^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 30 از 32 نخستنخست ... 2026272829303132 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 291 تا 300 , از مجموع 311
  1. #291
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    رسول اكرم (ص )ومعرفى خير دنيا وآخرت
    عن النبى صلى الله عليه وآله قال :اربع من اعطيهن فقد اعطى خير الدنيا والآخره : بدنا صابرا ولساناذاكراوقلباشاكرا وزوجة وصالحة . (558)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: چهار چيز است كه به هر كس عطا شود به وى خير دنيا وآخرت عطا شده است : بدنى كه در حوادث متحمل وصابر است ، وزبانى كهذكر خدا گويد ، قلبى كه نعمت خداوند را شكر نمايد، وزنى كه از هر جهت شايسته و واجد صفات خوب باشد .
    عن على (ع ) قال : ما اعطى الله سبحانه العبد شيئامن خير الدنياوالآخرة بحسن خلق وحسن نيّته . (559)
    على (ع ) فرمود: خداوند چيزى از خير دنيا و آخرت را به كسى اعطا نمى فرمايد ،مگر بر اثر اخلاق خوب و حسن نيّتش .
    چهار صفت از عطاياى الهى
    عن النبى (ص ) قال : من اعطى اربع خصال فى الدنيا فقد اعطى خير الدنيا والآخره فاز بحدّ منهما :ورع يعصمه عن محارم الله وحسن خلق يعيش به فى الناس وحلم يدفع به جهل الجاهل وزوجة صالحة تعينه على امر الدنيا والآخرة . (560)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: كسى كه چهار خصلت در دنيا به او اعطا شود، خير دنيا وآخرت به وى اعطا گرديده وبه حظّ وبهره هر دو عالم دست يافته است : اوّل كفّ نفسى كه او را از گناهان الهى باز دارد ،دوّم حسن خلقى كه بتواند در جامعه زندگى كند ،سوم حلمى كه به وسيله آن ، نادانى جهّال را از خود بگرداند، چهارم همسر صالحى كه او را در امر دنيا وآخرت يارى دهد .
    عن على (ع ) قال : اربع من اعطيهن فقد اعطى خيرالدنيا والآخرة : صدق حديث واداء امانه وعفه بطن وحسن خلق . (561)
    على (ع )فرمود:چهارصفت است كه به هركس عطا شود ،خير دنياوآخرت به وى عطاشده است :راستگويى ،اداى امانت ،عفّت شكم ،وحسن خلق .
    بعضى ازمسلمانان درگذشته وحال به يكى ازگناهان بزرگ مبتلا بوده وهمان گناه درجميع شئون زندگى آنان اثربدگذارده ومطرود شده اند.اينان اگر مى خواستندوضع خودراتغييردهندوموردقبول جامعه قرارگيرند،بايدحتماآن گناه راترك گويند.بعضى ازائمه معصومين عليهم السلام درعصرخودباكسانى ازاين قبيل مواجه مى شدندكه ازامام (ع ) درخواست راهنمايى براى دست يافتن به خير دنياوآخرت مى نمودند.امام (ع )باآنكه مراجعه كننده رامى شناخت وازآلودگى وگناهانش ‍ باخبربودند،بدون اينكه روش ناپسندى راكه داردبه رخش ‍ بكشدوخودراآگاه نشان دهد ،درمانش مى گفت وراه خيروسعاتش رابه وى ارائه مى نمودودراينجابه طور نمونه دوروايت كه ممكن استن ازاين قبيل باشد،تقديم شنوندگان محترم مى شود :

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #292
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اثر طلب رضاى خالق به سخطمخلوق وعكس آن
    عن ابيعدالله (ع ) قال : حدّثنى ابى من ابيه عليهماالسلام انّ رجلامن اهل الكوفه الا ابى الحسين بن على (ع ) يا سيّدى !اخبرنى به خير الدنيا والآخرة فكتب صلوات الله عليه بسم الله الرحمن الرحيم .اما بعد، فانّ من طلب رضا الله بسخط الناس كفاه الله امور الناس ومن طلب رضا الناس ‍ بسخط الله وكله الله الى الناس والسلام (562).
    امام صادق (ع ) فرمود:پدرم از پدرش حديث نمودكه مردى از اهل كوفه به حسين (ع ) نامه نوشت ودر خواسصت نمود كه خير دنيا وآخرت را به من اخبار فرما. امام (ع ) در پاسخ ، پس از ذكر نام خداوند، نوشت : هر كس ‍ رضاى بارى تعالى را به خشم مردم طلب كند خداوند او را به مردم وامى گذارد وحمايتش نمى نمايد .
    ساءله رجل ان يعلمه ما ينال به خير الدنيا والآخرة ولايطول عليه . فقال (ع ): لاتكذب . (563)
    مردى از امام صادق (ع ) درخواست نمودچيزى را كه مايه خير دنيا وآخرت است به وى بياموزد وكلام را طولانى نكند.حضرت به او فرمود: دروغ مگو .
    تفاوت مال از نظر خير وشر
    كلمه خير در قرآن شريف براى مال به كار برده شده است :
    ان ترك خيرا الوصيّة ... (564)
    كسى كه مرگش نزديك شده ، اگر مالى دارد وصيّت كند ولى مال ، خير مطلق نيست بلكه خيرنسبى است .اگر شخص مسلمان مال رااز مجارى مشروع به دست آورد ودر رفاه خود وخانواده خويش با اندازه گيرى صرف كند، حقوق واجب الهى را بپردازد وبا مواسات وايثارو همچنين ارفاق به ارحام وهمسايگان و مستمندان وديگر امور خير وظايف اخلاقى وانسانى خويش ‍ را انجام دهد، آن مال خير است .اما اگر اسير حرص باشد و هميشه در جمع آورى مال باشد، آن مال براى وى وبال وبدبختى است .
    سئل امير الموءمنين (ع ) عن الخير ماهو .فقال : ليس الخيران يكثر مالك و ولدك ولكنّ الخير ان يكثر علمك وعملك ويعظم حلمك . (565)
    از على (ع ) سئوال شد: خير چيست ؟ فرمود: خير آن نيست كه مال واولادت زياد شود، بلكه خير آن است كه علم وعملت افزايش يابد و حلمت فزونتر گردد .
    حضرت زين العابدين (ع ) در جمله دوّم دعاى مورد بحث امروز، به پيشگاه خداوند عرض مى كند :
    اكمل لى بها خير الدنيا والآخرة .
    بار الها! با سرمايه گرانقدر محبتت خير دنيا وآخرت را براى من تكميل وتتميم فرما .
    به طورى كه قبلا اشاره شد، قرآن شريف فرموده :
    قل ان كنتم تحبّون الله فا تبعونى يحببكم الله . (566)
    اى رسول معظم ! به مردم بگو: اگر خداوند را دوست داريد ،از من پيروى كنيد تا خداوند نيز شمارا دوست بدارد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #293
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نشانه حبّ الهى
    پس بارزترين اثرى كه برحبّ الهى مترتّب است ،تبعيّت ازرسول گرامى (ص ‍ )وپيروى ازشرع مقدّس است .اسلام ،دين جامع وكاملى است كه تمام خيرهاى دنياوآخرت رادربردارد.اگركسى به انگيزه حبّ بارى تعالى ازرسول اكرم (ص )تبعيّت كندوتعاليم قرآن شريف راكه حاوى احكام اسلام است به كاربندد،به قدرارزش علمى وعقلى خودبه خيردنياوآخرت نايل مى گردد.امام سجاد(ع )كه واجدكمال عقل وعلم است وازمعرفت ومحبّت كامل الهى برخورداروبه همه تعاليم بارى تعالى عمل مى كند ،سزاواراست ازپيشگاه خداوندبخواهد كه درپرتومحبّتش خيردنياوآخرت رابروى تكميل وتتميم نمايد.
    88: اللهم صلّ على محمدوآله كافضل ماصليّت على احدمن خلقك قبله ،وانت مصلّ علىاحدبعده .
    حضرت على بنالحسين (ع )دراين قطعه ازدعاى شريف مكارم الاخلاق به پيشگاه خداوندعرض مى كند:بارالها!درودفرست برمحمدوآلش ‍ همانندبهترين وبرترين درودى كه فرستاده اى به يكى ازبندگانت قبل ازآن حضرت ودرودخواهى فرستادبركسى بعدازآن حضرت .
    به خواست خداوندتوانا،اين قسمت ازدعاموضوع بحث وسخنرانى امروزاست .
    معنى صلوة
    درآغازلازم است معناى صلوة ازنظرلغت روشن گرددتامعناى كلام امام (ع )براى شنوندگان محترم تبيين شود.ابن اثيرمى گويد:
    قدتكرّرفيه ذكرالصلوة والصلوات وهى العبادة المخصوصة واصلهافى اللغة الدعاء فسميت اجزائهاوقيل انّ اصلها فى اللغة التعظيم و سميّت العبادة المخصوصة صلوة لما فيها من تغظيم الرب تعالى . (567)
    مكرر كلمه صلوة وصلوات در قرآن كريم آمده و آن در شرع مقدس ‍ نام عبادتى است مخصوص .اصل صلوة در لغت به معناى دعاست وچون نماز، حاوى دعاست ،مجموع اين عبادت به نام جزئى از آن خوانده شده است .بعضى گفته اند اصل صلوة در لغت بهمعناى تعظيم است واين عبادت ازآن جهت صلوة ناميده شد كه تعظيم حضر ت بارى تعالى را در بر دارد.
    در بعضى از آيات وروايات ، كلمه صلوة به كار رفته و دعاءكه معناى لغوى آن است ،اراده شده :
    صلوة پيامبر (ص ) وآرامش زكوة دهنده
    خذ من اموالهم صدقه تطهرهم وتزكّيهم بهاو صلّ عليهم انّ صلوتك سكن لهم والله سميع عليم . (568)
    اى رسول معظم !ازمال مسلمانان زكوة دريافت كن تا بدينوسيله نفوسشان را از دلبستگى واسارت مال پاك وپاكيزه نمايى و در باره آنان به خير و بركت دعا كن كه دعاى تو موجب آرامش ضمير وتسكين خاطر آنان است وخداوند شنوا وداناست .
    عن النبى (ص ) قال : اذا دعى احدكم الى طعام فليجب و ان كان صائما فليصل . (569)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: وقتى يكى از شما دعوت شد به طعامى ،اجابت نمايدواگر روزه دار بود براى اهل منزل دعا كند .
    قرآن شريف راجع به رسول اكرم (ص )در يك آيه از صلوة خداوند و صلوة ملائكه وصلود مومنين در كنار هم نام برده وفرموده است :
    ان الله وملائكته يصلّون على النبى ،يا ايهاالذين آمنوا صلّوا عليه وسلّموا تسليما. (570)
    خداوند وفرشتگان او بر نبى اكرم (ص ) درود مى فرستند ،اى كسانى كه ايمان آورده ايد!شماها نيز بر آن حضرت درود بفرستيد و سلام نماييد.
    در بعضى از روايات ، معناى صلوة خداوند ،صلوة ملائكه صلوة مومنين توضيح داده شده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #294
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى صلوة خداوند،وملائكه ومومنين برپيامبر(ص )
    عن ابن ابيحمزة عن ابيه قال : سالت اباعبدالله عليه السلام عن قل الله عزّوجلّ:ان الله وملائكته يصلون على النبى ، يا ايها الذين آمنوا صلوّا عليه و سلّمواتسليما.فقال :الصلوة من الله عزّوجلّ رحمة ومن الملائكة تزكيّه ومن الناس دعاء.و امّا قوله عزّ و جلّ: وسلّموا تسليمافانه يعنى التسليم له فيما ورد عنه . (571)
    ابن ابى حمزه از پدرش نقل نموده كه از امام صادق (ع ) معناى آيه مذكور را پرسيدم . فرمود: صلوة خداوند بر پيامبر رحمت است وصلود فرشتگان تزكيّه نبى اكرم است و صلوة مومنين دعا بر آن حضرت است ، واما جمله وسلّموا تسليما به معناى تسليم بودن در مقابل پيشواى اسلام نسبت به آنچه از آن حضرت رسيده ،است .
    عن ابى المغيره قال : قلت لا بى الحسن (ع ) مامعنى صلوة الله وصلوة ملائكته وصلوة المومنين ؟قال : صلوة الله رحمت من الله ،و صلوة الملائكته تزكيّه منهم له و صلوة مومنين دعاء منهم له . (572)
    ابن مغيره مى گويد: به حضرت موسى الكاظم (ع ) عرض كردم : معناى صلوة خداوند وصلوة مومنين چيست ؟ فرمود: صلوة خداوند رحمت است ،وصلوة فرشتگان تنزيهى است از آنان نسبت به آن حضرت ،و صلوة مومنين دعاى آنها ست درباره پيامبر گرامى (ص ).
    بيان حضرت رضا(ع ) در مجلس ماءمون
    حضرت على بن موسى الرضا(ع ) در مجلس ماءمون حاضر بود وجماعتى از علماى عراق وخراسان نيز حضور داشتند .
    ماءمون متوجه علماى مجلس شد واز آنان سوال كرد درباره اين آيه :
    ثمّ اورتنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا . (573)
    مراد خدامند از گزيدگانى كه در اين آيه فرموده ،كيان اند؟علماى محضر گفتند: مراد بارى تعالى تمام امت اسلام است . ماءمون از امام رضا (ع ) سوال كرد. حضرت فرمود:من گفته اينان را نمى گويم ، اراده خداوند در اين آيه عترت طاهره است ،وسپستضح داد. آنگاه در مجلس ،بحث عترت وآل طرح شد وامام (ع )با ذكر آياتى متعدد، مبسوطا در اين باره توضيح داد كه بيانات امام (ع ) در صفحات متعدد كتاب ذكر شده است .حضرت در خلال بيانات خود آيه :
    ان الله وملائكته يصلّون على النبى
    را قرائت نمود واز پى آن ، حديثى را نقل فرمود :
    قالوا يارسول الله ! قد عرفنا التسليم عليك ،فكيف الصلوة عليك ؟ فقال تقولون :اللهم صلّى على محمد وآله كما صلّيت على ابراهيم وعلى آل ابراهيم ،انّك حميد مجيد ،فهل بينكم ،معاشرالناس !،فى هذا خلاف ؟فقالوا :لا.فقال الماءمون :هذا مما لاخلاف فيه اصلا و عليه اجماع الامّة .
    جمعى شرفياب محضر حضرت شده عرض كردند:سلام بر شما را دانستيم ،صلوات بر شما چگونه است ؟ فرمود: مى گوئيد :بارالها! درود فرست بر محمد وآل محمد همانطور كه درود فرستادى بر ابراهيم وبر آل ابراهيم ،چه تو ستايش شده با عظمتى .
    پاسخ حضرت رضا(ع )درباره آل
    آنگاه حضرت فرمود: آيا بين شما ومردم در چگونگى اين صلوات اختلافى وجود دارد؟ عرض كردند :نه .سپس ماءمون گفت :اين صلوات از جمله امورى است كه اصلا در آن اختلافى نيست .ومجمع عليه امّت .
    قال الماءؤ مون : فهل عندك فى الآل شى ء اوضح من هذا فى القرآن ؟ فقال ابوالحسن (ع ):نعم .اخبرونى عن قول الله عزّوجلّ:يس ،والقرآن الحكيم ،انّك لمن المرسلين ،على صراط مستقيم .فما عنى بقوله يس ؟قالت العلما: يس ،محمد (ص ).لم يشك فيه احد. قال ابوالحسن (ع ) :فانّ الله عزّوجلّ اعطى محمداوآل محمدمن ذلك فضلا لايبلغ احد كنه و صفه الّامن عقله وذلك انّالله عزّو جلّ لم يسلم على احد الّا على الانبيا صلوات الله عليم .فقال تبارك وتعالى :سلام على نوح فى العالمين ،وقال :سلام على ابراهيم ،وقال : سلام على موسى وهارون ،ولم يقل : سلام على آل نوح ،ولم يقل :سلام على آل ابراهيم ،ولاقال :سلام على آل موسى وهارون ،وقال عزّ و جلّ :سلام على آل يس ،يعنى : آل محمد صلوات الله عليهم .فقال الماءمون :لقد علمت انّ فى معدن النبوة شرح هذا وبيانو. (574)
    ماءمون به امام (ع )عرض كرد :آيا نزد شما در قرآن راجع به آل چيزى واضحتر ازآنچه فرموديد وجود دارد؟حضرت فرمود: بلى .به من بگوييد خداوند از كلمه يس كه در قرآن شريف آورده ، چه شخصى را قصد نموده است ؟علما گفتند: حضرت محمد (ص ) مقصود است واحدى در آن شريك ندارد.
    امام على (ع ) فرمود: خداوند ازاين كلمه به محمد وآلش فضلى را اعطا فرموده كه احدى به عمق آن اعطا واقف نمى شود، مگر كسى كه تعقل نمايد. سپس توضيح داد كه حضرت بارى تعالى بركسى سلام نموده ، مگر برپيمبران ، فرموده : سلام برنوح ، سلام آل ابراهيم ، سلام برآل موسى وهارون ، ولى فرموده است سلام على آل يس يعنى آل محمد صلوات اللّه عليهم . ماءمون گفت : دانستم كه شرح اين نكته وبيان آن در معدن نبوت است .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #295
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    سلام الهى برآل محمد(ص )
    آن عده از علماى عراق وخراسان كه درمجلس ماءمون بودند، به اتفاق گفتند: مقصود خداوند از يس حضرت محمد(ص ) است وآل يس راكه حضرت رضا به آل محمد (ص ) تفسير نمود، مورد قبولشان واقع شد، واين شهر در نظر ماءمون كه خود مرد تحصيل كرده وعالمى بود، بسى مهم تلقى گرديد و آن را بيانى از معدن نبوت خواند. اما پيش از حضرت على بن موسى الرضا(ع ) حضرت اميرالمومنين عليهما السلام اين مطلب رادرباره يس و آل يس فرموده بود:
    عن على عليه السلام قال : سمى اللّه تعالى النبى عليه السلام فى القرآن سبعة اسماء محمد واحمد وطه ويس والمزمّل والمدّثر عبداللّه ! (575)
    على (ع ) فرمود: خداوند، نبى اكرم را در قرآن شريف به هفت اسم ناميده وآن اسماء رادر متن حديث بيان نمود:
    عن على عليه السلام فى قوله : عزّ وجلّ سلام على آل يس محمد صلّى اللّه عليه وآله و نحن آل يس . (576)
    على (ع ) در بيان كلام الهى سلام على آل يس فرمود: حضرت محمد (ص )، يس است وما آل يس .
    عن ابن عباس فى قوله عزّ وجلّ: سلام على آل يس قال : على آل محمد عليهم السلام .
    ابن عباس در تفسير آيه سلام على آل يس گفته است :مراد آل محمد عليهم السلام اند. (577)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #296
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى يس دركتب تفاسير
    در تفاسير خاصه وعامه راجع به معناى يس علاوه بر نام حضرت محمد صلّى اللّه عليه وآله كلمات ديگرى ذكرشده :
    يا انسان ، يا رجل ، ودر تفسير تبيان ومجمع البيان آمده :
    وقيل معناه : يا سيدالاولين والآخرين .
    به هر صورت ، مقصود از يس نبى اكرم (ص ) است باهر لغتى كه بگوييم وشاهد روشن آن ، كلمات بعداز يس است . خداوند مى فرمايد:
    يس . والقرآن الحكيم . انّك لمن المرسلين . على صراط مستقيم . (578)
    قسم به قرآن كريم كه تو از رسولان الهى هستى . بر صراط مستقيم .
    مخاطب درآيه ، پيمبر گرامى اسلام (ص ) است ودعوتش بر راه حق وصواب .
    عن ابيعبداللّه عليه السلام قال : يس اسم رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله والدليل على ذلك قوله : انّك لمن المرسلين . على صراط مستقيم . (579)
    امام صادق (ع ) فرمود: يس اسم پيغمبر اكرم (ص ) است ودليل اين سخن دربعد خداوند آمده كه :تواز جمله پيمبران هستى وبه مردم راه واضح ومستقيم راارائه مى نمائى .
    پاره اى ازسخنان براثر بغض
    ماءمون وعده اى از علما ورجال دولت عباسى در باطن مخالف على بن موسى الرضا(ع ) بودند وكوشش داشتند تاازسخنان آن حضرت خرده اى بگيرند و آن رابر ملا كنند. اما امام (ع ) درمجلس ماءمون باحضور علماءآيه راآل يس قرائت نمود وفرمود: مقصود، آل رسول اكرم (ص ) است نه تنها كسى در مجلس اعتراض ننمود، بلكه مامون آن بيان را از معدن نبوت خواند. ولى بعدا زآنكه بغض ها نسبت به اهل بيت افزايش يافت ، قرائت ال ياسين (580) شايع شد وقرآن هارا ال ياسين نوشتند وقرائت آل ياسين به معنى واقعى اش را ناديده گرفتن وحتى درباره آن سخنانى ساختند، از آن جمله زمخشرى گفت :
    ومن قراء على آل ياسين فعلى انّ ياسين اسم ابى الياس ‍ اضيف اليه الآل . (581)
    كسى كه آل ياسين قرائت نموده ، براين اساس است كه ياسين نام پدر الياس است كه برآن كلمه آل افزودذه شده است .
    به آقاى زمخشرى بايد گفت كه ابن عباس خود ازمفسرين قرآن وازكسانى است كه بعضى از قرّاء، قرائت خود رابر وى عرضه نموده وازاو روايت كرده اندآل ياسين خوانده وگفته : مقصود، آل محمد (ص ) است .
    قال ابن عباس : آل ياسين آل محمد صلّى اللّه عليه وآله و ياسين اسم من اسمائه . (582)
    ابن عباس گفت گفته : آل ياسين آل محمد (ص ) است و ياسين يكى از اسماء رسول اكرم (ص ) مى باشد.
    اينك به اصل بحث كه صلوة حضرت بار تعالى وملائكه است ، برمى گرديم . قرآن شريف درباره رسول اكرم (ص ) فرمود:
    انّ اللّه وملائكته يصلّون على النبى . (583)
    خداوند به پيمبرش رحمت مى فرستد وفرشتگان او راتنزيه مى كنند.
    ودرباره مومنين فرموده است :
    هوالّذى يصلّى عليكم وملائكته ليخرجكم من الظلمات الى النّور وكان بالمومنين رحيما. (584)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #297
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    صلوات الهى وملائكه بر اهل ايمان
    خداوند، اهل ايمان را مخاطب ساخته وفرموده اوست كه برشما رحمت مى فرستد وفرشتگانش درباره شما دعا مى كنند تا ازتيرگى ها وظلمات جهلتان بيرونتان برند وبه محيط نورانى علم وآگاهى منتقلتان نمايند كه خداوند نسبت به اهل ايمان مهربان است .
    از اين آيه استفاده مى شود: كسانى كه از ايمان واقعى برخوردارند، همواره مشمول رحمت بارى تعالى ودعاى فرشتگان هستند وبراثر اين فيض دائم پيوسته بر نورانيتشان افزوده مى شود. درباره معرفى صلوة ورحمت پروردگار درموردآنان فرموده است :
    وبشّرالصابرين الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انّا للّه وانّا اليه راجعون . اولئك عليهم الصلوات من ربهم ورحمة واولئك هم المهتدون . (585)
    صابرين كسانى هستند كه وقتى مصيبتى دامن گيرشان شود، مى گويند: همه ما مملوك خداونديم وبازگشت همه ما به سوى اوست . صلوات ورحمت بارى تعالى شامل حال آنهاست واينان گروه هدايت يافتگان اند.
    به طورى كه ضمن بحث مذكور افتاد، دربعضى روايات ، صلوات خداوند بررسول اكرم (ص ) وبرمومنين به رحمت تفسير شده است . اما درآيه مربوط به صابرين ، صلوات ورحمت باهم آمده ودر كنار يكديگر ذكر شده اند.
    صابرين مشمول صلوات ورحمت الهى
    اولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة .
    آيا صلوات ورحمت دو چيزند ومغايرباهم ، يا آنكه هردو يك حقيقت اند باتفاوت در مراتب ودرجات ، مانند تفاوت نور آفتاب با نور يك لامپ قوى است درنور افكن ؟ صلوات رسول اكرم (ص ) دريك آيه آمده وآن صلواتى است متناسب با مقام رفيع آن حضرت ، وصلوات مومنين درآيه ديگر آمده وآن نيز متناسب با درجات ومراتب ايمان آنان است . ازاين رو، امام سجاد(ع ) دردعاى خود براى حضرت محمد وآلش ، افضل صلوات رااز پيشگاه الهى درخواست نموده است .
    اللّهم صلّ على محمد وآله كافضل ما صليت على احد من خلقك قبله .
    بار الها! رحمت فرست بر محمد وآلش ، همانند برتين ويالاترين رحمتى كه پيش ازآن حضرت به يكى ازبندگانت فرستاده اى .
    درباره مومنين خداوند فرموده :
    هوالّذى يصلّى عليكم وملائكته . (586)
    خداوند است كه برشما رحمت مى فرستد وهمچنين فرشتگانش .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #298
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    صلوات الهى به تناسب درجات صبر صابرين
    رحمت به مومنين به اعتبار تفاوت درجات ايمانشان متفاوت است ، ولى سخنى از صلوات افضل وبرتر نيست .همچنين صلوات فرشتگان درباره رسول اكرم (ص ) به معناى تزكيه وتنزيه است ، ولى درباره مومنين به معناى دعا درپيشگاه الهى است . اما آيه مربوط به صبر وصابرين از طرفى شامل صبرهاى جانكاه وطاقت فرساى رسول اكرم (ص )، على (ع )، وصديقه اطهر(س ) وسايرائمه معصومين مى شود واز طرف ديگر، صبر افراد بايمان راكه به مبداء ومعاد معتقدند وبراى خدا صبر مى كنند، دربر مى گيرد. ولى مى دانيم صلوات خداوند برصبر رسول معظم (ص ) وعترت طاهرينش ‍ صلوات افضل وبرتر است ولى صلوات الهى درباره مومنين صابر به اعتبار تفاوت درجات ايمان وصبرشان متفاوت است ، اما درصلوات آنان سخن از افضل وبرتر نيست . شايد بتوان گفت اين كه درآيه صبر صلوات ورحمت باهم ذكر شده صلوات ناظر برصبر بينظير پيمبر(ص ) وعترتش باشد كه افضل وبرتراست ورحمت ناظر به اجر مومنين صابر باشد.
    حضرت على بن الحسين (ع ) در قطعه دعاى مورد بحث امروز به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    اللّهم صلّ على محمد وآله كافضل ما صلّيت على احد من خلقك قبله وانت مصلى على احد بعده .
    بار الها! رحمت فرست بر محمد وآلش همانند برترين وبالاترين رحمت وصلواتى كه پيش ازآن حضرت بريكى ازبندگانت فرستاده اى وبعداز آن حضرت نيز صلوات افضل رابر يكى از بندگانت خواهى فرستاد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #299
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    حضرت ابراهيم (ع ) مشمول صلوات برتر
    اين عبارت حاوى سه مطلب است : اول آنكه حضرت زين العابدين (ع 9 صلوات افضل وبرتر را براى محمد وآلش ازخداوند درخواست مى نمايد ودرباره آن توضيح مختصرى داده شد. دوم عرض مى كند: بارالها! صلواتت بر رسول اكرم (ص ) وآل طاهرينش همانند برترين صلواتى باشد كه پيش از پيمبر اسلام (ص ) بريكى ازبندگانت فرستاده اى . ما نمى دانيم كه بارى تعالى قبل از پيشواى اسلام (ص ) بركدامين بنده صالحش افضل صلوات رافرستاده است ، ولى ازرواياتى كه ذيل آيه :
    انّ اللّه وملائكته يصلّون على النبى .
    دركتب تفاسير وهمچنين ديگر كتب حديث آمده ، مى توان گفت : بنده مشمول صلوات افضل وبرتر، حضرت ابراهيم (ع ) است .
    عن كعب بن عجزه قال : لما نزلت هذه الآية قلنا يا رسول اللّه ! هذا السلام عليك قد عرفناه ، فكيف الصلوة عليك ؟ قال قولوا: اللّهم صلّ على محمد وآل محمد كما صلّيت على ابراهيم وآل ابراهيم انّك حميد مجيد وبارك على محمد وآل محمد كما باركت على ابراهيم وآل ابراهيم انّك حميد مجيد. (587)
    كعب بن عجره مى گويد: وقتى آيه مذكور بر رسول اكرم (ص ) نازل شد به حضرت عرض كرديم : ما سلام گفتن بر شما رادانستيم چگونه برشما صلوات بفرستيم ؟ فرمود: بگوئيد بارالها! درود فرست بر محمدو آلش ‍ همچنان كه درود فرستاده اى كه برابراهيم وآل ابراهيم كه توستايش شده با مجد وعظمتى ، بار الها! كرامت خود راادامه بده برمحمد وآلش ، همانطور كه ادامه دادى برابراهيم خليل وآلش كه تو حميد ومجيدى .
    صلوات برتر برآل محمد(ص ) وآل ابراهيم (ع )
    عن النبى صلّى اللّه عليه وآله قال قولوا:صلّى اللّه محمد وعلى آل محمد كما صلّيت على ابراهيم وعلى آل ابراهيم فى العالمين انّك حميد مجيد. (588)
    رسول اكرم (ص ) به درخواست كنندگان تعليم صوات فرمود: بگوئيد: بار الها! درود فرست بر محمد وبرآلش همانطور كه درودفرستادى بر ابراهيم وبرآل ابراهيم درعالم كه تو حميد ومجيدى .
    ابراهيم (ع 9، آن موحد عالى قدر وثابت قدمى بود كه در راه اطاعت اوامر الهى به تمامى مصائب ومشكلات تن داد، آماده شد فرزند خود اسمعيل رابه امر او قربانى كند، براى مبارزه با بت پرستى وبت پرستان در فرصت مناسب به بتخانه رفت وبتها راشكست وبراثر اين كار مشركين آنچنان خشمگين شدند كه تصميم گرفتند كه ابراهيم رادر آتش بسوزانند وآن حضرت براى خداآماده آن خطر عظيم گرديد، حتى براى نجات خويش از يارى جبرئيل امين چشم پوشيد، فقط به فيض بارى تعالى متوجه بود وسرانجام قادر متعال نجاتش داد. اين انسان الهى وعالى قدر با خدمات بزرگ وپرارزشى كه در راه اعلاى حق انجام داده بود شايسته آن شد كه مشمول افضل صلوات الهى گردد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #300
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    صلوات مومنين بر پيامبر (ص ) به معنى دعاست
    حضرت زين العابدين (ع ) ازخداوند چنين صلواتى راكه پيش از نبى اكرم (ص ) نصيب ابراهيم (ع ) گرديده ، براى حضرت محمد وآلش درخواست نمود. صلواتى اينچنين بعداز نبى اكرم (ص ) شايسته على (ع ) وصديقه اطهر(س ) وسايرائمه معصومين (ع )است . نمى دانيم در طول قرون واعصار آيا كسى بعد ازپيمبر ( ص ) ومعصومين (ع ) آمده يا خواهدآمد كه شايسته افضل صلوات الهى باشد يانه ؟
    از مجموع آنچه به عرض رسيد، معناى صلوات خداوند وفرشتگان وچگونگى صلوات مومنين بر حضرت محمد وآلش روشن شد. اما ضمن سخنرانى دو روايات از امام صادق وامام كاظم (ع ) مذكور افتاد كه صلوات مومنين به دعا تفسير شده است .
    البته مردم با ايمان به نسبت درجات فهم ودركشان درباره آن حضرت دعا مى كنند، ولى ابن اثير در نهايه مضمونى را ذكر نموده كه بالنسبه جالب توجه است ودر اينجا تقديم شنوندگان مى گردد.
    فامّا قولنا اللّهم صلّ على محمد وآل محمد فمعناه . عظمه فى الدينا باعلاء ذكره واظهار دعوته وابقاء شريعته ، وفى الآخرة بتشفيعه فى امّته وتضعيف اجره ومثوبته . (589)
    معنى صلوة ما درباره حضرت محمد (ص ) اين است كه دعا مى كنيم : پروردگارا! با رفعت نام ونشر دعوت وپايدارى شريعت پيمبر اسلام در دنيا وبا قبول شفاعت او درامت ومضاعف ساختن اجر وثوابش در آخرت او را بزرگ وبا عظمت فرما.
    در جمله آخر آيه صلوة برنبى اكرم (ص )امر به تسليم شده است .
    عن ابيعبداللّه (ع ): واما قوله عزّ وجلّ وسلموا تسليما فانه يعنى التسليم له فيما ورد عنه . (590)
    تسليم شدن ومنشاء متفاوت آن
    امام صادق (ع ) فرموده : ام قول حضرت بار يتعالى كه فرموده است : وسلّموا تسليما، دراين جمله خداوند اراده فرموده تلسيم نبى معظم باشيد در تمام آنچه از حضرتش به شما رسيده است .
    تسليم شدن وسر طاعت فرو آوردن به صور مختلف قابل تصور است ، از آن جمله گاهى لشكر شكست خورده ومغلوبى در مقابل لشكر نيرومند كه ظالم ومتجاوز است سر تسليم فرود مى آورد وناچار زور گويى هاى لشكر غالب راتحمل مى نمايد. اين تسليم مصداق شعر شاعر است :
    در كف شير نر خونخواره اى
    غير تسليم رضا كو چاره اى
    گاهى تسليم براساس عقل وعلم وبر وفق حق ومصلحت است ، مانندتسليم شدن مرض درمقابل طبيب عالم ومورد اعتمادكه رشته تخصصش بيمارى همان مريض است واز نظر علمى وتجربى به تمام نكات ودقايق بيمارى وى وقوف وآگاهى دارد. آن مريض بى قيد وشرط وبا اراده خود، تسليم طبيب مى شود تا درپرتو دستورهاى صحيح وبه موقع او، صحت وسلامت خود رااعاده دهد. بعضى روايان تسليم مردم رادر مقابل تعاليم دينى وسعادت آفرين حضرت بارى تعالى ،همانند تسليم مريض در مقابل طبيب خوانده اند:
    عن النبى صلّى اللّه عليه وآله قال : يا عباداللّه انتم كالمرضى و ربه العالمين كالطبيب فصلاح المرضى فى ما يعلمه الطبيب وتدبيره به لا فيما يشتهيه المريض ويقتره . الى فسلّموا للّه امره تكون من الفائزين . (591)
    تسليم مرض درمقابل طبيب بر اساس مصلحت است
    رسول اكرم (ص ) فرمود: اى بندگان خدا! شما همانند مرضى هستيد وپروردگار عالميان مانندطبيب ، خير وصلاح مرضى در آن چيزى است كه طبيب مى داند وتدبير خود رابراى درمان بيمار برآن استوار مى سازد نه آن چيزى كه مريض ميل دارد وآن را براى خود انتخاب مى كند، پس آگاهانه تسليم امر الهى شويد تابه پيروزى نائل گرديد.
    تسليم واقعى بيمار در مقابل پزشك متخصص ومورد اعتماد، از باور درونى وى سر چشمه مى گيرد وسپس آن باور موجب تسليم مى شود واز پى تسليم شدن ، دستورهاى طبيب را با دقت به كا رمى بندد وخود درآن دستورها اظهار عقيده نمى كند وسخنى برخلاف نمى گويد. مسلمان واقعى نيز درمقابل اوامر بارى تعالى تسليم بى قيد وشرط است ودستورهاى خداوند عالم وعادل وحكيم را بى چون وچرا اجرا مى نمايد وبر اثر آن به سعادت واقعى نائل مى گردد. على (ع 9 منازل ومراحل روحى وعملى مسلمان راستين را در شاءن دين بيان نموده است .
    قال على (ع ): لا نسبن الاسلام نسبه لاينسبها احد قبلى ولاينسبه احد بعدى الّا بمثل ذلك : انّ الاسلام هوالتسليم ، والتسليم هواليقين والقين هوالتصديق والتصديق هوالاقرار والاقرار هوالعمل والعمل هو الاداء. انّ المومن لم ياءخذ دينه عن راية ولكن اتاه من ربه فاءخذه . (592)
    على (ع ) فرمود: منسب مى كنم اسلام را به نسبتى كه احدى قبل ازمن وبعد ازمن منتسب نكرده ونمى كند آن را مگر اينچنين : اسلام عبارت ازتسليم است ، وتسليم عبارت از يقين است ويقين تصديق است ، وتصديق اقرار است واقرار عمل است ، وعمل اداى تكليف .
    شخص باايمان دين خود را از راءى خويش نمى گيرد، بلكه دينش از طرف بارى تعالى آمده واو آن را فرا گرفته است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 30 از 32 نخستنخست ... 2026272829303132 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •