❀❀ آیات حجاب ❀❀ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
❀❀ آیات حجاب ❀❀
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 17 , از مجموع 17
  1. #11
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سيرى در آيات حجاب




    مرحله پنجم:
    از آياتى كه پيش از اين, از آنها سخن گفته شد, روشن شد كه زنان قسمتهايى از بدن خود را كه پيش از نازل شدن آيه حجاب نمى پوشانده اند, لازم نيست آنها را در برابر خويشاوندان دوازده گانه مطرح شده در آيه 30 سوره نور, بپوشانند. ولى از آيات به دست نيامد كه حكم آن جاهايى را كه پيش از آيه حجاب مى پوشانده اند, اكنون چيست و در برابر اين دوازده گروه چه بايد بكنند؟
    در مثل, آيا مادر مى تواند تمامى بدن غير از عورت را در برابر فرزند بالغ خود نمايان كند؟
    آياخواهر مى تواند تمامى بدن, غير از عورت را در برابر برادر بالغ خود نمايان كند؟
    از آيات مورد بحث, روا بودن آشكار ساختن سينه, شكم, كمر, ساق پا و رانها و مانند آن در برابر مَحْرَمْها به دست نيامد.
    اكنون مى خواهيم بگوييم: از ظاهر قرآن مجيد, به دست مى آيد كه حاضر شدن زن, با لباس نامناسب و نماياندن, شكم, سينه, ران و… در برابر خويشان نسبى, بى چون و چرا, حرام است. خداوند در آيه 58 ـ 59 سوره نور مسأله را مطرح فرموده و حتى ورود بدون اجازه به اتاق پدر و م ادر را, ممنوع فرموده است:
    (يا ايها الذين آمنوا ليستأذنكم الذين ملكت ايمانكم والذين لم يبلغوا الحلم منكم ثلث مرّات من قبل صلوة الفجر وحين تضعون ثيابكم من الظهيرة ومن بعد صلوة العشاء ثلث عوراتٍ لكم ليس عليكم ولاعليهم جناح بعدهنَّ طَوّافون عليكم بعضكم على بعض كذلك يبيّن اللّه لكم ال آيات واللّه عليكم حكيم.)
    اى آنان كه ايمان آورده ايد, غلامان و كنيزان زر خريد شما و كودكان نابالغ, [براى وارد شدن به اتاق شما] بايد سه وقت از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح, هنگامى كه لباسهاى خود را هنگام ظهر در مى آوريد و پس از نماز عشا. اين سه وقت, عورت است از براى شما. برشم ا و بر آنان, غير از اين سه وقت, گناهى نيست. شمارى از شما بر شمارى ديگر وارد شونده و گردش كننده اند اين چنين خداوند آيات خود را براى شما بيان مى كند و خداوند, داناى حكيم است.
    (واذا بلغ الاطفال منكم الحُلُم فليستأذنوا كما استأذن الذين من قبلهم كذلك يبيّن اللّه لكم آياته واللّه عليم حكيم.)
    هنگامى كه كودكان شما به سن بلوغ رسيدند, بايد از شما اجازه بگيرند, همان گونه كه پيشينيان آنان اجازه مى گرفتند. اين چنين خداوند آيات خود را براى شما, بيان مى كند. خداوند داناى حكيم است.
    آيه مى فرمايد كودكان نابالغ, در سه نوبت, براى ورود به اتاق پدر و مادر اجازه بگيرند. حال, كودكان بالغ چطور؟ اينان, بايد در هر حال, اجازه بگيرند, چه در اين سه نوبت و چه در وقتهاى ديگر.
    با اين كه در وقتهاى ديگر, احتمال برهنگى و… مادر يا به كلى وجود ندارد, يا بسيار كم پيش مى آيد, چرا كودك بالغ براى ورود به اتاق پدر و مادر, بايد اجازه بگيرد؟ اين بدان جهت است كه در ديگر وقتها نيز احتمال دارد جاهايى از مادر كه عورتين نيست, ولى از زينتهاى نه ان به شمار مى روند, پيدا باشند كه تنها براى همسر ديدن آنها رواست و براى غيرهمسر ناروا.
    بنابراين, مفهوم آيه 58 و صريح آيه 59, كه واجب بودن اجازه را براى فرزند بالغ بيان مى كنند, با ملازمه عرفى, به حرام بودن نظر به زينتهاى باطنى مادر و حرام بودن نماياندن زينتهاى پنهان بر مادر, دلالت دارد.
    اگر كسى بگويد احتمال دارد كه عورتين مادر در آن سه وقت ديگر نيز آشكار باشد; از اين روى بايد كودكان بالغ وارد نشوند!
    مى گوييم: احتمال نمايان بودن عورتين مادر در غير سه نوبت ياد شده, با جايز بودن ورود كودكان نابالغ, بدون اجازه, سازگار, نيست.
    بله اگر دليل قوى از روايات به جايز بودن ظاهر شدن مادر با لباس زير, در بين فرزندان پيدا كرديم, كه بسان نص بود, آن گاه, چاره اى نيست, بايد واجب بودن اجازه را براى امور ديگر بدانيم. ولى در بحث روايات خواهد آمد, كه چنين دليل قوى و روشنى وجود ندارد.
    نكته: خداوند در آيه 31 سوره نور, دوازده گروه را استثناء كرد و نتيجه اين شد كه بر زن لازم نيست خود را در برابر اين گروهها بپوشاند; امّا در آيه 58 همان سوره, تنها بر دو دسته واجب كرد كه در سه وقت ياد شده, اجازه بگيرند و در ديگر وقتها, همگان بايد اجازه بگير ند. از اين روى, اين پرسش به ذهن مى آيد:
    دليل استثناهاى دوازده گانه در آن جا و دوگانه در اين جا چيست؟
    پاسخ: در اين جا دو گروه را استثناء كرد:
    1. ملك يمين. اين خود, بحث دارد كه آيا غلام و كنيز را در بر مى گيرد, يا نه, تنها كنيز را در بر مى گيرد؟ آيا بالغان را در بر مى گيرد, يا نابالغان را نيز در بر مى گيرد؟ از آن جا كه هيچ كدام از انواع برده در زمان ما وجود خارجى ندارند, از بحث درباره آن, خوددا رى مى شود.
    2. كودكان غيربالغ خود انسان, نه هر كودك غيربالغ.
    اين گروه مى تواند به تمامى بدن مادر, غير از عورت نگاه كند و پوشاندن بدن, به غير از عورت, در برابر اينان, واجب نيست; از اين روى مى توانند بدون اجازه, مگر در سه نوبت ياد شده, به اتاق پدر و مادر, وارد شوند.
    ولى همين گروه و همين كودكان نابالغ, وقتى به سن بلوغ رسيدند, بايد براى وارد شدن به اتاق پدر و مادر, در همه گاه اجازه بگيرند, چون چه بسا, ران و سينه و پاهاى مادر عريان باشد.
    در اين جا, معناى يك قيد و كلمه اى كه در آيه ذكر شده و مفسران به طور معمول آن را معنى نكرده و از آن گذشته اند, روشن مى شود.
    آيه 60 سوره نور چنين بود:
    (واذا بلغ الاطفال منكم الحلم, فليستأذنوا كما استأذن الذين من قبلهم.)
    (من قبلهم) در آيه شريفه به چه كسانى اشاره دارد؟ از كلام مفسران, مطلب روشنى به دست نمى آيد, ولى با توجه به آيه 31 همين سوره كه دوازده گروه استثنا شدهو, دوازدهمين كودكى بود كه بر عورتهاى زنان آگاهى نداشت, روشن مى شود, كودكان در آيه 58, از گرفتن اجازه بخشود ه شدند, مگر زمانى كه به سن بلوغ برسند كه در اين صورت, بايد اجازه بگيرند, همان گونه كه (الذين من قبلهم); يعنى يازده گروه قبلى, اجازه مى گرفتند. بنابراين, روشن مى شود كه مراد از (من قبلهم) گروههاى يازده گانه قبلى است.
    البته استثنا بودن زوج و زوجه از اجازه گرفتن و نگاه كردن, به خاطر آيات سوره مؤمن و معارج است و اشكالى به كليت بحث ما, وارد نمى سازد.
    ❀❀ آیات حجاب ❀❀
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. تشكر

    parsa (13-01-1389)

  3. #12
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سيرى در آيات حجاب




    روايات:
    حال كه بحث از آيه 58 و 59 شد و زواياى گوناگون آن دوروشن گرديد, رواياتى را به عنوان تأييد كننده كه در ذيل دو آيه, 58 و 59 آورده شده, يادآور مى شويم:
    1.امام صادق(ع) مى فرمايد:
    (يستأذن الذين ملكت ايمانهم والذين لم يبلغوا الحلم منكم ثلاث مرّات.كما امركم اللّه عزّوجلّ ومن بلغ الحلم فلا يلج على امّه و لاعلى اخته ولا على خالته ولا على ماسوى ذلك الاّ باذن فلا يأذنوا حتى يسلموا و السّلام طاعة اللّه عزّوجلّ.)58
    ملك يمين هاى شما و فرزندان نابالغ شما,همان گونه كه خداوند امر فرموده به شما, در سه نوبت اجازه مى گيرند.هركس به سن بلوغ رسيد,به هيچ روى,بر مادر,دختر, خاله و غير اينان, بدون اجازه وارد نمى شود.و اجازه نمى دهند, تا سلام كند;زيرا سلام, پيروى از خداوند است. 2.روايتى ديگر,همانند اين روايت,از امام باقر(ع) رسيده است.59
    3.در الدرالمنثور روايتهاى, بسيارى در اين باب نقل شده, از جمله:
    (راوى از پيامبر(ص) مى پرسد:آيا براى وارد شدن بر مادرم,بايد اجازه بگيرم؟
    حضرت مى فرمايد:بله.
    راوى مى پرسد:با مادرم در يك اتاق زندگى مى كنم, آيا براى وارد شدن بر ايشان, بايد اجازه بگيرم؟
    پيامبر(ص) مى فرمايد: اجازه لازم است.
    راوى مى گويد: من خدمتگزار مادرم هستم, آيا هر گاه وارد مى شوم, بايد اجازه بگيرم؟
    حضرت فرمود: آيا دوست دارى وى را برهنه ببينى؟
    گفت: نه.
    فرمود: پس اجازه بگير و وارد شو.)60
    اين روايت, با دو سند: (ابن جرير عن زيد بن اسلم, انّ رجلاً سأل النبى) و (ابن جرير و بيهقى عن عطاء بن يسار: انّ رجلا قال يا رسول اللّه.) نقل شده است.
    روايت نشان مى دهد كه اجازه گرفتن براى اين است كه مادر, برهنه ديده نشود. عريان در اين جا, اعم است از برهنگى كامل كه حتى عورتين او ديده شود, يا نيمه برهنگى كه سينه, شكم, ران و… ديده شود. ولى به قرينه رواياتى كه از ابن مسعود و حذيفه, نقل شد: (ان لم تفعل راي ت منها ما تكره) يا (ما على كل احيانها تحب ان تراها) معلوم مى شود كه مراد از برهنگى در حديث نبوى, برهنگى كامل نيست و روايات, تاييد كننده همان چيزى است كه از آيه برداشت شده.
    ❀❀ آیات حجاب ❀❀
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. تشكر

    parsa (13-01-1389)

  5. #13
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سيرى در آيات حجاب




    خلاصه بحث:
    1. حكم حجاب, كم كم و به مرور زمان, نازل شد و از خانه پيامبر اسلام(ص) شروع شد و سپس به ديگر خانه ها و خانواده ها سريان يافت.
    2. حجاب براى سالم ماندن روح انسانها قرار داده شده است: (ذلكم اطهر لقلوبكم وقلوبهنّ).
    3. جلباب (= چادر) افزون بر تكليف, حقى بوده براى خانمهاى پاكدامن كه در ابتداء, جنبه حق بودن آن برترى داشته است.
    4. پيش از آمدن حكم حجاب, زنان , غير از سروگردن, گريبان و دستها را تا حدود آرنج, باقى بدن خود را مى پوشانده اند. ظاهر بودن كمر, سينه, رانها و… رايج نبوده است. بنابراين, گروههاى استثناء شده, همان جاهايى كه به طور معمول نمى پوشانده اند مجاز هستند كه نگاه كن ند و جايز بودن نگاه كردن به رانها, سينه, ساقهاى پا و… از آيه به دست نمى آيد.
    5. حكم حجاب, حكم فراگير است و گروههاى استثناء شده به خاطر ضرورت و… بوده است.
    6. اصل در مسأله حجاب, جداسازى كامل محيط مرد و زن از يكديگر است, به گونه اى كه هر دو بتوانند در جامعه به كار و تلاش بپردازند و تماسها و برخوردها دراندازه بسيار كمى باشد.
    7. حجاب و پوشش, مسأله اى شخصى است و بازشناسى (ماظهر) و ضرورتها به عهده خود افراد است و از اين آيات حكم و وظيفه اى براى مسؤولان امر و متوليان امور روشن نشد.
    8 . در اين آيات هيچ بحثى درباره (مادر همسر) مطرح نشد و از هيچ يك از واژگان آيات روشن نشد كه داماد مى تواند به مادر همسر خود نگاه كند.
    بله, از آيه 23 سوره بقره روشن مى شود: ازدواج با مادر همسر حرام است, همان گونه كه ازدواج با مادر, خواهر, دختر, عمه, خاله, دختر برادر و دختر خواهر حرام است, ولى ملازمه اى بين حرام بودن ازدواج با حلال بودن نگاه كردن وجود ندارد
    ❀❀ آیات حجاب ❀❀
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. تشكر

    parsa (13-01-1389)

  7. #14
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سيرى در آيات حجاب




    پى نوشتها:
    1. سوره (احزاب), آيه 53.
    2. همان, آيه 32 ـ 33.
    3. تفسير (مجمع البيان), امين الاسلام طبرسى, ج7 ـ 368/8.
    4. سوره (احزاب), آيه 55.
    5. (وسائل الشيعه), ج14, باب 129, از ابواب مقدمات النكاح, ج171/1 ـ 172.
    6. همان, ح4.
    7. تفسير (مجمع البيان), ج7 ـ 368/8.
    8. تفسير (روح المعانى), آلوسى بغدادى, ج107/12, دار احياء التراث العربى, بيروت.
    9. سوره (احزاب), آيه 59.
    10. همان, آيه 6.
    11. همان, آيه 32.
    12. تفسير (الدر المنثور), سيوطى, ج221/5.
    13. همان.
    14. همان.
    15. همان.
    16. همان.
    17. (نهج البلاغه), صبحى صالح, نامه 31, آخر نامه.
    18. تفسير على بن ابراهيم قمى, ج196/2.
    19. تفسير (روح المعانى), ج127/12.
    20. تفسير (الدرالمنثور), ج221/5.
    21. تفسير (روح المعانى), ج127/12.
    22. تفسير (مجمع البيان), ج7 ـ 369/8.
    23. تفسير (الميزان), علامه طباطبايى, ج339/16.
    24. تفسير (الكاشف), محمد جواد مغنيه, ج239/6.
    25. (قاموس قرآن), سيد على اكبر قرشى, ماده جلباب, دار الكتب الاسلاميه.
    26. (بحارالانوار), علامه مجلسى, ج55/10, ح2.
    27. همان, ج32,تحقيق محمد باقر محمودى,237,ح190 وزارت ارشاد.
    28. همان, ج227/41, ح37.
    29. همان, ج233/75, ح1.
    30. همان, ج11/78, ح70.
    31. همان, ج35/68, ح74.
    32. همان, ج76/79, ح5.
    33. سوره (احزاب), آيه 60.
    34. تفسير (الكاشف), محمد جواد مغنيه, ج239/6.
    35. تفسير (الميزان), ج339/16.
    36. تفسير (روح المعانى), ج127/12.
    37. تفسير (الكشاف), ج560/3.
    38. (فروع الكافى), ج290/7, ح1, دارالتعارف للمطبوعات, بيروت.
    39. همان291/, ح5.
    40. (تاريخ قرآن), دكتر محمد راميار674/, اميركبير.
    41. همان672/.
    42. تفسير (مجمع البيان), ج7 ـ 130/8.
    43. تفسير (نورالثقلين), ج588/3; (كافى), ج521/5, ح5.
    44. تفسير على بن ابراهيم قمى, ج101/2.
    45. تفسير (روح المعانى), ج204/10, دارالفكر, بيروت.
    46. (الدر المنثور), ج42/5.
    47. تفسير (نورالثقلين), ج589/3, ج590/95, ح105.
    48. همان590/, ح103.
    49. تفسير (الدرالمنثور), ج42/5.
    50. تفسير (مجمع البيان), و ديگر تفسيرها, ذيل آيه.
    51. تفسير (نورالثقلين), ج588/3, ح93.
    52. تفسير (روح المعانى), ج209/10.
    53. سوره (مؤمنون), آيه 1 ـ 6.
    54. تفسير (مجمع البيان), ج7 ـ 138/8.
    55. همان.
    56. سوره (احزاب), آيه 32.
    57. تفسير (على بن ابراهيم قمى), ج101/2; تفسير (نورالثقلين), ج592/3, ح119.
    58. تفسير (نورالثقلين), ج621/3, ح229.
    59. همان622/, ح231.
    60. تفسير (الدر المنثور), ج75/5.
    ❀❀ آیات حجاب ❀❀
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. تشكر

    parsa (13-01-1389)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    moteharak1 ❀❀ آیات حجاب ❀❀






    آیات حجاب


    آیات مربوط به حجاب و پوشش بانوان در دو سوره آمده است، یكی سوره نور و دیگری سوره احزاب.

    در سوره نور آیه مربوط به حجاب، آیه 31 می باشد. چند آیه قبل از آن وظیفه اجازه خواستن برای ورود در خانه‏ها بیان شده است كه ترجمه آیه:

    به زنان با ایمان بگو: چشم‏های خود را فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمایند و اطراف روسری‏های خود را آشكار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدر شوهرانشان

    قرآن در این آیه به حجاب كه از ویژگی زنان است، ضمن سه جمله اشاره فرموده:

    1- آن‏ها نباید زینت خود را آشكار سازند، جز آن مقدار كه طبیعتاً ظاهر است:

    ولا یبدین زینتهن الاّ ما ظهر منها بنابراین زنان حق ندارند زینت‏هایی را كه معمولاً پنهانی است، آشكار سازند، هر چند اندامشان نمایان نشود. به این ترتیب آشكار كردن لباس‏های زینتی مخصوصی كه زیر لباس عادی یا چادری پوشند، مجاز نیست، چرا كه قرآن از ظاهر ساختن چنین زینت هایی نهی كرده است

    2- دومین حكمی كه در آیه بیان شده، این است كه آن‏ها باید خمارهای خود را بر سینه‏های خود بیفكنید:
    ولیضربن مخمرهن علی جیوبهن خمر جمع خمار (بر وزن حجاب) در اصل به معنای پوشش است، ولی معمولاً به چیزی گفته می شود كه زنان با آن سر خود را می پوشانند (روسری) و جیوب جمع جیب (بر وزن غیب) به معنای یقه پیراهن است كه از آن تعبیر به گریبان می شود. گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می گردد.

    از این جمله استفاده می شود كه زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسری خود را به شانه‏ها یا پشت سر می افكندند، به طوری كه گردن و كمی از سینه آن‏ها نمایان می شد. قرآن دستور می‏دهد روسری خود را بر گریبان خود بیفكنند، تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه كه بیرون است، مستعد و پنهان گردد
    3- در سومین حكم، مواردی را بیان می كند كه زنان می توانند در آن جا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشكار سازند كه دوازده مورد است.(1)

    آیه دیگر آیه 59 و 60 سوره احزاب است :

    ترجمه:
    ای پیغمبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو كه جلباب‏ها (روسری یا چادرهای) خویش را به خود نزدیك‏تر سازند. این كار برای این كه شناخته شوندو مورد اذیّت قرار نگیرند، نزدیكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است
    بحثی كه در این آیه مطرح است، راجع به مفهوم جلبابی است كه به چه نوع لباس می گویند

    كلمات مفسران و لغویین مختلف است و به دست آموردن معنای صحیح كلمه دشوار است

    در المنجد می نویسد: جلباب پیراهن یا لباس گشاد است. در مفردات راغب می نویسد: الحلابیب: القُمُص و الخُمُر؛ یعنی پیراهن و روسری .(2)

    قاموس می نویسد: جلباب عبارت است از پیراهن و یك جامه گشاد و بزرگ، كوچك‏تر از ملحفه و یا خود ملحفه (چار مانند) كه زن به وسیله آن تمام جامه‏های خویش را می پوشد یا روسری.(3)

    تفسیر مجمع الیان می گوید: جلباب عبارت است از روسری كه در موقع خروج از منزل به كار برده می شود و سر و صورت را با آن می پوشانند .(4)

    بنابراین معنای جلباب از نظر مفسّران روشن نیست. آن چه صحیح‏تر به نظر می رسد، این است كه در اصل لغت، كلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می شد، ولی غالباً در مورد روسری هایی كه از رو سری بزرگ‏تر و از ردا كوچك‏تر بوده، به كار رفته است.


    برخی آن را مانند چادر امروزی معنا كرده‏اند.

    ظاهراً دو نوع روسری برای زنان بوده است: یك نوع روسری‏های كوچك كه آن‏ها را "خمار" یا مقنعه می‏نامیده و معمولاً در داخل خانه از آن‏ها استفاده می كرده‏اند.

    نوع دیگر روسری‏های بزرگ كه مخصوص خارج منزل بوده و این معنا با روایاتی كه در آن‏ها لفظ جلباب ذكر شده سازگار است، مانند روایت عبداللَّه حلبی كه مضمونش این است كه در مورد زنان سالخورده جایز است خمار و جلباب را كنار بگذارند و نگاه به موی آن‏ها مانعی ندارد. از این جمله فهمیده می شود كه جلباب و سیله پوشانیدن موی سر بوده است.


    پی نوشت‏ها:

    1. تفسیر نمونه، ج 14، ص 438.

    2. مفردات راغب، ص 93، چ دارالكتب العلمیه، قم.

    3. قاموس المحیط، فیروزآبادی، چ بیروت،، ج 1، ص 173.

    4. مجمع البیان، طبرسی، ج 8، ص 181.


    ❀❀ آیات حجاب ❀❀

  10. تشكر

    آسیه سادات (29-08-1389)

  11. #16
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض آیات حجاب در قرآن کریم - آیات سوره احزاب




    آیات اصلی مربوط به وظیفه پوشش همان آیات سوره نور است. آیاتی چند هم در سوره احزاب است که می توان آنها را در حاشیه این مطلب ذکر کرد. قسمتی از این آیات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت دیگر دستورهائی است که درباره حفظ حریم عفاف وارد شده است.
    اما قسمت اول: «یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا* و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی و اقمن الصلوة و آتین الزکوة و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب/ 32 و 33)؛ در این دو آیه، مخاطب، زنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشند: ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید - اگر پرهیزکار باشید - مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوت آلود به کار نبرید که موجب طمع بیماردلان گردد. به خوبی و شایستگی سخن بگوئید. در خانه های خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بیرون نشوید. مقصود از این دستور زندانی کردن زنان پیغمبر در خانه نیست، زیرا تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله زنان خود را با خود به سفر می برد و آنان را از بیرون شدن از خانه منع نمی فرمود مقصود از این دستور آنست که زن به منظور خودنمائی از خانه بیرون نشود و مخصوصا در مورد زنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این وظیفه سنگینتر و مؤکدتر است.

    آیه 53 سوره احزاب چنین است: «یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذلکم کان عندالله عظیما»؛ عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاقهای پیغمبر می شدند. زنهای پیغمبر صلی الله علیه و آله هم در خانه بودند. آیه نازل شد که اولا سرزده و بدون اجازه وارد خانه پیغمبر نشوید، و اگر برای صرف غذا دعوت شدید به موقع بیائید و بعد هم برخیزید و بروید و به قصه گوئی و صحبتهای متفرقه وقت نگیرید، زیرا این امور پیغمبر را ناراحت می کند و او شرم می کند شما را از خانه خود بیرون کند ولی خدا از شما شرم نمی کند. و ثانیا وقتی می خواهید چیزی از زنان پیغمبر بگیرید، از پشت پرده بخواهید بدون اینکه داخل اتاق شوید. این کارها برای پاکیزگی دل شما و دل آنها بهتر است. شما نباید پیامبر را آزار دهید و نه زنان او را پس از درگذشت پیغمبر به زنی بگیرید، که این کارها در نزد خدا بزرگ است.


    ❀❀ آیات حجاب ❀❀

  12. #17
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در این آیه، کلمه " حجاب " ذکر شده است. همانطوری که قبلا گفتیم در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است. دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور " پوشش " است که مورد بحث ما می باشد. دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد. طبق این دستور، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود، بلکه اگر چیزی می خواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند. این مسأله ربطی به بحث " پوشش " که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب " نامیده می شود، ندارد. جمله: «ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن» مانند جمله: «و ان یستعففن خیر لهن؛ و عفت ورزیدن برای آنان بهتر است.» که در آیه 61 از سوره نور آمده است، دلالت می کند که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است. همانطور که گفتیم: رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است، نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد.

    منبع: موسسه فرهنگی جام طهور
    ❀❀ آیات حجاب ❀❀

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •