^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 26 از 32 نخستنخست ... 16222324252627282930 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 251 تا 260 , از مجموع 311
  1. #251
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مرگ باحسن عاقبت
    منشى بنى اميه مدتها در شكم مادر روزگار از صراط مستقيم منحرف بود، افكار و اعمالش مسير باطل را مى پيمود. با دستور امام صادق (ع ) به راه حق گرايش يافت و در نتيجه با حسن عاقبت از دنيا رفت . برخلاف افكار و اعمال منشى بنى اميه ، كسانى بوده اند كه در رحم مادر روزگار سالهاى دراز بااعمال شايسته راه سعادت را طى مى كردند، اما درپايان كار ازصراط مستقيم به انحراف گراييده و باسوء عاقبت ازدنيا رفته اند. شبى امير المومنين (ع ) ازمسجد كوفه بيرون آمد كه به منزل برود. يك چهارم شب سپرى گرديده وكميل بن زياد باآن حضرت بود. بين راه ازدر منزل مردى گذر كردند كه درآن وقت شب باصداى گرم وحزن آور قرآن مى خواند واين آيه شريفه راتلاوت مى نمود:
    آمّن هوقانت آناء الّليل . (449)
    كميل درباطن ، عمل اورا بسيار نيكو تلقى نمود وبه شگفت آمد بدون اينكه سخنى بگويد. ناگاه على (ع ) متوجه اوشد وفرمود: آهنگ اين مرد تورا به شگفت نياورد، اوجهنمى است وعن قريب تورا از وضعش آگاه خواهم ساخت . كميل سخت متحير شد، از اين جهت كه اولا انديشه درونش براى امام (ع ) مكشوف ومشهود است وثانيا اين كه باقاطعيت مى فرمايد كه اين قارى قرآن جهنمى است . طولى نكشيد، جنگ خوارج پيش آمد. عده اى باپيروى ازانديشه باطل خود به ضلالت گرايش يافتند ومقابل امام معصوم (ع ) قيام نمودند وكشته شدند. على (ع ) بين سرهاى جدا شده آنان عبور مى كرد و شمشير دردست داشت . كميل بن زياد باآن حضرت بود.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #252
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مرگ باسوء عاقبت
    فوضع الراءس الصيف على راءس من تلك الرؤ وس وقال ياكميل امّن هو قانت آناء الّليل ، اىّ هو ذلك الشخص الّذى كان يقرء القرآن فى تلك الّليلة . فاعجبك حالة . (450)
    نيش شمشى را بريكى از سرهاى جداشده گذارد ومتوجه كميل گرديدو آيه امّن هو قانت آناء الّليل را قرائت كرد وفرمود: اى كميل ! صاحب اين سر شخصى است كه درآن شب قرآن مى خواند وتوازحسن حالش به شگفت آمده بودى .
    آدمى درطول عمر، يعنى ايامى كه دوران رحم مادر روزگار را مى گذراند، همواره درتحول ودگر گونى است ، نه به حسن عاقبت درستكاران مى توان مطمئن بود ونه به سوء عاقبت گناهكاران واين ازجمله وصاياى امير المومنين (ع ) به فرزندش حضرت حسين (ع ) است .
    اى بنى ! لاتويس مذنبا فكم من عاكف على ذنبه ختم له بخير وكم من مقبل على عمله مفسد فى آخر عمره صائر الى النار، نعوذ باللّه منها. (451)
    اى فرزند هيچ گناهكارى را نااميد وماءيوس ننما، چه بسيار افرادى كه همواره گرد گناهان مى گشتند وعمرشان به خير وخوبى پايان يافت ، وچه بسيار افرادى كه به اعمال خوب روى آور بودند ودرآخر عمر به فساد گرايش يافتند وجهنمى شدند. پناه مى بريم به خداوند ازآتشى كه درپايان عمر دامن گير مى شود.
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #253
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نقش وصيت درخوب وبد عاقبت
    كسانى كه احساس مى كنند قسمت مهمى ازعمر شان سپرى گرديده ومى خواهند وصيت كنند، لازم است توجه كامل خود رابه اين امر معطوف دارند كه همه وصايا وسفارشهايشان براساس عدل وداد باشد وحقوق صاحبان حق را
    طبق موازين شرع مقدس دروصيتّهاى كتبى ياشفاهى خودرعايت نمايند، واين آنقدرمهم است كه وصيّت جائرانه ازگناهان كبيره شناخته شده است .
    لحيف فى الوصيّه من الكبائر.
    جوروستم دروصيّت ،يكى ازمعاصى بزرگ است .
    وصيّت ظالمانه ووصيّت عادلانه ميتوانددرسوءعاقبت ياحسن عاقبت وصيّت كننده اثربگذاردواين محتوى حديثى است ازپيشواى بزرگ اسلام (ص ):
    عن النبى صلى الله عليه وآله قال :انّ الرجل ليعمل بعمل اهل الجنه سبعين سنه فيحيف فى وصيّته فيختم له بعمل اهل النار.وانّ الرجل ليعمل بعمل اهل النارسبعين سنه فيعدل فى وصيّته فيختم له بعمل اهل الجنه . (452)
    رسول اكرم (ص )فرمود:يك فردهفتادسال همانندبهشتيان عمل مينمايد.بعد،دروصيّت خودبه حقوق ديگران جوروستم مى كندوپايان كارش به عمل اهل جهنم ختم مى شود،ويك فردهفتادسال رفتارجهنمى داشته ،ولى دروصيّت خودبه حقّ وعدالت سفارش مينمايدوكارش به عمل اهل بهشت پايان مى يابد.
    باتوجه به محتواى روايات ،روشن مى شودكه وضع مردم درشكم مادرروزگارهمواره درتحوّل ودگرگونى است ،ممكن است افرادى صحيح العمل ودرستكاربراثريك انحراف اصولى واساسى درصراط مستقيم باحسن عاقبت ازدنيابروند.انسانى كه باايمان است وبه روزجزاوصواب وعقاب الهى يقين دارد،بايدازسوءعاقبت خودبترسدوهمواره مراقب افكارواعمال خويشتن باشد.انسان تازنده است ،ازعالم غيب بى خبراست وازحسن عاقبت ياسوءعاقبت خويش ناآگاه ،چون مرگ فرارسد وپرده غيب بالارود،متوّجه مى گرددكه بهشتى است ياجهنمى
    عن على عليه السلام قال :ومابين احدكم وبين الجنه اوالنارالّاالموت ان ينزل به .
    على (ع )فرموده :بين هريك ازشمابابهشت يادوزخ فاصله اى جزمرگ نيست .
    (453) عن النبى صلى اله عليه وآله قال :لايزال المومن خائفامن سوءالعاقبه ،لايتيقّن الوصول الى رضوان الله حتى يكون وقت نزع روحه وظهورملك الموت له .
    پيمبر اكرم (ص ) فرمود: افراد با ايمان همواره از بدى عاقبت خويشتن خائف اند و به رضا و خوشنودى كامل بارى تعالى يقين ندارند تا موقع قبض ‍ روحشان فرا رسد و فرشته مرگ در برابرشان ظاهر گردد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #254
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    وظيفه علاقمندان به حسن عاقبت .
    ما تا زمانى كه در اين جهان زندگى مى كنيم ، از عاقبت خوب يابد خويش ‍ ناآگاه و بى خبريم . مسلمانيكه به حسن عاقبت علاقه جدّى دارد، موّظف است از فرصت عمر، يعنى از سرمايه گرانقدر دار تكليف استفاده كند و با اطاعت از اوامر الهى و اجتناب از منهّيات او، خود را به شايستگى بسازد تا در معرض حسن عاقبت قرار گيرد و حياتش به پاكى و نيكى پايان يابد. ضمنا خطر سوء عاقبت را از ياد نبرد، متوجّه باشد كه دنيا دگرگونى و تحوّل بسيار دارد. ممكن است بر اثر معاشرتهاى بد يا خواندن كتابهاى مضّر يا علاقه بيش از حد به شهوت و تمنّيات نفسانى يا ديگر عوامل ، از صراط مستقيم منحرف گردد، به عقايد باطل يا اعمال آلوده و بد گرايش يابد و موجبات سوء عاقبت خود را فراهم آورد. در نظر اولياى گرامى اسلام ، چگونگى پايان يافتن عمل آدمى ، معيار سعادت و شقاوت است .
    حقيقت سعادت وشقاوت .
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال :السعاده ان يختم للمرءعمله بالسعاده وان حقيقه الشقاءان يختم للمرءعمله بالشقاء. (454)
    امام صادق (ع )فرمود: سعادت حقيقى پايان يافتن عمل آدمى است به سعادت ،و شقاوت واقعى نيز پايان يافتن عمل آدمى است به شقاوت .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #255
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    حضرت يوسف ودرخواست حسن عاقبت
    مردان بزرگ الهى همواره در انديشه حسن عاقبت بودند و با زبان حال و قال از پيشگاه بارى تعالى آن را تمنّى مى كردند. حضرت يوسف صديّق ، آن مرد بزرگوار و با عظمتى است كه در ايّام عمر با حوادث سخت و رويدادهاى توانفرسا مواجه گرديد و براى رضاى بارى تعالى صبر كرد. او در مقام شكرگذارى ، از نعمتهاى ظاهرى و معنوى كه خداوند به وى اعطا نموده نام مى برد،سپس ازپيشگاه پروردگارتوانادرخواست حسن عاقبت نموده عرض ‍ مى كند:
    انت وليّى فى الدنيا والاخره توفنى مسلماوالحقنى باالصالحين . (455)
    بارالها!تو ولى و صاحب اختيار من در دنيا و آخرتى . از ذات اقدست مى خواهم كه روحم را در حالى قبض و مرا بميرانى كه بنده مطيع و فرمانبر بى قيد و شرط تو باشم و به گروه صلحا و پاكان ملحقم فرمايى .
    توجه على (ع ) به حسن عاقبت
    رسول اكرم (ص ) درآستانه ماه مبارك رمضان خطبه اى خواند ومردم را در آن ماه به وظايفشان متوجه نمود. ضمن سخن به مناسبتى از حادثه درد ناك قتل على (ع ) كه درماه رمضان روى مى دهد با ديده اشك آلود خبر داد. على (ع ) خبر قتل خود رابسيار عادى وبدون كوچكترين عكسا لعملى تلقى نمود، ولى از حسن عاقبت خود پرسيد. عرض كرد: يا رسول اللّه !
    وذلك فى سلامه من دينى ؟ قال صلّى اللّه عليه وآله : فى سلامه من دينك . (456)
    آيا اين حادثه در سلامت دين من روى مى دهد؟ نبى اكرم (ص ) فرمود: درسلامت دينت كشته مى شود.
    حضرت على بن الحسين (ع ) درجمله اول دعا كه موضوع بحث امروز است ، به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    اللّهم اختم بعفوك اجلى .
    بار الها! به من حسن عاقبت كرامت كن وعمرم رابه عفوو اغماضت به پايان برسان .
    نتيجه آنكه حسن عاقبت براى افراد باايمانى كه به روز جزا وثواب وعقاب الهى يقين دارند، بسيار مهم است ومعمولا درطول زندگى هر وقت مرگ را به خاطر مى آورند از سوء عاقبت خود نگران مى شوند واز درگاه بارى تعالى در دل يا به زبان ، درخواست حسن عاقبت مى نمايند.
    امام سجاد(ع ) درجمله دوم دعاى مورد بحث امروز، از خداوند درخواست مى كند:
    وحقق فى رجاء رحمتك املى .
    بارالها! آرزوى مرا كه اميد وارى به رحمت واسعه توست ، برآورده ساز.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #256
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اهميت بيم واميد
    خوف و جا يا بيم و اميد، دو عامل مهم عقلانى است كه چرخهاى اجتماع را مى گرداند و زندگى مردم را در شئون مختلف اداره مى كنند و هر كارى كه فاقد يكى از اين دو عامل باشند اختلال و بى نظمى در آن آشكار ميگردد وبراى روشن شدن مطلب چند مثال ساده به اختصار ذكر مى شود. محصل بايد فراگرفتن دانش و نيل به مدارج علمى اميدوار باشد تا به مدرسه برود، و بايد از بى سوادى و عقب افتادگى بترسد تا مباحثه و مطالعه راترك نگويد. مريض بايد به درمان خويش اميدوار باشد تا به مطب پزشك برود و بايد از مزمن شدن بيمارى بترسد تا از خوردن غذاها و ميوه هاى مضر پرهيز نمايد. كشاورز بايد به برداشت محصول اميوار باشد تابذر موجود خود را در خاك بيفشاند و بايد از آفت هاى گوناگون بترسد تا مراقبت هاى لازم رامعمول دارد. بازرگان بايد به نفع تجارت اميدوار باشد تا نقد خود را به كشور صادر كنننده بفرستد و درخواست كالا نمايد، بايد از خطرات و زيان هاى گوناگون بترسد تا متاع خود رابيمه كند. در اسلام نيز افراد با ايمان بايد در زمينه پاداش و كيفر الهى همواره بين خوف و رجا باشند، نه هرگز خويشتن راماءيوس از رحمت الهى بدانند و نه خود را از مكر بارى تعالى در ايمنى بپندارند كه اين دو از گناهان كبيره است .
    قرآن شريف درباره ياءس از رحمت الهى مى فرمايد:
    ومن يقنظ من رحمة ربه الّا الضالّون . (457)
    اسلام و خوف و رجا
    جز گمراهان كيست كه از رحمت پروردگار خود نااميد و ماءيوس است ؟
    قال على (ع ): لرجل اخرجه الخوف الى القنوط لكثرة ذنوبه : ايا هذا! ياءسك من رحمة اللّه اعظم من ذنوبك . (458)
    على (ع ) به مردى كه بسيار گناه او مايه ياءسش ازعفو و رحمت پروردگار شده بود فرمود: اى مرد نااميدى ات از رحمت خداوند بزرگتر از گناهانى است كه مرتكب شده اى .
    قرآن كريم درباره ايمنى ازمكر وعذاب خداوند فرموده است :
    فلا ياءمن مكراللّه الّا القوم الخاصرون . (459)
    جز مردمان زيانكار، هيچ كس خويشتن را از مكر الهى ايمن نمى داند.
    در روايات ائمه معصومين (ع ) راجع به خوف ورجا از جهات متعدد تذكراتى داده شده كه پيروان اسلام آنها رارعايت نمايند. يكى ازآن تذكرات ، حفظ موازنه وتعادل بين خوف ورجا است به طورى كه هيچ يكى ازآن دو فزون تر از ديگرى نباشد.
    عن على عليه السلام قال : خير الاعمال اعتدال الرجا والخوف . (460)
    على (ع ) فرموده : بهترين اعمال نگهدارى نمودن اعتدال بين رجا وخوف است .
    عن ابجعفر (ع ) قال : انّه ليس من عبد مومن الّا وفى قلبه نوران : نور خيفه ونور رجاء. لو وزن هذا لم يزد على هذا ولو وزن هذا لم يزد على هذا. (461)
    امام باقر (ع ) فرمود: هيچ بنده مومنى نيست جزآنكه در لبش دو نور است : نور خوف ونور رجاء، واگر اين دونور توزين شوند، وزن هيچ يك بر ديگرى زيادتر نيست .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #257
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    لزوم موازنه بين خوف ورجاء
    يكى ديگر ازتذكرات اولياى دين درباره خوف ورجاء، توجه داشتن به اثر روانى هر يك ازآن دو درضمير آدمى است .
    عن ابعبداللّه عليه السلام قال : ارج اللّه تعالى رجاء لايجرئك على معصيته وخف اللّه تعالى خوفا لا يؤ سك عن رحمته . (462)
    امام صادق (ع ) فرمود: اميدت به رحمت خداوند درحدى باشد كه تو را در معصيت جرى وجسور نكند، وترست از خداوند به حدى باشد كه تو را از رحمت الهى ماءيوس ونااميد ننمايد.
    يكى ديگر از تذكراتى كه در روايات راجع به خوف ورجاء داده شده ، اجتناب از بيمها واميدهاى نابجاست واولياى دين به پيروان خود توصيه نموده اند كه خويشتن را از اين قبيل خوف و رجاء زيانبار ومضربر كنار نگاه دارند. امام باقر(ع ) به جابر جعفى فرمود:
    ايّاك والرّجاء الكاذب فانّه يوقعك فى الخوف الصادق . (463)
    بپرهيز از اميد غير واقعى وكاذب كه تو رادر خوف واقعى و صادق قرار خواهد داد.
    براى روشن شدن اميد صادق وكاذب ، مثالى رادر امر مادى ودنيوى به عرض شنودگان محترم مى رساند تا با آن مثال ، اميد صادق وكاذب درشاءن معنوى واخروى نيز روشن گردد.
    اميد با مورد وبى مورد
    شخصى را در نظر بگيريد كه مالك قطعه زمينى است بياض ، ولى از نظر طبيعى واجد تمام شرايط كشاورزى است . اگر مالك زمين بخواهد آن را به مزرعه تبديل كند به اميد آنكه ازمحصولش بهره مند گردد، بايد تصميم قاطع بگيرد، خود را مهيا نمايد كه برنامه كشاورزى رازير نظر فرد يا افراد متخصص پياده كند وروشهاى علميئ وعملى فلاحت را طبق دستورشان به كار بندد، قدم به قدم پيشروى كند تا زمين بياض به مزرعه اى سبز وخرم مبدل گردد. دستور مى دهند شخم بزند، خاك را زيرو رو كند، وزمين رابراى پرورش محصول مهيا سازد، بايد بذر خوب وسالم تهيه نمايد. موقعى كه دستور مى دهند بر زمين بيفشاند، مراقب آبيارى باشد، وهر زمان به قدر لزوم زمين را مشروب نمايد، موانع رشد گياه را بر طرف كند، علفهاى هرزه رابكند، وبته هاى خار وخاشاك وسنگهايى راكه مزاحم رشد نبات اند جمع آورى نمايد. اگر مالك زمين به تمام دستورها عمل نمود، حق دارد متوقع برداشت محصول باشد وبا اعمالى كه انجام داده ، اميدش برآوردده شود واين معناى رجاء صادق است . اما اگر بذرى كامل يا ناقص برافشاند و زمين را به حال خود واگذارد، نه آبيارى كرد تا حيات نبات محفوظ بماند، نه گياههاى مضر وخار وخاشاكها را جمع آورى نمود كه زمينه رشد گياه فراهم آيد، درصورتى كه صاحب زمين با كارهاى نادرست خود متوقع برداشت محصول وبهره گير ياز زمين باشد، توقعش بى مورد ونابجاست ، واين معناى رجاء كاذب است .
    مالك زمين ازفقر وتهى دستى ، ازگرسنگى خود وخانواده خويش سخت خائف بود واميد داشت از محصول زمين خوفش بر طرف گردد وتنمايش ‍ برآورده شود، ولى اين رجاء كاذب واميد وارى بى مورد او رادر خوف صادق ، يعنى فقر وگرسنگى قرار داد.
    دنيا مزرعه آخرت است
    با توجه به اينكه گفته شده دنيا مزرعه آخرت است . مثال زراعت دنيوى صاحب زمين را به صورتى مناسب با عالم آخرت به عرض ‍ شنوندگان محترم مى رساند. دل آدمى از نظر تخلق به مكارم اخلاق وسجاياى انسانى ، همانند زمينى است كه وتجد تمام شرايط طبيعى براى كشاورزى است . صاحب زمين اگر بخواهد ملك خود را احيا كند وآباد نمايد،به طورى كه اشاره شد بايد مصمم شود وطبق برنامه هاى كشاورزى وبا دستور افراد متخصص اقدام نمايند. صاحبان قلب نيز اگر بخواهند دل مرده خويش رابه حيات انسانى زنده كنند واز مزاياى آن بر خوردار گردند، بايد طبق برنامه الهى ودستور رسول معظم (ص ) عمل كنند وبا تعاليم حيات بخش اسلام ، آن را زنده نگاه دارند. قرآن شريف دراين باره فرموده :
    يا ايها الذين آمنوا استجيبوا للّه وللرّسول اذا دعاكم لما يحييكم . (464)
    اى كسانى كه ايمان آورده ايد! دعوت خدا ورسولش را اجابت كنيد وقتى شما را به چيزى مى خوانند كه احيائتان مى كند واز زندگى انسانى بهره مندتان مى سازد.
    اولين برنامه احيايى زمين كه مذكور افتاد، شخم زدن واز ميان بردن تصلب خاكهاى متراكم است ، و اولين برنامه براى احياى قلوب ، آزاد ساختن آنها از تصلبها وتعصبهاى جاهلانه است ، چه آنكه اشخاص لجوج تا وقتى كه پاى بند تقليدهاى جاهلانه پدران نادان خويش هستند، هدايت رانمى پذيرند وراه سعادت را قبول نمى كنند.
    برنامه دوم احياى زمين ، افشاندن بذر خوب وسالم ايت ، وبرنامه دوم احياى دلها نيز افشاندن بذر توحيد ويكتا پرستى ونابود ساختن ريشه هاى شرك است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #258
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    شرايط آباد كردن مزرعه دنيا
    برنامه سوم احياى زمين ، آبيارى صحيح وبه موقع طبق دستور متخصص ‍ كشاورزى است . با آبيارى صحيح ، بذر دذر زمين شكفته مى شود، به صورت گياه ضعيفى از زمين بيرون مى زند، تدريجا تبديل به ساقه وخوشه مى گردد ورزق صاحب زمين راتاءمين مى نمايد. اطاعت از اوامر الهى واداى فرايض ونوافل براى تقويت بذر توحيد به منزله آبيارى است ، هر قدر صاحبدل اطاعتش بيشتر باشد، بذر ايمانش شكوفاتر مى شود وبهره اش ‍ فزونتر مى گردد. در امر كشاورزى ، صاحب زمين به موازات آبيارى وتقويت بذر، موظف است علفهاى هرزه وخارو خاشاكهايى را كه سد راه رشد گياه است از مزرعه بيرون بريزد، صاحبدل نيز براى حيات انسانى ونيل به تعالى وسعادت واقعى بايد به موازات اطاعت از فرمان بارى تعالى ، گناهانى كه به منزله علفهاى زيانبار وخار وخاشاك مضر است ترك گويد واز آنها اجتناب نمايد وبه وسيله پرهيز از معصيت ، زمينه تعالى وتكامل قلب رابه شايستگى فراهم سازد.
    كسى كه ازصميم قلب به خدا ايمان مى آورد وبااداى فرايض ونوافل ، توحيد رادر دل تقويت مى كند وبه موازات اطاعت ا.امر الهى از منهياتش نيز اجتناب مينمايد، چنين انسانى يك مسلمان واقعى است و حق دارد به رحمت الهى وبهشت جاودان اميدوار باشد واين رجاء صادق است . اما كسى كه در دل بذر توحيد افشانده وبه خداوند ايمان آورده ، ولى ايمان ضعيف ومستودع وبر اثر ضعف ايمان آلودگى بسيار دارد، فرايض ومنهيات الهى رابا ديده تحقير مى نگرد، اغلب فرايض را ترك مى گويد ودر ارتكاب گناهان بى باك است ، اگر چنين انسانى در اميد وآرزوى بهشت باشد، مى توان گفت رجاء كاذب در سر مى پرورد وتوقعش نابجا وبى مورد است .
    راه نيل به تعالى معنوى
    عن ابيعبداللّه عليه اسلام قال : عليكم بالورع فانّه لاينال ما عنداللّه الّا بالورع . (465)
    امام صادق (ع ) فرمود: برشما باد به ورع وكف نفس از معاصى ، زيرا آنچه از نعمت و رحمت نزد بارى تعالى است ، جز با ورع وتقوى به دست نمى آيد.
    امام سجاد عليه السلام درجمله دوم دعاى مورد بحث امروز، عرض ‍ مى كند:
    وحقق فى رجاء رحمتك املى .
    بار الها! آرزوى مراكه اميدوارى به رحمت واسعه توست ، برآورده ساز.
    اطاعت از اوامر الهى وپرهيز ازمنهياتش ، انجام وظيفه مخلوق است درپيشگاه خالق ، و آن كس كه به وظيفه عمل مى كند، حق مطالبه پاداش ‍ ندارد، اما كسى كه از وظيفه سر باز مى زند واز اداى تكليف تخلف مى نمايد، استحقاق كيفر دارد. امام سجاد(ع ) بنده فرمانبر حضرت بار ى تعالى است ؟، تمام اوامر ونواهى او را به عنوان يك عبد مطيع به مكار مى بندد و به خود حق نمى دهد كه مطالبه پاداش نمايد، ولى به فضل ورحمت خداوند كريم اميدوار است وآرزو دارد او را مشمول عنايات خود قرار دهد واز نعمتهاى بى حد وحصر خويش برخوردارش سازد واين معناى جمله دوم دعاى امام (ع ) است :
    وحقق فى رجاء رحمتك املى .
    بار الها! آرزوى مراكه اميدوارى به رحمت واسعه توست ، برآورده ساز.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #259
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اميد به رحمت وخوف از عدل الهى
    حضرت على بن الحسين عليهما السلام دريكى از دعاها اين مطلب رابا تعبير ديگرى ذكر نموده كه اجر پاكان ونيكان ناشى از تفضل ورحمت خداوند است وكيفر گناهكاران مستند به دادگرى وعدل اوست .
    بسم اللّه الّذى لا ارجو الّا فضله ولا اخشى الّا عدله . (466)
    به نام خداوندى كه اميد ندارم مگر به فضل او وخوف او خشيتى ندارم ، مگر از عدل او.
    84: و سهل الى بلوغ رضاك سبلى ، وحسن فى جميع احوالى عملى .
    حضرت على بن الحسين عليهماالسلام دراين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق ، دو درخواست از پيشگاه بارى تعالى مى نمايد: اول ، بار الها! راههاى مرابراى وصول به رضا وخشنوديت آسان فرما. دوم ، بار الها! درتمام حالاتم كارهاى مرا پسنديده ونيكو گردان .
    به خواست خداوند توانا، اين دوجمله از امام عليه السلام موضوع بحث وسخنرانى امروز است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #260
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    رضاى الهى با عالى ترين مدارج كمال
    نيل به خشنودى ورضاى حضرت بارى تعالى عالى ترين مقامى است كه تمام اولياى بزرگ الهى در تمناى ؟آن هستند، جايگاه مردان وزنان باايمان درقيامت طبق وعده خداوند، بهشت جاودان است ، پاداش انبياء وصديدقين وشهداء وديگر اولياى بزرگ الهى جنات عدن است ، وجنات عدن داراى مزاياى اختصاصى است وگروههاى معينى درمساكن طيبه آن جاى دارند، و رضوان الهى از آن دو بهشت بزرگتر وافضل است . خداوند درقرآن شريف ، اين سه مرحله رادر يك آيه ، از پى هم ، ذكر فرموده است :
    بهشت ها، جنات عدن ورضوان الهى
    وعداللّه المومنين والمومنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ومساكن طيبة فى جنات عدن ورشوان من اللّه اكبر ذلك هوالفوز العظيم . (467)
    خداوند به مردان وزنان با ايمان باغها وجناتى را وعده داده است كه از زير درختانش نهرهاى آب جارى است وآنان براى هميشه درآن باغها مى مانند وهمچنين خداوند وعده مسكنهاى پاك ومطهر ار درجنات عدن داده است ، ولى رضوان الهى ازاين دوبهشت سراسر نعمت ورحمت بزرگتر وبرتر است ونيل به رضوان الهى پيروزى وموفقيتى است بزرگ .
    همانطور كه وصول به جنات خلد ودست يافتن به مساكن طيبه وجنات عدن راههاى دارد كه افراد باايمان بايد آنها رابپيمايند تا به نتيجه برشند، قطعا براى نيل به رضوان خداوند هم بايد راههاييى راكه مايه خشنودى ورضاى ذات اقدس اوست ، طى نود تابه آن پيروزى بزرگ وپاداش اكبر نايل آيند.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 26 از 32 نخستنخست ... 16222324252627282930 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •