^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 8 از 32 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 311
  1. #71
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    پيامبر (ص ) و مرگ فرزند
    پيشواى بزرگ اسلام ، حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله در مورد مرگ فرزند خود ابراهيم فرمود:
    تحزن النفس و يقزع القلب و انا عليك ، يا ابراهيم لمحزونون و لا نقول ما يسخط الرب . (108)
    نفس ، محزون و غمگين است و قلب در جزع و بى قرارى . اى ابراهيم ! همه ما در مرگت محزونيم ، ولى سخنى كه موجب سخط بارى تعالى گردد به زبان نمى آوريم .
    حزن على (ع ) در مرگ فاطمه (س )
    امير المؤ منين سلام الله عليه در مرگ حضرت صديقه طاهره ، زهرا عليها السلام ، بسيار متاءثر و متاءلم گرديد. موقع دفن آن حضرت ، رسول اكرم (ص ) را مخاطب ساخت ، خطبه اى خواند و در ضمن فرمود:
    اما حزنى فسرمد و اما ليلى فمسهد . (109)
    غم و اندوهم طولانى خواهد بود و شبم با بيدارى خواهد گذشت . مالك اشتر براى على (ع ) افسرى رشيد و صديقى با ايمان بود. بر اثر توطئه خائنانه اى مسموم گرديد و از دنيا رفت . مرگش براى آن حضرت بسيار سنگين و اندوهبار بود.
    بكى عليه اياما و حزن عليه حزنا شديدا و قال : لا ارى مثله بعده ابدا . (110)
    چندين روز در مرگش گريست و حزن و اندوه امام (ع ) در غم مالك ، شديد بود، و فرمود: بعد از او نمى بينم كسى را همانند وى باشد و جايگزينش ‍ گردد.
    طبيعى بودن حزن
    نتيجه آنكه حزن و اندوه مانند گريستن براى بشر يك امر طبيعى است و در تمام مردم ، حتى انبيا و اولياى الهى وجود دارد، با اين تفاوت كه افراد عادى وقتى با حزن و اندوه مواجه مى شوند، ممكن است سخنانى ناروا بگويند، به ذات اقدس الهى و قضاى حكيمانه اش اسائه ادب نمايند، و خود را در معرض خشم خداوند قرار دهند، اما اولياى خدا و مردان با ايمان همواره به قضاى بارى تعالى راضى هستند؛ نه تنها كلام ناروا به زبان نمى آورند، بلكه او را عده و ذخيره خود مى دانند، در مصائب و شدايد به وى پناه مى برند، با نيروى ايمان و استمداد از ذات مقدسش خاطر آزرده خويش را آرام مى كنند و از اندوه و غم رهايى مى يابند، و جمله اول دعاى حضرت زين العابدين (ع ) در اين قطعه ناظر به همين امر است :
    اللهم انت عدتى ان حزنت .
    بارالها! اگر محزون و غمگين گردم ، پناهگاه معنوى و ذخيره روحى من تو هستى .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #72
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    امام صادق (ع ) و فرزند بيمارش
    عن قتيبة بن الاعشى قال : آتيت ابا عبدالله عليه السلام اعود ابنا له فوجدته على الباب فاذا هو مهتم حزين . فقلت جعلت فداك ، كيف الصبى ؟ فقال : انه لما به . ثم دخل فمكث ساعة ، ثم خرج الينا وقد اسفر وجهه و ذهب التغير و الحزن . فطمعت ان يكون قد صلح الصبى . فقلت : كيف الصبى جعلت فداك ؟ فقال : قد مضى الصبى لسبيله . فقلت جعلت فداك ، لقد كنت و هو حى مغتما حزينا، و قد رايت حالك الساعة و قد مات غير تلك الحال ، فكيف هذا. فقال : انا اهل البيت انما نجزع قبل المصيبة فاذا وقع امرالله رضينا بقضاءه و سلمنا لامره . (111)
    قتيبة بن اعشى مى گويد: حضور امام صادق (ع ) شرفياب شدم ، به منظور عيادت از فرزند بيمارش . ديدم حضرت دم در با قيافه اى مهموم و محزون ايستاده ، عرض كردم : حال طفل چطور است ؟ فرمود: همانطور كه بود. سپس داخل اندرون منزل شد. پس از ساعتى برگشت ، اما چهره اش گشاده و آثار اندوه و حزن بر طرف شده بود.
    رضا به قضاى خداوند
    از مشاهده اين حالت به نظرم آمد كه طفل بيمار از خطر رسته و بهتر شده است . عرض كردم . يابن رسول الله ! حال كودك چگونه است ؟ فرمود: از دنيا رفت . عرض كردم : او وقتى زنده بود، شما محزون و غمگين بوديد و اكنون كه از دنيا رفته ، آن حالت تاءثر نيز از چهره شما برطرف گرديده ، اين چگونه است ؟ فرمود: ناراحتى و جزع ما اهل بيت ، قبل از وقوع مصيبت است ، اما موقعى كه مصيبت آمد و امر الهى تحقق يافت ، راضى به قضاى او و تسليم امر او هستيم .
    كسانى كه از تعاليم سعادت بخش اسلام به شايستگى بهره مند گرديده و خوب بار آمده اند، به پيروى از اولياى گرامى اسلام ، در رويدادهاى حزن انگيز قوى و مقام اند، به پناه خداوند مى روند و با نيروى ايمان ضمير ناراحت و نگران خويش را آرام مى كنند و ايام عمر را با ياد خداوند به سلامت مى گذرانند.
    ام سليم از جمله زنان با ايمان در عهد رسول اكرم (ص ) است . شوهرش ابى طلحه نيز از مسلمانان واقعى از اصحاب صديق و با ارزش پيشواى اسلام بود و در ركاب آن حضرت صميمانه انجام وظيفه مى كرد. او در اوقاتى كه مسئوليت سربازى به عهده نداشت در مدينه به سر مى برد، قسمتى از وقت خود را در عبادت پروردگار و فرا گرفتن معارف اسلامى و تعاليم دينى صرف مى كرد و قسمتى را به كسب معاش اختصاص مى داد و در قطعه زمينى سرگرم كار و فعاليت مى شد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #73
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مادرى صابر و بردبار
    محصول ازدواج اين زن و شوهر با فضيلت ، فرزند پسرى بود كه متاءسفانه در سنين نوجوانى بيمار شد و در منزل بسترى گرديد. مادر از او پرستارى مى كرد. شب هنگام ، موقعى كه ابى طلحه از كار بر مى گشت و به منزل مى آمد، ابتدا بر بالين فرزند بيمار مى رفت و مورد مهر و عطوفتش قرار مى داد و سپس در اطاق خود به صرف غذا و استراحت مى پرداخت . چندى بر اين منوال گذشت تا روزى طرف عصر، در غياب پدر، نوجوان از دنيا رفت . مادر با ايمان بدون اينكه خود را ببازد و در مرگگگ فرزند بى تابى و جزع كند، جنازه را به كنارى كشيد و رويش را پوشاند. شب فرا رسيد. ام سليم براى اينكه خواب و آسايش شوهر خسته اش در آن شب مختل نشود، تصميم گرفت مرگ فرزند را تا صبح از وى پنهان نگاه دارد. ابى طلحه وارد منزل شد و طبق معمول خواست بر بالين فرزند برود. ام سليم منعش نمود و گفت :
    سخنى آرامش بخش
    طفل را به حال خودش بگذار كه امشب با سكون و راحتى آرميده است . اين سخن را به گونه اى ادا كرد كه شوهرش آنرا مژده تخفيف بيمارى تلقى نمود و مطمئن شد كه مرض فرزندش كاهش يافته و هم اكنون بدون التهاب خوابيده است . رفتار ام سليم آنقدر جالب و اطمينان بخش بود كه شوهر در آن شب با وى آميخت . صبح شد. ام سليم گفت : ابى طلحه ! اگر كسانى به بعضى از همسايگان خود چيزى را به عاريه بدهند و آنان مدتى از آن بهره مند گردند اما موقعى كه صاحبان ، مال عاريه خود را طلب كنند، عاريه داران اشك ببازند كه چرا متاع عاريتى را پس مى گيريد، به نظر تو حال اين قبيل اشخاص چگونه است ؟ ابى طلحه جواب داد: اينان ديوانگان اند؟ ام سليم گفت : پس ما نبايد از ديوانگان باشيم ، خداوند امانت خود را پس ‍ گرفت و فرزندت ديروز عصر از دنيا رفت . در اين مصيبت صبر كن ، تسليم قضاى الهى باش ، و براى تجهيز جنازه فرزندت اقدام نما.
    فاتى ابو طلحه النبى صلى الله عليه و آله فاخبره الخبر. فتعجب النبى من امرها و دعا لها و قال : اللهم بارك لهما فى ليلتهما . (112)
    ابى طلحه حضور رسول اكرم (ص ) شرفياب شد و جريان امر را به عرض ‍ رساند. حضرت از كار زن به شگفت آمد و درباره اش دعا كرد و از پيشگاه الهى براى زن و شوهر در آميزش آن شب درخواست خير و بركت نمود. زن باردار شده بود، فرزند پسرى به دنيا آورد و نامش را عبدالله گذاردند.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #74
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    عبدالله بن ابى طلحه
    بر اثر مراقبتهاى والدين با ايمان ، به شايستگى پرورش يافت و از حسن تربيت برخوردار گرديد. پاك زندگى كرد و به پاكى از دنيا رفت . او عبدالله بن ابى طلحه ، از اصحاب حضرت على بن ابيطالب عليه السلام بود. ابى طلحه و ام سليم مانندد ساير پدران و مادران ، به نوجوان خود علاثه مند بودند و عادتا انتظار مى رفت كه در چند روز اول مرگ وى بى تابى و جزع كنند، ولى چنين نشد، آنان مصيبت درگذشت او را با نيرومندى تحمل نمودند و در اين حادثه علاج ناپذير، حد اعلاى صبر و شكيبايى را از خود نشان دادند، زيرا به خدا ايمان واقعى داشتند، طفل را از او مى دانستند و مرگش را نيز به فرمان او؛ به رضاى حق راضى و به قضايش تسليم شدند تا مورد عنايت و تفضل او قرار گيرند و رحمت واسعه بارى تعالى شامل حالشات گردد.
    تحمل در پرتو ايمان
    اگر آن زن و شوهر با ايمان در اين حادثه بى تابى و جزع مى نمودند، به سر و صورت مى كوفتند، و خواب و آرام را از دست مى دادند، نظام خلقت با اعمال آنان دگرگون نمى شد، نوجوان در گذشته به دنيا برنمى گشت ، و فشار مصيبت كاهش نمى يافت ، اما آنان با ايذاء و آزار خود به سلامت خويشتن آسيب مى رساندند و مصيبت تازه اى بر مصيبت مرگ فرزند مى افزودند، بعلاوه از اجرى كه خداوند براى افراد صابر مقرر فرموده ، محروم مى گشتند. رضاى به قضاى الهى يكى از بزرگترين نشانه هاى ايمان به خداوند است . انسانى كه به مقدرات بارى تعالى راضى است ، در فقر و غنى ، در سلامت و بيمارى ، در حوادث مطلوب و نامطلوب ، و خلاصه در جميع احوال ، قلبى مطمئن و ضميرى آرام دارد، در ناملايمات زندگى به طبع بشرى ، محزون و غمگين مى گردد، اما رضاى به امر بارى تعالى آن غم را بسرعت از صفحه خاطرش مى زدايد و زندگى را بدون تشويش و اضطراب مى گذراند. اما بايد بدانيم كه نيل به اين مقام بسيار رفيع ، نياز به ايمان قوى دارد و قوت ايمان سرمايه گرانقدرى است كه به آسانى نصيب افراد نمى شود، ممكن است كسانى در بدآمدهاى زندگى و حوادث ناگوار ادّعا كنند كه به قضاى الهى كمال رضايت و خشنودى را داريم ، اما در همان موقع خودشان مراتب نارضايى باطنى را در ضمير خويش احساس مى نمايند. براى آنكه شنوندگان محترم بدانند كه در نظر اولياى بزرگ اسلام ، رضاى به قضاى خداوند تا چه حد مهم و مشكل است ، در اين روايت كه به عرض مى رسد، دقت كامل را مبذول دارند:
    عن على بن الحسين عليهما السلام قلا: الزهد عشرة اجزاء: اعلى درجة الزهد ادنى درجة و اعلى درجة الورع ادنى درجة اليقين و اعلى درجة اليقين ادنى درجة الرضا. (113)
    حضرت على بن الحسين عليه السلام فرموده : زهد و بى اعتنايى به دنيا ده جزء دارد. بالاترين درجه زهد، پايينترين درجه تقوى است ، و بالاترين درجه تقوى پايينترين درجه يقين است ، و بالاترين درجه يقين پايينترين درجه رضا به قضاى الهى است .
    بشر به طور طبيعى داراى حب ذات است ، به خود و به تمام امور مربوط به خويشتن علاقه دارد، مايل است چرخ زمان بر وفق ميل او بگردد و در تمام شئون زندگى كامروا و مقضى المرام باشد، اما اين كار ناشدنى است و گردش ‍ زمان به اقتضاى مقررات حكيمانه خلقت و بر اساس نظامى است كه آفريدگار جهان برقرار فرموده است ، نه بر وفق خواسته و ميل اين و آن .


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #75
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    نظام جهان بر وفق مصلحت
    عن على عليه السلام قال : ان الله سبحانه يجرى الامور على ما يقضيه لا على ما ترتضيه . (114)
    على (ع ) فرموده : خداوند توانا امور جهان را طبق آنچه مقتضى است به جريان مى اندازد، نه بر وفق رضا و خشنودى افراد.
    بنابراين ، كسى كه به خداوند ايمان حقيقى دارد، در تمام پيشامدهاى مسرت بخش يا اندوهبار، راضى به قضاى اوست و با تمام وجود در مقابل امرش سر تسليم فرود مى آورد، و اين حالت روانى گرانقدر، نشانه ايمان راستين است .
    قلت لايبعبداللّه عليه السلام : باى شى ء يعلم المؤ من بانه مؤ من ؟ قال : بالتسليم للّه و الرضا فيما ورد عليه من سرور او سخط. (115)
    علامت ايمان واقعى
    راوى حديث مى گويد: از امام صادق (ع ) سؤ ال كردم : به چه چيز شناخته مى شود كه مؤ من داراى ايمان واقعى است ؟ فرمود: به تسليم در مقابل خداوند و راضى بودن به تمام آنچه بر وى وارد مى شود از خشنودى ها و خشمها.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم اين قطعه از دعاى مكارم الاخلاق به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و انت منتجعى ان حرمت
    اسلام و تعاون
    بار الها! اگر محروم شوم ، اميدوارى و اتكايم به ذات اقدس توست .
    در آيين مقدس اسلام ، مسئله مواسات و تعاون مسلمانان با يكديگر از جمله تعاليم بسيار مهم اجتماعى و اخلاقى است ؛ هر مسلمانى در هر مرتبه و مقامى كه باشد، موظف است به حاجات برادران دينى خود توجه نمايد، آنان را مورد حمايت قرار دهد و نيازهايى را كه دارند با قلم و قدم ، با مال و جاه ، برآورده سازد و بداند كه اين خود عبادتى است بزرگ و آن كس كه در انجام اين وظيفه مقدس همّت گمارد و به حلّ مشكلات مسلمانان بپردازد، در پيشگاه الهى از اجر بزرگ برخوردار خواهد بود. اگر با داشتن قدرت به درخواست برادر خويش ترتيب اثر ندهد و بى تفاوت از كنارش بگذرد، نه تنها روايات زيادى كه از اولياى گرامى اسلام رسيده ، با اين عمل به شاءن معنوى و ايمان خويش آسيب رسانده و زمينه طرد و محروميت خود را فراهم آورده است . براى مزيد اطلاع شنوندگان محترم ، در اينجا به ذكر چند حديث اكتفا مى شود:


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #76
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مجازات رد نيازمند
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال : ايما رجل من شيعتنا اتى رجلا من اخوانه فاستعان به فى حاجته فلم يعنه و هو يقدر الا ابتلاه الله بان يقضى حوائج غيره من اعدائنا يعذبه اللّه عليها يوم القيامة . (116)
    امام صادق (ع ) فرمود: هر يك از شيعيان ما نزد يكى از برادران خود برود و از وى براى حاجت خويش كمك بخواهد و كمك نكند با آنكه قادر بوده است ، خداوند او را مبتلا مى كند به اينكه حوايج دشمنان ما را برآورده سازد و در قيامت در مقابل اين عمل عذابش نمايد.
    عن النبى صلى الله و آله قال : من احتاج اليه اخوه المسلم فى قرض و هو يقدر عليه يفعل حرم الله عليه ريح الجنة . (117)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: كسى كه براى گرفتن وام ، نزد برادر دينى خود برود و او بتواند خواسته اش را انجام دهد و ندهد، خداوند نسيم بهشت را بر وى حرام خواهد نمود.
    عن الصادق عليه السلام قال : ما من يمتنع من معونة اخيه المسلم و السعى له فى حوائجه قضيت او لم تقض الا ابتلاه الله بالسعى فى حاجة من ياءثم عليه ولا يوجر. (118)
    صبر فاقد اجر
    حضرت جعفربن محمد عليه السلام فرمود: هيچ بنده اى نيست كه از يارى برادر مؤ من خود در حاجتش امتناع كند، خواه آن حاجت برآورده مى شد يا نمى شد، مگر آنكه خداوند او را گرفتار سعى در حاجت كسى مى نمايد كه به وى ستم خواهد كرد واو در مقابل صبرى كه مى نمايد، در پيشگاه خداوند ماءجور نخواهد بود.
    عن ابى الحسن عليه السلام قال : من قصد اليه رجل من اخوانهمستجيرا بهع فى بعض احواله فلم يجره بعد ان يقدر عليه فقد قطع ولاية اللّه عز و جل . (119)
    حضرت موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: آن كسى كه يكى از برادران دينيش به درخواست پناهندگى نزد وى برود و او با داشتن قدرت ، پناهش ‍ ندهد، با اين عمل ، پيوند ولايت خود را با خداوند قطع نموده است .
    امام سجاد (ع ) در زمينه محروميت از يارى برادران مسلمان به پيشگاه اليه عرض مى كند:
    و انت منتجعى ان حرمت .
    بار الها! اگر از مواسات برادران محروم شوم به تو روى مى آورم و اميد و اتكايم به ذات اقدس توست .
    افراد با ايمان در مواقع حرمان ، دست تمنى به سوى خداوند بر مى دارند و از صميم قلب و عمق ضمير، حل مشكل خود را از وى طلب مى كنند و پروردگار مهربان دعاهاى خالصانه آنان را در كمال عطوفت و بدون منت اجابت مى نمايد، ولى اين اجابت بدان معنى نيست كه هر چه بخواهند بى قيد و شرط اجابت گردد، بلكه به موجب پاره اى از روايات ، اجابت دعوت آنان به قدر مصلحت و در حدودى است كه به صلاح و سعادتشان آسيب نرساند و آنان را از صراط مستقيم منحرف ننمايد.


    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #77
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    روايت از رسول اكرم (ص )
    عن ابيجعفر عليه السلام قال : قلا رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله قال اللّه عزوجل : ان من عبادى المؤ منين عبادا لا يصلح لهم امر دينهم الا بالغنى والسعة والصحة فى البدن فابلوهم بالغنى والسعة وصحة البدن فيصلح عليهم امر دينهم ، وان من عبادى المؤ منين لعبادا لايصلح لهم امر دينهم الا بالفاقة والمسكنة والسقم فى ابدانهم فابلوهم بالفاقة والمسكنة والسقم فيصلح عليهم امر دينهم وانا اعلم بما يصلح عليه امر دين عبادى المؤ منين . وانّ من عبادى المؤ منين لمن يجتهد فى عبادتى فيقوم من رقاده او لذيذ و ساده فيتهجد لى الليالى فيتعب نفسه فى عبادتى فاضربه بالتعاس الليلة والليلتين نظرا منى له وابقاء عليه فينام حتى يصبح فيقوم وهو ماقت لنفسه عليها ولو اخلّى بينه و بين ما يريد من عبادتى لدخله العجب من ذلك فيصيره العجب الى الفتنة باعماله فياءتيه من ذلك ما فيه هلاكه لعجبه باعماله و رضاه عن نفسه . (120)
    خداوند و مصلحت مؤ من
    امام باقر (ع ) از رسول اكرم (ص ) حديث نموده كه خداوند فرمود: بعضى از بندگان مؤ من هستند كه دينشان از صلاح و درستى بهره مند نمى شود، مگر به غنى و توسعه زندگى و صحت بدن . به آنان اعطا مى كنم تا دينشان صالح و سالم بماند. بعضى از بندگان مؤ من هستند كه از صلاح دين بهره مند نمى شوند مگر به فقر و تنگدستى و بيمارى ، آنان را به اين امور مبتلا مى كنم و بر اثر آنها دينشان سالم مى ماند و من به صلاح دين بندگان با ايمان واقف و آگاهم . همچنين از بندگان مؤ من كسى است كه به امر عبادت سعى بسيار دارد، از خواب برمى خيزد، بستر مطبوع خود را ترك مى گويد، خويشتن را در عبادت به تعب مى اندازد. من به لطف خود چرت را يكى دو شب بر وى مسلط مى كنم و به خواب مى رود، صبح كه بر مى خيزد از اينكه خواب مانده است به نفس خود بغض دارد و بر آن عيب مى گيرد. اگر او را به حال خودش وا مى گذاردم ، دچار عُجب مى شد و حالت روانى عجب ، او را به راه هلاك و تباهى سوق مى داد.
    خلاصه ، افراد با ايمان در موقعى كه از مواسات برادران دينى محروم مى شوند، به ذات اقدس الهى روى مى آورند و تمنيات خود را به او عرضه مى كنند و از وى خواستار مى شوند. خداوند دعاى آنان را با رعايت صلاح و سلامت دينشان اجابت مى نمايد و به گونه اى عمل مى كند كه ايمانشان مصون و محفوظ بماند و اين به مصلحت آنان است .
    امام سجاد (ع ) در جمله سوم اين قطعه دعا كه موضوع آخرين قسمت سخنرانى امروز است ، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    وبك استغاثتى ان كرثت .
    بار الها! اگر به مشقت و سختى شديد گرفتار شوم ، از تو يارى مى طلبم كه معين و دادرسم در مواقع طاقتفرسا تو هستى .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #78
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    علل مشقتها در زندگى
    علل و عوامل متعددى مى تواند آدمى را به مصائب سخت و جانكاه مبتلا نمايد و زندگى را بر وى تلخ و ناگوار سازد. يكى از آنها اخلاق فاسدى است كه شخص مبتلا خويشتن را به آنها متخلق ساخته و پيوسته از ناحيه آن خلقيات مذموم رنج مى برد. يكى ديگر از عواملى كه مى تواند مصيبتهاى سنگين و طاقتفرسا به بار آورد، وجود حكام مستبد و خودكامه است كه مى خواهند بى قيد و شرط بر مردم حكومت نمايند و منويات ظالمانه خويش را بر آنان تحميل كنند و اگر كسى طبق وظيفه انسانى و اسلامى خواست اعتراض كند، به اشد بلايا مبتلايش مى سازند. البته علل و عوامل ديگرى نيز مى تواند موجب مصائب سنگين شود و افراد را به بلاياى سخت مبتلا نمايد و در اينجا براى توضيح كلام امام سجاد (ع ) فقط به تبيين دو عاملى كه مذكور افتاد، اكتفا مى شود.
    كار و كوشش اگر به منظور تهيه مال براى امرار معاش و تاءمين مايحتاج زندگى خود و عائله خويشتن باشد، بسيار شريف و محترم است و در شرع مقدس ، عمل چنين انسانى اجر مجاهد راه خدا را دارد. اين قبيل افراد به درآمد محدود خود اكتفا مى كنند و احساس بى نيازى مى نمايند. بعضى از افراد بيش از نياز زندگى خود و عائله خويش كار مى كنند، ولى هدفشان بسيار مقدس و مشروع است ؛ اينان مى خواهند با احياى اراضى موات و عمران و آبادى ، از ذخاير اعطايى خداوند بهره بردارى نمايند، مى خواهند با ايجاد مزارع و باغها و همچنين با تاءسيس مؤ سسات فنى براى افراد جوان و فعال ايجاد كار نمايند و موجبات آبادى كشور را فراهم آورند. اين گروه با طبع بلندى كه دارند، از مازاد درآمد خويشتن به نفع طبقات مختلف محروم استفاده مى كنند و زمينه رفاه و آسايش خانواده هاى كم بضاعت را فراهم مى آورند.
    قال على بن شعيب دخلت على ابى الحسن الرضا عليه السلام فقال لى يا على ! من احسن الناس معاشا؟ قلت : انت يا سيدى اعلم به منى . فقال عليه السلام يا على ! من حسن معاش غيره فى معاشه . (121)
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #79
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    بهترين معاش
    على بن شعيب مى گويد: به محضر حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام شرفياب شدم . به من فرمود: زندگى و معاش كدام انسان بهترين معاش است ؟ عرض كردم : مولاى من ! شما آگاهتر از منى . فرمود: بهترين معاش براى كسى است كه در پرتو نعاش او ديگران نيز خوب و مرفه زندگى كنند.
    بعضى از افراد در زمينه مال گرفتار بيمارى حرص اند، شب و روز مى دوند كه بر ثروت خود بيفزايند و مال بيشترى گرد آورند، اينان هر قدر متمكن تر مى شوند، عتطش ثروت اندوزى در ضميرشان تشديد مى گردد و بر رنج و تبعشان مى افزايد و اين بدبختى تا پايان عمرشان ادامه دارد.
    عن على عليه السلام قال : الحرص عناء مويد. (122)
    على (ع ) فرموده : بيمارى حرص ، رنجى است دائمى و پايدار. بيمارى حسد يا رياست طلبى همانند حرص موجب سختى ها و شدايد است . دعاى امام سجاد (ع ) شامل حال اين قبيل افراد نمى شود، اينان كه با اراده و عمد، خويشتن را به حرص و حسد يا رياست طلبى و ديگر خلقيات رنج آور مبتلا مى كنند، نمى توانند سخن امام را براى خود به زبان آورند و بگويند:
    بك استغاثتى ان كرثت .
    بار الها! اگر به مشقت و سختى شديد مبتلا شوم ، به تو روى مى آورم و از ذات اقدست نصرت مى خواهم .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #80
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    پناه مظلومان
    علاج مبتلايان به اخلاق بد اين است كه انديشه و فكر خود را تغيير دهند، حرص و حسد و ديگر صفات مذمومى را كه دارند از صفحه خاطر بزدايند و اگر به اصلاح خويش جدا تصميم گرفتند، مى توانند از خداوند براى خود درخواست توفيق و توجيه وسايل نمايند. دعاى حضرت على بن الحسين عليه السلام بحق شايسته كسانى است كه گرفتار ظلم افراد متجاوز مى شوند. آنانكه مى خواهند نيت ظالمانه خود را عملى كنند و به آن جامه تحقق بپوشانند و چون قدرتمندند، افراد مظلوم نمى توانند در مقابلشان بايستند و ظلم آنان را از خود بگردانند.
    اين بى پناهان راهى ندارند جز اينكه دست استغاثه و استنصار به سوى خداوند بردارند و براى نجات از بلايى كه در معرض آن قرار گرفته اند، از ذات اقدسش يارى بخواهند. در اين قبيل مواقع ، خداوند دعاى آن دلسوختگان را اجابت مى نمايد و به گونه اى آنان را از خطر مى رهاند و اين امر در تاريخ زندگى ائمه معصومين عليهم السلام در حكومتهاى بنى اميه و بنى عبّاس مكررّ واقع شده و در اينجا براى شاهد، به ذكر يك مورد اكتفا مى شود: داودبن على در حكومت بنى عباس فرماندار قدرتمند شهر مدينه بود. او معلى بن خنيس را كه از موالى امام صادق (ع ) بود كشت و وجوهى كه از آن حضرت نزد وى بود گرفت و به طورى كه از روايات استفاده مى شود، فكر قتل امام صادق (ع ) را نيز در سر مى پروراند. امام (ع ) با حالت هيجان نزد فرماندار آمد و به وى گفت :
    معلى را كشتى و مال مرا از وى گرفتى ،
    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 8 از 32 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •