^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 3 از 32 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 311
  1. #21
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    61 : بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل على محمد وآل محمد و متعنى بالاقتصاد، واجعلنى من اهل السداد.
    موضوع بحث ، شرح و تفصيل دعاى شريف مكارم الاخلاق از صحيفه سجاديه است . حضرت زين العابدين عليه السلام در اين قطعه فرستد، سپس در جمله اول عرض مى كند: بارالها! با اعتدال و ميانه روى در جميع شئون زندگى ، مرا از مزاياى اقتصاد بهره مند فرما. در جمله دوم عرض ‍ مى كند: بارالها! گفتار و رفتارم را به گونه اى قرار ده كه تمام آنها بر وفق حق و صواب باشد.
    اعتدال در شئون زندگى
    به خواست خداوند توانا، موضوع سخنرانى امروز، بحث درباره اين دو جمله است . امام سجاد (ع ) در جمله اول دعا، كلمه اقتصاد را به كار برده است و معناى آن در لغت عرب ، ميانه روى و اعتدال است .
    الاقتصاد من القصد بمعنى العدل و هو التوسط فى الامور بين الافراط و التفريط . (1)
    اقتصاد از ماده قصد است ، به معناى عدل و آن عبارت از توسط در امور مختلف بين افراط و تفريط است .
    معنى قصد و اقتصاد
    اقتصاد، كلمه اى است عربى از ماده قصد. اين لغت در زبان فارسى نيز راه يافته و فارسى زبانان در گفتگوهاى خود آن را به كار مى برند، با اين تفاوت كه قصد و اقتصاد در زبان عرب به معناى وسيع و براى ميانه روى و اعتدال در امور مختلف به كار برده مى شود، ولى در زبان فارسى ، كلمه قصد به معناى اعتدال اساسا به كار نمى رود و كلمه اقتصاد هم فقط در امور مالى مورد استفاده قرار مى گيرد. براى آنكه معناى وسيع قصد و اقتصاد در زبان عرب روشن شود، لازم است در اينجا پاره اى از مواردى كه از اين لغت در قرآن شريف و روايات استفاده شده ، مذكور افتد:
    واقصد فى مشيك . (2)
    از مواعظ لقمان حكيم به فرزندش كه در كتاب مجيد آمده ، اين است كه : در راه رفتن معتدل و ميانه رو باش . ملاحظه مى كنيد كلمه قصد در اين آيه براى اعتدال در راه يافتن به كار برده شده است .
    و على الله قصد السبيل . (3)
    آنچه بر عهده خداوند است ، ارائه صراط مستقيم و راهى است كه بركنار از افراط و تفريط است .
    در اين آيه نيز قصد به معناى اعتدال و ميانه روى آمده است . على (ع ) كلمه قصد را براى بيان ميانه روى و اعتدال آورده و رعايت آن را به دوستان خود توصيه فرموده است .
    عليك بالقصد فى الامور فمن عدل عن القصد جار و من اخذ به عدل . (4)
    على (ع ) فرموده : بر تو باد كه در جميع امرو ميانه رو باشى ، كسى كه از ميانه روى تجاوز كند، ستم نموده و كسى كه خط ميانه را بپيمايد، عدل را رعايت كرده است .



    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #22
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    رعايت ميانه روى
    قصد، ميانه روى و بركنارى از افراط و تفريط است و اين همان صراط مستقيمى است كه پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شده اند تا آن را ارائه نمايند. كسانى كه در شئون مختلف زندگى راه اعتدال را مى پيمايند، سرانجام به سعادت نايل مى گردند و كسانى كه آن راه را ترك مى گويند و به انحراف گرايش مى يابند، پايان كارشان سقوط و تباهى خواهد بود.
    عن على عليه السلام قال : اليمين و الشمال مضلة و الطريق الوسطى هى الجادة . (5)
    على (ع ) فرموده : راست و چپ بيراهه و ضلالت است ، خط وسط، جاده واقعى و راهى است كه به نجات و سعادت منتهى مى گردد.
    اقتصاد در امر مال و عبادت
    كلمه اقتصاد همانند قصد در روايات ائمه عليهم السلام آمده است ، اما آن را نيز در امور مالى فقط محصور ننموده اند، بلكه گاهى در امر مال به كار برده اند و گاه در امر عبادت .
    فى وصية امير المؤ منين للحسن عليهما السلام عند وفاته : و اقتصد يا بنى فى معيشتك ، و اقتصد فى عبادتك و عليك فيها بالامر الدائم الذى تطيقه . (6)
    از وصاياى امير المؤ منين در بستر مرگ به فرزندانش حضرت مجتبى اين بود كه : فرزند! در امر معيشت ، مقتصد و ميانه رو باش و در عبادتت نيز ميانه رو، و بر تو باد در امر عبادت به اندازه اى عمل كنى كه هميشه توان انجام آن را داشته باشى .
    مرحوم كلينى رضوان الله تعالى عليه در كتاب كافى بابى باز نموده تحت عنوان الاقتصاد فى العبادة و روايات مربوط به اين امر را در آن باب آورده ، از جمله اين حديث شريف است :
    عن النبى صلى الله عليه و آله قال : يا على ! ان هذا الدين متين فاوغل فيه برفق و لاتبغض الى نفسك عبادة ربك . (7)



    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #23
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    عبادت و رعايت اعتدال
    رسول اكرم (ص ) به على عليه السلام فرمود: اسلام دينى است محكم و استوار، مقررات آن را با رفق و مدارا انجام ده و كارى نكن كه نفست به عبادت خدايت بدبين شود و نسبت به آن حالت بغض به خود بگيرد. اقتصاد و ميانه روى در امور مالى و اجتناب از افراط و تفريط از جمله تعاليم شرع مقدس و مورد تاءكيد اولياى گرامى اسلام است و چون اين امر مبتلا به عموم مردم است ، لازم مى داند درباره آن توضيح بيشترى داده شود و روايات زيادترى به عرض شنوندگان محترم برسد.
    عن على عليه السلام قال : اذا اراد الله بعيد خيرا الهمه الاقتصاد و حسن التدبير و جنبه سوء التدبير و الاسراف . (8)
    الهام ميانه روى
    على (ع ) فرموده : وقتى خداوند درباره بنده اى اراده خير نمايد، اقتصاد و حسن تدبير معاش را به وى الهام مى كند و او را از سوء تدبير و زياده روى و اسراف بركنارش مى دارد.
    ملاحظه مى كنيد كه در اين روايت ، اقتصاد و حسن تدبير در امر معاش آنقدر رفيع و بلند پايه معرفى شده كه حضرت بارى تعالى آن را به بندگانى كه درباره آنها اراده خير فرموده است ، الهام مى نمايد. خطبه همام كه در نهج البلاغه آمده ، از خطب معروف حضرت على (ع ) است . امام در اين خطبه متقين را بيان نموده ، از آن جمله فرموده است :
    و ملبسهم الاقتصاد. (9)



    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #24
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    لباس اهل تقوى
    جامه اى را كه مى پوشند، بر وفق اقتصاد و در حد ميانه روى است ، نه لباسى در بر مى كنند كه آنان را به گروه مترف و ثروتمندان گناهكار ملحق كند و موجب بغض تهيدستان و افراد بى بضاعت گردند و نه لباسى در بر مى كنند كه مردم آنان را افرادى پست و دنى الطبع به حساب آورند و در مورد تحقيرشان قرار دهند. امام حسن عسكرى عليه السلام ضمن يك حديث ، لزوم رعايت اندازه گيرى و اجتناب از افراط و تفريط را در امور مالى خاطرنشان ساخته و چنين فرموده است :
    ان للسخاء مقدارا فان زاد عليه فهو سرف ، و للاقتصاد مقدارا فان زاد عليه فهو بخل . (10)
    حد سخاوت و بخل
    براى سخاوت مقدارى است و اگر از آن حد تجاوز نمايد، اسراف است ، و براى اقتصاد مقدارى است كه اگر از آن حد بگذرد، بخل است .
    توازن هزينه و درآمد
    اقتصاد و ميانه روى در صرف مال براى همه مردم از فقير و غنى ، نافع و ثمر بخش است . كسانى كه درآمد محدود دارند و مى خواهند در جامعه عز و احترامشان محفوظ باشد، بايد در امرار معاش و گذراندن زندگى به قناعت خو كنند، همواره اقتصاد مالى و موازنه درآمد و هزينه را رعايت نمايند و با اندازه گيرى دقيق قدم بردارند. اين گروه گر چه در مضيقه و تنگدستى زندگى مى كنند و با مصائب و مشكلات مواجه هستند، اما به كسى عرض حاجت نمى نمايند و در جامعه با سربلندى و عزت نفس ادامه حيات مى دهند. كسانى كه تمكن مالى دارند و درآمدشان فزونتر از هزينه آنان است ، اگر در ايام مالدارى راه اعتدال در پيش گيرند، خود را با زندگى متوسط تطبيق دهند و از مازاد درآمدى كه دارند به افراد بى بضاعت كمك كنند، با اين عمل خويشتن را بزرگوار و كريم النفس مى سازند و به سجيه انساندوستى متخلق مى گردند؛ بعلاوه طبق فرموده امام صادق (ع )، با كمك خود حجت خداوند را از خود دفع مى كنند و در نتيجه روز حساب منازلى را كه در پيش ‍ دارند به آسانى طى مى نمايند.
    عن داود بن سرحان قال : كنا عند ابيعبدالله عليه السلام اذ دخل عليه سدير الصيرفى فسلم و جلس فقال له : يا سدير! ما كثر مال رجل قط الا عظمت الحجة لله تعالى عليه . فان قدرتم ان تدفعوها عن انفسكم فافعلوا. فقال له يابن رسول الله بماذ. قال بقضاء حوائج اخوانكم فى اموالكم . (11)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #25
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    زيادى مال يا حجت الهى
    داود بن سرحان مى گويد: حضور امام صادق (ع ) بوديم كه سدير سيرفى وارد شد، سلام كرد و نشست . حضرت فرمود: اى سدير! مال كسى زياد نمى شود، مگر آنكه حجت خداوند بر وى عظيم و بزرگ خواهد شد. اگر وقت داريد كه آن حجت را از خود دفع نماييد، اقدام كنيد. عرض كرد: يابن رسول الله ! اين كار چگونه انجام مى شود؟ فرمود: از راه برآوردن حوايج برادرانتان از اموالى كه در اختيار داريد.
    آمادگى روحى در مشكلات
    انسان كم درآمدى كه خود را به قناعت عادت داده و به سختى زندگى انس ‍ گرفته ، روحيه اش براى تحمل مصائب آماده و مهياست . ثروتمندى كه با تمكن مالى به اقتصاد و ميانه روى زندگى كرده و از افراط اجتناب نموده است ، او نيز در زمينه مصائب و بلايا آمادگى نسبى دارد. اگر روزى بر اثر پيشامدى اموالش را از دست بدهد، و مقدار قابل ملاحظه اى مى تواند خويشتن را با مضيقه مالى تطبيق دهد و ناگوارى ها را تحمل نمايد، و على (ع ) درباره اين دو گروه چنين فرموده است :
    من اقتصد فى الغنى و الفقر فقد استعد لنوائب الدهر . (12)
    كسى كه در غنى و فقر مقتصد و ميانه رو باشد با اتخاذ اين روش ، خويشتن را براى مصائب روزگار مهيا نموده است .
    اقتصاد مالى و اندازه گيرى در امر معاش ، آدمى را به ميانه روى و اعتدال سوق مى دهد، از اسراف و تبذير و همچنين از بخل و امساك باز مى دارد، اندازه گيرى در امر معاش براى افراد كم درآمد حافظ عز و شرافت نفس ‍ است و نمى گذارد آنان براى نيل به رفاه بيشتر دست تمنا به روى اين و آن بگشايند و بزرگوارى خويش را پايمال نمايند، و براى افراد متمكن مانع زياده روى و توسعه نابجاست و بر اثر تعديل و صرفه جويى مى توانند به مواسات و تعاون برادران خويش نايل گردند و از پاداش الهى برخوردار شوند. براى آنكه بدانيم اندازه گيرى و اعتدال در امر معاش تا چه حد در مكتب اهل بيت اهميت دارد، به اين حديث توجه فرماييد:
    عن ابيجعفر عليه السلام قال : الكمال كل الكمال التفقه فى الدين و الصبر على النائية و تقدير المعيشة . (13)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #26
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    سه مزيت گرانقدر
    امام باقر (ع ) فرمود: مسلمانى كه از سه مزيت برخوردار است ، واجد كمال تمام و كامل است : اول دين شناسى ، دوم صبر و خويشتندارى در مصيبت ، و سوم اندازه گيرى و اعتدال در امر معاش .
    آن كس كه زندگى محدود خود را بر اساس اعتدال و ميانه روى پايه گذارى نموده است ، با وضع موجود خويش مى سازد و اظهار تنگدستى نمى كند.
    عن على عليه السلام قال : ما عال من اقتصد . (14)
    على (ع ) فرمود: كسى كه با ميانه روى و اعتدال زندگى مى كند، گرفتار فقر نمى شود.
    از آنچه مذكور افتاد، روشن شد كه اقتصاد از ماده (قصد) است و در لغت عرب به معناى اعتدال و ميانه روى و اجتناب از افراط و تفريط است . در قرآن شريف و روايات اسلامى از اين كلمه در زمينه هاى گوناگون از اعمال و اخلاق استفاده شده است . از جمله مواردى كه كلمه اقتصاد به كار رفته ، ميانه روى و اعتدال در امور مالى و اندازه گيرى در معيشت است و بعضى از روايات آن ، در خلال سخن تقديم شنوندگان محترم گرديد. امام سجاد (ع ) در جمله اول اين قطعه دعاى شريف مكارم الاخلاق كه موضوعى سخنرانى امروز است ، كلمه اقتصاد را آورده و به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و متعنى بالاقتصاد.
    بارالها! با ميانه روى و اعتدال در جميع شئون زندگى ، مرا از مزاياى اقتصاد و ميانه روى بهره مند فرما.
    در جمله دوم دعا كه موضوع نيمه آخر سخنرانى امروز است ، حضرت على بن الحسين عليهما السلام به پيشگاه بارى تعالى عرض مى كند:
    واجعلنى من اهل السداد.
    بارالها! مرا از اهل سداد قرار ده .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #27
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    معنى سداد
    براى آنكه معناى كلام امام روشن شود، بايد بدانيم سداد چيست و انسانى كه از پيشگاه الهى درخواست اهليت و شايستگى آن را مى نمايد، بايد واجد چه صفات و مزايايى باشد تا خداوند دعايش را مستجاب كند و از اين عطيه بزرگ و گرانقدر برخوردارش سازد. سداد در لغت به معناى صواب و استقامت است . اگر كسى در تمام رفتار و گرفتار خود بر وفق حق و صواب قدم بر دارد و مراقب باشد كه به راه خطا نگرايد و قدمى در مسير ناصواب و خلاف حق بر ندارد و همچنين كوشش كند كه در سخن و عمل صواب خود، همواره پايدار و با استقامت باشد و دچار تزلزل و دو دلى نگردد، او اهل سداد است . قرآن شريف درباره بزرگترين قول حق كه اقرار به وحدانيت ذات اقدس الهى است ، و همچنين درباره استقامت و پايدارى در امر توحيد فرموده است :
    ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكة الا تخافوا و لاتحزنوا .
    (15)
    كسانى كه گفتند: مالك واقعى و پروردگار ما خداوند است و روى گفته ايمانى خود استقامت و پايدارى نمودند، فرشتگان رحمت بر آنها نازل مى شوند و مژده مى دهند كه در آينده ، خوف و هراسى ندارند و براى گذشته نيز حزن و اندوهى نخواهند داشت .



    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #28
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    شناخت صواب از خطا
    شناخت حق و باطل و تميز صواب از خطا كه معيار سداد است ، راجع به مسائل اعتقادى و اخلاقى و تشخيص خوب و بد در امور مربوط به سعادت انسانهاست . هدايت تشريعى بارى تعالى كه توسط حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله به مردم ابلاغ گرديده راهنماى تمام ابعاد حق و مميز همه صوابها از خطاها است . خداوند در قرآن شريف هدف ماءموريت رسول اكرم (ص ) را در جمله كوتاهى ذكر نموده و فرموده است :
    هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق . (16)
    اوست خداوندى كه رسول خود را به هدايت و دين حق ، بين مردم فرستاده است .
    به كار بستن اوامر الهى
    كسى كه مى خواهد اهل سداد باشد و راه حق و صواب را بپيمايد، بايد بى قيد و شرط از اوامر الهى اطاعت نمايد و دستورهاى سعادت بخش او را عملا به كار بندد، چه اوست كه به تمام حقايق واقف است و راه صواب را كه مايه تعالى و تكامل انسانهاست ، مى داند. مردم در عصر رسول اكرم (ص )، دعوت آن حضرت را به گونه هاى مختلف تلقى مى نمودند و از خود واكنشهاى متفاوتى نشان مى دادند. بعضى آنقدر در امور دنيوى و جلب منافع مادى غرق بودند كه تمام همشان براى گردآورى مال و ازدياد ثروت مبذول مى گرديد و براى توجه به تعاليم الهى كه راه نيل به كمال معنوى و احياى انسانيت است ، وقتى باقى نمى گذاردند، فقط از مال خود سخن مى گفتند و به آن افتخار مى نمودند. قرآن شريف درباره اين گروه فرموده است :
    الهيكم التكاثر. حتى زرتم المقابر . (17)
    ازدياد ثروت و تكاثر در اموال آنقدر شما را از ياد خداوند غافل نگاه داشته تا عمرتان به سر آيد، بميريد و در قبرستانها مسكن گزينيد.
    عن عبدالله بن الشخير عن ابيه قال : انتهيت الى رسول الله صلى الله عليه و آله و هو يقول : الهيكم التكاثر، السوره . قال يقول ابن آدم : مالى و مالى و مالك من مالك الا ما اكلت فافنيت اولبست فابليت او تصدقت فامضيت . (18)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #29
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    پيامبر (ص ) و معرفى مال
    عبدالله شخير از پدرش نقل كرده كه مى گويد: به رسول اكرم (ص ) رسيدم ، در حالى كه سوره تكاثر را مى خواند: فرمود: فرزند آدم مى گويد: مال من ، مال من و از مالت براى تو چيزى نيست ، مگر آن را كه خوردى و فانى نمودى يا آن را كه در بر كردى و پوشاندى ، يا آن را كه با امضاى خود به دگرى اعطا نمودى .
    مال داشتن در نظر بعضى از آنان آنقدر مهم و معيار بزرگى بود كه تصور مى كردند ملاك شايستگى براى امر نبوت و احراز مقام رسالت ، داشتن ثروت بسيار است . از اين رو، نبوت رسول گرامى (ص ) را براى نداشتن ثروت نفى نمودند:
    و قالوا لو لا نزل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم . (19)
    گفتند: چرا اين قرآن بر آن دو نفر بزرگ ثروتمند و سرمايه دار مكه و طائف ، يعنى وليد و حبيب نازل نشده است .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #30
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    اسيران مال و بت
    خلاصه ، غاصبان ثروت در عصر پيامبر (ص )، راه صواب و سعادت خويش ‍ را گردآورى مال مى دانستند. از اين رو، به تعاليم بارى تعالى و دعوت فرستاده خداوند اعتنا نمى نمودند. بعضى در عصر رسول اكرم (ص ) اسير بت پرستى و گرفتار عقايد موهوم پدران و اجداد خويش بودند و مى دانستند كه با اجابت دعوت پيشواى اسلام (ص ) و قبول يكتا پرستى بايد از معتقدات پيشينيان خود دست بردارند و اين كار با تعصب خانوادگى آنان سازگار نبود. از اين رو، نه تنها دعوت پيشواى اسلام (ص ) را اجابت ننمودند، بلكه در مقابل آن حضرت به مخالفت برخاستند و تا قدرت داشتند، براى حفظ بتها و خاموش كردن صداى اسلام كوشش نمودند. نا گفته نماند كه اين گرفتارى به رسول بزرگوار اسلام (ص ) اختصاص نداشت ، بلكه انبياء گذشته نيز بيش و كم با مشكل بت پرستى مواجه بودند و خداوند در قرآن شريف پاره اى از آنها را ذكر فرموده است .
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 3 از 32 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •