╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬
صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 68
  1. #41
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬







    ادامهخطبه بدون الف مولاى متّقیان علی علیه السلام
    و شهِدْتُ بِبَعْث محمّدٍ جعبدِهِ وج رسولِه و صَفیه ، و حبیبِه و خَلیلِه ، بَعَثه فى خَیرِ عَصرٍ، وَ جفى ج حینِ فَترةٍ و كُفرٍ، رحمةً لِعبیدِه ، و منّةًلِمزیدِه ، خَتَم به نُبوّتَه ، و قَوّى بِه حُجّتَه ، فَوَعَظَ و نَصح َ، و بَلَّغَ و كَدَح َ، رؤوفٌ بِكلّ مؤمن ٍ، رحیمٌ جولى ٌج سخى ٌّ، زكى ٌّ رضى ٌّ، عَلیهِ رحمةٌ و تَسلیم ٌ، و بركةٌجو تعظیم ٌج و تكریم ٌ، مِن ربٍّ غفورٍ رحیم ٍ، قَریبٍ مُجیب ٍ.
    شهادت مى دهم به این كه محمّد، رسول خداى تعالى و بندهء او و دوست برگزیدهء او مى باشد، و خداى تعالى مبعوث گردانید او را به پیغمبرى دربهترین زمان ها و در زمان منقطع بودن مردم از پیغمبران و در زمان كفر جو انقطاع زمان حضرت عیسى ـ علیه السلام ـج ، تا آن كه رحمت و منّت باشدبراى بندگانش ، و خداى تعالى به وجود او ختم نمود نبوّت و رسالت را، و به او قوى فرمود حجّت و برهان خود را، و آن بزرگوار مردم را موعظه ونصیحت نمود و رسالت خود را به همه جا رسانید، و كوشش بلیغ فرمود در تبلیغ رسالت، رؤوف و مهربان بود به تمام مؤمنین ، جمهربان وج دوست و سخى و پاكیزه و پسندیده بود. سلام و رحمت و بركت جبلندمرتبگى وج كرامت از پروردگار آمرزندهء مهربان بر او باد.

    وَصیتُكُمْ مَعْشَرَ مَنْ حَضَرَنى ! بِوصیة رَبِّكُم ، وَ ذَكَّرْتُكُم بِسنّةِ نَبیكم ، فَعلیكم بِرَهبةٍ تَسْكُنْ قُلوبَكُم ، و خَشْیةٍ تُذْرى دُموعَكم ، وَ تَقیةٍ تُنْجیكم قَبلَ یوم ِیبلیكم ، و یذْهِلكم ، یومَ یفوزُ فیه مَن ثَقُل وَزنُ حَسَنَتِه و خَفَّ وَزنُ سَیئتِه;

    اى كسانى كه حاضر مى باشید نزد من ! توصیه مى كنم شما را به چیزى كه خداوند تعالى توصیه فرموده است شما را به آن ، و آن این است كه تقوا را پیشه ءخود قرار دهید، و شما را متذكّر مى گردانم به سنّت و طریقهء پیغمبر ـ صلّى اللّه علیه و آله ـ شما، و بر شما باد به ترس از خداوند كه ساكن كند قلب شما رااز این كه خیال نافرمانى او را كنید، و بر شما باد به خوفى از هیبت و بزرگى خداوند تعالى كه جارى سازد اشك شما را. و بر شما باد به پرهیزكارى وتقوایى كه نجات دهد شما را از روزى كه پوسیده كند شما را، و روزى كه هول آن روز باز دارد شما را از هر چیزى ، و روزى كه فایز مى گردد در آن روزكسى كه وزن حسنات او سنگین باشد و وزن گناهان او سبك باشد.

    وَلْتَكُن مَسألتُكُم مَسألةِ ذُلٍّ و خُضوع ٍ، و شُكرٍ و خُشوع ٍ، و توبةٍ و نُزوع ٍ، و نَدَمٍ و رُجوع ٍ،

    و سؤال كنید از خداوند متعال در حالت ذلّت و مسكنت و شكر و ترس و توبه و بازداشتن خود را از نافرمانى حق تعالى و پشیمانى از گناهان و بازگشت به سوى خداى تعالى ـ جلّ ذكره .

    وَلْیغْتَنِم كُلُّ مُغتنِمٍ منكم صِحّتَهَ قبلَ سَقَمِه ، و شَیبَتَه قبلَ هَرَمِه ، وَ سَعَتَه قبلَ عَدَمِه ، و خَلوتَه قبلَ شُغُلِه ، و حَضَرَه قبلَ سَفَرِه ، قبل جهوج یكبرُ و یهرَمُ و جیمرَض ُج ویسقُم ، وَ یمَلُّه طبیبُه ، و یعرِض عنه حبیبُه ، جو یتغیرُ عَقلُه ج ، و ینقطِع عمرُه . ثمّ قیل َ: هو مَوْعُوكٌ و جِسمُه مَنهوكٌ.

    و باید صحّت خود را غنیمت شمارد هر یك از شما پیش از آن كه مریض شود، و جوانى خود را غنیمت بداند پیش از آن كه پیر شود، و مال خود را غنیمت شمارد پیش از آن كه فقیر شود، و خلوت و فراغت خود را غنیمت شمارد پیش از آن كه مشغول شود، و در وطن بودن خود را غنیمت شمارد پیش از آن كه مبتلا به سفر شود جیعنى این پنج چیز را غنیمت شمارد كه از آنها توشه براى آخرت برداردج . پیش از آن كه پیر شود و مریض گردد و طبیب از معالجه ءوى مأیوس و ملول گردد و اعراض كنند از او دوستان او و عقل او تغییر كند و عمر او تمام شود و گفته شود كه مرض او مزمن و سخت شده و بدن اوناتوان و لاغر گشته جبراى آخرت خود توشه بردارد .

    ثم ّ جَدَّ فى نزع شدیدٍ، و حَضَرَه كلُّ قریبٍ و بعیدٍ، فَشَخصَ بِبصرِه و طَمحَ بنظرِه ، و رَشَحَ جبینُه، و سَكنَ حنینُه ، و جَذبت نفسُه ، و نكبت عِرسُه ، وحُفِر رَمسُه ، و یتِمَ منه ولدُه ، و تَفرَّق عنه عددُه ، و قُسِمَ جمعُه ، و ذَهبَ بصرُه و سمعُه ، جو كفن ج و مُدِّدَ جو وجه ج و جُرِّدَ، و عُرِّى َ و غُسّل َ و نُشِّفَ و سُجِّى َ،و بُسِطَ له وهیى ء، و نُشِرَ علیه كفنُه ، و شُدَّ مِنه ذَقَنُه ، و قُمِّصَ و عُمِّمَ جو لف ج و وُدِّعَ و سُلِّم َ، و حُمِلَ فوقَ سریر، و صُلِّى علیه بِتكبیرٍ، و نُقِلَ من دورمُزَحرقةٍ ، و قُصور مشیدةٍ، و حُجُرٍ مُنَضدة، فجعل فى ضریحٍ ملحود، ضَیقٍ موصود ، بلبنٍ مَنضودٍ، مُسَقَّفٍ بِجُلْمُودٍ، و هیلَ علیه حَفَره ، و حُثى علیه مَدَرُه .
    پس از آن واقع مى گردد در تلخى جان كندن ، آن وقت هر كسى از دور و نزدیك حاضر مى گردد نزد او، و مژگان و پلك چشم خود را به بالا اندازد و ازهول او راست مى ایستد به بالا، و عرق مرگ در پیشانى وى ظاهر مى گردد، و نالهء او كم مى شود، و نفس او گرفته مى شود، و زن و عیال او در ماتم وعزاى او مى نشینند، جو قبر او كنده مى شودج ، و اولاد او یتیم مى شوند، و مردم از دور او متفرّق مى شوند، و جمعیت او مبدّل به تفرقه مى گردد، و چشم وگوش او از كار مى ایستد، و او را به قبله مى كشند. و بعد از آن كه كار او به اتمام رسید او را برهنه مى نمایند و غسل مى دهند و بدن او رامى خشكانند، و جروج به قبله مى كشانند، و كفن را پهن مى كنند و او را كفن مى نمایند، و نخ او را مى بندند، و پیراهن كفن را به بدن او مى كنند، و عمامه به سرش مى پیچند، و پارچهء سرتاسرى روى آن مى بندند، و اولاد و اهلش با او سلام وداع مى نمایند، و او را بالاى تختهء تابوت مى گذارند، و ازغسالخانه بیرون مى آورند، و بر او نماز مى خوانند.
    و خارج مى گردانند او را از خانه هایى كه زینت داده بود و قصرهاى عالیهء بلندى كه بنا كرده بود و اتاق هاى تو در تو كه مهیا نموده بود، و مى گذارنداو را در لحد قبرى تنگ ، و روى لحد را با خشت محكم مى بندند، و در بالاى او سنگى مى گذارند، و گودال قبر او را از خاك و ریگ پرمى نمایند.

    فتَحقّقَ حَذَرُه ، و نُسِى خَبرُه ، و رَجَعَ عنه ولیه جو صفیه ج و ندیمُه و نسیبُه جو حمیمُه ج ، و تَبَدَّلَ به قرینُه و حبیبُه جو صفیه و ندیمُه ج ، فَهُوَ حَشْوُ قبرٍ، و رهین ُقَفْرٍ، یسْعى فى جسمه دودُ قبرِه ، و یسیل صدیوُه من منخره ، یسحقُ ثوبُه جوج لحمُه ، و ینَشِّفُ دمَه ، و یرق عظمه حتّى یومِ حشرِه .

    پس محقّق مى گردد ترس او، و فراموش مى شود خبر او. بعد از آن كسان وى او را تنها مى گذارند و از او مى گریزند، (و كم كم اسم او فراموش مى شود)، و نزد دوست و همدم خبر وى محو مى گردد، و دوست و رفیق و ندیم او مبدّل مى شوند. پس او میان قبر بى كس ماند، و مى خورند بدن او جراج كرم هاى قبرش ، و از سوراخ بینى او خون و كثافت جارى گردد، و مى پوسد كفن او، و گوشت بدنش مى ریزد، و خون او خشك مى گردد، و استخوان اوپوسیده مى گردد تا وقتى كه قیامت برپا شود.



    ادامه درپست بعدی...
    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكرها 3


  3. #42
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬






    ادامهخطبه بدون الف مولاى متّقیان علی علیه السلام
    فینْشَرُ من قبرِه ، و ینفُخ فى صورٍ، و یدعى لحشرٍ و نُشورٍ، فَثَمَّ بُعْثِرَت قُبورٌ، و حُصِّلَتْ صُدورٌ، و جِى ء بِكلِّ نبى ٍّ و صدّیق و شهید، و قصد للفصل بعبده خبیرٌ بصیرٌ.
    آن وقت به امر حق تعالى اجزاى بدن او در قبر جمع مى شود، و در صور نفخه دمیده مى شود، و مردگان زنده مى گردند، و آنها را حاضر مى گردانند درصحراى محشر، جقبرها شكافته مى شودج و ظاهر مى گردد آنچه در باطن آنها پنهان بوده ، و در روز محشر مى آورند تمام انبیا و اولیا و شهداى (سخنران و گوینده ) را، و پروردگار عالم بینندهء توانا به تنهایى حكم فرما مى شود در كار بندگان خود.

    فَكَمْ مِنْ زَفْرةٍ تُضْنیه ، و حَسرَةٍ تُنْضیه ، فى موقِفٍ مَهُولٍ جعظیم ٍج ، و مَشْهَدٍ جلیلٍ ججسیم ٍج ، بینَ یدَى ملكٍ كریم ٍ، بِكلِّ صغیرجةٍج و كبیرجةٍج علیم ٌ.
    و چه بسیار در آن روز كه نفس در سینه حبس مى گردد و سنگین مى نماید صاحبش را، و چه بسیار حسرت و ندامت ها كه گوشت شخص را آب مى نماید،و مى ایستد در یك ایستگاه با هول بزرگى در مقابل پادشاه كریم بزرگ شأنى كه بر هر گناه كوچك و بزرگ بندگان خود عالم و داناست .

    فحینئذ یلجِمُه عَرَقُه ، و یحْقِره قَلَقُه ، عَبْرَتُه غیرُ مَرحومةٍ، و صَرْخَتُه غَیرُ مَسْمُوعةٍ، و حُجَّتُه غیرُ مقبولةٍ، جو تَؤلُ صحیفتُه ج ، جوج تَبینَ جریدته ، و جنَطَقَ كلُّ عضوٍمنه بسوءِ عملِه ، فشَهِدَتْ عینُه بِنَظرِه ، و یدُه ببطْشِه ، و رِجْلُه بِخَطْوِه ، و جَلدُه بِمسِّه ، و فَرجُه بِلَمْسِه ، جو یهَدِّدُهُ مُنكرٌ و نكیرٌ، و كُشِف عنه بصیرٌج .
    در آن وقت از هیبت و بزرگى پروردگار و ترس از غضب او و شرمندگى و پشیمانى از لغزش هاى خود عرق سر تا پاى او جراج فرو مى گیرد. پست وبیچاره مى كند او را، و سخت مى شود قلق و اضطراب او، ولى افسوس كه در آن وقت كسى به گریه و بیچارگى او رحم نمى كند و به نالهء او گوش نمى دهد و حجّت و دلیل او را قبول نمى كند.
    و بر مى گردانند نامهء اعمال او را به سوى او، و گناهان او هویدا مى گردد، و هر یك از اعضاى وى گویا مى شوند و شهادت مى دهند به اعمال بدى كه ازآنها صادر گشته . چشم شهادت مى دهد به آنچه كه دیده ، دست شهادت مى دهد به آنچه كرده از انواع ظلم و ستم ، پا شهادت مى دهد به حركاتى كه از وى ناشى شده ، پوست بدن او شهادت مى دهد به آنچه او به آنها رسیده ، فرج شهادت مى دهد به آنچه لمس كرده ، و منكر و نكیر سخت او را مى ترسانند، آن وقت چشم بصیرت او باز مى شود و عالم مى گردد به قبایح اعمال خود.

    فسُلْسِلَ جَیدُه ، و غُلَّتْ یدُه ، و سیقَ یسحب وحدُه ، فَوَرَدَ جهنَّمَ بكَرْبٍ شدیدٍ، و ظَلَّ یعَذِّبُ فى جحیم ٍ، و یسْقى شَربةً من حمیم ٍ، تَشْوى وجهَه ، و تَسْلَخُ جِلْدَه ،یضْرِبُه زِبْنیته بِمقْمَعٍ من حدیدٍ، جوج یعودُ جِلدُه بعدَ نُضْجِه بِجلد جدیدٍ، یستغیثُ فَتُعرِضُ عنه خَزَنَةُ جهنّم َ، و یسْتَصْرِخُ فَیلْبَثُ حُقَبَةً یندم .
    پس از آن زنجیر در گردن او مى گذارند و دست هاى او را غل مى كنند و با سختى و تنهایى او را مى كشند. پس وارد جهنّم مى شود با غم و غصّهء سخت ، وهمیشه در جهنّم معذّب مى باشد، و هرگاه تشنه شود او را سیراب مى نمایند از آب گرمى كه صورت او را بریان مى كند و پوست بدن او را مى كند، و باگرز آهنین ملائكه اى كه موكّل به جهنّم هستند مى زنند او را، و مبدّل مى شود پوست بدن او به پوست تازهء بعد از سوختن (تا آن كه به خوبى طعم عذاب را بچشد)، و هرچند به دربان جهنّم التماس و استغاثه مى نماید به فریادش نمى رسد و از وى روى مى گرداند و او فریاد مى كند. پس درنگ مى كند درجهنّم مدت هشتاد سال (از سال هاى آخرت كه یك روزش پنجاه هزار سال دنیاست ).

    نَعوذُ بربٍّ قدیرٍ من شرِّ كُلِّ مصیرٍ، وَ نَسْأَلُه عفوَ من رَضِى عنه ، و مَغْفِرةَ مَنْ قَبِل َ مِنه ، فهُوَ ولى ُّ مَسأَلَتى ، و مُنجِحُ طَلِبتى .
    پناه مى برم به پروردگار قادر از شرّ روزى كه بر مى گردیم به سوى او، و مسألت مى نمایم از او كه عفو و بخشش نماید بر ما مثل بخشش نمودنش به كسى كه آمرزیده است او را و از وى خشنود مى باشد، زیرا كه اوست برآورندهء حاجات و مطالب من .

    فَمَنْ زُحْزِحَ عن تعذیبِ رَبِّه سَكَن فى جنّتِه بِقُربِه ، و خُلِّدَ فى قُصورٍ مُشَیدَةٍ، و مُكنَ من حور عینٍ و حَفَدَةٍ، و طیفَ علیهِ بِكئوُس ٍ، و سكن حظیرةالفردوس ، و تَقَلَّبَ فى نعیم ٍ، و سُقِى من تَسْنیم ٍ، و شَرِبَ من عینٍ سلسبیل ٍ، ممزُوجةٍ بزنجبیل ٍ، مَختومَةٍ بِمسكٍ و عنبرٍ ، مُستدیمٍ للحُبُورِ ،مُستَشعرٍ للسُّرورِ ، جوج یشرَبُ من خُمور، فى روضٍ جمُشرق ٍج مُغدق ٍ، لیس یصَدَّعُ مَنْ شَرِبه ، و لیس ینْزِف ُ.
    كسى كه نجات یابد از عذاب پروردگار ساكن مى گردد در بهشتى كه محلّ قرب پروردگار است ، و قرار مى گیرد در قصرهاى بسیار بلند زینت شده ، وفرمان فرما مى شود بر حور العین و خادم هاى بهشتى ، و پى در پى ظرف هاى شربت نزد او حاضر مى نمایند، و در بهشت در مقام بلند و پاكیزه ساكن مى شود، و زندگى مى كند در نعمت هاى بهشتى ، و به او مى نوشانند از تسنیم معطّر بهشتى .
    و از چشمهء سلسبیل ـ كه مخلوط گشته به زنجبیل و مهر شده به مشك و عنبر ـ سیراب مى گردد، و همیشه در نعمت هاى بهشتى با حور و غلمان جاودان خواهد بود، و متنعّم در خوشى و لذّتى مى باشد كه انتها ندارد، و از مشروبات پاكیزهء خوشگوار بهشتى مى آشامد، و در باغى كه نورانى و با صفا وجویبار زیاد دارد مى خرامد، و با آن كه شراب بهشتى مى آشامد دردسر نمى بیند و مست نمى گردد و عقل او هم زایل نمى شود.

    هذه منزلةُ مَنْ خَشِى رَبَّه ، و حَذَّرَ نفسَه جمعصیته ، و تلكَ عُقوبَةُ مَنْ عُصِى مشیئته ، و سَوَّلَتْ له نَفْسُه مَعْصِیةَ مُبْدیه ِ .
    و این نعمت ها براى كسى مى باشد كه از پروردگار خود بترسد و بترساند نفس خود را از معاصى و نافرمانى حق تعالى ، و عذاب هاى جهنّم براى كسى مى باشد كه فریفتهء نفس خود گردد و مرتكب نافرمانى ایجادكنندهء خودش شود و مخالفت امر او را نماید.
    و این كه جزاى معصیت كار جهنّم است و سزاى عبادت كننده بهشت مى باشد مطلبى است حق و حكمى است از روى عدالت جیعنى خداى متعال از روى عدالت در قیامت هر صاحب حقّى را به حقّ خود مى رساند .

    ذلكَ قولٌ فصل ٌ، و حُكْمٌ عَدل ٌ، و خَیرُ قَصَصٍ قُص َّ، وَ وَعظٍ جبه نُص َّ، (تنزیلٌ مِن حَكیمٍ حمیدٍ) ، نَزَلَ بِه رُوحُ قُدُسٍ مبین ٍ، على نبى ّ مهتدٍ مكین ٍ،صَلَّتْ علیه رُسُلٌ سَفَرَةٌ، مُكَرَّمونَ بَرَرَةٌ، عُذْتُ بِربٍّ رحیمٍ مِن شرِّ كلِّ رجیم ٍ.
    و این بیانات بهترین بیاناتى است كه گفته شده ، و بهترین موعظه هایى است كه از خدا و رسول ـ صلّى اللّه علیه و آله ـ به آنها تصریح شده ، و اینهاهمانست كه خداى حكیم در قرآن كریم به توسّط جبرئیل بر پیغمبر ـ صلّى اللّه علیه و آله ـ هدایت كنندهء ثابت قدم خود نازل فرموده . ملائكهء مكرمین طلب رحمت مى كنند بر آن پیغمبر ـ صلّى اللّه علیه و آله ، و پناه مى گیریم به پروردگار رحیم از شرّ هر شیطان رانده شده .

    فَلْیتَضَرَّعْ مُتَضَرِّعُكُم ، وَ لْیبْتَهِلْ مُبْتَهِلُكُم ، وَ نَسْتَغْفِر جرب ُّج كلِّ مَربوبٍ لى ولَكم .
    و باید تضرّع و زارى نمایید نزد حق تعالى و به او پناه ببرید و (توبه كنید) و از خداى تربیت كنندهء مخلوقات طلب آمرزش مى نمایم براى خودم و براى شما، و بس است مرا پروردگارم .


    پى نوشت

    1ـ این ترجمه برگرفته از كتاب مخزن اللئالى ، نوشتهء بانو مجتهده امین ، صص 125ـ 137مى باشد.( متن حاضر ترجمه بانو مجتهده امین می باشد) متن حاضر بر اساس شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید و كنز العمّال بازبینى ، و بر اساس ترجمه تنقیح شده است (حوزهء اصفهان ).
    مجله حوزه اصفهان ، شماره 4 و5
    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  4. تشكرها 2


  5. #43
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬






    عید غدیر خم بر تمام شیعیان مبارک باد ،‌خوش بو ترین گل عالم هستی به ولایت آخرین پیامبر خدا رسید. امروز خانه سید ها شده خانه ی علی ،‌ آشنا و نا آشنا می روند به خانه فرزندان علی، امروز است که فرزندان علی باید از مهمان علی پذیرایی کنند.



    عيد سعيد غدير خم
    عيد کامل شدن دين الهي و سالروز اعلان وصايت
    امير المؤمنين ، امام علي بن ابيطالب ( عليه السلام )
    را به محضر مقدس و مبارک
    حضرت وليعصرامام زمان (عج)
    و شما دوست گرامي تبريک و تهنيت عرض مي نمایم
    انشاالله که در این روز عزیز
    بنده ی حقیر را از دعای خیرتان محروم نفرمایید...


    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬

  6. تشكرها 4


  7. #44
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    jojeh3 پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬






    یك جرعه غدیر


    فرازى از خطبه غدیریه رسول مكرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)


    خداى را سپاس مى گویم . . وبه عبودیت خود و ربوبیت او اقرار مى كنم و عزم آن دارم كه آنچه را به من وحى فرموده ، به شما برسانم ، از آن بیم دارم كه اگر نرسانم عذابى بس كوبنده وسخت بر من فرو فرستد . . .
    زیرا وجود مقدسش آگاهم فرموده كه « اگر آنچه را نازل نموده ، ابلاغ نكنم رسالت او را ادا نكرده ام » و جناب حضرتش تبارك وتعالى تضمین فرموده كه از شر مردمان در امانم دارد . . . پس وحى فرموده : « یا ایها الرسول بلّغ ما اُنزل . . . » واین آیه در باره خلافت و جانشینى على بن ابی طالب است .
    اى مردم ! من هیچ گاه در رساندن آنچه حق نازل فرموده كوتاهى نكرده ام و اكنون سبب نزول این آیه را برایتان بیان مى كنم .
    جبرئیل تا كنون ( در این موضوع ) سه بار بر من نازل شده و از جانب پروردگارم مرا امر نموده تا در این سرزمین بر پاى ایستم وهر سپید و سیاهى ( همگان ) را اعلام دارم كه على بن ابى طالب (علیه السلام) برادر ، وصى و جانشین و امام بعد از من است ; همان كه نسبت به من ، همچون هارون نسبت به موسى ( یعنى جانشین من ) است جز این كه پیامبر نخواهد بود ، و او بعد از خدا و پیامبرش ولى و سرپرست شماست . . .
    و من ، اى مردم ، از جبرئیل خواستم مرا از انجام این كار معاف دارد ; زیرا مى دانم تقواپیشگان بس كم اند و منافقان بسیار و دغل كاران و مسخره كنندگان اسلام فراوانند . همانان كه . . . مرا بسیار آزردند و اهانتها كردند بدین بهانه كه على هماره با من و من با اویم . . .
    و البته اگر بخواهم آنان را به اسم بشناسانم و به سویشان اشاره كنم مى توانم اما به خدا سوگند كه بزرگوارى كرده و از این كار در مى گذرم و در هر حال
    خداى متعال از من راضى نخواهد شد مگر این كه آنچه را نازل فرموده ابلاغ نمایم . رسول گرامى صلّى الله علیه وآله . آن گاه این آیه را تلاوت فرمود :
    ( یا ایّها الرسول بلّغ ما اُنزل الیك من ربّك وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته والله یعصمك من الناس ) .


    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. تشكرها 3


  9. #45
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    moteharak3 پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬






    پدر پير تاريخ، بسيار شگفتيها به چشم ديده است و بسيار رويدادهاي ارزشمند و عظيمي را به ياد دارد كه فراموش نا شدني و بي مرگند. اما از اين ميان، چيزهايي را به خاطر دارد كه از ويژگيهايي ارزنده تر برخوردارند:
    از ميان همه سر گذشتها و سرنوشتها، تاريخ اسلام
    از ميان همه پيامبران، محمد صلّي الله عليه وآله وسلّم
    از ميان همه امامان، علي عليه السلام
    و از ميان همه حوادث، غدير را
    و غدير بالاترين و والاترين رخداده اي است كه در رابطه با بافت اسلام راستين و خواسته ژرف نبي اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم) ظهور و بروز كرده است.براستی ما شیعیان چه مقداردر مورد حادثه غدیر تبلیغ کرده ومیکنیم حادثه ای که یهودیان در مورد آن میگویند:«درقرآن آيه اي است كه اگربرما جماعت يهود نازل مي شد،آن را عيد مي گرفتيم و آن آيه ي الیوم اکملت لکم دينكم است.(1)در ماه ذی الحجه حوادث و رخدادهایی فراوانی(2) اتفاق افتاده که هر یک از آنها سند افتخاری برای ما شیعیان بلکه دین اسلام به حساب می آید،اما افسوس وصد افسوس که نه صدا وسیما و نه هیچ ارگان فرهنگی دیگری آنرا تبلیغ نکرده تا اینچنین مظلوم شوند.بگذارید تا بگذاریم وبگذریم.

    در رويداد «غدير» گذشته بر آيه «تبليغ» يعني آيه: «يا اَيّها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک»(3) دو آيه ديگر نازل شده و به حادثه رنگ ابدي و جاوداني بخشيده است اين دو آيه عبارتندا از:

    ۱- آيه اکمال دين .2 - آيه سؤال عذاب.

    اينک پيرامون هر دو آيه به بحث و گفتگو مي ‏پردازيم :
    «اليوم بئس الذين کفروا من دينکم فلا تخشوهم و اخشون اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي و رضيت لکم الاسلام ديناً» (4) .
    «امروز کافران از (نابودي) دين شما نوميد شدند از آنان مترسيد و از من بترسيد، امروز دين شما را تکميل کردم و نعمت خود را به پايان رسانيدم و اسلام را به (عنوان) دين، براي شما برگزيدم».


    دقت در مضمون آيه اکمال دين، مي‏رساند که روز نزول آيه حادثه بسيار مهمي رخ داد، که مايه نوميدي دشمنان از پيروزي براسلام و موجب کمال دين و به پايان رسيدن نعمتهاي معنوي خدا شده است اکنون بايد ديد چه روزي مي‏تواند حامل چنين نويدهائي باشد، و با اين خصوصيات و نشانه‏ها خود را در عرصه تاريخ نشان دهد؟ آيا منظور روزى است كه احكام گوشتهاى حلال و حرام نازل شده؟و آيا مراد روز فتح مكه است (چنان كه بعضى احتمال داده‏اند) با اينكه تاريخ نزول اين سوره مدتها بعد از فتح مكه بوده است؟! و يا منظور روز نزول آيات سوره برائت است كه آنهم مدتها قبل از نزول اين سوره بوده است؟! و از همه عجيبتر احتمالى است كه بعضى داده‏اند كه اين روز، روز ظهور اسلام و يا بعثت پيامبر ص باشد با اينكه آنها هيچگونه ارتباطى با روز نزول اين آيه ندارند و سالهاى متمادى در ميان آنها فاصله بوده است،(5)

    قطعآ این احتمالات بلطل است، لذا تنها روزي که مي‏تواند بستر اين دو نويد الهي باشد، همان روز «غدير» است که با تعيين جانشين هم يأس بر دشمنان مستولي گرديد، و هم آئين خدا تکميل شد. البته مقصود از يأس، نوميدي مخصوصي است که با تکميل دين توأم مي‏باشد.و مقصود از تکميل دين، تکميل ارکان و پي‏ريزي اسباب بقأ آنست، نه بيان فروع و جزئيات.

    سومين آيه‏اي که پيرامون حادثه «غدير» نازل شده، آيه «سؤال عذاب است.

    توضيح اينکه وقتي پيامبر گرامي علي (ع) را به عنوان خليفه در روز غدير خم، به خلافت نصب نمود، اين خبر در اطراف منتشر شد، «نعمان بن حارث فهري» خدمت پيامبر آمد و گفت: ما را به يکتائي خدا دعوت کردي، ما نيز گواهي داديم، سپس دستور دادي نماز و روزه و حج و زکات انجام دهيم، انجام داديم، به اين اندازه راضي نشدي حتي اين جوان را (اشاره به علي (ع) کرد) به جانشيني خود نصب کردي آيا اين سخني است از ناحيه خودت يا از جانب خدا ؟پيامبر فرمود: سوگند به خدائي که خدائي جز او نيست، از جانب خدا است در اين موقع نعمان صورت خود را ازپيامبر برگردانيد و گفت:

    «اللهم ان هذاهو الحق من عندک فامطِر علينا حجارة من السماء» (6).
    «خداوند! اگر اين سخن حق، و از جانب تو است سنگي از آسمان بر ما فرودآر».

    وقتي سخن او به پايان رسيد ناگهان سنگي از آسمان فرود آمد و او را کشت و در اين باره آيه‏هاي ياد شده در زير فرود آمد:
    «سال سائل بعذاب واقع للکافرين ليس له دافع. من الله ذي المعارج» (7).

    «درخواست کننده درخواست عذاب کرد و واقع شد، اين عذاب مخصوص کافران است و هيچ کس نمي‏تواند آن را دفع کند از سوي خداوند که داراي فرشتگاني است که به آسمان سعود مي‏کنند» (8) .

    شأن نزول ياد شده را مفسران و محدثان شيعه و گروهي از اهل سنت که تعداد آنها به سي نفر مي‏رسد نقل کرده‏اند که مي‏توان از خصوصيات آنها با مراجعه به کتاب «الغدير» آگاه شد. (9).

    پی نوشت ها:

    (1)بعضي از أهل كتاب - و در بعضي وارد است كه كعب- به عمر گفتند: ان في القرآن آية لو نزلت مثلها علينا معشر اليهود لاتخذناالیوم الذي نزلت فيه عيدا - و هي قوله:الیوم أكملت لکم دينكم (الآية) - فقال عمر: و الله اني لا علم الیوم، و هو يوم عرفة من حجة الوداع. «الدرر المنثور»، ج 2، ص 258. و «تفسير المنار» ج 6، ص 155. أبوالفتوح رازي در تفسير خود، طبع مظفري ج 2، ص 98.
    (2) اول ذی الحجه:سالروز ازدواج حضرت علی(ع)و حضرت زهرا(س).دهم ذی الحجه:عید قربان.چهاردهم ذی الحجه: معجزه شق القمر از سوي پيامبر(ص).هجدهم ذی الحجه: روز عید سعید غدیر، عید ولایت و امامت، از اعیاد مهمّ اسلامى است.بیستم وچهارم ذی الحجه:روز مباهله.بیست وپنجم ذی الحجه:روز نزول سوره هَلْ أَتى.
    (3)مائده/67.
    (4)مائده/3.
    (5)تفسیر نمونه،ج4،ص264.
    (6)انفال/32.
    (7)معارج/1-3 .
    (8)مجمع البیان،ج5،ص352.
    (9)الغدیر، ج1،ص439
    -

    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬

  10. تشكرها 2


  11. #46
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬





    شباهت شب عید غدیر با شب قدر





    شب عيد غدير از يك نظر شبيه ليله القدر است. گاهي انسان به يكديگر تبريك مي گويد، يك شيريني توزيع مي كند؛ گاهي هم ممكن است چند ركعت نمازي كه در كتاب هاي دعا نوشته است، بخواند؛ اينها بهره ضعيفي از عيد ولايت است. اگرمقداري جلوتر رفتيم، مي بينيم راه بازتر است كه ما شب عيد غدير را شبيه ليله القدر بدانيم.

    تجلّي همتائي قرآن و عترت (ع) در حديث ثقلين
    توضيح مطلب اين است كه: در جريان غدير وجود مبارك رسول گرامي (ص) بعد از نصب وجود مبارك حضرت امير (ع) اين حديث معروف ثقلين را خواندند. اين حديث را مكرر حضرت به اطلاع عموم مسلمانها رساندند كه: انّي تارکم فيكم الثّقلين كتاب الله و عترتي.
    بعد هم فرمود: اينها همتا وكفو همند. اگر خداي سبحان لم يكن له كفواً احد(1)است، اما كلام او بدون كفو نيست، چه اينكه وليّ او هم بدون كفو نيست. خدا حتماً بي همتاست؛ كتاب او حتماً با همتاست، وليّ او حتماً با همتاست. همتاي قرآن كريم، عترت طاهرين است. فرمود: اين دو ثقل از هم جدا نيستند و جدا نمي شوند. چه عدّه اي بگويند : حسبنا كتاب الله(2)، چه عدّه اي نگويند؛در هر حال اينها با همند. هم قرآن، جامعه را به عترت دعوت مي كند، و هم عترت،مبيّنان و مفسّران و حاميان و مدافعان و مجريان حدود قرآن كريمند. نه آنها از قرآن جدايند، نه قرآن از آنها جدا؛ انّي تارکم فيكم الثّقلين كتاب الله و عترتي لن يفتر قا حتّي ير دا عليّ الحوض (3)، اين اصل اوّل.
    ابلاغ ولايت علي (ع) به عنوان همتاي قرآن و خلاصه عترت طاهرين (ع) در حادثه غدير
    اگر عترت،همتاي قرآن است، و اگر طليعه عترت در غدير پايه گذاري مي شود، و اگر علي (ع) اوّلين عنصر طيّب و طاهر عترت است؛ و اگر اين 13 معصوم را بخواهيد خلاصه كنيد، يك جا به نام علي بن أبيطالب ظهور مي كند؛ درباره اين علي نيز وارد شده است:
    يا أيّها الرّسول بلّغ ما انز ل اليك (4). آنچه درباره ولايت و خلافت و امامت و همتائي علي با قرآن صادر شده است را به مردم ابلاغ بكن. اين مي شود اصل دوّم.
    در موردعموم منزله؛ شما مي بينيد در فقه وقتي گفتند: رضاع، كار نسب را مي كند؛ يك فقيه از عموم منزله بهره هاي فراواني مي برد. يك متكلّم، يك مفسّر، يك حكيم مجاز است كه از اين عموم منزله مطالب زيادي استفاده كند. آن عموم منزله فقهي به عهده فقيه است؛ اين عموم منزله به عهده متكلّم، حكيم و مفسّر.
    اگر عترت، به منزله قرآن است، و اگر در غدير،جريان ولايت عترت نازل مي شود؛ و اگر شبي كه قرآن نازل مي شود، ليله القدر است و خير من ألف شهر(5)؛ چرا شب و روزي كه ولايت و آيه بلّغ ما انز ل اليك نازل مي شود؛ ليله قدر نباشد، روز قدر نباشد، خیر من ألف شهر نباشد ؟!
    ( اندك بودن ) متاع دنيا و ( خير كثير ) دانستن معارف الهي در قرآن كريم
    كلّ دنيا يك متاع اندك است ! آنكه دنيا را آفريد، نگفت: زمين يك چيز كوچكي است؛ نگفت: اين 7 طبقه آسمان كم است ! كلّ مجموعه دنيا را فرمود: قل متاع الدّنيا قليل (6). امّا معارف الهي، فقه الهي، تفقّه در دين، قرآن ياد گرفتن؛ اينها ( حكمت ) است. و من يؤت الحكمه فقد اوتي خيراً كثيراً (7). اين خداست كه كلّ دنيا را متاع اندك مي داند، و معارف الهي را « خير كثير » ! آن بزرگواران كه از خير كثير بهره بردند، مي گويند: اينها كه دنيا زده اند؛
    چو آن كرمي كه در گندم نهان است
    زمين و آسمان او همان است

    اين گندم هائي كه گاهي در انبار يا غير انبار درآنها كرم مي افتد را ديده ايد؛ خود گندم مگر قطرش چقدر است ! صدر و ذيلش چقدر است ؟! خيلي باشد، 1 سانت؛ هرگز 1 سانت نمي شود. اين كرم كوچكي كه در درون اين گندم رشد كرده؛ يك آسماني دارد، يك زميني دارد كه زمين و آسمان او را خود آن دانه گندم تشكيل مي دهد. آن سقف زبرينش مي شود آسمان او، آن زيرينش مي شود زمين او؛
    چه آن كرمي كه در گندم نهان است
    زمين و آسمان او همان است

    امّا وقتي كه به معارف الهي مي رسيد، مي بينيد رواياتي كه مربوط به بهشت است، مي فرمايد: اگر تمام مردم دنيا، نه مردم يك عصر ! مهمان يك انسان بهشتي بشوند، جا دارد. خانه يك بهشتي در بهشت آنقدر وسيع است كه اگر اهل الدّنيا مهمان او بشوند، مي تواند پذيرائي كند؛ يك چنين عالمي است. آنهائي كه نسبت به آن جهان، يك رائحه اي را استشمام كردند؛ اين شعرها را مي گويند، اين نثر و نظم را دارند: كه كلّ دنيا مثل يك حبّه گندم است، انسان دنيا زده درون اين حبّه گندم،آسمان و زمينش همين است !

    باور كردن شباهت عيد غدير با شب قدر اصلي ترين شكل بهره برداري از معارف غديريه
    پس ما چند جور مي توانيم از ليله غدير، از يوم غدير استفاده كنيم. يكي اينكه در مصافحات بگوئيم: الحمد للّه الّذ ي جعلنا من المتمسّكين بو لايه علي بن أبيطالب (8). اين جزء سنن ماست، دستورات ماست؛ بايد بگوئيم، مي گوئيم، ثواب هم مي بريم. تبريك هم مي گوئيم، احياناً اين چند ركعت نمازي هم كه گفتند، مي خوانيم؛ احياناً آن دعاي بعد از نماز هم مي خوانيم؛ امّا اينها ذرّه اي از ذرّات غدير است !! ما اگر بتوانيم يوم غدير را، ليله غدير را باور كنيم كه به منزله ليله القدر است؛ آنوقت چقدر از ولايت استفاده مي كنيم ؟ به چه دليل كمتر از ليله القدر باشد ؟! مگر نفرمود: اينها همتاي همند ؟ مگر نفرمود: اينها هرگز از هم جدا نيستند ؟

    عدم هيچ گونه تعارض ميان قرآن كريم و عترت طاهرين (ع)
    اگر قرآن يك حقيقتي داشته باشد كه عترت طاهرين (معاذ الله) فاقد آن حقيقت باشند؛ فافترقا ! چه اينكه اگر عترت طاهرين يك مطلبي داشته باشند كه قرآن نداشته باشد، (معاذ الله) فافترقا ! اين اوّلين طليعه افتراق است. هر حقيقتي كه در قرآن است، اينها دارا هستند؛ هر چه را اينها دارا هستند، از قرآن گرفتند. اگر قرآن بخواهد به صورت يك انسان در بيايد، مي شود علي و اولاد علي. اگر علي و اولاد علي (عليهم السّلام) بخواهند به صورت يك كتاب تدويني ترسيم بشوند، مي شوند قرآن. كه فرمود: أنا كتاب الله النّاطق (9).
    اگر اينچنين است؛ آنوقت اگر انّا انزلناه في ليله القدر(10) ما را به اهميّت شب نزول آگاه مي كند،چرا بلّغ ما انز ل اليك من ربّك ما را به اهميّت شب غدير و روز غدير آگاه نكند ؟! پس ما اين راه را هم داريم، اين راه هم جلوي ما باز است.


    سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) به مناسبت عيد سعيد غدير خم در مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب ـ قم ؛ 8 / 11 / 1383

    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  12. تشكرها 2


  13. #47
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬




    آفتاب: شب هجدهم ذیحجه، شب عید غدیر شب با شرافتى است که فرصت مناسبی برای کسب خیرات و حوائج دنیوی و اخروی است.

    امام رضا (ع) به پسر ابى نصر فرمود: هر کجا که باشى سعى کن روز غدیر نزد قبر مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) حاضر شوى چرا که خدا در این روز گناه شصت ساله مؤمنین را می‌آمرزد. و در این روز دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از جهنم آزاد کرده، آزاد می‌کند.
    بخشش یک درهم به مؤمن محتاج بدهى برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر احسان شود.

    برخی اعمال روز عید

    1- روزه که کفاره شصت سال گناه است و در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حج و صد عمره.

    2- انجام غسل.

    3- زیارت حضرت علی (ع) و سزاوار است که انسان هرکجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براى امام در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آنها زیارت معروف به "اَمینُ الله" است که از نزدیک و دور خوانده مى‌شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

    4- پس از غسل، نیم ساعت به ظهر مانده دو رکعت نماز اقامه شود. در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه و آیة الکرسى ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده شود که ارزش این نماز برابر است با صد هزار حج و صد هزار عمره و باعث برآوردن شدن حوائج دنیا و آخرت می‌شود.

    5- خواندن دعای ندبه.

    6- در هنگام ملاقات مؤمنین بعنوان تهنیت جمله ذیل را بگوییم:

    اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

    ستایش خاص خدایى است که قرار داد ما را از تمسک جویان به ولایت امیرمؤ منان و سایر امامان علیهم السلام

    و نیز بخواند: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَکْرَمَنا بِهذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفینَ بِعَهْدِهِ اِلَیْنا وَ میثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلایَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدینَ وَالْمُکَذِّبینَ بِیَوْمِ الدّینِ.

    ستایش خاص خدایى است که گرامى داشت ما را به این روز و قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدى که با ما کرده بود و پیمانى که با ما بسته بود از ولایت سرپرستان امر دین او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذیب کنندگان روز جزا

    7- صد بار این ذکر گفته شود: اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ کَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤمِنینَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ.

    ستایش خاص خدایى است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤمنان على بن ابیطالب علیه السلام.

    روز عید غدیر روز برطرف شدن غم‌هاى مؤمنین است. این روز، روزى است که حضرت موسى (ع) بر ساحران غلبه کرد و خداوند آتش را بر ابراهیم خلیل (ع) سرد و گلستان کرد.

    8- در این روز خواندن عقد اخوت با برادران مؤمن سفارش شده و کیفیت آن به نحوى که شیخِ در مستدرک وسایل از کتاب زاد الفردوس نقل فرموده چنین است که دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود گذاشته و بگوید:

    و اخَیْتُکَ فِى اللهِ وَ صافَیْتُکَ فِى اللّهِ وَ صافَحْتُکَ فِى اللّهِ وَ عاهَدْتُ اللّهَ

    برادر شدم با تو در راه خدا و دوست با صفایت شدم در راه خدا و مصافحه کردم با تو در راه خدا و عهد کردم با خدا

    وَ مَلاَّئِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ اَنْبِی آئَهُ وَالاْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

    و فرشتگانش و کتاب‌هایش و رسولانش و پیمبرانش و امامان معصومین علیهم السلام

    عَلى اَنّى اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَ اُذِنَ لى بِاَنْ

    بر این که اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و اجازه‌ام دادند که

    اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَ اَنْتَ مَعى

    داخل بهشت گردم داخل نشوم جز با تو.

    آنگاه برادر مؤمن بگوید: قَبِلْتُ ؛ قبول کردم

    پس بگوید: اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُْخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ وَالدُّعاَّءَ وَالزِّیارَةَ

    و ساقط کردم از تو تمامى حقوق برادرى را جز شفاعت و دعا و زیارت.

    در این روز شریف پوشیدن لباس نیکو و زینت کردن و استفاده کردن از عطر و شادى کردن شیعیان امیرالمؤمنین (ع) و عفو و بخشش از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام فضیلت بسیار دارد.

    توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه‌داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تبسم کردن بر رویشان و هدیه فرستادن و شکر الهى به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولایت و بسیار فرستادن صَلَوات و عبادت کردن نیز در این روز اجر و ثواب دارد.
    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  14. تشكرها 2


  15. #48
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,796      تشکر : 57,611
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    gol. پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬






    غدير در احاديث و روايات


    1-عید خلافت و ولایت

    روى زیاد بن محمد قال:
    دخلت على ابى عبد الله(ع) فقلت:
    للمسلمین عید غیر یوم الجمعه والفطر والاضحى؟
    قال: نعم، الیوم الذى نصب فیه رسول‏الله(ص) امیرالمؤمنین(ع).
    مصباح المتهجد:
    ۷۳۶.
    زیاد بن محمد گوید:
    بر امام صادق(ع) وارد شدم و گفتم: آیا مسلمانان عیدى غیر از عید قربان و عید فطر و جمعه دارند؟ امام(ع) فرمود:
    آرى، روزى که رسول خدا(ص) امیرمؤمنان(ع) را (به خلافت و ولایت) منصوب کرد.


    ۲- برترین عید امت

    قال رسول الله(ص):
    یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى اکمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمه و رضى لهم الاسلام دینا.
    امالى صدوق:
    ۱۲۵، ح ۸.
    رسول خدا(ص) فرمود:
    روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد; آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت‏شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید.


    ۳- عید بزرگ خدا

    عن الصادق(ع) قال:
    هو عید الله الاکبر،و ما بعث الله نبیا الا و تعید فى هذا الیوم و عرف حرمته و اسمه فى السماء یوم العهد المعهود و فى الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المشهود.
    وسائل الشیعه،
    ۵:
    ۲۲۴، ح ۱. ۲۲۴، ح ۱.

    امام صادق(ع) فرمود:
    روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبرى مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان و در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانى است.


    ۴- عید ولایت

    قیل لابى عبد الله(ع):
    للمؤمنین من الاعیاد غیر العیدین و الجمعه؟
    قال: نعم لهم ما هو اعظم من هذا، یوم اقیم امیرالمؤمنین(ع) فعقد له رسول الله الولایه فى ‏اعناق الرجال والنساء بغدیر خم.
    وسائل الشیعه، ۷: ۳۲۵، ح ۵.

    به امام صادق(ع) گفته شد:
    آیا مؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگرى دارند؟ فرمود:
    آرى، آنان عید بزرگتر از اینها هم دارند و آن روزى است که امیرالمؤمنین(ع) در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مساله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد.


    ۵- روز تجدید بیعت

    عن عمار بن حریز قال دخلت على ابى عبد الله(ع) فى‏یوم الثامن عشر من ذى الحجه فوجدته صائما فقال لى:
    هذا یوم عظیم عظم الله حرمته على المؤمنین و اکمل لهم فیه الدین و تمم علیهم النعمه و جدد لهم ما اخذ علیهم من العهد والمیثاق.
    مصباح المتهجد: ۷۳۷.

    عمار بن حریز گوید:
    روز هجدهم ماه ذیحجه خدمت امام صادق(ع) رسیدم و آن حضرت را روزه یافتم. امام به من فرمود: امروز، روز بزرگى است، خداوند به آن عظمت داده و آن روز دین مؤمنان را کامل ساخت و نعمت را بر آنان تمام نمود و عهد و پیمان قبلى را تجدید کرد


    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  16. تشكر

    نرگس منتظر (03-09-1389)

  17. #49
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    moteharak3 پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬







    گشایش هزار باب علم به روی امیرالمؤمنین علیه السلام

    أبو نُعَیم‌ حافظ‌ اصفهانی‌ با اسناد خود از زیدبن‌ علی‌‌، از پدرش‌‌، از جدّش‌، از علی‌ علیه‌ السّلام‌ روایت‌ کرده‌ است‌ که‌ گفت‌: عَلَّمَنِی‌ رَسُولُ اللهِ ألْفَ بَابٍ‌، یُفْتَحُ کُلُّ بَابٍ إلَی‌ ألْفِ بَابٍ «رسول‌ خدا به‌ من‌ هزار دَر از علم‌ را تعلیم‌ کرد که‌ هر دری‌ از آن‌ به‌ هزار دَرِ دیگر گشوده‌ می‌شود»‌.
    و از حضرت‌ صادق‌ علیه‌ السّلام‌ آمده‌ است‌ که‌: کَانَ فِی‌ ذُؤابَهِ سَیْفِ النَّبِی‌ صَلَّی‌ الله‌ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسلَّم‌ صَحِیفَهٌ صَغِیرَهٌ هِیَ الاحْرُفُ الَّتی‌ یَفْتَحُ کُلُّ حَرْفٍ ألْفَ حَرْفٍ‌، فَمَا خَرَجَ مِنْهَا حَرْفَانِ حَتَّی‌ السَّاعَهِ «در محفظه‌ای‌ که‌ با بندی‌ به‌ شمشیر رسول‌ خدا بسته‌ بود‌، نامه‌ کوچکی‌ بود که‌ عبارت‌ بود از حروفی‌ که‌ هر یک‌ از آنها هزار حرف‌ دیگر را می‌گشود‌. و تا این‌ ساعت‌ بیش‌ از دو حرف‌ از آن‌ بیرون‌ نیامده‌ است‌»‌.
    و در روایتی‌ است‌ که‌ آن‌ صحیفه‌ را علی‌ علیه‌ السّلام‌ به‌ حسن‌ علیه‌ السّلام‌ داد و او حروفی‌ را از آن‌ قرائت‌ نمود‌.
    و پس‌ از آن‌ به‌ حسین‌ علیه‌ السّلام‌ داد او نیز آن‌ را قرائت‌ کرد‌. و سپس‌ آن‌ را به‌ محمّد بن‌ حنفیّه‌ داد و او نتوانست‌ آن‌ را بگشاید‌.
    أبوالقاسم‌ بُسْتی‌ گوید‌: و این‌ مثل‌ این‌ است‌ که‌ بگوید‌:
    الرِّبا فی‌ کُلِّ مَکیلٍ فی‌ العَادَهِ أیِّ مَوْضِعٍ کَانَ وَ فِی‌ کُلِّ مَوْزُونٍ «ربا در معاملات‌ عبارت‌ است‌ از‌: زیادی‌ کیل‌ در یک‌ طرف‌ معامله‌‌، در هر چیزی‌ که‌ در عرف‌ و عادت‌ آن‌ را با پیمانه‌ می‌سنجند‌، هر جا که‌ بوده‌ باشد‌. و ینز در هر چیزی‌ است‌ که‌ در عرف‌ با وزنه‌ سنجیده‌ شود»‌.
    و مثل‌ این‌ است‌ که‌ بگوید‌: یَحِلُّ مِنَ البَیضِ کُلُّ مَا دَقَّ أعلاهُ وَ غَلُظَ أسْفَلُهُ «از تخم‌های‌ پرندگان‌ آن‌ تخمی‌ حلال‌ است‌ که‌ طرف‌ بالایش‌ باریک‌‌، و طرف‌ پائینش‌ پهن‌ باشد»‌.
    و مثل‌ این‌ است‌ که‌ بگوید‌: یَحْرُمُ مِنَ السّبَاعِ کُلُّ ذِی‌ نَابٍ‌، وَ ذِی‌ مِخْلَبٍ مِنَ الطَّیْرِ‌، وَ یَحِلُّ البَاقِی‌ «از درندگان‌ آن‌ حیوانی‌ حرام‌ گوشت‌ است‌ که‌ نیش‌ داشته‌ باشد‌، و از پرندگان‌ آن‌ مرغی‌ حرام‌ گوشت‌ است‌ که‌ ناخن‌ درنده‌ داشته‌ باشد‌، و غیر از این‌ دو صنف‌ از سباع‌ و طیور بقیّه‌ اقسام‌ آن‌ حلال‌ است‌»‌.
    و همین‌ طور است‌ گفتار حضرت‌ صادق‌ علیه‌ السّلام‌: کُلُّ مَا غَلَبَ اللهُ عَلَیْهِ مِن‌ أمرِهِ فَاللهُ أعْذَرُ لِعَبْدِهِ «در هر امری‌ که‌ از جانب‌ خدا پیش‌ بیاید بدون‌ دخالت‌ بنده‌‌، و بدین‌ جهت‌ نتواند بنده‌ تکالیف‌ خود را انجام‌ دهد‌، خداوند پذیراتر و بهتر قبول‌ کننده‌ عذر از طرف‌ بنده‌ خود می‌باشد»‌.



    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬


  18. #50
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬






    سال دهم هجرت كه مسلمانان همراه پيامبر اكرم(ص) مراسم حج را به پايان رساندند و آن سال، بعدا «حجة الوداع‏» نام گرفت، پيامبر اكرم(ص) عازم مدينه گرديد.
    فرمان حركت صادر شد. هنگامى كه كاروان به سرزمين «رابغ‏» در سه ميلى جحفه كه ميقات حجاج است، رسيد امين وحى در مكانى به نام «غديرخم‏» فرود آمد.

    آيه:«يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس‏».نازل شد كه اى پيامبر، آنچه از طرف خدا فرستاده شده، به مردم ابلاغ كن. اگر اين كار را نكنى، رسالت ‏خود را تكميل نكرده ‏اى و خداوند تو را از گزند مردم حفظ خواهد كرد.

    سوره مائده، آيه دستور توقف در آن مكان صادر شد. همه مردم ايستادند. وقت ظهر هوا، بشدت گرم بود. پيامبر اكرم(ص) نماز ظهر را با جماعت‏ خواند سپس در حالى كه مردم دور او را گرفته بودند، بر روى نقطه بلندى كه از جهاز شتران برپا شد، قرار گرفت و با صداى رسا خطبه خواند و سپس فرمود:

    «مردم نزديك است من دعوت حق را لبيك گويم و از ميان شما بروم من مسؤولم و شما هم مسؤوليد».


    سپس مطالبى گرانبها بيان كرد و فرمود:


    «من دو چيز نفيس در ميان شما به امانت گذاردم، يكى كتاب خدا و ديگرى عترت و اهل بيت من، اين دو هرگز از هم جدا نشوند. مردم بر قرآن و عترت من پيشى نگيريد و در عمل به آنها كوتاهى نورزيد كه هلاك مى‏شويد».


    در اين هنگام دست على(ع) را گرفت و او را بلند كرد و به همه مردم معرفى نمود، سپس فرمود:

    «سزاوارتر بر مؤمنان از خود آنان كيست؟ همگى گفتند: خدا و پيامبر او داناترند».

    پيامبر اكرم(ص) فرمود:

    «خدا، مولاى من و من، مولاى مؤمنانم و من بر آنها از خودشان اولى و سزاوارترم‏».
    بعد فرمود:
    « من كنت مولاه فهذا على مولاه ‏اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و... »
    «اى مردم هركس من مولاى اويم، على مولاى اوست، خداوندا كسانى را كه على را دوست دارند، دوست بدار و كسانى كه او را دشمن دارند، دشمن دار و...»

    سپس فرشته وحى نازل شد و آيه «اليوم اكملت لكم دينكم...» را نازل فرمود و آن روز در تاريخ اسلام جاودانه و حماسه‏ساز شد.

    آرى غدير، روز حماسه جاويد، روز ولايت، روز امامت، روز وصايت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضايت و صراحت ‏شناخته شد. روز نعمت، روز شكرگزارى، روز پيام رسانى، روز تبريك و تهنيت، روز سرور و شادى و هديه فرستادن، روز عهد و پيمان و تجديد ميثاق، روز تكميل دين و بيان حق، روز راندن شيطان، روز معرفى راه و رهبر، روز آزمون، روز ياس دشمن و اميدوارى دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزى كه پيروان واقعى مكتب حيات ‏بخش اسلام آن را گرامى مى ‏دارند و به همديگر تبريك مى‏ گويند.

    از احاديث بر مىآيد كه ائمه: آن روز را جشن مى‏گرفتند و در آن روز مراسم ويژه ‏اى داشتند، شبيه مراسمى كه ما ايرانيان امروز در عيد نوروز داريم.

    از فياض بن محمد طوسى نقل شده: روز غدير به حضور امام هشتم(ع) رسيد. ديد گروهى از افراد ويژه در خدمت ‏حضرت هستند كه امام آنان را براى افطار در خانه ‏اش نگهداشت و به منزل آنان غذا و لباس و كفش و انگشتر و هداياى ديگر فرستاد و آن روز وضع او و اطرافيان او كاملا عوض شده بود و فضائل آن روز را براى آنان يادآورى مى‏كرد. (بحار الانوار، 97: 112، ح 8. )

    در حديث ديگرى است: روزى از روزهاى خلافت على(ع) جمعه و عيد غدير به يك روز افتاد. امام(ع) خطبه مفصلى خواند و فرمود:

    «اين مجمع اكنون به پايان مى‏رسد و شما همگى به خانه‏ هايتان بر مى‏گرديد، برويد - خداى بر شما رحمت فرستد - و بر خانواده خود فراخ گيريد و به برادران خود نيكى كنيد.
    خداوند را بر اين نعمت كه شما را بخشيده است، سپاس گزاريد. متحد شويد تا خدا كمكتان كند. نيكويى كنيد تا خدا دوستيتان را پايدار كند. از نعمتهاى خداداد، يكديگر را هديه فرستيد.

    خداوند در اين روز چندين برابر ديگر عيدها پاداش دهد.


    اين گونه پاداش جز در اين روز (غدير) ديگر نخواهيد يافت. نيكويى‏كردن در اين روز مال را بسيار كند و عمر را زياد.

    مهربانى كردن باعث رحمت ‏خدا شود و مهربانى او. در اين روز به برادران و خاندان از مال خدا داده ببخشيد، هر اندازه كه بتوانيد. همواره چهره خندان داريد. چون به يكديگر رسيديد، شادمانى كنيد، و خدا را بر نعمتهايش سپاس گوئيد. برويد و به آنان كه اميدشان به شماست، نيكى بسيار كنيد در خورد و خوراك، خود و زيردستانتان يكسان باشيد. اين يكسانى و مساوات را تا جايى كه توانايى داريد عملى سازيد، كه پاداش يك درهم در اين روز، صد هزار درهم است و بركت به دست‏خداست.
    روزه اين روز را نيز خداوند مستحب قرار داده است و در برابر آن پاداشى بس بزرگ نهاده. اگر كسى در اين روز، نياز برادران خود را برآورد - پيش از تمنا و درخواست - و با ميل و غبت‏خوبى كند، پاداش او چنان باشد كه اين روز را روزه داشته است و شب آن را با عبادت به بامداد رسانيده.

    و هركس در اين روز به روزه ‏دارى افطارى دهد، چنان است كه گويى دسته دسته مردم را افطارى داده است...

    همين كه به يكديگر رسيديد همراه سلام، مصافحه كنيد و نعمتى را كه در اين روز نصيبتان شده است به يكديگر تبريك گوييد. بايد اين سخنان را آن كه بود و شنيد به آن كه نبود و نشنيد، برساند. بايد توانگران به سراغ مستمندان روند و قدرتمندان به دنبال ضعيفان، پيامبر(ص) مرا به اين چيزها امر كرده است‏».(ترجمه اين روايت تا اينجا از استاد محمدرضا حكيمى است كه از حماسه غدير، ص 71 گرفته شده است.) بعد امام(ع) خطبه جمعه را خواند و نماز جمعه را نماز عيدش قرار داد، بعد با فرزند و شيعيانش به منزل امام حسين(ع) برگشت كه غذا آماده كرده بودند و آن شيعيان نيازمند و بى‏نياز با هداياى او به طرف خانواده خود برگشتند. (بحار الانوار 97: 117.)
    به اميد روزى كه همه مسلمانان بويژه مردم مسلمان ايران روز عيد غدير را بزرگترين عيد خود قرار داده و اين روزه آن طور كه بايسته و شايسته آن است، گرامى بدارند.


    ╬ •*♥*•╬ ويژه نامه عيد امامت و ولايت٬عيد غديرخم╬ •*♥*•╬





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  19. تشكرها 2


صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •