^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 29 از 32 نخستنخست ... 192526272829303132 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 281 تا 290 , از مجموع 311
  1. #281
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    خودسرى و غرور فرعون
    القمى : انّ موسى (ع ) اخبر بنى اسرائيل انّ اللّه قد اغرق فرعون فلم يصدقوا. فامراللّه البحر فلفظ به على ساحل البحر حتى راوه ميتا. (530)
    در حديث است كه موسى (ع ) به بنى اسرائيل خبر داد كه خداوند فرعون را غرق نمود. بنى اسرائيل موسى (ع ) را تصديق نمودند. از اينرو بارى تعالى به دريا امر فرمود: با امواج خود جسد مرده فرعون به ساحل افكند تا مردم مرده او راببينند.

    خداوند درقرآن شريف فرموده :
    فاليوم ننجيك ببدنك لتكون لمن خلفك آيه . (531)
    امروز بدنت را از دريا بيرون مى افكنيم تا براى مردم بعد ازتو درس عبرت باشد.
    حفارى جالب وعبرت انگيز
    نه تنها جسد بى جان فرعون براى مردم آن روز كه پس از مرگ وى زنده بودند مايه عبرت بود، بلكه هم اكنون با گذشت قرن هاى متمادى براى مردم كنونى جهان نيزآموزنده وعبرت انگيز است دهها سال قبل ، يكى از روزنامه ها خبرى ررانوشته بود كه ضمن حفاريهاى علمى كه در مصر انجام مى شد به سردابى دست يافتند كه جنازه موميايى شده فرعون عصر موسى (ع ) درآنجا بود وبه ديوارهاى آن سرداب متجاوز از صد كيلو ورق طلا با وضع مخصوصى نصب شده بود ودر اطراف جسد فرعون چيزهايى كه متعلق به شخص او يا در عصر سلطنت او بوده ، قرار داشت . دولت مصر طلاهاى اطراف سرداب را به خزانه مملكت برد وجسد فرعون را با تمام آنچه در اطرافش بود، به موزه اى منتقل نمود وهم اكنون كسانى كه براى تماشاى آثار حيرت انگيز كشور مصر به آن سرزمين مى روند، ضمن مشاهده آن آثار موزه فرعون عصر موسى (ع ) رانيز مى بينند. يكى از شعراى قوى ايران چندين سال قبل به مصر رفته ، آن موزه را ديده وبا ذوق سر شار خويش ، اشعارى آموزنده وعبرت انگيز سروده ومنظره داخلى موزه را مجسم ساخته است وچون محتواى اشعار مايه تنبه است ، براى استفاده شنوندگان محترم دراينجا نقل مى شود:
    به مصر رفتم وآثار باستان ديدم
    به چشم ، آنچه شنيدم به داستان ديدم
    بسى چنين وچنان خوانده بودم از تاريخ
    چنين فتاد نصيبم كه آن چنان ديدم
    گواه قدرت شاهان آسمان درگاه
    بسى هرم به زمين برسرآسمان ديدم
    زروزگار كهن در حريم الاهرام
    نشان روز نو ودولت جوان ديدم
    گذشته در دل آينده هرچه پنهان است
    به مصر ازتو چه پنهان كه بر عيان ديدم
    تو كاخ ديدى ومن خفتگان در دل خاك
    تو نقش قدرت ومن نعش ناتوان ديدم
    تو تخته ديد ومن بخت واژگون ازتخت
    توصخره ديد ومن سخره زمان ديدم
    تو چشم ديدى ومن ديده حريصان باز
    هنوز در طمع ملك جاودان ديدم
    تو سكه ديدى ومن در رواج سكه سكوت
    تو حلقه ، من به نگين نام بى نشان ديدم
    تو آزمندى فرعون ومن نياز حكيم
    تو گنج خسرو ومن رنج ديهقان ديدم
    ميان اين همه آثار خوب وبد به مثل
    دو چيز ازبد وازخوب تواءمان ديدم
    يكى نشانه قدرت يكى نشانه حرص
    كه بازمانده زميراث خسروان ديدم


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #282
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تفاوت انسانها درايام مهلت
    خلاصه ، ايام مهلت حضرت بارى تعالى براى كسانى كه به او ايمان دارند بسيار مغتنم است وهمه آنها مى توانند از اين مهلت گرانقدر به نفع انسانيت وتعالى معنوى خويش استفاده نمايند. اما بهره گيرى مردم به اعتبار تفاوت ايمان وچگونگى اعمالشان متفاوت است . بعضى براى جبران لغزشهاى گذشته خويش متوجه پروردگار مى شوند وبا حال تضرع وزبان استغفار از پيشگاه او درخواست عفو وبخشش مى نمايند. بعضى كه بالنسبه صحيح العمل ودرستكار بوده اند، به پيروى از اولياى دين ، هر روز مكرر استغفار مى كنند، ولى قسمت اعظم اوقات مهلتشان در مباحات و اعمالى كه فاقد ارزش معنوى وروحانى است مى گذرد. اما امام سجاد(ع ) در جمله دعاى مورد بحث امروز ازپيشگاه خداوند درخواست مى نمايد كه موجباتى رافراهم نمايد تا اوقات مهلتش در طاعت ذات اقدس الهى مصروف گردد.
    واستعملنى بطاعتك فى ايام المهلة .
    بار الها! درايام عمر كه مهلت خود سازى ونيل به كمال انسانى است مرا به طاعت وفرمانبرى ذات اقدست وادار ساز.
    در آغاز سخن به عرض رسيد كه مهلت در لغت عرب به معناى مدارا ورفق است وچون رفق از صفات حميده انسان است و رعايت آن در روابط اجتماعى بسيار سودمند ومفيد است ، برآن شدم كه نيمه اول بحث را به مهلت اختصاص دهم ودر نيمه دوم مطالبى را باستفاده از روايات وآثار اجتماعى آن به عرض شنوندگان محترم برسانم .
    مدارا حاوى خير دنيا وآخرت است
    عن النبى (ص ) قال : امرنى ربّى بمدارا الناس كما امرنى باداء الفرائض . (532)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: پروردگارم مداراى با مردم را به من امر نمود، همان طور كه به اداى فرايض ماءمورم فرمود.
    از اين روايت استفاده مى شود كه مداراى با مردم در تبليغ اسلام همان اندازه مهم است كه اداى فرايض اسلامى در قوام دين اهميت دارد؛ با ترك واجبات ، اسلام به ضعف مى گرايد وبا ترك مدارا، تبليغ دين از پيشروى وگسترش بازمى ماند.
    وعنه (ص ): ما وضع الرفق على شى ء الّا زانه ولا وضع الخرق على شى ء الّا شاءنه ، غفمن اعطى الرفق اعطى خير الدنيا والآخرة ، ومن حرمه خيرالدنيا والآخرة . (533)
    ونيز فرموده است : رفق ومدارا در چيزى قرار داده نمى شود، مگر آن رازينت مى دهد وخشونت وتندى برچيزى قرار داده نمى شود مگر آن را زشت مى كند، پس اگر به كسى رفق ومدارا عطا شود، خير دنيا وآخرت به وى عطا شده است وكسى كه از مدارامحروم باشد از خير دنيا وآخرت محروم خواهد بود.
    عن موسى الكاظم (ع ) قال : ياهشام ! عليك بالرفق فان الرفق يمن والخرق شوم . انّ الرفق والبرّ وحسن الخلق يعمر الديار ويزيد فى الرزق . (534)
    امام كاظم (ع ) به هشام فرمود: بر تو باد به رفق ومدارا كه رفق مبارك است وخشونت شوم . مدارا ونيكوكارى وحسن خلق ، شهر هارا آباد مى كند وارزاق را افزاى شم يدهد.
    عن على (ع ) قال : الرفق ييسر الصعاب ويسهل شديد الاسباب . (535)
    على (ع ) فرموده : رفق ومدارا مشكلات را سهل مى كند واسباب ووسايل سخت راآسان مى سازد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #283
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    رفق ومدارا از صفات عالى انسان است
    مدارا نمودن وارفاق كردن از صفات حميده وخصال پسنديده است تمام مسلمانان بالاخص كارمندان دولت اسلام وهمچنين كسانى كه در پاره اى از امور مرجع مردم اند كوشش كنند تا خود را به اين خلق شريف متخلق سازند وضمنا بدانند كه رسول گرامى اسلام (ص ) ازپيشگاه الهى درخواست نموده به مداراكنندگان ارفاق كند وبه كسانيئكه سخت مى گيرند سخت گيرباشند.
    عن رسول اللّه (ص ) قال : الرفق راءس الحكمة . اللّهم من ولى شيئا من امور امتى فرفق بهم فارفق به ومن شقّ عليهم فاشقق على . (536)
    پيغمبر اكرم (ص ) فرمود: مدار ورفق سرآمد اعمال حكيمانه است سپس در مقام دعا به پيشگاه عرض كرد: بار الها! كسى كه كارى از كارهاى امت مرا عهده دار مى شود وبه آنان ارفاق مى نمايد، تونيز به وى ارفاق نما، وآنكس ‍ كه سخت مى گيرد ومردم رابه مشقت مى اندازد تونيز براو سخت بگير.
    عن ابيعبداللّه (ع ) قال : انّ اللّه تعالى رفيق يحب الرفق ويعطى على الرفق ما لا يعطى على العنف . (537)
    امام صادق (ع ) فرمود: خداوند به بندگان مدارا مى كند ومدارا كنندگان را دوست دارد، به عمل آميخته به رفق ومدارا پاداش مى دهد كه به كار فاقد مدارا آن اجر را اعطا نمى نمايد.
    مدار بامديون معسر
    روايتى كه درباره رفق ومدارا مذكور افتاد، ناظر به شاءن اخلاقى اسلام وحسن معاشرت احتماعى مسلمين با يكديگر است . ولى مقررات قانونى اسلام در پاره اى موارد مدارا نمودن ومهلت دادن را به عنوان حكم دينى در برنامه قضاى اسلام آورده وقضات شرع مكلف اند آن ارفاق را رعايت نمايندو مديونى كه تمكن مالى دارد ومى تواند دين عاجل خود را بپردازد، اگر از پرداخت خود دارى نمايد دائن مى تواند از قاضى شرع زندانى شدنش ‍ را درخواست كند. اما درموريدى كه مديون معسر وتهيدست است .قادر نيست دين خود راپرداخت كند، دائم مكلف است با او مدارا كند وبه وى مهلت بدهد تا متمكن شود وبدهى خويش راپرداخت نمايد واين حكم در صريح قرآن شريف آمده است .
    وان كان ذوعسرة فنظرة الى ميسرة وان تصدقوا خير لكم ان كنتم تعلمون . (538)
    درصورتى كه مديون شما درعسر است ونمى تواند دين خويش رابپردازد، به او مهلت دهيد تامالى بدست آورد واگر دراوقات تهى دستى طلب خود را به نام صدقه به او ببخشيد، براى شما بهتر است اگر به عمق عمل شريف مقدس خود آگاه باشيد.
    دراسلام به موازات وضع قوانين عادلانه براى اداره امور اجتماع ، ازمعنويات وايمان مردم نيز در حل مشكلات مستضعفين استفاده شده است . اولياى گرامى اسلام ، مسلمانان رابه رحمت واسعه الهى اميدوار مى ساختند وبه گذشته هاى مالى نسبت به تهيدستان تشويق مى نمودند با مهلت گرفتن يا چشم پوشى از اصل طلب ، خاطر پريشان مديون بينوا را آرام مى ساختند.
    عن الصادق (ع ) قال : رسول اللّه (ص ) المنبر ذات يوم . فحمداللّه واثنى عليه وصلّى عليه انبيائه ثم قال : ايها الناس ! ليبلغ الشاهد منكم الغائب ، الا ومن انظر منكم معسرا كان له على اللّه فى كل يوم صدقه بمثل ماله حتى يستو فيه . (539)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #284
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    پاداش مدارابا مديون تهى دست
    امام صادق (ع ) فرمود: روزى رسول اكرم (ص ) منبر رفت . خداى را حمد وثنا گفت وبرپيمبران او درود فرستاد وسپس فرمود: حاضرين به غائبين ابلاغ كنند: آگاه باشيد هركسى معسرى را كه قدرت پرداخت بدهى خود را ندارد مهلت دهد، خداوند هر روز به مقدارطلبى كه دارد به او اجر صدقه مى دهد تا وقتى طلب خويش را دريافت نمايد.
    در حديث ديگر آمده كه رسول اكرم (ص ) دونفر راديد كه يكى ديگرى را گرفته ورها نمى كند. حضرت نزديك آمد واز وضعشان سوال فرمود. يكى ازآن دو گفت : ازاين مرد طلب دارم ، مطالبه مى كنم . حضرت به آن ديگرى توجه فرمود چه مى گويد.
    فقال الآخر يا نبى اللّه ! له على حق وانا معسر ولا واللّه ما عندى . فقال رسول اللّه (ص ): من اراد ان يظله اللّه من فوح جهنم يوم لاظلّ الّا ظلّه فلينظرمعسرا او ليدع له . فقال الرجل عند ذلك .: قد وهبت لك ثلثا واخرتك بثلث الى سنة وتعطينى ثلثا فقال النبى (ص ): ما احسن هذا. (540)
    آن ديگرى گفت :اى نبى خدا! او برمن حق دارد، اما من معسرم ، به خدا قسم چيزى ندارم . حضرت فرمود: اگر كسى بخواهد خداوند درقيامت او را از حرارت شديد دوزخ در سايه خود قرار دهد روزى كه جز سايه او سايه اى نيست ، معسرى را مهلت دهد يا ازطلب خود بگذرد. دراين موقع طلبكار گفت : من يك سوم طلبم رابه تو بخشيدم ويك سوم را تا يك سال مهلت مى دهم ويك سوم را به من بپرداز. رسول اكرم (ص ) فرمود: چه عمل خوبى انجام داد!
    گناهان بخشنده مشمول عفو الهى است
    طلبكارى كه به مقروض تهيدست خود فشار مى آورد واز او مطالبه طلب مى كند، نفعى عايدش نمى شود، فقط مى تواند باعمل نارواى خود اورا درجامعه تحقير كند وآبرويش راببرد. ولى اگر طبق دستور شرع مقدس طلب خود را به او ببخشد ويالااقل به اوفشار نياورد، به موحب روايات گناهان بخشنده يا مهلت دهنده در قيامت مشمول عفو الهى مى شود واز عذاب خداوند رهايى مى يابد.
    عن النبى (ص ) انّه قال : حوسب رجل ممن كان قبلكم فلم يجد له من الخير شى ء الّا انه كان رجلا موسرا وكان يخالط الناس وكان يامر غلمانه ان يتجاوزوا عن المعسر. فقال اللّه تبارك وتعالى : نحن احق بذلك منه ، تجاوزوا عنه . (541)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: مردى قبل از شما مورد محاسبه بارى تعالى قرار گرفت . حسابرسان دركارهايش عملى خيرى نيافتند، جز آن كه او شخص ‍ متمكنى بود وبا مردم آميزش معاملاتى داشت به تحصيل دارن خود كه طلب هاى او را وصول مى نمودند دستور داده بود كه اگر بين مديون هاى من كسى رايافتيد كه معسر است وقدرت پرداخت ندارد، از او بگذريد ومطالبه طلب ننماييد خداوند درمورد رسيدگى به حساب وى فرمود: من از اوبه گذشت شايسته ترم ، از وى بگذريد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #285
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نمونه مدارا وعف الهى
    حذيفه يملانى درباره ارفاق با مديون معسر مطلبى را به اين مضمون از رسول اكرم (ص ) شنيده وبه زبان خود نقل كرده است .
    اذا كان يوم القيامة يوتى بعبد فيقول : اللّهم انّى لا اعلم فى حياتى عملا غير انّك وهبتنى فى الدنيا مالا فكنت اعين بالفقراء. فاذا لم يكن عندهم مايقضون به لم اعسر عليهم . فيقول اللّه تبارك وتعالى : انا اولى باعانتك ، فانك ملحوف فتجاوزوا عن عبدى . قال ابو مسعود الانصارى : اشهد ان حذيفه سمع هذا من رسول الله (ص ). (542)
    چون روز قيامت فرا رسد، بنده اى رابه محكمه عدل الهى مى آورند. عرض ‍ مى كند بارالها! من از زندگى دنيا عمل خوبى براى خود نمى دانم جز آنكه توب ه من مال اعطا فرمودى ومن به افراد بى بضاعت قرض مى دادم وچون موقع پردالخت فرا مى رسيد، اگر متوجه مى شدم قدرت مالى ندارند ونمى توانند دين خويش را ادا كنند، به آنان فشار نتمى آوردم . خداوند مى فرمايد من به كمك وياريت اولى هستم ، تو مال از دست داده وشايسته حمايتى ، ازبنده من بگذريد.ابو مسعود انصارى مى گويد: شهادت مى دهم كه خذيفه اين سخنان را از رسول اكرم (ص ) شنيده است .
    نتيجه آنكه خداوند در دنيا به بندگان خود ارفاق نموده ومهلت داده است تادر پرتو سعى وعمل ، موجباتى را فراهم كنند تابه سعادت ابدى وكمال واقعى نايل آيند.
    تاءكيد اكيد اولياى دين در ارفاق به معسر
    در تعاليم اخلاقى اسلام مداراى با مردم از صفات حميده شناخته شده است وبه شرحى كه توضيح داده شد، اولياى گرامى دين ضمن روايات متعددى ، اكيدا آن رابه پيروان خود توصيه نموده اند. ولى درباره مهلت دادن به مومنى كه مديون است ومعسر وهمچنين راجع به بخشيدن دين او، در احاديث اهل بيت (ع ) تاءكيد بسيار شده است واين عمل از نظر اولياى الهى آنقدر مهم است كه مى تواند عامل خود را در عرصه قيامت مشمول رحمت بارى تعالى نمايد، به طورى كه گناهانش بخشيده شود واز عذاب الهى رهايى يابد. شنودگان محترم اين مهم را به خاطر بسپارند كه اگر مرد با ايمان معسرى مديون آنهاست ، به وى مهلت بدهند، يا از طلب خود چشم بپوشند وبپرهيزند از اينكه در حضور مردم مورد اهانتش قرار دهند وموجبات ايذاء وتحقيرش را فراهم آورند واين روايت را همواره به خاطر داشته باشند:
    عن هشام بن سالم قال : سمعت ابا عبداللّه (ع ) يقول : قال اللّه عزّ وجلّ: لياذن بحرب منّى من اذى عبدى المومن وليامن غضبى من اكرم عبدى المومن . (543)
    هشام بن سالم مى گويد: شنيدم كه حضرت صادق (ع ) مى گفت : كه خداوند فرموده : البته به من اعلان جنگ نموده آن كس كه بنده مؤ من مرا اذيت كند والبته ازغضب من درايمنى است كسى كه بنده مومن مرا اركام نمايد.
    87: وانهج لى الى محبتك سبيلا سهلة ، اكمل لى بها خير الدنيا والآخرة .
    حضرت زين العابدين (ع 9 دراين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق دو درخواست از پيشگاه مقدس بار يتعالى مى نمايد: اول ، بار الها! براى نيل به دوستى ومحبتت راهى آسان به روى من بگشا. دوم ، بار الها! با سرمايه گرانقدر محبتت خير دنيا و آخرت رابراى من تكميل وتتميم فرما.
    به خواست خداوند تعالى ، شرح وتفسير اين دوجمله از دعا موضوع بحث وسخنرانى امروز است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #286
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ارزش محبت دزنظام خلقت
    يكى ازآيات حكيمانه حضرت بارى تعالى درنظام خلقت ،كشش حيرتزاى علاقهومحبّت است .محبّت دروجودانسان وحيوان همانندنيروى جاذبه دركهكشانها واجرام سماوى است ، محبت ودوستدارى ، عامل موثر درابقاى فرد ونوع انسان وحيوان است ، همانطورى كه نيروى جاذبه مايه پايدارى كارگاه عظيم آفرينش ومنشاء نظم وانضباط در مجموعه اجرام كوچك وبزرگ كيهان است . علم امروز تاكنون به حقيقت محبت در موجوات زنده وبه حقيقت جاذبه در جرم هاى نامحدود در فضاى بيكران پى نبرده واين هردو براى دانشمندان بشر همچنان ناشناخته ومجهول باقيماتنده است .
    حب اولاد درحيوانات
    حب ذات وعلاقه جنسى دومحبت اصلى واساسى بسيار قوى است كه آفريدگار حكيم به طور يكسان به انسان وتمام انواع حيوانات برّى وبحرى اعطا فرموده وبا سرشتشان آميخته است . حب ذات يا خود دوستى عامل بقاى فرد است وعلاقه جنسى مايه ابقاى نوع ، حب اولاد كه از عوامل ابقاى نوع است ، براساس محاسبه حكيمانه ، اندازه گيرى شده و فقط به حيواناتى اعطا گرديده است كه فرزندانشان در دوران كودكى براى غذا وحفظ حيات وساير نيازها به مادر با به پدر ومادر احتياج دارند ودرمواردى كه اين احتياج نيست ، محبت اعطا نشده است . حشرات وماهيها به بچه هاى خود علاقه ندارند، زيرا پس ازآنكه تخم ريزى نمودند وبچه ها از تخم درآمدند، خودشان به طور طبيعى وبدون نياز به والدين از پى غذا مى روند وبه حيات خويش ادامه مى دهند، اعطاى حب اولاد به اين حيوانات لغو ومنافى با نظام حكيمانه است . اما محبت وعلاقه حيواناتى كه فرزندانشان را در ايام كودكى به حمايت نياز دارند، متفاوت است وبه همين مناسبت ، محبت نيز به طور متفاوت اعطا گرديده است حيوانات پستاندار مانند گربه وسگ ، فقط مادرها هستند كه نسبت به بچه هاى خود ابراز محبت شديد مى كنند وپدرها كمتين علاقه اى ندارند، زيرا مادر به تنهايى بچه هاى خود را غذا مى دهد، از آنها دفاع مى كند وتمام نياز هايى را كه دارند برآورده مى سازد. درپرندگان ، گروههايى هستند كه پدرها ومادرها باهم از بچه هاى خود حمايت مى نمايند يكى براى حفظ جان فرزندان در آشيانه مى مانند وآن ديگر ازپى غذا مى رود، مواد لازم را درچينه دان خود جمع مى كند وپس از آماده شدن در منقار در حلق بچه هاى خود مى ريزد. جالب آنكه محبت شديد گربه هاى ماده به بچه هاى خود، در زمان شدت ضعف وناتوانى آنهاست ، به هر نسبت كه نيرومند مى شوند، محبت گربه ماده نيز كاهش ‍ مى يابد وموقعى كه بچه ها به را افتادند وتوانستند خودشان از پى غذا بروند، محبت از ضمير گربه ماده بكلى زايل مى گردد. دراين موقع اگر يكى از بچه گربه ها مزاحم طعمع مادر شود به شدت او رامورد حمله قرار مى دهد.
    تفاوت حب انسان وحيوانات به فرزند
    گرچه انسان به اعتبار بعد حيوانى ، در گروه پستانداران به حساب مى آيد ودر بسيارى از غرايز وتمايلات همانند آنهاست اما در بعد انسانى آفريده بزرگ الهى است واز جهت محبت با گروه پستانداران تفاوتهاى زيادى دارد كه به بعضى ازآنها ذكر مى شود. درپستانداران ، محبت فرزند مخصوص مادر است وپدر دوستدار وى نيست ، اما فرزندان بشر مورد علاقه ومحبت پدران ومادران هستند، درحيوان به نسبت رشد كودك محبت مادر كم مى شود تا به كلى زايل گردد ودر انسان رشد فرزند نه تنها محبت والدين را كاهش ‍ نمى دهد بلكه تشديد مى كند، حبشان به فرزندان افزايش مى يابد وتا پااين عمر والدين پ ، محبوبيت فرزندان در ضميرآنان پايدار است ، ايام طفوليت حيوانات كوتاه است ، موقعى كه بچه ها توانستند از پى غذا بروند كودكى آنها پايان مى يابد و از مادران جدا مى شوند وبراى شناخت سود وزيان خود نياز به آموزش ندارند، بلكه راه وريم زندگى كه صراط مستقيم آنهاست به قضاى حكيمانه الهى به طور غريضى در وجودشان شكوفا مى گرددود تمام مدت عمر همان راه را مى پيمايند اما دوران طفوليت بچه هاى انسان طولانى است ، آنها بايد در دامن پدر ومادرخوب وبدها را بشناسند، رواها را ازناروها تميز دهند، ادب واخلاق راياد بگيرند، لغات وحرف زدن را بياموزند با آداب وروسم اجتماعى آشنا شوند وخلاصه به گونه اى بار آيند كه بتوانند با وضعى شايسته در جامعه قدم بگذارند، زندگى مادى خود راباحسن معاشرت به خوبى تاءمين كنند وتمنيات حيوانى خويش را در حدود مشروع اقناع نمايند نكته شايان ملاحظه اين است كه محبت وعلاقه حيوانات فقط نسبت به چيزهايى است كه مربوط به شاءن حيوان است واز آنها فراتر نمى رود، اما انسان علاوه برمحبتهاى حيوانى مى تواند به چيزهايى دل ببندد وعلاقه مند شود كه شناخت آنها مخصوص انسان است و حيوان آن محبوبها رادرك نمى كند. راغب تعيين معناى محبت ، ضمن سه مثال ، محبت حيوانى وانسانى را دركنار هم ذكر نموده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #287
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ابعاد مختلف محبت انسان
    المحبة ارادة ما تراه او تظنه خيرا وهى على ثلثة اوجه : محبة للّذة كمحبة الرّجل المراءة ، ومحبة للنفع كمحبة شى ء ينتفع به ، ومحبة للفضل كمحبة اهل العلم بعضهم لبعض لاجل العلم . (544)
    محبت اراده نمودن چيزى است كه آن راخوب ميدانى يا درباره اش ‍ گمان خوب داشته باشى و آن سه گونه است : محبت به منظور لذت مانند محبت مرد به زن ، ومحبت به منظور سود بردن ، مثل محبت به چيزى كه به وسيله آن يا ازخود آن نفع عايد مى شود، ومحبت براى فضل وكمال مانند محبتى كه بعضى از اهل علم ودانش نسبت به بعض ديگر دارند، براى فضيلت علم .
    محبت اول ودوم مشترك بين حيوان وانسان است ، اما محبت سوم به آدمى اختصاص دارد وحيوان از درك برترى وفضل علم عاجز است ونمى تواند كمال دانش را در كند تانسبت به آن ابراز علاقه ومحبت نمايد. كرايم اخلاق وسجاياى انسانى ، مانند فضيلت علم ، از جمله امورى است كه مورد محبت انسانهاست وحيوانات از درك ارزش واهميتشان عاجزند ونسبت به آنها محبت وعلاقه ندارند و مانندعدل وانصاف ، تعاون وايثار، سخاوت واحسان ، وفاى به عهد واداى امانت ، وديگر صفات حميده اى از اين قبيل . مسلمانان طبق دستور اولياى دين مكلف وموظف اند كه فرزندان خرد سال خويش را با صفات حميده وخصال پسنديده بار آورند وبه موازات تعاليم لازم براى نظافت وبهداشت واداره زندگى دنيا، آنان را انسان بسازند، به اخلاق انسان متخلفشان نمايند، وبه راه خدا پرستى وعبادت تمرينى واطاعت از اوامر او سوق دهند.
    مسئوليت والدين در انسان سازى فرزند
    عن النبى (ص ) قال : مروا صبيانكم بالصلوة اذا بلغوا سبع سنين . (545)
    رسول اكرم (ص )فرمود: وقتى فرزندانتان به هفت سال رسيدند، به آنان امر كنيد كه نماز بخوانند.
    مسلمانان وظيفه دارند در دوران كودكى حرام وحلال خداوند را تدريجا به فرزندان خويش بياموزند، بذر محبت دين ومتدينين رادر ضمير شان بيفشانند، آنان رادوستدار اتقيا وپاكان بسازند، ودر راءس تمام محبتها بايد حب خداوند وروسل اكرم (ص ) وائمه معصومين (ع ) باشد. اگر سوال شود چطور مى توان ديگران رادوستدار خداوند ساخت وحب الهى را دراعماق وجودشان نفوذ داد، پاسخ اين پرسش در حديث آمده است كه دراينجا عينا نقل مى شود:
    عن ابيجعفر (ع ) قال : اوحى اللّه تعالى الى موسى (ع ) احببنى وحببنى الى خلقى . قال موسى يا بّ انّك لتعلم انّه ليس احد احب اليژمنك . فكيف لى بقلوب العباد. فاوحى اللّه اليه فذكرهم نعمتى وآلائى فانهم لايذكرون منّى الّا خيرا.
    امام باقر (ع 9 فرمود: خداوند به حضرت موسى (ع 9 وحى نمود: مرا دوست بدار ومردم رانيز دوستدار من بنما. عرض كرد: بار الها! تو ميدانى احدى نزد من محبوبتر از تو نيست ، اما چگونه مى توانم در دلهاى مردم اثر بگذاترم وآنان راتعلاقه مند به تو نمايم . خداوند وحى فرمود: نعمتهاى مرا به مردم ياد آورى كن مه آنها با توججه به نعمتهاى من مه اعطانموده ام ، مرا جز به خير وخوبى ياد نمى كنند.
    راه نيل به دوستى خداوند
    بشر دوستدار كسى است كه به او احسان مى نمايد، اگر مردم متوجه شوند كه حيات وسلامتشان ، قواى بدن وارزاقشان ، ستر عيوب ومغفرت گناهانشان ، وخلاصه ، تمام نعمتهايى كه از آنها برخوردارند متعلق به ذات اقدس ادالهى است ، قهرا دوستدار او مى شوند وجز بخوبى از وى ياد نمى كنند. اگر طفلى كه چند مدن تحت مراقبتهاى دى نى قرار گرفته وبيش ‍ وكم به تعاليم اسلام عمل نموده ، از والدين خود سوال كند: من از كجابفهمم كه دوستدذار خدا شده ام يا نه ؟
    والدين مى توانند به او بگويند كه قرآن رشريف به اين پرسش يك پاسخ به همه كودكان وجوانان ، ميانسالان وكهنسالان داده وفرموده است :
    قل ان كنتم تحبون اللّه فاتّبعونى يحببكم اللّه او يغفرلكم ذنوبكم واللّه غفور ريحم . (546)
    پيمب رگرامى ! به مردم بگو: اگر دوستدار خدا هستيد، ازمن پيروى كنيد تا مورد محبت بارى تعالى قرار گيريد وگناهانتان راببخشد كه او بخشنده مهربان است .
    از اين آيه استفاده مى شود كه متابعت از رسول گرامى (ص ) نشانه حب خداوند است . اين متابعت ، انسان را محبوب حضرت حق مى سازد و گناهانش مشمول عفو پروردگار مهربان قرار مى گيرد. بعضى حبّ بندگان به خداوند را اطاعت از ذات اقدس او كه پيروى از رسول اكرم (ص ) است مى دانند وبعضى براى آن معناى ديگر ذكر كرده اند.
    ومحبة العبدللّه تعالى قيل هى ارادته لطاعته وامتثال اوامره و نواهيه وقال المحقّقون هى كيفية روحانية مترتبة على تصور الكمال المطلق الذى فغيه على استمرار.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #288
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    لازمه محبت خداوند اطاعت اوست
    گفته شده است كه محبت بنده نسبت به خداوند، عبارت از تصميم وى به طاعت وامتثال از اوامر ونواهيى حضرت بارى تعالى است واهل تحقيق گفتهاند: محبت بنده به خداوند، عبارت است از كيفيت روحانى كه بر اثر تصور كمال مطلق پديد مى آيد، كمالى كه در ذات اقدس او دائمى است وهرگز زايل نمى شود.
    در هرصورت لازمه حب خداوند اطاعت از اوامر ونواهى اوست كه از راه وحى به رسول اكرم (ص ) ابلاغ گرديده است . به هر نسبت كه حب الهى در دل مومن قويتر باشد، به همان نسبت اطاعت وفرمانبريش بيشتر خواهدبود واگر بعضى ازدوستداران الهى در مواقعى دچار لغزش شدند ومرتكب گناه گرديدند، به عفو الهى اميدوار باشند وهمچنان به تبعيت پيمبر اسلام (ص ) ادامه دهند.
    يكى از نشانه هاى حب حضرت بارى تعالى ، علاقه به عبادت وبندگى اوست .
    قال رسول اللّه (ص ): افضل الناس من عشق العبادة فعانقها واحبّها بقلبه وباشرهابجسده . (547)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: افضل وبرتر مردم كسى است كه به عبادت عشق ورزد وبا آن معانقه نكند، در دل دوستدارش باشد و با جسم درانجام آن بكوشد.
    ساءل رجل رسول اللّه (ص )فقال : احب ان اكون من احبّاء اللّه ورسوله . قال : احبّ ما احبّ اللّه ورسوله وابغض ما ابغض اللّه ورسوله . (548)
    مردى به رسول اكرم (ص ) عرض كرد: دوست دارم از دوستداران خدا ورسول باشم . فرمود: دوست بدار آن راكه خداوند وپيمبرش دوست دارند ودمشمن بدار آن راكه خدا وپيمبرش دشمن دارند.
    نشانه ايمان كامل
    بايد توجه داشت كه در شرع مقدس ، كسى واجد ايمان كامل وخالص است كه حب خداوند درضميرش از حب هرچيزى غير خدا قوى تر باشد واين مطلب با تعبيرهاى مختلف ضمن بعضى از آيات واخبار آمده است .
    عن ابيعبداللّه (ع ) قال : لايمحض رجل الايمان باللّه حتى يكون اللّه احب اليه من نفسه وابيه وامه وولده واهله وماله ومن الناس كلهم . (549)
    امام صادق (ع ) فرمود: ايمان كسى خالص است كه حب خداوند درضمير او از حب خودش ، از حب پدر ومادرش ، ازحب فرزند وخانواده اش واز حب مال وتمام مردم بيشتر وفزونتر باشد.
    اگر پدر ومادر، زن وفرزند، وديگر بستگان ، مومن به خدا هستند، افرادى كه واجد ايمان خالص اند آنان را دوست دارند ولى به فرموده امام (ع ) دوستى خداوند در ضميرشان قوى تر از تمام محبوبهاى آنان است . امّااگرارحام ويستگان دشمنان خداباشند،مومنين راستين هرگزباآنان محّبت برقرارنمى نمايندواين مطلب صريحادرقرآن آمده است :
    لاتجدقومايومنون باالله واليوم الاخر يوآدون من حادّالله ورسوله ولوكانو آباءهم او ابناءاخوانهم او عشيرتهم
    اى رسول معظم !هرگزنمى يابى كسانى راكه ايمان به خداوندوروزجزاآورده اند دوستاردشمنان خداورسول شوند،هرچندآن دشمنان پدران يامادران آنان باشنديابرادريافاميلشان .
    خلاصه ،مسئله حبّ وبغض دراسلام موردكمال توّجه است ،حتّى درروايات متعددى خاطرنشان گرديده كه دين چيزى جزحبّ وبغض ‍ نيست .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #289
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ايمان چيزى جزحبّ وبغض نيست
    عن فضيل بن يسار قال ساءلت اباعبدالله (ع )عن الحبّ والبغض امن الايمان هو؟فقال :وهل الايمان الاّ الحبّ والبغض ؟
    فضيل بن يسارمى گويد:ازامام صادق (ع )سوءال كردم :آياحبّ وبغض ‍ ازايمان است ؟حضرت درپاسخ فرمود:مگرايمان چيزى جزحبّ وبغض ‍ است ؟
    عن ابيجعفر(ع )قال :الايمان حبّ وبغض .
    امام باقر (ع )فرمود:ايمان حبّ است وبغض . (550)
    عن جابرالجعفى عن ابيجعفر(ع )قال :اذاارادت ان تعلم انّفيك خيرافانظرالى قلبك فان كان اهل طاعه الله ويبغض اهل معصيته ففيك خيروالله يحبّك وان كان يبغض اهل طاعه الله ويحّب اهل معصيته فليس ‍ فيك خيروالله يبغضك والمرءمع من احّب . (551)
    جابر جعفى ازامام باقر(ع )حديث نموده كه فرمود:وقتى خواستى بدانى درتوخيروجوددارد،به قلبت نظرافكن ،اگردلت دوستداراهل طاعت الهى ودشمن اهل معصيت اوست ،درتوخيروجودداردوخداونددو ستدارتوست ،واگردلت دشمن اهل طاعت الهى است واهل معصيت رادوست دارد،درتوخيرى نيست وخداوندتورادشمن داردوآدمى باكسى است كه دوستاراوست .
    حديث مهمى دراين باره ازرسول اكرم (ص )رسيده كه مسئله حبّ وبغض ‍ رادرزمينه شرك به خداوندذكرنموده است :
    رسول اكرم (ص )ومعرفى شرك
    عن النبى (ص )قال :اشرك اخفى من دبيب الذّر على الصفافى الليله الظلماءواداناه ان يحبّ على شيى من الجورويبغض على شيى من العدل وهل الديّن الاالحبّ والبغض فى الله . (552)
    رسول اكرم (ص )فرمود:شرك پنهانترازحركت يك مورجه كوچك روى سنگ خارادرشب تاريك است وكمترين مرتبه شرك ،دوست داشتن چيزى ازطلم ودشمن داشتن چيزى ازعدل است .آيادين غيرازحبّ وبغض براى خداودرراه خداست ؟
    امام سجّاد(ع )درجمله اوّل دعاى موردبحث امروز،ازحبّ الهى كه زيربناى سعادت واقعى انسانهاست سخن گفته وعرض مى كند:
    وانهج لى الى محبّتك سبيلاسهله .
    بارالها!براى نيل به دوستى ومحبّتت ،راه آسانى رابه روى من بگشا.
    راه رسيدن به محبّت بارى تعالى پيروى ازتعاليم قرآن واطاعت ازدستورهاى شرع مقدّس است .
    عن النبى (ص )قال :مابعثت بالرهبانيه الشقه ولكن بالحنيفيه السّمحه .
    رسول اكرم (ص )فرمود :من مبعوث نشده ام به رهبانيّت مشقّت بار ،بلكه به دين حنيف آسان مبعوث گرديده ام .
    حضرت زين العابدين (ع ) در جمله دوم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه خداوند عرض مى كند :
    اكمل لى بها خير الدنيا و الآخره .
    بار الها!باسرمايى گرانقدر محبت ، خير دنيا وآخرت را براى من تكميل وتتميم فرما.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #290
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اسلام حاوى خير دنيا وآخرت است
    اسلام حاوى خير دنيا وآخرت است واين مطلب را رسول اكرم (ص )خود در مجلس فرزندان عبد المطلب به زبان آورد .از طرف بارى تعالى آيه (553)نازل شد:
    وانذر عشيرتك الا قربين .
    اى رسول معظّم !ماءموريت دارى كه عشيره انذار كنى وآنان را بهدين اسلام دعوت نمايى .
    على (ع ) به دستور آن حضرت ، از فرزندان عبدالمطب براى روز معيّنى دعوت نمود .آنان حضورز يافتند .پس از پذيرايى و صرف غذا ،حضرت اغاز سخن تمود وفرمود :
    انى ما اعلم شابافى العرب جاءقومه با فضل مما جئتكم به .انى قد جئتكم به خيرالدنيا والآخره . (554)
    من جوانى را در عرب نمى شناسم كه براى قوم خود چيزى اورده باشد برتر ازانچه كه من براى شما آورده ام .آورده من براى شما خير دنيا وآخرت است .
    راغب در معناى خير مى گويد :
    الخير ما يرغب فيه الكل كالعقل مثلا والعدل والفضل والشيى النافع وضده الشر. (555)
    پيرامون خير دنيا وآخرت
    خير آن چيزى است كه مورد رغبت و ميل تمام مردم است ، مانند عقل وعدل و فضل و هر چيز نافع و ضد آن شر است .
    در روايات اسلامى ، پاره اى از افكار واعمال پسنديده در شئون مختلف زندگى به عنوان خير دنيا وآخرت ذكر شده كه در اينجا بعضى از آن احاديث به عرض مى رسد ،ولى شنوندگان محترم لازم است پيش از ذكر روايات ، چند نكته را مورد توجه قرار دهند .اوّل آن كه خير دنيا در مظاهر مختلف زندگى بسيار است در مجموع تعاليم اسلام آمده آنچه در اخبار راجع به خير دنيا و آخرت ذكر شده و به ما رسيده ،قسمتى از آن خيرهاست .دوّم آن كه دنيا مزرعه آخرت است ، بذر خيرى كه يك فرد با ايمان در دنيا مى افشاند، محصول آن ، خير و رحمتى است كه در آخرت نصيبش مى گردد.سوم آنكه امور خير دنيااز نظر ارزش معنوى يكسان نيستند ،بلكه اثر بعضى از آنها در دنيا وآخرت بيش از بعض ديگر است (556)
    اينك پاره اى از روايات را كه تبيين كننده خير دنيا و آخرت است به عرض ‍ مى رساند :
    فى كتاب على عليه السلام :ان رسول الله صلى الله عليه واله قال وهو على منبره : والذى لااله الا هو مااعطى مومن قط خير الدنيا والآخره الا بحسن ظنه بالله ورجائه له وحسن خلقه و الكف عن اغتياب المومنين .
    در كتاب على (ع ) است كه رسول گرامى (ص ) بر ممنبر فرمود: قسم به خداوندى كه جز او معبودى نيست ، هرگز به هيچ مومنى خير دنيا عطا نمى شمد مگر آنكه به خداوند گمان خوب داشته وبه ذات مقدسش ‍ اميدوار باشد ،داراى حسن خلق بوده واز غيبت مومنين خوددارى نمايد. (557)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 29 از 32 نخستنخست ... 192526272829303132 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •