^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 12 از 32 نخستنخست ... 2891011121314151622 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 311
  1. #111
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    علم الهى به همه بلايا
    بار الها! از هر خيرى كه علمت به آن احاطه دارد، از تو خواهانم ، پروردگارا! از هر شرى كه علمت به آن محيط است ، به تو پناه مى برم .
    مى توان گفت دعاى امام سجاد (ع ) نيز در اينجا چنين مى شود:
    وادراء عنى بلطفك كل شر احاط به علمك .
    بار الها! هر شرى را كه علمت به آن احاطه دارد، با لطف خود از من دفع فرما.
    دوستداران حضرت زين العابدين (ع ) به پيروى از مولاى خود، شايسته است روزى چند بار، ولو به فارسى ، يا به هر زبان كه مى دانند، به پيشگاه الهى عرض كنند: بار الها! به لطف خود هر شرى را كه علم تو به آن احاطه دارد، از من بگردان و دفع فرما. امام سجاد (ع ) در اين جمله كوتاه ، دو تقاضا از پيشگاه خداوند نموده است : اول آنكه بلايا و آفات را از وى دفع نمايد، دوم آنكه دفع آفات از ناحيه بارى تعالى با لطف و رفق انجام شود. معاشرت و مواجهه با مردم به رفق و مدارا از عوامل پيروزى و موفقيتهاى اجتماعى است و اولياى گرامى اسلام ، ضمن روايات متعددى ، ارزش اين خلق پسنديده را به پيروان خود خاطر نشان ساخته اند.
    اثر رفق و مدارا
    عن النّبى صلى اللّه عليه و آله : ان الرفق لم يوضع على شى ء الا زانه ، ولا نزع من شى ء الا شانه . (173)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: هر چيزى كه رفق و نرمى بر آن قرار داده شود، مايه جمال و زيباييش مى گردد، و رفق و ملايمت از هر چيزى كه برداشته شود، او را زشت و معيوب مى نمايد.
    آموزگارى كه به نوآموز درس مى دهد، اگر رفق و ملايمت را رعايت نمايد، به فرموده رسول گرامى (ص )، آن تدريس از جمال و زيبايى برخوردار مى شود، نوآموز به درس خواندن دلگرم و علاقه مند مى گردد و به قول شاعر:
    درس معلم ار بود زمزمه محبّتى
    جمعه به مكتب آورد طفل گريز پاى را
    بر عكس ، اگر آموزگار با طفل رفتار تند و خشن داشته باشد، بچه را دلسرد و بى علاقه به درس مى نمايد. پيمبر گرامى اسلام (ص ) خود معلم جامعه بود. خداوند او را مبعوث فرمود كه مردم را از جهل برهاند، بلاى عظيم بت پرستى را كه معلول نادانى بود، دفع نمايد و موجبات سعادت جامعه را فراهم آورد. براى آنكه در اين راه به پيروزى نايل گردد، خداوند به وى دستور داد كه در تبليغ دين حق با لطف و مدارا عمل نمايد، به نرمى و ملايمت سخن گويد و از اين راه پيروزى بزرگى نصيب آن حضرت گرديد.
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله ، امرنى ربى بمداراة الناس كما امرنى باداء الفرائض . (174)
    امام صادق (ع ) از رسول اكرم (ص ) حديث نموده كه فرموده خداوند مداراى با مردم را به من امر فرمود، همانطور كه اداى واجبات و فرايض ‍ را.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #112
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    دفع بلا از راه خشونت
    خداوند مسبب الاسباب اگر بخواهد بلايى را از كسى دفع نمايد و او را از خطر محفوظ دارد، مى تواند وسيله نامطبوع و خشنونت آميزى را مقدّمه دفع بلا قرار دهد و مى تواند از راه پيشامد و رويدادى بسيار مطبوع و لطيف ، به آن هدف مقدس جامه تحقق بپوشاند و بلا را بگرداند. مثلا در ميدان فروش ميوه و سبزى بمب نيرومندى كار گذارده شده كه طبق محاسبه بيست دقيقه ديگر منفجر خواهد شد. مرد محترمى در ميدان ، كار لازمى دارد و بايد به آنجا برود. فاصله منزلش تا ميدان به قدر پنج دقيقه پياده رفتن است . از منزل خارج مى شود. اگر در راه با مانعى برخورد ننمايد، موقعى به ميدان مى رسد كه چند دقيقه بيشتر به لحظه انفجار باقى نمانده است ، اما خداوندا اراده فرمود كه بلا را از وى دفع نمايد. چند قدمى از منزل دور نشده به مردى برمى خورد كه با در امر معامله اى اختلاف حساب دارد. آن دو در رهگذر توقف مى كنند، مطلب اختلاف حساب را به ميان مى آورند، كلماتى را با هم ردّ و بدل مى نمايند و هر يك به نفع خود سخن مى گويد و تند مى شود. اين تبادل كلام چند دقيقه به طول مى انجامد كه ناگهان صداى مهيب انفجار به گوش مى رسد. مردم از پى صدا مى روند. خداوند براى حفظ جان آن مرد با ايمان و محترم كه عازم ميدان بود، مانع ايجاد نمود، با مرد طرف معامله خود مواجه گرديد، در رهگذر توقف نمودند، آنقدر با هم سخن گفتند كه بمب منفجر شد و بلا از جان آن مرد دفع گرديد.
    گرداندن بلا از راه لطف
    گاهى همان مرد شريف و با ايمان كه عازم ميدان است ، از منزل خارج مى شود، چند قدمى بيشتر نرفته كه در راه با يكى از دوستان قديمى بسيار محترمش برمى خورد، يكديگر را در آغوش مى گيرند و به هم ابراز محبت مى كنند. مرد با ايمان از دوست قديمى خود درخواست مى كند به منزلش ‍ بيايد تا از وى پذيرايى كند. دوست قديمى مى گويد كار فوت شدنى دارم ، بايد حتما بروم ، اما به احترام دعوت شما به قدر نيم ساعت در منزلتان توقف مى كنم . صاحب منزل ميوه و شيرينى مى آورد. با هم گرم صحبت مى گردند كه متگاه صداى انفجار بمب شنيده مى شود. گويى خداوند آن دوست قديمى مرد با ايمان را ماءمور نموده بود كه در موقع معين از آن رهگذر عبور نمايد، دعوت صاحبخانه را بپذيرد، در منزلش قدرى توقف كند، و در خلال آن ملاقات آميخته به لطف و رفق ، بمب منفجر شود و مرد با ايمان از خطر مرگ رهايى يابد. امام (ع ) در جمله كوتاه دعاى خود، از خداوند دو تقاضا مى نمايد. اول مى گويد:
    وادراء عنّى .
    بار الها! مرا مشمول فيض و عنايت خود فرما و بلايا را از من بگردان .
    دوم عرض مى كند:
    بلطفك .
    بار الها! بلايايى را كه بر سر راه دارم با لطف و رفق از من دفع فرما.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم دعا كه موضوع بحث امروز است ، عرض ‍ مى كند:
    واغذنى بنعمتك
    بار الها! به نعمت خود قوت و غذا به من عطا فرما.
    در اين عبارت ئو كلمه شايان ملاحظه است : يكى غذاء و آن ديگر نعمت .
    معنى غذاء و نعمت
    الغداء ما يغتدى به من الطعام والشراب . هو ما به نماء الجسم و قوامه . والنعمة ما قصد به الاحسان والنفع . (175)
    غذاء چيزى است از خوردنى و نوشيدنى كه با آن تغذيه مى شود، نموّ جسم و قوام بدن وابسته به آن است . نعمت آن چيزى است كه اعطا كننده اش قصد احسان و نفع رساندن داشته باشد.
    بشر و ديگر موجودات زنده روى زمين به غذا احتياج دارند. اگر به قدر كافى تغذيه كنند، نيرومند و توانا هستند و قواى آنها به خوبى انجام مى كند. اگر تغذيه آنها ناقص باشد، فعاليتشان به نسبت ناقص خواهد بود، و اگر غذا نرسد، گرسنگى به حياتشان خاتمه مى دهد. از جمله آيات بزرگ حضرت بارى تعالى ، نظام متقن و محكمى است كه براى تغذيه تمام موجودات زنده زمين پايه گذارى فرموده و در پرتو آن ، حيات فردى و حيات فردى نوعى همه آنها محفوظ است و چرخهاى زندگى در خشكى و دريا به گردش خود ادامه مى دهند نباتات به طور طبيعى از آب و زمين و همچنين از هوا و آفتاب تغذيه مى كنند، خود زنده مى مانند و براى گياهخواران و دانه خواران غذا مى سازند. حيوانات گياهخوار و پرندگان دانه خوار از روييدنى ها و دانه ها تغذيه مى كنند، خودشان زنده مى مانند و غذاى درندگان و پرندگان گوشتخوار را تهيه مى نمايند. جنين تا در رحم است ، به وسيله جفت از وجود مادر تغذيه مى كند و پيش از آنكه به دنيا بيايد، كارگاه شير سازى پستان مادر به طور خودكار به راه مى افتد تا همزمان با ولادت نوزاد، غذايش آماده و مهيا باشد. جالب آنكه شير مادر كه غذاى طبيعى كودك است ، عالى ترين و كاملترين غذا براى اوست و اگر از آن تغذيه كند، تمام نيازهاى كودك برآورده مى شود.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #113
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نظام عالم و تغذيه موجودات زنده
    عن النبى صلى اللّه عليه و آله قال : ليس للصبى لبن خير من لبن امه . (176)
    رسول اكرم (ص ) فرموده : براى طفل ، هيچ شيرى بهتر از شير مادر نيست .
    بچه هاى حيوانات برّى و بحرى از خزندگان ، پرندگان ، چرندگان ، درندگان ، و حشرات دو گروهاند، بعضى دورات كودكى ندارند مانند ماهى ها و حشرات ، پس از آنكه تخم ريزى كردند، موقعى كه بچه از تخم بيرون مى آيد به هدايت تكوينى بارى تعالى ، خود ش از پى غذا مى رود و آنها كه دوران كودكى دارند، بعضى براى تغذيه و زنده ماندن به مادر احتياج دارند و بعضى به حمايت پدر نيز محتاجند و اين برنامه ها با قلم قضاى الهى ، در لوح وجود همه آنها ثبت شده است . خلاصه آفريدگار حكيم از طرفى موجودات زنده را نيازمند به غذا آفريده و از طرف ديگر نظام حكيمانه جهان را به گونه اى پايه گذارى فرموده كه به همه آنها غذا برسد و نيازشان بر طرف گردد.
    وما من دابة فى الارض الا على اللّه رزقها. (177)
    هيچ جنبنده اى روى زمين نيست ، مگر آنكه رزقش به عهده خداوند است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #114
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ارتزاق بشر و ساير موجودات
    ارتزاق انسان از منابع طبيعى با ارتزاق نباتات و حيوانات از جهانى متفاوت است و در اينجا به ذكر دو مورد اكتفا مى شود. اول : تكوين نبات و حيوان در طبيعت و ارتزاق آنها از يكديگر در حدى است كه بر طبق آن ساخته شده اند و نمى توانند چيزى بر كمّيّت و كيفيتش بيفزايند، اما انسان موجودى است عاقل و آزاد، خداوند به مشيّت حكيمانه خود او را از امتيازات مهمّى برخوردار نموده است . يك جا در قرآن شريف فرمود:
    هو الذى خلق لكم ما فى الارض جميعا. (178)
    او خداوندى است كه تمام آنچه را كه در زمين است ، براى شما آفريده .
    و در جاى ديگر كتاب مجيد فرموده :
    الك تر ان اللّه سخر لكم ما فى الارض . (179)
    نمى بينى كه آفريدگار توانا تمام محتويات كره ارض را مسخّر ارضى در تاءمين رفاه و بهبودى زندگى خويش بهره بردارى نمايد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #115
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بشر و تسخير طبيعت
    درختان جنگل قادر نيستند در خود تغييرات اساسى دهند و وضع خويش ‍ را دگرگون سازند، امام انسان قادر است با حفر چاه يا قنات يا به وسيله بستن سدّ در رودخانه ها، زمين مرده را احياء كند و آن را به صورت مزرعه يا باغ ميوه درآورد و از محصولش ارتزاق نمايد.
    حيوانات علفخوار فقط از آنچه در طبيعت تكوين شده استفاده مى كنند و نمى توانند براى خود چراگاه بسازند و از نعمت بيشتر برخوردار گردند، اما انسان قادر است براى دامهايى كه از آنها تغذيه مى كند، مرتع به وجود آورد و رزق خود را توسعه دهد. حيوان گوشتخوار مى تواند مرغى را كه در طبيعت ساخته شده شكار كند، آن را طعمه خود سازد، اما انسان ماشين جوجه كشى ساخته و تخم مرغهاى طبيعى را به وسيله آن ماشين به مرغ تبديل مى كند و از گوشتش تغذيه مى نمايد و خلاصه ، ارتزاق انسان از منابع طبيعى با بهره بردارى تمام موجودات زنده ارضى بسيار متفاوت است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #116
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نبات و حيوات و محدوديت
    راهنماى نباتات و حيوانات در گزينش غذاى مفيد و متناسب ، هذايتى است كه حضرت بارى تعالى در عمق وجودشان قرار داده و با سرشتشان آميخته است و در آن خطا و انحراف وجود ندارد؛ شاخه گل مى داند كه از چه موادّى بايد تغذيه كند تا محصولش معطّر و رنگين باشد، و همچنين درخت گلابى و انگور مى داند چه موادى را جذب كند تا بتواند گلابى و انگور بياورد، و چون منشاء اعمال نباتات و حيوانات هدايت تكوينى خداوند است ، اولا به جبر اجرا مى شود و نبات و حيوان در قبول و ردّ آنها از خود اراده و اختيارى ندارند تا بتوانند از اجرايش سرپيچى نمايند يا در آن تحوّل و تغييرى ابه وجود آورند، و پانيا هدايت الهى صراط مستقيم است و به ناپاكى و گناه آلوده نيست ، آنچه را كه انجام مى دهند، بر وفق نظام حكيمانه آفرينش است . اما انسان ، آزاد آفريده شده و ممكن است بر اثر لذّت گرايى ، خويشتن رابه خوردنى ها و نوشيدنى هاى مضرّ آلوده نمايد و به عوارض زيانبارشان مبتلا گردد، و همچنين قادر است غذا را از راههاى غير مشروع و تجاوز به حقوق دگران تهيه نمايد و مرتكب گناه گردد. از اين رو، خداوند در كنار هدايت تكوينى ، براى انسانها هدايت تشريعى مقرّر فرموده و به وسيله پيمبران ابلاغ نموده است تا آنان را به مسير صحيح و مصلحت رهبرى نمايد. قرآن شريف درباره رهبر بزرگوار اسلام (ص ) فرموده :
    ويحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبائث . (180)
    انسان و غذاى حلال و حرام
    پيمبر اسلام آنچه را كه پاك و طيّب است بر مردم حلال مى كند و آنچه را كه پليد و خبيث است تحريم مى نمايد.
    درباره تهيه مال دستور داده شده :
    يا ايها الذين آمنوا لا تاءكلوا اموالكم بينكم باالباطل . (181)
    اى اهل ايمان ! اموال يكديگر را از راه باطل نبريد و نخوريد. اسلام خوردن گوشت خوك و نوشيدن مشروبات الكى را تحريم نموده و آنها را از خبائث شناخته است . دنياى پيشرفته امروز، هم اكنون گوشت خوك را مى خورد و مشرب الكلى را مى نوشد، زيان نوشابه هاى الكلى در دنياى علم روشن شده و شايد عن قريب عوارض زيانبار گوشت خوك از نظر اخلاقى و معنوى و همچنين از نظر عوارض جسمى نيز روشن و واضح گردد. به دست آوردن رزق حلال و اجتناب از غذاى حرام در آيين مقدس اسلام مورد كمال توجه است و در اين باره روايات متعدّدى از اولياى گرامى دين رسيده كه بعضى از آنها در اينجا ذكر مى شود.
    عن ابيجعفر عليه السلام قال : ليس من نفس الا وقد فرض اللّه لها رزقها حلالا. (182)
    امام باقر(ع ) فرمود: هيچ انسانى نيست مگر آنكه خداوند براى او رزق حلال مقرر فرموده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #117
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اندرز لقمان به فرزندش
    و فى وصايا لقمان لابنه : والزم القناعة والرضا بما قسم اللّه وان السارق اذا سرق حبسه اللّه من رزقه وكان عليه ائمه ولو صبر لنال ذلك وجاءه من وجهه . (183)
    در وصاياى لقمان به فرزندش آمده است : همواره ملازم قناعت و راضى به تقسيم خداوند باش . دزد وقتى مرتكب سرقت مى شود، خداوند از رزق او مى كاهد و گناه دزدى به عهده اش مى ماند. اگر صبر مى كرد و دزدى نمى نمود، همان مقدار از راه مشروع به وى مى رسيد.
    بى صبرى و حرام خوارى
    دخل على عليه السلام المسجد وقال لرجل : امسك على بغلتى فخلع لجامها و ذهب به فخرج على عليه السلام بعد ما قضى صلوته و يبده در همان ليدفعهما اليه مكافاءة له فوجد البغلة عطلى . فدفع الى غلمانه الدرهمين ليشترى به لجاما. فصادف الغلام اللجام المسروق فى السوق قد باعه الرجل بدرهمين فاخذه بالدرهمين و عاد الى مولاه . فقال على (ع ): ان العبد ليحرم نفسه الرزق الحلال بترك الصبر ولا يزداد على ما قدر له . (184)
    على (ع ) در رهگذر به مسجدى رسيد. از قاطر پياده شد كه به داخل مسجد برود، مردى در آنجا بود. قاطر را به او سپرد و وارد مسجد گرديد. آن مرد لجام قاطر را درآورد و با خود برد. امام (ع ) در مسجد نماز گزارد، دو درهم در دست گرفته بود تا اجرت آن مرد را بدهد. موقعى كه آمد، ديد كه قاطر بدون نگهبان و بى لجام است . دو درهم را به كسى كه با حضرت به داخل مسجد آمده بود داد كه برود و لجامى بخرد. او در بازار آمد، لجام قاطر را در دكّانى ديد كه مرد سارق آن را به دو درهم فروخته بود. فرستاده على (ع ) آن را به دو درهم خريد و نزد مولاى خود برگشت و جريان را به عرض حضرت رساند. امام (ع ) فرمود: آدمى با بى صبرى ، خود را از رزق حلال محروم مى نمايد و چيزى بيشتر از آنچه مقدر است به وى نمى رسد.
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #118
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    استفاده از رزق حلال
    خلاصه ، در اسلام ، رزق حلال اهميت بسيار دارد و مسلمان موظّف است اين امر را درباره خود و درباره كسانى كه نفقه آنها بر وى واجب است ، رعايت نمايد و حداقل از غذايى استفاده كند كه در پيشگاه الهى مورد موآخذه قرار نگيرد.
    عن رجل من جعفى قال : كنا عند ابيعبد اللّه عليه السلام فقال رجل : اللهم انى اءساءلك رزقا طيبا. قال فقال ابوعبداللّه (ع ) هيهات هيهات ! هذا قوت الانبياء و لكن سل ربك رزقا لايعذبك عليه يوم القيامة . (185)
    مردى از جعفى مى گويد: در محضر امام صادق (ع ) بوديم . شخصى با حضور امام دعا كرد: بار الها! به من رزق طيّب روزى فرما. حضرت فرمود: چه درخواستى دور از اجابت ، اين غذاى پيمبران است . از خداوند رزقى را بخواه كه در قيامت تو را براى آن رزق عذاب ننمايد.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    واعذنى لنعمتك .
    بار الها! با رحمت و نعمت خود به من قوت و غذا مرحمت فرما.
    امام (ع ) از خداوند رزقى را طلب مى كند و غذايى را مى خواهد كه منشاء آن نعمت و رحمت او باشد. شايد مراد امام زين العابدين (ع ) از اين غذا كه درخواست نموده ، همان رزق طيبى باشد كه امام صادق (ع ) در حديث مذكور فرمود: آن رزق پيامبرات الهى است .
    در پايان بحث امروز، به مناسبت كلمه غذاء كه در دعاى امام سجاد (ع ) آمده ، چند جمله اى از بلاى بزرگ گرسنگى و پاداش الهى به كسانى كه گرسنه را سير مى كنند به عرض شنوندگان محترم مى رسد. خداوند در قرآن شريف گرسنگى را در كنار ناامنى ذكر نموده و اين هر دو را ماده امتحان مردم معرفى فرموده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #119
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    خطر ناامنى
    ولنبونكم بشى ء من الخوف والجوع . (186)البته شماها را به ناامنى و گرسنگى امتحان مى نماييم .
    اگر در جامعه ، حكومتى مقتدر وجود داشته باشد و امنيّت را برقرار نمايد، افراد ظالم براى مصون ماندن از كيفرهاى قانونى دست تغدّى به روى مردم نمى گشايند و به آنان تجاوز نمى نمايند. اما اگر حكومت نباشد يا در حكومت احساس ناتوانى و ضعف شود، دست ستمكاران باز مى گردد و جان و كال و عرض مردم در معرض خطر قرار مى گيرد. فقط مؤ منين به خدا و انسانهاى واقعى هستند كه در بود و نبود حكومت ، از مرز، حقّ و فضيلت قدمى فراتر برنمى دارند و از حدّ انسانيّت تجاوز نمى كنند. از اين رو، در محيط ناامن ، باطنهاى پاك و ناپاك آشكار مى گردد و گروه طيب از خبيث تميز داده مى شود.
    گرسنگى و امتحان خداوند
    گرسنگى همانند ناامنى ، وسيله آزمايش است . مردم بسيارى از اين امتحان مانند امتحان ناامنى سرافكنده بيرون مى آيند.
    فى الخبر: واعوذبك من الجوع فانه بئس الضجيع . (187)
    بار الها! به تو پناه مى برم از گرسنگى كه آن هم بستر بدى است .
    براى آنكه مسلمانان در گرسنگى به گناه آلوده نشوند و از مسير حق منحرف نگردند، از طرفى اسلام سير كردن گرسنه را كفاره بعضى از گناهان قرار داده و از طرف ديگر غذا دادن به آنان را از عبادات بزرگ به حساب آورده است .
    عن النبى صلى اللّه عليه و آل قال : من افضل الاعمال عنداللّه ابراد الكباتد الحارة و اشباع الكباد الجائعة والذى نفس محمد بيده لا يؤ من بى عبد يبيت شبعان واخوه المسلم جائع . (188)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: از اعمل افضل و برتر نزد خداوند سرد كردن درونهاى گرم و سير كردن درونهاى گرسنه است . قسم به خدايى كه جان محمد در قبضه اوست ، ايمان نياورده است به من بنده اى كه شب سير بخوابد و برادر مسلمانش گرسنه باشد.
    69: واصلحنى بكرمك ،ب وداونى بصنعك .
    در اين دو جمله از دعاى شريف مكارم الاخلاق ، امام زين العابدين (ع ) دو حاجت به پيشگاه الهى عرض مى كند و درخواست اجابت آن را مى نمايد. اول : بارالها به كَرَم و بزرگوارى خود، مرا اصلاح كن . دوم : بار الها! با وسايل نيكو و ثمر بخش خود، مرا مداوا فرما.
    به درخواست خداوند بزرگ ، اين دو جمله از دعاوى امام سجاد (ع )، موضوع بحث و سخنرانى امروز است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #120
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى اصلاح و كرم
    در جمله اول كلام امام ، دو لغت آمده كه لازم است معناى آنها روشن گردد. يكى اصلاح است و آن ديگر كَرَم .
    الاصلاح اعادة ما فسد الى الصلاح ، والكرم افادة ما ينبغى لا لغرض . (189)
    اصلاح عبارت است از برگرداندن چيزى كه فاسد شده به صلاح و سلامت ، و كرم انجام دادن كار شايسته اى است ، بدون توقع مادى .
    گاهى يك فرد بر اثر ضربه اى كه به دستش وارد مى شود استخوان بازويش ‍ مى شكند و به صورت چند قطعه كوچك و بزرگ استخوان در عضله مى ماند و دست از كار مى افت . او به دكتر متخصّص مراجعه مى كند و دكتر با عمل جراحى ، وضع استخوان شكسته را مرتّب مى نمايد، دست را گچ مى گيرد تا از حركت باز ماند، و تدريجا استخوانهاى شكسته به هم بپيوندند و پس از مدتى كه استخوان وضع عادى بهخود گرفت ، جرّاح دست را باز مى كند و رفته رفته فعاليت دست آغاز مى گردد. بنابراين ، شكستن استخوان به معناى فاسد شدن دست است و عمل جراحى طبيب متخصّص به معناى اصلاح آن فساد است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 12 از 32 نخستنخست ... 2891011121314151622 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •