۩۩***۩۩شعار آمیخته با شعور قرآنی ۩۩***۩۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۩***۩۩شعار آمیخته با شعور قرآنی ۩۩***۩۩
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. ۩۩***۩۩شعار آمیخته با شعور قرآنی ۩۩***۩۩








    شعار آمیخته با شعور قرآنی

    حکیم فرزانه و مفسر عالیقدر قرآن، حضرت آیت الله جوادی آملی پیرامون زر پرستی معاویه و زرستیزی ابوذر غفاری به نقل از علامه طباطبایی چنین می فرمودند:
    خداوند درباره قرآن این چنین وعده داده است كه:
    «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»1؛
    تحقیقاً این قرآن را ما نازل كردیم و حتماً ما این را حفظ می‏كنیم. این آیه پیام‏های فراوانی دارد. یكی از پیام‏های روشن این آیه، نزاهت قرآن از تحریف است كه همگان به این آیه استدلال كرده‏اند. نه یك كلمه كم می‏شود، نه یك كلمه زیاد. این مَثَل معروف كه «نه یك واو كم و نه یك واو زیاد»، برابر همان داستانی است كه جناب اباذر و مانند ایشان نگذاشتند كه در قرآن یك واو كم و زیاد شود.

    ما اولین بار، این قصه را از مرحوم علامه طباطبایی(ره) شنیدیم و بعد در كتب روایی هم یافتیم كه وقتی معاویه قصد كرد ثروت اندوزی را برای درباریان خود تجویز كند و بگوید: سرمایه اندوزی و ثروت‏های باد آورده را می‏توانیم داشته باشیم و دیگران نمی‏توانند داشته باشند، دستور داد تا در انجمن‏های قرائت قرآن واو این آیه را قرائت نكنند: آیه چنین است:
    «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ كَثِیراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ یَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ»2
    «ای مؤمنان بدانید كه بسیاری از احبار و راهبان، اموال مردم را به ناحق می‏خورند و [ مردمان را] از راه خدا باز می‏دارند، و كسانی كه زر و سیم می‏اندوزند و آن را در راه خدا خرج نمی‏كنند، ایشان را از عذابی دردناك خبر ده» كه اگر «واو» حذف شود «الذین» توضیح همان احبار و رهبان می‏شود.
    یعنی عالمان یهود، سردمداران و سلاطین یهود، حق جمع كردن ثروت را ندارند، و آیه دلالت ندارد بر این كه اگر مسلمانی بخواهد ثروت اندوز باشد، عیب دارد. اباذر رضوان الله علیه كه در شام - در تبعید اول - به سر می‏برد، شمشیر را روی دوش گذاشت و گفت:
    لا أضَعُ السَّیف مِن عاتقی حَتّی توضَعُ الواو فی مَكانِها؛
    من این شمشیر را از دوشم پایین نمی‏آورم تا این كه واو در جای خود قرار گیرد. بسیاری از شنوندگان این شعار، نمی‏دانستند كه منظور اباذر چیست. بعد معلوم شد كه درباریان اموی طبق یك توطئه شوم، قصد حذف آن واو را داشتند تا «الذین» مخصوص احبار و رهبان شود. اباذر كه حافظ و حامی قرآن بود، گفت: اگر دست به این واو بزنید من شمشیر می‏كشم، این واو باید باشد تا جمله مستقل باشد. یعنی مسلمان و غیر مسلمان در یك جامعه انسانی حق ثروت اندوزی ندارد.
    این آیه پیامش بین المللی است. نمی‏گوید یهودی‏ها و مسیحی‏ها حق ثروت اندوزی ندارند. می‏گوید انسان، نه «المؤمنون» است و نه «اهل الكتاب». «و الذین» چه مسلمان، چه یهودی، چه ترسا، چه زرتشت و چه لاییك، هیچ كدام از این فرقه پنجگانه حق ثروت اندوزی در جامعه انسانی را ندارد.
    اباذر رضوان الله علیه با این شعار آمیخته با شعور قرآنی، جلو تصرف خائنانه درباریان اموی را گرفت. بنابراین، آن مثل معروف هم درباره این جریان است و هم درباره این آیه:
    «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِینَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ...»3
    خداوند در این آیه اعلام كرده است كه از سه طایفه راضی است و ایشان از خداوند راضی هستند و برای ایشان باغ‏هایی آماده كرده است كه همیشه در آنجا خواهند ماند. دسته اول: پیشگامان نخستین از مهاجران؛ دسته دوم: پیشگامان نخستین از انصار؛ دسته سوم: كسانی كه با نیكوكاری از آنان پیروی كردند.
    در تاریخ نقل شده است كه خلیفه دوم، آیه فوق را چنین می‏خواند:
    «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِینَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ...»
    یعنی «واو» قبل از «الذین» را حذف می‏كرد و «انصار» را عطف به «الذین» می‏نمود كه معنا چنین می‏شود «پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار كه با نیكوكاری از ایشان تبعیت كردند». در نتیجه مقام مهاجرین بسیار برتر می‏گردد و انصار تابع مهاجرین شمرده می‏شوند و بدین وسیله معتقد بود، مقام مهاجرین قابل مقایسه با انصار نیست.
    در این جا بود كه ابیّ ابن كعب به عمر گفت: رسول خدا آیه را برای من با «واو» خواند و تو آن روزها در مدینه ابزار دباغی می‏خریدی (كنایه از این كه ما با رسول خداصلی الله علیه وآله بودیم و قرائت صحیح را می‏شنیدیم).
    عمر بدو گفت: درست می‏گویی وقتی شما نزد ایشان بودید، ما غایب بودیم و وقتی شما فارغ البال در خدمت رسول خدا بودید، ما مشغول كارهای خود بودیم، اگر می‏خواهی بگو، ما بودیم كه مسلمانان را جا دادیم و كمك كردیم (یعنی بگو: ما انصار هستیم و بدین ترتیب كنایه هم به كعب زد) و در جای دیگر نقل شده است كه عمر گفت: من فكر می‏كردم خداوند با این آیه پیشگامان از مهاجرین را به مقامی رسانده كه هیچكس به آن مقام نرسیده است. به هر حال می‏بینیم كه صحابه رسول خداصلی الله علیه وآله چقدر دقت داشتند كه حتی یك «واو» از قرآن كریم كم و زیاد نشود و حتی به خلیفه هم تذكر می‏دادند و از تحریف كتاب خدا جلوگیری می‏كردند.4







    1.سوره حجر(15): آیه 9.
    2 سوره توبه(9): آیه 34.
    3. سوره توبه(9): آیه 100.
    4.نشریه قرآنی بشارت، شماره 10، ص 12 و 13.
    ۩۩***۩۩شعار آمیخته با شعور قرآنی ۩۩***۩۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر

    نرگس منتظر (20-08-1389)

  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •