^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 21 از 32 نخستنخست ... 1117181920212223242531 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 201 تا 210 , از مجموع 311
  1. #201
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اباى پيامبر (ص ) از لباس گرانبها
    مردى حضور رسول اكرم (ص ) شرفياب شد، ديد پيراهن آن حضرت كهنه و فرسوده شده ، رفت دوازده درهم فرستاد كه پيمبر پيراهنى بخرد. حضرت پول را به اميرالمؤ منين (ع ) داد و فرمود: براى من پيراهنى خريدارى كن . على (ع ) مى گويد: بازار آمدم ، پيراهنى به دوازده درهم خريدم ، حضور رسول اكرم (ص ) آوردم . حضرت نگاهى به آن نمود و فرمود6 پيراهنى غير از اين مى خواهم . به نظرت مى رسد فروشنده معامله را اقاله مى كند؟ عرض ‍ كردم : نمى دانم . فرمود: برو ببين . نزد فروشنده آمدم و گفتم : رسول اكرم (ص ) از پوشيدن اين پيراهن ابا و كراهت دارد و مى خواهد پيراهنى ارزانتر بپوشد. معامله را اقاله كرد و دوازده درهم را داد. حضور رسول اكرم (ص ) برگشتم و براى خريد پيراهن با هم به بازار رفتيم . در راه به كنيز بچه اى برخورديم كه در كنارى نشسته و گريه مى كند. به او فرمود: چه شده كه گريه مى كنى ؟ گفت : اهل منزلم چهار درهم به من دادند براى خريد جنسى و آن پول گم شد و من جرئت رفتن به منزل ندارم . حضرت چهار درهم از دوازده درهم را به او داد، فرمود: برگرد به منزل . حضرت راه بازار را در پيش گرفت ، پيراهنى به چهار درهم خريدارى نمود، پوشيد و خداوند را حمد كرد. از بازار درآمد. مرد برهنه اى را ديد كه مى گويد: هر كه مرا بپوساند خداوند او را از لباس بهشت بپوشاند. پيراهنى را كه خريده بود از بر بيرون آورد و به مرد بى لباس داد و دوباره به بازار برگشت و پيراهن ديگرى با چهار درهم باقيمانده خريد و در بر كرد، خداى را حمد نمود و روانه منزل شد. بين راه همان دختر بچه را ديد كه در كنار معبر نشسته . فرمود: چرا منزلت نرفتى ؟ پاسخ داد: بيرون آمدنم از منزل به طول انجاميده و خائفم از اينكه مرا بزنند. حضرت فرمود: پيشاپيش من برو و مرا به منزلت راهنمايى كن . حضرت در منزل رسيد، به صداى بلند فرمود: سلام بر شما اى اهل خانه . پاسخ نداند، دوباره سلام نمود، پاسخ ندادند، در مرتبه سوم ، جواب سلام حضرت را در كمال ادب و احترام دادند. حضرت فرمود: چرا سلام اول و دوم را جواب نداديد؟ عرض كردند: جواب نداديم تا مكرّر صدايت را بشنويم . فرمود: اين دختر بچه دير آمده ، از او موآخذه ننماييد. گفتند: ما او را به احترام آمدن شما آزاد نموديم . رسول اكرم (ص ) خداى را حمد نمود و فرمود: من دوازده درهمى را از اين پربركت تر نديده ام : دو برهنه را پوشاند و بنده اى را آزاد نمود.
    ملاحظه مى كنيد كه پيمبر گرامى (ص ) اين دوازده درهم را پر بركت خوانده ، از اين نظر كه آن پول كم ، اثر زياد گذارد و منشاء خير متعدّد گرديد، پس اگر مالى منشاء خير بيش از حدّ عادى شود، مى توان گفت آن مال با بركت است . شايد امام سجّاد(ع ) در جمله اول دعاى خود خواهان چنين بركتى در مال خويش باشد:
    و وفّر ملكتى بالبركة فيه .
    بار الها! در مصرف مالم شرايطى را به وجود آور كه به خير زيادترى دست يابم و خدمت بيشترى به مردم بنمايم و مانند پيمبر اسلام مال قليلم واجد بركت وافر گردد.
    ناگفته نماند كه توفيق پيغمبر اسلام (ص ) در اين خدمات براى آن بود كه پيراهن دوازده درهمى نپوشيد و خواهان لباس ارزانترى شد و بر اثر آن توانست ديگران را از خير و بركت آن مال كم ، بهره مند فرمايد.
    امام سجاد عليه السلام در جمله دوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    واصب بى سبيل الهداية للبرّ فيما انفق منه .
    بارالها! آن را كه از مال خود انفاق مى نمايم ، به گونه اى صورت پذيرد كه از هدايت تو در برّ و نيكوكارى برخوردار باشم .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #202
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مال از نظر تعاليم اسلام
    مال يكى از اركان اساسى در حفظ نظام اجتماعى است و در ابقاى دين و دنياى مردم نقش بسيار مهم دارد. اولياى گرامى اسلام ضمن احاديث بسيارى ، درباره مال از ابعاد مختلف سخن گفته و پيروان خود را به وظايفشان متوجه نموده اند و در اينجا به مناسبت جمله دوم دعاى حضرت زين العابدين (ع ) پاره اى از مطالب مربوط به مال از ديدگاه اسلام به عرض ‍ شنوندگان محترم مى رسد. قرآن شريف كلمه قيام به معناى پايگاه را در دو مورد به كار برده : يكى در مورد شاءن دينى و آن ديگر درباره شاءن دنيوى . اما در مورد شاءن دينى ، راجع به كعبه مكرّمه كه قبله مسلمين و پايگاه وحدت اسلامى است ، فرموده :
    جعل اللّه الكعبة البيت الحرام قياما للنّاس . (356)
    خداوند، كعبه را كه بيت حرام است ، نگاهدارنده و پايگاه مردم مسلمان قرار داده .
    اما در مورد شاءن دنيوى ، راجع به مال كه زير بناى اقتصاد و گرداننده چرخهاى اجتماع است ، فرموده :
    ولا تؤ توا السّفهاء اموالكم الّتى جعل اللّه لكم قياما. (357)
    اموال خود را به سفيهان و كوته خردان نسپاريد، اموالى را كه خداوند آن را نگاهدارنده شما قرار داده است .
    مال براى مردم است نه مردم براى اموال
    دين متعلق به خداوند است و اموال متعلّق به مردم ، پس در زمينه دين ، مردم براى خدا هستند نه خداوند براى مردم ، و در زمينه مال و ثروت ، اموال براى مردم است نه مردم براى اموال . مؤ منين حقيقى چون خود را براى خدا مى دانند، موقعى كه دين حق را در معرض خطر مشاهده كردند، براى خدا قيام مى كنند، از هستى و حيات خويش مى گذرند، با مال و جان در راه او جهاد مى نمايند و بدين وسيله مراتب خلوص و بندگى خود را در پيشگاه مقدّسش ابراز مى دارند. اين مؤ منين واقعى كه مال را براى خود مى دانند، در شرايط عادى فعاليّت مى نمايند، سعى و كوشش مى كنند، مال به دست مى آورند، مى خورند و مى خورانند، مى پوشند و مى پوشانند، وسايل رفاه خود و خانواده خويش را فراهم مى آورند و به قدر مقدور، موجبات آسايش ديگران را نيز مهيّا مى سازند، و به مدلول اين شعر عمل مى كنند:
    بپوش و بنوش و ببخش و بده
    براى دگر روز چيزى بنه
    مبادا كه در دهر دير ايستى
    مصيبت بود پيرى و نيستى

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #203
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بندگان ثروت
    بدبختانه در دنياى مادّى امروز كه امر اقتصاد بيش از حدّ مورد توجه قرار گرفته ، هم اكنون مردم زيادى در سراسر جهان هستند كه انسانيّت و ارزش ‍ انسانى را از ياد برده ، برده و بنده ثروت گرديده ، شب و روز مى دوند تا هر چه بيشتر ثروت گرد آورند، نه خود منتفع مى شوند و نه ديگران از آنان نفعى مى برند؛ اين گروه خود را براى مال مى دانند نه آنكه مال را براى خود بدانند. البته در گذشته نيز افراد حريص و مال پرست بوده ، ولى در جهان امروز كه ارزشهاى مالى و اقتصادى اوج گرفته ، بسيارى از افراد گرفتار بيمارى حرص شده و راه ثروت اندوزى را در پيش گرفته اند. حضرت حسين بن على عليه السلام ضمن حديثى به اين قبيل افراد هشدار داده و خاطر نشان فرموده است ، كسانى كه خود را براى مال مى دانند، سرانجام ارزش انسانى خويش را از دست مى دهند و گرفتار سقوط و تباهى خواهند شد.
    روايت آموزنده از حسين (ع )
    عن الحسين عليه السلام قال : مالك ان لم يكن لك كنت له .فلا تبق عليه فانّه لايبقى عليك وكله قبل ان ياءكلك . (358)
    حضرت حسين (ع ) فرمود: مالى را كه به دست آورده اى ، اگر براى تو نباشد، تو براى آن خواهى بود. مالت را باقى مگذار و آن را براى خود و دگران صرف نما كه اگر چنين نكنى و آن را باقى بگذارى ،مال ترا باقى نمى گذارد و ارزش انسانيّت را نابود مى كند. تو اموالت را بخور، پيش از آنكه اموالت ترا بخورد.
    يعنى اگر مالت را در راه آسايش خود و خانواده و مستمندان و ارحام و دگران صرف نمودى ، در واقع اموال خود را خورده اى و اگر چنين نكنى و اموال را نگاه دارى ، اموال تو را مى خورد؛ ولى اموال شخص تو را نمى خورد، بلكه شخصيت تو را مى خورد. دين و اخلاق و شرافت و فضيلتت را طعمه خويش مى سازد و به رسواييت مى كشد.
    جاذبه مالدوستى و نياز به رزق و روزى ، مردم را به راه كار و فعاليت سوق مى دهد و به ترغيب و تشويق بسيار نياز ندارند. اما كسانى كه به خدا و رازقيّت او ايمان آورده اند و دين شناس نيستند، ممكن است از بعضى از آيات و روايات ، برداشتى نادرست نمايند و در كار و فعاليت سستى كنند. رسول اكرم (ص ) و ائمّه طاهرين عليه السلام براى آنكه اين فكر ناصحيح را از صفحه خاطر اين قبيل افراد بزدايند، اولا خودشان در هواى گرم و شرايط سخت ، كار مى كردند و عملا به مسلمين درس مى دادند، بعلاوه ضمن روايات بسيارى ، آنان را در طلب روزى تشويق مى نمودند و براى شاهد در اينجا به ذكر دو روايت اكتفا مى شود.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #204
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    كوشش اولياى دين براى كسب رزق
    عن ابى حمزة عن ابيه قال راءيت اباالحسن عليهما السلام يعمل فى ارض له قد استقعت قدماه فى العرق . فقلت له : جعلت فداك ، اين الرجال ؟ فقال يا على ! قد عمل باليد من هو خير منّى فى ارضه و من ابى . فقلت له : و من هو؟ فقال : رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله و اميرالمؤ مين وآبائى عليهم السلام كلهم كانوا قد عملوا بايديهم وهو من عمل النّبّيين و المرسلين والاوصياء والصّالحين . (359)
    ابى حمزه از پدرش حديث نموده كه گفت حضرت اباالحسن صلى الله عليه و آله را ديدم كه در زمينى كه داشت ، كار مى كرد و دو قدم حضرت غرق عرق شده بود. عرض كردم : فدايت شوم ، مردان كجا هستند كه شما كار مى كنيد؟ در پاسخ فرمود: اى على ! با دست خود كسى در زمين خود كار كرده كه از من و پدرم بهتر بوده . پرسيدم : او كه بود؟ فرمود: پيمبر خدا و اميرالمؤ منين . سپس فرمود: تمام پدرانم با دست خود كار مى كردند و اين عمل روش انبياء و رسولان و اوصياء و صالحين بوده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #205
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    طلب رزق در حال جنگ و صلح
    عن هشام الصيد لانىّ قال : قال ابو عبداللّه عليه السلام : يا هشام ! ان رايت الصّفين قد التقيا فلا تدع طلب الرزّق فى ذلك اليوم . (360)
    هشام صيد لانى مى گويد: امام صادق (ع ) به من فرمود: اى هشام ! اگر ديدى صحنه جنگ تشكيل گرديده و دو صف در مقابل يكديگر قرار گرفته اند، تو در آن روز از طلب رزق دست برمدار.
    فى الحديث : انّه لمّا نزل قوله تعالى ومن يتّق اللّه يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لايحتسب انقطع رجال من الصّحابة فى بيوتهم واشتغلوا بالعبادة وثوقا بما ضمن لهم فعلم النّبى صلى اللّه عليه وآله ذلك فعاب ما فعلوه وقال انّى لابغض الرّجل فاغرا فاه الى ربّه يقول : اللهم ارزقنى ويترك الطّلب . (361)
    برداشت نادرست از آيه
    در حديث آمده كه اين آيه نازل شد كه هر كس به تقوى گرايش يابد، خداوند به روى او راه نجات باز مى كند و از جايى كه اميد ندارد به وى روزى مى رساند. بعضى از رجال صحابه بر اثر شنيدن اين آيه ، از مردم منقطع شدند، در خانه ماندند و مشغول عبادت گرديدند، به اتكاى اينكه خداوند رزق آنان را ضمانت نموده است . رسول اكرم (ص ) از اين جريان آگاه شد، كار آنان را عيب تلقّى نمود و نادرست خواند، فرمود: من دشمن دارم آن مس را كه از سعى و كوشش دست كشيده ، دهان خود را باز كرده و مى گويد: بار الها! به من رزق و روزى برسان .
    خلاصه ، مسلمانان طبق وظيفه دينى براى تاءمين معاش خود و خانواده خويش بايد كار كنند و از راه سعى و عمل رزق و روزى به دست آورند. افراد با ايمان معتقدند كه رازق خداوند است و اوست كه به اهل تقوى از راهى كه اميد ندارند، روزى مى رساند و ديگر عقايد مقدّسى از اين قبيل . اما اين معتقدات دينى و قرآنى بدان معنى نيست كه از افراد با ايمان سلب مسئوليّت شود و آنان را از وظيفه كار و كوشش معاف نمايند، بلكه با وجود اين عقايد موظّف اند عمل كنند و عنصر فعّال جامعه باشند. دو نكته مهم و شايان توجه در امر مال وجود دارد كه همواره مورد توصيه اكيد اولياى اسلام بوده و پيروان خود را به رعايت آن دو جدا سفارش مى نمودند: اول آنكه درآمدهاى مالى از راه كار مشروع و كسب مجاز باشد، دوم آنكه مال به دست آمده در مجارى مباح و اعمال معروف صرف شود. امام معصوم عليه السلام ، بود و نبود اين دو مهم را از عوامل بقا يا فناى مسلمين و اسلام به حساب آورده است .
    از عوامل بقا يا فناى مسلمين
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : انّ من بقاء المسلمين و بقاء الاسلام ان تصير الاموال عند من يعرف فيها الحقّ ويصنع فيها المعروف فانّ من فناء الاسلام وفناء المسلمين ان تصير الاموال فى ايدى من لايعرف فيها الحقّ ولايصنع فيها المعروف . (362)
    امام صادق (ع ) فرمود: از عوامل بقاى مسلمين و بقاى اسلام اين است كه اموال در دست كسى بگردد كه حق و عدل را درباره مال مى شناسد و عمل معروف را در مورد آن انجام مى دهد، و از جمله عوامل فناى اسلام و مسلمين اين است كه اموال در دستهايى بگردد كه حق را نسبت به مال نمى شناسد و عمل معروف را درباره آن اعمال نمى نمايد.
    امام (ع ) در قسمت اول حديث كه راجع به معرفت حق و اداى معروف در امر مال سخن گفته ، ابتدا از بقاى مسلمين نام برده و سپس از بقاى اسلام ، اما در قسمت دوم حديث كه از ناآگاهى مردم از حق و انجام ندادن وظيفه معروف در مورد مال نام برده ، اول از فناى اسلام سخن گفته و سپس از فناى مسلمين . اين تقدّم و تاءخّر در بقا و فناى اسلام و مسلمين مترتّب بر عمل صحيح و ناصحيح مردم است ، زيرا بقاى اسلام و فناى اسلام در هر محيطى ، وابسته به بقاى مسلمين و فناى مسلمين آن محيط است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #206
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    وظيفه شناسى مسلمين و بقاى اسلام
    در جامعه اى كه اسلام راستين حاكم است و مردم ، وظيفه شناس و متشرّع اند، در آن جامعه اوّلا حق را در مورد مال مى شناسند و خويشتن را به اموال حرام آلوده نمى كنند، ثانيا در عمل معروف و خدمت به مردم كوشا و جدى هستند و همواره تعاون و مواسات را رعايت مى نمايند. در چنين جامعه اى ، مردم در اسلام پايدار و ثابت قدم اند و در گفتار و رفتار مطيع اوامر الهى هستند، البته خودشان در پرتو مسلمانى و درستكارى باقى و برقرار مى مانند و اسلام هم با وجود چنين مسلمانان راستين و پاكدل ، در آن محيط باقى خواهد ماند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #207
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    وظيفه ناشناسى و فناى مسلمانان
    در جامعه اى كه مردم اسما مسلمان اند و عملا دين حق را در مورد مال نمى شناسند و اگر به فرض شناختند، طبق آن عمل نمى كنند، اينان عاشق مال اند و به حلال و حرام دين توجه ندارند، پول قمار و شراب را مى گيرند، از ربا و دزدى روگردان نيستند، در خريد و فروش هروئين و ديگر موادّ مخدّر باك ندارند. ثانيا در راه معروف قدمى برنمى دارند و به تهيدستان توجه مى نمايند. در چنين جامعه اى ، اول اسلام و احكام آن عملا از ميان مى رود و سپس مسلمانمايان غير واقعى بر اثر پليدى هاى گناه به سقوط و تباهى مى گرايند. خلاصه ، از عوامل مؤ ثّر در بقاى اسلام و مسلمين اين است كه اولا مسلمانان مال را از مجراى صحيح و مرضىّ بارى تعالى به دست آورند، و ثانيا با مال ، اعمال معروف انجام دهند. البته عمل معروف هر قدر مفيدتر و اثر معنويش فزونتر باشد، بيشتر موجب رضاى الهى خواهد بود.
    امام سجاد (ع ) مالى را با رعايت جميع جهات حق به دست آورده و در جمله اول دعاى مورد بحث امروز، از خداوند نسبت به آن مال درخواست بركت مى نمايد.
    جمله دوم دعاى امام (ع ) ناظر به عمل معروف است و از انفاق سخن مى گويد و براى آنكه انفاقش هر چه بهتر و نيكوتر باشد، از پيشگاه خداوند درخواست هدايت مى نمايد:
    واصب بى سبيل الهداية للبرّ فيما انفق منه .
    بار الها! آن را كه از مال خود انفاق مى نمايم ، به گونه اى صورت پذيرد كه از هدايت تو در برّ و نيكوكارى برخوردار باشم .
    77 : اللهم صلّ على محمد وآله ، واكفنى مؤ ونة الاكتساب ، وارزقنى من غير احتساب ، فلااشتغل عن عبادتك بالطّلب ، ولا احتمل اصرتبعات المكسب .
    امام (ع ) و چهار درخواست در مورد رزق
    اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق حاوى چند مطلب مرتبط به يكديگر است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام پس از درود بر حضرت محمّد و آلش از پيشگاه خداوند درخواست نموده است . اوّل ، بارالها! طبق وظيفه ، از پى كسب رزق و طلب روزى مى روم ، ولى از تو مى خواهم مشقّت و شدّت آن را از من كفايت فرمايى . دوم ، بار الها! از جايى كه گمان نمى برم . به من روزى رسانى . سوم ، بار الها! درخواستم در كفايت مشقّت و روزى ، بى گمان بدين منظور است كه در طلب رزق ، وقت كمترى صرف كنم تا از بندگى و عبادتت باز نمانم . چهارم ، بار الها! كسب و كار پى آمدهاى سنگين دارد، مى خواهم بار تبعات آن را بر دوش نگيرم .
    به خواست خداوند توانا، محتواى اين قطعه دعاى مكارم الاخلاق موضوع بحث و سخنرانى امروز است .
    در فصل گذشته معروض افتاد كه سعى و كوشش در راه به دست آوردن رزق و تاءمين معاش از امورى است كه در شرع مقدّس تاءكيد بسيار شده و اولياى گرامى اسلام پيروان خود را در اين راه ترغيب نموده اند. جالب آنكه به موازات تشويق مردم ، خودشان نيز عملا در زمين كار مى كردند و نان به دست مى آورند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #208
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    كار كردن اكاك (ع ) براى رزق حلال
    عن الفضل ابن ابى قرّة قال : دخلنا على ابيعبد اللّه عليه السلام وهو يعمل فى حائط له . فقلنا جعلنا اللّه فداك ، دعنا نعمل لك . قال لا. دعونى فانّى اشتهى ان يرانى اللّه عزّوجل اعمل بيدى واطلب الحلال فى اذى نفسى . (363)
    فضل ابن ابى قرّه مى گويد: بر امام صادق (ع ) وارد شديم و آن حضرت در محوّطه اى كه متعلّق به خودش بود، كار مى كرد. گفتيم : اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم . فرمود: نه ، به حال خودم واگذارم نماييد، ميل دارم خداوند مرا ببيند در حالى كه با دست خويش كار مى كنم و با تحمّل زحمت و اذّيت ، طلب حلال مى نمايم .
    پايمالى ارزش انسان
    كسى كه به غذا نياز دارد بايد زحمت و مشقّت كار را تحمّل نمايد و نان خود را با سعى و كوشش به دست آورد تا در جامعه با عزّ و سربلندى زيست نمايد. آن كس كه ابا ندارد سربار مردم باشد و از دسترنج اين و آن ارتزاق نمايد، بايد بداند كه با اين عمل ارزش انسانى خويش را پايمال مى كند و ذلّ سؤ ال را پذيرا مى گردد. چنين انسانى نه فقط در نظر مردم پست و حقير است ، بلكه در پيشگاه الهى نيز مطرود و مردود خواهد بود.
    فى الحديث : ملعون من القى كلّة على الناس . (364)
    در حديث آمده است كه مورد لعن و طرد بارى تعالى است آن كس كه بار زندگى خود را بر دوش دگران مى افكند.
    در دنياى امروز، بر اثر پيشرفت علوم و صنايع ، كره زمين به صورت يك خانه در آمده و ملتها همانند اهل آن خانه پيوسته با هم در ارتباطاند و از اوضاع و احوال يكديگر باخبرند. در شرايط كنونى ، مسئله كار و فعاليت و به دست آوردن استقلال مالى و اقتصادى به مراتب بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته تا جايى كه سرنوشت ملتها به مقدار قابل ملاحظه اى به چگونگى اقتصادشان بستگى دارد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #209
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    عوامل استقلال سياسى
    در جهان كنونى ، استقلال سياسى هر كشور وابسته به استقلال فرهنگى ، نظامى و اقتصادى آن كشور است ، اگر مملكتى از اين سه نظر واجد استقلال باشد و از قيد و بند وابستگى آزاد، داراى استقلال سياسى است ، خودش ‍ در مقدّرات خويش تصميم مى گيرد و عمل مى كند و اگر اسير وابستگى باشد به نسبت وابستگى ، فاقد استقلال سياسى است و دگران در مقدّرات وى تصميم مى گيرند. چنين مملكتى گر چه به ظاهر مستقل مى نمايد، اما در واقع مستعمره است و مردم آن مملكت در اسارت استثمار، استضعاف و استعبادند، مگر آنكه به خود آيند، از راه سعى و عمل و مجاهدات ممتد و متوالى زمينه استقلال خويش را فراهم آورند و خود را از اسارت و بندگى رهايى بخشند. پيشواى بزرگ اسلام (ص ) چهارده قرن قبل ، درباره ارزش ‍ استقلال فرهنگى ، نظامى و اقتصادى كه منشاء عزّ اجتماعى و استقلال سياسى است ، سخن گفته و به صورت سمبل و علامتگذارى ، در حديث كوتاهى بيان فرموده است . در اينجا اصل حديث و توضيح مختصرى پيرامون آن به عرض شنوندگان محترم مى رسد:
    عن النّبى صلّى اللّه عليه وآله قال : ثلاث تحرق الحجب وينتهى الى ما بين يدى اللّه عزّوجلّ: صرير اقلام العلماء و وظى اقدام المجاهدين و صوت مغازل المحصنات . (365)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: سه صوت است كه پرده ها را مى درد و به پيشگاه خداوند مى رسد: اول : صداى قلم علما كه روى كاغذ كشيده مى شود. دوم ، صداى پايكوبى مجاهدين راه حق . سوم ، صداى چرخ نخ ‌ريسى زنان پاكدامن و باايمان .
    سمبلهاى فرهنگى ، نظامى و اقتصادى
    صداى قلم علما، سمبل استقلال فرهنگى است ؛ صداى پاى سربازان مجاهد، سمبل استقلال نظامى است ؛ و صداى چرخ نخ ريسى زنان شرافتمند، سمبل استقلال اقتصادى است . مى فرمايد: اين سه صوت پرده ها را مى درد تا خود را به خداوند كه حقّ مطلق و قدرت نامحدود است برساند، پرده هايى را كه در مسير خود مى درد و پيشروى مى كند متعدّد است : پرده ذلّت و خوارى ، پرده جهل و نادانى ، پرده استعمار و استثمار، پرده استضعاف و استعباد، و ديگر حجابهايى همانند اينها كه سدّ راه تعالى و تكامل انسانهاست . خلاصه ، سعى و كوشش يك انسان به منظور تاءمين معاش خود و به دست آوردن رزق و روزى خويش ، مورد كمال توجه و تاءكيد رسول اكرم (ص ) و ائمّه طاهرين عليه السلام است . همچنين در دنياى كنونى ، سعى و عمل ملت اسلام به منظور نيل به استقلال اقتصادى و رهايى از وابستگى به اجانب مورد كمال توجه شرع مقدّس است ، زيرا وابستگى اقتصادى مسلمانان به بيگانگان از عوامل حاكميّت اجانب بر پيروان قرآن شريف است و بارى تعالى به اين امر ننگين و ذلّت بار راضى نيست .
    لن يجعل اللّه للكافرين على المؤ منين سبيلا. (366)
    خداوند هرگز راهى براى سلطه كفّار بر مؤ منين قرار نداده است .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #210
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    محتواى جمله اول و دوم امام (ع )
    جمله اول دعاى حضرت زين العابدين عليه السلام ، موضوع بحث امروز، ناظر به كسب و كار امام (ع ) به منظور تاءمين معاش و به دست آوردن رزق و روزى براى خود و خانواده خويشتن است ، و جمله دوم درخواست رزق من حيث لايحتسب است كه در قرآن شريف آمده ؛ عرض مى كند:
    واكفنى مؤ ونة الاكتساب وارزقنى من غير احتساب .
    بار الها! طبق وظيفه ، از پى كسب رزق و طلب روزى مى روم ، ولى از تو مى خواهم كه شدايد و سختى هاى آن را از من كفايت فرمايى ، بار الها! از جايى كه گمان نمى برم به من روزى رسانى .
    حضرت زين العابدين (ع ) در اوايل دعاى مكارم الاخلاق كفايت بارى تعالى را از بعد ديگرى درخواست نموده بود كه در مجلّد اول ، سخنرانى هفتم ، مورد بحث قرار گرفت و براى توضيح مطلب مثالى ذكر شد كه مراجعه به آن خالى از فايده نيست . اينك براى توضيح جمله اول و دوم اين قطعه از دعا كه مورد بحث امروز است ، مثالى ذكر مى شود تا عمق كلام امام (ع ) روشن گردد.
    آبادى بزرگى را در نظر بگيريد كه بيش از صد خانوار در آن زندگى مى كنند. در كنار اين آبادى ، رودخانه اى جريان دارد كه به دريا مى ريزد. يكى از منابع مهم غذاى اهالى ، صيد ماهى از آن رودخانه است ؛ همه روزه عدّه زيادى از خانواده ها تور صيد ماهى را برمى دارند، كنار رودخانه مى روند تا رزقى به دست آورند. در اين آبادى يك مرد الهى و بزرگوار كه بسيار محبوب مردم است زندگى مى كند، از دوستداران اهل بيت عليه السلام و از علاقه مندان جدّى به صحيفه سجّاديّه است و هر روز قسمتى از آن دعاهاى آموزنده و انسان ساز را مى خواند، او نيز طبق وظيفه براى كسب روزى تو را برمى دارد و كنار رودخانه مى رود، ولى پيش از رفتن به خدا متوسّل مى شود و جمله دعاى امام (ع ) را از پيشگاه او درخواست مى نمايد:
    مثلى بر بيان جمله اول و دوم
    واكفنى مؤ ونة الاكتساب وارزقنى من غير احتساب .
    بار الها! از پى روزى مى روم ، ولى از تو مى خواهم شدايد و سختى هاى آن را از من كفايت فرمايى و از جايى كه اميد ندارم به من روزى رسانى .
    به طور عادى افرادى كه براى صيد مى روند دو سه ساعت و گاهى بيشتر بايد مقابل آفتاب كنار رودخانه بمانند تا صيدى به دست آورند، ولى خداوند دعاى آن مرد الهى را مستجاب مى كند و در مدّت كوتاهى بدون تحمّل سختى و مشقّت آفتاب و حرارت فضا، به صيد مورد نظر نايل مى شود و با رزقى كه به دست آورده ، راه منزل را در پيش مى گيرد.
    اين مثال براى جمله اول دعاست . همين مرد الهى بعضى از روزها به طرف رودخانه مى رود، كسانى صيد خود را به دست آورده و راهى منزل اند، به اين بزرگوار باتقوى برمى خورند، با روى گشاده نزديك مى آيند و پس از سلام مى گويند: صيد امروز ما بيش از نيازى است كه داريم ، شما زحمت رفتن به رودخانه را نكشيد، آن را كه لازم داريد مى توانيم از صيد خود به شما بدهيم و اين معناى مستجاب شدن جمله دوم دعاى آن مرد الهى است . او از فضيلت و تقوى برخوردار است و خداوند از جايى كه اميد نداشته ، به او روزى رسانده است .
    امام سجاد(ع ) در جمله سوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    فلا اشتغل عن عبادتك بالطّلب .
    بار الها! درخواستم در كفايت مشقّت كسب روزى و رساندن رزق از جايى كه اميد ندارم ، نه براى راحت طلبى است ، بلكه بدين منظور است كه وقتم در طلب معاش كمتر صرف شود تا از بندگى و عبودّيتت باز نمانم .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 21 از 32 نخستنخست ... 1117181920212223242531 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •