^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 18 از 32 نخستنخست ... 814151617181920212228 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 171 تا 180 , از مجموع 311
  1. #171
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    دعاى پيامبر(ص ) در مقدار مال
    مرّ رسول اللّه براعى ابل فبعث يستسقيه . فقال : امّا ما فى ضروعها فصبوح الحىّ، وامّا ما فى آنيتنا فغبوقهم . فقال رسول اللّه (ص ) اللهم اكثر ماله و ولده . ثم مرّ براعى غنم ، فبعث اليه يستسقيه . فحلب له ما فى ضروعها و اكفاء ما فى اناءه فى اناء رسول اللّه و بعث اليه بشاة . قال : هذا ما عندنا و انّ احببت ان نزيدك زدناك . قال فقال رسول اللّه ! دعوت للّذى ردّك بدعاء عامّتنا نحبه و دعوت للّذى اسعفك بحاجتم بدعاء كلنا نكرهه . فقال رسول اللّه (ص ): انّ ما قلّ وكفى خير ممّا كثر والهى . اللهم ارزق محمدا وآل محمد الكفاف . (282)
    رسول اكرم (ص ) از بيابانى گذر كرد، شترانى را ديد كه مشغول چرا هستند و شتر چران مراقب آنهاست . حضرت كسى را نزد او فرستاد تا قدرى شير براى رفع عطش از وى بخواهد. شتربان گفت : شيرى كه در پستان شترهاست غذاى صبح عشيره است و شيرى كه در ظروفمان هم اكنون موجود است ، غذاى شب آنهاست و چيزى به فرستاده رسول اكرم (ص ) نداد. پيغمبر اسلام (ص ) درباره اش دعا كرد و گفت : بار الها! مال و اولادش را زياد كن . از آنجا گذشتند، به چوپانى رسيدند كه گوسفند مى چراند. براى گرفتن شير، نزد وى فرستاد. او گوسفند را دوشيد و در ظرف پيمبر (ص ) ريخت ، به علاوه شيرى را كه در ظرف خود قبلا دوشيده بود، در ظرف شير آن حضرت اضافه كرد و گوسفندى را نيز فرستاد و پيام داد: اين چيزى بود كه نزد ما وجود داشت و اگر دوست داريد بر آن بيفزاييم . رسول اكرم (ص ) درباره او دعا كرد و گفت : بار الها! به وى كفاف زندگى عطا فرما.
    بعضى از اصحاب عرض كردند: شما درباره كسى كه ردّتان نمود دعايى كرديد كه همه ما دوستدار آن هستيم ، و درباره كسى كه حاجت شما را برآورده ساخت ، دعايى نموديد كه همه ما نسبت به آن كراهت داريم و بى ميليم . فرمود: مال كم كه براى زندگى كفايت مى كند، بهتر از مال بسيارى است كه موجب غفلت آدمى از خداوند مى شود. آنگاه درباره محمد و آل محمد دعاى كفاف فرمود.
    رفاه عائله با وجود تمكّن
    در روايات اولياى گرامى اسلام تاءكيد شده است كه مردان تا جايى كه قدرت دارند به زندگى زن و فرزند خويش توسعه دهند و هر چه بيشتر موجبات آسايش و رفاهشان را فراهم آورند و در اينجا به ذكر دو حديث اكتفا مى شود:
    عن النّبّى صلّى اللّه عليه وآله قال : ليس منّا من وسّع عليه ثمّ قتر على عياله . (283)
    رسول اكرم (ص ) فرموده : از ما نيست كسى كه به وى توسعه مالى داده شده ، امّا او به خانواده خود سختگيرى است و آنان را در مضيقه و تنگى مى گذارد.
    عن الرضا عليه السلام قال : صاحب النعمة يجب عليه التوسعة على عياله . (284)
    حضرت رضا(ع ) فرموده : بر صاحبان نعمت واجب است كه در خانواده توسعه دهند و بر آنان سختگيرى ننمايند.
    امام سجاد (ع ) در جمله اول دعاى مورد بحث امروز، درخواست منفى نموده ، عرض كرد:
    و لا تفتنّى بالسّعة .
    بار الها! با مالدارى و ثروت زياد مرا در معرض آزمايش و اختبار قرار مده .
    امام (ع ) با آنكه معصوم و مصون از لغزش و خطاست ، معذلك دعا مى كند كه خداوند به وى ثروت بسيار ندهد و به امتحان سخت مبتلا نگردد. امام در جمله دوم كلام خود دعاى مثبت مى نمايد، عرض مى كند:
    وامنحنى حسن الدّعة .
    بار الها! به من زندگى راحت و گذرانى خالى از رنج و مشقّت عطا فرما.
    درآمد به قدر كفاف
    به شرحى كه توضيح داده شد، اين درخواست مثبت از حضرت زين العابدين (ع ) ناظر به دعايى است كه رسول اكرم (ص ) مكرّر درباره خود و اهل بيت و همچنين دوستدارانشان به پيشگاه بارى تعالى عرض كرده و درخواست كفاف و عفاف نموده است . زندگى آسوده و راحت ، ثروت اندوزى و گردآورى مال زياد لازم ندارد، بلكه مال بسيار، آرامش فكر و آسايش خاطر را از ميان مى برد و گاهى زندگى را تلخ و ناراحت مى سازد. امّا درآمد به قدر كفاف ، مايه آرامش ضمير و گذران مرفّه است ، خصوصا اگر كفاف به قدرى باشد كه مسؤ ل خانواده بتواند از هر جهت آسايش اهل بيت را فراهم آورد و بر اثر نداشتن مال در سختى و مضيقه قرارشان ندهد. امام سجّاد(ع ) اين طور زندگى تواءم با آسايش و آرامش را در دعاى خود به حسن دعّة تعبير فرموده است . در روايتى امام صادق (ع ) كلمه دعة را حاوى تمام صفاتى معرّفى نموده كه وجود همه آنها شرط معيشت كامل است . اگر كسى در گذران حيات واجد همه آنها باشد، از زندگى بسيار خوب و مطبوع برخوردار است و اگر فاقد يكى از آنها باشد، به نسبت ، فاقد يكى از جهات كمال زندگى خواهد بود.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #172
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    روايتى جامع
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : خمس خصال من فقد منهن واحدة لم برل ناقص العيش : زائل العقل ، مشغول القلب . فاوّلها صحّة البدن ، والثانية الامن ، والثالثة السعة من الرّزق ، والرّابعة الانيس الموافق ، قلت : ومن انيس ‍ الموافق ؟ قال : الزوجة الصّالحة والولد الصالح والخليط الصّالح ، والخامسة وهى تجمع هذه الخصال الدعة . (285)
    امام صادق (ع ) فرمود: پنج خصلت است كه اگر كسى فاقد يكى از آنها باشد، گذران و معيشتش ناقص ، غقلش نارسا، و قلبش مشغول خواهد بود. اول سلامت بدن ، دوم امنيّت ، سوم گشايش رزق ، چهارم انيس موافق . راوى عرض كرد: انيس موافق كيست ؟ فرمود: زن صالحه ، فرزند صالح ، و همنشين و جليس صالح . بعد فرمود: پنجم كه تمام اين خصال را در بر دارد دعة است ، يعنى آسايش زندگى و سهولت معاش .
    امام سجاد(ع ) در جمله سوم دعاى مورد بحث امروز همانند جمله اول ، از پيشگاه الهى درخواست منفى نموده ، عرض مى كند:
    ولا تجعل عيشى كدّا كدّا.
    بار الها! زندگى مرا در رنج و تعب پى در پى قرار مده .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #173
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مضيقه ممتد مالى
    مشقّت و سختى پى در پى مى تواند ناامنى ممند، يا مرض مزمن ، يا فقر و تهيدستى متوالى ، يا ديگر سختى ها و شدايدى از اين قبيل باشد. با توجه به اينكه جمله اول و جمله دوم ناظر به امر مالى بوده ، على القاعده مى توان گفت كه در جمله سوم نيز امام (ع ) به تنگدستى و سختى معاش از جهت مالى نظر دارد. محتواى جمله اول دعاى امام (ع )، طرد سرمايه دارى است ، يعنى افراط در گردآورى مال . محتواى جمله سوم امام (ع )، طرد فقر و تهيدستى متوالى است ، يعنى تفريط در امر مال . امام (ع ) هر دو را به صورت منفى در پيشگاه الهى عرض كرده است . محتواى جمله دوم كه حدّ وسط بين افراط و تفريط است و امام (ع ) آن را به صورت مثبت ذكر كرده و از پيشگاه خداوند درخواست نموده ، ميانه روى و اعتدال در امر مال است ، يعنى درآمدى به قدر كفاف كه شخص عزيزالنّفس بتواند زندگى خود و عائله خويش را به طور متوسط با شرافت و سربلندى اداره نمايد. فقر و تهيدستى به معناى فاقد بودن حدّاقلّ زندگى از مسائل بسيار سنگين است و اولياى گرامى اسلام درباره فقرى اينچنين ، سخن بسيار گفته و روايات زيادى درباره آن رسيده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #174
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    فقر يا مرگ بزرگ
    عن على عليه السلام قال : الفقر الموت الاكبر. (286)
    على (ع ) فرمود: فقر و بى چيزى مرگ بزرگ است .
    مرگ كوچك پذيرد، اما فقر مرگى است بزرگ ، زيرا حيات انسانى و ارزش ‍ اجتماعى فقير را در جامعه مى ميراند و شخصيّت او را نابود مى كند با آنكه حيات مادّيش باقى است و به ظاهر زنده است .
    وعنه عليه السلام قال : ان الفقر مذلّة للنّفس ، مدهشة للعقل ، جالب للهموم . (287)
    و نيز فرموده است : فقر و تهيدستى ، نفس آدمى را خوار و زبون مى نمايد، عقل را حيرتزده و مبهوت مى سازد و غمها و تاءثّرات را جلب مى كند.
    اسلام و تعاونهاى قانونى
    در مقررّات و قوانين دينى و همچنين در تعاليم اخلاقى و اجتماعى اسلام ، فقرا و مستمندان از جهت اقتصادى و مالى و همچنين در ساير روابط عمومى مورد كمال حمايت و تكريم اند و اولياى گرامى اسلام عملا اين وظيفه مقدّس را به بهترين وجه نسبت به آنان رعايت مى نمودند. توضيح درباره تمام ابعاد اين موضوع نياز به كتاب مستقلّى دارد و در اينجا به مناسبت بحث ، چند جمله كوتاهى درباره بعضى از جهات به عرض ‍ شنوندگان محترم مى رسد. اول : زكات از جمله درآمدهاى مهم بيت المال مسلمين است و اولين مورد مصرف آن ، به صريح قرآن شريف ، فقرا هستند.
    انّما الصّدقات للفقراء. (288)
    دوم ، زكات فطر از جمله فرايض دينى است و در سراسر جهان تمام مسلمانان واجد شرايط موظّف اند به عدد همه اعضاى خانواده خويش ، از صغير و كبير، به فقرايى كه استحقاق دارند بپردازند.
    سوم ، كفّارت و جرايم كه يكى از اقلام مهم پرداختهاى اسلامى است و در تمام دوره سال جريان دارد، از جمله مصارف قابل ملاحظه آنها پرداختن به فقيران و سير كردن گرسنگان است . كمكهاى مردمى به عنوان صله رحم ، همسايه فقير، عمل معروف ، صدقات مستحب ، و ديگر خدماتى از اين قبيل بسيار است و درباره هر يك از آنها رواياتى رسيده كه فقط به ذكر يك روايت درباره همسايه اكتفا مى شود:
    عن النّبى صلّى اللّه عليه وآله : بمؤ من من بات شعبان ريّان وجاره جائع ظمان . (289)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: مؤ من نيست كسى كه شب كند در حالى كه از غذا و آب سير و سيراب است و همسايه اش گرسنه و تشنه .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #175
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    رعايت احترام فقرا در جامعه
    رعايت احترام فقرا از جهت اخلاقى و اجتماعى نيز مورد كمال توجّه پيشوايان دينى است .
    عن الرّضا عليه السلام قال : من لقى فقيرا مسلما فسلّم عليه خلاف سلامه على الاغنياء لقى اللّه عزوجل يوم القيامة وهو عليه غصبان . (290)
    حضرت رضا(ع ) فرمود: كسى كه فقير مسلمانى را ملاقات نمايد، بر او سلام كند غير از سلامى كه به اغنيا مى نمايد، در قيامت خداوند را ملاقات مى كند در حالى كه به وى خشمگين است .
    از جمله توصيه هاى اسلام به مسلمانان اين است كه در مقابل چشم فقرا و كودكانشان به داشتن نعمت تظاهر ننماييد و بر رنج و ناراحتى آنان نيفزاييد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله ضمن حديثى وظايف اخلاقى همسايه اى را كه در گشايش است نسبت به همسايه بى بضاعت بيان نموده ، از آن جمله فرموده است :
    اذا اشتهى فاكهة فليهد له فان لم يهد له فليدخلها سرّا ولايعطى صبيانه منها شيئا يغايظون صبيانه . (291)
    لزوم رعايت همسايگان
    اگر به ميوه تمايل يافت ، موقع خريدن براى خود قدرى هم براى همسايه فقير بخرد و به او اهدا نمايد، و اگر براى همسايه نخريد، ميوه اى را كه براى خود و خانواده خويش خريدارى نموده ، به طور پنهان داخل منزل ببرد و از آن ميوه چيزى به طور آشكار به دست بچه هاى خود ندهد تا بچه هاى همسايه از ديدن ميوه در دست آنان به غيظ نيايند و ناراحت نشوند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #176
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    فريضه زمامداران عادل
    اسلام به افراد عادى كه در گشايش اند توصيه نموده تا در مقابل فقرا و تهيدستان ، تظاهر به داشتن نعمت ننمايند و از اين شديدتر تكليفى است كه به رعايت فقرا به عهده پيشوايان عادل و درستكار قرار داده و على (ع ) در اين باره چنين فرموده است :
    ان اللّه تعالى فرض على ائمّة العدل ان يقدروا انفسهم بضعفة النّاس كيلا يتبيغ بالفقير فقره . (292)
    خداوند به عهده ائمّه عدل و پيشوايان حق مقرّر داشته كه زندگى خود را با تنگى بگذرانند و خويشتن را با ضعفاى جامعه تطبيق دهند تا فقرا دچار هيجان نشوند و فقرشان مايه هلاكشان نگردد.
    74: ولا تردّ دعائى علىّ ردّا، فانّى لا اجعل لك ضّا، ولا ادعو معك ندّا.
    امام سجاد عليه السلام در اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق به پيشگاه الهى عرض مى كند: بار الها! دعاى مرا به خودم برمگردان و از استجابت محرومم مفرما، زيرا من در مقام توحيد، نه براى تو مخالفى قرار داده ام و نه با تو مماثل و همتايى را خوانده ام .
    دعا يا برترين عبادت
    به خواست خداوند توانا، اين سه جمله از كلام حضرت زين العابدين (ع ) موضوع بحث و سخنرانى امروز است . عبادت و بندگى در پيشگاه بارى تعالى عبارت از تذلّل و خضوع عابد در حضور معبود و آفريده در مقابل آفريدگار است ، و اين امر طبق دستور شارع ، به صورت قيام وقعود يا ركوع و سجود انجام مى شود. اما دعا و درخواست از خداوند، برتر و افضل از هر عبادتى است .
    قلت لابيجعفر عليه السلام : اى العبادة افضل ؟ فقال : ما من شى ء افضل عنداللّه عزوجل من ان يساءل ويطلب ممّا عنده . (293)
    راوى مى گويد: از امام باقر(ع ) سؤ ال كردم كدام عبادت نزد خداوند افضل است ؟ فرمود: هيچ چيزى نزد بارى تعالى افضل و برتر از اين نيست كه مورد تمنّى و درخواست واقع شود و سؤ ال كننده از وى بخواهد آن را كه نزد اوست .
    دعا و درخواست بندگان از حضرت حق آنقدر مهمّ است كه در قرآن شريف آمده :
    قل ما يعبوا بكم ربّى لولا دعاءكم ؟ (294)
    پيمبر گرامى ! به مردم بگو: اگر دعا و درخواستتان نمى بود، پروردگار من به شما اعتنا نمى كرد و نزد او قدر و ارزشى نمى داشتيد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #177
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    دعا اظهار نيازمندى است
    برترى دعا بر عبادت شايد از اين جهت باشد كه عبادت حاكى از خضوع و تذلّل نهايى عابد در مقابل معبود است ، ولى دعا علاوه بر خضوع و تذلّل ، از فقر و نيازمندى دعا كننده در پيشگاه الهى حكايت مى كند، به عبارت ديگر مى توان گفت : عبادت كننده مراتب اطاعت و فرمانبرى خويش را در مقابل معبود ظاهر مى سازد، ولى دعا كننده در واقع دست گدايى دراز كرده و مراتب نيازمندى خود را در برابر پروردگار ابراز نموده و عملا به اين آيه شريفه جامه تحقّق پوشانده است :
    يا ايها الناس انتم الفقراء الى اللّه واللّه هو الغنى الحميد. (295)
    اى مردم ! همه شما فقراى درگاه بارى تعالى هستيد و خداوند است كه غنىّ بالذّات و مورد ستايش است .
    با توجه به آنچه مذكور افتاد، روشن شد كه دعاى واجد شرايط معنوى و مبيّن فقر و نيازمندى مخلوق به خالق ، بيش از عبادت ، بندگان را به خداوند نزديك مى كند و مايه علوّ درجات دعا كنندگان مى گردد.
    افراد با ايمان هر چه بيشتر به اين مهم توجه نمايند و بر تعداد دعاها و تضرّعهاى خويش ، هر چند براى حوايج كوچك باشد، بيفزايند، مى توانند بيش از پيش به خداوند نزديك شوند و از قرب معنوى زيادترى برخوردار گردند.
    عن سيف التّمّار عن ابيعبداللّه عليه السلام قال : سمعته يقول : عليكم بالدّعاء فانّكم لا تتفرّبون بمثله ، ولاتتركوا صغيرة لصغرها ان تساءلوها، فانّ صاحب الصّغار هو صاحب الكبار. (296)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #178
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بزرگترين عامل تقرّب به خدا
    سيف تمّار مى گويد: از امام صادق (ع ) شنيدم كه فرمود: بر شما باد دعا، چه آنكه با هيچ وسيله اى همانند دعا نمى توانيد به قرب الهى نايل گرديد و درخواست كوچك را به علت كوچكيش ترك نگوييد، زيرا آن كس كه حوايج كوچك را برمى آورد، همان كسى است كه خواسته هاى بزرگ را برآورده مى سازد.
    با توجه به آنچه معروض افتاد، روشن شد كه : اولا ارزش معنوى دعا از عبادت بيشتر است ، و ثانيا هيچ عاملى بنده با ايمان را به قدر دعا به خداوند نزديك نمى كند. جالب آنكه دعا كننده ، خود مستقيما و بلاواسطه با پروردگار سخن مى گويد، بدون اينكه نزد مردم كمترين آسيبى به عزّ و احترامش وارد شود؛ فقر و تهيدستى خويش را شرح مى دهد و درخواست گشايش مى نمايد و اَحَدى از وضع وى با خبر نمى شوند؛ از بيمارى پنهان خود نام مى برد، درخواست شفا مى كند و كسى بر آن واقف نمى گردد. خلاصه ، قدر و منزلت دعا يك مهم است و اينكه دعا بدون واسطه انجام مى شود و اسرار دعا كننده نزد اين و آن فاش نمى گردد، مهم ديگر. حضرت على (ع ) ضمن نامه حكيمانه و پرمحتواى خود كه به فرزندش امام مجتبى (ع ) نوشته ، از اصل دعا نام برده و بدون واسطه بودن آن را نيز خاطر نشان فرموده است :
    واعلم انّ الّذى بيده خزائن السّماوات والارض قد اذن لك فى الدّعاء و تكلفّل لك بالاجابة وامرك ان تساءله ليعطيك و تسترحمه ليرحمك . ولم يجعل بينك وبينه من يخحبك عنه ولم يلجئك الى من يشفع لك اليه . (297)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #179
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    توصيه على (ع ) به فرزند
    فرزند عزيز! آن كسى كه تمام خزاين آسمانها و زمين در دست اوست ، به تو اجازه دعا داده و خود اجابت آن را تكفّل نموده است ، به تو امر نموده او را بخوانى تا عطايت فرمايد، رحمتش را درخواست كنى تا مشمول رحمتت قرار دهد. بين خود و بين تو حاجب و دربانى قرار نداده و تو را ملجاء نساخته است كه براى دعا شفيعى با خود بياورى .
    دعا باب رحمت واسعه الهى است ، دعا مى تواند بزرگترين مشكل را با كوچكترين درخواست حل كند و مهمترين تمنّاى دعا كننده را به آسانى برآورده سازد.
    عن ابيجعفر عليه السلام قال : لقد غفر اللّه تعالى لرجل من اهل البادية بكلمتين دعابهماو فقيل : وما هما؟ قال : اللهم ان تعذّبنى فانا اهل ذلك وان تغفرلى فانت اهل ذلك . (298)
    امام باقر(ع ) فرمود: خداوند مرد باديه نشينى را براى دو كلمه دعا كه به زبان آورد، مشمول مغفرت خود قرار داد. عوض شد: آن دو كلمه چه بود؟ فرمود: به پيشگاه خداوند عرض كرد: بار الها! اگر عذابم نمايى من شايسته عذابم ، و اگر ببخشى و عفوم فرمايى تو شايسته عفو و مغفرتى .
    در قرآن شريف آيات متعدّد، و در روايات اولياى اسلام احاديث زياد رسيده است كه مسلمانان را به دعا ترغيب نموده و به استجابت آن وعده داده شده است ، ولى براى آنكه دعا مستجاب شود، شرايط متعدّدى ذكر گرديده و اگر در مواقعى دعا به اجابت نمى رسد، براى فقد يك يا چند شرط استجابت است ، و در اينجا بعضى از روايات كه حاوى پاره اى از شرايط استجابت دعاست ، به عرض شنوندگان محترم مى رسد:
    شرايط استجابت دعا
    عن سليمان بن عمرو قال : سمعت ابا عبداللّه عليه السلام يقول : ان اللّه عزّوجلّ لايستجيب دعاء بظهر قلب ساه فاذا دعوت فاقبل بقلبك ثمّ استقين بالاجابة . (299)
    يكى از شرايط استجابت دعا اين است كه دعا كننده حدّ خود را بشناسد و به ارزشى كه دارد واقف باشد و درخواستى بالاتر از اندازه خويش ننمايد كه مستجاب نخواهد شد.
    وان لايساءل فوق قدره فانّه يستحق الحرمان . (300)
    بالاتر از قدر خود دعا نكند و از خداوند نخواهد، كه چنين شخصى شايسته محروميّت است .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #180
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    دعا برخلاف نظام خلقت
    يكى از امورى كه در دعا اهمّيّت دارد و بايد همواره به خاطر دعا كننده باشد، اين است كه درخواستش برخلاف قوانين خلقت و سنن آفرينش ‍ نباشد؛ كسى دعا نكند كه هميشه جوان بماند و كبر سنّ او را پير ننمايد، دعا نكند كه به خواب و استراحت نيازمند نباشد و بتواند در طول عمر، شبانه روز كار كند و از سود آن بهره مند گردد، دعا نكند كه هرگز حافظه اش ضعيف نشود و هميشه قدرت حفظش محفوظ باشد و هر چه را كه در نوجوانى فرا گرفته تا پيرى از ياد نبرد، و ديگر امورى از اين قبيل كه نمى تواند موضوع دعا باشد و مورد درخواست از بارى تعالى .
    شناخت موانع استجابت
    موانع بسيارى مى تواند سدّ راه استجابت دعا شود و نگذارد خواسته هاى دعا كننده تحقّق يابد و تمنّيّاتش برآورده شود. البته به هر نسبت كه دعا كنندگان از تعاليم دينى آگاهى بيشتر داشته باشند و موانع استجابت را بهتر بشناسد و در موقع دعا آنها را برطرف سازند، مى توانند به گونه اى دعا كنند كه خواستها و تمنّياتشان واجد صلاحيّت استجابت باشد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليه السلام كه خود مربّى مسلمين و معلم مدرسه انسان سازى بودند، اين نكات را كاملا رعايت مى نمودند، از اين رو دعاهاى آنان درباره مردم و درباره خودشان مستجاب بود. حتّى به موجب بعضى از روايات ، كسانى از ائمّه طاهرين عليه السلام در حكومت جبّاران گاهى در چند قدمى مرگ قرار گرفته اند و با دعا و توجه به حضرت بارى تعالى خطر را گردانده اند و از مجلسى كه بنا بود در آن كشته شوند، به سلامت و در كمال عزّت خارج شده اند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 18 از 32 نخستنخست ... 814151617181920212228 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •