^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 16 از 32 نخستنخست ... 612131415161718192026 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 151 تا 160 , از مجموع 311
  1. #151
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    توفيق انجام كار بهتر
    دعا مى كند، از خداوند راهنمايى مى خواهد، سرانجام مصمّم مى شود آب چشمه را به وسيله مهندس متخصّص مهار كند، به طورى كه چيزى از آن هدر نرود. تمام آب را با لوله به روستا آورد و به هر منزل ، انشعابى داد و بر اثر اين كار خير، اولا نيروهايى كه همه روزه براى تهيه آب مصرف مى شد در مجارى توليد به كار افتاد و در رفاه و آسايش مردم اثر گذارد، ثانيا به واسطه سالم شدن آب مشروب ، قسمتى از بيمارى هاى روستاييان كاهش يافت و به سلامت اهالى كمك قابل ملاحظه نمود.
    اين جمله از دعاى امام (ع ) به ما مى آموزد موقعى كه بين دو عمل خير قرار مى گيريم و مى خواهيم يكى از آن دو را كه برتر و بهتر است و بيش از آن ديگرى مرضىّ بارى تعالى است انجام دهيم ، مى توانيم دست دعا به پيشگاه الهى برداريم و از ذات اقدس او راهنمايى بخواهيم . ممكن است خداوند هدايت خود را بر دل ما الهام فرمايد و بهترين آن دو را در قلب ما بيفكند و در نتيجه خدمت بزرگترى انجام شود و خير بيشترى عايد گردد.
    در جمله سوّم دعاى مورد بحث امروز، امام سجّاد (ع ) به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    واذا تنا قضت الملل لارضاها.
    بار الها! موقعى كه اديان و مذاهب دچار تناقص و تضادّ مى شوند، موفقم بدار تا به راهى گرايش يابم كه هر چه بيشتر مرضىّ تو باشد.
    الملة بالكسر الشريعة او الدين . قيل الملة والطريقة سواء وقد تطلق على الباطل ك الكفر ملة واحدة . (234)
    ملة به معناى شريعت و دين است . بعضى گفته اند معناى ملة و طريقة يكى است ، و گاهى كلمه ملّة در مورد باطل نيز به كار برده مى شود، مثل اينكه مى گويندكفر يك ملت است .
    شرح و تفسرهاى متعدّدى بر صحيفه سجّاديه نوشته شده ، بعضى از آنها را كه ديده ام در شرح اين عبارت توضيحى نداده ، فقط به ترجمه لفظى قناعت نموده و از آن گذشته اند، فقط علامه سيد على خان ذيل اين جمله به مناسبت كلمه ارضيها سؤ الى را طرح نموده و پاسخى داده است كه در اينجا نقل مى شود:
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #152
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    سخنى از علامه سيد على خان
    فان قلت افعل التفضيل انما يصح فى شيئين يشتر كان فى معنى ثم يكون للفضل فضل على الاخر فيه و كيف يتصور فى غى هذه الملة رضا اللّه تعالى حتى يستقيم هذا التفضيل . قلت لا شى ء من الملل الاّ وفيه نوع مما يرضى اللّه تعالى او يرضاه اللّه تعالى كالاعتراف باللّه سبحانه ومكارم الاداب وقوانين السّياسات الا ان بعض الخلل ابطل الكل فصح التفضيل واللّه اعلم . (235)
    اگر بگويى افعل التفضيل در جايى صحيح است كه دو چيز در معنى مشترك باشند ولى يكى از آن دو بر ديگرى برتر است ، چگونه تصوّر مى شود كه در غير دين اسلام رضاى الهى باشد تا بگوييم رضاى او در اسلام برتر است . پاسخ مى گويم كه هيچ يك از اديان و ملل نيست مگر آنكه در آن چيزى از رضاى الهى هست يا چيزى كه خداى را راضى مى كند در آن وجود دارد، مثل اعتراف به خداوند و آداب كريمه و قوانين سياسى پسنديده و چون در آن ملل و اديان خللى راه يافته ، تمام دين را ابطال نموده است ، پس تفضيل و برترى صحيح است . در پايان مى گويد: خدا مى داند اين پاسخ من با واقع منطبق است يا نه .
    اطلاق كلمه دين در قرآن شريف
    براى توضيح اين جمله ، احتمالى به نظر مى رسد كه با ذكر دو مقدّمه تقديم شنوندگان محترم مى گردد.
    اول : كلمه دين در قرآن شريف به دين حقّ و دين باطل اطلاق شده است ، و در سوره كافرون پيمبر گرامى اسلام (ص ) از طرف بارى تعالى ماءموريت يافته به كسانى كه غير خدا را پرستش مى كنند، بفرماييد:
    لكم دينكم ولى دين . (236)
    دين شما براى شما و دين من براى من .
    كلمه ملّة نيز همانند كلمه دين به طريق حقّ و به تمام طرق باطل اطلاق مى گردد.
    الكفر ملة واحدة .
    دوم : مكّة به معناى دين است ، و گاهى كلمه ملّة به كار مى رود و اهل ملّة اراده مى شود، بر اساس حذف مضاف ، از قبيل :
    واساءل القرية ، يعنى اءهل القرية


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #153
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    كلامى از حضرت رضا(ع )
    در عللى كه فضل بن شاذان از حضرت على بن موسى الرضاعليه السلام شنيده راجع به جعل اولوالامر، سه علت ذكر شده و در علت دوم چنين فرموده است :
    ومنها انا نجد فرقة من الفرق ولاملة من الملل بقوا وعاشوا الا بقيم و رئيس ولما لابد لهم منه فى امر الدين والدنيا فلم يجز فى حكمة الحكيم ان يترك الخلق مما يعلم انه لابد له منه ولاقوام لهم الا به فيقاتلون به عدوهم و يقسمون فيئهم ويقيم لهم جمعهم وجماعتهم ويمنع ظالمهم عن مظلومهم . (237)
    ضرورت فرمانروا در جامعه
    هيچ طايفه اى از طوايف و هيچ اهل دينى را از اديان نمى يابيم كه باقى مانده و زندگى كرده باشند، مگر آنكه سرپرست و رئيسى داشته اند و همچنين براى ضروريّات امر دين و دنياى خويش از وجود فرمانروايى برخوردار بوده اند. با توجه به اين اصل مسلّم ، جايز نيست در حكمت حكيم كه خلق را بدون سرپرست ترك گويد با آنكه مى داند اين امر براى آنان ضرورى است و بدون رئيس نمى توانند بر پا باشند، با دشمنان مقاتله كنند، بيت المال را بين خويشتن تقسيم نمايند، جمع و جماعتشان را بر پا دارد و مانع ستم ظالمشان به مظلومشان گردد.
    ملاحظه مى كنيد كه حضرت رضا(ع ) در آغاز سخن كلمه ملّة را به كار برده ، ولى در توضيح مطلب روشن مى شود كه اهل ملة و مردم متديّن را اراده فرموده است ، بنابراين شايد بتوان گفت كه جمله سوم دعاى امام سجاد(ع ) نيز از اين قبيل است .
    واذا تناقضت الملل لارضاها.
    بار الها! در مواردى كه پيروان اديان و مذاهب دچار تناقض و تضادّ مى شوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضىّ تو باشد.
    و اين تناقض و تضاد بين پيروان مذاهب در عصر رسول اكرم (ص ) و همچنين ائمه معصومين عليه السلام مكرّر روى داده و در اينجا به ذكر مورد اكتفا مى شود. در قرآن شريف آمده است :
    انا انزلنا اليك بالحق لتحكم بين الناس بيما ارابك اللّه ولا نكن للخائنين خصيما. (238)
    ما به حق قرآن را بر تو فرو فروستاده ايم ، براى آنكه حكومت بين مردم به گونه اى باشد كه خداوند به تو ارائه نموده و به نفع خيانتكاران مدافع نباشى .
    نزول اين آيه به مناسبت واقعه اى بود كه در عصر رسول اكرم (ص ) روى داد و مفسّرين اين قضيّه را با تفاوتهايى ذيل آيه در كتب تفسير نقل نموده اند و در اينجا خلاصه اى از آن ذكر مى شود، كسانى كه مايل اند از جريان امر آگاهى بيشترى يابند، مى توانند به كتب تفاسير مراجعه نمايند.
    سه منافق
    بنى اببرق سه برادر بودند از منافقين به نام بشر و بشير و مبشّر، و كينه بشر، اباطعمه بود. او به ضرر اسلام و مسلمين شعر مى گفت و اصحاب رسول اكرم (ص ) را هجو مى نمود و اشعار را مستند به اشخاص ديگر مى ساخت . رفاعة بن زيد، مسلمان محترنى بود. كيسه آردى در منزل داشت كه شمشير و زره خود را در آن پنهان نموده بود. ابوطعمه به منزل او نقبى زد و آن كيسه آرد را با محتويات آن ربود و به سرقت بود و آن را در منزل مردى يهودى كه در همسايگى وى بود به امانت سپرد. نام يهودى ، زيد بن شعير بود و چون كيسه در منزل او يافت شد، به سرقت متهم گرديد. مرد يهودى حضور پيشواى اسلام (ص ) شرفياب شد و جريان امر را گفت . بنو ابيرق حضور حضرت آمدند، صحبت كردند و خواستند كه پيمبر اسلام (ص ) به نام مسلمانى و مسلمانان از آنان دفاع نمايد و جمعى از قوم بنى ابيرق نيز حضور پيشواى اسلام (ص ) آمدند و به نفع آنان شهادت دادند.
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #154
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تناقض بين مسلمان و يهود
    خلاصه ، تناقض و تضادّ بين دو ملّت يهود و مسلمان شدّت گرفت و جريان امر را بنى ابيرق و بستگان مسلمانشان به گونه اى فراهم آوردند كه زمينه مجروميّت يهودى فراهم مى شد. خداوند، پيمبر اسلام (ص ) را در ارائه حقّ و حقيقت يارى فرمود و او را مخاطب ساخت :
    ولا تجادل عن الذين يختانون انفسهم ان اللّه لايحب من كان خوانا اثيما. (239)
    اى پيمبر گرامى ! به نفع كسانى كه خائن به خود هستند جدل منما كه خداوند، خيانتگران گناهكار را دوست ندارد.
    قال ابن عباس فى معنى الاية : لاتجادل عن الذين يظلمون انفسهم بالخيانة و يرمون بالخيانة غيرهم ، يريد به سارق الدرع ، سرق الدرع ورمى بالسرقة اليهودى فصار خائنا بالسرقة واثيما فى رميه غيره بها. (240)
    ابن عباس در معناى آيه مى گويد: دفاع مكن از كسانى كه مرتكب ستم مى شوند و به نفس خود خيانت مى كنند و سپس آن خيانت را به غير خود مستند مى نمايند. از اين جمله ، سرقت زره اراده شده ، زره را دزديده اند و به يهودى نسبت داده اند. پس به سبب سرقتى كه مرتكب شده اند، خائن اند و بر اثر استناد به دگران ، گناهكارند.
    تناقض مسلمين بعد از رسول اكرم
    على (ع ) در نامه اى كه به مردم مصر نوشته و توسط مالك اشتر فرستاده است ، درباره اوضاع مسلمانان بعد از مرگ رسول اكرم (ص ) فرموده :
    فلمّا مضى عليه السلام تنازع المسلمون الامر من بعده . وقتى پيشواى اسلام از دنيا رفت ، مسلمانان در امر جانشينى بعد از آن حضرت به اختلاف و نزاع گراييدند، گروهى از دستور آن حضرت اطاعت نموده به قرآن و عترت متمسّك شدند و عدّه اى حسبنا كتاب اللّه گفتند و عترت را ترك نمودند. در اين موقع تناقض و تضادّ بين پيروان دين اسلام پديد آمد. زبان حال على (ع ) به پيشگاه الهى همان جمله سوم دعاى امام سجاد(ع ) است :
    واذا تناقضت الملل لارضاها.
    بار الها! زمانى كه پيروان اديان دچار تناقض و تضادّ مى شوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضىّ تو باشد.
    على (ع ) و ضرورت تغيير روش
    در همان نامه ، على (ع ) به مردم مصر نوشته :
    فامسكت يدى حتى رايت راجعة الناس قد رجعت عن الاسلام يدعون الى محق دين محمد(ص ). (241)
    از بيعت خوددارى نمودم تا وقتى كه ديدم كسانى مى خواهند از فرصت سوء استفاده كنند، از دين حق برگردند، و موجبات هدم اسلام را فراهم آورند، از اين رو تغيير روش دادم ، زيرا اساس اسلام را در خطر مى ديدم .
    72: اللهم صلّ على محمد وآله ، وتوّجنى بالكفاية ، وسمنى حسن الولاية ، وهب لىصدق الهداية .
    حضرت زين العابدين عليه السلام در اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق ابتدا از خداوند مى خواهد كه بر حضرت محمد و آلش درود فرستد. آنگاه سه مطلب را از ذات اقدس الهى تمنّا مى نمايد. اول : بار الها! تاج كفايت را بر من بپوشان . دوم : در كارى كه تصدّى آن به عهده من است ، موجباتى را فراهم آور تا در انجامش به خوبى قيام نمايم . سوم : بارالها! هدايت صادقانه را به من عطا فرما.
    به خواست خداوند توانا، موضوع سخنرانى و بحث امروز، شرح و تفسير اين سه جمله است .
    ارزش صبر در اسلام
    سر در بدن آدمى شريفترين و مهمترين عضو است ، اگر كسى دو پاى خود را از دست بدهد، با وجود سر مى تواند زنده بماند، تعقّل كند، سخن بگويد، ببيند و بشنود، و خلاصه ، از حيات انسانى برخوردار باشد. اما با رفتن سر، حيات مى رود و زندگى پايان مى پذيرد.
    صبر به معناى وسيع خود كه شامل خويشتندارى در معصيت ، در مصائب و بلايا، در نعمت و در تحمّل مشقّتهاى فرايض دينى است ، نسبت به شاءن ايمان ، مقامى بسيار رفيع دارد. اولياى گرامى اسلام براى آنكه ارزش ‍ صبر را به پيروان خود بفهمانند، از اين مثل بسيار ساده استفاده نموده اند.
    فقد ايملان با فقد صبر
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : الصبر من الايمان بمنزلة الرّاءس من الجسد فاذا ذهب الرّاءس ذهب الجسد، كذلك اذا ذهب الصبر ذهب الايمان . (242)
    امام صادق (ع ) فرموده : صبر در مورد ايمان به منزله سر است براى جسد؛ اگر سر برود، جسد رفته است ؛ همچنين اگر صبر برود، ايمان رفته است .
    اهالى كشورها از مرد و زن ، هر لباسى را كه دارند اگر معمولشان اين باشد كه سر را نيز بپوشانند، علاقه مندند بهترين پوشش را براى آن انتخاب نمايند. سلاطين در طول قرون و اعصار بهترين لباس را در بر و بهترين پوشش را بر سر داشتند، اما در مواقع خاصّى كه بر كرسى قدرت و سلطنت تكيه مى زدند، لباس بسيار عالى در بر مى نمودند و تاج بر سر مى گذاردند.
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #155
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى تاج
    التيجان جمع تاج وهو ما يصاغ للملوك من الذهب والجوهر. (243)
    تيجان جمع تاج است و آن چيزى بود كه از طلا و جواهر براى سلاطين مى ساختند، تا در مواقع خاص بر سر بگذارند.
    در روزگار گذشته ، تاج به نظر مردم نشانه بزرگى و عظمت و علامت سلطه و قدرت تلقّى مى شد و بشرى را تا جدار مى خواندند كه در جامعه شاغل عالى ترين و رفيعترين مقام مادّى و ظاهرى بوده و بر مردم حكومت و فرمانروايى داشته است . امام سجّاد (ع ) در جمله اول دعاى مورد بحث امروز، از كلمه تاج استفاده نموده و از پيشگاه الهى درخواست دارد:
    وتوجنى بالكفاية .
    بار الها! سَرَم را به تاج كفايت بپوشان .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #156
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    امام (ع ) و تاج انسانيّت
    قبل از آنكه معناى كفايت از نظر لغت توضيح داده شود، دو تفاوت اساسى بى تاج سلاطين و تاج مورد درخواست امام سجاد(ع ) به عرض ‍ مى رسد. تاج سلاطين ، نشانه قدرت مادّى و زندگى بشرى است و تاج مورد درخواست امام سجاد(ع ) ناظر به انسانيّت و تعالى معنوى است ؛ تاج سلاطين را از طلا و جواهر مى ساختند و تاج مورد درخواست امام سجاد(ع ) از كرايم اخلاق و سجاياى حميده به دست مى آيد. راغب در معناى كفايت مى گويد:
    الكفاية ما فيه بلوغ المراد فى الامر، قال : وكفى اللّه المؤ منين القتال ، انا كفيناك المستهزئين . (244)
    معنى كفايت
    كفاية چيزى است كه در آن نيل به مقصود و دست يافتن به مراد نهفته است . سپس به دو آيه از قرآن شريف استشهاد مى نمايد؛ در يك آيه فرموده است : خداوند امر قتال مؤ منين را كفايت مى فرمايد، و در آيه ديگر فرموده : كسانى كه تو را استهزاء مى كنند، كفايت امرشان با ماست .
    علامه ، سيد على خان ، مى گويد:
    الكفاية الاستغناء من كفى الشى ء يكفى كفاية اذا حصل الاستغناء عن غيره . (245)
    كفاية به معناى استغناء و بى نيازى است و كفايت ، زمانى گفته مى شود كه بى نيازى از غير تحقّق يابد.
    مقصود از تاج اكتفا و بى نيازى از غير، كه مورد درخواست امام سجاد(ع ) است ، غناى نفس و بى نيازى طبع است ، نه ثروت اندوزى و گردآورى مال .
    عن النبى صلى اللّه عليه و آله قال : ليس الغناء فى كثرة العرض و انما الغناء من النفس . (246)
    رسول اكرم (ص ) فرموده : غنى و بى نيازى در كثرت اموال و اعراض دنيوى نيست ، بلكه غناى ارزشمند و شايسته انسان ، بى نيازى نفس اوست .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #157
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ارزش بى نيازى نفس
    آن كس كه روحش قوىّ است و طبعى بى نياز دارد، همواره در جامعه با سربلندى و عزّت نفس زندگى مى كند و تاج پرافتخار قناعت را بر سر دارد و كمترين اعتنا به ثروت مالداران نمى نمايد.
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : من قنع بما رزقه اللّه فهو من اغنى الناس . (247)
    امام صادق (ع ) فرمود: كسى كه به رزق خداوند راضى است ، او از غنى ترين مردم است .
    برعكس ، كسانى كه دچار بيمارى حرص اند و به رزق خداداد قناعت نمى كنند، طبعى گدا و نيازمند دارند، هر قدر ثروتشان افزونتر شود، فقرشان آشكارتر مى گردد تا جايى كه تملك همه دنيا آنها را سير نمى كند. حضرت موسى بن جعفر عليه السلام به هشام فرمود:
    ياهشام : ان كان يغنيك ما يكفيك فادنى ما فى الدنيا يكفيك فان كان لايغنيك فليس شى ء من الدنيا يكفيك . (248)
    اى هشام ! اگر انچه براى تو كافى است بى نيازت مى نمايد، كمترين متاع دنيا براى تو كافى است و اگر آنچه مايه بى نيازى توست كفايتت نمى كند، پس ‍ هيچ چيز دنيا براى تو كافى نخواهد بود.
    معناى ديگر كفايت كه در دعاى امام سجّاد(ع ) آمده ، لياقت و شايستگى انجام امرى است كه شخص عهده دار آن مى گردد و اين معنى علاوه بر آنكه از لغت استفاده مى شود، در پاره اى از روايات ، كلمه كفايت به همان معنى به كار رفته است . به شرحى كه قبلا ذكر شد، راغب گفته :
    الكفاية ما فيه بلوغ المراد فى الامر.
    كفاية آن چيزى است كه رسيدن به مقصود در آن وجود دارد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #158
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    لياقت شرط قبول مسئوليت
    سپس به دو آيه از قرآن شريف استشهاد نموده بود. هر كس بخواهد در جامعه مسئوليّت كارى را بپذيرد، بايد حتما داراى شايستگى و صلاحيّت علمى و عملى باشد تا بتواند به خوبى از عهده برآيد و انجام آن موجب سربلندى و افتخارش گردد. و اگر شايستگى نداشته باشد، طوبى نمى كشد كه او را طرد مى كنند و بايد سرافكنده از مسؤ ليّتى كه به عهده گرفته بود، كنار برود.
    عن على عليه السلام قال : من رفع بلا كفاية وضع بلا جناية . (249)
    على (ع ) فرموده : كسى كه بدون صلاحيّت و كفايت در جامعه رفعت و مقام به دست آورد، بدون آنكه مرتكب خيانت و جنايتى شده باشد، ساقط مى گردد.
    وعنه عليه السلام : من احسن الكفاية استحق الولاية . (250)
    و نيز فرموده است : انسانى كه از كفايت و شايستگى خوب برخوردار است ، استحقاق فرمانروايى دارد.
    يكى از تمايلات عالى انسانى كه اعمال و به كار بستن آن موجب محبوبيّت در پيشگاه الهى است ، دگر دوستى و مهر به همه انسانهاست و اين مطلب در خلال بعضى از روايات رسول اكرم (ص ) و ائمّه معصومين عليهم السلام توصيه شده است .
    عن النبى صلى اللّه عليه و آله : الخلق عيال اللّه ، فاحب الخلق الى اللّه من نفع عيال اللّه وادخل على اهل بيت سرورا. (251)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #159
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    محبوبترين فرد نزد خداوند
    رسول اكرم (ص ) فرموذ: مردم رزق خواران خدا هستند و بهترين خلق نزد بارى تعالى كسى است كه به رزق خواران خداوند نفعى برساند و دل آنان را شاد و مسرور نمايد.
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : سئل رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله ، من احب الناس الى اللّه ؟ قال : انفع الناس للناس . (252)
    امام صادق (ع ) فرمود: از پيمبر گرامى (ص ) سؤ ال شد: محبوبترين مردم نزد خداوند كيست ؟ حضرت پاسخ داد: نافعترين مردم به مردم .
    معاملات و معاشرتهاى مسلمانان با تمام مردم جهان بايد بر اساس انصاف باشد و انصاف ، از درسهاى الهامى بارى تعالى است كه خداوند با سرشت بشر آميخته و همه انسانها عمل منصفانه و عمل خلاف انصاف را درك مى كنند.
    رعايت انصاف با همه انسانها
    عن على عليه السلام قال : عامل سائر الناس بالانصاف وعامل المؤ منين بالايثار. (253)
    على (ع ) فرموده : رفتارت با همه مردم جهان بر اساس انصاف باشد و با مؤ منين و برادران دينيت بر پايه از خودگذشتگى و ايثار.
    بنابر اين احتمال كه مذكور افتاد، معناى جمله اول دعاى امام سجّاد(ع ) موضوع بحث امروز چنين مى شود:
    وتوجنى بالكفاية .
    بار الها! تاج كفايت و لياقت را بر من بپوشان كه بتوانم از راه بشر دوستى و خدمت به انسانها عموما، و با مواسات و ايثار به برادران ايمانى و دينى خصوصا، حمايت و حبّ تو را به خود جلب كنم و از اين افتخار بسيار بزرگ و گرانقدر بهره مند گردم .
    امام سجاد(ع ) در جمله دوم دعاى موضوع بحث امروز، به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    وسمنى حسن الولاية .
    بار الها! در كارى كه از پى آن مى روم و به عهده مى گيرم ، موجباتى را فراهم آور كه در انجامش بخوبى قيام نمايم . راغب مى گويد:


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #160
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى سَوْم
    السوم اصله الذهاب فى ابتغاء الشى ء فهو لفظ لمغنى مركب من الذهاب والابتغاء. (254)
    معناى اصلى سَوْم ، رفتن از پى چيزى و طلب كردن آن است ، پس ‍ سَوْم يك لفظ است براى معناى مركب : يكى رفتن ، و آن ديگر طلب نمودن .
    كلمه ولاية از نظر لغت ، داراى معانى متعدّدى است و مناسبترين معنى در اين عبارت امام (ع )، تمنّى و تصدّى امر است . مطلب اين جمله دعاى حضرت سجّاد(ع ) در باب حسن ولايت از امورى است كه بيش و كم بسيارى از مردن به آن مبتلا هستند و بايد از خداوند استمداد كنند تا بتوانند آن را به خوبى انجام نمايند و از موارد مهم تولّى و تصدّى كه بايد به درستى انجام پذيرد، مسؤ ليّت تربيت فرزند است .
    حُسن تربيت فرزند
    عن على بن الحسين 8: واما حق ولدك فان تعلم انه منك ومضاف اليك فى عاجل الدنيا بخيره و شره وانك مسؤ ول عما وليته به من حسن الادب والادلالة على ربه عزوجل والمعونه له على طاعته فاعمل فى امره عمل من يعلم انه مثاب على الاحسان اليه ، معاقب على الاساءة اليه . (255)
    امام سجّاد(ع ) فرموده : اما حقّ فرزندت به تو اين است كه بدانى او از توست و وابسته به تو در خير و شرّ دنيا، و مسئول ولايتى هستى كه درباره اش به تو اعطا گرديده ، از حُسن ادب و راهنماييش به خداوند و يارى او در طاعت بارى تعالى ؛ پس عملت در تربيت وى ، عمل كسى باشد كه بداند در حسن تربيتش اجر دارد و در سوء تربيتش معاقب است .
    ولايت تربيت فرزند عطيّه الهى و مسئوليّتى است كه خداوند به عهده مربيّان گذارده است . اما در بعضى از مواقع ، ولايت از ناحيه مردم به والى اعطا مى گردد. اگر مردم ولايت امر خود را به شخصى واگذار كنند كه در جامعه عالمتر از او وجود دارد، با اين عمل ناروا خويشتن را به انحطاط سوق داده و به پستى گرايش يافته اند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 16 از 32 نخستنخست ... 612131415161718192026 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •