••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*•• سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••
صفحه 12 از 13 نخستنخست ... 28910111213 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 122
  1. #111
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    معلمم ! از نادانيهاى من كاسته و بدانشم بيفزا
    معلم بزرگ و الگو و نمونه عالم بشريت على (عليه السلام ) بفرزندش چنين مى آموزد....فان اشكل عليك شى ء من ذالك فاحمله على جهالتك به و انك اول ما خلقت جاهلا ثم علمت و ما اكثر ما تجهل من الامر و يتحير فيه راءيك و يضل فيه بصرك ثم تبصره بعد ذالك ...(146)
    فرزندم ! و اما درباره عالم و حوادثى كه در آن پديد مى آيد اگر اشكالى و ايرادى براى تو پيش آيد آنرا بر جهل و نادانى خود حمل كن ، زيرا تو در ابتدا جاهل و نادان خلق شدى پس از آن آگاهى و علم يافتى ، و آنچه را نمى دانى بسيار است ، و انديشه ات در آن سرگردان چشمت گمراه مى گردد. ولى پس ‍ از مدتى آن را مى بينى ، پس به كسى كه ترا آفريده و روزيت بخشيده و آنچه لازمه خلقت تو بوده به تو ارزانى داشته پناهنده باش ، و پرستش خود را خاص او گردان و ميل و رغبت را ويژه او ساز، و فقط از او بترس . جوان عزيز: تمام اندوخته هاى علمى تو بى مقدار و جهل و نادانيت به مراتب بيشتر و بلكه بى پايان است ، پس سعى كن به سوى آفريدگارت حركت كنى و در هر حالت كه هستى خود را به ذات اقدس خداوند متكى كن و همه علم و دانش اندك خود را به اقيانوس بيكران او وصل كن ، و در هر حال از عبادت و اطاعت خالق قادر متعال ، و خداوند حكيم غافل نمانى .



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  3. #112
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    معلم و ايجاد انگيزه ديندارى در نسل جوان
    نسل جوان در پذيرش دين و آئين بر حق بطور فطرى و ناخود آگاه عمل مى نمايد و اين پذيرش در روح و فكر جوان از تبلور خاصى برخوردار است .
    و معلم مى تواند اين انگيزه را در جوان بيدار كند انگيزه ديندارى يك انگيزه روانى است كه ريشه فطرى در سرشت انسان دارد.
    زيرا انسان در اعماق وجود خود انگيزه اى را احساس مى كند كه او را به تحقيق و تفكر درباره آفريدگار خويش و جهان هستى و چاره جوئى از او و پناه بردن به او وا مى دارد، و به هنگام فشار مشكلات و گرفتاريهاى زندگى از او كمك مى خواهد اصولا انسان امنيت و آرامش خويش را در حمايت و سرپرستى خداوند از خود مى يابد، و اگر به رفتار انسان در همه ادوار تاريخ و در جوامع گوناگون بشرى بنگريم اين موضوع را بخوبى خواهيم دريافت ، هر چند تصور انسانها در جوامع گوناگون و در طول تاريخ درباره ذات خدا و روشى كه براى عبادتش داشتند از نظر سطح انديشه و درجه تكامل فرهنگى ، تفاوتهائى باهم دارد، اما تمام اين تفاوتها كه در تصور انسانها از ذات خدا و روش عبادات براى او مشاهده شده ، لكن تفاوت در روش و تعبير و تبيين است ، همان انگيزه فطرى ديندارى است كه در اعماق نفس ‍ بشر وجود دارد.
    برخى از آيات قرآن اين موضوع را كه انگيزه ديندارى يك انگيزه فطرى است روشن است ، و خداوند مى فرمايد:
    فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة الله التى فطرالناس عليهما لاتبديل لخلق الله ذلك الدين القيم ولكن اكثر الناس لايعلمون .
    (147)
    پس روى خود را متوجه آئين خالص پروردگار كن ، اين فطرتى است كه خداوند انسانها را بر آن آفريده ، دگرگونى در آفرينش الهى نيست ، اين است آئين استوار حق ولكن اكثر مردم از اين حقيقت آگاه نيستند.
    در فطرت يعنى در سرشت انسان نوعى استعداد فطرى وجود دارد كه ميتواند شگفتيهاى مخلوقات خدا را درك كند و بروجود و يگانگى خدا استدلال كند بنابراين وجدان بيدار، و فطرت آگاه جوان را معلم ميتواند شكوفا سازد و به او تعهدى شايسته ببخشد.
    (148)



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  5. #113
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    خود شناس باش تا خداشناس شوى :
    على (عليه السلام ) با كلام زيبايى ، راه و روش خداشناسى را چنين بيان مى كند:
    من عرف نفسه فقد عرف ربه . خود شناس ، خداشناس خواهد بود؛ در كتاب قرآن و روانشناسى راه و روش خودشناسى جوان مسلمان را اينگونه تبيين مى كند:
    خودشناسى انسان به او كمك مى كند تا برهواى نفس خود مسلط گردد، و از غلطيدن در گمراهى و انحراف اخلاقى مصون بماند.
    خوشناسى همچنين انسان را به راه ايمان و عمل صالح و رفتار بهنجار راهنمائى ميكند و اينها نيز براى انسان زمينه يك زندگى آرام ، و مطمئن ، و خوشبختى دنيا و آخرت را فراهم مى سازد. اين روانشناس بزرگ با كاوشهاى عميقى كه در كتاب خدا قرآن بعمل آورده كه در محور زندگى سعادت بار انسان و تربيت روح و روان او نقش بنيانى دارد چنين مى گويد: در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه فطرت وجودى انسان و حالات گوناگون روان او را متذكر شده و علل و عوامل انحراف و بيمارى و همچنين راههاى تهذيب و تربيت مداواى روان انسان را نشان داده است ، و البته از كتابى كه براى راهنمائى و هدايت و تربيت و آموزش انسان نازل شده است انتظار پرداختن به چنين مسايلى مى رود.
    آياتى در اين خصوص روان انسان در قرآن كريم وجود دارند بمثابه نشانه هائى هستند كه انسان براى شناختن خود و خصلتهاى گوناگونش ‍ مى تواند از آن راهنمائى بجويد و براى دستيابى به روش صحيح و درست بمنظور تهذيب و تربيت نفس خويش توسط آيات مزبور ارشاد شود. ما كاملا مى توانيم به كمك حقائق كه در قرآن درباره انسان و صفات و حالات روانى او آمده است به ساختن شخصيت انسان به شكل درست راهنمائى شويم ، و همچنين انگيزه هاى اصلى محرك رفتار انسان و عواملى را كه در هماهنگ كردن شخصيت و تكامل و ايجاد بهداشت روانى ، كه تاءثير به سزائى دارند بشناسيم ، اين مى تواند هموار كننده راه نوعى علم روانشناسى باشد كه نتايج و حقائق آن با حقائق و دانسته هاى درست ما درباره انسان كه از قرآن برگرفته شده اند هماهنگى داشته باشند همان قرآنى كه سخن خدا كه آفريدگار انسان است و بديهى است كه آفريدگار به حقيقت و اسرار آفرينش مخلوق خود داناتر است .
    (149)



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  7. #114
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    جوان و آزادى عمل
    حريت و آزادى نعمتى بزرگ است و خداوند بندگانش را آزاد و حر آفريده است ، ولى آزادگان بگونه اى كه مزاحم آزادگان ديگران باشد و موجبات ايذاء و اذيت جامعه را فراهم نمايد نه تنها نيكو و شايسته نيست . بلكه بشدت محكوم است ، و نوع آزادى كه اغلب و قريب به اتفاق نسل جوان امروزى مى طلبند در ايذاء و اذيت محدوديت و محروميت غير و تضييع حقوق ديگران را فراهم مى نمايد. آزادى يك معنا و مفهوم خاصى دارد بطوريكه در اثر وجود آزادى ، هيچگونه محدوديت و ظلم و ستم در ابعاد مختلف براى هيچ احدى بوجود نيابد. روانشناش معروف ژان پل سارتر ميگويد:
    نسل جوان امروز دست و پا مى زند كه آزادى را بدست آورد، اما كوشش ‍ بيفايده است ، اين نسل جوان است كه در يك تمدن سرسام آورى بدنيا آمده و اين تمدن همچون حيوان افسار گسيخته است كه به شدت با تمدن اسلامى صريحا مخالف است و نمى تواند با واقعيت زندگى انسانى و اسلامى هماهنگ و همراه باشد، آزاديهاى مطلق كه امروز مقيد به هيچ ضوابطى نيست - و تقليد كور شعارشان هرگز نمى تواند يك جوان متمدن را سعادتمند و موفق بسازد و چه بسا به مال و آرزوهاى نفسانى خويش هم نميرسند - و در حقيقت اين آزادى نمى تواند خواسته هاى جوانان را برآورده نموده و اشباعشان كند. (آندره آيد)، دانشمند روانشناس در اين زمينه مى گويد:
    خانواده من از تو نفرت دارد، آن جوانان موجوداتى نفرين شده و دور از اجتماع اند با مردم خويشى دارند، (ولى از آنان بدورند حالت انزوا و گوشه نشينى اختيار مى كنند، ميز خود را مى شناسند، و چون بزرگ شدند و تكامل يافتند با حالتى افسرده و نااميد دست بخودكشى ميزنند، يعنى پايان و تكامل زندگى اين چنين متمدنين دست به انواع اعتياد و يا عشقهاى باطل و نادرست و عاقبت كار ايشان خودكشى است .
    (ژان پل سارتر روانشناس معروف ) آخرين پناهنگاه جوانان آزاده را خودكشى مى داند، يعنى آزاديهاى مطلق العنان كه دست به هر جنايتى ميزنند، و نمى توانند اشباع گردند. او مى گويد:
    پس جوانان به كى پناه ببرند، و اگر خودكشى نباشد سرگرميها و شب زنده داريها، افراط در ميگسارى و در امور جنسى ، خارج شدن از محيط گرم زندگى و پناه به بيغوله ها خرابه ها خودداررى از اطاعت بمقررات اجتماع كه نمونه آن بيتل ها (پانكيها و غيره را تهديد مى كند) و براى نسل جوان امروزى است كه يك نوعى خودكشى تدريجى و انحطاط مسلم بشمار مى آيد.
    بنابراين پل سارتر، نسل جوان زمان ما زندگى خويش را تجاوزگر از قانون و سركش و طغيانگر معرفى مى كند. و نتيجه آزادى و آزادى خواهى را خطرناك تر مى شناسد و مى گويد:
    جوان امروز تجاوز از قانون ، و سركشيها و طغيان را براى خود سنت ميداند، و اين وضع در كشورهاى پرجمعيت بمراتب خطرناكتر است چرا جوان سربراه نيست ؟! چرا جوان به ازدواج قانونى تن در نمى دهد؟ چرا از مضرات افسار گسيختگى و عصيان و طغيان متنبه نمى گردد؟!
    زيرا جوانان براى خود تصوراتى دارند كه بنا به اعتقادشان زندگى براى آنها عادى است و اگر غير از اين باشد به هيچ عنوان از دنياى بهتر ديگر استقبال نمى كنند، آنگاه ژان پل سارتر مى گويد: شايد اين اخلاق فطرى از شرائط انسانى است و در دنياى امروز نسلى سرسام آورتر از تمدن جديد، او را باين مرحله مى كشاند...
    (150) و اينست تمدن و آزادى !! و اينك قضاوت با شما!!



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  9. #115
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    معلم ثانى ، فارابى و نبوغ علمى او
    دانشجويان ! دانش پژوهان ! جوانان با استعداد! و با هوش و ذكاوت ، مطالعه و بررسى در محور زندگى دانشمندان و نوابغ عالم ، راهگشاى شما و زندگى درخشان ايشان با نقش بسيار مفيد و ارزشمندى در پيشرفتهاى علمى و تحصيلى شما بايد داشته باشد مثلا ببينيم كه فارابى چگونه به اين ميزان از دانش و علم راه يافت ؟!! از نبوغ علمى و استعداد بسيار بالاى فارابى را از قول بوعلى سينا چنين مى خوانيم .
    ابن سينا گويد: كتاب مابعد لطبيعه ارسطو را بيش از چهل بار خواندم و نفهميدم تا آنكه به كتاب اغراض ما بعدالطبيعه فارابى دست يافتم ، و چون آنرا بخواندم درهاى علم و حل معضلات آن بر من گشوده شد. ابن خلكان مى گويد: فارابى بطور مطلق از بزرگترين فلاسفه اسلام است ، وى در جهان اسلام و عرب همان موقعيتى را احراز كرده كه فلوطين (افلاطون ) آن را كسب كرده بود.
    (151)
    بنابراين ارسطو معلم اول و فارابى معلم ثانى شهره آفاق شدند.


    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  11. #116
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    اخلاق و چگونه زيستن فارابى
    علماء و دانشمندان بزرگ با اخلاق و روش خاص ويژه خود مى زيستند، اغلب با زندگى خاص و زاهدانه همراه با قناعت و اقتصاد موجبات رشد علمى و تكامل معنوى خود را فراهم كردند. در شرح حال ابونصر فارابى معلم ثانى چنين نوشته اند:
    ابونصر از جنبه اخلاقى هم از اغلب فلاسفه برتر بوده و بر قناعت روزگار مى گذراند، به خلوت و تنهائى انس بسيار داشت و اغلب در كنار رودخانه بسر مى برده و به اندك موجود قانع بود چنانكه مى گويند: از سيف الدوله هر روز چهار درهم بيشتر نمى گرفت و ما بقى آنچه بدست مى آورد به فقراء انفاق مى كرد.
    ابونصر به تجمل اعتنا نمى كرد و سعادت و عظمت فيلسوف را در ترك دنيا مى ديد و علائق بسيار به گوشه نشينى داشت .
    ابونصر فارابى با اينكه در مسائل اخلاقى به ارسطو معتقد بوده عملا تابع افلاطون بوده ، و سعادت نفس را در تجرد و ترك علائق مادى مى دانسته و گوشه نشينى را بشدت دوست مى داشته است چنانكه در يكى از تصويرات و تاءليفات خود كه شرائط متعلمان فلسفه را ذكر مى كند گفته است :


    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  12. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  13. #117
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    جوان و نعمت سلامت جسم و روان
    كسى كه به تحصيل حكمت مى پردازد بايد جوان و تندرست باشد، آداب آموزش و پرورش اعلام و نيكان و اختيار را از دست ندهد علوم شرع و قرآن و لغت را پيش از آن آموخته باشد، عفيف و راستگو باشد غدار و خائن نباشد، به گرمى بازار خود با حيله و مكر نپردازد.
    و در ادامه ، در زمينه ايجاد مدينه فاضله ، و اطاعت از خدا و اجراى اعمال شرعى و اركان شريعت غافل نگردد.
    مصالح زندگانى را فراهم كرده ، وظائف شرعى را انجام دهد، و هيچيك از آداب و اركان شريعت را ترك نگويد، علم و علماء را بزرگ شمارد، و جز علم و علماء را بزرگ نشمارد، و فلسفه را حرفه نكند هر كه بخلاف اين صفات باشد حكيم دروغى است .
    ابونصر نتيجه علم و مقدمه سعادت را اخلاق مى دانسته و براى عالمى كه اخلاق نداشته باشد هيچ گونه كمال و بزرگى قائل نبوده است .
    ابونصر در يكى از كتب خود مى گويد: تمامى سعادت به مكارم اخلاق است ، چنانكه متمم درخت ، ميوه است .
    هر كه علمش وسيله تهذيب اخلاق او شده خوشبخت است .
    (152)



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  15. #118
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    سقراط و فضائل ارزشى او
    دانشمندانى در قرون گذشته قبل از ميلاد مى زيسته اند كه تراوشات علمى و عملى ايشان در تاريخ محو و نابود نمى گردد.
    سقراط مسلما يكى از دانشمندان است كه نام او و آثار او جاودانه است .
    وى فضيلت را همان دانشى مى داند كه اكتسابى است و در راه كسب علم و دانش مى گويد: علمو هم و كفى دانش بياموزيد بطورى كه فضيلت دانش شما را كفايت كند.
    او مى گويد: هنگامى كه دانش در مورد ترس و بى باكى بكار رود شجاعت است ، و هنگامى كه در مورد رعايت مقتضيات نفسانى بكار رود عفت است ، و هنگامى كه در مورد قوانين حاكم بر جامعه به كار رود عدالت است ، و هنگامى كه در مورد پرستش به كار رود ديندارى است ، و نفس ‍ آدمى داناى حكمت است
    (153)، معلوم مى شود كه تنها دانش محض را فضيلت نمى داند، بلكه چهار قسم آن دانش ، تواءم با عمل است ، و يك قسم آن ، دانش محض است ، و خلاصه نظر سقراط اين است كه فضيلت در نيكوكارى است .

    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  17. #119
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    علوم الهى و مابعد الطبيعه
    توجه جوان مسلمان به تعلم علوم الهى و بويژه علوم مابعد الطبيعه جزء فطرت و جبلت اوست و علوم اديان و ابدان در نزد او از اهميت فوق العاده اى برخوردار است ممكن است در سطح دانشگاههاى اسلامى مسئله متافزيك و مابعدالطبيعه مطرح نباشد و يا بسيار كم مورد بحث و بررسى قرار گيرد، اما از زبان فارابى معلم ثانى چنين مى خوانيم : در كتاب احصاء العلوم اهميت علم الهى و مابعد الطبيعه را متذكر شده و آنرا جزء علوم مى شمارد، و مى گويد: علم طبيعى (فيزيك ) است ، و علوم طبيعى در مورد اجسام طبيعى يا مصنوعى بحث مى كند، و فرق ميان علتهاى نمائى و فاعلى اجسام و ماده و صورت ، آنها را مشخص مى نمايد و پيرامون عرضها، جسم ومراتب اجسام طبيعى بسيط و مركب سخن مى گويد (لكن علوم الهى و متافيزيك از نظر فارابى داراى تاءثير و تاثر بيشترى است ).
    فارابى پس از تقسيم علم طبيعى به هشت قسمت بر اساس كتابهاى ارسطو به تعريف علم الهى و متافيزيك مى پردازد و اشاره مى كند كه در اين تعريف از كتاب مابعد الطبيعه ارسطو پيروى كرده است ، و او علم الهى را به سه بخش تقسيم مى نمايد.
    1- بخشى كه در آن از موجودات و چيزهائى كه عارض هر موجود مى شود بحث مى نمايد:
    2- بخشى كه در آن از مبادى برهانى در علوم بحث مى نمايد.



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  18. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

  19. #120
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••





    معلم اول ارسطو
    آيا مى دانيد مفسر و معلم كتاب ماوراء الطبيعه ارسطو كيست ؟!
    ابو نصر فارابى توان تفسير و تشريح ماوراء الطبيعه را بدست آورده است و از اينجهت به معلم ثانى لقب گرفت ، با اينكه بوعلى سينا توان فهم كتاب ماوراء الطبيعه ارسطو را نداشت ، كتاب فوق العاده مهم و بزرگ ماوراء الطبيعه ارسطو را معلم ثانى يعنى فارابى تفسير و تبيين و تفهيم كرد.
    شيخ الرئيس در كتاب الاضحويه خويش مى گويد:
    كتاب ماوراء الطبيعه ارسطو را چهل بار خواندم ، و همه عباراتش را از برشدم ، اما معانى آنها دستگيرم نشد، و مقصود نويسنده را در نيافتم ، نااميدى دامنم را گرفت با خود گفتم ، پسينگاه روزى به بازار و راقان روم ، با دلالى روبرو شدم كه كتابى در دست داشت ، و براى فروش آن جار مى زده و به من رسيد، از من خواست تا آن كتاب را بخرم ، چون فكر كردم از جمله كتابهاى بى ارزش است با بى ميلى از خريد آن چشم پوشيدم ، دلال گفت چون صاحبش به پول نياز دارد آنرا به سه درهم مى فروشم اين سخن در من اثر كرد، و كتاب را خريدم ، پس از بررسى دريافتم كه شرح ابونصر فارابى بر كتاب مابعد الطبيعه ارسطو است ، به خانه بازگشتم با شتاب به مطالعه آن پرداختم بزودى معانى سخن ارسطو برايم روشن شد، زيرا همه عبارت آنرا چون بسيار خوانده بودم از برداشتم بى اندازه شادمان شدم روز بعد به شكرانه اين پيروزى مال فراوان به تهيدستان بخشيدم .
    بوعلى سينا مى افزايد: پيوسته براين شيوه دانش اند و ختم تا همه دانشها را نيك بياند و ختم و هرچه از آن هنگام برايم روشن شده همان است كه اكنون مى دانم ، و از آن پس چيزى بر آن ها نيفزودم .
    (154)
    برادر و خواهر جوان و نوجوانم ، فرزندان برومند انقلاب و ايران !! برگستره ارزشهايت بيفزا و خود را با تمامى موجوديتت و همه درست و استعداد خلاقت براى اسلام و مسلمين مايه بگذار و با كمك تراوشات فكرى و علمى و عملى ات بجامعه خود خدمت كن .



    ••*^❀^*••پدر٬مادر٬معلم ٬ مراخوب تربيت کن••*^❀^*••



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  20. تشكر

    آسیه سادات (16-08-1389)

صفحه 12 از 13 نخستنخست ... 28910111213 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •