^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 11 از 32 نخستنخست ... 78910111213141521 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 110 , از مجموع 311
  1. #101
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تمناى هدايت خلق
    گويى امام سجاد (ع ) مى خواهد عرض كند: بار الها! دنياى مردم بر اثر عيبجويى و بدزبانى به تلخى و رنجش خاطر مى گذرد و در روز قيامت نيز گناه زبان ، آنان را مورد موآخذه و كيفر قرار مى دهد.
    براى آنكه تا حدّ ممكن ، اين گناه كاهش يابد، بايد موجبات هدايت و ارشاد مردم فراهم شود و خطرات اين معصيت بزرگ خاطر نشان گردد، از اين رو به عرض بارى تعالى مى رساند:
    وامنحنى حسن الارشاد.
    بار الها! به گونه اى موفقم نما كه بتوانم به بهترين و مؤ ثرترين وجه ، مردم را هدايت و ارشاد نمايم و عوارض ناشى از زبان را به آنان بفهمانم . نه تنها حضرت زين العابدين (ع ) خواهان اين خدمت بزرگ اسلامى بود، بلكه جدّ گراميش ، رسول اكرم (ص ) و ائمه معصومين پيش از آن حضرت و بعد از آن حضرت ، همه در اين راه كوشا و جدى بودند و درباره اصلاح زبان مردم و مبارزه با گناه بدزبانى ، سخن بسيار گفته اند و در اينجا به مناسبت جمله درخواست حضرت على بن الحسين عليه السلام ، بعضى از رواياتى كه از آن حضرت و ديگر اولياى گرامى اسلام رسيده ذكر مى شود، اميد است ثمر بخش و مفيد باشد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #102
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    هدايت در حفظ زبان
    عن النبى صلى اللّه عليه و آله قال : امسك لسانك فانها صدقة تتصدق بها على نفسك . ثم قال : ولا يعرف عبد حقيقة الايمان حتى يحزن لسانه . (154)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: زبانت را نگه دار، بى گمان حفظ زبان ، صدقه اى است كه براى خودت مى پردازى . سپس فرمود: هيچ بنده اى به حقيقت ايمان عارف نمى شود، مگر آنكه زبان را از سخن باز دارد.
    عن ابيجعفر عليه السلام قال : ان هذا اللسان مفتاح كل خير و شر، فينبغى للمؤ من ان يختم على لسانه كما يختم على ذهبه و فضته ، فان رسول اللّه صلى اللّه و آله قال : رحم اللّه مؤ منا امسك لسانه من كل شر. (155)
    امام باقر (ص ) فرمود: زبان ، كليد هر خير و شرى است . شايسته است كه افراد با ايمان زبان خود را مهر كنند، همانطور كه محفظه طلا و نقره خويش ‍ را مهر مى نمايند. رسول اكرم (ص ) فرموده است : رحمت خداوند شامل مؤ منى باد كه زبان را از گفتن هر سخن شرى نگاه مى دارد.
    ارزش سكوت در جامعه
    عن ابى الحسن الرضا عليه السلام قال : من علامات الفقه الحلم و العلم و الصمت . ان الصمت باب من ابواب الحكمة ، ان الصمت يكسب المحبة ، انه دليل على كل خير. (156)
    حضرت رضا (ع ) فرمود: از علائم مردم فقيه و دانا حلم است و علم است و سكوت . بى گمان سكوت يكى از درهاى حكمت است ، سكوت جلب محبت مى كند، و سكوت راهنماى انسان به هر خوبى و خير است .
    سخن گر چه هر لحظه دلكش تر است
    چو بينى خموشى از آن بهتر است
    در فتنه بستن ، دهان بستن است
    كه گيتى به نيك و بد آبستن است
    پشيمان ز گفتار ديدم بسى
    پشيمان نگشت از خموشى كسى
    قال امير المؤ منين عليه السلام : ما من شى ء احق بطول السحن من اللسان . (157)
    على (ع ) فرموده : هيچ چيز براى زندگى شدن در مدت طولانى شايسته تر از زبان نيست .
    كسانى كه بر زبان خود حاكم اند و عنان سخن را در اختيار دارند، مى توانند با اراده و عمد، لب فرو بندند و از عز و بزرگى ناشى از سكوت بهره مند شوند. برعكس ، كسانى كه زبان بر آنان حاكم است و خود اسير شهوت كلام اند، با پر گفتن و سخنانى بى حساب به زبان آوردن ، ارج و ارزش خود را از دست مى دهند، خويشتن را در بند ذلّت و خوارى اسير مى نمايند.
    عنْ على عليه السلام قال : هانت عليه نفسه من امر عليها لسانه . (158)
    على (ع ) فرموده : دچار حقارت و ذلّت نفس است ، آن كس كه زبانش را بر دل حكومت دهد.
    قدرت سخن گفتن انسان و ظاهر ساختن آنچه را كه در باطن دارد، از مزاياى اختصاصى انسان و از نعمتهاى گرانقدرى است كه آفريدگار حكيم به بشر اعطا فرموده است . على (ع ) نعمت تكلم را رد كنار نعمت عقل ذكر نموده و فرموده است :

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #103
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ارزش عقل و تكلم
    للانسان فضيلتان : عقل و منطق ، فبالعقل يستفيد و بالمنطق يفيد. (159)
    آدمى داراى دو فضيلت و برترى است : يكى نيروى خرد و آن ديگر قدرت تكلم ، با عقل حقايق را درك مى كند و بهره مند مى شود، و با سخن مدركات خود را آشكار مى نمايد و دگران را بهره مند مى سازد.
    رواياتى كه از اولياى اسلام در اهميت و ارزش تكلم رسيده ، ناظر به شاءن تكوينى و نگرشى است از ديدگاه تعالى و تكامل . رواياتى كه در اهميت و ارزش سكوت رسيده ، ناظر به شاءن اجتماعى و نگرشى است از ديدگاه تربيت . اگر سخن و سكوت ، منزّه از گناه باشد، البته ارزش سخن بمراتب بالاتر از سكوت است و اين مطلب را حضرت زين العابدين (ع ) ضمن روايتى بيان فرموده است :
    سئل على بن الحسين عليهما السلام عن الكلام و السكوت ايهما افضل ؟ فقال لكل ولحد منهما آفات ، فاذا سلما من الافات فالكلام افضل من السكوت . قيل ذلك يابن رسول اللّه ؟ قال لان اللّه عزوجل ما بعث الانبياء و الاوصياء بالسكوت ، انما بعثهم بالكلام ، ولااستحقت الجنة بالسكوت ولا استوجب ولاية اللّه بالسكوت ولا تؤ قيت النار بالسكوت ، انما ذلك كله بالكلام . ما كنت لاعدل القمر بالشمس . انك تصف فضل السكوت بالكلام ولست تصف فضل الكلام بالسكوت . (160)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #104
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مقايسه سخن و سكوت
    از امام سجاد (ع ) درباره سخن و سكوت سؤ ال شد، و اينكه كدتك يك از اين دو بر دگرى برترى و مزيّت دارد. حضرت در پاسخ فرمود: براى هر يك از اين دو آفتهايى است ، اگر از آفت ، سالم و مصون باشند كلام افضل و برتر از سكوت است . از علت برترى كلام سؤ ال شد. فرمود: براى اينكه خداوند هيچ يك از پيمبران و اوصياى آنان را به سكوت مبعوث نفرموده ، بلكه ماءموريّت داشتند با مردم سخن بگويند و با بيان خود، آنان را به راه فلاح و صلاح دعوت نمايند. همچنين هيچ كس با سكوت مستحقّ بهشت نمى شود.
    سكوت مستوجب ولايت الهى نمى گردد، هيچ كس با سكوت از عذاب دوزخ مصون نمى ماند. نيل به رحمت و ولايت الهى و محفوظ ماندن از عذاب او بر اثر كلام است . من هرگز ماه را عديل و نظير آفتاب قرار نمى دهم و در پايان سخن فرمود: شما خود فضل سكوت را با كلام توصيف مى نمايى و هرگز فضل كلام را با سكوت توصيف نمى كنى .
    امام سجاد (ع ) در جمله اول اين قسمت از ادعا كه موضوع بحث امروز است ، كلمه معرّة را به كار برده و به پيشگاه بارى تعالى عرض ‍ مى كند:
    واكفنى موونة معرة العباد.
    بار الها! عوارضى را كه از عيبجويى مردم نسبت به من در جامعه پديد مى آيد، تو كفايت فرما.
    علامه سيد على خان مى گويد:
    عرّ فلان فلانا اذا ساءه والحق به عيبا. (161)
    معرّه در موردى به كار برده مى شود كه فردى نسبت به فرد ديگرى مرتكب بدى شود و عيبى را به او نسبت دهد، بدگويى و نسبت عيب دادن از آفات زبان است . امام (ع ) در مورد زبان گناهكار از خداوند درخواست هدايت و حُسن ارشاد مى نمايد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #105
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    سه راه براى اصلاح زبان
    هدايت و ارشاد خوب و بجا براى اصلاح چنين زبان گناهكارى از سه راه ميّسر است : اول ، بيان فوايد و نتايج سكوت از نظر دينى و توضيح روايات اولياى اسلام كه در اين باره رسيده است . دوم ، تفهيم اين مطلب كه اگر كسى بخواهد با ايمان باشد، مؤ من زندگى كند، و مؤ من از دار دنيا برود، لازم است حتما مراقب زبان خود باشد، زيرا زبان بى قيد و بند، با ايمان واقعى و بستگى به ذات اقدس الهى سازگار نيست . سوم ، بيان گرفتارى و عذاب قيامت براى كسانى كه در سخن گفتن و تجاوز به عرض و شرافت مردم باك ندارند و هر چه به زبانشان آمد بى پروا مى گويند. قسمت اول راجع به سكوت و نفع آن كه در پاره اى از روايات رسيده است توضيح كافى داده شد. قسمت دوم درباره رابطه ايمان و زبان به استناد بعضى از روايات است .
    عن النبىّ صلى اللّه عليه و آله قال : لايستقيم ايمان عبد حتى يسقيم قلبه ، ولايسقيم قلبه حتى يسقيم لسانه . (162)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: هيچ بنده اى از تعادل و توازن ايمان برخوردار نمى شود تا قلبش متعادل باشد، و قلب كسى به تعادل نمى رسد تا زبانش ‍ موزون و متعادل باشد.
    و عنه صلى اللّه عليه و آله قال : نجاة المؤ من فى حفظ لسانه . (163)
    و نيز فرموده است : نجات مؤ من از عذاب الهى در اين است كه زبان خود را از سخنان غير مشروع محافظت نمايد.
    عن على عليه السلام قال : من استطاع منكم ان يلقى اللّه تعالى و هو نقى الراحة من دماء المسلمين و اموالهم ، سليم اللسان من اعراضهم فليفعل . (164)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #106
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    رابطه ايمان و حفظ زبان
    كسى از شما كه مى تواند با دستى منزّه از خون و مال مسلمين خدا را ملاقات كند، همچنين زبانش از تجاوز به عرض آنان سالم باشد، البته بايد اين عمل سعادت بخش را جدا انجام دهد.
    جاء رجل الى النبى صلى اللّه عليه و آله فقال يا رسول اللّه ! اوصنى . فقال احفظ لسانك . قال يا رسول اللّه ! اوصنى . قال احفظ لسانك . قال يا رسول اللّه ! اوصنى . قال احفظ لسانك . ويحك ! وهل يكب الناس على مناخرهم فى النار الا حصائد السنتهم . (165)
    مردى حضور نبىّ معظم شرفياب شد. عرض كرد: يا رسول اللّه ! به من سفارشى بنما. حضرت فرمود: زبانت را نگاه دار. او دوباره درخواست توصيه نمود. فرمود: زبانت را نگاه دار. مرتبه سوم درخواست سفارش كرد. گويى توقع داشت كه رسول اكرم (ص ) چيز ديگرى را جز حفظ زبان به وى سفارش فرمايد. حضرت همان دستور اول و دوم را تكرار نمود و فرمود: زبانت را نگاه دار. سپس با تندى او را مخاطب ساخت و فرمود: واى بر تو! مگر چيزى جز محصول زبان موجب عذاب مردم مى گردد و آنان را به رو در آتش دوزخ مى افكند؟
    بسط و توسعه گناه هر يك از جوارح اندازه اى دارد. گناه چشم و گوش در شعاع محدودى گسترش مى يابد، گناه دست و پا نيز داراى حدّ محصورى است ، و همچنين گناه ساير جوارح ، ولى گناه زبان مى تواند در بعضى از مواقع عالمگير شود، امواج فتنه و فسادش در سراسر جهان پخش گردد، شرق و غرب را تحت تاءثير قرار دهد، مردم جهان را دچار ضلالت و عقايد باطل نمايد، با مصائب سنگين و بدبختى هاى غير قابل جبران به بار آورد و اين مهم ضمن حديثى آمده است :

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #107
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    خطر بزرگ زبان
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله : يعذب اللّه اللسان بعذاب لايعذب به شيئا من الجوارح فيقول : اى رب ! عدبتنى بعذاب لم تعذب به شيئا. فيقال له : خرجت منك كلمة فبلغت مشارق الارض و مغاربها فسفك بها الدم الحرام وانتهب بها المال الحرام وانتهك بها الفرج الحرام وعزتى وجلالى لاعذبنك بعذاب لااعذب به شيئا من جوارحك . (166)
    امام صادق (ع ) از سوى اكرم (ص ) حديث نموده كه فرمود: خداوند در قيامت زبان را به عذابى معذّب مى كند كه ديگر جوارح بدن را آنچنان كيفر نمى دهد. زبان عرض مى كند: بار الها! مرا به عذاب معذّب نمودى كه ساير جوارح به آن عذاب مبتلا نشدند. به زبان گفته مى شود. از تو كلمه اى صادر شد كه به شرق و غرب عالم رسد، بر اثر آن كلمه خون حرام ريخته شد، مال محترم به غارت رفت ، موجبات بى عفتى و تجاوز فراهم آمد. قسم به عزّت و جلالم ، تو را عذاب خواهم داد كه هيچ يك از جوارح تو را آنچنان معذّب نخواهم نمود.
    عذاب بى نظير زبان
    خلاصه ، امام سجاد (ع ) در جمله سوم دعا عرض مى كند:
    وامنحنى حسن الارشاد.
    بار الها! براى نجات مردم بد زبان و عيبجو نعمت حسن ارشاد را به من عطا فرما تا بتوانم آن مردم منحرف را هدايت كنم ، مسير صحيح را به آنان ارائه نمايم و زبانشان را به درستگويى و صراط مستقيم سوق دهم . براى نيل به اين هخدف مقدّس ، بايد امام سجّاد (ع ) روش تربيتى جدّ گراميش رسول اكرم (ص ) را به كار بندد، اول ارزش سكوت را از نظر دينى به مردم بفهماند و آنان را به خاموشى تشويق نمايد. دوم رابطه زبان و ايمان را توضيح دهد و خاطر نشان كند كه زبان نامتعادل ، موازنه و تعادل ايمان را بر هم مى زند. سوم كيفر اخروى بد زبانى را شرح دهد و آگاه سازد كه افراد بد زبان عذاب سنگينى در پيش دارند.
    68: اللهم صل على محمد وآله ، وادراءعنّى بلطفك ، واغذنى بنعمتك .
    امام سجاد عليه السلام در اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق ، پس از آنكه درود مى فرستد به حضرت محمد و آلش ، دو مطلب را از پيشگاه مقدس حضرت بارى تعالى درخواست مى نمايد. اول : بار الها! به لطف و عنايت خود هر آنچه زيانبار و مضر است ، از من دفع كن . دوم : بار الها! با نعمت خود به من قوت و غذا اعطا فرما.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #108
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى دراء و لطف
    به خواست خداوند توانا، اين دو جمله از كلام حضرت زين العابدين (ع ) موضوع بحث و سخنرانى امروز است . در آغاز لازم است معناى كلمه دراء و همچنين كلمه لطف كه در دعاى امام (ع ) آمده است روشن شود. علامه سيد على خان مى گويد:
    دراء الشى ء دراء دفعه . اللطف الرفق والبر. (167)
    دراء به معناى دفع كردن چيزى است ، و لطف به معناى مدارا و نيكى نمودن است .
    فى اءسماءاللّه تعالى اللطيف ، هو الذى اجتمع له الرفق فى الفعل والعلم بدقائق المصالح وايصالها الى من قدرها له من خلقه . (168)
    لطيف از اسماء حضرت بارى تعالى است . او كسى است كه در ذات مقدّسش مداراى در عمل ، با علم و آگاهى به دقايق مصلحتها جمع شده تا آن را به فردى از مخلوق خود كه درباره اش مقدر فرموده است ، برساند.
    بلاياى گوناگون
    اگر سؤ ال شود كه چرا امام (ع ) از بلاهايى كه دفع آنها را خواستار شده است نام نبرده و تنها به اداى يك جمله كوتاه وادراء عنى بلطفك اكتفا فرموده است ؟ در پاسخ مى توان گفت : بلايايى كه ممكن است در طول زندگى دامنگير انسانها شود به قدرى زياد است كه به شمار نمى آيد. اما به طور كلى و نوعى مى توان قسمتى از آنها را به عنوان بلاياى ارضى و سماوى ، طبيعى و مصنوعى ، تدريجى و ناگهانى ، روحى و جسمى ، حكومتى و مردمى ، همگانى و فردى ، و از اين قبيل ذكر نمود. با مطالعه در يك آيه و حديثى كه ذيل آن آمده است تا اندازه اى متوجه مى شويم كه بلايا چقدر وسيع و گسترده است .
    قل هو القادر على ان بيعث عليكم عذابا من فوقكم او من تحت ارجلكم او يلبسكم شيعا ويذيق بعضكم باءس بعض . (169)
    اى پيمبر گرامى ! به مردم بگو: خداوند قادر است كه عذابى را از بالاى سر شما فرو فرستد يا از زير پا معذّبتان نمايد يا شما را به تفرّق و پراكندگى مبتلا كند و بعضى را به بلاى بعض ديگر گرفتار سازد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #109
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بلايايى از بالاى سر
    عذاب از بالاى سر، مانند فرستادن بارانهاى شديد و به جريان افتادن سيلهاى سنگين بنيان كن كه مردم را هلاك كند و منازل و مزارع و دامهاى آنان را با سرعت نابود نمايد، يا طوفانهاى شديد و سريعى را در فضا به جريان اندازد، ساختمانها را فرو ريزد و مردم زيادى را مقتول و مجروح نمايد، يا صاعقه فرستد و امواج آن مايه هلاكت افراد و از بين بردن اموالشان گردد، يا كوههاى آتشفشان از بالاى سر مردم فوران كند و با مواد مذاب و سنگهاى گداخته كه از دهانه آن خارج مى شود، روستاها و قراء اطراف آن را ويران نمايد و مردمى را كه نتوانستند فرار كنند، طعمه مرگ سازد.
    عذاب از زير پا مانند زلزله كه گاهى منازل را بكلى ويران مى نمايد، عده زيادى از زن و مرد و كودك زير سقفها و ديوارهاى فرو ريخته جان مى سپارند، عده اى مجروح مى شوند و آنان كه زنده مى مانند، اغلب تهيدست و بى بضاعت گشته و در شدت مضيقه به حيات خود ادامه مى دهند.
    بلايايى از زير پا
    گاهى دريا از زير پاى مردم پيشروى مى نمايد و منزلهاى اطراف را خراب مى كند، اهالى را متوارى مى نمايد، و آنان را در زندگى به بلايا و شدايد گوناگون مبتلا مى سازد. گاهى مردم در جامعه گرفتار به بلايا و شدايد گوناگون مبتلا مى سازد. گاهى مردن در جامعه گرفتار اختلاف عقيده دينى و سياسى مى شوند، دسته بندى ها در آن موقع آغاز مى گردد، گروهها در مقابل يكديگر مى ايستند، و در نتيجه آتش فتنه و فساد كه عذاب بزرگ الهى است ، بين آنان مشتعل مى گردد و به بلاهاى عظيم مبتلا مى شوند.
    عذابهايى كه مذكور افتاد و مى توان از اين آيه برداشت نمود، اغلب بلاياى طبيعى و مربوط به نظام آفرينش است ، ولى در روايتى كه ذيل اين آيه آمده ، امام (ع ) از عذابهاى غير طبيعى نام برده است .
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : من فوقكم من السلاطين الظلمة و من تحت ارجلكم العبيد السوء و من لا خير فيه ، اءو يلبسكم شيعا يضرب بعضكم ببعض بما يلقيه بينكم من العداوة والعصبية و يذيق بعضكم باءس ‍ بعض هو سوء الجوار. (170)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #110
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بلاياى اجتماعى
    امام صادق (ع ) فرمود: عذاب از بالاى سر يعنى معذب بودن از ناحيه سلاطين و زمامداران ظالم ، و از زير پا يعنى عذاب ديدن از افراد فرومايه و پست اجتماع و آنان كه فاقد خير و خوبى هستند، و گرفتار انشعاب شدن و تجاوز بعضى به بعض ديگر بر اثر القاى عداوت و عصبيّت ، و ابتلاى بعضى به عذاب بعض ديگر مانند مبتلا بودن آدمى به همسايه بد است . در كنار مصائب جمعى و گروهى ، بلاياى فردى و شخصى وجود دارد كه نه قابل پيش بينى است و نه قابل پيشگيرى ، بى خبر و به طور ناگهان مى آيد و برق آسا به زندگى خاتمه مى دهد. در روزگار گذشته ، اين قبيل وقايع بسيار روى داده كه بعضى از آنها در تاريخ ثبت گرديده و برخى به دست فراموشى سپرده شده است ، و در اينجا يك مورد از حوادث فردى ذكر مى شود:
    بلاياى فردى
    يعقوب بن داود، وزير مقتدر و نافذ الكلمه مهدى عباسى بود. برادرى داشت به نام عمر بن داود كه او نيز به اعتبار برادرش مورد توجه مردم بود. روزى عمر تصميم گرفت با جمعى از دوستان و بستگان خود به گردش ‍ بروند. وسايل آسايش فراهم آمد و مقدار لازم خوراك و ميوه هاى گوناگون آماده شد. اما در آن روز به طور ناگهانى عمر درگذشت و همه بستگان به شگفت آمدند. علت مرگ اين بود كه سبدى از انگور نزد وى بردند، اما دو حبّه از خوشه اى برگرفت و به دهان افكند. بدون اينكه بر حبّه ها دندان بزند و پوستشان را بشكافد، به پايين فرستاد، اما حبّه ها در گلو ماندند، نه فرو رفتند و نه بيرون آمدند تا نفس عمر قطع شد و از دنيا رفت . برادرزاده اش ‍ داود بن على در عزاى او ضمن اشعارى گفت : عنر صبح در كمال سلامتى و خوشى با دوستان و بستگان به سر برد، اما اكنون ميّت خانواده است و در قبرى نزد آرامگاه پدرش كه از توده هاى سنگ و ريگ پوشيده شده ، آرميده است . (171)
    مرگهاى ناگهانى
    با گسترش تمدن صنعتى و پيشرفت اختراعات ، مرگهاى ناگهانى به شكلهاى مختلف افزايش يافته و هر روز در گوشه و كنار دنيا وقايع ناگوارى روى مى دهد، گاه طياره سقوط مى كند و عده اى كشته مى شوند، گاه بر اثر واژگون شدن ماشين يا تصادف قطار، عده اى بى خبر و به طور ناگهانى از دنيا مى روند، گاه گروههاى مختلف براى ارعاب مردم يا ايجاد اختلال در گذرگاههاى پر جمعيت بمبهايى را كار مى گذارند و موقعى كه زنان براى خريد لوازم منزل به محل مى روند، ناگهان بمب منفجر مى شود و عده اى زن با كودكانى كه همراه برده بودند، كشته مى شوند. آيا كسى جز خداوند دانا از آفات و بلاهاى ناگهانى كه هر لحظه ممكن است دامنگير انسانها شود، اطلاع دارد؟ آيا جز ذات اقدس الهى كسى مى تواند بلاهاى گوناگون را بگرداند و آدمى را از خطر برهاند؟ پاسخ اين پرسشها واضح است و ملجاء و پناهى جز پرورگار دانا و توانا وجود ندارد. امام سجاد (ع ) در جمله اول اين قطعه دعا، از خداوند دفع بلايا را با عبارتى كوتاه درخواست نموده و عرض ‍ مى كند:
    وادراء عنّى بلطفك .
    بار الها! آفات و خطرات را به لطف خود از من بگردان و دفع فرما.
    امام (ع )، متعلّق دفع را توضيح نداده ، زيرا اگر نوع بلايا را مى گفت ، باعث تطويل كلام مى گرديد و اگر مى خواست بعضى از بلايا را توضيح دهد، قابل احصاء نبود؛ از اين رو، حضرت على بن الحين عليه السلام دفع آفات را خواسته و متعلق دفع را به علم الهى محوّل نموده است ، مثل اينكه ضمن دعاى تعقيبات مشتركه آمده است :
    اللهم انى اساءلك من كل خير احاط به علمك واعوذ بك من كل شرّ احاط به علمك . (172)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 11 از 32 نخستنخست ... 78910111213141521 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •