^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^
صفحه 9 از 32 نخستنخست ... 567891011121319 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 311
  1. #81
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    دعاى امام صادق (ع )
    اما واللّه لا دعون اللّه عليك . فقال له داود: اتهددنا بدعائك كاالمستهزء بقوله . فرجع ابو عبداللّه 7 الى داره . فلم يزل ليله كله قائما و قاعدا حتى اذا كان السحر سمع و هو يقول فى مناجاته : يا ذالقوة القوية و يا ذالمحال الشديد و يا ذالعزة التى كل خلقك لها ذليل ، اكفنى هذه الطاغية و انتقم لى منه فما كان الا ساعة حتى ارتفعت الاصوات بالصياح و قيل قدمات داود بن على الساعة . (123)
    امام (ع ) قسم ياد كرد كه شكايت تو را به عرض بارى تعالى مى رسانم . فرماندار به طور تمسخر گفت : ما را به دعاى خود تهديد مى كنى ؟
    امام عليه السلام به منزل برگشت و تمام شب را در قيام و قعود گذراند تا موقع سحر رسيد. شنيده شد كه در مناجات خود مى گويد: اى خدايى كه داراى نيروى قوى هستى ، اى خدايى كه داراى قدرت شديدى ، اى خداوند عزيزى كه همه آفريده هايت در مقابل آن ذليل اند، شرّ اين عنصر طاغى را از من بگردان و انتقام مرا از او بگير.
    ساعتى نگذشت كه صداها و صيحه ها برخاست و گفته مى شد كه داود بن على در همين ساعت مرد.
    66: وعندك مما فات خلف ، ولما فسد صلاح ، و فيما انكرت تغيير، فامنن علىقبل البلاء بالعافية ، وقبل الطلب بالجدة وقبلالضلال بالرشاد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #82
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    امام على (ع ) و سه درخواست
    امام سجاد عليه السلام در اين قسمت از دعاى شريف مكارم الاخلاق ، براى خداوند توانا سه چيز را كه حاكى از قدرت و حاكميّت ذات مقدس او بر نظام آفرينش اين جهان است بيان مى نمايد و به مناسبت هر يك از آنها براى خود چيزى را از پيشگاه مقدسش درخواست مى كند. اول : بار الها! براى هر چه كه فوت مى شود و از دست مى رود، نزد تو براى آن جايگزينى است . دوم : بار الها! براى هر چيزى كه فاسد و غير قابل انتفاع مى شود، نزد تو موجود صالح و شايسته انتفاع وجود دارد. سوم : بار الها! چيزى را كه مطرود توست و از آن ناراضى هستى ، مى توانى بردارى و به جايش مرضىّ خود را قرار دهى . پس اى پروردگار مهربان ! بر من منت بگذار و پيش از ابتلاى به بلا عافيت و مصونيّتم عطا فرما، و پيش از درخواست تمكن ، نياز ماليم را برطرف نما، و پيش از قدم گذاردن در راهى كه مرضى تو نيست ، از نعمت رشاد و هدايت برخوردارم ساز.
    به خواست خداوند توانا، اين قطعه از دعا موضوع بحث و سخنرانى امروز است .
    عالم ناپايدار
    آفريدگار توانا اراده فرموده عالمى را خلق كند كه داراى آغاز و انجامى باشد و نتواند به طور دائم و در بى نهايت باقى و پايدار بماند. به مشيت حكيمانه خود اين جهان را با همه كهكشانها و اجرام بزرگ و كوچكش آفريد و زمينى كه در آن زندگى مى كنيم ، جرم بسيار ناچيزى است در مقابل مجموعه جهان . براى آنكه خداوند به اراده حكيمانه خود تحقق بخشد و عالمى را طبق خواسته خويش بيافريند، ابتدا ماده اصلى عالم را به فرمان تكوينى ايجاد نمود، سپس آن مواد را بر اساس ضوابط و معيارهاى كلى كه به امر خود مقرر داشت ، به حركت درآورد و تدريجا مواليد عالم ، يعنى آفريده هاى الهى به وجود آمدند. بنابراين ، ماده اصلى عالم و همچنين قوانين و مقرراتى كه مواد را به پديده هاى مختلف و مخلوقهاى گوناگون تبديل مى كند، همه از ذات اقدس اوست . حضرت صديقه طاهره ، زهراء عليه السلام ، در ابتداى خطبه اى كه با حضور ابى بكر و عمر و ديگر مهاجرين و انصار در مسجد رسول اكرم (ص ) القاء فرموده ، اين مطلب را با عبارتى كوتاه بيان نموده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #83
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    ابداع جهان
    ابتدع الاشياء لا من شى ء قبلها وانشاها بلا احتذاء امثلة امتثلها كونها بقدرته وذراها بمشيته . (124)
    خداوند ابداع فرمود موجودات را نه از چيزى كهقبل از ابداع الهى وجود داشته ، بلكه ذات اقدس او، خود، مبدع و ايجاد كننده آن بوده است ،و انشاء فرمود عالم را نه همانند نقشه و طرحى كه پيش از انشاء الهى وجود داشته وبارى تعالى از آن تبعيت نموده باشد، بلكه ذات اقدس الهى عالم را به قدرت خويشتكميل نموده و به مشيت خود ايجاد كرده است . دنياىمتحوّل
    با توجه به اينكه جهان را آغاز و انجامى است و تا ابد باقى و پايدار نمى ماند، ناچار مجموعه عالم و تمام موجودات ارضى و سماوى آن پيوسته در تغيير و تحول اند و قوانين تكوينى اين عالم ، دگرگونى ها را رهبرى مى كند و تغييراتى كه انجام مى شود، بر وفق آن مقررات صورت مى گيرد؛ مثلا انسان يك روز نطفه اى است در رحم مادر، روز ديگر به صورت نوزاد متولد مى گردد، پس از گذشت چند سال ، نوجوان و جوان مى شود، سپس ‍ به ميانسالى و پيرى مى رسد و سرانجام مى ميرد، و اين يك نمونه از جهان ناپايدار و گذران است . حيوانات برّى و بحرى و همچنين گياهان و اشجار در اين عالم سرنوشتى همانند انسان دارند و هيچ يك پايدار و ابدى نيستند، يك روز زندگى را آغاز مى كنند و روز ديگر حياتشان پايان مى يابد. جرم خورشيد با اين عظمت نيز همانند ساير موجودات اين عالم پيوسته در تغيير و تحول است ؛ با انفجارهاى اتمى كه همواره در آن صورت مى گيرد و به آن فروغ و روشنى مى بخشد پيوسته از وزن جرم خورشيد مى كاهد، سرانجام روزى فرا مى رسد كه ذخايرش تمام مى شود و رفته رفته به صورت جرم مرده و تاريكى در فضاى بيكران سرگردان مى گردد. طبق وحى حضرت بارى تعالى و به موجب گفته هاى پمبران الهى و به صريح آيات بسيارى كه در قرآن شريف آمده است ، عالم آخرت به قضاى قطعى خداوند، برخلاف جهان گذران دنيا عالمى است پايدار و جاودان ، فناء و زوال در آن راه ندارد، دگرگونى هايى كه در دنيا براى انسانها پيش مى آيد و موجب ناراحتى و نگرانى آنان مى گردد در آخرت نيست . در آن عالم ، سلامت به مرض ، قوت به ضعف ، جوانى به پيرى ، آرامش فكر به تشويش ، امنيّت به ناامنى ، و سرانجام ، حيات به مرگ تبديل نمى شود. در آن عالم جريانهاى عادى دنيا از قبيل سرما و گرما، بهار و خزان ، طلوع و غروب ، روز و شب ، و ديگر امورى از اين قبيل وجود ندارد. همچنين حوادث سنگين كه گاه در زمين روى مى دهد، از قبيل آتشفشان ، زلزله ، طوفان ، سيل ، صاعقه ، خشكسالى ، و ديگر رويدادهايى همانند اينها، دامنگير مردم در عالم آخرت نمى شود. خلاصه آنكه آخرت ، عالم ديگرى است و قوانين و مقررات تكوينيش به گونه ديگر؛ نمى توان آن را با اين عالم و قوانين و مقرراتى كه بر آن حاكم است تنظير و تشبيه نمود.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #84
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    آخرت عالم پايدار
    در كتاب معاد از نظر روح و جسم ، مجلد دوم ، فصل مخصوصى تحت عنوان حيات اخروى و نظام نوين باز شده و در آن فصل قسمتهايى از قوانين تكوينى دنيا بيان گرديده و در كنار هر يك از آنها، قانون تكوينى آخرت راجع به همان موضوع به استناد آيات و روايات ذكر شده است . علاقه مندان به شناخت تقاوت قوانين الهى در دنيا و آخرت مى توانند به آن كتاب مراجعه نمايند و از آيات و رواياتى كه راجع به چگونگى عالم آخرت و مقررات آن رسيده است ، آگاهى يابند.
    در آغاز سخنرانى اشاره شد كه امام سجاد (ع ) در اين قطعه از دعاى مورد بحث امروز، سه چيز را كه حاكى از قدرت و حاكميت ذات اقدس الهى بر نظام خلقت است ، ذكر نموده و به مناسبت هر يك از آنها براى خود چيزى را از پيشگاه مقدسش خواسته است .
    اينك درباره سه امرى كه مربوط به خداوند است ، توضيح داده مى شود.
    اول : وعندك مما فات خلف .
    بار الها! هر چه فوت مى شود و از دست مى رود، نزد تو براى آن جايگزينى است .
    يعنى ، پروردگارا! خلا يى كه بر اثر فوت موجودى پديد مى آيد، تو با قدرت لايزال خويش به وسيله خلفى كه جايگزين موجود فوت شده مى نمايى آن خلا را پر مى كنى .
    براى آنكه شنوندگان محترم به عمق كلام امام واقف شوند، چند مثالى را براى توضيح به عرض مى رساند. مرگ براى بشر، قضايى است حتمى و حكمى است اجتناب ناپذير و در سنين مختلف به شكلهاى گوناگون گريبانگير انسانها مى شود و به حياتشان خاتمه مى دهد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #85
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مرگ يا قضاى حتمى
    اگر صد سال مانى ور يكى روز بيايد رفت از اين كاخ دل افروز آدمى با بهره مندى از قدرت و نيرو و در اختيار داشتن جميع وسايل و اسباب نمى تواند قضاى مرگ را از خود بگرداند و خويشتن را از اين مقدر قطعى مصون و محفوظ دارد.
    اينما تكونوا يدرككم الموت ولو كنتم فى بروج مشيدة . (125)
    هر جا كه باشيد، در موقع مقرر، مرگ سر وقتتان مى آيد، هر چند جايگاهتان در قلعه هاى محكم و دژهاى مشيد باشد.
    با فوت افراد در جوامع بشرى خلا به وجود مى آيد و موجب كمبود مى شود، ولى تولد مواليد كه خود در مقابل مرگ ، قضاى ديگر حضرت بارى تعالى است ، آن خلا را پر مى كند و كمبود را جبران مى نمايد و نسل لاحق جايگزين نسل سابق مى گردد.
    دو سر دارد اين باغ آراسته
    در و بند از اين هر دو برخاسته
    در آيد در باغ و بنگر تمام
    ز ديگر در باغ بيرون خرام
    در اين باغ هر دو برى مى رسد
    يكى مى رود ديگرى مى رسد

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #86
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مرگ عامل نوسازى
    مرگ ، عامل نوسازى جوامع بشرى است ؛ مرگ ، نسل كهن و ناتوان را از محيط سعى و عمل بر كنار مى نمايد و به عالم بعد از مرگش منتقل مى كند و نسل جوان و فعال را جايگزينش مى سازد و بدين وسيله چرخهاى تمدّن بشرى پيوسته در حركت است و از پيشروى باز نمى ماند.
    نحن قدرنا بينكم الموت و ما نحن بمسبوقين . على ان نبدل امثالكم و ننشكم فى ما لاتعلمون . (126)
    شايد اين آيه شريفه به همين نظام منظمى كه مذكور افتاد ناظر باشد، گويى خداوند مى خواهد بفرمايد: ما مرگ را بين شما پايه گذارى نموديم كه بدين وسيله مردمى همانند شما جايگزينتان شوند و شما را در عالمى كه نمى دانيد چگونه و كجاست ، با بدن برزخى انشائتان نماييم .
    موازنه مواليد
    براى آنكه نسل لاحق بتواند جايگزين نسل سابق شود و بى نظمى و اختلال به وجود نيايد، لازم بود مواليد پسر و دختر در سراسر جهان همواره متساوى يا آنكه درصد بسيار مختصرى متفاوت باشد و آفريدگار حكيم اين مهمّ را كه آيات مقدس اوست ، در نظام خلقت برقرار ساخته است . اگر در ظرف نيم قرن تمام مواليد جهان يا اكثريت قريب به اتفاق آن پسر باشد، آيا ممكن مى شد موازنه خلف و سلف برقرار گردد و نسل لاحق مى توانست جايگزين نسل سابق شود؟ پاسخ اين پرسش منفى است ، زيرا واضح است در چنين وضعى توازن نسل به گونه اى جبران ناپذير بر هم مى خورد. آيا دنياى پيشرفته امروز مى تواند بگويد حافظه اى كه موازنه و تعادل مواليد دختر و پسر را در سراسر جهان نگاهدارى نموده و مى نمايد كجاست و كدام قدرت است كه محاسبه را نگاه مى دارد؟ قرآن شريف اين مهم را وابسته به مشيت بارى تعالى خوانده و فرموده است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #87
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    مشيت حق و توازن مواليد
    يهب لمن يشاء اناثا ويهب لمن يشاء الذكور. (127)
    به ره كه بخواهد دختر مى دهد و به هر كه بخواهد پسر.
    مثال ديگرى كه براى كلام امام سجاد (ع ) مى توان ذكر كرد اين است كه خداوند پس از درگذشت هر پيمبرى خلف شايسته اى را جايگزين او مى ساخت تا به هدايت مردم و دعوت آنان ادامه دهد.
    اين برنامه تا بعثت حضرت خاتم النبيين (ص ) و نزول قرآن شريف ادامه داشت و چون آيين اسلام و كتاب مجيدش تا پايان عمر بشر جوابگوى نيازهاى مردم است ، امر نبوت با بعثت رسول اكرم (ص ) پايان يافت و از آن پس وحى الهى منقطع گرديد. پيمبران از جنس بشرند و مانند ساير انسانها يك روز بايد بميرند. خداوند پيامبر اسلام (ص ) را مخاطب ساخت و فرمود:
    مرگ پيامبران
    انك ميت و انهم ميتون . (128)
    تو مى ميرى و آنان نيز مى ميرند.
    جايى كه اشرف پيمبران حيات جاودان ندارد، وضع ساير انبياء روشن و واضح است . با توجه به اينكه نيل به مقام رفيع نبوت نياز به شرايط زياد و صلاحيت من جميع الجهات دارد و هر فردى شايسته پيمبرى نيست ، خداوند به مشيت حكيمانه خود خلف پيمبر سابق را كه واجد تمام صفات لازم باشد مهيا مى فرمود تا او را جايگزين پيمبر در گذشته نمايد و اين خود از مواردى است كه سخن امام سجاد (ع ) شامل آن مى گردد.
    و عندك مما فات خلف .
    بار الها! براى هر چيزى كه فوت مى شود و از دست مى رود، نزد تو براى آن جايگزينى است .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #88
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    پيامبر خلف جايگزين سلف
    على (ع ) درباره تداوم بعثت پيمبران فرموده :
    كلما مضى منهم سلف قام منهم بدين اللّه خلف . (129)
    هر زمان يكى از پيمبران سلف از دنيا مى رفت ، فرد ديگرى براى تبليغ دين الهى خلف او مى شد و جايگزينش مى گرديد.
    مثال سوم براى توضيح كلام امام سجاد (ع ) اين است كه حكمى از احكام اسلامى روى مصلحت نسخ شود و حكم ديگرى از جانب خداوند، خلف آن گردد و جايگزينش شود.
    ما ننسخ من آية او ننسها ناءت بخير منها او مثلها. (130)
    النسخ فى اللغة ابطال شى ء و اقامة آخر مقامه . (131)

    نسخ يا تغيير حكم
    نسخ در لغت عبارت است از باطل كردن چيزى و بر پا داشتن چيز ديگرى در مقام او.
    كعبه مكرمه بتخانه مشركين بود. اگر پيشواى اسلام (ص ) و پيروانش درآغاز نبوّت به سوى كعبه نماز مى گزاردند ممكن بود مستمسكى به دست مشركين بيايد كه بگويند پيشواى مسلمانان بت مى پرستد و به پيروان خود دستور بت پرستى داده است . از اين رو، حضرت بارى تعالى امر فرمود كه قبله مسلمين بيت المقدس باشد، بيت المقدسى كه منزه از بت و مظاهر شرك بود.
    عن الصادق عليه السلام قال : تحولت القبله الى الكعبه بعد ما صلى النبى صلى اللّه عليه و آله بمكة ثلاث عشة سنة الى بيت المقدس و النبى صلى اللّه عليه و آله بمكة ثلاث عشرة سنة الى بيت المقدس و بعد مهاجرته الى المدينة صلى الى بيت المقدس سبعة اشهر. قال : ثم مهاجرته الى المدينة صلى الى بيت المقدس سبعة اشهر. قال : ثم وجهه اللّه الى الكعبة وذلك ان اليهود كانوا يعيرون على رسول اللّه ، يقولون له انت تابع لنا تصلى على فبلتنا فاغتم رسول اللّه من ذلك غما شديدا. (132) .

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #89
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    عوض شدن قبله مسلمين
    امام صادق (ع ) فرمود: قبله مسلمين تحول يافت به كعبه ، بعد از آنكه رسول اكرم (ص ) سيزده سال در مكه به طرف بيت المقدس نماز گزارد، و بعد از مهاجرت به مدينه نيز هفت ماه به طرف بيت المقدس نماز خواند، سپس ‍ خداوند قبله را تغيير داد و پيمبر را از بيت المقدس متوجه كعبه مكرمه نمود و اين كار براى آن شد كه يهودى هاى مدينه زبان به ملامت و سرزنش ‍ پيشواى اسلام (ص ) گشودند و به حضرت گفتند: شما تابع و پيرو ما هستيد و به قبله ما نماز مى خوانيد و اين سخن ، پيمبر گرامى را سخت مغموم و متاءثر نمود.
    تا زمانى كه رسول اكرم (ص ) و مسلمانان در مكه بودند، مصلحت ايجاب مى كرد كه بيت المقدس قبله مسلمين باشد. پس از آنكه پيشواى اسلام (ص ) و مسلمانان به مدينه مهاجرت نمودند، آن مصلحت پايان يافت . از اين رو قبله بودن بيت المقدس نسخ شد و خداوند كعبه مكرمه را خلف آن قرار داد.
    بلا و عافيت نيز از نظر نوعى و فردى مى تواند مثال ديگرى براى كلام حضرت زين العابدين (ع ) باشد. افراد به صور مختلف مبتلا به بلايا مى شوند و آرامش و آسايش خويش را از دست مى دهند.
    عافيت به جاى بلا
    خداوند توانا قادر است عافيت را خلف بلايا نمايد و افراد مبتلا را از رنج و گرفتارى رهايى بخشد. اولين درخواستى را كه امام سجاد (ع ) در اين قطعه دعا از پيشگاه الهى براى خود مى نمايد، عافيت قبل از بلاست . در واقع ، كلام امام (ع ) چنين مى شود:
    وعندك مما فات خلف فامنن على قبل ابلاء بالعافية .
    بار الها! براى هر چيزى كه از ميان مى رود، نزد تو خلف و جايگزينى است ، پس اى خداى مهربان ! بر من منت بگذار و پيش از ابتلاى به بلا، عافيتم عطا فرما و از گرفتارى مصون و محفوظم دار.
    ناگفته نماند كه در لسان روايات ، كلمه خلف براى پاداشهاى دنيوى و اخروى خداوند در مقابل انفاق و صدقات مردم نيز به كار رفته است . در احاديث بسيارى آمده كه صدقه دفع بلا مى كند، من جمله اين حديث شريف است :

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #90
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^




    صدقه و دفع بلا
    عن ابيعبد اللّه عليه السلام قال : من تصدق بصدقة حين يصبح اذهب اللّه عنه نحس ذلك اليوم . (133)
    امام صادق (ع ) فرمود: كسى كه اول صبح صدقه اى بدهد، خداوند حوادث شوم و نحس آن روز را از وى مى گرداند.
    فى الحديث : اللهم اعط كل منفق خلفا. (134)
    براى آنكه مردم در امر انفاق و صدقات تشويث شوند، امام (ع ) دعا مى كند و از پيشگاه الهى درخواست مى نمايد كه خلف انفاق و صدقات را كه دفع بلاياست ، به مردم عطا فرمايد.
    در قرآن شريف آمده است :
    لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون . (135)
    هرگز به مقام رفيع برّ و نيكوكارى نمى رسيد تا برهنه را با لباسى كه علاقه داريد، بپوشانيد و گرسنه را از غذايى كه خود دوست داريد، سير نماييد.
    كسانى كه به روز جزا و پاداش الهى يقين دارند و مشمول آيه شريفه :
    وبالاخرة هم يوقنون (136)
    پاداش انفاق بهترين
    هستند، مى توانند از بهترين اموال خود چشم بپوشند و در راه خداوند انفاق نمايند. حضرت عبدالعظيم الحسنى از امام جواد عليه السلام ، ضمن يك حديث ، مضامين متعددى را از آباء گراميش ، از على بن ابيطالب عليه السلام نقل نموده كه اين عبارت از جمله آنهاست :
    قال على عليه السلاك : من ايقن بالخلف جاد بالعطيه . (137)
    على (ع ) فرموده : كسى كه در آخرت به پاداش الهى يقين دارد، اموال خوب و مطلوب خود را در راه بارى تعالى اعطا مى نمايد.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم مورد بحث امروز، به پيشگاه خداوند عرض ‍ مى كند:
    ولما فسد صلاح .
    بار الها! براى هر چيزى كه فاسد و غير قابل انتفاع مى شود، نزد تو خلف شايسته انتفاع براى آن وجود دارد.

    ^^^^شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 3^^^^



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 9 از 32 نخستنخست ... 567891011121319 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •