۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞
صفحه 6 از 12 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 111
  1. #51
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    47- حفظ حرمت ديگران

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    العاقل لا يستخف باحد(239) .
    خردمند كسى را خوار نمى كند.
    هـركـس داراى شـخـصيتى است كه دوست دارد حفظ شود. در آن جا كه حفظ حرمت اشخاص لازم اسـت و شخص ‍ مستحق مجازات تحقير نيست ، اهانت و تحقير واكنشى دارد كه خوشايند نيست . حفظ حرمت اشخاص لازم است و تحقير آنان درست نيست .
    شـوهـر بـايـد حرمت همسر خود را حفظ كند و شخصيت او را به ويژه نزد ديگران خرد نكند؛ چنان كه زن نيز بايد حرمت و شخصيت شوهر را حفظ كند و او را تحقير نكند به ويژه نزد ديگران و فرزندان .
    حرمت مومن تا آن جا محترم است كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    المومن اعظم حرمه من الكعبه (240) .
    حرمت مومن از حرمت كعبه بالاتر است .
    بى حرمتى به كعبه حرام است ، ولى تحقير و تخريب چهره مومن گناهش بيشتر است . آرى ، انسان عاقل هرگز به خود اجازه نمى دهد به كسى بى حرمتى كند مگر جايى كه شخص خود حرمت خود را شكسته باشد و حرمتى باقى نگذاشته باشد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  2. #52
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    48- حق محورى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ثمره العقل لزوم الحق (241) .
    ميوه عقل ، حق مدارى است .
    كـسـى را نـمـى يـابـيـم كـه حـق و عـقـل را بـرنـتـابـد و بـاطـل را نـپـسـنـدد، مـگـر كـسـى بـاشـد كـه حـق را بـاطـل بـدانـد و بـاطـل را حـق و در ايـن صـورت او بـيـمـار اسـت و البته كم نيستند كسانى كه تمايلات و هـواهـاى نـفـسـانـى خـويـش را حـق مـطـلق و راه درسـت مـى پـنـدارنـد و حـق و عقل را چون به زيان آنان است ، باطل و نادرست ؛ چنان كه قرآن فرمود:
    (و اكثر هم للحق كارهون (242) ).
    كـسـى كـه در صـراط مـسـتـقـيـم و بـيـش تـر از آنـان حـق را خوش نمى دارند و داراى خرد و عـقـل آزاد باشد، نمى تواند از راه حق و زيبايى آن بگذرد. در مكتب انسان ساز اسلام و مكتب نـورانـى اهـل بـيـت (عـليـهـم السـلام ) محوريت حق و حركت در مسير حق و تسليم حق بودن از ويژگى هاى انسان كامل و خردمند است .
    حـق مـحـورى و حـمـايـت از حـق و بـا حـق بـودن به قدرى زيبا است كه هرچند به زيان آدمى باشد، نبايد از آن روى گرداند. حضرت على (عليه السلام ) فرمود:
    قل الحق و ان كان مرا(243) .
    حق بگو هرچند تلخ باشد.
    و در جايى ديگر فرمود:
    حـق بـه هـمـان انـدازه كـه قـيـامـت ارزشـمـنـد اسـت ، در دنـيـا ثقيل و ناخوشايند است .
    خـداونـد حـق مـطـلق است : (ان الله هو الحق المبين ) و عالم را نيز بر محور حق آفريده است . پـس انـسـان ، كه جزيى از عالم هستى است ، نبايد، خارج از نظام هستى سير كند و به راه باطل درآيد كه زمين خواهد خورد:
    من صارع الحق صرعه (244) .
    هركه با حق درآويزد حق به زمينش زند.
    و الحق اوضح سبيل (245) .
    روشن ترين راه ، راه حق است .
    اگر كسى بپندارد كه مى تواند حق و باطل هردو را داشته باشد، در اشتباه است :
    لا يجتمع الباطل و الحق (246) .
    حق با باطل هرگز جمع نشود.
    و به هر حال ، هرجا بر سر دو راهى حق و باطل قرار گرفتى ، حق را برگزين .
    الحق احق انم يتبع (247) .
    حق سزاوارترين چيزى است - بايد در پى اش رفت .
    حضرت لقمان به فرزندش فرمود:
    تواضع للحق تكن اعقل الناس (248) .
    در برابر حق فروتنى كن تا عاقل ترين مردم باشى .
    و امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    العاقل من كان ذلولا عند اجابته الحق (249) .
    خردمند كسى است كه در برابر حق ، نرم و تسليم باشد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  3. #53
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    49- دورى از مواضع تهمت

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    العاقل لايتحدث بما ينكره العقل و لا يتعرض للتهمه (250)
    خردمند سخن غير معقول نمى گويد و خود را در معرض اتهام قرار نمى دهد.
    در جـامـعـه افـرادى گـونـاگـون زنـدگى مى كنند و همه گونه طرز تفكر و فرهنگ ، چه درسـت و چـه غـلط، وجـود دارد و هميشه نمى توان به فهم درست افراد اعتماد كرد و تفسير صحيح از كارها را از آن توقع داشت . از اين رو ممكن است افرادى كج فهم باشند كه كار صـحـيـح و پـاسـخ درسـت مـا را بـد تـفـسـيـر كـنـنـد، بـر انـسـان عـاقـل اسـت كـه بـهـانـه بـه دسـت بـدخـواهـان و مـغـرضـان بـيـمـار دل ندهد و تا جايى كه ممكن است آن ها را خلع سلاح كند.
    از امـورى كـه سفارش مى شود، پرهيز از موارد تهمت است كه ابزار دست بيمار دلان قرار مـى گـيرد. رفتن به مجالسى كه مورد اتهام است ، كوچه و محله اى كه مورد اتهام است يا دوست شدن و رفتن به خانه كسى كه مورد اتهام است ، كار عاقلانه اى نيست ؛ زيرا باعث مـى شـود كـه مـا نـيز متهم شويم و كج فهمان جامعه بى درنگ ما را به همان افكار و همان رفتار متهم مى كنند.
    در حديث آمده است كه از جلسه اى كه مردم به آن بدبين هستند نيز پرهيز كنيد.
    در احاديث ديگر نيز بر اين موضوع تاكيد شده و سفارش گشته است كه مومن مواظب باشد و خو را از مراكز بدنام و اتهام دور نگه دارد تا مغرضان او را متهم نسازند و آبرويش را در معرض نابودى قرار ندهند.
    گـاه مـمـكـن اسـت كسى با برادر يا خواهر خود به گونه اى در مجامع ظاهر شود كه مورد اتـهـام قـرار گـيـرد بـه هـر حـال ، رعـايـت نـكـات ايـمـنـى در زنـدگـى از لوازم عقل زندگى است .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  4. #54
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    50- عدالت خواهى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    من علامات العقل العمل بسنه العدل (251) .
    از نشانه هاى خردمندى ، عمل به سنت عدالت است .
    عـدالت در هر جا مطلوب است و هركس بايد در زندگى واجد صفت عدالت باشد تا بتواند حق بگويد، حق بدهد و به كسى ظلم روا ندارد.
    صـفـت عـدالت در انـسـان هـا مى تواند از بسيارى از خطاها و نابسامانى ها و ناهنجارى ها، پيشگيرى كند؛ عدالت صفت بارز خداوند است و او دوست دارد بندگانش نيز چنين باشد.
    چه زيبا است كه انسان به خود بقبولاند كه عدالت شيرين است و باور كند كه عدالت از صفات خوب بندگان خدا است كه اگر همه عادل باشند، نظام هستى گلستان خواهد شد.
    اگـر مـومـنـيـن از راه عـدالت وارد شـونـد، بـى گمان جامعه از رفاه بهتر و صفاى بيشتر برخوردار خواهد شد و تبعيض ناروا، رابطه گرايى ، طايفه گرايى ، پارتى بازى ، رشوه خوارى ، كارشكنى و فساد ادارى از بين خواهد رفت .
    غـريـزه العـقـل تـحـدوا عـلى اسـتـعـمـال العدل (252) .
    موهبت عقل ، انسان را به سوى عدالت مى برد.
    حضرت على (عليه السلام ) فرمود:
    فى العدل صلاح البريه (253) .
    اصلاح حال مردم به عدالت است .
    بـنابر اين ، انسان بايد در زندگى تلاش كند كه از چارچوب عدالت خارج نشود، هرچند سخت و دشوار باشد؛ زيرا مقتضاى عقل و خردمندى است .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  5. #55
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    51- خوشرفتارى با مردم

    امام حسن (عليه السلام ) مى فرمايد:
    راس العقل معاشره الناس بالجميل (254)
    برخورد نيكو با مردم ، اساس خردمندى است .
    انسان ناگزير است كه در جامعه حضور داشته باشد و به ناچار رفت و آمد و داد و ستد و بـرخـورد خـواهـد داشـت ؛ اگـر بخواهد راحت زندگى كند و حدود و حقوق همه را رعايت كند، نـاچـار اسـت بـا همه مردم برخورد خوب داشته باشد و به گفته امام حسن (عليه السلام ) اساس عقل ، خوشرفتارى با مردم است .
    در احـاديـث امامان معصوم (عليهم السلام ) انسان مومن موظف است كه با مردم ، اخلاق و رفتار نيكو داشته باشد. رفتار حسنه و خلق نيكو مورد تاكيد اسلام است و هرچه رفتار با مردم نـيـكـوتـر بـاشـد، اسـلام و ايـمـان بـيـش تـر ارزش خـود را مـى يـابـد و عـقـل و خـرد نـيـز حكم مى كند كه از بدرفتارى بپرهيزيم و با رفتار شايسته و برخورد جميل و زيبا در دل ها نفوذ كنيم و محبت ديگران را جلب نماييم .
    در حـالات امـامـان (عليهم السلام ) بسيار به اين حقيقت بر مى خوريم كه رفتار امام (عليه السـلام ) بـاعـث مـسـلمـان شـدن و هـدايـت افـراد شـده اسـت و آن هـا بـا عـمـل امـام (عـليـه السـلام ) شـيـفـتـه اسـلام شـده و ايـمـان آورده انـد. از ايـن رو، رسول خدا صلى الله عليه و اله فرمودند:
    شما نمى توانيد با اموالتان مردم را هدايت كنيد، با اعمالتان در آنان نفوذ كنيد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  6. #56
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    52- پرهيز از مردم آزارى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    كسب العقل كف الاذى (255) .
    به دست آوردن عقل يعنى آزار نرساندن .
    مردم آزارى امرى زشت و ناپسند است ، ولى برخى كسان ، بيمارى مردم آزارى دارند و هرجا هـسـتـنـد نـمـى تـوانـنـد دسـت از ايـن بـيـمـارى بـردارنـد و بـا زيـان يـا اعـمـال و حـركـات خـود سـعـى مـى كنند ديگرى را برنجانند و گويى از اين كار لذت مى برند.
    هـمـسـايـه آزارى يـا آزردن زن و فـرزنـد يـا دوسـت و رفـيـق هـمـكـار كـار افـراد جـاهـل و بى فرهنگ و غير متدين است وگرنه كسى كه اندكى پايبندى به اخلاقيات دينى داشته باشد، يا اندكى خرد و عقل داشته باشد، هرگز دست به چنين كارى نمى زند.
    امام سجاد (عليه السلام ) مى فرمايد:
    كف الاذى من كمال العقل (256) .
    از نشانه هاى كمال عقل ، نيازردن ديگران است .
    آزردن مومن در حكم آزردن خداوند است و گونه اى جنگ با او است .
    على (عليه السلام ) فرمود:
    ياذن بحرب منى من اذى عبدى المومن (257) .
    كسى كه بنده من را بيازارد، در مقام جنگ با من برآمده است .
    بـنـابـر ايـن ، نـه مـورد تـايـيـد ديـن اسـت و نـه مـورد تـايـيـد عقل و خرد، پس هر عاقل متدين بايد از اين موضوع دورى نمايد و سعى كند در زندگى آزار به كس نرساند كه مقام قصاص و كيفر، قيامت بسيار سخت است .
    على (عليه السلام ) فرمود:
    اگر مرا بر خارهاى بيابان بكشند يا در غل و زنجير قرارم دهند، برايم آسان تر است از ايـن كـه خـدا را مـلاقـات كنم در حالى كه به شخصى از بندگان خدا ستم كرده باشم يا اموال بيت المال را براى خود ذخيره كرده باشم (258) .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  7. #57
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    53- حسابرسى در امور زندگى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    العاقل ان يحصى على نفسه مساويها.
    لازم است انسان عاقل كارهاى ناپسند خود را به حساب درآورد.
    محاسبه اعمال از سفارش هايى است كه در متون دينى بدان توجه شده است . لازم است مومن بـا خـرد گـهـگـاه اعـمـال خـود را حـسـابـرسى كند و از بد و خوب آن آگاه شود تا بداند پـيـشـرفـت داشـتـه يـا تـنـزل نـمـوده اسـت . از امـام مـوسـى بـن جـعـفـر (عـليـه السـلام ) نقل شده كه فرمود:
    ليس منا من لم يحاسب نفسه فى كل يوم (259) .
    شيعه ما نيست كسى كه هر روز به حساب اعمال و رفتار خود نرسد.
    يـك تـاجـر اگـر از سـود و زيـان خـود بـاخـبـر نـشـود و در كارهايش حسابرسى ممكن است نـاگـهـان چـشـم بـاز كـنـد و خـود را ورشـكـسته ببيند كه از همه چيز ساقط شده است ؛ در صـورتى كه اگر حسابرسى نمايد، خيلى زود مى تواند متوجه وضعيت خود بشود و جلو سقوط حتمى خود را بگيرد.
    مـومـن درسـتـكـار نيز بايد در امر زندگى و اعمال شبانه روزى خود حسابرسى كند تا از وضعيت خود آگاه شود كه اگر عقب رفته جبران كند.
    موضوع حسابرسى را امام على (عليه السلام ) كارى عاقلانه و خردمندانه مى داند و آن را به اين شكل بيان مى كند:
    عـلى العـاقـل ان يـحصى علد نفسه مساويها فى الدين و الراى و الاخلاق و الادب فيجمع ذلك فى صدره او فى كتاب و يعمل فى ازالتهام
    لازم اسـت كـه خـردمـنـد كـارهـاى نـاشـايـسـتـه خـود را در مـسـائل دينى يا اشتباهات فكرى يا خطاهاى اخلاقى و اجتماعى اش ‍ بررسى نمايد و آن ها را در سـيـنه خود يا در نوشته اى بشمارد. آن گاه بكوشد كه اصلاح كند و بدى ها را از خود برطرف نمايد.
    رشـد و پـيـشـرفـت در گـرو هـمـيـن حـسـابـرسـى اسـت وگـرنـه فـردى كـه از كـمـال يـا نـقـص خـود نـاآگـاه اسـت ، هـرگـز در مـقـام اصـلاح و تكامل برنمى آيد.
    بنابر اين ، سعى كن از خود غافل نشوى و اعمال و رفتار خود را گهگاه حسابرسى كن تا از قافله خوبان و كاروان زندگى عقب نمانى .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  8. #58
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    54- سپاسگزارى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    للعاقل ان يكون شكورا ليستوجب الزياده (260) .
    جا دارد خردمند اهل تشكر و سپاسگزارى باشد تا شايسته نعمت بيش تر باشد.
    سـپـاسگزارى از ولى نعمت ، امرى ممدوح و مورد عنايت پيشوايان دينى و عقلاى عالم است و نشانه كمال خرد.
    قـرآن كـريم بندگان را به سپاسگزارى در برابر نعمت هاى الهى دعوت كرده است و آن را وسـيـله زيـادى و فـراخـى نـعمت ها دانسته است ؛ چنان كه بى توجهى و ناديده گرفتن نـعـمـت هـا و يا بد مصرف كردن آن ها را وسيله از كف دادن نعمت و دچار شدن به عذاب الهى مى داند.
    تـشـكر از ولى نعمت ، امرى فطرى است ؛ حتى در ميان حيوانات نيز ديده شده كه از صاحب خـود قـدر دانـى مـى كـنـنـد و بـه همان زبان بى زبانى محبت و تشكر و قدر دانى خود را ابراز مى دارند.
    در احـاديـث امامان معصوم نيز اين موضوع مورد تاكيد قرار گرفته تا جايى كه تشكر از بندگان خداوند، تشكر از وجود مقدس پروردگار به حساب آمده است .
    سـپاسگزارى موجب محبوبيت و بهره ورى بيشتر از داشته هاى ديگران مى گردد و در حقيقت امـكـانـات ديـگـران نـيـز مـال آدمـى مـى شـود و امـكـان اسـتـفـاده از آن هـا را مـى يـابـد بـه دليـل هـمـان روحـيه شكرگزارى و اين بهترين عقل و درايت است . بنابر اين ، چه زيبا است كه انسان به جاى روحيه طلبكارى ، داراى روحيه تشكر و سپاسگزارى باشد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  9. #59
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    55- شرم و حيا لازمه عقل زندگى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    اعقل الناس احياهم (261) .
    خردمندترين مردم باحياترين آن ها است .
    حـيـا زيـبـاتـريـن پوششى است كه خداوند به بنده اش عطا فرموده است و هر انسانى كه فـطـرت او دسـت نخورده باشد، بى گمتان شرم و حيا را در وجود خود احساس مى كند. حيا ريشه همه زيبايى ها و كمالات و خوبى ها است .
    على (عليه السلام ) فرمود:
    الحياء خير كله (262) .
    حيا خمير مايه همه خوبى ها است .
    الحياء مفتاح كل خير(263) .
    حيا كليد تمام خوبى ها است .
    الحياء تمام الكرم و احسن الشيم (264) .
    حيا همانا به منزله همه خوبى ها و رفتارهاى نيك است .
    احسن ملابس الدنيا الحياء(265) .
    نيكوترين لباس هاى دنيا، لباس حيا است .
    حيا صفت مقدسى است كه حافظ دين و نگهبان شخصيت آدمى است و هرگز از دين جدا شدنى نيست .
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    لا ايمان لمن لا حياء له (266) .
    ايمان ندارد آن كه حيا ندارد.
    رسول خدا صلى الله عليه و اله فرمود:
    الحياء هو الدين كله .
    همه خوبى هاى دين در حيا است .
    على (عليه السلام ) فرمود:
    الحياء يصد عن الفعل القبيح (267) .
    حيا آدمى را از كار زشت باز مى دارد.
    سبب العفه احياء(268) .
    حيا عامل عفت است .
    اصـولا جـرم هـا و زشـتـى هـا از بى حياها سر مى زند، ممكن نيست با وجود حيا گناه از آدمى سـربـزنـد، به ويژه گناه آشكارا، ولى وقتى آرام آرام حيا كم رنگ شد و پرده شرم رقيق گـرديد، به همان نسبت جرات جرم و زشتى ها بيش تر مى شود تا جايى كه ديگر حجاب حيا به كلى از بين مى رود و آن گاه آدمى از هيچ گناهى دريغ نخواهد كرد.
    الحـيـاء مـن الايـمـان و الايـمـان فـى الجـنـه و البـذاء مـن الجـفـاء و الجـفـاء فـى النـار (269)
    حيا جزئى از ايمان است و ايمان در بهشت است ؛ چنان كه بى حيا از پرده درى سرچشمه مى گيرد و پرده درى در آتش ‍ است .
    بـنـابـر ايـن ، كـسـى كـه لبـاس حـيـا را از تـن بـه در آورد از عـقـل و ايـمـان بـه دور اسـت و خـردمـنـدى بـا بـى حـيـايـى نـشـايـد. هـرچـه مـرتـبـه كمال و عقل بيش تر باشد، حيا نيز بايد بيش تر جلوه كند.
    حيا از خدا، حيا از مردم و حيا از خود كه هر سه در احاديث آمده است .
    خـردمـنـد اولا بـايـد زمـينه بى حيايى را از خود و جامعه خود بردارد و ثانيا از خواندن هر گـونـه كـتـاب نـادرسـت ، و ديـدن فـيـلم زشت و هر حركتى كه موجب تضعيف حيا در خود يا ديـگـران شـود پـرهـيـز كـنـد. از امورى كه عفت عمومى را لكه دار مى كند و پرده حيا را در جـامـعـه بـه خـصـوص در مـيـان جـوانـان نـازك مـى سازد و زمينه بى حيايى و پررو شدن نوجوانان را فراهم مى كند، بايد جلوگيرى كنيم .
    به بهانه آزادى نبايد هر فيلمى نمايش داده شود يا هر كتابى و رمانى عرضه شود و يا هـر مـقـاله اى تـحرير گردد. بى حيايى جوانان در اثر ترويج مظاهر فساد به نفع هيچ كـس نـيـست . اگر بى حيايى و پرده درى خوشبختى مى آورد، بايد جوامع غربى خوشبخت تـريـن كـسـان بـاشـنـد، در صـورتـى كه خود از اين همه بى حيايى و پرده درى و فساد اخلاقى به ستوه آمده اند.
    اى فـرهنگ دوستان ! اى فيلم سازان و هنرمندان ! اى مسئولان ! اندكى به خود آييد و ببينيد كـه بـا ايـن بـى بـنـد و بـارى نـسـل مـعـصـوم و پـاك را بـه كجا مى بريد! خدا از خواب بيدارتان كند!
    اى جـوانـان و نـوجوانان ! شما خود به فكر خود باشيد و لباس حيا را از تن در نياوريد كه بدبخت دو جهان خواهيد شد!
    حـجـاب را ارج نـهـيـد كـه نـشـانـه حـيـا و هـويـت شـمـا اسـت و مظاهر انسانى را به حيوانى تبديل نكنيد كه خلاف عقل و خرد است .
    امام على (عليه السلام ) فرمودند:
    و العقل شجره ثمرها السخاء و الحياء(270) .
    عقل درخت تنومندى است كه ميوه شيرين آن سخاوتمندى و حيا است .
    مـادران بـايـد در لبـاس پـوشيدن فرزندان و نوازش كردن آن ها و قصه گفتن و مهمانى بردن آنها دقت بيش ترى كنند و هوشيارانه عمل كنند و زمينه بى حيايى فرزند را فراهم نسازند.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  10. #60
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    56- خواسته هاى به حق و درست

    على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    كفى بالمرء عقلا ان يجمل فى مطالبه (271) .
    در خردمندى آدمى همين بس است كه در خواسته هايش قناعت ورزد.
    هـركـس در دنيا خواسته هايى دارد كه دوست دارد به آن ها برسد و البته هيچ كس به همه خـواسته هايش نخواهد رسيد، ولى برخى كسان براى به دست آوردن ، راه هاى مختلفى را طـى مـى كـنـنـد و يـا از راه هاى نامشروع و خيانت و جنايت مى خواهند آن ها را به دست آورند، صـرف نـظـر از ايـن كـه خـواسـتـه هـا بـايـد مـشـروع بـاشـد وسـايـل و ابـزار وصـول بـه آن نـيـز بـايـد درسـت و مـشـروع باشد. انسان بايد اولا در خـواسـتـه هـاى خـود بـلند پروازى نكند و چيزهايى ناممكن و رويايى نخواهد كه هم خود را خـسـتـه خـواهـد كـرد و هـم نـاامـيـدى به وى دست خواهد داد و هرگز عاقلانه نيست كه انسان فـرصـت هاى خود را در روياهاى ناممكن هدر دهد و ثانيا در خواسته هايش مرزهاى انسانى و اخلاقى و انسانى را ارج بگذارد.
    خـواسـتـه هـاى مـشـروع و حـلال را تـمـنـا نـكـنـد و در عـيـن حال توقع بيجا و طلبكارانه نداشته باشد كه مورد بى مهرى قرار خواهد گرفت ؛ چنان كه امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    قليل المؤ نه .
    سبك بار و كم خرج باشد.
    زيـرا ايـن بـه خـرد و عـقـل نزديك تر است . توقع زياد و حركت در مسير حرام با خردمندى نمى سازد.
    ايـن روزها بحثى را بعضى ها در گفته ها و نوشته ها مطرح مى كنند، بحث مطالبات مردم يـا جـوانـان يـا خـانـم هـا اسـت و بـه گـونـه اى تـفـسـيـر و تـحـليـل مـى كـنـنـد كـه گـويـى هـمـه حـقـوق اجـتـمـاعـى آنـان پايمال شده و برخى ديگر حق آنان را مى خورند و اينان بايد قيام كنند و با چنگ و دندان حقوق خود را پس بگيرند. ترويج اين گونه تفكر خير خواهانه و دوستانه نيست ، بلكه بـراى مقاصد دشمنان ملت است ولى شعار شيرينى است كه البته ملت بيدار و هوشيار ما مـى دانـد كـه مـطـالبـات و حـقوق هر كسى بايد از طريق قانون تامين گردد و به دور از شـعـار و فـتنه و انحراف و ايجاد بدبينى بايد راه قانونى را پيمود و آنچه حق است به دسـت آورد و مـطـالبـات نـاحـق و نـامـشـروع را، كـه در جهت اهداف دشمنان است ، مردود دانست خـردمـنـد بـايـد در مـطـالباتش راه درست و مشروع را بپيمايد و خواسته هايش بايد مطابق شـرع و عـقـل و شـرايـط و امـكـانـات بـاشـد و نـه بيشتر كه حالت بغض و كينه داشته و طلبكارانه باشد.




    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

صفحه 6 از 12 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •