^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 7 از 32 نخستنخست ... 3456789101117 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 311
  1. #61
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بيان رسول اكرم (ص )
    رسول اكرم (ص ) فرمود: هر گفته اى مصداقى از عمل دارد كه گفته را تصديق يا تكذيب مى نمايد؛ وقتى فرزند آدم سخنى مى گويد و عملش گفته او را تصديق مى نمايد، قولش به وسيله عمل به پيشگاه الهى بالا مى رود، و اگر سخنى بگويد و عملش با قولش مخالف باشد، سخنش بر مى گردد به عمل خبيث و آلوده اى كه مرتكب شده و در آتش دوزخ سرنگون مى گردد.
    رابطه سخن و عمل و رفعت قول منطبق با عمل ، در قرآن شريف آمده است :
    اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه . (89)
    كلام طيب به سوى خداوند صعود مى كند و به درجه رفيع مى رسد و چيزى كه آن را بالا مى برد، عمل صالح است .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #62
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    صعود عمل صالح
    عمل صالح كه به معناى اطاعت از اوامر الهى و اجتناب از محرمات اوست ، مايه خلاصى افراد از خشم و عذاب خداوند است . از آيه اى كه مذكور افتاد و همچنين از حديث رسول اكرم (ص ) اين نتيجه به دست آمد كه عمل صالح ، خود به سوى بارى تعالى صعود مى كند و سخن طيب را نيز با خود بالا مى برد. اما حضرت زين العابدين (ع ) در عبادت دعا عرض مى كند:
    اللهم خذ لنفسك من نفسى ما يخلصها .
    بارالها! نيات خوب و اعمال صالحه اى را كه نفسم را از عذاب خلاص ‍ مى كند، از من بگير و نزد خودت ببر.
    محتواى آيه قرآن و دعاى حضرت سجاد (ع )، رفعت اعمال صالحه و بالا رفتن آن به سوى خداوند است با اين تفاوت كه در آيه ، صعود به صورت فعل لازم آمده و فرموده است كه عمل صالح خود به سوى بارى تعالى صعود مى نمايد، و در عبارت دعا به صورت فعل متعدى آمده و از خداوند درخواست مى كند كه تو نيات خوب و اعمال صالحه مرا كه مايه خلاصى نفسم مى شود، از من بگير و نزد خودت ببر، و هر دو عبارت آيه و دعا به يك نتيجه مى رسد و آن : بالا رفتن عمل صالح و نيل به رفعت واقعى است .
    جمله دوم دعا
    حضرت على بن الحسين عليهما السلام در جمله دوم دعا كه موضوع بحث و سخنرانى امروز است ، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و ابق لنفسى من نفسى ما يصلحها .
    بارالها! از نفس خودم براى خودم آن را باقى بگذار كه مرا اصلاح مى نمايد. نمى دانيم امام معصوم ابقاى چه چيزهايى را براى اصلاح نفس خود از خداوند درخواست مى نمايد، اما اگر يك مرد الهى غير معصوم چنين تقاضايى را از حضرت بارى تعالى بنمايد، مى توان گفت كه امور متعددى مورد نظر اوست و از خداوند مى خواهد با لطف و رحمت خويش آن ذخاير سعادت بخش و گرانقدر را تا پايان عمر در وجودش نگاهدارى نمايد تا بتواند در پرتو آنها به اطاعت حضرت حق ادامه دهد و در راه صلاح و رستگارى خويش قدم بر دارد. در اينجا با استفاده از آيات و روايات ، پاره اى از آن عوامل به عرض شنوندگان محترم مى رسد. اولين و بزرگترين عطيه اى را كه آفريدگار حكيم در وجود بشر به وديعه گذارده و در تمام امور، انسانها را به خير و صلاح هدايت مى نمايد، عقل است . على عليه السلام درباره اين ذخيره الهى فرموده است :
    بالعقل صلاح كل امر. (90)
    با چراغ عقل ، تيرگى ها برطرف مى شود و صلاح و فساد تمام امور روشن مى گردد.
    عن موسى الكاظم عليه السلام قال : يا هشام ! من اراد الغنى بلا مال و راحة القلب من الحسد و السلامة فى الدين فليتضرع الى الله فى مساءلته بان يكمل عقله . (91)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #63
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ارزش عقل
    امام كاظم عليه السلام فرموده : اى هشام ! كسى كه خواهان غنى و بى نيازى است بدون داشتن مال ، و طالب سلامت و راحت قلب است از بيمارى حسد و مى خواهد دينش همواره سالم بماند، دست تضرع و دعا به پيشگاه خداوند بر دارد و از او بخواهد كه عقلش را كامل فرمايد.
    عن على عليه السلام قال : افضل حظ الرجل عقله ، ان ذل اعزه و ان سقط رفعه و ان ضل ارشده و ان تكلم صدقه . (92)
    على (ع ) فرموده : برترين حظ و نصيب مرد عقل اوست ، اگر ذليل شود عزيزش مى گرداند، اگر فرو افتد بلندش مى كند، اگر گمراه شود هدايتش ‍ مى نمايد، و اگر سخن بگويد كلام صواب را به زبانش جارى مى كند.
    قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ما قسم الله للعباد شيئا افضل من العقل فنوم العاقل افضل من سهر الجاهل و اقامة العاقل افضل من شخوص ‍ الجاهل و لا بعث الله نبيا و لا رسولا حتى يستكمل العقل و يكون عقله افضل من جميع عقول امته . (93)
    رسول اكرم (ص ) فرموده است : خداوند بين بندگان خود چيزى را برتر و بالاتر از عقل تقسيم نفرموده است ؛ خواب عاقل از شب بيدارى جاهل افضل است ؛ منزل نشستن عاقل از بيرون رفتن جاهل از منزل براى جهاد يا براى كار افضل است ؛ و خداوند هيچ نبى و رسولى را بين مردم مبعوث نفرمود، مگر آنكه عقلش را تكميل نمايد، به طورى كه عقل او از جميع عقلهاى امت برتر و بالاتر باشد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #64
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    اعمال قوه عقل
    عقل براى شناخت حق از باطل و تشخيص صواب از خطا همانند چشم است براى تميز راه از چاه و شناخت جاده از بيراهه ؛ كسى كه چشم سالم دارد، اگر موقع راه رفتن پلكها را روى هم بگذارد يا با پارچه آن را ببندد، با انسان فاقد چشم فرقى ندارد؛ او كه با چشم بسته راه مى رود مانند انسان نابينا هر لحظه ممكن است با ديوار يا درختى برخورد كند و زخمى شود يا در گودالى فرو افتد و استخوانش بشكند. كسى كه عقل دارد و از گرانبهاترين نعمتهاى الهى كه فصل مميز انسان و حيوان است برخوردار مى باشد، اگر آن را در راه احياى انسانيت و تعالى و تكاملى كه شايسته انسان است به كار نگيرد، به خير و شر انسانى خود نينديشد، و از چراغ عقل براى يافتن راه صلاح و رستگارى خود استفاده ننمايد. و تنها به زندگى حيوانى و منافع و لذايذ مادى قانع باشد، او بعد انسانى خود را كه معيار برترى و فضيلت اوست ، عملا پايمال نموده و مانند انسان فاقد عقل زندگى كرده است . به كار گرفتن عقل وسيله نيل به مقام رفيع انسانيت است ؛ تعقل و تفكر، راه حق را ارائه مى كند، آدمى را به پيروى از آن ترغيب مى نمايد، و موجبات تعالى و تكامل وى را فراهم مى آورد. استفاده ننمودن از عقل و بى اعتنايى به تعقل و تفكر، آدمى را در محيط تيره و تاريك جهل زندانى مى كند، از پيشرفتهاى سعادت بخش محرومش مى نمايد، و سرانجام پرونده عمرش با بدبختى و تيره روزى بسته مى شود.
    عن على عليه السلام قال : العقل يهدى و ينجى و الجهل يغوى و يردى . (94)
    على (ع ) فرموده : عقل هدايت مى كند و نجات مى بخشد. جهل گمراه مى كند و به پستى سوق مى دهد.
    عقل و اصلاح نفس
    نتيجه آنكه دارا بودن عقل يك مطلب است و به كار بستن عقل مطلب ديگر. كسى كه عقل دارد و به شايستگى تعقل مى كند و با انديشه و فكر عقايد صحيح و باطل را تميز مى دهد، اخلاق انسانى را از درنده خويى و صفات حيوانى جدا مى كند، اعمال روا و ناروا را از هم تفكيك مى نمايد، و خلاصه ، در پرتو عقل به حق و صواب گرايش مى يابد و از ناحق و خطا اجتناب مى كند، بيگمان به يكى از عوامل مهم اصلاح نفس و احياى انسانيت نايل آمده و خويشتن را به شايستگى مى سازد. اما كسى كه واجد عقل است ، ولى آن را در پرده هاى تعصب و تقليد پيچيده و اسير هواى نفس و شهواتش ساخته است ، او به نور عقل منور نمى شود و از نعمت هدايت و انسانيت برخوردار نمى گردد. چنين انسانى از مصاديق واقعى اين آيه شريفه است :
    ان الذين كفروا سواء عليهم اءاءانذرنهم ام لم تنذرهم لا يؤ منون . (95)
    آنان كه عقلهاى خود را زير پرده هاى تاريك لجاج و عناد پنهان نموده اند، هشدارشان بدهى يا ندهى ايمان نمى آورند.
    اين قبيل افراد به جرم كفران نعمت عقل ، استحقاق كيفر دارند و در دنيا و آخرت به عذاب الهى معذب خواهند شد. اولياى گرامى اسلام براى اينكه قدر و منزلت عقل را در تاءمين سعادت انسانها به مردم بفهمانند و آنان را به ارزش اين عطيه بزرگ الهى آگاه سازند، ضمن روايات متعدد با تعبيرهاى متفاوت ، اين واقعيت را بيان نموده اند، و در اينجا به ذكر دو حديث كوتاه اكتفا مى شود:
    عن على عليه السلام قال : العقل شرع من داخل و الشرع عقل من خارج . (96)
    على (ع ) فرموده : عقل ، راه واضح هدايت است از درون انسانها، و شرع ، عقل راهنماى مردم است از برون آنان .
    عن الحسن بن الجهم قال : سمعت الرضا عليه السلام يقول : صديق كل امرى ء عقله و عدوه جهله . (97)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #65
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    عقل ، دوستى راستگو
    حسن بن جهم مى گويد از حضرت على بن موسى الرضا عليهما السلام شنيدم كه فرمود: دوست هر انسان عقل اوست و دشمنش جهل و نادانى او.
    امام (ع ) ممكن بود براى عقل به جاى كلمه صديق ، خليل يا رفيق يا حبيب بگويد ولى نفرمود، و كلمه صديق را به كار برد براى آنكه بفهماند خليل و حبيب و رفيق ، دوستانى هستند كه ممكن است در مواقعى به دوست خود دروغ بگويند، اما عقل دوستى است كه صداقت و راستى با سرشتش آميخته و هرگز در راهنمايى ، خيانت نمى كند و دروغ نمى گويد.
    از مجموع آنچه مذكور افتاد، اين نتيجه به دست آمد كه اگر يك فرد الهى غير معصوم بخواهد از خداوند درخواست نمايد عواملى را كه مايه اصلاح و خودسازى من است و در نهادم وجود دارد تا پايان عمر ابقاء فرما، تمنايش ‍ محفوظ ماندن عقل با توفيق تعقل باشد، زيرا عقلى كه بر اثر انديشه و تفكر، صواب را از خطا تميز مى دهد و به راه انسانيت و سعادتمان هدايت مى نمايد، سزاوار است كه ابقاى آن اولين درخواست ما از پيشگاه بارى تعالى باشد.
    نفس ملهمه
    يكى ديگر از ذخايرى كه پروردگار حكيم به بشر اعطا فرموده و در خودسازى و اصلاح انسانها اثر بسيار مفيد دارد، نفس ملهمة است . اگر اين ذخيره گرانقدر تا پايان عمر در ما بيدار و فعال بماند و ما نيز طبق دستورش عمل نماييم ، قطعا به سجاياى انسانى و فضايل اخلاق متخلقمان مى سازد. در آغاز بحث به مناسبت جمله اول دعاى امام :
    اللهم خذ لنفسك من نفسى ما يخلصها .
    توضيح داده شد كه مراد از نفس خداوند و نفس امام (ع ) كه در اين عبارت آمده و در كنار هم ذكر شده است ، ذات اقدس الهى و ذات امام (ع ) است و به طورى كه مذكور افتاد، در قرآن شريف كلمه نفس در دو مورد براى خداوند به كار رفته و ذات مقدس بارى تعالى اراده شده است . كتاب مجيد از كلمه نفس در مورد انسان ، مكرر استفاده نموده و در هر مورد معناى مناسب با آن اراده شده است ، من جمله فرموده :
    و نفس و ما سويها، فالهمها فجورها و تقويها . (98)
    قسم به نفس بشر و قسم به خداوندى كه آن را موزون و معتدل آفريده و گناه و ناپاكيش و همچنين تقوى و پاكيش را به وى الهام فرموده است .
    عن ابيعبدالله عليه السلام فى قول الله عزوجل فالهمها فجورها و تقويها قال : بين لها ما تاءتى و ما تترك . (99)
    امام صادق (ع ) در تفسير اين آيه فرموده است : خداوند براى نفس انسان بيان نموده ، آن را كه خوب است و بايد عمل كند و آن را كه بد است و بايد ترك گويد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #66
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    وجدان اخلاقى و اصلاح نفس
    خوب و بدهايى را كه آفريدگار جهان به تمام نفوس الهام فرموده و به طور طبيعى در ضمير همه انسانها از هر قوم و نژاد مستقر ساخته ، گر چه عددى معدود و محدود دارند، اما اثرشان در اصلاح نفوس و تهذيب اخلاق و اعمال جامعه بسيار مفيد و ثمر بخش است . اداى امانت ، وفاى به عهد، و انصاف از جمله ملهمات الهى است ، تمام مردم جهان ، حتى اطفال خردسال به طور طبيعى و بدون معلم و مربى مى فهمند كه اداى امانت خوب است و خيانت در امانت بد، وفاى به عهد خوب است و عهد شكنى بد، انصاف خوب است و عمل خلاف انصاف بد. روان شناسان امروز اين الهام را وجدان اخلاقى ناميده و عقيده دارند كه به كار بستن نداى وجدان فطرى ، از عوامل گسترش پاكى و درستكارى و مايه سلامت روح است ، و سر پيچى از دستور وجدان ، علاوه بر زيانهاى اجتماعى ، موجب شكنجه هاى روانى و بيمارى هاى روحى است . وجدان اخلاقى قاضى واقع بين و نيرومندى است كه نمى توان با اغفال يا تهديد، مسيرش را تغيير داد و به قضاوت غير واقعى و ناحق وادارش نمود. براى آنكه احكام نفس ملهمه كه حاوى دستور الهى است به خوبى اجرا شود و مردم در مقابل آن سر پيچى ننمايد، آفريدگار توانا در نهاد هر فردى ضامن اجرايى را آفريده است . قرآن شريف از آن ضامن اجرا به لفظ لوامه تعبير نموده و فرموده است :
    لا اقسم بيوم القيامة . و لا اقسم بالنفس اللوامة . (100)
    قسم به روز قيامت . و قسم به نفسى كه متخلفين از الهام الهى را ملامت مى نمايد و مجازاتشان مى كند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #67
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تخلف از دستور وجدان
    اگر آدمى به قضاوت وجدان ترتيب اثر داد و آن را به موقع اجرا گذارد، انجام وظيفه نموده و از تعرض نفس لوامه مصون خواهد بود، اما اگر از اجراى حكم وجدان خوددارى نمايد و مرتكب گناه شود، نفس لوامه با شكنجه هاى طاقتفرسا و ملامتهاى جانكاه او را عذاب مى كند، راحت و آسايش را از وى سلب مى نمايد و به طورى كه متخصصين بيمارى هاى روانى در كتب علمى آورده اند، ممكن است شكنجه هاى درونى منشاء بيمارى هاى بسيار سخت و غير قابل درمان گردد. الهام الهى در شناخت فجور و تقوى و تميز بد از خوب ، آنچنان نورانيتى به انسانها بخشيده كه هر فردى مى تواند امور مورد نظر خود را به نفس ملهمه خويش عرضه كند، اگر درستى و صحت آن را با اطمينان خاطر و آرامش ضمير يافت ، آن عمل خوب است و اگر با ناآرامى و بى قرارى تلقى نمود، بد است ، و اين مطلب در يك قطعه از حديث مفصلى كه از رسول اسلام (ص ) نقل شده ، آمده است :
    من ذلك ان وابصة الاسدى اتاه فقال لا ادع من البر و الاثم شيئا الا سالته عنه . فلما اتاه قال له بعض اصحابه : اليك يا وابصة عن رسول الله . فقال النبى صلى الله عليه و آله : دعه . ادن يا وابصة ! فدنوت . فقال : اتسال عما جئت له او اخبرك ؟ قال اخبرنى . قال : جئت تسال عن البر و الاثم . قال نعم . فضرب بيده على صدره ، ثم قال : يا وابصة ! البر ما اطماءن به الصدر و الاثم ما تردد فى الصدر و جال فى القلب و ان افتاك الناس و افتوك . (101)
    معيار خوب و بد
    قسمتى از آن حديث مفصل اين است كه وابصه اسدى حضور پيمبر اكرم (ص ) است شرفياب شد. با خود گفت : هيچ خوبى و گناهى را فروگذار نمى كنم مگر آنكه از پيشواى اسلام مى پرسم . وقتى نزد حضرت نشست ، يكى از اصحاب به او گفت : وابصة ! قدرى از پيمبر فاصله بگير. پيشواى اسلام (ص ) فرمود: او را واگذار، و خود حضرت به وى گفت : نزديك بيا. نزديك رفتم . آنگاه به من فرمود: آيا تو مى پرسى از آنچه كه براى آن آمده اى يا من به تو خبر دهم ؟ عرض كرد: شما بگوييد. فرمود: آمده اى از عمل خوب و گناه سؤ ال نمايى . عرض كرد: بلى . حضرت دستى به سينه اش زد. سپس فرمود: اى وابصه ! نيكى آن چيزى است كه سينه به آن مطمئن باشد و گناه چيزى است كه در صدر با ترديد تلقى شود و در قلب ، ناآرام و بى قرار باشد، هر چند يك يا چند نفر با تو از خوبى آن سخن بگويند.
    ناگفته نماند كه در كنار وجدان فطرى ، وجدان دينى و تربيتى نيز در ضمير اقوام و ملل جهان وجود دارد، با اين تفاوت كه وجدان فطرى الهام الهى است كه به قضاى حكيمانه بارى تعالى در ضمير همه انسانها به وديعه سپرده شده و درك تمام مردم جهان نسبت به خوبها و بدهاى آن يكسان است ، اما وجدان دينى و تربيتى مردم يكسان نيست ، زيرا آداب و رسوم ملل عالم و همچنين عقايد دينى آنان متفاوت است و قهرا وجدانهاى متفاوت خواهند داشت و روايت رسول اكرم (ص ) در مورد مسلمانان و پيروان قرآن شريف هر دو قسمت را شامل مى شود، هم وجدان الهامى را در بر مى گيرد و هم وجدان دينى اسلامى را.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #68
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    تفاوت وجدان فطرى و تربيتى
    در وجدان فطرى اداى امانت خوب است و خيانت در امانت بد؛ اداى امانت كه بر وفق فطرت است با آرامش ضمير و اطمينان خاطر انجام مى شود، اما خيانت در امانت كه بر خلاف الهام الهى و وجدان فطرى است ، موجب ناآرامى ضمير و تشويش خاطر است . براى يك مسلمان واقعى كه داراى وجدان اسلامى است ، رد كردن پول ربا و خوددارى از قبول آن با آرامش ضمير و اطمينان خاطر انجام مى شود. اما اگر بخواهد در موردى با صورت سازى و در قالب يك عمل ساختگى ربا را حلال كند، ضميرى مشوش و قلبى نا آرام دارد، چه بسا بر اثر همان نگرانى و تشويش ‍ خاطر از گرفتن آن پول چشم پوشى نمايد. نتيجه آنكه اگر مسلمان غير معصومى در پيشگاه الهى جمله دوم دعاى امام سجاد (ع ) را به زبان آورد و بگويد:
    و ابق لنفسى من نفسى ما يصلحها.
    بارالها! از نفس خود من براى خودم آن را ابقاء فرما كه نفسم را اصلاح مى نمايد مى توان گفت از عوامل اصلاح آدمى يكى نفس ملهمه است و آن ديگر، وجدان اسلامى است ، يعنى بارالها! موجباتى را فراهم آور كه اين دو نيروى انسان ساز و سعادت بخش همواره در ضميرم بيدار و فعال باشند تا مرا به اصلاح نفسم وادار نمايند، و همچنين درخواست مى كند كه نفس ‍ لوامه در وجودم از فروغ و درخشش باز نماند تا من براى مصون ماندن از شكنجه و ملامت آن از مسير مستقيم خارج نشوم . و به راه صلاح و رستگارى همچنان ادامه دهم .
    در مقابل عواملى كه آدمى را به صراط مستقيم هدايت مى كند و مايه اصلاح و سعادت است ، هواى نفس يا نفس اماره وجود دارد كه صاحبش را به انحراف سوق مى دهد و به گناه و بدى ترغيبش مى نمايد. هواى نفس به قدرى نيرومند و قوى است كه براى تحقق بخشيدن به مقاصد و دستورات خود، از موضع قدرت فرمان مى دهد. از اين رو نفس اماره اش مى خوانند.
    ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربى . (102)


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #69
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    قدرت نفس اماره
    هواى نفس ، آدمى را به بدى و گناه امر مى كند، مگر آنكه تفضل و رحمت الهى شامل شود و از خطر محافظتش نمايد.
    فرمان هواى نفس در بعضى از افراد به قدرى نافذ و مؤ ثر است كه تا حد پرستش از آن اطاعت مى نمايند.
    اراءيت من اتخذ الهه هواه . (103)
    آيا ديدى آن كس را كه به الهيت هواى نفس خويش گرايش يافته و بى قيد و شرط اطاعتش مى نمايد؟
    حضرت زين العابدين عليه السلام در جمله دوم دعا از پيشگاه خداوند درخواست نموده :
    و ابق لنفسى من نفسى ما يصلحها.
    بارالها! آن را از نفس خودم براى خودم باقى بگذار كه مايه اصلاح من است .
    و سپس دليل نيازمندى خود را به ابقاى عوامل اصلاح چنين بيان نموده است :
    فان نفسى هالكة او تعصمها.
    زيرا نفس من در معرض هلاكت است ، مگر آنكه تو آن را محافظت فرمايى و از خطرش برهانى .
    عامل هلاكت و تباهى انسان هواى نفس اوست و اين دشمن بزرگ ، انسانها را به گناهان و اعمال ناروا مى خواند و راه هلاكتشان را هموار مى نمايد.
    عن على عليه السلام قال : هواك اعدى عليك من كل عدو فاغلبه و الا اهلكك . (104)
    دشمنترين دشمنان
    على (ع ) فرموده : هواى نفست دشمنترين دشمنان توست ، آن را مغلوب و مقهور نما و گرنه هلاكت خواهد كرد.
    براى مصون ماندن از خاطرات هواى نفس ، بايد از ذات اقدس الهى نصرت خواست و با نيروى ايمان و مراقبت در انجام وظايف دينى ، هواى طغيانگر را مهار نمود و عنان نفس سركش را به دست عقل داد، كسى كه چنين پيروزى بزرگى نصيبش گردد، به مقام شامخ انسانيت نايل آمده است .
    عن على بن الحسين عليهما السلام قال : لكن الرجل كل الرجل نعم الرجل هو الذى جعل هواه تبعا لامرالله و قواه مبذولة فى قضاء الله . (105)
    امام سجاد (ع ) فرموده : مرد واقعى ، مرد خوب ، و مرد تمام ، آن انسانى است كه هواى نفس خود را پيرو اوامر الهى قرار دهد و نيروهاى خويش را در راه فرمان بارى تعالى به كار گيرد.
    65 : اللهم انت عدتى ان حزنت ، و انت منتجعى ان حرمت ، و بك استغاثتى ان كرثت
    حضرت زين العابدين عليه السلام ، در اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق به پيشگاه خداوند عرض مى كند: بارالها! اگر محزون و غمگين گردم ، پناهگاه معنوى و ذخيره روحى من تويى ؛ بارالها! اگر محروم شوم ، اميدوارى و اتكايم به ذات اقدس توست ؛ بارالها! اگر به مشقت و سختى شديد گرفتار شوم ، ناصر و فرياد رسم تويى .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #70
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,670 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    معنى دو لغت
    به خواست خداوند توانا، موضوع بحث و سخنرانى امروز، اين سه جمله از دعاى امام سجاد (ع ) است . براى تبيين و تفسير كلام امام (ع )، بايد قبلا معناى بعضى از لغات را كه در آنها آمده است ، بدانيم . علامه سيد على خان در معناى عده و معناى حزن چنين مى گويد:
    اللهم بالضم ما اعددته و هياءته لحوادث الدهر من المال و السلاج ، و الحزن كيفية نفسانية تحصل لوقوع مكروه او فوات محبوب فى الماضى . (106)
    عده عبارت از چيزى است كه آماده نموده اى براى مقابله با حوادث روزگار از مال و سلاح ، و حزن حالتى است نفسانى كه در آدمى پديد مى آيد و منشاء آن حدوث واقعه اى است ناملايم يا از دست رفتن چيزى است محبوب كه در گذشته روى داده است .
    منشاء حزن انسانها
    حزن و اندوه ، حالتى است كه به طور طبيعى در ضمير انسان ، بر اثر مواجه شدن با مصائب و ناملايمات ، پديد مى آيد و اين رويداد، منحصر به اشخاص عادى نيست ، بلكه افراد بزرگ و با اراده همانند پيمبران و پيشوايان الهى نيز در مواقعى محزون و غمگين مى شوند و اين مطلب ضمن بعضى از آيات و روايات آمده است .
    حضرت يعقوب (ع ) در غم فراق يوسف سخت متاءثر و مهموم گرديد:
    قال يا اسفى على يوسف و ابيضت عيناه من الحزن . (107)
    گفت : اى افسوس بر يوسف عزيز. در غم فرزند، بسيار گريست تا جايى كه از شدت حزن و اشك ، وضع چشمش دگرگون شد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 7 از 32 نخستنخست ... 3456789101117 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •