداند.
    و من اقتصر عن قدره كان ابقى له ؛
    كسى كه به سهم خود بسنده كند، شخصيتش پايدارتر خواهد بود.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  10. #30
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,033 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    26- دورى از خودخواهى و غرور

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    العجب يفسد العقل (142) .
    خودخواهى عقل را تباه مى سازد.
    از صفات زيانبار، صفت خودخواهى و غرور و از خود راضى بودن است .
    آدم هـاى كـم خـرد مـعـمـولا بـسـيار از خود راضى اند و به خويش خوش بين هستند و غرور و خودخواهى نمى گذارد به هيچ صراطى مستقيم شوند. اين نوع خلق و خور، بسيار زيانبار و مـخـرب اسـت و مـوجـب عـقـب افـتـادن در زنـدگـى و در عـلم و كمال مى شود.
    افراد مغرور هميشه عقب مى مانند و راه تكامل و رشد را برو خود مى بندند.
    على (عليه السلام ) فرمود:
    الاعجاب يمنع من الازدياد(143) .
    خودخواهى پيشرفت را از آدمى مى گيرد.
    افراد از خود راضى با كارهاى خود، دوستان و خويشان را مى رنجانند و آنان را به دشمن تبديل مى كنند.
    امام هادى (عليه السلام ) فرمود:
    من رضى عن نفسه كثر الساخطون عليه (144) .
    كسى كه از خود راضى باشد، همه را عليه خود خشمگين مى سازد.
    خودخواهان از نظر عقلى دچار بيمارى اند و گونه اى حماقت .
    على (عليه السلام ) فرمود:
    المعجب لا عقل له (145) .
    آدم خودخواه بى خرد است .
    رضاك عن نفسك دليل على فساد عقلك (146) .
    از خود راضى بودنت دليلى بر بى عقلى تو است .
    العجب راس الحماقه (147) .
    از خود راضى بودن احساس حماقت است .
    بـنـابـر ايـن ، از نـشـانـه هـاى عـقل زندگى اين است كه انسان خود را گرفتار خوى زشت خـودخـواهـى نـسـازد و بـا كـمـال تـوازع تـسـليـم حـق بـاشـد و گهگاه خود را متهم سازد و احتمال نقص و اشتباه را در امور خود نفى نكند. راه رشد و پيشرفت را با غرور خود نبندد و زمـيـنـه تـكـامـل را در امـور مـادى و مـعـنـوى در رسول خود فراهم سازد و بى جهت دوستان و دلسوزان خود را متهم نسازد و از خود نراند.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

صفحه 3 از 12 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •