^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 13 از 32 نخستنخست ... 39101112131415161723 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 121 تا 130 , از مجموع 311
  1. #121
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    افراد لايق و اصلاح جامعه
    يكى از طُرق اصلاح و برطرف ساختن فساد، وجود افراد لايق در سرپرستى گروه يا فرمانروايى اجتماع است . گاهى سرپرست گروه ، فرد لايق و بافضيلتى است ، اما در بين آنان عناصر فاسد و منحرفى وجود دارد و بر اثر آن مجاهدتهاى سرپرست آنطور كه بايد به ثمر نمى رسد. هارون برادر حضرت موسى بن عمران (ع ) فردى بود كه براى سرپرستى و رهبرى شايستگى داشت . قرآن شريف در زمينه رسالت و نبوّت حضرت موسى (ع ) راجع به هارون فرموده است :
    ووهبنا له من رحمتنا اخاه هرون نبيا. (190)
    ما رحمت خود را به موسى ارزانى داشتيم و برادرش هارونرا نبى قرار داديم .
    حضرت موسى (ع ) طبق مواعده الهى ، عازم ميقات شد.
    و قال موسى لاخيه هرون اخلفى فى قومى واصلح ولا تتبع سبيل المفسدين . (191)
    به برادرش هارون فرمود: بين مردم جانشين من باش ، به اصلاح امور بپرداز، و از منحرفين و اخلالگران تبعيّت منما.
    موسى (ع ) رفت ، چند روزى برگشتن موسى (ع ) به تعويض افتاد. سامرى با حمايت و پشتيبانى افراد مُفسد، بُتى طلايى به صورت گوساله ساخت و مجاهدتهاى هارون در مبارزه با اين عمل ، به نتيجه نرسيد. موقعى كه حضرت موسى (ع ) برگشت ، از مشاهده اين اوضاع بشدّت ناراحت شد و برادر خود هارون را سخت مورد مؤ اخذه قرار داد و به او تعرّض كرد. هارون گفت :
    ان القوم استضعفونى وكادوا يقتلوننى . (192)
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #122
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    افراد مانع اصلاح
    مردم مرا با ديده استضعاف نگريستند، به سخن من اعتنا نكردند و در خطر كشته شدن قرار گرفتم . هارون مرد الهى بود و شايسته رهبرى و اصلاح ، اما وجود افراد فاسد كه در راه باطل خويش مصرّ و پابرجا بودند، سدّ راه سعادت مردم مى شدند و با وسوسه و اخلال ، افكار آنان را از مسير حق مى گرداندند و خودشان نيز به نصايح خيرخواهانه او اعتنا نمى كردند.
    بر سيه دل چه سود خواندن وعظ
    نرود ميخ آهنين بر سنگ
    على (ع ) در دوران زمامدارى خود، با اين قبيل افراد فاسد مواجه بود. در موقعى كه جنگ با دشمنان اسلام ضرورت داشت ، به عناوين مختلف از شركت در جبهه شانه خالى مى كردند و مردم را نيز از اجابت دعوت باز مى داشتند و در نتيجه ، روز به روز فساد گسترش مى افت . على (ع ) ضمن سخنان تند و آتشين خود، آينده تيره مسلمين را گوشزد مى نمود، از آن جمله در يكى از خطبه ها فرمود:
    والذى نفسى بيده ليظهرن هولاء القوم عليكم ليس لانهم اولى بالحق منكم ولكن لاسراعهم الى باطل صاحبهم وابطائكم عن حقى ، ولقد اصبحت الامم ظلم رعاتها و اصبحت اخاف ظلم رعيتى . (193)
    سستى افراد در اقامه حق
    قسم به آن كس كه جان در دست اوست ، اين قوم بر شما غلبه خواهند نمود، نه از اين جهت كه آنان در حقّ از شما برتر و بالاترند، بلكه از اين جهت كه آنها در اجراى باطل زمامدار خود سريع ان و شما در اجراى دستور حق من بطى ء و سستيد. امتها صبح مى كردند در حالى كه از ستم فرمانروايان خويش خائف بودند و من صبح كرده ام در حالى كه از ظلم مردم خود خائفم .
    قرآن شريف درباره منافقين افسادگر فرموده است :
    واذا قيل لهم لاتفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون . الا انهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون . (194)
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #123
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    منافقين افسادگر
    وقتى به اينان گفته مى شود در زمين افساد نكنيد، مى گويند ما مصلح و برقرار كننده صلاح جامعه هستيم . آگاه باشيد اينان مفسدند و نمى دانند با اعمال نارواى خويش افساد مى نمايند.
    پيمبران الهى و خلفاى بر حقشان علاقه مند بودند كه مفاسد اجتماعى را براندازند و مردم را به راه صلاح و رستگارى سوق دهند، ولى در هر عصر، افراد مخالف و مزاحم وجود داشتند كه سدّ راه اصلاح جامعه مى شدند و پيمبران مى دانستند كه در نيل به هدف انسان سازى خود موفقيت كامل نخواهند داشت ، ولى از فعاليت دست نمى كشيدند و زبان حال همه آنان مانند زبان قال حضرت شعيب بود كه مى فرمود:
    ان اريد الاصلاح مااستطعت . (195)
    پيامبران و اصلاح بشر
    من به قدر تواناييم اراده دارم در اصلاح جامعه مجاهده كنم .
    ولى با همه مزاحمتها كه مخالفين به وجود آوردند، پيمبران الهى به پيروزى هاى شايان ملاحظه اى نايل آمدند و در اخلاق و اعمال بسيارى از مردم اثر گذاردند و آنان را به راه پاكى و درستى سوق دادند. آنچه از خلقيات حميده و سجاياى انسانى در جهان مشاهده مى شود، منشاء اصلاح آنها پيمبران بوده اند. در دنياى مادى امروز كه لذت گرايى بر جهان حاكم شده و به قول يكى از غربى ها، انسانيّت پيش پاى بت اقتصاد قربانى گرديده ، هنوز هم عده زيادى متوجه مكتب پيمبران اند و مى خواهند خويشتن را با تعاليم آسمانى آنان منطبق نمايند. خلاصه ، پيشوايان دين و فرستادگان خداوند مجراى فيض الهى در اصلاح مفاسد بوده اند، كوشش ‍ داشتند تا جايى كه قادرند افكار مردم را بسازند و آنها را مهياى قبول فيض ‍ اصلاح بارى تعالى بنمايند و در مواردى كه فعاليتهاى بشرى جوابگوى مفاسد نباشد و نتواند وضع موجود را دگرگون سازد، بايد براى رفع فساد از قدرت رفع قيوم استفاده نمود و اين قبيل مفاسد گاهى جنبه عمومى دارد و مربوط به همه مردم است و گاه جنبه خصوصى دارد و هدف ، اصلاح مفاسد شخص معين است و اين هر دو، قسمت در ادعيه ائنّه معصومين عليهم السلام آمده است . در دعاى معروفى كه مسلمانان در ماه رمضان مى خوانند، ضمن درخواستهاى متعدد عرض مى كنند:
    اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين .
    بار الها تمام مفاسدى را كه مسلمانان جهان گرفتار آنها هستند با قدرت لايزال خود اصلاح فرما.
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #124
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اصلاح عمومى و خصوصى
    اما مفاسدى كه از جهت خصوصى مورد دعا و درخواست واقع مى شود مانند بيمارى كه اصلاح مفاسد مزاجى خود را درخواست مى كند يا تاجرى كه در امر كسب دچار اختلال گرديده و از بارى تعالى اصلاح آن را مى طلبد، يا پدرى كه فرزندش به فساد اخلاق مبتلا شده و اصلاحش را از خداوند مى خواهد و اين نيز در ادعيه ائمه معصومين عليهم السلام آمده است و جمله اول دعاى امام سجاد (ع ) موضوع بحث امروز از اين قبيل است . حضرت زين العابدين (ع ) اصلاح خود را به كَرَم پروردگار كريم درخواست نموده است . ولى ملاحظه مى نماييد كه امام متعلق اصلاح را در دعا ذكر نكرده و به زبان نياورده است . اگر اين دعا را يك فرد مسبمان غير معصوم به پيشگاه خدا عرض مى كرد احتمال داده مى شد كه درخواستش براى اصلاح پاره اى از عقايد فاسد و اخلاق بد باشد يا مى خواهد انديشه ها و افكارش ، يا گفتار و رفتارش اصلاح شود، يا ديگر مفاسد جسمى و روحى از اين قبيل . ولى در مورد امام معصوم كه منزّه از انحرافهاى اعتقادى و اخلاقى و مبرّى از نقايض قولى و عملى است ، چنين احتمالاتى راه ندارد و بايد بگوييم كه از اراده امام در اين قطعه از دعا ناآگاهيم و نمى دانيم اصلاح چه امورى را از پيشگاه الهى خواسته و در گفته خود اراده نموده است . به طور اجمال در حادثه خونين كربلا و در واقعه بسيار سنگين و دردناك روز عاشورا و همچنين در طول ايام اسارت اهل بيت عليهم السلام در سفر كوفه و شام ، افرادى پست و فرومايه براى جلب توجه يزيد و راضى ساختن آل اميّه ، مفاسدى بزرگ به بار آوردند، ظلمها و ستمهايى جبران ناپذير درباره خانواده معظم رسول اكرم (ص ) مرتكب شدند و پس از مراجعت به مدينه ، اذيتها و آزارها به شكلهاى مختلف از ناحيه عمال حكومت نسبت به حضرت على بن الحسين عليه السلام كم و بيش ادامه داشت . آن همه اعمال ناروا از ناحيه آن عناصر فاسد و دنياپرست ، آثارى بسيار تلخ و خاطراتى رنج آور و فراموش ناشدنى در روح امام (ع ) به جاى گذارد و با ياد آنها همواره در عذاب روحى به سر مى برد، تنها خداوند است كه با قدرت لايزال خود مى تواند آن ويرانيهاى درونى و آن ضايعات روحى و معنوى را زايل فرمايد.
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #125
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    حكومت بنى اميه و اختناق
    با توجه به اينكه منشاء تمام ناگوارى ها، سياست ظالمانه خليفه وقت بود، و با در نظر گرفتن اختناقى كه از ناحيه دولت بنى اميه بر مردم حكومت مى كرد، حضرت زين العابدين (ع ) نمى توانست وقايع تلخ گذشته را شرح دهد و نمى شد متعلق اصلاح را حتى به صورت دعا به زبان آورد، به همين جهت در كلام خود از متعلق اصلاح نام نبرده و تنها از پيشگاه خداوند كريم اصلاح را درخواست نموده است . در تتميم بحث راجع به جمله اول دعاى مكارم الاخلاق موضوع سخنرانى امروز، لازم است درباره كريم كه در سخن امام (ع ) آمده توضيح مختصرى داده شود.
    فى اسماء اللّه تعالى الكريم هو الجواد المعطى الذى لاينفد عطاوه وهو الكريم المطلق والكريم الجامع لانواع الخير والشرف والفضائل . (196)
    از جمله اسماء حضرت بارى تعالى ، كريم است . او جوادى است بخشنده كه هرگز عطايش پايان نمى يابد، او كريم مطلق است ، او كريمى است كه جامع انواع خوبى و شرف و فضايل است .
    در قرآن شريف ، لغت كريم در موارد متعدّد و براى موجودات مختلف به كار رفته است . راجع به كتاب مجيد فرموده :
    انه لقرآن كريم اى كثير النفع لاشماله على اصول العلوم المهمة فى المعاش والمعاد. (197)
    بيگمان اين قرآن كريم است ، زيرا نفعش بسيار و دانستنى هاى مهم راجع به امور معاش و معاد را در بر دارد.
    درباره ارزش انسان فرموده :
    ولقد كرمنا بنى آدم . (198)
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #126
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    قرآن و كلمه كريم
    ما انسان را از كرامت و بزرگوارى برخوردار ساخته ايم .
    كرامت انسان براى دارا بودن عقل ، نطق ، وجدان اخلاقى ، تمايلات عالى انسانى ، هوش سرشار، صورت زيبا، اندام معتدل ، سلطه بر تمام منابع ارضى ، قدرت بهره بردارى از ذخاير طبيعى ، و ديگر مزايايى از اين قبيل است . كرامتى كه خداوند به انسان اعطا فرموده ، مزيّتى است تكوينى و عطيّه اى است الهى كه در آفرينش او به كار برده ، اما كرامت اكتسابى انسان در پيشگاه خداوند از راه تقوى و پاكى به دست مى آيد و هر كس تقواى بيشترى دارد، نزد بارى تعالى از كرامت فزونترى برخوردار است . قرآن شريف فرمود:
    ان اكرمكم عند اللّه انقيكم . (199)
    كريمترين و پر ارجترين شما نزد بارى تعالى ، كسانى هستند كه واجد تقواى بيشترند.
    بعضى از سعادتمندان علاوه بر كرامت طبيعى انسان و كرامت اكتسابى تقوى ، از كرامتهاى ديگرى نيز بهره مندند و حضرت يوسف صديق از جمله آنان است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #127
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    يوسف صديق و كرامت
    فى الحديث : ان الكريم ابن الكريم يوسف بن يعقوب لانه اجتمع له شرف النبوة . والعلم . والجمال . والعفة . و كرم الاخلاق . والعدل . و رياسة الدنيا والدين . (200)
    كرم و پسر كريم ، يوسف فرزند يعقوب است ، زيرا در وجود او برترى هاى متعددى جمع شد: شرافت پيمبرى ، علم و زيبايى ، عفت و كرامت خلق ، عدل و رياست دنيا و دين .
    خلاصه ، امام سجاد (ع ) در جمله اول دعاى مورد بحث امروز، عرض ‍ مى كند:
    واصلحنى بكرمك .
    بار الها! ويرانى هاى درونى و برونى و آسيبهاى جسمى و روحى كه بر اثر ظلم حكام و صدمات عناصر بى ايمان و منافق در وجودم به جاى مانده است ، تو با كرامت و بزرگوارى خود آنها را اصلاح فرما.
    در جمله دوم ، امام به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و داونى بصنعك .
    در اين عبارت ، دو كلمه آمده كه بايد معناى آنها از نظر لغت روشن شود، يكى مداوا و آن ديگر صنع . عرب زبان از به كار بردن كلمه مداوا همان معنى را اراده مى كند كه فارسى زبان مى فهمد:
    داويته اى عالجته بالدواء. (201)
    او را مداوا نمودم يعنى با دواء وى را علاج كردم .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #128
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    صنع و مداوا
    راغب در معناى صنع مى گويد:
    الصنع اجادة فكل صنع فعل و ليس كل فعل صنعا، ولا ينسب الى الحيوانات والجمادات كما ينسب اليها الفعل . قال : صنع اللّه الذى اتقن كل شى ء. (202)
    صنع انجام دادن كار است متقن و محكم . بنابراين ، صنع كار است ، اما هر كارى صنع نيست . از اين رو، درباره اعمال حيوانات و جمادات ، كار گفته مى شود، ولى صنع گفته نمى شود. در قرآن شريف ، عمل خداوند صنع خوانده شده و فرموده : صنع خداوند است كه هر چيزى را متقن و محكم ساخته است .
    كلمه مداوا در مورد بيمارى ها به كار برده مى شود و افراد بيمار گاهى گرفتار عوارض در ناحيه جسم اند مانند بيماران چشم و گوش و حلق و بينى ، و گاهى مبتلا به عوارض روحى هستند مانند كسانى كه چشم دلشان نابيناست و گوش دلشان ناشنوا. مرجع درمان بيمارى هاى جسم پزشكان هستند و مرجع بيمارى هاى معنوى ، پيمبران . عل (ع ) درباره پيمبر بزرگوار اسلام (ص ) فرموده :
    طبيب دوار بطبه قد احكم مراهمه واحمى مواسمه ، يضع ذلك حيث الحاجة اليه ، من قلوب عمى ، و آذان صم ، والسنة بكم متتبع بدوائه مواضع الغفلة ، ومواطن الحيرة . (203)
    رسول اكرم (ص ) طبيب سيارى است كه مرهمها و ابزارهاى درمانى خويش ‍ را مهيّا نموده و در موارد احتياج آنها را به كار مى گيرد، براى كسانى كه دلشان فاقد بينش است ، گوش دلشان ناشنوا، و زبان قلبشان لال است . از داروهاى شفابخش خود در مواقع غفلت و در موارد حيرت استفاده مى نمايد.
    عوارض معده و كليه و كبد را اطبّاى جسم بيمارى مى دانند و مبتلايان با مراجعه به پزشكان متخصّص مى توانند خويشتن را درمان نمايد. حالت روحى نفاق و حَسَد و كِبْر در نظر طبيبان روح و علماى اخلاق بيمارى است و مبتلايان با مراجعه به مربّيان الهى مى توانند خويشتن را معالجه كنند. قرآن شريف نفاق و دورويى را صريحا مرض شناخته و افراد منافق را بيمارى مبتلا خوانده است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #129
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بيمارى هاى روحى
    فى قلوبهم مرض (204)
    قلبهاى منافقين آلوده به مرض نفاق است .
    حسد نيز در اخلاق اسلام از بيمارى هاى روح شناخته شده و در اين باره روايات زيادى از اولياى گرامى دين رسيده است .
    عن على عليه السلام قال : الحسد داء عياء لايزول الاّ بهلك الحاسد او موت المحسود. (205)
    على (ع ) فرموده : حَسَد، بيمارى عاجز كننده اى است و از ضمير محو نمى شود مگر به هلاك حسود يا مردن محسود.
    جالب آنكه بيمارى روحى حَسَد آنقدر زيانبار است كه مى تواند سلامت بدن را از ميان ببرد و شخص حسود را به بيمارى جسم مبتلا نمايد.
    و عنه عليه السلام : العجب لغفلة الحساد عن سلامة الاجساد. (206)
    شگفت آور است كه حسودان غافل اند از اينكه بيمارى حَسَد ممكن است به سلامت بدنشان آسيب رساند.
    عن جابر بن عبداللّه الانصارى قال : مر رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله برجل مصروع وقد اجتمع عليه الناس ينظرون اليه . فقال على ما اجتمع هولاء. فقيل له على مجنون يصرع . فنظر اليه فقال ما هذا بمجنون . الا اخبركم بالمجنون حق المجنون . قالوا بلى يا رسول اللّه . قال : ان المجنون حق المجنون المتبختر فى مشيه ، الناظر فى عطفيه ، المحرك جنبيه بمنكبيه ، فذلك المجنون و هذاالمبتلى . (207)
    جابر بن عبداللّه انصارى مى گويد: روى رسول اكرم (ص ) در گذركاه با شخص مصروعى برخورد كه مردم براى تماشاى او اطرافش جمع شده بودند. رسول اكرم (ص ) پرسيد: براى چه مردن اجتماع كرده اند؟ عرض ‍ شد: گِرد ديوانه مصروعى جمع شده اند. حضرت به مصروع نظر كرد، سپس ‍ فرمود: اين شخص ديوانه نيست . آيا به شما نگويم كه ديوانه واقعى و مجنون حقيقى كيست ؟ عرض كردند: آرى بفرمايى يا رسول اللّه . فرمود: ديوانه حقيقى آن كتبخترى است كه با تكبّر راه مى رود و از خودپسندى به دامنهاى خويش نگاه مى كند، و پهلوهاى خود را با حركت دوشهاى خوى حركت مى دهد. چنين شخصى ديوانه و مجنون واقعى است و اين مردى كه گردش جمع شده ايد، دردمند مبتلايى است .
    امام سجاد (ع ) در جمله اول دعاى مورد بحث امروز، متعلق اصلاح را ذكر نفرموه و در جمله دوم نيز از متعلق مداوا نام نبرده است . همانطور كه در جمله اول مذكور افتاد، اگر آن دعا را يك فرد مسلمان غيرمعصوم به زبان مى آورد، احتمال داده مى شد كه درخواستش براى اصلاح پاره اى از عقايد باطل و اخلاق فاسد باشد، اما براى امام معصوم كه منزّه از انحراف عقايد و اخلاق و مبرّى از نقايص قولى و عملى است ، چنين احتمالى راه ندارد و گفته شد كه نمى دانيم امام (ع ) اصلاح چه امورى را از پيشگاه الهى درخواست نموده است . جمله دوم دعا را هم اگر يك مسلمان غيرمعصوم به زبان آورده بود، احتمال داده مى شد مقصودش پاره اى از امراض اخلاقى و روحى باشد اما در مورد امام معصوم اين احتمال داده نمى شود. در اينجا نيز بايد بگوييم كه نمى دانيم امام سجاد (ع ) مداواى چه بيمارى ها و امراضى را از خداوند درخواست نموده است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #130
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    امام (ع ) و درمان آلام روحى
    احتمال داده مى شود كه نظر حضرت زين العابدين (ع ) در مداوايى كه از خداوند درخواست نموده ، درمان رنجها و آلامى باشد كه از حادثه كربلا و ديگر ناملايمات در روح و جسمش باقى مانده و بر اثر اختناقى كه دولت جبار به وجود آورده ، نمى تواند به زبان بياورد و محتمل است كه مراد امام (ع ) مداوا و علاج دردهاى بى درمان تهمت و افتراء غلاة و دشمنان باشد كه بيش و كم ، تمام ائمّه معصومين عليهم السلام درعصر خود كرفتار آنها بوده اند و فشار روحى آن تهمتها از فشار هر بيمارى دردناكى سخت تر و رنج آورتر است . در اينجا براى مزيد اطلاع شنوندگان محترم ، به پاره اى از مشكلات و رنجهاى روحى امام صادق (ع ) كه از ناحيه غلات و دشمنان به آن حضرت وارد آمده است ، اشاره مى شود.
    عن سدير عن ابيه قال : قلت لابيعبد اللّه عليه السلام ان قوما يزعمون انكم الهة يتلون علينا بدلك قرآنا، يا ايها الرسل ! كلوا من الطيبات واعملوا صالحا انى بما تعملون عليم .قال (ع ): يا سدير! سمعى وبصرى وشعرى وقشرى ولحمى ودمى من هولاء برءاء. بل اللّه منهم و رسوله . ما هولاء على دينى آبائى واللّه لا يجمعنى واياهم يوم الا و هو عليهم ساخط. (208)
    سدير از قول پدرش نقل نموده كه به امام صادق (ع ) عرض كردم : كسامى گمان دارند كه شماها خدايان هستيد و به اين عنوان براى ما قرآنى مى خوانند: اى پيمبران ! از چيزهاى پاك بخوريد و كارهاى خوب انجام دهيد كه من به آنچه انجام مى دهيد آگاهم . امام صادق (ع ) فرمود: اى سدير! گوش و چشم و مويم و پوست و گوش و خونم از اين گروه برى و بيزار است ، خداوند و رسول او از آنان برى باشند، اينان بر دين من و دين پدران من نيستند، خداوند هيچ روزى بين من و اينان حمع نمى كند، مگر آنكه نسبت به آنها خشمگين است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 13 از 32 نخستنخست ... 39101112131415161723 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •