^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 4 از 32 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 311
  1. #31
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    شعيب و گفتار گمراهان
    قوم شعيب دو انحراف بزرگ اساسى داشتند: يكى اعتقادى و آن ديگر مالى . از طرفى به پيروى از پدران خويش بت مى پرستيدند و از طرف ديگر در معاملات و داد و ستدها خيانت مى نمودند و كم فروشى مى كردند. حضرت شعيب (ع )، معلم بزرگ الهى ، با اين هر دو عمل به مبارزه برخاست و مردم را از بت پرستى و خيانت مالى برحذر داشت . قوم نادان به جاى اينكه عقل خود را به كار گيرند و در سخنان شعيب فكر كنند تا از انحراف اعتقادى و مالى رهايى يابند، به استهزاء گفتند:
    يا شعيب اءصلوتك تاءمرك ان نترك ما يعبد آباءنا او ان نفعل فى اموالنا ما نشاء ؟ (20)
    اى شعيب ! آيا نماز خواندنت ترا وا داشته كه ادعاى نبوت كنى تا ما پرستش ‍ معبودهاى پدران خود را ترك گوييم ، از تصرف در اموالمان به دلخواه خويش دست برداريم ؟
    آزادگان واقع بين
    غير از مال دوستى و تعصب بت پرستى ، عوامل ديگرى وجود داشت كه سد راه مردم از قبول دين مقدس اسلام بود و براى آنكه سخن به طول نينجامد، از شرح و توضيح آنها خوددارى مى شود. سرانجام ، مجاهدتهاى پيوسته رسول اكرم (ص ) در تبليغ دين اسلام به نتيجه رسيد و تدريجا عده اى كه روح داشتند و اهل منطق و استدلال بودند، به آيين الهى گرويدند و راه حق و صواب را كه اصل اول سداد است ، پذيرا شدند و طبق دستور پيشواى اسلام عمل مى نمودند. به شرحى كه توضيح داده شد، كسانى اهل سدادند كه واجد دو اصل اساسى باشند: يكى پيمودن راه صواب ، و آن ديگر پايدارى و استقامت در آن راه . اگر پيروى از راه حق مشكلاتى به بار نياورد و موجب خطر مالى و جانى نشود، ادامه آن راه چندان سخت نيست . اما اگر طى كردن آن راه مايه بلايا و خطراتى شود و شارع اسلام تحمل آن خطاها را در زمينه امر مورد نظر لازم بداند، آيا افراد تحمل مى نمايند و با استقامت به راه حق ادامه مى دهند يا از اداى وظيفه شانه خالى مى كنند و راه حق را ترك مى گويند؟

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #32
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    سخنى از حضرت حسين (ع )
    حضرت حسين بن على عليهما السلام كه اين صحنه را مشاهده فرموده و در ورطه بلايا و گرفتارى واقع شده و عمل افراد را در زمينه دين از نزديك مشاهده فرموده ، به اين پرسش پاسخ داده است :
    يحوطونه ما درت معايشهم و اذا محصوا بالبلاء قل الديانون . (21)
    مردم گرد دين هستند، مادامى كه به معاش و زندگى آنان آسيبى نرسد و چون پاى آزمايش و گرفتارى به ميان بيايد، عدد قليلى در دين پايدار و ثابت قدم مى مانند.
    استقامت بلال
    يكى از افراد ثابت قدم در راه حق ، بلال بن رباح مؤ ذن رسول اكرم (ص ) بود. او در مكه ايمان آورد و راه صواب را در پيش گرفت . مشركين براى اينكه او را از پيروى اسلام باز دارند، تصميم گرفتند آزارش دهند و با شكنجه هاى جانكاه او را از دين حق بگردانند. در يكى از سخنرانى ها اشاره شد كه امية بن خلف ، موقع ظهر، در هواى گرم او را بر زمين سوزان بطحا به پشت مى خواباند و دستور مى داد سنگ بزرگى روى سينه اش قرار مى دادند.
    ثم يقول لا و الله لا تزال هكذا حتى تموت او تكفر بمحمد و تعبد اللات و العزى . فيقول و هو فى ذلك البلاء: احد احد . (22)
    مى گفت : تو همچنان بايد در اين وضع بمانى تا بميرى يا به حضرت محمد (ص ) كافر شوى و لات و عزى را پرستش نمايى . اما او در اين وضع ساخت و طاقت فرسا همچنان در توحيد و اسلام ثابت قدم بود و از خداوند يگانه به نام احد احد ياد مى كرد. جالب آنكه بلال بعد از رحلت رسول اكرم (ص ) با اوضاع و احوالى كه پيش آمد، از صراط مستقيم منحرف نشد و همچنان در راه حق و صواب استقامت نمود.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #33
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    مكالمه بلال و عمر
    روى ان بلالا ابى ان يبايع ابابكر و ان عمر اخذ بتلابيبه و قال له يا بلال هذا جزاء ابى ابكر منك ان اعتقك فلا تجيى تبايعه ؟ فقال : ان كان ابوبكر قد اعتقنى لله فليدعنى لله و ان كان اعتقنى لغير ذلك فها انا ذا. و اما بيعته فما كنت ابايع من لم يستخلفه رسول الله و الذى استخلفه بيعته فى اعناقنا الى يوم القيامة . فقال له عمر: لا ابا لك ، لا تقم معنا. فارتحل الى الشام و توفى بدمشق بباب الصغير . (23)
    روايت شده كه بلال ابا كرد از اينكه با ابى بكر بيعت كند. عمر گردنش را گرفت ، به او گفت : اى بلال ! اين است پاداش توبه ابى بكر مرا براى خدا آزاد نموده ، براى خداوند تركم گويد، و اگر براى غير خدا آزاد نموده ، عتقى واقع نشده و من همانند سابق مملوك او هستم و خود را تسليم وى مى كنم .
    بلال و خوددارى از بيعت
    اما بيعت ؛ من بيعت نمى كنم با كسى كه رسول اكرم (ص ) او را خليفه خود قرار نداده است و كسى را كه پيمبر به خلافت خود گزيده ، بيعتش تا روز قيامت به گردن ما هست . عمر از سخنان بلال به خشم آمد و گفت : بى پدر! ديگر در محيط ما اقامت منما. بلال به شام سفر كرد و سرانجام در باب الصغير دمشق از دار دنيا رفت .
    خلاصه ، استقامت و پايدارى در راه حق و صواب ، بسيار مشكل است . و به فرموده حضرت حسين (ع ) در زمينه امتحان و ابتلاء به بلا، افراد متدين و ثابت قدم كمياب اند. خداوند در قرآن شريف به رسول اكرم (ص ) دستور داد:
    فاستقم كما امرت و من تاب معك . (24)
    پس تو، اى پيمبر معظم ، طبق ماءموريتى كه داراى استقامت كن ، و همچنين كسانى كه با هدايت تو به خداوند برگشته اند، بايد استقامت نمايند.
    عن ابن عباس : ما نزلت آية كانت اشق على رسول الله صلى الله عليه و آله من هذه الآية و لهذا قال : شيبتنى هود . (25)
    ابن عباس مى گويد: آيه اى بر رسول اكرم (ص ) نازل نشد كه مانند اين آيه مشقت بار تلقى گردد. از اين رو حضرت فرمود: سوره هود پيرم كرد.
    بعضى از آقايان گفته اند: سنگينى و مشقت اين آيه براى پيشواى اسلام ناظر به دستورى است كه خداوند در استقامت و پايدارى مردم داده است .
    از آنچه مذكور افتاد، روشن شد كه افراد با ايمان اگر در جميع امور پيرو حق و صواب باشند و در راه رسيدن به حق استقامت و پايدارى نمايند، از اهل سداد به حساب مى آيند و براى نيل به اين مقام بسيار رفيع بايد از ذات اقدس الهى استمداد كنند و در پرتو فيض و رحمت حضرت بارى تعالى به اين هدف مقدس دست يابند، و اين دستور پيشواى معظم اسلام است .
    فى الحديث انه قال لعلى عليه السلام : سل الله السداد . (26)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #34
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    توصيه پيامبر (ص ) به على (ع )
    رسول گرامى (ص ) به على (ع ) فرمود: در پيشگاه الهى دعا كند و از خداوند سداد را درخواست نمايد.
    حضرت زين العابدين (ع ) در جمله دوم دعاى شريف مكارم الاخلاق كه موضوع بحث و سخنرانى امروز است ، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    واجعلنى من اهل السداد.
    بارالها! مرا به گونه اى قرار ده كه تمام گفتار و رفتارم بر وفق صواب باشد و در راه اعلاى حق و اقامه اوامر مقدست آنطور كه بايد و شايد استقامت و پايدارى نمايم .
    ثبات قدم در شهادت و اسارت
    امام سجاد و پدر بزرگوارش حضرت حسين عليهما السلام ، دو امام معصوم و دو پيشواى گزيده حضرت بارى تعالى هستند و در مقام عمل ، پيرو بى قيد و شرط حق و صواب اند و كوچكترين قدمى فراتر نمى گذارند و اين دو حجت الهى در زمان واقع شدند و در شرايطى قرار گرفتند كه حداكثر پايدارى و استقامت را در حوادث سنگين شهادت و اسارت از خود نشان دادند و به عالى ترين درجه سداد نايل آمدند جالب آنكه اصحاب حضرت سيدالشهدا (ع ) درس استقامت و پايدارى را از مولاى خود آموخته و در راه اعلاى حق به سخت ترين ناملايمات تن داده و در كمال بصيرت و بينش ، فداكارى در راه حق را استقبال نموده و به مقام رفيع شهادت نايل آمدند. حضرت حسين (ع ) پس از ورود به كربلا، در مقابل اصحاب خود خطبه اى خواند و فرمود:
    الا ترون الى الحق لا يعمل به و الى الباطل لا يتناهى عنه ليرغب المؤ من فى لقاء ربه محقا فانى لا ارى الموت الا سعادة و الحياة مع الظالمين الا برما: فقام زهير بن قين و قال : قد سمعنا هداك الله يابن رسول الله مقالتك ولو كانت الدنيا لنا باقية و كنا فيها مخلدين لآثرنا النهوض معك على الاقامة فيها . (27)
    آيا نمى بينيد كه به حق و صواب عمل نمى شود و باطل مورد نهى قرار نمى گيرد؛ با وجود وضعى اين چنين ، فرد با ايمان حق دارد راغب مرگ و لقاى خداوند باشد. من مرگ را جز سعادت نمى بينم و زندگى با اين ستمگران در نظرم چيزى جز ملامت و آزردگى نيست .
    آنگاه زهير بن قين برخاست و گفت : يابن رسول الله مقاله ات را شنيديم . اگر دنيا براى ما پايدار مى بود و در آن زندگى جاودان مى داشتيم ، قيام با تو را بر حيات ابدى دنيا مقدم مى نموديم .
    پس از زهير بعضى ديگر از اصحاب با ايمان آن حضرت به پا خاستند، سخنانى همانند زهير گفتند و مراتب استقامت خويش در راه حق را ابراز نمودند.
    62 : و من ادله الرشاد، و من صالحى العباد.
    به خواست خداوند توانا، اين دو جمله از دعاى شريف مكارم الاخلاق موضوع بحث و سخنرانى امروز است . امام سجاد عليه السلام در جمله اول دعا عرض مى كند: بارالها! مرا از دلايل رشاد و هدايت قرار ده . در جمله دوم درخواست مى كند: بارالها! مرا از بندگان صالح و شايسته قرار ده .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #35
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    يكى از اسماء الهى
    رشيد يكى از اسماء حضرت بارى تعالى است ؛ آن اسم در بعضى دعاها، از آن جمله دعاى جوشن كبير، در رديف ساير اسماء الهى ذكر شده است .
    اللهم انى اساءلك باسمك يا معين يا آمين يا مبين يا متين يا مكين يا رشيد يا حميد يا مجيد يا شديد يا شهيد. (28)
    فى اسماء الله تعالى الرشيد. هو الذى ارشد الخلق الى مصالحهم اى هداهم و دلهم عليها
    . (29)
    الرشيد در اسماء حضرت بارى تعالى است . او خداوند است كه ارشاد مى كند مردم را به آنچه مصلحت آنهاست ، يعنى هدايت كننده و دلالت كننده آنان است به خير و صلاحشان .
    دعوت مردم به خداوند و ارشاد و هدايت آنان به صراط مستقيم ، امرى است بس گرانقدر و مهم . قرآن شريف در اين باره فرموده :
    و من احسن قولا ممن دعا الى الله . (30)
    بهترين سخن
    سخن كدام انسان بهتر و نيكوتر از كلام كسى است كه خلق را به خالق دعوت مى كند و با گفته هاى خود، بذر ايمان در قلوبشان مى افشاند.
    اين وظيفه مقدس در درجه اول به عهده رسول اكرم (ص ) و جانشينان بر حق او محول است . كسى كه در اين راه قدم بر مى دارد، در واقع ، خط مشى رسول اكرم (ص ) و ائمه معصومين عليهم السلام را مى پيمايد و اين كار بزرگ ، هدايت نامه را از گمراهى و ضلالت مى رهاند، مايه نجات و سعادتش مى گردد، و هدايت كننده را نيز در پيشگاه الهى سربلند مى كند و از پاداش او برخورداريش مى سازد، به شرط آنكه هدايت و ارشاد واجد تمام شرايط لازم باشد، و براى روشن شدن مطلب ، قسمتى از آن شرايط در اينجا با استفاده از آيات و روايات ، به عرض شنوندگان محترم مى رسد:

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #36
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    شرايط هدايت و ارشاد
    اولين شرط راهنمايى و هدايت مردم اين است كه ارشاد كننده بايد به موضوع دعوت خود عالم و آگاه باشد و از روى بينش سخن بگويد. خداوند در قرآن شريف اين مطلب را درباره پيشواى بزرگ اسلام و پيروان شايسته آن حضرت خاطرنشان ساخته و فرموده است :
    قل هذه سبيلى ادعوا الى الله على بصيرة انا و من اتبعنى . (31)
    پيامبر (ص ) و دعوت آگاهانه
    پيمبر گرامى ! بگو اين است راه من : مردم را به سوى خدا مى خوانم ، با بينش ‍ و بصيرت ، و پيروان من نيز دعوتشان به سوى خداوند، آگاهانه و بصيرت است .
    از جمله حقوقى كه خداوند بر مردم دارد، اين است كه از روى علم و آگاهى سخن بگويند و آنجا كه علم ندارند، لب فرو بندند و از سخن گفتن باز ايستند.
    عن زرارة بن اعين قال : ساءلت ابا جعفر عليه السلام ما حق الله على العباد: قال ان يقولوا ما يعلمون و يقفوا عند ما لا يعلمون . (32)
    زراره مى گويد: از امام باقر (ع ) پرسيدم ، حق خداوند بر بندگان چيست ؟ در جواب فرمود: آن را كه مى دانند بگويند و در چيزى كه اطلاع ندارند و نمى دانند، توقف نمايند.
    اين وظيفه مهم و حق بزرگ الهى ضمن يكى از آيات قرآن شريف با تعبير خاصى بيان شده است :
    و لا تقف ما ليس لك به علم ، ان السمع و البصر و الفؤ اد كل اولئك كان عنه مسؤ ولا . (33)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #37
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    مسئوليت چشم و گوش
    هرگز از پى آنچه علم و اطمينان ندارى مرو و نا آگاه قدم بر ندار كه گوش و چشم و دل آدمى در پيشگاه الهى مؤ اخذ و مسئول اند.
    فى العلل عن السجاد عليه السلام قال : ليس لك ان تتكلم بما شئت لان رسول الله صلى الله عليه و آله قال : رحم الله عبدا قال خيرا فغنم او صمت فسلم . (34)
    امام سجاد (ع ) فرموده است : مجاز نيستى هر چه را كه بخواهى بگويى ، چه رسول گرامى اسلام فرموده است : مشمول رحمت الهى باد آن كس كه سخن خوب بگويد و سود برد يا سكوت كند و سالم بماند.
    توجه به ابعاد ارشاد
    بجاست اين نكته تذكر داده شود كه موضوع ارشاد مى تواند از نظر علمى داراى ابعاد متعدد باشد. علم و آگاهى ارشاد كننده در بعدى لازم است كه مى خواهد درباره آن سخن بگويد و طالب هدايت را ارشاد نمايد؛ مثلا در موردى كه شنونده فرد با ايمانى است و مى خواهد دعا را از نظر كتاب و سنت بفهمد و به مشروعيت آن مطمئن گردد و بداند كه اگر در موردى براى قضاى حوايج مشروع خود به دعا متوسل شود و استجابت آن را از خداوند بخواهد، مرتكب بدعتى نشده و عمل خلافى انجام نداده است ؟ كسى كه مى خواهد او را در اين باره ارشاد كند كافى است تا حدودى از آيات و اخبار مربوط به دعا و شرايط آن آگاه باشد و با بصيرت به سؤ الات وى پاسخ گويد: اما اگر سؤ ال كننده از مشروعيت دعا آگاه است ولى مى خواهد بداند با آنكه جهان ما به قضاى الهى ، عالم علل و اسباب است و در حديث امام صادق (ع ) آمده :
    ابى الله ان يجرى الاشياء الا باسباب . (35)
    خداوند ابا دارد از اينكه اشياء را در اين عالم به جريان اندازد، مگر از راه وسايل و اسباب .



    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #38
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    توضيحى درباره دعا
    براى طالب ارشاد اين سؤ ال پيش آمده كه در نظام اسباب و علل ، دعا چه نقشى دارد و جمع بين ادله دعا و اين قبيل روايات كه سخن از اسباب و علل مى گويد، چگونه است ؟ البته اهل تحقيق بدين پرسش پاسخ داده و گفته اند: دعا خود از قدر الهى است و استجابت دعا گاهى به نحو سبب سازى و تسبيب اسباب است و گاهى بر سبيل سبب سوزى و فوق مجارى عادى است . خداوند حكيم جهان را بر اساس علل و اسباب نيان نهاده ، نه آنكه خود را در اسباب و وسايل آفريده خودش زندانى نموده باشد. از اين رو، در روايت امام صادق (ع ) آمده است كه خداوند ابا دارد و نگفته است خداوند قدرت ندارد و ناتوان است ، و كلمه ابا در موردى به كار برده مى شود كه ابا كننده به انجام آن عمل قادر باشد؛ مثلا اگر گفته شود: فلان تاجر از خريد اين كالا ابا دارد، معناى اين كلام ، عجز و ناتوانى تاجر نيست ، بلكه حاكى از بى ميلى تاجر است ؛ يعنى اگر بخواهد مى تواند اين معامله را انجام دهد، اما ميل و رغبت به انجام آن ندارد. خلاصه ، كسى كه بصيرت و آگاهيش در حدود پاسخ گفتن به سؤ ال اول است ، نبايد به سؤ ال دوم پاسخ دهد، چه آنكه در آن پاسخ بصير نيست و ممكن است با جواب نارساى خود، سائل را دچار تزلزل و ترديد كند و به جاى ارشاد، مايه گمراهى او شود.
    ايمان داشتن به گفته خود
    يكى ديگر از شرايط ارشاد كننده اين است كه خود به گفته هاى هدايت بخش و سعادت آفرين خويش مؤ من و معتقد باشد و از عمق دل سخن بگويد. در قرآن شريف ، اين مهم در مورد رسول اكرم صلى الله عليه و آله خاطرنشان گرديده است :
    آمن الرسول بما انزل اليه من ربه . (36)
    پيمبر گرامى ايمان دارد به تمام آنچه از طرف خداوند بر وى نازل شده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #39
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    ريا كارى در اظهار علم
    از اين رو براى ايمان آوردن مردم ، علاقه بسيار شديد داشت و تمام همتش ‍ در اين راه مصروف مى گرديد و مى خواست جامعه را به خداوند، مؤ من و متوجه نمايد. بعضى افراد از نظر علمى و استعداد فطرى لايق و قوى هستند. مسائل مشكل دينى را با منطقى مستدل حل مى كنند و طالبان ارشاد را آنطور كه بايد قانع مى نمايند، ولى انگيزه آنان در اين بحثها اعلاى حق و دعوت به خداى يگانه نيست ، بلكه مى خواهد خود را بنمايانند، ريا كارى كنند، معلومات خويش را به رخ اين و آن بكشند، به هوى و تمنيات نفسانى جامه تحقق بپوشانند و غريزه تفوق طلبى و برترى جويى خويش را اقناع نمايند. اينان مصداق حديثى هستند كه از حضرت مسيح (ع ) نقل شده است :
    بحق اقول لكم ، لا تكونوا كالمنخل يخرج الدقيق الطيب و يمسك النخالة . كذلك انتم ، تخرجون الحكمة من افواهكم و يبقى الغل فى صدوركم . (37)
    از روى حق به شما مى گويم ، همانند آلك آردبيز نباشد كه آرد خوب و خالص را از خود بيرون مى دهد و سبوس را نگاه مى دارد. شما نيز مطالب حكيمانه را از دهان بيرون مى دهيد و در دلتان انديشه هاى مضر باقى مى ماند.
    خطر اين قبيل افراد موقعى آشكار مى گردد كه ناباورى درونشان به طور ناآگاه و به صورت سخن بيخودى ، همانند جرقه اى از زير خاكستر بيرون جهد و ارشاد شدگان به ناباورى و بى ايمانى آنان واقف گردند.
    يكى ديگر از شرايط ارشاد كننده اين است كه خود عمل كند آنچه را كه به طالبان هدايت و ارشاد دستور عمل مى دهد. زيرا عمل كردن ارشاد كننده مايه اطمينان درونى كسانى است كه مى خواهند راه هدايت و سعادت را بيابند و ارشاد شوند.
    عن على عليه السلام قال : علموا الناس الخير بغير السنتكم و كونوا دعاة القوم بفعلكم و الزموا الصدق و الورع . (38)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #40
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    هدايت مردم از راه عمل
    على (ع ) فرموده : خير و خوبى را به مردم بياموزيد با غير زبان ، و دعوتتان به وسيله عمل باشد و هرگز از راستى و تقوى جدا نشويد.
    كبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون . (39)
    كسى كه چيزى بگويد و بر طبق آن عمل نكند با اين كار ناروا بشدت خويشتن را مورد بغض الهى قرار مى دهد.
    يكى از علل تاءثير و نفوذ عميق اولياى گرامى اسلام در قلوب مؤ منين واقعى اين بود كه خودشان در انجام وظايف دينى پيشقدم بودند و به همه دستورهايى كه به مردم مى دادند، عمل مى نمودند.
    عن على عليه السلام قال : ايها الناس ! و الله ما احثكم على طاعة الا و اسبقكم اليها و لا انهاكم عن معصية الا و اتناهى قلبكم عنها . (40)
    على (ع ) فرمود: قسم به خدا كه هيچ وقت شما را به طاعتى ترغيب ننمودم ، مگر آنكه پيش از شما به آن سبقت جستم ، و از هيچ گناهى نهيتان ننمودم ، جز آنكه خود قبل از شما، از آن اجتناب داشتم .
    ارشاد و هدايت چنين انسانى بزرگ كه مجرى اوامر و نواهى بارى تعالى است ، در قلوب شنوندگان جاى مى گيرد، در ضميرشان اثر مى گذارد و آنان را به راه سعادت سوق مى دهد. اما اگر عالم دينى به وظايف خويش عمل نكند و دانسته هاى خود را به كار نبندد، سخن او در ضمير مردم نفوذ نمى كند و اثر ارشادى به جاى نمى گذارد.
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال : ان العالم اذا لم يعمل بعلمه زلت موعظته عن القلوب كما يزل المطرعن الصفاة . (41)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 4 از 32 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •