^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 5 از 32 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 311
  1. #41
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    ارزش عالم عامل
    امام صادق (ع ) فرمود: وقتى عالم به علم خود عمل نكند، موعظه او از دلها مى لغزد و نفوذ نمى نمايد، همانطور كه باران از روى سنگهاى سخت نمى لغزد و فرو نمى رود.
    عن المسيح عليه السلام قال : بحق اقول لكم ان الناس فى الحكمة رجلان : فرجل اتقنها بقوله وضيعها بسوء فعله ، و رجل اتقنها بقوله و صدقها بفعله و شتان بينهما. فطوبى للعلماء بالفعل و ويل للعلماء بالقول . (42)
    حضرت مسيح (ع ) فرمود: از روى حق به شما مى گويم ، مردم در امر حكمت و علم دو گروه اند، يك گروه حكمت را با زبان تحكيم مى كنند و با عمل بد خويش تضييع مى نمايند، و گروه دگر حكمت را با زبان تحكيم مى كنند و با عمل آن را تصديق مى نمايند، و بين اين دو گروه فاصله بسيار است . خوشا به حال علماى با عمل ، واى بر علماى با زبان .
    عالمى كه حكمت را به زبان مى گويد ولى عملش بر خلاف گفته اوست ، در صورتى كه رفتارش در دنيا آشكار گردد و مردم به كارهاى غير مشروعى كه مرتكب مى شود واقف گردند، اگر تمام ارزش اجتماعى خود را از دست ندهد، لااقل به نسبت آشكار شدن رفتار گناه آلودى كه دارد، قدر و منزلتش ‍ كاهش مى يابد، و اگر در دنيا گناهانش آنقدر پنهانى انجام شود كه دگران آگاه نگردند، در روز حساب كه روز آشكار شدن پنهانهاست ، رسوا مى شود و گرفتار عذاب روحى و جسمى خواهد شد.
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ان اشد الناس ندامة و حسرة رجل دعا عبدا الى الله تبارك و تعالى فاستجاب له و اطاع الله فادخله الله الجنة و ادخل الداعى النار بترك عمله و اتباعه هواه . (43)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #42
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    شديدترين افسوس در قيامت
    حضرت صادق (ع ) از رسول اكرم (ص ) حديث نموده كه فرموده است : شديدترين پشيمانى و افسوس براى كسى است كه بنده اى را به خداوند دعوت نموده و او دعوت را پذيرا شده و اوامر الهى را به كار بسته و خداوند او را در بهشت جاى داده و دعوت كننده را جهنمى نموده ، براى آنكه اوامر خداوند را در مقام عمل ترك گفته و از هواى نفس خويش پيروى نموده است .
    از آنچه مذكور افتاد، اين نتيجه به دست آمد كه ارشاد و هدايت مردم به خداوند عبادتى است بسيار بزرگ و پر ارج ؛ كسى كه به اين عمل گرانقدر مبادرت مى نمايد، قدم به جاى قدم انبيا مى گذارد و از رفتار آنان تبعيت مى نمايد. با اين عمل ، مشمول رحمت الهى مى شود و از پاداش او برخوردار مى گردد. ارشاد كنندگان به طور عادى با زبان و عمل و گاه با قلم ، افراد را هدايت و ارشاد مى نمايند و حضرت على بن الحسين عليهما السلام نيز مانند آباء گراميش ، همواره اين وظيفه مقدس را انجام داده است . اما امام سجاد (ع ) در جمله اين قطعه از دعا كه موضوع سخنرانى امروز است ، توفيق ارشاد را به وسيعترين معنى از پيشگاه خداوند خواسته ، عرض ‍ مى كند:
    و من ادلة الرشاد.
    بارالها! مرا از دلايل رشاد قرار ده .
    هدايت مردم در جميع ابعاد
    گويى مى خواهد بگويد: نه فقط زبانم در گفتار و اعمالم در رفتار و قلمم در كتابت از ادله رشاد باشد، بلكه با لطف و رحمت خويش مرا به گونه اى قرار ده كه تمام وجودم در همه احوال ، راهنماى حق و فضيلت و از دلايل رشاد باشد. اين توفيق از طرف حضرت بارى تعالى نصيب امام سجاد (ع ) گرديد و آنچنان شد كه تمام حركات على بن الحسين عليهما السلام در ساكت ماندن و سخن گفتن ، توجه نمودن و بى اعتنايى كردن ، شناخته شدن يا ناشناخته ماندن ، و ديگر احوالى از اين قبيل ، وسيله راهنمايى و هدايت طالبان ارشاد بود و در اينجا به طور نمونه دو مورد ذكر مى شود:
    كان بالمدينة رجل بطال يضحك الناس منه . فقال قد اعيانى هذا الرجل ان اضحكه ، يعنى على بن الحسين عليهما السلام . قال فمر على و خلفه موليان له . قال : فجاء الرجل حتى انتزع رداءه من رقبته صلوات الله و سلامه عليه ، ثم مضى . فلم يلتقت اليه على عليه السلام ، فاتبعوه و اخذوا الرداء منه فجاءوا به فطر حوه عليه . فقال لهم : من هذا؟ قالوا: هذا رجل بطال يضحك اهل المدينة . قال قولوا له : ان الله يوما يخسر فيه المبطلون . (44)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #43
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^





    زيانكارى اهل بطالت
    در مدينه مردى بود كه بطالش مى خواندند و مردم از حركات وى مى خنديدند. موقعى گفت : اين مرد يعنى امام سجاد (ع )، از اينكه او را بخندانم ، عاجزم نموده است . روزى امام در رهگذر عبور مى نمود و دو نفر از مواليش همراه حضرت بودند. مرد بطال رسيد عبا را از دوش حضرت برداشت و برد. امام عليه السلام كمترين اعتنايى نفرمود و همچنان به راه رفتن ادامه داد. آن دو نفر كه با حضرت بودند رفتند و عبا را گرفتند، برگشتند و به دوش حضرت افكندند. در اين موقع امام (ع ) پرسيد: اين كه بود؟ گفتند مردى است بطال كه مردم از حركاتش مى خندند. فرمود به او بگوييد: براى خداوند روزى است كه اهل باطل در آن روز زيانكار خواهند بود.
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال : كان على بن الحسين عليهما السلام لا يسافر الا مع رفقة لا يعرفونه و يشترط عليهم ان يكون من خدم الرفقة فيما يحتاجون اليه . فسافر مرة مع قوم فرآه رجل فعرفه . فقال لهم : اتدرون من هذا؟ قالوا لا. قال هذا على بن الحسين عليهما السلام . فوثبوا فقبلوا يده و رجله و قالوا يابن رسول الله ! اردت ان تصلينا نار جهنم ، لو بدرت منا اليك يد او لسان اما كنا قد هلكنا آخر الدهر، فما الذى يحملك على هذا. فقال : انى كنت قد سافرت مرة مع قوم يعرفوننى فاعطونى برسول الله صلى الله عليه و آله ما لا استحق به ، فانى اخاف ان تعطونى مثل ذلك فصار كتمان امرى احب الى . (45)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #44
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تواضع امام سجاد (ع )
    امام صادق (ع ) فرمود: روش حضرت زين العابدين (ع ) اين بود كه مسافرت نمى نمود، مگر با همسفرهايى كه او را نشناسند و شرط مى نمود كه در احتياجاتشان خدمتگزار آنان باشد. در يكى از مواقع ، با جمعى سفر نمود. مردى حضرت را ديد و شناخت . به همسفرهاى امام (ع ) گفت : آيا اين آقا را مى شناسيد؟ گفتند: نه . گفت : اين على بن الحسين (ع ) است . به پا خاستند و دست و زانوى آن حضرت را بوسيدند. عرض كردند: يابن رسول الله ! آيا مى خواستى ما جهنمى شويم ؟ اگر از ناحيه ما با دست و زبان اساعه ادبى به شما مى شد، مگر نه اين بود كه تا آخر عمر هلاك بوديم . در اين كار چه انگيزه اى داشتيد. حضرت فرمود: يك بار مسافرت نمودم با كسانى كه مرا مى شناختند، به احترام رسول اكرم (ص ) بيش از استحقاقم مورد عنايت قرارم دادند. خائف بودم شما و هم آنچنان عمل كنيد.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم اين قطعه از دعاى مكارم الاخلاق كه موضوع نيمه آخر سخنرانى امروز است ، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و من صالحى العباد: بارالها! مرا از بندگان صالح قرار ده .
    معنى صالح
    صالح در لغت به معناى شايسته در زبان فارسى است .
    هو صالح لكذا، اى فيه اهلية للقيام به . (46)
    او براى انجام فلان كار صالح است ، يعنى در وى اهليت قيام به آن عمل وجود دارد. مثلا براى تهيه يك ساختمان مهم ، گفته مى شود: فلان مهندس ‍ براى اين كار صالح و شايسته است ، يا براى انجام يك عمل جراحى دقيق مى گويند: فلان دكتر جراح براى انجام اين عمل صلاحيت و شايستگى دارد. كسى كه از مهندس ساختمان يا دكتر جراح نام مى برد، آن دو فقط از بعد معلومات و اطلاعاتى كه دارند مى نگرد و صلاحيتشان را از جهت تحصيلات علمى و تخصصى اعلام مى نمايد. اما حضرت سجاد (ع ) در اين جمله دعا و همچنين ديگر اولياى گرامى اسلام در ساير ادعيه و روايات كه از عباد صالح نام مى برند، صلاحيت آنان را از بعد عبوديت و بندگى خداوند، يعنى از جنبه انسانى آنها مى نگرند.
    الصالح القائم بما عليه من حقوق الله و حقوق العباد و الكمال فى الصلاح منتهى درجات المؤ منين و متمنى الانبياء و المرسلين . (47)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #45
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اداى حق خالق و خلق
    صالح كسى است كه با اراده جدى قيام نمايد تا حقوق خداوند و حقوق بندگان خدا را ادا كند و صلاح كامل ، درجه نهايى اهل ايمان و خواسته انسان سازى هاى اليه ، يعنى انبياء و مرسلين ، است .
    قرآن شريف در موارد متعدد، بعد از ذكر ايمان ، از اعمال صالحه نام برده است .
    ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات ، (48)
    و بشر الذين آمنوا و عملوا الصالحات ، (49)
    و العصر ان الانسان لفى خسر. الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات
    . (50)
    ارزش ايمان و عمل صالح
    ذكر اين دو از پى هم ، روشنگر اين حقيقت است كه سعادت انسانها وابسته به داشتن ايمان و عمل صالح است . اگر كسى واجد اين دو سرمايه گرانقدر باشد، به كمال واقعى و حسن ختام دست مى يابد، و اگر فاقد اين دو يا فاقد يكى از اين دو بود، به سعادت شايسته مقام انسان نايل نمى گردد. مقام بندگان صالح در پيشگاه خداوند آنقدر رفيع است كه در قرآن شريف نام آنان در كنار نام انبيا و صديقين و شهدا آمده است :
    و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا . (51)
    مقام رفيع صالحين
    آنان كه خداوند و رسول خدا را اطاعت مى نمايند، با كسانى هستند كه خداوند آنان را به نعمتهاى خود متنعمشان ساخته ، از پيمبران و صديقين و شهدا و صالحين و اينان چه رفقاى نيكو و دلپذيرى هستند.
    در اين آيه تصريح شده است كه خداوند، نعمت خود را به اين چهار گروه اعطا نموده است ، و در سوره حمد، نمازگزاران سراسر جهان روزى چند بار مى گويند:
    اهدنا الصراط المستقيم . صراط الذين انعمت عليهم . (52)
    بارالها! ما را به راه راست هدايت كن . راه كسانى كه تو به آنان نعمت داده اى .
    دنيايى كه در آن زندگى مى كنيم ، از نظر معنوى بازارى است كه پيوسته معاملاتى در آن انجام مى شود، بعضى از آن معاملات سودآور است و برخى زيان بخش . سرمايه نقدى كه تمام مردم دنيا براى معامله عرضه مى شود، توحيد و شرك ، كفر و ايمان ، فضيلت و رذيلت ، پاكى و ناپاكى ، و از اين قبيل . هر كسى از پى كالايى مى رود كه طالب آن است .
    متاع كفر و دين بى مشترى نيست
    گروهى اين ، گروهى آن پسندند .
    سود و زيانى كه در اين بازار عايد مردم مى گردد، تابع معاملات خوب و بدى است كه انجام مى دهند.
    عن ابى الحسن الثالث عليه السلام قال : الدنيا سوق ، ربح فيها قوم و خسر آخرون . (53)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #46
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بازار دنيا و نقد عمر
    امام هادى (ع ) فرموده : دنيا بازارى است كه بعضى در آن سود مى برند و بعضى زيان مى بينند.
    پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شده اند كه در اين بازار آشفته ، مردم را از ضلالت برهانند، كالاهاى سالم و سودبخش را معرفى كنند و آنان را از معاملات زيانبار مصون دارند.
    يا ايها الذين آمنوا هل ادلكم على تجارة تنجيكم من عذاب اليم . تؤ منون بالله و رسوله و تجاهدون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون . (54)
    تجارت نجات بخش
    اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را دلالت نمايم به تجارتى كه از عذاب دردناك نجاتتان مى بخشد؟ آن تجارت اين است كه ايمان مى آوريد به خدا و رسولش و با مال و جانتان در راه او جهاد مى نماييد و اگر بدانيد انجام اين وظايف براى شما از هر تجارتى سودبخش تر است .
    على (ع )، جانشين بر حق رسول اكرم (ص )، نيز در مقام راهنمايى مردم به تجارت نافع ، فرموده است :
    لاتجارة كالعمل الصالح و لا ربح كالثواب . (55)
    نه هيچ تجارتى مثل عمل صالح است و نه هيچ سودى همانند اجر الهى است .
    خلاصه اگر كسى بتواند سرمايه گرانبهاى عمر را در بازار دنيا صرف معاملات سودبخش ، يعنى اعمال صالحه ، نمايد و بدين وسيله خويشتن را در صف عباد صالح قرار دهد، به مقام شامخ انسانيت نايل گرديده و روز جزا از اجر نامحدود حضرت بارى تعالى برخوردار مى گردد. قدر و منزلت عباد صالح نزد خداوند آنقدر بلند پايه و رفيع است كه امام معصوم ، حضرت زين العابدين (ع )، در جمله دوم دعاى خود، از پيشگاه او در خواست مى نمايد:
    و من صالحى العباد.
    بارالها! مرا از عباد صالح قرار ده .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #47
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    پيوستن به صالحين
    بموقع است در پايان بحث تذكر داده شود كه خويشتن را عبد صالح خواستن و به گروه عباد صالح پيوستن ، از نظر علمى و عمل كارى است بس ‍ مشكل و دشوار؛ مثلا امر به معروف و نهى از منكر يكى از فرايض مهم اسلامى و از جمله اعمال صالحه است . مشكل اول اين دستور دينى ، وقوف علمى به ابعاد مختلف عمل و شناخت معروف و منكر است ، و مشكل دوم ، عوارض ناشى از امر و نهى و تشخيص موارد روا از ناروا است . گاهى اين فرد مسلمان عملى را منكر تصور مى كند و مى خواهد عاملش را نهى نمايد، با اينكه آن عمل گناه نيست و نهى از آن اگر موجب شرمندگى و ايذاء عامل عمل شود، نهى كننده نه تنها عمل صالحى انجام نداده ، بلكه با ايذاء يك مسلمان مرتكب گناه شده است . در جايى كه عمل ، منكر واقعى است و نهى از آن لازم باشد، نهى كننده بايد تكاليف دينى خود را بداند و به گونه اى عمل كند كه از مرز شرع مقدس تجاوز ننمايد.
    چه بسا افرادى در گذشته و حال كارهايى را انجام داده و مى دهند به تصور عمل صالح ، در حالى كه عملشان غير صالح و نشى از جهل و بى اطلاعى از مقررات اسلام است .
    نا آگاهى يك مسلمان
    امام صادق (ع ) در روايت مفصلى كه اختلاف درجات مردم را در شناختهاى معنوى بيان نموده ، قضيه اى را شرح داده كه خلاصه اش اين است : مرد مسلمانى همسايه اى داشت نصرانى ، با او از اسلام سخن گفت و مزاياى اين دين مقدس را براى او بيان نمود.
    مرد نصرانى دعوت او را اجابت كرد و اسلام را پذيرفت . نيمه شب فرا رسيد. مرد مسلمان در خانه تازه مسلمان را كوبيد. صاحب خانه گفت : كيستى ؟ گفت : من فلانى هستم . پرسيد: كارى دارى ؟ پاسخ داد: برخيز، وضو بگير، لباس در بر كن ، و با هم براى نماز برويم . مرد تازه مسلمان وضو گرفت ، لباس پوشيد، با او به مسجد رفت . دو نفرى نماز خواندند تا سپيده صبح دميد. آنگاه نماز صبح خواندند، آنقدر ماندند تا هوا كاملا روشن شد. تازه مسلمان به پا خاست كه به منزل برود. مرد مسلمان گفت : كجا مى روى ؟ روز كوتاه است و فاصله تا ظهر كم است . او را نشاند تا نماز ظهر را خواند، باز گفت : فاصله تا نماز عصر كم است . او را نگاه داشت تا نماز عصر را هم در وقت فضيلت خواند. تازه مسلمان به پا خاست كه به منزل برود. به او گفت : الآن اواخر روز است . او را نگاه داشت تا نماز مغرب را خواند. باز تازه مسلمان برخاست به منزل برود، به وى گفت : فقط يك نماز باقى مانده و آن نماز عشاء است ، او را نگاه داشت تا وقت فضيلت عشاء رسيد، نماز عشاء را هم خواند و سپس از هم جدا شدند. نيمه شب فرا رسيد، مجددا مسلمان در خانه تازه مسلمان را كوبيد. صاحبخانه گفت : كيست ؟ جواب داد: فلانى هستم . پرسيد: چه كار دارى ؟ گفت : برخيز وضو بگير، لباس بپوش ، با من بيا براى نماز. تازه مسلمان گفت : برو براى اين دين كسى را پيدا كن كه از من فارغ البال تر باشد، من كم بضاعتم و عائله دار. امام (ع ) فرمود: ادخله فى شى ء اخرجه منه . (56)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #48
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    شناخت راه سعادت
    اين مرد مسلمان زحمت كشيد، او را از نصرانيت و ضلالت به اسلام آورد و دوباره با اعمال نادرست خود به نصرانيتش برگرداند.
    مسلمانانى ككه علاقه دارند راه عباد صالح را بپيمايند و تمام اعمالشان صحيح و طبق دستور شرع مقدس انجام شود، بايد در شناخت تعاليم الهى كوشا و جدى باشند و از راهنمايى و ارشاد دين شناسان ، آنطور كه بايد استفاده نمايند و تا در اداى فرايض و سنن ، صراط مستقيم را بپيمايند و در بيراهه هر قدر هم خفيف باشد، قدم نگذارند. اولياى گرامى اسلام ، همواره مراقب دوستان و پيروان خود بودند و به صور مختلف آنان را متوجه وظايفشان مى نمودند و اگر در موردى غفلتى را مشاهده مى كردند، همانند پدرى مهربان تذكر مى دادند و مسير صحيح را ارائه مى نمودند.
    روى ان النبى صلى الله عليه و آله دخل على مريض فقال : ما شاءنك ؟ قال صليت بنا صلاة المغرب فقراءت القارعة . فقلت : اللهم ان كان لى عندك ذنب تريد ان تعذبنى به فى الاخرة فعجل ذلك فى الدنيا، فصرت كما ترى . فقال (ص ): بئس ما قلت ، الا قلت : ربنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة و قنا عذاب النار، فدعا له حتى افاق . (57)
    درخواست نابجا
    رسول اكرم (ص ) بر مريضى وارد شد. پرسيد: شما را چه شده است ؟ عرض كرد: نماز مغرب را با به جماعت برگزار فرموديد، سوره قارعه را تلاوت نموديد. عرض كردم : بارالها! اگر از من نزد تو گناهى است كه اراده داراى مرا در قيامت به كيفر آن عذاب نمايى ، در آن عذاب تعجيل كن و در دنيا معذبم نما. بر اثر آن دعا، چنين شدم كه ملاحظه مى فرمايى .
    فرمود: بد سخنى به زبان آوردى . چرا نگفتى بارالها! در دنيا به ما حسنه اعطا كن و در آخرت حسنه اعطا فرما و ما را از عذاب آخرت مصون و محفوظ بدار. سپس رسول اكرم (ص ) درباره عارضه اش دعا نمود و بهبودى يافت .
    63 : و ارزقنى فوز المعاد و سلامة المرصاد .
    به خواست خداوند توانا، اين دو جمله از دعاى شريف مكارم الاخلاق ، موضوع بحث و سخنرانى امروز است . امام سجاد (ع ) در جمله اول دعا، به پيشگاه خداوند عرض مى كند: بارالها! پيروزى هاى روز جزا و نعمتهاى جاوادان عالم آخرت را به من روزى فرما. در جمله دوم عرض مى كند: بارالها! مرا از قنطره مراقبت روز حساب به سلامت بگذران .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #49
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    دو درخواست سعادت بخش
    اين دو خواسته حضرت على بن الحسين عليهما السلام كه در دعا ذكر شده ، با يكديگر مرتبطاند. كسى كه صراط قيامت را بخوبى طى مى كند و از قنطره مرصاد به سلامت مى گذرد، در بهشت جاودان وارد مى شود، به سعادت ابدى كه پيروزى واقعى است دست مى يابد، و از نعمتهاى جاودان عالم آخرت برخوردار مى گردد.
    براى روشن شدن جمله اول دعاى امام ، بايد ابتدا معناى كلمه فوز را بدانيم . راغب مى گويد:
    الفوز الظفر بالخير مع حصول السلامة . (58)
    فوز عبارت از پيروزى و ظفر يافتن به خير است ، در صورتى كه سلامت محفوظ بماند.
    پس اگر كسى در خلال فعاليت براى نيل به پيروزى ، سلامت خود را از دست بدهد، او پيروز نيست ، مثلا تاجرى براى معاملات مهمى به كشورى دور دست مى رود، معاملاتش را بخوبى انجام مى دهد، سود فراوان مى برد، ولى در خلال فعاليتهايى كه داشته ، روزى بر اثر يك تصادف ناگهانى ، هر دو چشم را از دست مى دهد و نابينا مى گردد.
    توضيحى درباره فوز
    اين تاجر در سفر تجارت به فوز و پيروزى نايل نيامده است ، زيرا با چشم نابينا مراجعت مى نمايد. كلمه فوز از نظر لغت شامل تمام پيروزى هاى مادى و معنوى و همچنين دنيوى و اخروى است ، پس اگر كسى به نعمتهاى جاودان آخرت دست يابد، او نيز به فيوز رسيده است . ولى فوز و پيروزى در نظر يك انسان مادى و از ديدگاه يك ملسمان واقعى تفاوتهايى دارد كه در اينجا پاره اى از آنها ذكر مى شود.
    اول : ماديگران ، هستى را مساوى با ماده مى دانند و موجود غير مادى را نفى مى كنند. به نظر اينان ، انسان همانند ساير موجودات عالم پديده اى است صد در صد مادى و مولود تصادف و اتفاق . حياتش از طبيعت است و مرگش نيز از طبيعت ، پرونده هستيش با آغاز زندگى طبيعى باز مى شود و با فرا رسيدن مرگ براى هميشه بسته خواهد شد.
    قرآن شريف نظريه اينان را در عبارتى كوتاه بيان فرموده است :
    و قالوا ما هى الا حياتنا الدنيا نموت و نحيا و ما يهلكنا الا الدهر و ما لهم بذلك من علم ان هم الا يظنون . (59)

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #50
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نظريه بى اساس
    گفتند: حيات و مرگ منحصر در زندگى دنياست و نيرويى كه ما را هلاك مى كند و به زندگى پايان مى بخشد، طبيعت است . اما گفته اينان ريشه علمى و برهانى ندارد، فقط از روى گمان سخن مى گويند.
    فوز و پيروزى در نظر اين گروه منحصر به امور مادى و شئون دنيوى است ؛ مى كوشند تا مال و مقامى به دست آورند، محبوبيت و جاهى كسب كنند، و هر چه بيشتر به لذايذ و شهوات دست يابند و از اين قبيل ، به انسانيت و سجاياى انسانى نمى انديشند و كمترين توجهى به بقاى روح و حيات بعد از مرگ ندارند. قرآن شريف در اين باره فرموده است :
    يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا و هم عن الآخرة هم غافلون . (60)
    علم و آگاهى اينان از ظواهر دنيا مادى است و از جهان معنى و عالم آخرت غافل و بى خبرند.
    پايمال شدن انسانيت
    گرايش به ماديات در جهان امروز اوج گرفته و انسانيت پايمال شده است . بسيارى از مردم حيات انسان را در دو كلمه خلاصه نموده اند: توليد و مصرف . مى گويند : انسانها بايد بكوشند تا هر قدر مى توانند بر توليد بيفزايند، از اين راه ، مال به دست آورند، و موجبات رفاه خويشتن را در بهتر خوردن و نوشيدن و بيشتر لذت بردن و كامروا شدن فراهم آورند. مسلمانان واقعى و مؤ منين به قرآن شريف به مطالعه در نظام حيرتزاى اجراى كيهانى و آفرينش موجودات زنده حيوانى و نباتى و غرايز و تمايلاتى كه براى ادامه حيات در نهادشان قرار گرفته و با سرشتشان آميخته است ، به اين نتيجه رسيده اند كه عقل سليم و فكر مستقيم ، محال مى داند كه اين همه آثار حكيمانه و علمى ، ناشى از طبيعت كور و محصول تصادف و اتفاق بى شعور باشد. از اين رو، با دليل عقلى به خداوند عالم و قادر و حكيمى ايمان آورده اند كه او خالق ماده و به وجود آورنده طبيعت است و از پى ايمان به آفريدگار، همچنان به راه خود ادامه داده و با چراغ عقل ، قدم به قدم پيشروى كردند، دعوت پيمبر الهى را با بصيرت و بينش اجابت نمودند، به موجودات غير مادى از قبيل روح و وحى معتقد شدند و عوالم بعد از مرگ و قيام قيامت را باور آوردند و به روز حساب و پاداش و كيفر بارى تعالى عقد قبلى يافتند.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 5 از 32 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •