۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞
صفحه 7 از 12 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 111
  1. #61
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    57- دورى از زياده طلبى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    من طلب الزياده وقع فى النقصان (272) .
    هركس زياده خواهد، در نقصان افتد.
    اصـل ديـگـرى كـه در زمـينه درخواست ها به ويژه درخواست هاى مادى بايد در نظر داشت ، دورى از زياده خواهى است . زياده طلبى و بكند پروازى منجر به سقوط هميشگى مى شود و پيشرفت را از ميان مى برد.
    اگـر كـسـى از راه هـاى نـادرسـت وارد شـود و تـن بـه قـاچـاق و اخـتـلاس و دزدى و نزول بدهد، ناگهان همه چيز آتش مى گيرد و همان اندك نيز از كفش خواهد رفت . تجربه نـشان داده افرادى هستند كه به علت زياده خواهى براى هميشه از زندگى ساقط شده اند كه بايد عبرت ديگران باشند.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  2. #62
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    58- قناعت

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    من عقل قنع (273) .
    هركه داراى خرد باشد قناعت مى كند.
    راه مـبـارزه بـا حـرص و آز و زيـاده خواهى ، بهره مندى از روح قناعت است كه قناعت گنجى اسـت تمام نشدنى . اين روحيه ، كه از الطاف خداوندى است ، مى تواند بشر را از افتادن در دام دنـيـا طـلبـى ، كـه ريـشـه هـمـه فـتـنـه هـا اسـت ، حـفـظ نـمـايـد و عـقـل و عـقـل و خـرد نـيـز حـكـم مـى كند كه انسان راحت و تندرستى را در قناعت و سازگارى بجويد.
    ساده زيستى و قناعت به انسان آرامش مى دهد و زندگى را زيبا مى كند و روح و جسم انسان را از خستگى و تباهى نجات مى بخشد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  3. #63
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    59- دورى از آدم هاى شرور

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ليس من خالط الاشرار بذى معقول (274) .
    كسى كه با بدان بياميزد، عاقل نيست .
    در جامعه همه گونه آدمى يافت مى شود: خوب ، بد، خوش رفتار، بد رفتار، عالم ، نادان ، پولدار، فقير، و...انسان نيز ناگزير از مصاحبت و رفت و آمد و داد و ستد با افراد است و هرگز عزلت و تنهايى را نمى پسندد و نه مى تواند، ولى اگر بخواهد سالم بماند و هـم دينش و هم دنيايش مصون باشد، بايد از دوستى و مراوده با بدان و زشت سيرتان ، پـرهيز نمايد و خود را از صف آنان بيرون كشد. هرگز عاقلانه و منطقى نيست كه انسان ، دوست سالم و پاك سيرت را رها سازد و به افراد ناباب و شرور و بى بند و بار ملحق شود.
    على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    من صاحب الاشرار لم يسلم (275) .
    كسى كه با بدان همنشين شود، سالم نمى ماند.
    مصاحبه الاشرار توجب التلف (276) .
    مصاحبت با بدان ، مايه تباهى است .
    يـنـبـغـى للعـاقـل ان يـكـثـر مـن صـحـبـتـه العـلمـاء و الابـرار و يتجنب مقارنه الاشرار و الفجار(277)
    سـزاوار اسـت كـه خردمند با دانشمندان و خوبان بسيار همنشين گردد و از نزديك شدن به بدان و گناهكاران بپرهيزد.
    با بدان رفت و آمد كردن زيان هاى فراوانى دارد؛ از جمله اين كه ذهن انسان را به خوبان بد مى كند.
    صحبه الاشرار توجب سوء الظن بالاخيار(278) .
    مصاحبت با بدان موجب بدگمانى به خوبان مى گردد.
    و زيان ديگر آن كه شرارت و بدى آن ها به انسان سرايت مى كند و انسان در عرف جامعه و هم در قيامت به آنان ملحق مى شود.
    اياك و مصاحبه الفساق فان الشر بالشر يلحق (279) .
    از دوستى و مصاحبت با بدكاران بپرهيز كه شر به شر ملحق مى شود.
    مـصاحبت با بدان بدى نصيب تو مى كند؛ مانند باد كه چون به چيزى بدبو بوزد، بوى بد همراه خور مى آورد(280) ؛ پس ‍ دوستان ناباب انتخاب نكنى كه خير نخواهى ديد.
    خليل المرء دليل على عقله (281) .
    دوست آدمى دليل بر عقل او است .
    از دوسـتـى كـه انـسـان انـتـخـاب مـى كـنـد، مـى تـوان مـيـزان عقل و شعور او را به دست آورد. به هر حال ، كسى كه طالب عزت و سلامت است ، بايد در انتخاب دوست دقت كند و از زشت كاران و بدكاران دورى گزيند.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  4. #64
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    60- گمان

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ظن الرجل على قدر عقله (282) .
    گمان انسان به اندازه عقل اوست .
    حـدس و گـمـان از حـالاتـى است كه حد فاصل يقين و شك است و گاه انسان به چيزى يقين دارد و گاه شك كه دومى هيچ سهمى در تصميم گيرى نمى تواند داشته باشد، ولى گاه حـالتـى بـراى انـسـان رخ مـى دهد كه در اطمينان به حد يقين نمى رسد و به شك نيز مى رسـد، بـلكـه حـالتـى اسـت مـيـان شـك و يـقـيـن كـه ايـن حـالت در اصل چيزى را ثابت نمى كند و حقيقت ندارد و به خصوص در بحث هاى اعتقادى كه قرآن مى فرمايد:
    (ان الظن لا يغنى من الحق شيئا(283) .
    گمان هرگز نمى تواند چيزى را ثابت كند.
    ولى آنـچـه مورد بحث است ، اين است كه گاه اين گمان نسبت به خوبى كار و يا شخصى اسـت كـه گـفـتـه مـى شـود: حـسـن ظـن و گـاه بـه نفى فضيلت است كه از آن به سـوء ظـن تـعـبير مى شود. قرآن كريم سوء ظن و بدگمانى را يك اخلاق زشت و مردود مى داند و مى فرمايد:
    يا ايها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن اثم (284)
    از بـدگـمـانـى نسبت به افراد و قضاوت از روى گمان پرهيز كنيد كه بعضى گمان ها گناه است .
    سـوءظـن بـه افـراد جـامعه كار بدى است و زندگى را فلج و نابود مى كند اگر زن به شوهر يا شوهر به زن بدگمان باشد، زندگى جهنم مى شود و اگر افراد به يكديگر سوء ظن داشته باشند، اعتماد و همدلى از بين مى رود و آرامش خاطر جايش را به اظطراب و دلهره و نگرانى مى دهد و انسان را درگير گناه و غيبت و تهمت مى سازد.
    از ايـن رو، احـاديـث اهـل بيت (عليهم السلام ) بدگمانى را نكوهش كرده و آن را خلاف خرد و عقل اجتماعى و براى دين و دنيا زيانبار دانسته اند؛ چنان كه على (عليه السلام ) فرمود:
    آفه الدين سوء الظن (285) .
    گمان بد آفت دين است .
    سوء الظن يفسد الامور و يبعث على الشرور(286) .
    بدگمانى ، كارهاى دنيا را تباره مى كند و انسان را به كارهاى بد وا مى دارد.
    مـن غـلب عـليـه سـوء الظـن لم يـتـرك بـيـنـه و بـيـن خليل صلحا(287) .
    كسى كه بدگمانى بر او غالب شود، هيچ دوستى براى خود نگه نمى دارد.
    من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه (288) .
    كسى كه در حق ديگران گمان خوب برد، دوستى و محبت آنان را بر مى انگيزد.
    حسن الظن يخفف الهم و ينجى من تقلد الاثم (289) .
    خـوش گـمـانـى ، غـصه را كاهش مى دهد و انسان را از گرفتار شدن در دام گناه نجات مى دهد.
    عـقـل نـيـز حـكـم مـى كند كه انسان تا دليل بر بدى نديده و اطمينان پيدا نكرده گمان بد نبرد و بى دليل دوستى را مكدر و گناه خود را بسيار نسازد.
    ظن الانسان ميزان عقله (290) .
    گمان انسان ترازوى سنجش عقل اوست .
    البته از يك نكته نبايد غافل شد و آن اين كه ، نه هميشه و همه جا حسن ظن ممدوح است و نه همه جا سوء ظن مذموم است ؛ بلكه شرايط زمان را بايد در نظر گرفت .
    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    هـرگـاه صلاح و خوبى همه جا بر مردم حاكم گردد و عموم مردم درستكار شوند، سوء ظن بـد اسـت و خـيـانـت ، ولى اگـر فـسـاد و نـيـرنـگ حـاكـم گـردد و مـردم اهل فساد و نيرنگ باشند حسن ظن و اعتماد بى جا فريب و نابودى است .
    بـه هـر حـال ، بـا تـوجـه بـه شـرايـط زمـان و چـگـونـگـى حال مردم و با تدبير و خرد بايد تصميم گرفت و بايد دانست كه اعتماد نكردن و احتياط كارى در شرايط خاص غير از سوء ظن و بدگمانى است كه احتياط همه جا مطلوب است .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  5. #65
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    61،62- همنشينى با خوبان

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ثمره العقل صحبه الاخيار(291) .
    ميوه خردمندى ، همنشينى با خوبان است .
    چنان كه همنشينى با افراد شرور و پست موجب عقب افتادگى و بدنامى و فرومايگى است ، همنشينى با خوبان و بهره گيرى از صفاى دل و طهارت سيرت آنان نيز موجب پيشرفت و آبرومندى و نشانه خردمندى و معرفت است .
    انـسـان بدين وسيله مى تواند گام هاى بلند و موثرى در زندگى بردارد و سرافراز و آبرومند زندگى كند.
    عـزيـزم ! از صحبت و مراوده با افراد درست دست برندار كه به سود دنيا و زندگى تو خـواهـد بـود. پـس آن را مـغـتنم بشمار و از انسان هاى منافق و چند چهره و حيله گر و بدكار فـاصـله بـگـيـر و بـه انـسان هاى متعهد و پاك و امانت دار و درستكار نزديك شو و از ميوه شيرين عقل ، خود را بهره مند ساز.
    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    حصنوا الاعراض بالاموال (292) .
    آبروها را با اموال مصون داريد.
    حـيـثيت و آبروى اشخاص پربها و ذى قيمت است كه نمى توان به آسانى و ارزانى آن را از دست داد. گاه كسب آبرو به يك عمر عمل كردن بستگى دارد و از اين رو، بسيار گرانقدر اسـت و بـراى حـفـظ و نـگـهـدارى آن بـايد از همه امكانات مايه گذاشت به خصوص نبايد كارى كرد كه نام انسان به بدى بر سر زبان ها بيفتد و هركس به طريقى حرمت شكنى كند.
    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    لا تجعل عرضك عرضا لقول كل قائل (293) .
    آبروى خود را سر زبان ها مينداز.
    عـلاوه بـر آن ، اگـر آبـروى انـسـان در مـعـرض خـطـر قـرار گـيـرد، بـايـد مال خود را فداى آبرو كند و آن را محفوظ بدارد؛ چنان كه امام على (عليه السلام ) فرمود:
    وقـوا اعـراضـكـم بـبـذل اموالكم (294) .
    با بذل و بخشش اموالتان ، خودتان آبروى خويش را نگه داريد.
    اموال از دست رفته بسا كه باز آيند ولى آبروى رفته به اين سادگى باز نمى گردد.
    لم يذهب من مالك ما وقى عرضك (295) .
    آن مالى كه باعث حفظ آبرو مى شود در حقيقت از دست نرفته است .
    من كرم عليه عرضه هان عليه المال (296) .
    هركه آبروى خويش را دوست بدارد، مال برايش بى ارزش است .
    يعنى به راحتى آن را خرج مى كند تا آبروى خود را بخرد. هيچ چيز پس از دين به اندازه آبرو ارزشمند نيستم پس ‍ شايسته است كه انسان در حفظ آن بكوشد هرچند ثروت خود را فـداى آن كـنـد كـه ايـن از عـقـل و خـرد و فـهم و شعور است و از پستى است كه آدمى براى مال دوستى ، آبروى خود را هدر دهد و از مال خود براى حفظ آبرو خرج نكند.
    من اللئوم ان يصوم الرجل ماله و يبذل عرضه (297)
    از پستى انسان است كه مل خود را حفظ كند و از آبرويش مايه بگذارد.
    بنابر اين ، مال خود را فداى آبروى خود كن و آبروى خود را فداى دين خود.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  6. #66
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    63- نيكى كردن

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    بالعقل تنال الخيرات (298) .
    با عقل مى توان به همه خوبى ها دست يافت .
    بـسـيـارنـد كسانى كه از كار بد و بدكار كردن زيان ديده اند، ولى هيچ كس از خوبى و خـوبـى كـردن زيـان نكرده است حتى افراد بد هم از كار خوب سود مى برند و خشنود مى شوند و بدكاران هم اگر كسى به آن ها بدى كند، ناراحت مى شوند؛ زيرا فطرت ، آدمى را بـه سـوى خـيـر و نـيـكى جذب مى كند و با كار بد و بدى سازگارى ندارد. سرشت و فـطـرت آدمـى بـا خـوبـى و پـاكـى عـجـين است و هرگز نمى تواند از فطرت خود، روى گردان باشد.
    خـداونـد انـسـان را بـه خـوبى كردن دعوت فرموده و از امور پست و كارهاى زشت ، كه با سيرت او در تضاد است ، نهى نموده است .
    امام على (عليه السلام ) نردبان ترقى و آقايى و پيشرفت را انجام كارهاى خوب و نيكى به ديگران مى داند و مى فرمايد:
    المعروف اشرف سياده (299) .
    بهترين بزرگى ددر انجام كار خوب است .
    وسيله پيشرفت و سرورى سه چيز است :
    فعل المعروف و اغاته الملهوف و اقرا الضيوف (300) .
    مـهـمـان نـوازى ، بـه فـريـاد درمـاندگان رسيدن و كار نيك كردن . نام ماندنى و جاودانه يافتن ، نيز در همين كار خوب است .
    زد فـى اصـطـنـاع المـعـروف و اكـثـر مـن الاحـسـان فـانـه ابـقـى ذخـرا و اجمل ذكرا(301)
    بسيار نيكى كن به مردم و زياد احسان كن كه پايدارترين ذخيره و زيباترين يادگار است .
    معمولا افراد خوش كردار، و خوب رفتار مورد توجه و ستايش جامعه قرار مى گيرند.
    ذوالمعروف محمود العاده (302) .
    احسان كننده عادتش ستوده و مورد احترام است .
    المعروف ذخيره الابد(303) .
    كار نيك اندوخته اى نيك و جاودانى است .
    كـارهـاى نيك افزون بر سرورى و سيادتى كه نصيب انسان مى سازد، بدى ها و بلاها را نيز دفع مى كند و در حقيقت آدمى را بيمه مى كند.
    المعروف تقى مصارع الهوان (304) .
    كار نيك ، آدمى را از زمين خوردن و افتادن در پستى ها باز مى دارد.
    ذوالمعروف لا يعثر و اذا عثر وجد متكئا(305) .
    كسى كه كار نيك انجام مى دهد، نلغزد و اگر هم بلغزد تكيه گاهى دارد.
    صنايع المعروف تدر النعماء و تدفع البلاء(306) .
    انجام كارهاى نيك ، نعمت ها را فراوان مى سازد و بدى ها را دفع مى كند.
    با توجه به آنچه بيان شد، بهترين راه سيادت و سرورى و وفور نعمت ها انجام كارهاى خـوب و نـيـكـى و احـسـان بـه ديـگـران اسـت . البته بايد سعى شود، اين نيكى به اهلش بـرسـد و در جـاى خود به مصرف برسد؛ چنان كه نبايد منت بر آن گذاشت يا به زبان آورد كه اگر تظاهر شود، يا منت گذاشته شود، فاقد اثر مطلوب خواهد شد. ولى به هر حـال ، انـسان نبايد از فرصت ها غفلت ورزد و از هر گونه كمك به نيازمندان و احسان به زيـر دسـتـان دريـغ ورزد و خـود را از فـيـض ‍ نـيـكـوكـاران مـحـروم سازد. مدرسه سازى ، بـيـمارستان سازى و هر گونه كار براى رفاه عمومى و نيازمندى هاى اجتماعى از مصاديق احسان و نيكوكارى است .
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  7. #67
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    64- بندگى خدا ضامن سعادت

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    اعقل الناس اطواعهم لله سبحانه (307) .
    خردمندترين مردم كسى است كه اطاعتش از خداوند سبحان از همه بيش تر باشد.
    بـنـدگـى و اطـاعـت و فـرمانبردارى از فرامين خدا، تفسير جهان خلقت و راز و هدف آفرينش انـسـان اسـت . آدمى كه از بندگى خدا سرپيچى كند و اطاعت از او را گردن ننهد، بر خود ظـلم كـرده و هدف آفرينش را زير پا گذاشته است . سرافرازى و هويت انسان در اطاعت از خـداونـد نهفته است و هر عاقلى بايد هدفدار باشد و هدف از خلقت خود را زير پا نگذارد، كه هرچه خرد او بيشتر باشد، اطاعت او نيز بايد افزون تر گردد.
    كسى كه ادعاى هوشمندى و خردمندى مى كند، ولى در برابر خداوند گردنكشى مى كند، در حـقـيقت نادانى است در ميان خردمندان . كدام عاقلى است كه از درك صحيح برخوردار باشد، ولى در بـرابـر اوامـر خـدا بى اعتنايى كند؟! آرى اطاعت خداوند است كه به آدمى ارزش و مـعـنـا مـى بـخـشـد وگـرنـه اگـر اطـاعـت و بـنـدگـى را از انـسـان بـگـيـرنـد، او نه تنها گل سرسبد موجودات نخواهد بود كه از بهايم نيز پست تر و بى ارزش تر خواهد شد.
    جمال العبد الطاعه (308) .
    زيبايى آدمى به اطاعت او از خداوند است .
    اشرف الاعمال الطاعه (309) .
    شريف ترين كار فرمان بردن از خداى متعال است .
    ليس على وجه الارض اكرم على الله سبحانه من النفس المطيعه لامره (310) .
    هيچ موجودى روى زمين نزد خداوند سبحان ، عزيزتر از انسان فرمانبردار نيست .
    من اطاع الله اجتباه (311) .
    كسى كه از خداوند اطاعت كند، خدايش برمى گزيند.
    فى الطاعه كنوز الارباح (312) .
    همه گنج هاى دنيوى و اخروى ور اطاعت خداوند است .
    من يطع الله يعز(313) .
    كسى كه از خداوند اطاعت كند، رستگار و عزيز خواهد شد.
    البـتـه نـمونه اين سخنان بيش از حد بيان است و همگى به اين حقيقت توجه دارند كه همه خـيرها و خوبى ها در بندگى و تسليم در برابر اوامر و دستورهاى الهى است . كسى كه مطيع و تسليم است ، به فيض الهى دست مى يابد، و گرنه از همه خوشبختى ها و فيض الهى محروم خواهد شد.
    پـس ، از عـزيـزان ! در زنـدگى سعى كنيد در برابر خداوند مطيع باشيد و رضاى او را بر هيچ چيز و رضاى هيچ كس مقدم مداريد.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  8. #68
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    65- تندى نكردن با مردم

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    راس السخف العنف (314) .
    اساس سبك عقلى ، درشتى كردن با مردم است .
    درشـتـى و تـنـدخويى نتيجه خوبى ندارد و آدمى هميشه با نرمى و ملاطفت بهتر نتيجه مى گيرد. اگر انسان با درشتى با افراد برخورد كند، نتيجه منفى نصيبش مى شود.
    على (عليه السلام ) فرمود:
    من عامل بالعنف ندم (315) .
    هركس با سختى و درشتى با مردم رفتار كند، پشيمان مى شود.
    راكب العنف يعتذر مطالبه (316) .
    كـسـى كـه بـه مـركـب درشـتـى و تـند خويى سوار شد، رسيدن به خواسته هايش سخت و دشوار گردد.
    از اين رو، بر هر عقلى كه دوست دارد زندگى كند و با مردم درگير نشود، لازم است نرمى و ملاطفت كند.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  9. #69
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    66- دورى از عهد شكنى

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ان احسن العهد من الايمان (317) . وفادارى به عهد و پيمان جزء ايمان است .
    از عادات زشت ، قول و عهد خود را زير پا گذاشتن است كه زيان هاى اجتماعى بسيارى دارد از جمله به وجود آمدن روح بى اعتمادى در جامعه كه براى همه زيانبار خواهد بود.
    اسـلام ، عـهد شكنى را به هيچ وجه و در هيچ شرايطى روا نمى دارد و عهد و پيمان را جزء ايمان مى داند و عهد شكن ، ايمان شكن است ؛ چنان كه امام على (عليه السلام ) فرمود:
    اشرف الهمم رعايه الذمائم (318) .
    بالاترين و شريف ترين همت ها، وفا كردن به عهد و پيمان ها است .
    آفه العهد قله الرعايه (319) .
    آفت عهد و پيمان ها كم وفايى به آن ها است .
    ما ايقن بالله من لم يرع عهوده (320) .
    كسى كه عهد و پيمان ندارد، به خداوند يقين ندارد.
    بـراى كـسـب اعـتـبـار و اعـتـمـاد اجـتـمـاعـى بـايـد انـسـان بـه قـول و قـرار و گـفـتـه هـا و عـهدهاى خود پايبند باشد و به هيچ قيمتى خلاف وعده نكند و قول و قرار خود را زير پا نگذارد.
    چـه زيـبـا اسـت كـه يـك انـسان مسلمان همواره به عهد و پيمان خويش وفا كند و مردانه سر قـول خـود بـايـسـتـد. اگـر حـتـى بـا غـيـر مـسـلمان هم پيمان بسته است ، پايبندى كند كه بدقولى به كافر و دشمن نيز جايز نيست .

    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

  10. #70
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞





    77- دورى از سخن چينى و سخن چينان

    امام على (عليه السلام ) مى فرمايد:
    النميمه شيمه المارق (382) .
    سخن چينى گونه اى بيمارى بسيار زشت اجتماعى است كه پيامدهاى زيانبار فراوانى دارد و مهمترين آن ايجاد فتنه ، اختلاف ، دشمنى ، هتك حرمت و خونريزى است .
    اين صفت زشت به معناى حرف اين و آن را براى ديگرى بردن و تحريك كردن ديگرى به انتقام و دشمنى است .
    آدم عـاقـل نـبـايـد خـود را درگـيـر حـرف ايـن و آن كـنـد و آتـش بـيـار مـعركه شود و وزر و بال ديگران را به گردن گيرد.
    النميمه ذنب لا ينسى (383) .
    سخن چينى گناهى است فراموش نشدنى .
    اياك و النميمه فانها تذرع الضغينه و تبعد عن الله و عن الناس (384)
    از سـخـن چـيـنـى بـپـرهـيـز، كـه سـخـن چـيـنـى تـخـم كـيـنـه را در دل مى كارد و آدم را از خدا و مردم دور مى سازد.
    نقل سخن براى ديگران هرچند راست باشد، اگر زيانبار باشد، از نوع سخن چينى است .
    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    اسوء الصدق النميمه (385) .
    بدترين راستگويى ، سخن چينى است .
    انـسـانـى كـه حـرف بـراى ايـن و آن مـى بـرد، قـابـل اعتماد نيست ؛ زيرا همان گونه كه حرف ديگران را براى ما مى آورد، حرف ما را نيز براى ديگران خواهد برد.
    به قول سعدى :

    هـركـه عـيـب ديـگـران پيش تو آورد و شمرد

    بى گمان عيب تو را نزد ديگران خواهد برد


    امام على (عليه السلام ) فرمود:
    من نقل اليك نقل عنك (386) .
    كـسـى كـه چـيـزى را از ديـگـرى بـراى تـو نـقـل مـى كـنـد، از تـو نـيـز بـراى ديـگـران نقل خواهد كرد.
    مـسـئولان بـايد بسيار به اين نكته ظريف توجه كنند كه حرف شنوى از اين گونه كسان نـداشـتـه بـاشـند و آن ها را از خود طرد نمايند و به اين رو به صفتان ميدان خودنمايى و عرض اندام ندهند كه با سخن چينى ، خوبان را بد و بدان را خوب جلوه دهند و با نفوذ در يـك فـرد مـديـر و مـسـئول هـم او را سـاقـط مـى كـنند، هم به آن تشكيلات ضربه وارد مى سازند.
    حضرت على (عليه السلام ) در سفارش به حاكم جديد مصر مالك اشتر مى فرمايد:
    و لا تعجلن الى تصديق ساع و ان تشبه بالناصحين فان الساعى ظالم لمن سعى به غاش لمن سعى اليه (387)
    در تـصـديـق سـخـن چـيـنـان شـتـاب مـكـن هـرچـنـد خـود را بـه شكل و لباس خير خواهان درآورند؛ زيرا سخن چين ستمكار است ، نسبت به كسى كه سخن او را آورده و خيانت كرده و به كسى كه سخن را برايش آورده است .
    يـعـنـى زمامدار و كارگزار به اين خطر نزديك است و سخن چينان سعى مى كنند ديگران را طـرد نـمـايـنـد و خـود را بـه كـارگـزاران نـزديـك نـمـايـنـد و وظـيـفـه آن مـسـئول اسـت كـه در لحظه اول و گام نخست ، راه را بر او سد كند و وى را از اثر گذارى نااميد سازد و براى هميشه او را طرد نمايد؛ زيرا بزرگ ترين خطرى كه كارگزاران را تهديد مى كند، حضور افرادى است در اطراف آنان مانند سخن چينان كه نيت خيرى ندارند.
    ۞۩*۩۞ زندگي موفق ٬ راههاي خوب زيستن ۞۩*۩۞

صفحه 7 از 12 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •