نعمت چشم و شكر آن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نعمت چشم و شكر آن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gozaresh نعمت چشم و شكر آن





    چشم چرانی نکن!

    نعمت چشم و شكر آن
    در میان نعمت ها، نعمت چشم از نعمت های بسیار مهم و شگفت انگیز است، و به راستی از دست دادن چنین نعمتی، دنیا را بر انسان تاریك می كند، و موجب نابودی ابزار مهم شناخت و درك حقایق می شود.
    چشم را معمولا به یك دستگاه دوربین عكاسی تشبیه می كنند، كه با عدسی بسیار ظریف خود از صحنه های مختلف عكس برداری می كند، عكس هایی كه به جای فیلم، روی شبكیه چشم منعكس می شود، و از آن جا به وسیله اعصاب بینایی به مغز منتقل می گردد، این دستگاه عكس برداری فوق العاده ظریف و دقیق، در شبانه روز ممكن است هزاران عكس از صحنه های مختلف بردارد، ولی دستگاه های عكس برداری از جهات زیادی قابل مقایسه با عجایب چشم نیست كه این مطلب در جای خود بیان شده است، از جمله این كه در دوربین های عكاسی باید فیلم ها را عوض كنند، و یك حلقه فیلم كه تمام شد باید حلقه دیگری جای آن بگذارند، اما چشم های انسان در تمام طول عمر فیلم برداری می كنند، بی آن كه چیزی از آن عوض شود.1
    بنابراین چشم و بینایی از نعمت های بزرگ است، و در برابر نعمت باید شكرانه آن را بجا آورد، شكرانه چشم آن است كه انسان آن را از بدی ها پاك سازد، و به وسیله آن به معرفت و كمالات خود بیفزاید، كه از آن در زبان قرآن به چشم بینا یاد شده، و آنان كه چشم بینا ندارند مورد سرزنش قرآن قرار گرفته اند، چنان كه قرآن در وصف دوزخیان پست تر از حیوان می فرماید: «وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِها؛ (اعراف.971) آنها چشمانی دارند كه با آن نمی بینند.» یعنی كور معنوی هستند. و در مورد دیگری می فرماید: «أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَیْنَیْنِ (بلد.8) آیا برای او (انسان) دو چشم قرار ندادیم.» این تعبیر بیانگر آن است كه انسان باید با توجه به این نعمت ها، پرده غرور و غفلت را از جلو بینش خود بردارد، و از سوی دیگر در مورد این نعمت های شگفت آور و كارساز بیندیشد، و پیرامون آفریدگار این نعمت ها تفكر كند، سپس با تحریك حس شكرگزاری در درون جانش، به سوی معرفت خداوند توجه عمیق نماید.
    شكر عملی نعمت چشم به این است كه آن را كنترل كند، و از هرگونه هرزگی و خیانت باز دارد، و نیز به این مطلب توجه داشته باشد كه كفران نعمت موجب سلب آن خواهد شد و چه بسا هرزگی خیانت با چشم موجب خشم الهی و نابودی و نابینایی چشم گردد.
    انسان غافل بر اثر غرور، یك چنین نعمتی را از دست می دهد و علاوه بر آن نكبت های دیگری از ناحیه خیانت و هرزگی چشم عاید او می شود.

    پرهیز از چشم چرانی از نگاه قرآن
    قرآن می فرماید: «به مردان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و حریم عفت خود را حفظ كنند، این برای آنها پاكیزه تر است، خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند.» (نور.13)
    دو عامل برای حفظ حریم عفاف، و دوری از هرزگی و انحراف جنسی اثر به سزا دارد. 1-پرهیز از چشم چرانی كه بیشتر در مردان آشكار می شود. 2-خودآرایی و خودنمایی كه بیشتر در زنان دیده می شود. اسلام در هر دو مورد تأكید كرده كه مراقب این دو عامل باشید تا از آسیب های انحرافات در امان بمانید.
    واژه یغضوا و یغضضن در آیه بالا از «غض» گرفته شده كه به معنی كاستن نگاه، و پایین آوردن آن است، یعنی لازم نیست كه مرد و زن هنگام عبور از كنار نامحرمان یا در مجالس آنها، چشمان خود را ببندند، كه منظره بدی پیدا كند، و یا راه رفتن را ناممكن سازد، بلكه منظور این است كه انسان به هنگام نگاه كردن، هرگاه نامحرمی در حوزه دیدش قرار گرفت، چشمانش را به گونه ای فرو گیرد كه نامحرم از حوزه دید تند او خارج شود. در آیه فوق به فلسفه این دستور اشاره شده و می فرماید: «انجام این دستور برای آنها بهتر و پاكیزه تر است.» یعنی چشم چرانی و انحراف چشم، انسان را از مرز و حریم عفت خارج ساخته، و موجب آلودگی و لودگی و انحرافات جنسی و پیامدهای شوم آن خواهد شد و اخلاق انسان را تباه ساخته، و او را در پرتگاه سقوط قرار می دهد.
    دو عامل برای حفظ حریم عفاف، و دوری از هرزگی و انحراف جنسی اثر به سزا دارد.
    1- پرهیز از چشم چرانی كه بیشتر در مردان آشكار می شود.
    2- خودآرایی و خودنمایی كه بیشتر در زنان دیده می شود. اسلام در هر دو مورد تأكید كرده كه مراقب این دو عامل باشید تا از آسیب های انحرافات در امان بمانید.

    پرهیز از خیانت چشم
    خیانت از گناهان كبیره ای است كه ضد آن امانت است، به همان اندازه كه امانت داری خوب است، به همان اندازه بلكه بیشتر، خیانت، زشت و مورد نكوهش قرار گرفته است، تا آن جا كه امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «ایاك و الخیانه فانها شر معصیه 2 از خیانت كردن پرهیز و دوری كن كه زشت ترین گناه است.» نیز فرمود: «رأس النفاق الخیانه؛3 خیانت در رأس نفاق و دورویی است.»

    در مورد خیانت چشم، گاهی چشم در جاهای مخفی و خلوتگاه ها به طور مرموزی -كه كسی باخبر نشود- نگاه گناه آلود می كند، از چنین گناهی به خیانت چشم تعبیر می شود، خداوند در قرآن هشدار داده و می فرماید: «یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ؛ (نور.91) خداوند چشم هایی را كه به خیانت می گردد و آنچه را در سینه ها پنهان می دارند می داند.» قبل از این آیه سخن از قیامت و سختی ها و عذاب های قیامت به میان آمده، و این آیه بیانگر آن است كه خدایی كه از حركات دزدكی و مخفیانه چشم ها و اسرار درون سینه ها آگاهی كامل دارد، در آن روز بر این اساس، دادرسی و داوری می كند، و با این آگاهی دقیق، به حساب رسی می پردازد، بنابراین مراقب باشیم كه حتی نگاه ضعیف ما هم، آلوده به گناه نباشد، كه از امام صادق(ع) در مورد این آیه پرسیدند، فرمود: «آیا ندیده ای كه گاه انسان به چیزی نگاه می كند. اما چنین وانمود می كند كه به آن نگاه نمی كند؟ همین نگاه خیانت آلود است.4
    توضیح این كه خیانت در چشم دارای اشكال گوناگونی است، گاهی زل و آشكار است، و گاهی استراق بصر و دزدكی است، و گاه به صورت اشاره و چشمك زدن كه مقدمه برای نقشه شیطانی است، از اینرو باید به طور جدی و دقیق مراقب بود كه چشم هیچ گونه خیانت نكند، تا چه رسد به این كه به مرحله هرزگی و چشم چرانی برسد.
    به هر حال آنچه باید مورد توجه كامل قرار گیرد این است كه همه ما در محضر خدا هستیم، و خداوند بر همه چیز حتی به اسرار نهان آگاهی دارد، و به چگونگی یك لحظه بلكه كمتر از یك لحظه نگاه چشم، آگاهی دارد، و براساس همین آگاهی، در روز قیامت قضاوت می كند. بنابراین چنین عقیده ای می تواند نقش مهمی در تهذیب نفوس و مراقبت و كنترل چشم داشته باشد.
    می گویند: یكی از علمای بزرگ نجف اشرف پس از پایان تحصیلات خود تصمیم گرفت به وطن بازگردد، و برای همیشه در وطن به ارشاد مردم بپردازد، نزد استادش برای خداحافظی رفت، هنگام خداحافظی از او تقاضای موعظه كرد، استاد به او گفت: اندرزم كلام خدا است، این آیه را هرگز فراموش نكن: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى (علق.41) آیا انسان نمی داند كه خداوند همه چیز را می نگرد؟»

    گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی
    منبع: ماهنامه پاسدار اسلام شماره 729 ، محمد محمدی اشتهاردی
    1-برای توضیح بیشتر، و بیان ویژگی های چشم به تفسیر نمونه، ج 27، ص 18 تا 22 مراجعه شود.
    2 و 3 مستدرك الوسائل، ج 2، ص .506
    4-تفسیر صافی، ذیل آیه 19 نور.

    نعمت چشم و شكر آن





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكرها 2

    نرگس منتظر (08-01-1390), عهد آسمانى (07-01-1390)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض مراقبت معنوی از چشم




    چشم یکی از راه های ورودی اطلاعات جهان خارج و تغذیه کننده روان انسان است و بزرگان دین با بهره گیری از قرآن و روایات به این عضو، بسیار عنایت فرموده، مؤمنان را از خطرات استفاده های نابه جا از آن برحذر داشته اند.
    .
    خداوند در آیات ۳۱ و ۳۰ سوره نور می فرماید: بر مؤمن غضّ بصر(فرو بستن چشم ) واجب است. .
    قرآن می فرماید: ای پیامبر، به مؤمنان بگو خیره نگاه نکنند و چنانچه چشمشان به صحنه ای ناروا افتاد، نگاه را کوتاه کرده، چشم چرانی نکنند. امام سجاد(ع) درخصوص حق چشم بر انسان می فرماید: « اما حق چشم تو این است که آن را به حرام ندوزی و جز در آن جا که عبرتی در کار باشد و بصیرتی افزاید و دانشی به تو رساند، به کار نگیری که چشم دریچه عبرت گیری است».
    باباطاهر عریان در این خصوص می گوید:
    زدست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد
    بسازم خنجری نیشش زفولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
    به فرموده استاد شهید مطهری، هنر انسان آن است که با هوس مبارزه کند. پس نباید دیده را کور کرد تا هر چیزی را نبیند. باید با توجه به حضور خداوند متعال در هر حالی و مکانی و ترس از غضب الاهی چشم چرانی نکرد تا ارزش انسان آشکار شود.
    رسول اکرم(ص) فرمود: خداوند می فرماید: «ای فرزند آدم اگر چشمت بخواهد تو را به حرام وادار کند، من پلک ها را در اختیار تو قرار داده ام پس آن ها را فرو بند».
    پیامبر اکرم(ص) همچنین فرمود: «یکی از سه چشمی که در قیامت گریان نیست چشمی است که خود را از محرمات الهی بپوشاند».
    چه زیبا فرمود امیرمؤمنان(ع): هر کس چشمش را آزاد بگذارد حسرتش زیاد می شود .

    . برای کنترل نگاه کافی است مدتی اراده خود را قوی کنید، اگر یک نگاه حرام راترک کردید، روح به سمت «نفس مطمئنه» سیر می کند واز خطر نگاه دوم آسان تر دور می شوید. اما اگر چشم خود را رها سازید «نفس اماره» بر شما غلبه می کند و شما را به نگاه گناه آلود دوم و سوم و ... می کشاند.
    همچنین توجه به حضور خداوند متعال در هر محیطی که انسان در آن قرار می گیرد و التفات به این که چشم وسیله تقرب و ارتباط با مبدأ هستی و ا ولیای الاهی است نه وسیله تنزل و انحطاط، در کنترل چشم بسیار سودمند می نماید.
    نعمت چشم و شكر آن

  5. تشكر

    نرگس منتظر (08-01-1390)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض چشم ونگاه به نامحرم




    ● چشم نعمتی دو ساحتی

    البته همه نعمتهایی که به انسان داده شده هر کدام در جای خود از بالاترین حد ارزش برخوردار است و هیچکدام از آنها نمی تواند نقش نعمتی دیگر را به درستی ایفا کند، یعنی دست نمی تواند نقش گلو را انجام دهد و برعکس گلو نیز با همه نقش حیاتی که در زندگی افرد بشر دارد نمی تواند نقش دستها را بر عهده بگیرد و هر کدام از اعضاء صرف نظر از مقدار وظیفه اش در زندگی دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد.
    بااین حال بعضی از اعضای وجودی ما بر اساس وظیفه ای که بر عهده دارند نقش به سزایی در تعیین سرنوشتمان بر عهده دارند که چشم یکی از آن اعضاء می باشد که می توان توسط آن همه نعمتهای الهی را دید و پی به قدرت و عظمت حق تعالی برد. در عین حال نحوه استفاده ما از این عضو وجودیمان با نظر به نوع وظیفه اش در میان سایر اعضاء بدن دو نوع زندگانی را برایمان ترسیم می کند که در دو جهت مخالف هم قرار دارند یکی خوشبختی و دیگری بدبختی.

    ● راههای استفاده صحیح ازچشم
    بر همین اساس است که برای استفاده صحیح و بجا از چشم نیز در آیات و روایات توصیه هایی شده،
    امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق خویش در مورد حق چشم می فرمایند: "حق چشم بر صاحبش دو چیز است: اول اینکه آن را از نگاه کردن به حرامها باز دارد و دوم اینکه از نگاه کردنش عبرت گیرد."
    در قرآن کریم نیز در مورد نحوه استفاده از چشم، به زنان و مردان مومن سفارش شده که مراقب چشمهای خود بوده از نگاه به نامحرم خودداری کنند،

    امام علی علیه السلام نیز در مورد نشانه های مردمان باتقوا فرمودند: "... از هر چه خدا برایشان حرام کرده، چشم می بندد."

    ● عاقبت نگاه!!
    پس این چشمی که از نشانه های قدرت خدا و از نعمتهای بزرگ اوست، اگر مراقبت و کنترل نشود باعث به انحراف کشیده شدن انسان می شود و ممکن است یک نگاه و حتی نیم نگاهی باعث سیاه بختی گردد. چون بنابه فرمایش امام صادق علیه السلام نگاه به نامحرم تیری است از تیرهای زهرآگین شیطان و چه بسیار نگاهی که حسرتهای دراز به بار آورد. مانند برصیصای عابد که گویند: فردی بود به نام برصیصا که عابد زاهد و به عنوان فردی مستجاب الدعوهٔ شناخته می شد. روزی دختر سلطان مریض شد و مرضش شدت یافت پس دختر را نزدش آوردند تا دعا کند بلکه شفا یابد پس دختر را در نزدش گذاشته و رفتند تا او بریش دعا کرده شفا یابد برصیصا باید می گفت که حضور دختر در این جا برای دعا کردن لازم نیست. و بدون حضور او نیز می شود دعا کرد، اما احتیاط نکرده در دام شیطان افتاد، به دختر نگاه کرد و دچار حرام شد. عبادتهای چندین ساله اش نیز نتوانست او را از انجام حرام باز دارد. سپس به خاطر فرار از این رسوایی پیش آمده به وسوسه شیطان دختر را کشت و دفنش کرد. فردای آن روز که برای بردن دختر سلطان به نزد برصیصا آمدند و از دختر جویا شوند پس از جستجو، او را کشته و مدفون یافتند. پس دستور اعدام او صادر شد و او در اثر پیروی از شیطان و افتادن در دام شیطان در اثر نگاه به نامحرم ، بالاخره آتش جهنم نصیبش شد. بر اساس همین تاثیر نگاه کردن در انسان است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: "کسی که دیده خود را از نگاه به زن نامحرم سیراب کند، خداوند در قیامت چشمان او را بوسیله میخهای آتشین و آتش پر می کند و چون حسابرسی مردم به پایان برسد، او را در جهنم می اندارد.

    ● نظریه افراطی
    " البته برخی نیز برای رهایی انسان از این مشکلات راه افراط و تفریط را در پیش گرفته اند و چنین راه نشان می دهند که:
    زدست دیده و دل هر دو فریاد
    که هر چه دیده ببیند، دل کند یاد
    بسازم خنجری نیشش زپولاد
    زنم بر دیده، تا دل گردد آزاد
    یعنی می گویند با توجه به اینکه هر چه چشمم می بیند دلم می خواهد، برای اینکه این دل را راحت کنم، یک خنجر می خواهم که با آن خود را کور کنم تا دلم راحت شود.

    ● نقد نظریه فوق

    خوب باید به چنین فردی باید گفت چون یک چیزهایی را هم می شنوی و باز دلت می خواهد، پس یک خنجر هم باید در گوشهایت فرو کنی! اخته هم که قطعا باید بشوی تا خودت را راحت راحت کرده باشی! بعد می شوی " شیر بی دم و سر و اشکمی " که مولوی در مثنویش نقل می کند. عجب انسانی، باباطاهر درست کرده! یعنی یک انسان کر و کور و لال، انسانی که نه دست دارد، نه پا دارد، نه چشم دارد، نه گوش دارد و هیچ چیز دیگری هم ندارد! که این نیز در مسیر خلاف خواست انسانها و هدف از خلقتش می باشد. البته نظریات دیگری نیز در این زمینه داده شده اما چشم بستن از حرامهایی که از نشانه های مردمان و زنان با تقواست آسانتر و عملی تر از کاری است که این شاعر عارف و دیگر مکاتب بیان کرده اند. چون به گفته شهید مرتضی مطهری، اگر قرار باشد، از این طریق جلوی آلوده شدن به گناه گرفته شود باید خنجری نیش پولادین نیز برای گوش، و خنجر دیگری برای دست و پا و همه اعضا و جوارج بسازیم. در حالیکه با عمل به آیات و روایاتی که در تاکید به مراقبت چشم از نگاه به نامحرم وارد شده است، می توان چشم را در نگاه به آیات و نشانه های قدرت الهی، نگاه به طبیعت، نگاه به آنچه باعث عبرت و پند گرفتن فرد است، به کار برد و شکر گذار این نعمت بزرگ الهی بود.

    ------------------------------------------------------------------------------

    با اندکی تخلص از سایت دارالعرفان
    نعمت چشم و شكر آن

  7. تشكر

    نرگس منتظر (08-01-1390)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •