^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 10 از 32 نخستنخست ... 6789101112131420 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 91 تا 100 , از مجموع 311
  1. #91
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    عالم كون و فساد
    جهانى كه در آن زندگى مى كنيم ، عالم كون و فساد است . پيوسته موجوداتى در آن تكوين مى شوند و جامه هستى در بر مى كنند و موجودات ديگرى فاسد مى شوند و از گردونه خارج مى گردند و اين خود يكى از بزرگترين تفاوتها بين دنيا و آخرت است . آفريده ها در عالم آخرت همواره كائن و ثابت اند و فساد و نابودى در آنها راه ندارد، اما در كره زمين ، على الدوام چرخ كون و فساد در گردش است ، هر ساعت عده زيادى انسان متولد مى شوند و زندگى را آغاز مى نمايند و در همان ساعت عده زيادى جان مى سپارند و از دنيا مى روند. در پهنه وسيع باغ ، از يك طرف باغبان نهال كوچك را غرس مى كند و زندگى را شروع مى نمايد و از طرف ديگر درختان پير و بى ثمر را قطع مى كند و از باغ بيرون مى برد.
    زينت باغ است درخت جوان
    پير شود بر كَنَدَش باغبان
    شاخ جوان بهر گل نوبر است
    شاخه پير از پى خاكستر است
    خداوند و خزاين اشياء
    قرآن شريف فرموده :
    و ان من شى الا عندنا خزاينه وما ننزله الا بقدر معلوم . (138)
    هيچ موجودى نيست جز آنكه خزاين وجود و منابع هستى آن نزد ماست و به اندازه معين آن را فرو مى فرستيم .
    همين محدود بودن و اندازه داشتن است كه مايه فاسد شدن و پايان يافتن موجود مى گردد. در بعضى از روايات آمده است : خزاين اشياء فرمان تكوينى بارى تعالى در پيدايش آن موجود و پديد آمدن آن است .
    قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله وسلم : خزائن اللّه الكلام ، فاذا اراد شيئا قال له كن ، ف كان . (139)
    رسول اكرم فرمود: خزاين خداوند كلام است ، وقتى اراده مى كند چيزى را، فرمان بودنش را مى دهد و آن بود مى گردد.
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : لما صعد موسى الطور فنادى ربه عزوجل : قال : رب ! ارنى خزائنك . قال : يا موسى ! انما خزائنى اذا اردت شيئا ان اقول له كن ف يكون . (140)
    امام صادق (ع ) فرمود: موقعى كه حضرت موسى (ع ) به طور رفت ، ندا داد: بار الها! خزاينت را به من بنمايان . خطاب آمد كه اى موسى ! خزاين من اين است كه وقتى اراده ايجاد چيزى را بنمايم ، فرمان بودنش را مى دهم و آن را كه فرمان داده ام ، بود و موجود مى گردد.
    يكى از چيزهايى كه خزاينش نزد خداوند است و به قدر معلوم و اندازه معين نازل مى فرمايد، مال و ثروت است ؛ اندازه گيرى حضرت بارى تعالى دو قسمت را شامل مى شود: يكى كميّت و مقدار مالى كه اعطا مى فرمايد، و آن ديگر مدتى كه مال در دست صاحب مال باقى مى ماند، و سپس با كيفيت خاصى از ميان مى رود. گاهى خداوند به كسى مال مى دهد و مقدّر الهى آن است كه اموال اعطايى با مختصر كاهش يا افزايش تا آخر عمر براى وى باقى بماند.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #92
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مال و تقدير الهى
    گاهى مال مى دهد، اما مقدّر بارى تعالى اين است كه باقى ماندن مال در دست صاحب مال همانند اصل مال ، قدر معلوم و مدتى معين داشته باشد و با انقضاى مدن از بين برود. مكرر اتفاق افتاده است كه اشخاصى متمكن و مالدار بر اثر رويدادى غير منتظر از قبيل زلزله يا سيل يا طوفان و امثال اينها، تمام يا قسمت اعظم ثروت را از دست داده و در نتيجه ، بى بضاعت يا كم بضاعت شده اند. اين قبيل حوادث براى افراد متمكّن درس عبرت است ، متبنه شوند كه در ايام مالدارى مغرور نگردند، به فساد اخلاق نگرايند، و با بندگان خدا بدرفتارى ننمايند و همواره در ياد حوادث و رويدادها باشند و بدانند كه ممكن است بغتتا نعمت ، مبدّل به نقمت گردد.
    پست و بلند روزگار
    اى دل از پست و بلند روزگار انديشه كن
    در برومندى ز قحط برگ و بار انديشه كن
    از نسيمى دفتر ايام بر هم مى خورد
    از ورق گردانى ليل و نهار انديشه كن
    خداوند توانا قادر است اموال از بين رفته را به گونه اى جبران نمايد و خير و صلاح را خلف فسادى كه پيش آمده است ، قرار دهد و شخص آسيب ديده را با لطف و حمايت خود از سقوط و تيره روزى قطعى برهاند.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    ولما فسد صلاح .
    بار الها! براى هر چيزى كه باطل مى شود و فاقد اثر مى گردد، نزد تو براى آن ، خلف سالم و صالح وجود دارد و مى توانى آن را جايگزين فاسد شده قرار دهى . سپس درباره خود چنين دعا مى كند:
    وقبل الطلب بالجدة .
    بار الها! بر من منت بگذار و پيش از آنكه از تو درخواست نمايم ، به قدر اداره معاش و گرداندن چرخ زندگى ، از تمكن مالى برخوردارم فرما.
    حضرت زين العابدين (ع ) در جمله سوم دعا عرض مى كند:
    وفيما انكرت تغيير.
    بار الها! چيزى كه نزد تو مطرود است و از آن ناراضى هستى ، مى توانى تغييرش دهى ، آن را بردارى و به جايش مرضىّ خود را قرار دهى .
    چيزهايى كه بر خلاف حق و عدل و منافى با كمال انسانى و فضايل اخلاقى است و بشر را به پستى و انحطاط سوق مى دهد، مرضىّ خداوند نيست و آن امور در قرآن شريف و روايات اولياى گرامى اسلام خاطر نشان گرديده تا شناخته شوند و مردم مسلمان براى تاءمين سعادت خويش از آنها اجتناب نمايند.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #93
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نارضايى خداوند
    ان تكفروا فان اللّه غنى عنكم ولا يرضى لعباده الكفر. (141)
    اگر كافر شويد، خداوند از شما بى نياز است و به ايمانتان احتياج ندارد، اما به كفرتان راضى نيست و نمى خواهد از سعادت و رستگارى محروم بمانيد.
    يحلفون لكم لترضوا عنهم فان ترضوا عنهم فان اللّه لايرضى عن القوم الفاسقين . (142)
    اين افراد آلوده و گناهكار قسم ياد مى كنند براى اينكه شما از آنان راضى شويد. اگر شما راضى شديد، خداوند از فاسقين و اهل عصيان راضى نمى شود.
    شرك و كفر، سيئات اخلاقى ، و گناهان به ره صورت كه باشد، مطرود درگاه بارى تعالى است و خداوند به هيچ يك از آنها راضى نيست . اگر اراده فرمايد مى تواند قلوب مردم را منقلب نمايد و بدون اينكه خودشان بخواهند، كارى كند كه همه موحّد و يكتاپرست گردند و اخلاق و اعمال به صراط مستقيم گرايش يابند.
    ولو شاء ربك لامن من فى الارض كلهم جميعا. (143)
    اگر پروردگارت بخواهد، تمام مردم روى زمين ايمان مى آورند و همه مسير حقّ و عدل را مى پيمايند.
    اراده الهى در آزادى بشر
    ولى خداوند هرگز چنين اراده اى را نمى فرمايد، زيرا اين اراده منافى با اراده بارى تعالى در ازادى بشر است . خداوند به مشيت حكيمانه خود، انسان را مختار آفريده ، اوست كه بايد درباره خود تصميم بگيرد، يا به اختيار و اراده خود ايمان را پذيرا شود و مستحقّ پاداش دنيوى و اخروى گردد يا با اراده و اختيار خود كفر را پذيرا شود و به كيفر دنيوى و اخروى برسد. آنچه را كه خداوند افاضه مى فرمايد، ارشاد و هدايت مردم است .
    وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤ من ومن شاء فليكفر. (144)
    پيمبر گرامى ! بگو حق از جانب خداوند ارائه مى شود، هر كس ميل دارد ايمان بياورد و هر كه مى خواهد كفر را قبول نمايد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #94
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    وظيفه افراد با ايمان
    مؤ منين واقعى و كسانى كه با اراده و اختيار دين حق را پذيرفته و به شرف اسلام مشرف شده اند، براى اينكه عمرشان بخوبى پايان يابد و با حُسن عاقبت ، دنيا را ترك گويند و روز قيامت در صف رستگاران محشور شوند، بايد همواره مراقب اعمال و اخلاق خود باشند و در مسير صحيح قدم بردارند و آگاهانه يا ناآگاه مرتكب عملى نشوند كه رضاى الهى در آن نباشد. براى نيل به اين هدف مقدّس ، بايد خويشتن را به خوبى و شايستگى بسازند، كمبودهاى خود را جبران نمايند، نقائضى را كه در عقايد و اخلاق و اعمال دارند و مرضىّ خداوند نيست برطرف سازند. اگر اين گروه با ايمان به اختيار و اراده خود با استفاده و استمداد از توفيق الهى چنين كردند و در خود تغييرات لازم را به وجود آوردند، مى توان گفت مصداق جمله سوم دعاى امام سجاد (ع ) شده اند:
    وفيما انكرت تغيير.
    بار الها! چيزى را كه از آن رضايت ندارى مى توانى تغيير دهى و مرضى خود را جايگزينش نمايى .
    مربى آگاه و خودسازى
    خود ساختن و تغييرات لازم را در خويش به وجود آوردن ، نياز به مربى و معلم آگاه دارد. علاقه مندان به اصلاح نفس بايد از پى راهنمايان الهى بروند و سخنانشان را با دقت بشنوند و فرا گيرند و در مقام عمل به كار بندند تا بتوانند از ثمرات و نتايج سعادت بخش آنها مستفيض شوند. كسانى كه در تفقه دين و شناخت تعاليم الهى سعى كافى معمول مى دارند و به دقايق آيين الهى واقف مى شوند، مصداق كلام امام سجاد (ع ) مى گردند:
    وقبل الضلال بالرشاد.
    پيش از آنكه قدمى در بى راهه بگذارند، از هدايت الهى برخوردار مى شوند و راه صحيح را مى پيمايند.
    بعضى از اصحاب ائمه معصومين عليهم السلام با اينكه مردان با ايمان و شريفى بودند، ولى بر اثر عدم توجه بهعع پاره اى از دقايق و نكات دينى ، گاه مرتكب خطا شده و قدمى ناروا برداشته اند و پس از آنكه دينى ، گاه مرتكب خطا شدن و قدمى ناروا برداشته و پس از آنكه امام معصوم (ع ) خطاى آنان را تذكّر داده ، سخت آزرده خاطر و متاءثر گرديده و از پيشگاه الهى طلب بخشش نموده اند و در اينجا به طور نمونه يك مورد ذكر مى شود:
    قال الحسين بن ابى العلاء خرجنا الى مكة نيفا وعشرين رجلا فكنت اذبح لهم فى كل منزل شاة فلما اردت ان ادخل على ابى عبداللّه عليه السلام قال واها يا حسين اتذل المؤ منين قلت اعوذ باللّه من ذلك فقال عليه السلام بلغنى انك كنت تذبح لهم فى كل منزل شاة قلت يا مولاى واللّه ما اردت بذلك الا وجه اللّه تعالى فقال عليه السلام اما كنت ترى ان فيهم من يحب ان يفعل مثل افعالك فلا يبلغ مقدرته ذلك فيتقاصر اليه نفسه قلت يابن رسول اللّه وعليك استغفراللّه ولا اعود. (145)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #95
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    امام (ع ) و تذكر آموزنده
    حسين بن ابى العلاء مى گويد: بيست و چند نفر مرد بوديم كه به عزم مكه حركت نموديم ، من در هر منزل براى غذاى جمعيتمان گوسفندى ذبح مى نمودم . روزى به قصد زيارت امام صادق عليه السلام رفتم ، تا مرا ديد با تاءثر فرمود: اى حسين آيا مسلمانان را ذليل مى كنى . گفتم : پناه مى برم به خداوند از اين امر. امام فرمود: به من خبر رسيده كه تو در هر منزل براى همسفرها گوسفندى ذبح مى كنى . عرض كردم : مولاى من ، قسم به خدا من از اين كار جز رضاى الهى قصدى ندارم . امام فرمود: آيا نمى بينى در كاروان كسانى هستند كه مى خواهند همانند تو عمل كنند، اما تمكّن مالى ندارند و دچار حقارت روحى مى شوند. عرض كردم : يابن رسول اللّه ، بر اساس ‍ راهنمايى شما از خداوند آمرزش مى خواهم و از اين پس چنين عملى را تكرار نخواهم نمود.
    67: واكفنى مؤ ونة معرة العباد، وهب لى امن يوم المعاد، وامنحنى حسن الارشاد.
    امام سجادعليه السلام در اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق سه مطلب را از پيشگاه مقدس بارى تعالى درخواست مى نمايد:
    سه درخواست امام (ع )
    (اول ) بار الها! عوارضى را كه از عيبجويى مردم نسبت به من در جامعه پديد مى آيد، تو كفايت كن . (دوم ) بار الها! مرا از بخشش خود در امنيت روز معاد بهره مند نما. (سوم ) بار الها! نعمت حسن ارشاد مردم را به من عطا فرما.
    به خواست خداوند توانا اين سه جمله از كلام حضرت زين العابدين (ع ) موضوع بحث و سخنرانى امروز است .
    بشر به طور طبيعى و به غريزه حبّ ذات ، علاقه دارد هميشه و همه جا مردم از او به خير و خوبى ياد كنند و هرگز نامش را به بدى و زشتى نبرند. اما اين كار ناشدنى است .
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : ان رضا المخلوق لايملك والسنتهم لا تضبط. (146)
    امام صادق (ع ) فرمود: رضا و خشنودى مردم به دست نمى آيد و زبان آنان نظم و انضباط برنمى دارد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #96
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    آلودگى زبان بشر
    پيمبران الهى كه شريفترين انسانهاى روى زمين بودند، از نسبتهاى دروغ و تعرضهاى ظالمانه قوم خود مصونيّت نداشتند و همواره مورد اهانت و اسائه ادب بودند.
    عن ابيعبداللّه عليه السلام قال : قال مويس يا رب ! اسالك ان لا يذكرنى احد الا بخير. قال : ما فعلت ذلك لنفسى . (147)
    امام صادق (ع ) فرمود: حضرت موسى عرض كرد: پروردگارا! از تو مى خواهم موجباتى را فراهم آورى كه هيچ كس از من ياد نكند، مگر به خير و خوبى . خداوند به وى فرمود: من درباره خودم چنين كارى نكرده ام تا در مورد تو انجام دهم .
    يعنى موسى ! نه فقط تو را در مواقعى به بدى ياد مى كنند، بلكه رفتار مردم درباره آفريدگار خود نيز چنين است و گاه مورد مذمتش قرار مى دهند. لقمان حكيم براى اينكه فرزند خود را از توقع مدح و تمجيد مردم رهايى بخشد و ضمير او را از اين انديشه ناشدنى خالى كند، در وصيّت خود به وى فرمود:
    لا تعلق قلبك برضا الناس ومدحهم و ذمهم فان ذلك لايحص ولو بالغ الانسان فى تحصيله بغاية قدرته .
    توقعى ناشدنى
    دلبسته به رضاى مردم و مدح و ذمّ آنان مباش كه اين نتيجه حاصل نمى شود، هر قدر هم آدمى در تحصيل آن بكوشد و نهايت درجه قدرت خويش را در تحقّق بخشيدن به آن اعمال نمايد.
    سخنان مردم به لقمان و پسرش
    فرزند به لقمان گفت : معناى كلام شما چيست ؟ دوست دارم براى آن مثال يا عملى را به من ارائه نمايى . پدر و پسر از منزل خارج شدند و درازگوشى را با خود آوردند. لقمان سوار شد و پسر پياده پشت سرش حركت مى كرد. چند نفر در رهگذر به لقمان و فرزندش برخورد نمودند. گفتند: اين مرد قسىّ القلب و كم عاطفه را ببين كه خود سوار شده و بچه خويش را پياده از پى خود مى برد. لقمان به فرزند گفت : سخن اينان را شنيدى كه سوارى من و پياده بودن تو را بد تلقى نمودند؟ به فرزند گفت : تو سوار شو و من از پى ات پياده مى آيم .
    پسر سوار شد و لقمان پياده به راه افتاد. طولى نكشيد عده اى در رهگذر رسيدند. گفتند: اين چه پدر بدى است و اين چه پسرى بد، اما بدى پدر از اين جهت است كه فرزند را خوب تربيت نكرده ، او سوار است و پدر پياده از پى اش مى رود با آنكه پدر شايسته تر است به احترام و سوارى . پدر، اين پسر را عاق نموده و هر دو در كار خود بد كرده اند.
    لقمان گفت : سخن اينان را شنيدى ؟ گفت : بلى . فرمود: اينك هر دو نفر سوار مى شويم . سوار شدند، گروه ديگرى رسيدند، گفتند: در دل اين دو، رحمت و مودت نيست ؛ اين هر دو سوار شده اند، پشت حيوان را قطع مى كنند و فوق طاقتش بر حيوان تحميل نموده اند. لقمان به فرزند فرمود: شنيدى ؟ عرض كرد: بلى . فرمود: اينك مركب را خالى مى بريم و خودمان پياده راه را طى مى كنيم .
    عده اى گذر كردند و گفتند: اين عجيب است كه خودشان پياده مى روند و مركب را خالى رها كرده اند و هر دو را در اين كار مذمت نمودند.
    فقال لولده اترى فى تحصيل رضاهم حيلة لمحتال . (148)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #97
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    توجه داشتن به رضاى خدا
    در اين موقع لقمان به فرزندش فرمود: آيا براى انسان با تدبير به منظور جلب رضاى مردم ، محلى براى اعمال حيله و تدبير باقى است . پس توجه خود را از آنان قطع نما و در انديشه رضاى خداوند باش .
    لقمان حكيم با يك عمل ساده به فرزند خود فهماند كه نمى توانى با رفتار خويش رضايت خاطر مردم را جلب نمايى ، هر طور كه قدم بردارى سخنى مى گويند، بنابراين به مدح و ذمّ اين و آن مينديش و تنها متوجه رضاى حضرت بارى تعالى باش كه معيار رستگارى و سعادت ، خشنودى خداوند است . امام باقر(ع ) اين مطلب را با بيان جامعترى به يكى از اصحاب خود فرموده است :
    ئاعلم بانك لاتكون لنا وليا حتى لو اجتمع عليك اهل مصرك وقالوا: انك رجل سوء لم يحزنك ذلك ،ولو قالوا: انك رجل صالح لم يسرك ذلك ولن اعرض نفسك على كتاب اللّه ، فان كنت سالكا سبيله زاهدا فى تزهيده راغبا فى ترغيبه خائفا من تخويفه فاثبت وابشر، فانه لايصرك ما قيل فيك . وان كنت مبائنا للقرآن فماذا الذى يعزك من نفسك . (149)
    امام باقر (ع ) و موعظه حكيمانه
    بدان تو از دوستان ما به حساب نمى آيى تا آن را كه مى گويم واجد باشى ، اگر تمام اهل بلدت بگويند تو مرد بدى هستى ، از اين گفته غمگين نشوى و اگر گفتند تو مرد خوبى هستى شادمان نگردى و خود را به قرآن شريف عرضه بدارى ، اگر راه قرآن را مى پيمايى ، به آنچه قرآن بى اعتناست و تو نيز بى اعتنايى ؛ به آنچه رغبت دارد، تو نيز راغبى . مى ترسى از آنچه قرآن ترسانده است . در اين موقع ثابت قدم و شادمان باشد، چه آنكه با وجود اين وضع ، آنچه درباره ات بگويند به تو زيان نمى رساند و اگر بر خلاف روشهاى قرآن بودى ، چه چيز تو را نزد خودت مغرور مى كند.
    دل برگرفتن از مدح و ذمّ مردم
    خلاصه ، بيشتر مدح و تمجيدها يا ذمّ و تكذيبهاى مردم بر اساس واقع بينى و محاسبه صحيح نيست ، بايد از آن دل برگرفت و منقطع بود؛ تنها عده قليلى در جوامع بشرى يافت مى شوند كه هر جا خواستند اظهار نظر كنند و نفى و اثبات نمايند، عقل خود را به كار مى گيرند، با دقت فكر مى كنند، تمام جهات موضوع مورد نظر را بررسى مى نمايند، اگر خوب و بدش را تشخيص دادند، منصفانه اظهار نظر مى كنند وگرنه سكوت مى نمايند، و اين محتواى روايات اولياى اسلام و برنامه دين الهى است . چه بسيارند كسانى كه از جامعه مسلمين به حساب مى آيند، ولى برخلاف آنچه مذكور افتاد عمل مى كنند. اين گروه ، آگاهانه يا ناآگاه ، تحت تاءثير علل و عوامل متعدّدى قرار دارند و طبق آن عوامل قدم برمى دارند و در اينجا پاره اى از آنها ذكر مى شود:
    تفاوت سخن مؤ من و منافق
    عن علىّ عليه السلام قال : وانّ لسان المؤ من من وراء قلبه و ان قلب المنافق من وراء لسانه لانّ المؤ من اذا اراد ان يتكلم بكلام تدبره فى نفسه فان كان خيرا ابداه ، وان كان شرا واراه . وان المنافق يتكلم بما اتى على لسانه ، لايدرى ماذا له و ماذا عليه . (150)
    على (ع ) فرمود: زبان شخص با ايمان در پس قلبش قرار دارد و قلب منافق در پس زبانش . مؤ من كه مى خواهد سخن بگويد، در نفس خود مى انديشد، اگر آن را خير و صواب يافت ، به زبان مى آورد و اگر آن را شرّ و ناروا يافت پنهان مى دارد، و منافق هر چه به زبانش آمد مى گويد، نمى داند كدام يك به نفع اوست و كدام يك به ضررش .
    ناهماهنگى برون و درون منافق ، عقلش را از تدبر و مطالعه باز مى دارد، از اين رو بى حساب سخن مى گويد و مدح و ذمّ چنين فردى وزن و ارزشى نخواهد داشت .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #98
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    موضع زبان عاقل و احمق
    قال اميرالمؤ منين عليه السلام : لسان العاقل وراء قلبه و قلب الاحمق وراء لسانه . (151)
    زبان انسان عاقل بعد از قلبش قرار دارد، اما قلب احمق بعد از زبان اوست .
    انسان عاقل ، اول مى انديشد بعد مى گويد، اما شخص احمق ، اول مى گويد بعد مى فهمد كه نابجا گفته است . سخنان احمقانه كه ناشى از كوتاه فكرى است ، موافقت و مخالفت گوينده را از اثر مى اندازد و ارزش آنها را از ميان مى برد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #99
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بدبينى افراد بد
    عن على عليه السلام قال : الشرير لايظن باحد خيرا لانه لايراه الا بطبع نفسه . (152)
    على (ع ) فرموده : انسانى كه با شر و بدى بار آمده است ، به احدى گمان خوب نمى برد، زيرا همه مردم را مانند خودش مى پندارد و اعمالشان را حمل بر نادرستى و زشتى مى نمايد. چنين فرد آلوده ، جامعه را از ديدگاه ناپاكى و بدى مى نگرد و زبانش درباره مردم جز به شرّ و بدى نمى گردد.
    علاوه بر عللى كه مذكور افتاد، حبّ و بغضهاى اجتماعى ، انتسابهاى خانوادگى و فاميلى ، تعصّبهاى قبيله اى و نژادى ، و ديگر امورى همانند اينها نيز مى تواند منشاء موافقتها و مخالفتهاى غير واقعى شود و افراد را به تصديقها و تكذيبهاى ناصواب وادار سازد. بنابراين هيچ كس ولو امام معصوم باشد، از شرّ زبان مردم و مدح و ذمهاى دروغ و غير واقعى آنان بر كنار نيست . اين رو، امام سجاد(ع ) در جمله اول دعاى خود از پيشگاه الهى درخواست نمى كند كه مرا از اين قبيل تعرضها مصون و محفوظ بدار، بلكه مى گويد:
    واكفنى موونة معرة العباد.
    بار الها! عوارضى را كه از عيبجويى هاى مردم نسبت به من در جامعه پديد مى آيد، كفايت كن و آنها را دفع نما.
    نمونه اى از كفايت خداوند
    اگر كسى مشمول فيض بارى تعالى شود و خداوند او را از ذمّ و عيبجويى هاى اين و آن مصون دارد، گفته هاى غير واقعى آنان بى اثر مى شود و گرفتارى هاى ناشى از آن گفته ها دفع مى گردد. مسئله غدير خم و نصب على (ع ) براى امر ولايت و خلافت مى توانست براى رسول اكرم (ص ) مشكلات سنگينى به بار آورد و آن حضرت را متهم كند كه تعصّب قومى به خرج داد و پسر عمّ خود را زمامدار جامعه نمود؛ بگويند از داماد خويش حمايت كرد و او را به فرمانروايى مسلمين گمارد؛ بگويند از مردم سلب آزادى كرد و نگذارد خودشان درباره مقدّرات خود تصميم بگيرند، و از اين قبيل سخنان . خداوند براى تسكين خاطر پيشواى اسلام (ص )، در همان آيه اى كه ماءموريتش را ابلاغ فرمود، وعده داد:
    واللّه يعصمك من الناس . (153)
    خداوند تو را از شرّ زبانهاى مردم و تهمتهاى ناروايى كه ممكن است به تو نسبت دهند محافظت و نگاهدارى مى نمايد.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم اين قطعه دعا كه موضوع بحث و سخنرانى امروز است ، به پيشگاه مقدس حضرت بارى تعالى عرض مى كند:
    وهب لى امن يوم المعاد.
    پروردگارا! با موهبت و بخشش خود، مرا از ايمنى روز معاد بهره مند فرما.
    ملاحظه مى كنيد كه حضرت على بن الحسين عليهما السلام با اين دو جمله از كلام خود، دنيا را در كنار معاد ذكر نموده و از خداوند توانا براى حلّ مشكلات و ناملايمات هر يك از آن دو چاره جويى خواسته است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #100
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تشويش مردم در روز حساب
    به شرحى كه توضيح داده شد، در دنيا كسى از شرّ زبان بدگويان و ايذاى عيبجويان ايمنى و مصونيّت ندارد. به همين جهت امام (ع ) از پيشگاه بارى تعالى خواست كه او با قدرت لايزال خود، شرّ اشرار را كفايت كند و عيبجويى آنان را دفع نمايد. اما روز معاد، روز عدل و داد است ؛ روز حساب و ميزان است ؛ روز رسيدگى به اعمال است ؛ روز مجازات ظالم و احقاق حق مظلوم است ؛ آن روز، همه در فكر خود هستند و از مصائب و مشكلاتى كه در پيش دارند، مضطرب و نگران اند. با خود مى گويند: وضع ما چه خواهد شد؟ و كار ما به كجا مى انجامد؟ گاه فكر مى كنند كسانى كه به مال و عرضشان تجاوز نموده ايم با ما چه خواهند كرد و حسابشان چگونه تسويه خواهد شد؛ گاهى به خاطر مى آورند كه چه مقدار به مردم تعدّى نموده ايم كه فراموشمان شده و امروز مورد رسيدگى قرار مى گيرد؛ گاهى با خود مى گويند آيا ممكن است صاحبان حق از ما بگذرند و از حقشان چشم پوشى نمايند؛ گاهى مى گويند اگر از حقشان نگذرند ما چگونه مى توانيم تسويه حساب كنيم ؛ گاه با خود مى گويند آيا ممكن است خداوند از گناهان ما بگذرد و مشمول عفو و اغماضمان قرار دهد؟
    خلاصه ، در آن روز هيچ كس آرامش فكر و ايمنى خاطر ندارد، ترس و هراس ، تمام وجود مردم را فرا گرفته و همه در شديدترين حالت نگرانى و دهشت به سر مى برند.
    امام (ع ) و درخواست ايمنى
    حضرت زين العابدين (ع ) براى آن روز از ذات اقدس الهى درخواست امنيت ضمير و آرامش خاطر مى نمايد، و در واقع مى خواهد عرض كند: بار الها! در آن روز كه به فرمان تو ،ب خلق اولين و آخرين در عرصه محشر گرد مى آيند، مشاهده مناظر قيامت ، ياد موقفهاى حساب ، اعمالى كه مورد موآخذه و پرسش قرار مى گيرند، و خطراتى كه بر آنها مترتّب مى شود موجب شديدترين ناراحتى و اضطراب فكر است . بار الها! تو در آن روز جانكاه و طاقتفرسا بر على بن الحسين منّت بگذار و براى او موجباتى را فراهم آور كه از ايمنى و آرامش خاطر برخوردار گردد.
    امام سجاد(ع ) در جمله سوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه مقدس ‍ بارى تعالى عرض مى كند:
    وامنحنى حسن الارشاد.
    بار الها! نعمت حسن ارشاد و هدايت مردم را به من اعطا فرما.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 10 از 32 نخستنخست ... 6789101112131420 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •