^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 27 از 32 نخستنخست ... 17232425262728293031 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 261 تا 270 , از مجموع 311
  1. #261
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    راههاى وصول به رضاى الهى
    امام سجاد(ع ) درجمله اول دعاى مورد بحث امروز، به طور اجمال از راههاى رضوان خداوند نام مى برد واز پيشگاه مقدسش درخواست مى كند كه موجباتى رافراهم نمايد كه از آن طرق به آسانى بگذرد:
    وسهل الى بلوغ رضاك سبلى .
    بار الها! راههاى مرا براى وصول به رضاو خشنوديت آسان فرما.
    براى آنكه طرق وصول به رضوان خداوند را بشناسيم ، بايد از زبان وحى به وسيله رسول اكرم (ص ) وائمه معصومين عليهم السلام از آنها آت گاهى يابيم ودر روايات اولياى دين ، طرق متعددى براى وصول به رضا وخشنودى خداوند رسيده ودر اينجا قسمتى از آنها به عرض شنوندگان محترم مى رسد. در بعضى ازآيات قرآن شريف ، رضاى خداوند ازگروهى اعلام گرديده ، كه آنان نيز ازخداوند خشنود وراضى هستند.
    رضى اللّه عنهم ورضوا عنه اولئك حزب اللّه الاانّ حزب اللّه هم المفلحون . (468)
    خداوند از آنها راضى وآنان نيز ازخداوند رضايت دارند، اين گروه حزب اللّهاند وآگاه باشيد كه اعضاى حزب خداوند از رستگارى و سعادت واقعى برخوردارند.
    رضاى به قضاى الهى
    در بعضى از روايات آمده كه يكى از راههاى رسيدن به رضوان بارى تعالى اين است كه آدمى ، خود به قضا ومقدرات الهى راضى وخشنود باشد.
    انّ موسى عليه السلام قال : يا ربّ! دلّنى على عمل اذا انا عملته نلت به رضاك . فاوحى اللّه تعالى اليه : انّ رضاى فى رضاك بقضائى . (469)
    حضرت موسى بن عمران عليه السلام عرض كرد: بار الها! مرا راهنمايى فرما به عملى كه چون انجام دادم به وسيله آن به رضاى تو نايل گردم . خداوند به وى وحى فرمود كه رضاى من در رضاى تو به قضاى من است .
    عن على عليه السلام قال : كن راضيا تكن مرضيا. (470)
    على (ع ) فرمود: به قضاى الهى درباره خودت راضى باش تا مشمول رضوان بارى تعالى باشى .
    وعنه عليه السلام قال : علامة رضااللّه سبحانه عن العبد رضاه بما قضى به سبحانه له وعليه . (471)
    و نيز فرموده است : علامت رضاى خداوند سبحان ازبنده ، رضاى بنده است به آنچه خداوند درباره او مقدر فرموده است ، خواه مقدر الهى به نفعش باشد يا به ضررش .
    ائمه طاهرين عليهم السلام براى آنكه پيروان خود رادر رضاى به قضاى الهى كه يكى از راههاى وصول به رضوان بارى تعالى است آگاه بار بياورند وبا منطقى نافذ قانعشان نمايند، ضمن روايات متعددى ، مطالب آموزنده اى را تذكر داده اند كه در اينجا بعضى ازآنها ذكر مى شود.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #262
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معرفت كامل براى راضى ترين به قضاء است
    عن ابيعبداللّه عليه السلام قال : انّ اعلم الناس باللّه ارضاهم بقضاءاللّه . (472)
    امام صادق (ع ) فرمود: عالمترين مردم به صفات كمال حضرت بارى تعالى ، راضى ترين آنان به قضاى خداوند است .
    مثلا كسى كه باچهره نامطبوع ، اندامى ناموزون ، وبدنى ضعيف آفريده شده است ، يا درطول زندگى همواره درآمدش كم وبضاعتش محدود بوده ، اگر به خداوند وصفات كمالش ايمان داشته باشد، با خود مى انديشد كه آفريدگار درخلقت من نه بخيل بوده ونه عاجز، نه ازمن غافل بوده ونه نسبت به من ظالم ، اعمال او حكيمانه است ، اگر مرا اينچنين آفريده يا مقدر مرا در امر مال ، محدود قرار داده ، حتما بروفق مصلحتى است كه من از آن بى خبرم . اين طرز تفكر كه لازمه ايمان به خداوند است ، اگر نگرانى و تشويش خاطر او را بكلى زايل ننمايد، قطعا به مقدار قابل ملاحظه اى كاهش مى دهد ودر چند روز زندگى ، از اندوه جانكاه وطاقت فرسا تا حدى رهايى مى يابد.
    رضاى به قضا از علائم ايمان است
    قال الرّاوى قلت لابيعبداللّه عليه السلام باى شئى يعلم المومن بانّه مومن ؟ قال بالتسليم للّه والرّضا فى ماورد عليه من سرور او سخط. (473)
    راوى حديث مى گويد: به امام صادق (ع ) عر ضكردم : باچه چيز ايمان واقعى مومن شناخته مى شود؟ درپاسخ فرمود: با تسليم درمقابل بارى تعالى ورضا ازآنچه بر او از سرور وخشم وارد مى شود؟
    يكى درد ويكى درمان پسندد
    يكى وصل و يكى هجران پسندد : من از درمان ودرد ووصل وهجران پسندم آنچه را جانان پسندد
    اگر به قضاى الهى راضى نشود وبا نيروى ايمان به ضمير آشفته خود تسكين نبخشد، قادر نيست مكروهات وناملايماتى را كه به آنها مبتلاست بر طرف نمايد، ولى ممكن است با جزع وبى صبرى به عوارض روحى وبيمارى عصبى نيز مبتلا شود، مصيبت تازه اى رابر مصائب دنياى خويش بيفزايد ودر آخرت ازپاداش وصبر ورضا محروم گردد.
    عن ابيحعفر عليه السلام قال : من رضى بالقضاء اتى عليه القضاؤ وعظّم اللّه اجره ومن سخط القضاء مضى عليه القضاء واحبط اللّه اجره . (474)
    امام باقر (ع ) فرمود: كسى كه به قضاى الهى راضى باشد، قضا ومقدرات بر او وارد مى شود وخداوند به وى اجر عظيم عطا مى فرمايد وكسى كه به قضاى حق خشمگين باشد، آنچه مقدر است براو مى گذرد وخداوند اجر قيامتش را از ميان مى برد.
    خلاصه ، يكى از راههاى رسيدن به رضوان بارى تعالى ، رضاى به قضاء ومقدرات اوست ، خواه آن مقدر مطبوع طبع ومقبول آدمى باشد يامورد بى رغبتى وكراهت .
    راه ديگرى كه در روايات ارائه شده وموجب نيل به رضوان خداوند است ، اطاعت وفرمانبرى از ذات مقدس اوست .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #263
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    رابطه رضاى الهى با اطاعت او
    عن على عليه السلام قال : رضااللّه سبحانه مقرون بطاعته . (475)
    على (ع ) فرموده : رضاى خداوند واطاعت او به هم پيوسته اند.
    عن ابيعبداللّه عليه السلام :من سرّه ان يعلم انّاللّه يحبه فليعمل بطاعة اللّه وليتبعنا. (476)
    امام صادق (ع ) در پايان نامه اى كه براى اصحاب خود نوشته ، فرموده است : كسى كه خوشحال مى شود ازاين كه بداند خدا اورا دوست دارد، البته بايد اوامرش را به كار بندد، اورا اطاعت نمايد واز ما پيروى كند.
    باتوجه به اينكه مردم به اوامر ونواهى خداوند دسترسى ندارند وازآنها ناآگاه اند وبايد از راه وحى و به وسيله پيمبر گراميش اطاعت نمايند ودر قرآن شريف اين امر خاطر نشان گرديده است .
    من يطع الرّسول فقد اطاع اللّه . (477)
    پيامبر اكرم (ص ) بزرگترين مطيع خداوند
    كسى كه از پيغمبر خدا اطاعت مى كند، تحقيقا از ذات اقدس الهى اطاعت نموده است .
    پيواى بزرگ اسلام (ص ) در طول ايام رسالت خود، به دواطاعت از طرف بار يتعالى ماموريت يافت : اول ، به عنوان يك مسلمان موظف بود ازتمام اوامر ونواهى خداوند كه در شرع اسلام مقرر فرموده است ، اطاعت كند وعملا آنها را به كار بندد. دوم ، به عنوان رسول خدا موظف بود اوامر الهى رادر تبليغ رسالت اطاعغت كند، دين حق رابه مردم برساند وجامعه رابه صراط مستقيم هدايت نمايد. در اطاعت اول ، وظيفه مسلمانى رادر كمال خوبى وشايستگى انجام داد وبه رضوان الهى نايل گرديد. در اطاعت دوم ، يعنى تبليغ رسالت ، با مصائبى سخت وجانكاه ازناحيه دشمنان مواجه گرديد، ولى ضعف وسستى به خود راه نداد در كمال جديت مسير خويش ‍ را پيمود ودين حق رابخوبى ابلاغ نمود، براثر اطاعت از انجام اين وظيفه بسيار سنگين درامواج رضوان الهى غوطه ور ظد و از حداكثر قرب بارى تعالى برخوردار گرديد. على (ع ) دريكى از خطبه ها از رضوان بارى تعاللى وآزار شديد مردم نام برده است .
    ونشهد انّمحمدا عبده ورسوله خاص الى رضوان اللّه كل غمرة و تجرّع فيه كل غصّة . (478)
    شهادت مى دهيم كه حضرت محمد صلّى اللّه عليه وآله بنده ورسول خداوند است . او با تمام وجود در رضوان خداوند فرو رفت ومصائبى را كه از خلق در راه تبليغ ديد، تحمل نمود.
    بندگان باايمان وخالص درمقام فرمانبرى از اوامر الهى وجلب رضاى خداوند، بالاترين مراتب اطاعت را از خود بروز داده اند.
    عمار ياسر كه از تربيت شدگان ممتاز مكتب اسلام است ، در جنگ صفين پيش از آنكه به عرصه پيكار قدم بگذارد، در پيشگاه خداوند عرض كرد:
    اللّهم انّك تعلم انّى لو اعلم انّ رضاك فى ان اقذف بنفسى هذا البحر لفعلت ، اللّهم انّك تعلم انّى لو اعلم انّ رضاك فى ان اضع ظبة سيفى فى بطنى ثمّ انحنى عليه حتى يخرج من ظهرى لفعلت ، اللّهم انّى اعلم ممّا علّمتنى انّى لااعمل عملا اليوم هذا هو ارضى لك من جهاد هولاء الفاسقين . (479)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #264
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    عمّار مطيع عالى قدر الهى
    بار الها! تو مى دانى اگر بدانم رضاى تو دراين است كه خود رادر اين دريا بيفكنم مى افكنم ، با رالها! تو مى دانى اگر بدانم رضاى تو دراين است كه نيش شمشير رابر شكمم بگذارم وآنقدر فشار دهم كه از پشتم به درآيد اين كار را انجام مى دهم ، بار الها! از دينى كه به من آموخته اى مى دانم امروز هيچ عملى بيش از جهاد با اين مردم گناهكار، مرضى ذات اقدس تو نيست .
    خلاصه ، به موجب رواياتى كه مذكور افتاد، يكى از راههاى نيل به رضوان حضرت بارى تعالى اطاعت وفرمانبرى از ذات اقدس اوست وبايد اين مهم را مورد كمال توجه قرار داد.
    عن ابيجعفر عن آباءه عن امير المؤ منين عليهم السلام قال : انّ اللّه تبارك وتعالى اخفى اربعة فى اربعة : اخفى رضاه فى طاعته فلا تستصغرن شيئا من طاعته فربما وافق رضاه وانت لا تعلم ... (480)
    امام باقر عليه السلام از آباء بزرگوارش از امير المومنين عليهم السلام حديث نموده كه فرموده است : خداوند چهار چيز را در چهار چيز پنهان داشته : رضاى خود رادر اطاعت خويش مخفى نموده ، پس هيچ چيز از اطاعت الهى راكوجك نشمريد، چه بسا رضاى او با آن اطاعت توافق يابد وشما ندانيد.
    از جمله راههاى وصول به رضوان الهى دوست داشتن كسانى است كه خداوند آنها را دوست دارد ودشمن داشتن كسانى مه مغبوض بارى تعالى هستند. با توجه به اينكه حب وبغض خداوند براساس حق و عدل است واگر كسى واجد چنين صفتى باشد، از نعمت تشبه به كامل برخوردار شده است ، بعلاوه معيار حب وبغض نيز از خلال روايات استفاده مى شود.
    از نشانه هاى بزرگ رضاى الهى
    روى انّ موسى عليه السلام قال : يا ربّ! اخبرنى عن آية رضاك .
    فاوحى اللّه تعالى اليه اذا راءيت نفسك تحب المساكين تبغض الجبارين فذلك آية رضاى . (481)
    روايت شده است كه حضرت موسى بن عمران (ع )عرض ‍ كرد:پرورگارا!نشانه رضاى خودرابه من بگو.ازبارى تعالى به اووحى شد:وقتى درنفس خوديافتى كه دوستارمساكين ودشمن جبّاران وستمگران هستى ،اين نشانه رضاى من است .
    راههاى ديگربراى نيل به رضوان الهى درروايات بيان شده است ودراينجابه آنچه مذكورافتاد اكتفا مى شود.
    امام سجاد عليه السلام در جمله اول دعاى موردبحث امروزبه پيشگاه الهى عرض مى كند:
    وسهل الى بلوغ رضاك سبلى .
    بارالها !راههاى مرابراى وصول به رضاوخوشنوديت آسان فرما.
    حضرت على بن الحسين عليهماالسلام درجمله دوم دعا عرض مى كند:
    وحسن فى جميع احوالى عملى .
    بارالها !درتمام حالاتم كارهاى مراپسنديده ونيكو گردان .
    دراين قسمت ازدعاى امام سجّاد(ع )،دوكلمه است :يكى عمل وآن ديگرنيكوبودن عمل ميتوان گفت :شجره طيبه اسلام داراى سه شاخه اصلى واساسى است :عقايدواخلاق واحكام .
    قسمت اعظم اخلاق واحكام دراعمال مردم پياده مى شود. قرآن شريف و احاديث اولياى دين از اعمال صالحه سخن بسيار گفته اند ودر روايات متعددى عمل به جوارح در كنار عقد قلب و اقراربه زبان از اركان ايمان به حساب آمده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #265
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معرفى ايمان
    قال امير المومنين (ع ): ساءلت النبى صلّى اللّه عليه وآله عن الايمان ، قال تصديق بالقلب وقرار بالسان وعمل بالاركان . (482)
    على (ع ) فرمود: از رسول اكرم (ص ) پرسيدم : ايمان چيست ؟ فرمود: تصديق به قلب ، اقرار به زبان وعمل به جوارح .
    اهميت عمل وبه كار بستن تعاليم الهى دردار دنيااز اين عبارت كوتاه به خوبى روشن مى شود.
    قال على (ع ): لرجل ساءله ان يعظه : لاتكن ممن يرجوالآخرة بغير العمل . (483)
    مردى از على (ع ) درخواست موعظه نمود. حضرت به وى فرمود: ازآن گروه مباش كه بدون عمل اميد سعادت عالم آخرت را در سر مى پرورانند.
    البته مقصود از عمل ، كارهاى شايسته واعمال صالحه اى است كه مرضى شرع مقدس ومقبول حضرت بارى تعالى است ، نه هر عمل به هر انگيزه اى كه واقع شود، چه بسيار كارهاى به ظاهر خوبى را كسانى انجام مى دهند ولى محركشان در آن اعمال ايمان به خدا وخشنودى بارى تعالى نبوده بلكه عوامل ديگرى آنان رابه اين كارها واداشته است . حضرت زين العابدين (ع ) در يك روايت مبسوط، بعضى از آن انگيزه هار ار ذكر فرموده وبه پيروان خود هشدار كه اغفال نشوند وفريب اين گروه را نخورند.
    قال على بن الحسين عليهماالسلام : اذا راءيتم الرجل قد حسن سمته و هديه وتماوت فى منطقه وتخاضع فى حركاته فرويدا لايغرنكم فما اكثر من يعجزه تناول الدنيا وزكوب الحرام من حال ضعف نيته ومهانته وجبن قلبه فنصب الدّين فخا لها فهو لايزال يختل الناس بظاهره فانّ تمكّن من حرام اقتحمه .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #266
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    فريبكارى عمل پسنديده نيست
    حضرت على بن الحسين (ع ) فرمود:وقتى مردى راديديدكه هيئت و روش ‍ حركتش از نظر دينى نيكوست ، نرم سخن مى گويد، وحركاتى خاضعانه دارد، درقضاوت آرام باشيد، عمل او مغرورتان ننمايد، چه بسا كسى كه دست يافتن به دنيا وقبضه كردن حرام او را عاجز مى كند، زيرا نيتى پست وضعيف دارد وقلبى ترسو، از اين رو دين را دام خود قرار داده تا مردم را باظاهر خويش فريب دهد واگر به حرامى دسترسى پيداكند به آن يورش ‍ مى برد.
    وذا وجدتموه يعف عن المال الحرام فرويدا، لا يغركم فانّ شهوات الخلق مختلفة ، فما اكثر من ينبو عن المال الحرام وان كثر ويحمل نفسه على شوهاء قبيحة فياتى منها محرما.
    وقتى شمااو را يافتيد كه از مال حرام پرهيز دارد، در قضاوت آرام باشيد عمل او شما را مغرور نكند زيرا شهوات مردم مختلف ومتفاوت است چه بسا كسى كه از مال حرام اجتناب مى كند گرچه آن مال بسيار باشد، ولى درشهوت جنسى عفت ندارد وبا زنى گرچه صورتش زشت باشد به حرام مى آميزد.
    زيانهاى ناشى ازجهل
    فاذا رايتموه فرويدا لايغركم حتى تنظروا ماعقده عقله فما اكثر من ترك ذلك اجمع ثم لايرجع الى عقل متين ، فيكون ما يفسده بجهله اكثر ممّا يصلحه بعقله .
    وقتى او را ديديد كه از عمل جنسى حرام نيز اجتناب ميكند، در قضاوت آرام باشيد، عملش شمارا مغرور نكند تاآنكه بينيد عقلش تا چه حد پايبند اوست ، چه بسا كسى كه همه آنچه را مذكور افتاد ترك مى گويد، ولى به عقل واقع بين و محكم مراجعه نمى كند، درنتيجه به مقدارى كه جهل مايه فسادش مى شود، عقلش او رابه راه صلاح وفلاح سوق نمى دهد.
    ترك گفتن دنيا براى نيل به دنيا
    فاذا وجدتم متينا فرويدا، لا يغركم حتى تنظروا مع هواه يكون على عقله ام يكون مع عقله على هواه وكيف مجبّته للرّياسات الباطلة وزهده فيها. فانّ فى الناس من خسر الدنيا والآخرة ويترك الدّنيا للدّنيا يرى انّ لذّة الرّياسة الباطلة افضل من رياسة الاموال والنعم المباحة المحلّلة ويترك ذلك اجمع طلبا للرّياسة . (484)
    اگر عقل او رامتين ومحكم يافتيد آارم باشيد، در قضاوت عجله نكنيد ومغرور نشويد تا آنكه بينيد آيا بانيروى هواى نفس برضد عقل خويش ‍ است ياآنكه بانيروى عقل ، هواى نفس خود را واپس مى زند. نظر كنيد محبت او نسبت به رياستهاى باطل چگونه است وتا چه حد به آن بى اعتناست ، چه آنكه بين مردم يافت مى شود كسى كه دنيا وآخرتش در زيان وضرر مى گذرد، دنيا رابراى دنيا ترك مى گويد وبه نظرش مى رسد. لذت رياست باطل از رياست بر اموال وديگر نعمت هاى مباح افضل وبرتر است ، ازاين رو همه آنها راترك مى گويد براى نيل به رياست .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #267
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معيار عمل صالح انگيزه درونى است
    نتيجه آنكه ممكن است مردم اعمال بسيارى را كه به ظاهر پسنديده ونيكوست انجام دهند، اما انگيزه درونى ونيت باطنى آنان درآن كارها هواى نفس واغناى تمنيات حيوانى خودشان باشد وكمترين توجهى به قرب الهى وخلوص نيت نداشته باشند. اين قبيل اعمال نه تنها ارزش ‍ معنوى درپيشگاه الهى ندارد، بلكه زمينه ريالكارى وسوء نيت را درنهاد عاملين آنها تقويت مى كند وبه مسير نادرستى و انحرافشان سوق مى دهد. اما كار پسنديده وخوب در اسلام آن عملى است كه براساس علم صورت پذيرد وثانيا انجام دهنده داراى قصد قربت باشد وثالثا بتواند تاآخر عمر، عمل پاك خود را از خطرات گوناگون محافظت كند وآن رابه سلامت از مرز دنيا بگذراندو اين مراحل كه ذكرشد، ضمن حديثى آمده است :
    ارزش عمل در خلوص نيت آن است
    عن امير المومنين عليه السلام قال : الدنيا كلها جهل الّا مواضع العلم والعلم كله حجة الّا ما عمل به والعمل كله رياء الّا ما كان مخلصا ولاخلاص ‍ على خطر حتّى ينظر العبد بما يختم له . (485)
    اميرالمؤ منين (ع ) فرمود: آدمى كه دراين جهان قدم مى كذارد، تمام دنيا براى او جهل و نادانى است مگر چيزهايى را كه تدريجا فرا مى گيرد وازآنها آگاه مى شود. وتمام علمهايى كه آموخته براى او نزد بارى تعالى حجت است ، مگر علمى كه طبق آن عمل تنموده باشد وتماتم اعمالش رياكارى وخود نمايى است ، مگر كارهايى كه خالصانه انجام يافته است واخلاص وصفاى ضمير در معرض خطر است تاآنكه بنده مخلص ببيند كارش چگونه است وعمرش رابا چه وضعى پايان مى يابد.
    حسن عمل آزمايش الهى است
    قرآن شريف ، حسن عمل را ماده اختبار وآزمايش مردم معرفى نموده وفرموده است :
    الّذى خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايّكم احسن عملا. (486)
    اين خداوند تواناست كه مرگ وحيات راآفريده تا شمارا آزمايش كند ومعلوم نمايد كدام يك ازحسن عمل ودرستكارى برخورداريد.
    قال ابو قتادة ساءلت النبى صلّى اللّه عليه وآله عن قوله تعالى : ايّكم احسن عملا ماعنى به ؟ قال يقول : ايّكم احسن عقلا. ثمّ قال اتمّكم عقلا واشدّكم خوفا واحسنكم فيما امراللّه به ونهى عنه نظرا وان كان اقلّكم تطّوّعا. (487)
    ابو قتاده مى گويد: از رسول اكرم (ص ) سوال كردم اين كه خداوند فرموده :شمارا آزمايش كنم تا معلوم شود كداميك درعمل نيكوكارتريد، مقصود حضرت بارى تعالى كيانند؟ درپاسخ فرمود: يعنى كدام يك ازجهت عقل نيكوتريد، سپس توضيح داد عقلتان كاملتر، خوفتان ازخداوند شديدتر ودقت نظرتان در اوامر ونواهى حضرت حق نيكوتر، گرچه مقدار عملتان كمتر باشد.
    عن ابيعبداللّه عليه السلام قال : ليس يعنى اكثر عملا ولكن اصوابكم عملا وانّماالاصابه خشية اللّه والنيه الصادقه . (488)
    امام صادق (ع ) در تفسير اين آيه فرموده است : خداوند كثرت عمل رادر اين آيه اراده ندارد، بلكه مقصود بارى تعالى عمل صواب وطبق واقع است .واصابت درعمل ، ترس از خداوند ونيت پاك وصادق است .
    بهشت پاداش دو ركعت نماز خالص
    خداوند راصادقانه وبا خلوص نيت عبادت نمودن آنقدر درشرع اسلام اهميت دارد كه بنده موحد با اداى دو ركعت نماز براى خداوند، مشمول فضل الهى مى كردد، وبهشتى مى شود.
    قال الصادق (ع ): ان ربّكم لرحيم يشكر القليل ، انّ العبد ليصلّى ركعتين يريد بها وجه اللّه فيدخله اللّه به الجنة . (489)
    امام صادق (ع ) فرمود:پروردگار شما مهربان است ، درمقابل عملى قليل پاداشى بزرگ مرحمت مى نمايد، بنده او باخلوص نيت دو ركعت نماز مى خواند وخداوند اجرش را جنت خلد قرار مى دهد واو رابه بهشت مى برد.
    مشكل بزرگى كه در زمينه عبادت خالص وعمل صالح وجود دارد، نگاهدارى وحفاظت آن از آفاتهاى گوناگون است .چه بسيار اعمال خوبى را بندگان خدا انجام مى دهند، ولى از پى آن اعمال ، مرتكب گناهانى مى شوند ودر نتيجه كارهاى خوبشان مردود درگاه بارى تعالى مى گردد وبد بختانه بسيارى از كارهاى خوب مردم با اين وضع ناگوار مواجه مى شود.
    عن ابيعبداللّه عليه السلام قال : لو نظروا الى مردود الاعمال من اللّه عزّ وجل وقالوا ما يتقبل اللّه من احد عملا. (490)
    امام صادق (ع )فرمود:اگربارى تعالى گرديده است ،باخودمى گفتند:گويى هيچ عملى موردقبول بارى تعالى واقع نمى شود.
    براى آنكه پيروان اسلام همواره متوّجه خطرمردودشدن اعمال صالحه خودباشند،اولياى دين ضمن سخنان خويش اين مهّم راخاطرنشان فرموده اند.
    حفظ عمل مشكلترازانجام عمل است
    عن ابيجعفر(ع )قال :الابقاءعلى العمل اشدمن العمل (491).
    امام باقر(ع )فرمود:نگاه داشتن عمل خوب سخت ترازبجا آوردن آن عمل است .
    براى آنكه كارهاى خوب افرادباايمان محفوظ بماند ودرپيشگاه بارى تعالى مقبول افتد،بايد صاحبان عمل صالح مجاهده كنند وبا سعى وكوشش ‍ خويشتن را به پاره اى از ملكات حميده وصفات پسنديده كه مبين صفات ايمانى و انسانى است متصف نمايند ودر اين باره روايات متعددى رسيده ودر اينجا به ذكر يك حديث اكتفا مى شود:
    عن النبى صلّى اللّه عليه وآله : قال يا على ! ثلاث من لم يكن فيه من لم يقم له عمل ، ورع يحجزه عن معاصى اللّه عزّ وجلّ، وعلم يردّ به جهل السفيه ، وعقل يدارى به الناس . (492)
    رسول اكرم (ص ) به امير المومنين (ع ) فرمود: اى على ! سه چيز است كه اگر در كسى نباشد، عمل خوب براى او پايدار نمى ماند: اول كف نفسى است كه وى را از گناه باز دارد، دوم علمى است كه باآن نادانى سفيه را بگرداند، سوم عقلى است كه به وسيله آن در زندگى با مردم مدارا نمايد.
    يك عمل مقبول عامل نجات است
    اگر يك عمل خوب مورد قبول بارى تعالى واقع شود، به موجب روايات ، عامل عمل از عذاب الهعى مصونيت خواهد داشت .
    عن ابيعبداللّه (ع ) قال : من قبل اللّه منه صلوة واحده لم يعزبه ، ومن قبل منه حسنه لم يعذبه . (493)
    امام صادق (ع ) فرمود: كسى كه خداوند ازوى يك نماز راقبول نمايد، او را عذاب نمى كند وكسى راكه حسنه اى از او مقبول افتد، معذب نخواهدشد.
    نتيجه آنكه معيار حسن عمل اين است كه عبادت يا ديگر حسنات با خلوص نيت وبراى خداوند صورت پذيرد وهواى نفس درآن راه نيابد ومعيار ابقاى عمل اين است كه كار خوب ، مورد قبول بارى تعالى واقع شود وعامل عمل تاپايان عمر به گونه اى قدم بردارد كه مقبوليت آن همواره ادامه يابد.
    عن اميرالمومنين (ع ) قال : كونوا على قبول العمل اشدّ عنايه منكم على العمل . (494)
    على (ع ) فرمود: آنچه باشيد كه عنايت وتوجه تان به قبول عمل بيشتر از اصل عمل باشد.
    امام سجاد(ع ) در جمله دوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه الهى عرض ‍ مى كند:
    وحسن فى جميع احوالى عملى .
    بار الها!مرا مورد حمايت خود قرار ده وموجباتى را فراهعم نما كه درتمام احوال ، اعمالم نيكو وپسنديده باشد.
    حسن عمل در طول زندگى آنقدر مهم است كه امام (ع ) براى نيل به آن از ذات اقدس الهى استمداد مى نمايد.
    نكته جالب دركلام امام زين العابدين (ع ) اين است كه درخواست مى نمايد:بار الها! در همه احوال مرا ازحسن عمل برخوردار فرما.
    اين درخواست امام سجاد(ع ) براى همه مردم درس آموزنده اى است ، زيراانسانها تحت تاءثير حالات مختلف خويشتن قرار مى گيرد ودر چگونگى اعمالشان اثر مى گذارد. گفتار ورفتار مردم درحال سلامت ومرض ، خشم وشادى ، گرسنگى وسيرى ، غنا وفقر، پيروزى وشكست وديگر حالات يكسان نيست . ببراى مصون ماندن از خطرات درحالات مختلف بايد ازخداوند استمداد نماييم وازاو بخواهيم ما را يارى تا از راه حسن عمل خارج نشويم وبه انحراف گرايش نيابيم .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #268
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    85: اللّهم صلّ على محمد وآله ، ونبّهنى لذكرك فى اوقات الغفلة .
    حضرت سيد الساجدين ، زين العابدين (ع ) دراين قطعه دعا، ازپيشگاه الهى مى خواهد كه بر محمد وآلش درود فرستد. سپس يك درخواست از ذات اقدس الهى مى نمايد وعرض مى كند: بار الها! درمواقع غفلت به من آگاهى وتوجه عطا فرما تا همواره به ياد تو باشم .
    به خواست خداوند تعالى ، اين قسمت از دعاى شريف مكارم الاخلاق موضوع بحث وسخننرانى امروز است .
    معنى غفلت
    در جمله دعاى امام (ع ) دو كلمه آمده است كه ازنظر لغت بايد روشن شود، يكى كلمه غفلت است وآن ديگركلمه ذكر. در نيمه اول سخنرانى پيرامون غفلت بحث مى شود ودر نيمه دوم سخنرانى مطالبى راجع به ذكر تقديم شنوندگان محترم مى گردد. راغب مى گويد:
    الغفلة سهو يعترى الانسان من قلة التحفظ والتيقظ. (495)
    غفلت سهوى است كه بر اثر قلت تحفظ و كمى بيدار دلى بر انسان غلبه مى كند.
    در قرآن شريف و روايات اولياى دين كلمه غفلت مكرر به كار رفته است ، ولى همه غفلتها ازنظر شرع وعقل يكسان نيستند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #269
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اقسام غفلتها
    بعضى از غفلتها در امور دينى وتشريعى يا امور تكوينى وطبيعى روى مى دهد وانسان غافل سهوا قدمى برخلاف بر مى دارد. دراين قبيل مواقع شخصى كه بر اثر غفلت ، تخلف نموده ،نه استحقاق كيفر دارد ونه شايسته توبيخ است . اين سهوا مستند به ساختمان طبيعى است كه گاه آدمى دچار آن مى گردد. مثلا روزه دارى بسيار متدين از اول ماه رمضان به منظور اطاعت از امر الهى قصد روزه نموده وطبق وظيفه شرعى امساك مى كند، اما در يكى از روزها سهوا وبدون اينكه ماه رمضان در خاطرش باشد، غفلت نموده وآب خورده است . روزه وى با اين عمل سهو باطل نمى شود وكفاره اى به عهده اش نمى آيد. گاه يك فرد براثر بيمارى جهاز هاضمه نزد طبيب مى رود، او دستور هايى مى دهد، از آن جمله مى گويد حتما بايد ازميوه وسبزى خام پرهيز نمايى . مريض دستورهاى پزشك را به كار مى بندد، ولى درخلال ايام بيمارى يك بار دچار غفلت مى شود وقدرى ميوه خام مى خورد. او دراين عمل نمى خواسته است از دستور طبيب معالج سرباز زند، بلكه بر اثر سهو طبيعى مرتكب تخلف گرديده است . ناگفته نماند سهو در انجام عملى اثر وضعى آن عمل را از بين نمى برد. مريضى كه به عوارض جهاز هاضمه مبتلاست وبه دستور پزشك موظف است از خوردن ميوه وسبزى خام اجتناب نمايد، اگر سهوا قدرى ميوه خورد، اثر بد آن به علت غفلت بيمار زايل نمى شود. در شرع اسلام نيز اگر كسى مال ديگرى را سهوا به طور ناآگاه تلف نمايد چون سوء نيت نداشته ، مرتكب گناه نشده است ، ولى ضمان آن در جاى خود محفوظ است وبايد قيمت آن مال تلف شده را بپردازد. گاهى كلمه غفلت در روايات به كار برده شده و مقصود، عدم توجه مسلمانان به محاسبه نفس خويشتن وتسامح در بررسى اعمال روزانه اى است كه مرتكب شده اند.
    از جمله وظايف خودسازى
    عن على (ع )قال : من حاسب نفسه ربح ومن غفل عنها خسر. (496)
    على (ع ) فرموده : كسى كه حساب نفس خود رابرسد سود مى برد واگر از نفس خود غافل شود، زيان مى بيند.
    وعنه عليه السلام قال : دوام الغفلة تعمى البصيرة . (497)
    ونيز فرموده است : غفلت هميشگى ، چشم بصيرت آدمى را نابينا مى كند.
    از جمله وظايفى كه پيروان اسلام براى خود سازى واصلاح نفس خويش به عهده دارند، اين است كه همه روزه با دقت به حساب خود برسند ونيك وبدهاى آن روز را با دقت بررسى نمايند.
    عن موسى الكاظم عليه السلام انّه قال : يا هشام ! ليس منّا من لم يحاسب نفسه فى كل يوم فان عمل حسنه استزاد منه وان عمل سيئه استغفر اللّه منه وتاب . (498)
    حضرت موسى بن جعفر (ع ) به هشام فرموده : ازما نيست كسى كه هر روز به حساب نفس خود نرسد، اگر كار خوب انجام داده در افزايش آن بكوشد واگر مرتكب گناه شده ، توبه كند واز پيشگاه بارى تعالى طلب مغفرت نمايد.
    كسانى كه در دار دنيا يعنى جهان تكليف زيست مى كنند، مى توانند با راده واختيار خويش به حساب خود برسند، حقوق صاحبان حق را بپردازند، از گناهانى كه مرتكب شدند استغفار كنند وبااين عمل قطعا بار سنگين قيامتشان سبك مى شود وزمينه نجاتشان فراهم مى آيد. اولياى گرامى اسلام با منطقى پدرانه ، اين مهم را به پيروان خود توصيه نموده اند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #270
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    حسابرسى نفس وسعادت
    عن النبى صلّى اللّه عليه وآله قال : حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا وزنوها قبل ان توزونوا. (499)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: در دنيا به حساب خود برسيد پيش ازآنكه درقيامت به حسابتان برسند. خويشتن را از جهت اعمالى كه مرتكب شده ايد بسنجيد، قبل از آنكه مورد سنجش قرار گيريد.
    اگر دراين جهان به حساب خود برسيم ، به نفع فرداى خويش قدمى برداشته ايم واگر از محاسبه غافل باشيم تاآنكه مرگ فرا رسد، دار تكليف سپرى مى گردد وعوالم بعد از مرگ آغاز مى شود، آنجا عمل در كار نيست ، فقط عالم حساب است ومحكمه قضا.
    عن على عليه السلام قال : انّ اليوم عمل ولا حساب وغداحساب ولا عمل . (500)
    امروز براى مردم روز عمل است نه روز حساب وفردا، براى آنان روز حساب است نه روز عمل .
    محمد بن مسلم زهرى از افراد تحصيل كرده وعالم بود. او درعصر حضرت زين العابدين (ع ) مى زيست . بد بختانه مجذوب دستگاه حكومت بنى اميه گرديد وعمال ظالم حكومت از وجودش به نفع خود وبه ضرر اسلام استفاده بسيار نمود. حضرت زين العابدين (ع ) به اميد آنكه او را به خود آورد واز غفلتش برهاند، نامه مفصل ومبسوطى به وى نوشت ودر ضمن او را به خطاهايى كه مرتكب مى شود، آگاهى داد. دزآغاز نوشته خود مرقوم فرمود.
    نامه امام سجاد(ع ) به زهرى
    فانظر اى رجل تكون غدا اذا وقفت بين يدى اللّه عزّ وجلّ فسالك عن نعمة عليك كيف رعيتها وعن حججه عليك كيف قضيتها ولا تحسبنّ اللّه قابلا منك بالتعزير ولا راضيا منك بالتقصير. (501)
    با چشم دل در خودت نظر كن كه فرداى قيامت چه شخصى خواهى بود؛ موقعى كه در پيشگاه الهى حاضر مى شوى ، ازنعمت هايى كه به تو داده سوال ميكند چگونه رعايت نمودى ، ازحجت هايى كه بر تودارد سوال مى كند چگونه قضاوت كردى ، گمان مبر بارى تعالى از تو عذرى بپذيرد وبا اعتراف به تقصير از تو راضى گردد.
    جدى گرفتن محاسبه نفس
    محاسبه نفس به معناى فرو افكندن پرده غفلت است ، محاسبه نفس به معناى ازخوب وبد گفتار ورفتار خويش آگاه شدن است ، محاسبه نفس ‍ پرونده اعمال آدمى را در پيش رويش مى گشايد، از گناهان ولغزشهايى كه مرتكب شده است آگاهش مى سازد و او را وا مى دارد تا با استغفار از خالق واستر ضاى از مخلوق لكه هاى تيره را از صفحه اعمال خود بزدايد وبار مسئوليت خويش را سبك كند.اين موفقيت بزرگ نصيب كسانى مى شود كه محاسبه نفس را جدى بگيرند وبا تصميم قاطع به تسويه حسابها همت گمارند.
    عن على (ع ) قال : جاهد نفسك وحاسبها محاسبة الشريكه وطالبها بحقوق اللّه مطالبة الخصم خصمه فان اسعد الناس من انتدب لمحاسبه نفسه . (502)
    على (ع ) فرموده : با نفس خود جهاد كن وحساب او را رسيدگى نما، همانند شريكى كه به حساب شريك خود مى رسد وحقوق خداوند را آنچنان از وى مطالبه كن كه دشمن از دشمن طلب مى كند.چه آنكه سعادتمندترين مردم كسى است كه پذيراى محاسبه نفس باشد.
    ائمه معصمومين (ع )ازاينكه عده زيادى ارمسمانان به حساب نفس ‍ خودرسيدگى نمى كنند وايّام عمررابه غفلت مى گذرانند،متاءثروافسوس ‍ مى خورند.بعضى ازآن بزرگواران درايّام حيات خودمراتب آزردگى خاطر خويشتن رابه زبان مى آورندودعامى كردندكه اينان پس ازمرگ ازعمل خوددچارندامت نشوند.على (ع )ضمن يكى ازخطبه هاى خود،چنين فرموده است :


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 27 از 32 نخستنخست ... 17232425262728293031 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •