(¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 43
  1. #21
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)





    یوسف را از یعقوب جدا کردند
    درد فراق یوسف
    یعقوب را از پا درآورد و از گریه زیاد یعقوب کور شد
    یعقوب یوسف را دوست داشت و به او عشق می ورزید
    پیامبر خدا بود ولی امتحان الهی سخت بود و طاقت فرسا
    یوسف پادشاه مصر شد و خدا یوسف را به یعقوب برگرداند چشم یعقوب روشن شد ، خوشحال شد
    به وصال فرزندش رسیده بود .
    حسین علی اکبر را دوست می داشت وقتی به قد و بالایش نگاه می کرد جدش رسول الله(صلی الله علیه و آله) را بیاد می آورد

    روز عاشورا جوانش راهی میدان شد با لبی تشنه
    حسین همه امیدش را به میدان فرستاد
    وقتی علی اکبر از میدان برگشت لبانش خشکیده بود ، طلب آب کرد حسین زبان خشکیده اش را در دهان فرزند گذاشت و دوباره او را راهی میدان کرد
    علی اکبر از حسین جدا شد و وقتی حسین چشمش به جوانش افتاد فرقش شکافته بود و آنقدر تیر و نیزه به او اصابت کرده بود که حسین نتوانست او را به خیمه بیاورد .
    اسماعیل تشنه بود

    بی تابی می کرد
    هاجر بدنبال آب برای طفلش
    بین صفا و مروه
    هفت بار رفت و برگشت
    اسماعیل از تشنگی پای کوچکش را بر خاک می خراشید به حالت تلظی افتاده بود یعنی از بی رمقی فقط می توانست دهانش را مانند ماهی از آب گرفته شده باز و بسته نماید ، چشمه آبی از زیر پای اسماعیل سرازیر شد هاجر طفلش را سیراب کرد ، هاجر آب نوشید و به طفلش شیر داد و خوشحال شد .
    علی اصغر روز عاشورا تشنه بود به تلظی افتاد

    حسین او را برداشت
    ،روی دست گرفت تا لشکریان یزید به بی گناهیش رحم کنند و سیرابش نمایند
    ، تیری سه شعبه گلوی اصغر را شکافت و بالای دست پدر سیراب شد
    حسین دلش سوخت
    خون علی اصغر را به آسمان می پاشید .
    زینب عزیز و محترم بود در مدینه با عشق حسینش زنده بود ، دختر علی بود ، فخر زنان مدینه

    جوانان بنی هاشم
    عباس
    علی اکبر
    پسرانش در طول مسیر تا رسیدن به کربلا به او خدمت می کردند
    او را بر کجاوه سوار و پیاده می نمودند
    بعد از ظهر عاشورا دیگر نه حسینی برایش مانده بود نه عباسی و نه اکبری و نه پسری
    اسیر دست دشمن
    محرمی نبود که او را کمک کند بر کجاوه سوار شود .
    از این روست که حسین (علیه السلام) منزلتی بس رفیع نزد خدا دارد و خدا فرشتگانش را هم به عزای حسین می فرستد

    حجم مصیبت حسین عظیم بود (و مصیبة ما اعظمها)و هیچ پیغمبری مانند حسین به مصیبت و سختی نیفتاد
    خداوند ابراهیم را در ذبح اسماعیل امتحان کرد ولی در لحظه ای که ابراهیم کارد را بر گلوی اسماعیل گذاشت امتحان الهي به پايان رسيد و خداوند آن حضرت را از ذبح اسماعیل بازداشت و او را به ذبح اکبر وعده داد ولی علی اکبر حسین روی زانوی پدرش در حالی که صورت پدر بر صورت فرزند گذاشته شده بود و خون سر علی اکبر محاسن شریف و صورت امام حسین (علیه السلام) را خضاب می کرد جان داد . فرزندان حسین کوچک و بزرگ روزعاشورا ذبح شدند قطعه قطعه شدند دستهای برادرش عباس را بریدند و عمود آهنین بر فرق مبارکش نواختند و تیر به چشمش زدند
    خودش را با لب تشنه سر بریدند و اخداوند حکیم چنین مقدر فرمود که ذبح اکبر موعود و قربانی بزرگی که به ابراهیم وعده داده بود حسین فاطمه باشد واز صبح عاشورا تا ظهر عاشورا هر مصیبتی که تصورش را می توان کرد بر حسین وارد شد . داغ فرزند رشید و زیبایش علی اکبر داغ شش ماهه اصغر
    داغ برادری رشید
    مهربان و با وفا همچون ابو الفضل العباس
    تشنگی اهل حرم و بچه های خردسال
    در آخرین لحظات هم که دیگر رمقی در بدن نداشت و بدن مبارکش آماج تیر و نیزه و خنجر و چاک چاک بود دشمن را دید که برای آتش زدن خیمه ها و به اسارت بردن اهل حرمش حمله ور شدند و هرچه بگوییم و بنویسیم از مصیبت کربلا هنوز کم است شاید این حدیث از امام صادق (علیه السلام) بتواند تا حدودی به ما مصیبت کربلا را بیشتر بفهماند و آن اینکه حضرت فرمودند :
    <<خداوند روی مصیبت کربلا ۷۰ پرده انداخته است (تا تحمل آن برای شیعیان ما امکان داشته باشد ) واگر این پرده ها برداشته شوند شیعیان ما از غصه جان می دهند .>> السلام علیک یا ذبیح الله .

    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكرها 4


  3. #22
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)






    عید قربان،
    روز اثبات عشق و تسلیم است ؛
    روزی که انسان در برابر معشوق
    خود و همه چیز را فدا می کند و تعبد و پرستش خدا را آن گونه که شایسته است به معرض دید همگان می گذارد
    در این روز به گونه ای شایسته عمل می کنیم تا ابراهیم و اسماعیل وار از آزمایش و امتحان به در آییم
    آن گونه تسلیم امر حق می گردیم و تمام وجود و هستی خویش را تقدیم حق تعالی می نماییم که پاداش نیکوی وعده داده شده را از خداوند سبحان دریافت کنیم
    در این روز با شکوه
    خاطره عشق و ایثار حضرت ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام و هاجر علیهاالسلام را تجدید می نماییم و نشان می دهیم که عشق و ایمان ما
    در چه مرتبه ای و آرزوی وصل در چه حدی است و تا چه اندازه به تعبد و تسلیم رسیده ایم





    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. تشكرها 4


  5. #23
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)





    عید قربان



    عید پاک سازی دل است.
    با سر بریدن قربانی،
    تمام هواهای نفسانی را سر می بریم و از هر آنچه غیر خداست جدا می شویم
    و چشم امید از غیر او بر می داریم.
    آن هنگام که قربانی خویش را ذبح می کنیم،
    در حقیقت گلوی دیو طمع را می بریم.
    در جبهه منا در میان خون و قربانی،
    دل به خدا داده و از غیر او جدا می شویم و اعلام آمادگی می کنیم که در هر جبهه دیگری نیز در راه خدا تا مرحله خون و نثار جان، خود را به پای حق قربانی می کنیم و از همه چیز می گذریم. به همگان اعلان می داریم که از خون و خونریزی و کشتار نمی هراسیم؛ زیرا کسی که رو به خدا نماید و تسلیم اراده و اوامر او شود و با عمل و نیکوکاری، محبت و علاقه و بندگی حقیقی خود را به اثبات رساند، اجر و پاداشش نزد خداست.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكرها 3


  7. #24
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    moteharak1 پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)






    ذبیح ابراهیم؛ اسحاق یا اسماعیل؟


    قرآن به طور صریح بیان مى‏كند كه ذبیح، اسماعیل(علیه السلام) بوده است، زیرا قرآن ماجراى ذبیح را نقل كرده و پس از آن خداوند، ابراهیم(علیه السلام) را به فرزند دیگرى به نام اسحاق مژده داده است: «وَبَشَّرْناهُ بِإِسْحقَ نَبِیّاً مِنَ الصّالِحِینَ». بنابراین مژده به تولد اسحاق بعد از ذكر سرگذشت ذبح، صراحت دارد كه اسحاق غیر از فرزندى بوده كه ابراهیم به وسیله ذبحِ او مورد آزمایش قرار گرفته است.
    یهودیان ادعا مى‏كنند كه ذبیح همان اسحاق است، سِفر پیدایش تورات به بیان سرگذشت ذبیح مى‏پردازد و در ابتدا هویّت او را آن گونه كه پروردگار به ابراهیم گفته است، عنوان مى‏كند: <اسحاق تنها فرزند خود كه وى را دوست دارى برگیر و به سرزمین موریا ببر».(1)
    ابن كثیر با ردّ این ادعا مى‏گوید: كلمه‏اسحاق در اینجا اضافه است؛ ... زیرا او تنها فرزند ابراهیم و نخستین آنها نبود، بلكه او اسماعیل بود و یهود به جهت حسادت با اعراب، چنین گفته‏اند، چرا كه اسماعیل پدر اعراب حجاز، از جمله رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است و اسحق پدر یعقوب است كه نام وى اسرائیل بوده و یهودیان به او منسوب هستند، به همین دلیل آنها با این سخن خواسته‏اند خود را صاحب مجد و شرف بدانند،از این رو كلام خدا را تحریف نموده و بر آن افزوده‏اند.(2)

    اظهر روایات اهل بیت، قول دوم، یعنى اسماعیل است چنان كه آیات 102 تا 111 سوره صافات همین نظریه را تأیید مى‏كند؛ چه این كه در این آیات، مأموریت ابراهیم و موضوع ذبح را بیان مى‏فرماید و پس از آن به بیان بشارت خدا به ابراهیم راجع به پیدایش اسحاق مى‏پردازد و بدیهى است كه اسحاق در آن تاریخ وجود نداشته و خدا از پدیدآمدنش، به ابراهیم بشارت مى‏دهد لذا او نمى‏تواند ذبیح باشد.
    دلیل دوم آن كه، در آیه دیگر خدا ابراهیم(علیه السلام) را به ذریّه اسحاق بشارت مى‏دهد و از پدید آمدن حضرت یعقوب (فرزند اسحاق) سخن مى‏گوید، بنابراین چگونه تصور مى‏شود كه خدا از پدید آمدن اولاد و احفاد اسحاق به ابراهیم بشارت دهد و در عین حال او را مأمور به ذبح اسحاق كند؟

    به علاوه در حدیث صحیح از پیامبر(ص) روایت شده كه فرمود: <أنا ابن الذبیحین؛ من فرزند دو ذبیحم» و جاى تردید نیست كه رسول‏اكرم(ص) از فرزندان اسماعیل است كه یكى از آن دو ذبیح تلقى مى‏شود و ذبیح دوم حضرت عبدالله والد ماجد پیامبر(ص) است.

    گذشته از این عبارات تورات بهترین دلیل بر این است كه ذبیح، اسماعیل است نه اسحاق، زیرا در عدد دوم از فصل 22 از سفر تكوین تورات، بیان مى‏كند كه خدا ابراهیم را مأمور فرمود تا پسر یگانه‏اش را قربان كند.

    هم‏چنین در شماره‏هاى 16 و 17 از همان سفر، از قول فرشته در مقام خطاب به ابراهیم مى‏گوید: خداوند مى‏فرماید: به ذات خود سوگند مى‏خورم چون این كار را نمودى و یگانه پسرت را از من دریغ نداشتى، تورا بركت خواهم داد و ذریّه تو را مانند ستاره‏هاى آسمان و شن‏هاى كنار دریا فزونى خواهم بخشید.

    با توجه به این بیان تورات، به خوبى روشن است كه ذبیح، اسماعیل است و دست تحریف‏گران تورات، كلمه اسحاق را به جاى كلمه اسماعیل در تورات وارد كرده است. زیرا این سند مسلّم است كه اسحاق هیچ‏گاه یگانه نبوده و او به تصدیق تورات چندین سال پس از اسماعیل متولد شده و اسماعیل تا پایانِ عمرِ ابراهیم، حیات داشته است.

    بنابر آنچه ذكر شد جاى تردید نیست كه ذبیح، اسماعیل است، ولى چون یهود از قدیم با فرزندان اسماعیل كینه و عناد و دشمنى و حسد داشته‏اند، كوشیده‏اند تا هرگونه افتخارى را از ایشان سلب كنند، و به خود نسبت دهند و چون داستان ذبح و تسلیم جان در پیشگاه خدا برتر از هر افتخارى است، لذا یهود خواسته‏اند آن را به اسحاق، جدّ خودشان نسبت دهند. (تورات، سفر تكوین، شماره 25 از فصل 17)


    پی نوشت ها:
    1- سفر پیدایش، فصل 22، آیه 2.
    2- ابن كثیر، بدایه و نهایه، ج‏1، ص‏159.



    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكرها 3

    parsa (26-08-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (26-08-1389), شكوه انتظار (26-08-1389)

  9. #25
    کارشناس افتخاری سایت
    parsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 475      تشکر : 12,780
    1,953 در 449 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 5
    parsa آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)





    ذبیحی بزرگتر از اسماعیل (ع)





    از جمله تفسیرهاى آیه «و فدینـه بذبح عظیم » ، این است كه گفته اند: منظور از «ذبح عظیم »، حضرت سیدالشهدا(علیه السلام ) است.


    به توضیح این مطلب می پردازیم:


    تنها تعداد انگشت شمارى از مفسران به تفسیر یاد شده اشاره كرده اند . منشأ این تفسیر ، روایتى است كه مرحوم صدوق (ره) در كتاب خصال نقل مى كند كه پیش از بیان پاسخ آن را بیان مى كنیم:

    «هنگامى كه خداوند ، گوسفندى را به جاى ذبح اسماعیل ، براى حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرستاد، حضرت درخواست كرد كه فرزندش را ذبح كند، تا با تحمل غم و اندوه دل پدرى كه به دست خویشتن ، فرزندش را ذبح كرده است درجاتش بالا رود.

    خداوند از او پرسید: محبوب ترین مخلوقاتم نزد تو كیست ؟
    پاسخ داد: «محبوب تر از حبیبت محمد (صلی الله علیه و آله ) نیافریدى.»

    فرمود: «نزد تو ، او محبوب تر است یا خودت ؟»
    گفت : او.
    فرمود: «فرزند او نزد تو محبوت تر است یا فرزند خودت ؟»
    گفت : «فرزند او».

    فرمود: «این كه فرزند او را دشمنانش از روى ستم ذبح كردند ، تو را بیشتر اندوهگین مى سازد یا این كه فرزندت را به دست خود ذبح كنى ؟»

    گفت : «پروردگارا ! ذبح او به دست دشمنانش دلم را اندوهگین كرد.»

    فرمود: «اى ابراهیم ! شخصى از امت محمّد ، فرزندش حسین را بعد از او ، از روى ظلم همچون گوسفند ذبح مى كند و با این كار گرفتار غضب من مى شود.»

    دل ابراهیم اندوهگین شد و ناله و گریه سر داد.

    وحى آمد كه اى ابراهیم ! ناله ات را پذیرفتم و آن را جایگزین ناله و زارى براى فرزندت ـ اگر او را ذبح مى كردى ـ كردم و برایت درجات اهل ثواب بر مصیبت ها را واجب كردم و این همان قول خداوند است كه فرمود: «و فدینـهُ بذبح عظیم .»


    ==========


    با توجه به روایت فوق سه نكته را بیان مى كنیم:


    1 . روایت یاد شده ، ظاهراً از نظر سند مشكلى ندارد. زیرا راویان آن عبارتند از:

    ـ عبدالواحدبن محمدبن عبدوس نیشابورى العطّار (استاد مرحوم صدوق )
    ـ على بن محمدبن قتیبة النیشابورى
    ـ فضل بن شاذان (از اصحاب ائمه (علیهم السلام السلام )) كه همه آنان یا مورد اعتماد و ستایش قرار گرفته اند و یا از اصحاب و بزرگان هستند .

    بر فرض چشم پوشى از سند روایت ، به نظر مى رسد ، روایت یاد شده این مقام را فقط شایسته حضرت سیدالشهداء (علیه السلام ) مى داند.

    توضیح این كه:

    در این صورت عبارت «فدیناه » ، به معناى «عوّضناه » است ; یعنى خداوند مصیبت شهادت امام حسین (علیه السلام ) را ـ كه به دست دشمنانش ذبح خواهد شد ـ ، به جاى مصیبتى كه بنا بود حضرت ابراهیم (علیه السلام ) متحمل شود ، قرار دارد; به این معنا كه حضرت ابراهیم (علیه السلام ) براى بالا بردن درجات خویش مى تواند بر مصیبت امام حسین (علیه السلام ) بگرید; بنابراین ، از این روایت ، هرگز استفاده نمى شود كه امام حسین (علیه السلام ) فدایى اسماعیل شد . این برداشت از روایت ناصحیح است.

    2 . بر فرض كه بتوان امام حسین (علیه السلام ) را به جاى «ذبح عظیم » گذاشت ، با توجه به معناى «فدیناه » مقصود این خواهد بود: از آنجا كه مقام ذبح عظیم كه با گریستن بر آن ، درجات انسان بالا مى رود ، فقط شایسته امام حسین (علیه السلام ) بود، ذبح عظیمى را جایگزین ذبح حضرت ابراهیم (علیه السلام ) كردیم.

    3 . بر فرض پذیرفتن دلالت روایت لسان این گونه از روایات ، تأویل آیات است نه تفسیر ، و تأویل با ظاهر معناى آیات ارتباطى ندارد ، بلكه مربوط به بطون قرآن بوده ، از عهده قضاوت ما خارج است.

    (برگرفته از سایت تبیان - گروه دین و اندیشه - شکوری)

    ----------------------

    پی نوشت‌ها :
    1 . ر .ك : تفسیر كنزالدقائق ، محمدرضا قمى ، ج 11 ، ص 171 ـ 172 ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    2 . ر .ك : خصال ، شیخ صدوق ، ج 1 ، ص 58 ـ 59 ، مؤسسه نشر اسلامى ـ ترجمه آزاد .
    3 . ر .ك : طبقات اعلام الشیعه تا شیخ آغا بزرگ تهرانى ، ج 1 ، ص 205 ، اسماعیلیان
    4 . ر .ك : خصال ، همان ، ص 59 ، حاشیه ، على اكبر غفارى .

    .

    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)

    دلا غافل ز سبحاني چه حاصل

    مطيع نفس و شيطاني چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نميداني چه حاصل


    و ناگهان چه زود دير مي شود، ولي هيچگاه براي شروع دير نيست...




  10. #26
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)






    ابراهیم علیه السلام هنگامی که از آزمایش های پی در پی سربلند
    بیرون آمد و به خوبی آنها را به پایان رساند،
    به مقام امامت رسید.
    هنگامی که در منا در قربانگه یار قربانی خود را حاضر کرد و سراپا تسلیم محض و مالامال از عشق و تعبد شد،
    دل از غیر دوست برداشت و محو جمال و دیدار یار گردید. آن گاه که با عشق و ایثار ذبیح خود، اسماعیل را فدا می کرد،
    از سوی معبود ندا آمد که:
    «هان ای ابراهیم! به خوبی امتحان دادی و اکنون فدیه ای که برایت فرستاده ایم قربانی کن که بیش از این از تو نمی خواستیم».
    در روز عید قربان، ما نیز با رفتن به قربانگاه و بردن قربانی و قربانی کردن،
    این سنت خلیل علیه السلام را تجدید می کنیم و
    عشق به معبود ازلی و تسلیم در برابر اوامرش را به مرحله عمل و تمرین می گذاریم و خلیل وار به زبان می رانیم که
    «خدایا! هم چنان که از ابراهیم خلیلت و موسی کلیمت و محمد حبیبت قبول کردی، این قربانی را از من قبول کن و بپذیر».

    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟



  11. #27
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    moteharak1 پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)





    فضیلت نماز عید قربان در قرآن

    در قرآن و متون روایی مأثور، آیات و احادیثی پیرامون فضیلت برپای داشتن فریضه نماز عیدین، وجود دارد که در ذیل به اختصار اشاره خواهد شد:

    الف) آیات قرآن:

    1.«قد افلح من تزكی و ذكر اسم ربه فصلی»[1]

    به یقین كسی كه پاكی جست (وخود را تزكیه كرد) رستگار شد و (آنكه) نام پروردگارش را یاد كرد سپس نماز خواند در روایت چنین تفسیر شده است «و ذكر اسم ربه فصلی»؛ «قال صلوة الفطر و الاضحی» كه مراد از صلوة نماز عید قربان و عید فطر است.[2]

    2. فصل لربك وانحر:[3] پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی كن. در این آیه امر شده‌است به نماز عید و امر هم دلالت بر وجوب دارد. مراد از صلوه هم طبق گفته مفسران و روایت پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز عید قربان است.[4] آیات مذكور در عین حال كه لزوم نماز عیدین را می رساند متضمن فضائل آنها نیزرمی باشد چرا كه آیه اول می‌گوید رستگاری از ان كسی است كه خود را پاكیزه كرد (یا قربانی نمود) و نماز عید برگزار نمود و در آیه دوم با توجه به اینكه مراد از كوثر فاطمه زهراء ـ سلام الله علیه ـ می‌باشد، به شكرانه این نعمت عظیم بهترین تشكر از خدا این است كه نماز عید و قربانی انجام شود. (و یا نماز گذارد و هنگام نماز برای تكبیر دستها را بالا بیاورد.)[5]

    ب) روایات:

    روایات این بخش در دو قسمت بیان می شود.


    بخش اول: ضرورت و لزوم نماز عیدین

    1. نماز عید فرض و واجب است. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «صلوة العیدین فریضه»[6]

    2. علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: «لا تجسوا النساء عن الخروج فی العیدین فهو علیهن واجب»[7] زنها را از رفتن در نماز عیدین منع نكنید چرا كه نماز عید بر آنها لازم (و ثابت) است.

    منتهی روایات بسیاری آورده شده است كه لزوم نماز عیدین را مشروط به وجود امام معصوم ـ علیه السّلام ـ نموده است از جمله امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: «لا صلوة یوم الفطر و الضحی الا مع امام»[8] نماز عید فطر وعید قربان بدون وجود امام (معصوم) لازم نیست.

    بخش دوم: فضیلت نماز و روز عیدین

    1. روز گرفتن جائزه: پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «اغدوا الی جوائزكم... ثم قال هو یوم الجوائز» ای مؤمنان صبح عید بدنبال گرفتن جوائز خود باشید، ای جابر جوائز الهی مانند جوائز شاهان نیست، آنگاه فرمود روز عید روز گرفتن جائزه است.[9] در روایت دیگر فرمود: «الیوم الذی یثاب فیه المحسنون» روزی كه خوبان در آن روز پاداش و ثواب دریافت می‌كنند.[10]
    2. روز اجتماع مسلمین: امام هشتم ـ علیه السّلام ـ فرمود: روز عید فطر عید قرار داده شده تا مردم در آن روز گرد هم آمده، نعمتهای خدا را ستایش گویند، آن روز، روز عید، دادن زكات، روز تضرع و زاری و روزی است كه خوردن و نوشیدن حلال است.[11]

    3. همچون روز قیامت: علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: روز عید فطر روزی است كه به نیكان ثواب داده می‌شوند و بدان زیانكار می‌شوند، آن روز شبیه‌ترین روز به روزقیامت شما است پس هنگام خروج از منزل به سوی مصلی به یاد آن لحظه باشید كه از قبرها به سوی پروردگار خروج می‌كنید و در لحظه ایستادن به نماز در مصلی به یاد آن وقتی باشید كه در پیشگاه الهی قرار می‌گیرید و در لحظه برگشت بسوی خانه‌ها به یاد برگشتن بسوی بهشت یا جهنم باشید.[12]

    4. بخشیدن گناهان: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:«هنگامی كه به سوی نماز عید خارج شدید، خداوند براین مسئله اگاهی دارد و می‌فرماید: (عبادی لی صمتم و لی صلیتم عودوا مغفورا لكم)»[13]

    5. روز عطای فراوان و بخشش بزرگ: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این رابطه فرمود: «ان الملائكة یقومون یوم العید علی افواه السكه و یقولون اغدوا الی رب كریم یعطی الجزیل و یغفر العظیم.»[14]

    فرمود: ملائكه روز عید بر لبان انسانهای ساكت قرار گرفته و یا در مسیر مردم ایستاده می‌گویند بر پروردگار كریم صبحگاه وارد شوید كه عطای فراوان و بخشش زیاد دارد.

    پي نوشت :
    [1] . اعلی/ 15 - 16
    [2] . بحار الانوار، پیشین، ج 87، ص 348.
    [3] . كوثر/ 2.
    [4] . بحار الانوار، پیشین، ج 78، ص 349.
    [5] . تفسیر صافی، پیشین، ج 5، ص 383.
    [6] . وسائل الشیعه، پیشین، ص 94، روایت 1 و 4.
    [7] . بحار الانوار، پیشین، ج 87.
    [8] . وسائل الشیعه، پیشین، ج 5، ص 96، روایت 1 و 2 و 3 و 4.
    [9] . وسائل الشیعه، پیشین، ج 5، ص 140.
    [10] . همان، ص 140، روایت3.
    [11] . همان، ص 141، روایت 4.
    [12] . همان، ص 141، روایت 1.
    [13] . مستدرك الوسائل، پیشین، ج 6، ص 121.
    [14] . همان، ج 6، ص 154.


    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكر


  13. #28
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    moteharak1 پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)






    عيد قربان; روز قربانى کردن وجود نفسانى


    حج يعنى عرفه و عرفات با شکوه ترين جلوه هاى حضور .

    عيد قربان عيد رهايى از تعلقات دنيوى و هر آنچه غيرخدايى است محسوب مى شود. در اين روز حج گزار، اسماعيل وجود را قربانى مى کند تا سبکبال شود و با ره توشه اى عظيم به سفر آخرت عزيمت کند.

    عيد قربان مصادف با روز دهم ذيحجه از اعياد بزرگ مسلمانان به شمار مى رود و از جمله تعطيلات رسمى مسلمانان است که از يک تا چهار روز جشن گرفته مى شود. حاجيان در اين روز پس از به پايان رساندن مناسک حج، حيوانى را ذبح مى کنند و پس از قربانى آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود، مانند نگاه کردن در آينه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال مى شود.

    مراسم قربانى تنها براى کسانى که زائران خانه خدا در موسم حج بوده اند، واجب و ضرورى است.

    بنابراين روزى را که پس از انجام وظايف سنگين حج، به عنوان جايزه الهى و اتمام احرام پيش مى آيد عيد تلقى مى کنند. عيد قربان ريشه در دوران ما قبل تاريخ بشر دارد، انسان اوليه که از فهم طبيعت عاجز بود، براى به دست آوردن ترحم خدايان دست به قربانى کردن حيوانات و انسانها مى زد. اين رسم نزد همه ملل و اديان به اسامى مختلف موجود بوده و اين سنت طولانى بشرى در اسلام نيز پذيرفته شده است.

    همچنين در اين روز مستحب است که نماز دو رکعتى عيد قربان در فاصله زمانى طلوع آفتاب روز عيد تا ظهر اقامه شود.صحراى عرفه، جايى که "سعي" مسافران "صفا" را در صعود به خويشتن به خاطر سپرده است و جغرافياى آن محدود به يک نقطه از خاک نيست همه جا حريم يار است و هرکه با يار باشد بر بال عرفه به ارتفاع معرفت صعود مى کند. تمامى کسانى که در حج شرکت کرده اند، مى بايست از ظهر روز عرفه تا غروب آفتاب، در صحراى عرفات بمانند.

    در برخى از روايات حج عبارت از "عرفه " دانسته شده و اين نهايت اهميت اين وقوف را در اين صحرا مى رساند. به گزارش مهر، فضاى عرفات که خارج از حدود حرم است، هيجده کيلومتر مربع مى باشد و از اين جهت قابل قياس با منا نيست که فضاى آن تا يک چهارم فضاى عرفات است. بنابراين، اسکان حجاج در عرفات و حتى استقرار ماشين هاى آنها نيز ممکن است.

    اين صحرا به صورت محدوده اى داخل يک رشته کوه است که به صورت نعل اسب، عرفات را محاصره کرده و سمت مکه آن کوهى وجود ندارد. تعداد زيادى از زائران، بر کوه رحمت "جبل الرحمه" بالا مى روند و به خصوص طرف عصر، اين کوه چندان از حجاج سفيد پوش پر مى شود که از فاصله دور مانند يک کوه برفى خودنمايى مى کند.

    با اين حال، در متون مذهبي، اشاره به صعود روى کوه رحمت نشده و ثوابى هم براى آن ننوشته اند.همرنگى شگفتى که ميان زائران وجود دارد و مرزها و نژادها و تفاوت ها را در مى نوردد، يکى از زيباترين و با شکوه ترين جلوه هاى حضور در عرفات است.

    مناجات بسيارى از زائران، به ويژه آنانکه تک تک در اين گوشه و آن گوشه با خداى خويش راز و نياز مى کنند، از ديگر مظاهر اين ساعات نورانى و سفيد و رحمت در عرفات است.روز نهم ذيحجه روز عرفه است، روزى که زائران سپيده دم صبح راهى عرفات شدند تا در جوى مملو از ايمان، خشوع و خضوع استغفار کرده و ارکان اصلى حج را به جا آورند. زائران در روز نهم ذيحجه، روز عرفه، آداب و رسوم و مناسک دينى خود را به جا مى آوردند.

    صحراى عرفات در ۲۱ کيلومترى شمال مکه واقع شده و تپه کوچکى است که حدود ۲۵۰ متر از سطح دريا بالاتر و کوهها آن را احاطه کرده اند. در اين روز حجاج بيت الله الحرام استغفار مى کنند و پاک و عارى از هر گناه مى شوند، همچون کودکى که تازه زاده شده است.

    در اين روز صداى دعا و انابه بنده به درگاه احديت قطع نمى شود و استغاثه بنده از پروردگارش تا عرش مى رود. زائران پس از اداى نماز ظهر و عصر در عرفات مانند سنت پيامبر اکرم (ص) رو به قبله ايستاده، تا زمان غروب خورشيد اين حالت را حفظ، به دعا خوانى خود ادامه مى دهند و به تفکر و تامل در اعمال خود پرداخته و توبه و انابه سر مى دهند.

    آنها پس از وقوف در عرفات از طلوع خورشيد تا غروب، به سوى مزدلفه براى شب زنده دارى رفته و در آنجا بيتوته مى کنند و به عبادت و راز و نياز مى پردازند. آنها نماز مغرب و عشا را در مزدلفه به جا مى آورند و تا صبح عيد قربان شب زنده دارى کرده و به دعا و مناجات مى پردازند.

    زائران خانه خدا ۱۰ ذيحجه بار ديگر به منى باز مى گردند تا قربانى کنند، رمى جمرات و مراسم عيد قربان را برگزار کنند تا حج آنها کامل شده و نام حاجى را بر خود نهند.

    رمى جمرات را طى سه روز متوالى ( ايام تشريق) انجام مى دهند. در نيمه هاى شب ضعيفان، زنان، پيران و بيماران آنگونه که پيامبر اکرم(ص) به اين گروه اجازه داده بود، رمى جمرات را به جا مى آورند و بقيه تا صبح فردا صبر کرده و دعا مى خوانند و به عبادت مى پردازند. سپس مناسک حج به پايان مى رسد و به منظور طواف افاضه و خارج شدن از احرام به مکه مى روند.



    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  14. تشكرها 2


  15. #29
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)






    حکمت انجام قربانی،
    تقرب و تعالی قربانی کننده و تقوای او به سوی خداست؛
    چرا که بنا به فرموده خداوند، از پوست و گوشت قربانی چیزی به خدا نمی رسد
    و در واقع آنچه قبول می شود،
    تقواست.
    بنابراین، قربانی آن گاه مورد پذیرش حق تعالی است که با تقوا و نیت خالص و پاک انجام شده و روح این عمل تقرب به خدا باشد؛ چرا که هیچ عملی بدون تقوا پذیرفته نیست.
    از سوی دیگر، عملی که همراه با تقوا باشد، ولی عمل کننده آن در غیر این عمل، تقوای الهی را رعایت نکند، اگر چه این عمل از او پذیرفته است،
    اما آن گونه که شایسته است،
    مورد پذیرش قرار نمی گیرد؛
    زیرا خداوند عملی را می پذیرد که همه مراتب وجودی و شئون عامل آن، چه در این عمل و چه در اعمال دیگر بر پایه تقوا باشد.
    حقیقت قربانی نیز تقواست،
    نه گوشت و خون آن.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. تشكر


  17. #30
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)





    در روز عید قربان،
    روز عشق و ایثار،
    نغمه توحید سر می دهیم و همگان،
    همه وجود خود را در کف نهاده،
    با دل و زبان،
    یکدل و یکپارچه زمزمه می کنیم و با ابراز عشق و ایمان به معبود عالمیان و اظهار تسلیم و اطاعت در پیشگاه او،
    غیر او و جز او را در مقابلش هیچ و پوچ می شماریم و با این اعتقاد و ایمان به آن همه نعمت های بی پایان الهی،
    شکر و سپاس می گوییم و بدین وسیله بینش صحیح خود را عرضه می داریم.
    با این قدردانی صحیح از مواهب و نعمت های مادی و معنوی،
    اعلام می کنیم که عمل و حرکتی به جز عمل صالح و حرکت عاقلانه و خدایی انجام نخواهیم داد و همه چیز را در برابر مقصود و مقصد پروردگار جهان،
    کوچک و او را بزرگ تر از هر وصف و شأن می دانیم؛ که: اللّه اکبر.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه عيد سعيد قربان*~.*._.*.~*.•´¯)



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  18. تشكر


صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •