*ارشاد القلوب ديلمي* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*ارشاد القلوب ديلمي*
صفحه 2 از 15 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 150
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قال : و استمع يوم يناد المناد من مكان قريب يوم يسمعون الصـيـحـة بـالحـق ذلك يـوم الخـروج .(34) و قـال : يـوم تـمـور السـمـاء مـورا و تـسـيـر الجـبـال سـيـرا فـويـل يـؤ مـئذ للمـكـذبـيـن .(35) و قـال : يـوم يـكـشـف عـن سـاق و يـدعـون الى السـجـود فـلا يـسـتـطـيـعـون خـاشـعـة ابـصـارهـم تـرهـقـهـم ذلة (36) و قـال : يـوم تـكـون السـمـاء كـالمـهـل و تـكـون الجـبـال كـالعهن و لا يسئل حميم حميما يبصرونهم يود المجرم لو يفتدى من عذاب يؤ مئذ ببنيه و صاحبته و اخيه و فضيلته التـى تـؤ ويـه و مـن فى الارض جميعا ثم ينجيه (37) و قـال : يـوم تـرجـف الارض و الجـبـال و كـانـت الجبال كثيبا مهيلا.(38)

    بشنو و گوش بده نداى روزى را كه منادى حق از جاى نزديك ندا مى كند (اشاره به مقدمه قيامت است ) روزى كه مى شنوند مردمان آن صيحه اى كه محقق و واقع خواهد شد و آن روز هنگام خروج از قبور است . روزى كه آسمان موج مى زند موج زدنى و كـوهـهـا بـه راه مـى افتد به راه افتادنى پس ‍ واى در اين روز بـر كـسـانـى كـه تكذيب خدا و پيامبران او را نمودند و گـفـتـه آنـهـا را دروغ پنداشتند. روزى كه سختيها و مشكلات ظـاهـر شود (پس ‍ مؤ منان براى عظمت حق به سجده روند كما اين كه در دنيا براى خدا سجده مى كردند) و به منافقان امر مـى شـود سـجـده كـنـنـد و آنـهـا از وحـشـتى كه دارند نتوانند چـشـمـهـاى آن منافقين از ترس به هم آمده و ذلت آنها را فرا مـى گـيـرد. روزى كـه در آن روز آسـمـان چون مس گداخته و ذوب شده است و كوهها مانند پشم زده شده باشد و در آن روز هـيچ دوستى از دوستيش ‍ سؤ ال نمى كند. چون حقيقت حالشان بـه آنـان بنمايند گنه كار دوست دارد كه كاش مى توانست بـراى دفـع عـذاب و سـخـتـيـهاى آن روز فرزندان و همسر و بـرادر و خـويـشـانـى كه او را در دنيا پناه مى دادند و جميع آنـچـه در زمـيـن اسـت (هـر گاه متعلق به او بوده باشد) همه اينها را ببخشد و فدا دهد تا از عذاب آن روز نجات پيدا كند. روزى كـه زمـيـن و كـوهـهـا بـه لرزه آيـد و كـوهـهـا مـانـنـد رمل متلاشى گردد و پراكنده شود.


    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  2. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال : فـكـيـف تـتـقـون ان كـفـرتـم يـومـا يـجـعـل الولدان شـيـبـا السـمـاء مـنـفـطـر بـه كـان وعـده مفعولا.(39)

    اگـر كـفـر را بر ايمان اختيار كرديد پس چگونه احتراز مى كـنـيـد از هـول و وحـشـت روزى كـه كـودكـان از هول آن پير مى شوند آسمان در آن روز شكافته مى گردد و وعده خداوند متعال واقع مى شود.



    و قال : الى ربك يومئذ المساق .(40)

    رانـدن و سـوق دادن بـنـى آدم بـه وسـيله ملك در آن روز به سوى پروردگار تو باشد.



    و قـال : الى ربـك يـومئذ المستقر ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و اخر.(41)

    قرارگاه و مرجع در اين روز به سوى خداست و انسان در آن روز به كارها و اعمالى كه پيش از مرگ فرستاده و آنچه از خود باقى گذاشته آگاهى داده مى شود.



    و قـال : هـذا يـوم لا يـنـطـقـون و لا يـؤ ذن لهـم فيعتذرون .(42)

    آن روز روزى است كه حرف نمى زنند و اجازه عذر خواهى به آنها داده نمى شود.



    و قـال : هـذا يوم الفصل جمعناكم و الاولين فان كان لكم كيد فكيدون .(43)

    امروز روزى است كه خوب و بد جدا مى شوند شما و كسانى را كـه در اول عـالم خـلق كـرديـم جـمـع خواهيم كرد پس اگر بـراى شما حيله اى هست پس ‍ آن را براى نجات خود به كار بريد.



    ادامه دارد ....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  3. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قال : ان يوم الفصل كان ميقاتا يوم ينفخ فى الصور فـتـاءتـون افـواجا و فتحت السماء فكانت ابوابا و سيرت الجـبـال فـكـانـت سـرابا ان جهنم كانت مرصادا للطاغين مابا لابـثـيـن فـيـهـا احـقـابا لا يذوقون فيها بردا و لا شرابا الا حـميما و غساقا... يوم يقوم الروح و الملائكة صفا لا يتكلمون الا من اذن له الرحمن و قال صوابا ذلك اليوم الحق فمن شاء اتـخـذ الى ربـه مـآبا انا انذرناكم عذابا قريبا يوم ينظر المـرء مـا قـدمـت يـداه و يـقـول الكـافـر يـا ليـتـنـى كـنـت ترابا.(44)

    بـدرسـتـى كـه قـيـامـت كـه يـكـى از نـامـهـاى آن (يـوم الفـصـل ) اسـت ، وعـده گـاه و وقـت جـزاى اعمال و حساب و ثواب و عقاب است . روزى كه در صور دميده شود پس خلايق و جماعت مردم محشور شوند. و فوج فوج به جانب حشر روان گردند و باز مى شود آسمان و به صورت دربـهـايـى ظـاهـر مـى گـردد كـه عـالم انـسـان به عالم ملك مـتصل مى گردد و كوهها پراكنده شود و به صورت سراب و آب نـمـا درآيـد بـدرسـتـى كـه گـذرگـاه و مـنـزلگـاه اهل طغيان جهنم است كه در آن سالهاى متمادى مكث خواهند نمود و در آنجا چيز خنك و آب خوشگوار نخواهند چشيد مگر آبهاى داغ و آبهاى گنديده بدبو...
    قـيامت روزى است كه روح (مراد از روح روحى است كه در شب قـدر بـا مـلائكـه نـزول مـى كـنـد) و مـلائكـه در صـف قـرار گـرفـتـه بـاشند و كسى را قدرت تكلم و حرف زدن نباشد مـگر آن كس كه خدا به او اذن دهد و كلام نيكو بگويد كه حق مـحـض بـاشـد. چـنين روزى حق است و لامحاله واقع خواهد شد. پـس هر كس مى خواهد براى آن روز مهيا شود و در جوار رحمت خـداى خود منزلگاهى براى خود تهيه نمايد كه ثواب متقين را دريابد و از عذاب اهل طغيان نجات پيدا نمايد. به درستى كـه مـا مى رسانيم شما را از عذاب نزديكتر (مراد عذاب قيامت اسـت چـون حـق است نزديك است ). و در آن روز هر كس آنچه از اعمال انجام داده و پيش فرستاده خواهد ديد و به آن نظر مى كند. و كافر مى گويد اى كاش من خاك بى شعور بودم تا از احـوال و عـذابهاى امروز نجات پيدا مى كردم . (در آن روز نـجـات تـنـهـا بـراى شيعيان است ، چون كفار مقام آنها را مى بـيـنـنـد آرزو مـى كـنـند كه اى كاش ما از شيعيان بوديم ). و تـراب اشـاره اسـت به كنيه (ابوتراب ) كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله به حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام مرحمت فرمود.


    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  4. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال تعالى : يوم ترجف الراجفه تتبعها الرادفة قلوب يؤ مئذ واجفة ابصارها خاشعة .(45)

    يـعـنـى روزى كـه در نفخه اول در صور دميده شود و زمين را بـلرزانـد و دنـبـال آن نـفـخـه دوم بـاشـد در آن روز قـلبـهـا تـرسـنـاك و مـضـطـرب گـردنـد و از شـدت و هول آن چشمها به زير باشد.



    و قـال : يوم يتذكر الانسان ما سعى و برزت الجحيم لمن يرى .(46)

    روزى كـه انـسان سعى و كوشش خود را به ياد آورد و جهنم براى بينندگان ظاهر شود.



    و قـال : يـوم يـكـون النـاس كـالفراش المبثوث و تكون الجبال كالعهن المنفوش فاما من ثقلت موازينه فهو فى عيشة راضـيـة و امـا مـن خفت موازينه فامه هاوية و ما ادريك ماهية نار حامية .(47)

    روزى كـه مـردم مـانـنـد مـلخهاى پراكنده از قبور خود خارج و متفرق مى گردند و كوهها مانند پشم زده شده متلاشى شوند پس آن كس كه اعمال او سنگين و با قيمت باشد (وقتى كه با اعمال پيغمبر و امامان موازنه و سنجيده شود) او (در بهشت ) و در عـيـش مـورد رضـايـت خـود مـى بـاشـد و آن كـس كه پس از مـوازنـه اعمال او بى ارزش و خفيف باشد پس ‍ هاويه جايگاه اوسـت و چه چيز تو را دانا كرده كه هاويه چيست آن آتش پر حرارت و بسيار گرم و سوزاننده است :

    و قـال تـعـالى : يـوم نـقـول لجـهـنـم هل امتلات و تقول هل من مزيد.(48)

    روزى كـه بـه جـهـنـم خـطـاب كـنـيـم و گوييم آيا از كفار و اهل معاصى پر شدى و او مى گويد آيا بيش از اين هست و مى شود زيادتر باشد.



    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  5. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال : و وضع الكتاب فترى المجرمين مشفقين مما فيه و يقولون يا ويلتنا ما لهذا الكتاب لا يغادر صغيرة و لا كبيرة الا احصيها.(49)

    در قيامت وقتى نامه عمل خلايق به دست آنها داده مى شود پس مى بينى گنهكاران را كه ترسناك مى باشند از آنچه در آن نـامـه هـاست و مى گويند واى بر ما اين چگونه كتابى است كـه واگـذار نمى كند گناه كوچك و بزرگى را مگر اين كه آن را به شمار آورده .



    و كـرر سـبـحـانـه ذكـرهـا فـى مـواضـع كـثـيـره و لم يخل سوره من القرآن الا و ذكرها فيها ليكون ذلك ابلغ فى تـخـويـف النـاس و اوكـد فى وجوب الحجه عليهم و تبصره لهـم و شـفـقـه عـليـهـم و انـذارا و اعـذارا اليهم و موعظه لهم فـتـدبـروهـا و فـرغوا قلوبكم لها و لا تكونوا من الغافلين .

    خـداى مـتـعـال جـلت عـظـمته در جاهاى بسيارى از قرآن كريم قـيـامـت را ذكـر فـرموده و سوره اى از قرآن خالى از ذكر آن نـگـذاشـتـه . اين از آن جهت است كه بيشتر سبب ترس مردمان گردد، و حجت بر آنها بيشتر تمام شود، و سبب بينايى آنها باشد. و چون محبت و مهربانى او به بندگانش زياد است و مـى خـواهـد آنـهـا را از عـذاب بـترساند و راه عذر را بر آنها ببندد و آنها را موعظه كند لذا قيامت را زياد ذكر مى فرمايد. پـس قـرآن را بـا تـدبـر بـخوانيد و قلبهاى خود را براى فـهـم حـقـايـق آن فـارغ سـازيـد و از اهـل غـفـلت نـبـاشـيـد. پـس بـه درسـتـى كـه خـداى متعال چنين مى فرمايد:

    افـلا يـتـدبـرون القـرآن ام عـلى قـلوب اقـفـالهـا فانتبه بالتدبر و التفكر و التبصر و الاعتبار.(50)

    آيـا در قـرآن تـدبـر نـمى كنند تا به راه سعادت خود پى بـبـرنـد يـا ايـن كـه قفل بر قلبهاى آنها زده شده كه حقايق قرآن و ذكر خدا در قلوب آنها اثرى نخواهد كرد.
    حـاصـل ايـن كـه اگـر گـوش قـلب بـاز باشد و با تدبر قـرآن را بـخـوانـد از خـواب غفلت بيدار مى گردد. پس به سـبـب تـدبـر در قـرآن و فـكـر نـمودن در اطراف حقايق آن ، مـخصوصا آنچه مربوط به وقايع قيامت است ، بيدار شو و پـس ‍ از فكر كردن بينايى به دست آور و راه نجات خود را پيدا كن و از گذشته ها عبرت بگير.



    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  6. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    فـان النـبـى صـلى الله عـليـه و آله قـال : آتـيـكـم الفـتـن كـقـطـع الليـل المـظـلم . قـالوا يـا رسول الله فبم النجاة قال : عليكم بالقرآن فانه من جعله امـامـه قاده الى الجنة و من جعله خلفه ساقه الى النار و هوا وضـح دليـل الى خـيـر سـبـيل من قال به صدق و من حكم به عدل و من اخذ به اءجر و من عمل به وفق .

    پـس بـه درسـتى كه پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: فتنه هايى كه مانند قطعه هاى شب ظلمانى و تار است متوجه شـمـا گـرديـده اسـت . اصـحـاب عـرض كـردنـد: يـا رسـول الله الحـال كـه ايـن فتنه به ما رو آورده و براى ما خطرناك است نجات ما در چيست ؟ فرمود: بر شما باد كه در خدمت قرآن باشيد، چون كسى كه قرآن را پيشواى خود قرار دهـد و بـه دنـبـال راهـنـمـايى آن برود او را به سوى بهشت رهبرى مى كند. و هر كه از آن پيشى گرفت و او را پشت سر خـود قـرار داد و به احكام آن پاى بند نباشد قرآن او را به سـوى جـهـنـم سـوق مـى دهـد. و قـرآن كـريـم دليل واضحى است براى پيمودن بهترين راهها كه راه بهشت بـاشـد. كـسـى كـه گـفـتار او از طريق قرآن باشد چنين كس راسـتـگو است . و كسى كه در قضا يا قرآن را حكم قرار دهد از روى عـدالت حـكـم كـرده اسـت و كـسى كه به قرآن متمسك شود و او را دست آويز خود قرار دهد اجر و مزد و پاداش خوب بـه او مـى دهـنـد. و كـسى كه در كارهايش پيرو قرآن باشد موفق مى شود و به هدف خود نائل مى گردد.



    و قـال امـيـرالمـؤ مـنـيـن عـليـه السـلام مـادحـا للمـؤ مـن العامل به : و قد الزم الكتاب زمامه امامه و هو قائده و دليله يـحل حيث حل ثقله و ينزل حيث كان منزله و لا يدع للخير غاية الا امها و لا منزلة الا قصدها.

    حـضـرت امـيـرالمـؤ مـنـين عليه السلام در مدح مؤ منى كه به قـرآن عـمل مى كند چنين فرموده : هميشه ملازم قرآن است قرآن را امـام و پـيـشواى خود قرار داده و اختيار خود را به او داده و قـرآن قـائد و دليـل اوسـت كه از هر طرف او مى رود آن مؤ من نـيـز بـه دنـبـال او حـركـت مى كند در جايى كه قرآن به او دسـتـور دهـد بار خود را فرود مى آورد و جايى را كه او معين كند و منزل و مسكن مى سازد و هيچ خيرى را وانمى گذارد مگر اين كه آن را قصد مى كند و هيچ منزلت و مقامى نيست مگر اين كه قصد آن مى كند.



    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  7. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال عـليـه السلام : القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق لا تفنى عجائبه و لا تنقضى غرائبه و لا تكشف الظلمات الا به فـتـفـكروا و انزجروا بقوله تعالى : و انذرهم يوم الازفة اذ القـلوب لدى الحـناجر كاظمين ما للظالمين من حميم و لا شفيع يطاع .(51)

    قـرآن ظـاهرش سبب تعجب عقلاست ؛ چون معجزه اى است كه از اتيان به مثلش عاجزند و باطن او عميق است ، يعنى كسى به بـاطن و حقايق او پى نبرده مگر آنهايى كه قرآن در خانواده آنـهـا نـازل شـد، كـه وجـود مـقـدس ‍ مـحـمـد و آل او صـلوات الله عـليـهـم اجـمعين بوده باشند. امور عجيب و مـحـيـر العـقـول آن تـمـام نـشدنى نيست ، يعنى در هر عصر و زمـانـى مـردم بـه هـر مـقـام عـلمـى و ادراك بـرسـنـد در مقابل قرآن عاجزند. و چيزهاى عجيب و غريب او گذشتنى نيست ، يـعـنـى بـه مـرور زمـان قـصـه هـا و نقلهاى عجيب آن از بين نـخـواهـد رفـت . هر كس در هر ظلمت و تاريكى گرفتار شود فـقـط قـرآن سـبـب نـجـاتش از آن بلا و ظلمت است ، يعنى راه نـجاتى به غير آن نخواهد يافت . پس فكر كنيد در قرآن و خود را با اين آيات كريمه از گناهان و معاصى باز داريد.
    خدا به پيغمبرش مى فرمايد: بترسان آنها را از روزى كه آمدن آن نزديك است هنگامى كه قلبها و جانها از خوف و دهشت بالا آمده و به حنجره و حلق برسد. در حالى كه غيظ و غضب خـود را فـرو بـرنـد؛ چـون از اعـمـال آن عـاجزند. در آن روز بـراى ظـالمـان دوسـتى كه از آنان حمايت كند نيست و شفيعى كه بتواند شفاعت كند يافت نشود.



    و قـال تـعـالى : و انذرهم يوم الحسرة اذ قضى الاءمروهم فى غفلة و هم لا يؤ منون .(52)

    بـتـرسـان آنها را از روزى كه حسرت و اندوه آن روز بسيار است ؛ زيرا كه وقت گذشته و امر به پايان رسيده و ديگر قـادر بـر جـبران تقصيرات نيستند پس حسرت او بى اندازه است . و با اين كه چنين روزى را در پيش دارند هنوز در غفلت به سر مى برند و ايمان نمى آورند.



    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  8. #18
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال تـعالى : ازفت الازفة ليس لها من دون الله كاشفة (53)

    نـزديـك شـد قـيامت و غير از حق تعالى كسى وقت وقوع آن را نمى داند.



    و قـال : و انـذر النـاس يـوم يـاءتـيـهـم العـذاب فـيـقـول الذيـن ظـلمـوا ربـنـا اخـرنـا الى اجـل قـريـب نـجـب دعـوتـك و نـتـبـع الرسـل (فاجابهم ): اولم تـكـونـوا اقـسـمـتـم مـن قـبـل مـا لكـم مـن زوال و سـكنتم فى مساكن الذين ظلموا انفسهم و تبين لكم كيف فعلنا بهم و ضربنا لكم الامثال .(54)

    بـتـرسـان مـردم از روزى كـه عـذاب استيصال گريبان آنها را بگيرد پس ‍ ظالمان مى گويند اى خـداى مـا عـذاب مـا را تـا مدت كوتاهى عقب بينداز تا اين كه دعـوت تو را اجابت كنيم و از پيغمبران پيروى بنماييم . در جـواب آنـهـا فـرمـايـد: آيـا شـمـا نـبـوديـد كـه قـبل از عذاب و بيچاره شدن قسم ياد مى كرديد و مى گفتيد: براى ما زوال و نيستى وجود ندارد و ما در دنيا هميشه مخلد مى بـاشـيـم و در خـانـه هـاى ظـالمـان گـذشـتـه سـاكـن شـديـد حـال آن كـه بـراى شـما ظاهر و آشكار شد كه چون آنها به ظـلم كـردنـد ما چگونه از آنها انتقام گرفتيم . و جريان آنها را بـراى شـمـا بـازگو كرديم و آنها را براى شما ضرب المثل قرار داديم كه شايد عبرت بگيريد.



    و قـال تـعـالى : الا يظن اولئك انهم مبعوثون ليوم عظيم يوم يقوم الناس ‍ لرب العالمين .(55)

    آيا اينها نمى دانند كه بعد از مردن براى حضور پيدا كردن در روز بـا عظمت قيامت برانگيخته مى شوند آن روز كه همه خلق اولين و آخرين براى اجابت پروردگار عالميان از جاى خود از قبور برمى خيزند.



    و قال : يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت مـن سـوء تـود لو ان بينها و بينه امدا بعيدا و يحذركم الله نفسه و الله روف بالعباد.(56)

    روزى هست كه هر كس عمل خيرى در دنيا انجام داده آن را در نزد خـود حـاضـر مـى بـيـنـد و آنـچـه از اعـمـال بـد و ناپسند از او سرزده از نهايت نفرت و ناراحتى آرزو مـى كـنـد كـه اى كـاش بـيـن او و ايـن عـمـل مـسـافـت بـسـيـار بـعـيـد بـود كـه جـمـع بـيـن او و آن عـمل نمى شد. و پروردگار عالم با اين بيانات شما را امر مـى فـرمـايـد كـه از او بترسيد و كارى نكنيد كه آن روز از عمل خود برائت بجوييد و بيزار باشيد و بدانيد كه خداوند عالم به بندگانش بسى مهربان است .



    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  9. #19
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال : يـوم تـرونـهـا تـذهـل كـل مـرضـعـة عـمـا ارضـعـت و تـضـع كـل ذات حـمـل حـمـلهـا و تـرى الناس سكارى و ما هم بسكارى ولكن عذاب الله شديد.(57)

    قـيـامـت روزى اسـت كـه مـى بـيـنـى از دهـشت و وحشت آن هر زن شـيردهنده از طفل شيرخوار خود غفلت مى كند و هر زن باردار و حـامـله از وحـشـت حـمـل خود را سقط مى كند و مى اندازد و مى بـيـنـى مـردمـان را كـه مـانـنـد مـسـتـان حـركـت مـى كـنـنـد و حـال آن كـه آنـها مست نيستند ليكن عذاب خدا شديد است و آنها از شدت عذاب و هول و وحشت آن چنينند.



    و قـال : يـومـا يجعل الولدان شيبا السماء منفطر به كان وعده مفعولا.(58)

    قـيـامـت روزى اسـت كـه از هـول و وحـشـت آن اطفال پير مى شوند و آسمان شكافته مى شود اين وعده خدا واقع خواهد شد پس ‍ بترسيد.


    فاحذروا عبادالله يوم تشب فيه رؤ وس الصغار و تسكر الكبار و تضع الجبال .

    پـس بـتـرسـيـد بندگان خدا از روزى كه در آن روز سرهاى اطـفـال از دهـشـت سـفيد شود و بزرگان مانند مستان باشند و كوههاى پهن شوند.


    و قـال سـبـحـانـه : يـوم تـبـيـض وجـوه و تـسـود وجـوه .(59)

    قـيـامت روزى است كه صورتهايى سفيد است و صورتهايى سياه است .


    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

  10. #20
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *ارشاد القلوب ديلمي*




    و قـال : يـؤ مئذ يصدر الناس اشتاتا ليرو اعمالهم فمن يـعـمـل مـثـقـال ذرة خـيـرا يـره و مـن يـعـمـل مثقال ذرة شرا يره .(60)

    آن روز مـردم پـراكـنـده از قـبـور خود به سوى قيامت روانند بـراى ايـن كـه اعـمالشان به آنها نشان داده شود پس كسى كـه بـه قـدر ذره اى عمل خوب و نيك داشته باشد مى بيند و هر كس به قدر ذره اى عمل بد داشته باشد آن را خواهد ديد.



    و قال : يوم لا يغنى مولى عن مولى شيئا و لا هم ينصرون .(61)

    روزى كـه رفـع نـيـاز و گـرفـتـارى نـمـى كـنـد دوستى از دوستى و آنها يارى نمى شوند.



    و قـال : يـوم يفر المرء من اخيه و امه و ابيه و صاحبته و بنيه لكل امرى ء منهم يؤ مئذ شاءن يغنيه .(62)

    روزى كـه شـخـص از بـرادرش ، و مـادر و پـدرش و هـمسر و فـرزنـدانـش فـرار مـى كند براى هر كدام از آنها در آن روز گـرفـتـارى اسـت كه او را فرصت رسيدن به ديگرى نمى دهد.



    و قـال : يـوم تـاءتـى كـل نـفـس تـجـادل عـن نـفـسها و توفى كل نفس ما عملت و هم لا يظلمون .(63)

    روزى كـه هـر كـسـى تـنـهـا براى خود مجادله و دفاع كند و كسى به فكر كسى ديگر نباشد (و گويد: خدايا مرا نجات بده خدايا مرا نجات بده ) و هر كس هر عملى انجام داده مزد آن كاملا به او داده مى شود و ظلمى به او نخواهد شد.



    و قـال : يـوم يـنـظـر المـرء مـا قـدمـت يـداه و يقول الكافر يا ليتنى كنت ترابا.(64)

    روزى كه هر كس هر چه كرده در پيش روى خود حاضر بيند و كافران (از فرط عذاب ) آرزو كنند كه اى كاش خاك بوديم .



    و قال : يوم لا ينفع الظالمين معذرتهم و لهم اللعنه و لهم سوء الدار.(65)

    روزى كـه بـراى ظـالمـان عـذر خـواهـى نـفـعى نمى بخشد و براى آنها است لعنت و براى آنهاست خانه بد (جهنم ).



    و قـال : وجـى ء يومئذ بجهنم يومئذ يتذكر الانسان و انى له الذكـرى يـقـول يـا ليتنى قدمت لحيوتى فيومئذ لا يعذب عذابه احد و لا يوثق وثاقه احد.(66)

    در اين روز جهنم را بياورند در اين روز انسان متذكر كار خود مـى گـردد آن تـذكـر چـه فـايـده اى بـه حال او دارد در آن روز مى گويد: اى كاش براى اين زندگى دائمى خودم از آن دار فانى چيزى فرستاده بودم پس در اين روز هيچ كس مانند عذاب او عذاب نمى شود و هيچ كس در شدت و سختى مانند او نيست .


    ادامه دارد .....
    *ارشاد القلوب ديلمي*

صفحه 2 از 15 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •