نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    ghalbha نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان




    نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان


    مرحوم آیت الله علامه آقامحمد حسین حسینی تهرانی"قدس الله نفسه الزکیه" می فرماید : از این جهت‌ است‌ كه‌: در زمان‌ رسول‌ الله‌، چون‌ آیه‌ای‌ نازل‌ می‌شد؛ مو جب بهجت و مسرّت و زیادی ایمان مؤمنین میگردید .
    وَ إِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَن‌ یَقولُ أَیُّكُمْ زَادَتْهُ هَذهِ إِیمَانًا فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُوا فَزَادَتْهُمْ إیمَانًا وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ * وَ أَمَّا الَّذِینَ فِی‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادْتُهمْ رِجْسًا إلی‌ رِجْسِهِمْ وَ مَاتُوا وَ هُمْ كَـٰفِرُونَ. یعنی و زمانی‌ كه‌ سوره‌ای‌ نازل‌ شود؛ پس‌ بعضی‌ از آنان‌ می‌گفتند: این‌ سوره‌ ایمان‌ كدام‌ یك‌ از شما را زیاد نمود؟ پس‌ آن‌ كسانی‌ كه‌ ایمان‌ آورده‌اند، این‌ سوره‌ موجب‌ افزایش‌ ایمان‌ آنها می‌شود؛ و ایشان‌ خوشحال‌ و مستبشر می‌گردند. و امّا كسانی‌ كه‌ در دلهای‌ آنان‌ مرض‌ است‌، پس‌ موجب‌ افزایش‌ پلیدی‌ بر پلیدی قبلی‌ آنها می‌گردد، و آنها در حال‌ كفر از دنیا می‌روند؛ و می‌میرند. (توبه آیه 125)
    قرآن‌ همچون‌ خورشید تابان‌، و درخشنده‌ای‌ است‌ كه‌: چون‌ طالع‌ شود؛ و نور و حرارت‌ آن‌ در فضا منتشر گردد؛ و به‌ زمین‌ برسد؛ هر موجودی‌ از نور و حرارت‌ آن‌ بارگیری‌ كرده‌؛ و ذات‌ و طینت‌ خود را تقویت‌ می‌نماید. در شب‌ تار كه‌ خورشید رخت‌ از نیمكره‌ بربسته‌ و خود را در زیر افق‌ پنهان‌ نموده‌ است‌؛ نه‌ گل‌ بوی‌ خود را منتشر می‌كند، و نه‌ نجاسات‌ و قاذورات‌ متعفّن‌، بوی‌ خبیث‌ و كریه‌ خود را بروز می‌دهند.
    ولی‌ وقتی‌ كه‌ خورشید طلوع‌ نمود؛ و نور و حرارتش‌ به‌ گلها رسید، غنچه‌ها در گلستان‌ باز می‌شوند؛ و رایحۀ عِطر آگین‌ آنها، هوا را معطّر می‌نماید؛ و نسیم‌ خوشبوی‌ گلستان‌ مشام‌ جان‌ را زنده‌ می‌سازد، از طرف‌ دیگر در مزبله‌، نجاسات‌ نیز بوی‌ خود را ظاهر می‌كند، و فضای‌ لجن‌آلود باتلاق‌ها و مزابل‌ نیز مملوّ از بوی‌ تند و عفِن‌ آنها می‌گردد.
    گناه‌ بر خورشید نیست‌. چون‌ لازمۀ آن‌ درخشندگی‌ و تابندگی‌ است‌؛ لازمه‌اش‌ و اثرش‌ و خاصیّتش‌ إشراق‌ و دادن‌ گرما و حرارت‌ است‌؛ گناه‌ از نفس‌ خبیث‌ این‌ موجودات‌ است‌ كه‌ مواد متعفّنه‌ را در خود ذخیره‌ نموده‌اند. اگر خورشید نتابیده‌ بود، و حرارت‌ نرسیده‌ بود، هیچ‌ موجودی‌ اثر نداشت‌؛ و همه‌ در رتبۀ واحد بودند؛ گل‌، امتیازی‌ بر قاذورات (نجاسات)‌ نداشت‌؛ و گلشن‌ از گلخن‌ شناخته‌ نمی‌شد.
    قرآن‌ همچون‌ خورشید تابان‌، و درخشنده‌ای‌ است‌ كه‌: چون‌ طالع‌ شود؛ و نور و حرارت‌ آن‌ در فضا منتشر گردد؛ و به‌ زمین‌ برسد؛ هر موجودی‌ از نور و حرارت‌ آن‌ بارگیری‌ كرده‌؛ و ذات‌ و طینت‌ خود را تقویت‌ می‌نماید. در شب‌ تار كه‌ خورشید رخت‌ از نیمكره‌ بربسته‌ و خود را در زیر افق‌ پنهان‌ نموده‌ است‌؛ نه‌ گل‌ بوی‌ خود را منتشر می‌كند، و نه‌ نجاسات‌ و قاذورات‌ متعفّن‌، بوی‌ خبیث‌ و كریه‌ خود را بروز می‌دهند


    باران‌ پر بهاری‌ از آسمان‌ فرو می‌ریزد، و هر تخمی‌ را در زمین‌ سبز می‌كند؛ تخم‌ میوه‌های‌ شیرین‌، و تخم‌ حنظل‌ تلخ‌. در طبع‌ باران‌، انتخاب‌ زشتی‌ و بدی‌، و تلخی‌ و بدبوئی‌، در گیاهها و گلها و میوه‌ها و دانه‌ها نیست‌، او رحمت‌ خود را یكسره‌ بر زمین‌ پهناور خداوندی‌ بطور مساوی‌ می‌ریزد. یكجا گل‌ می‌روید، و یكجا خَس‌ و خاشاك‌، یكجا درخت‌ سرسبز، و یكجا خار مغیلان‌، یكجا بلبلان‌ و قناریان‌ از لطافت‌ او متمتّع‌ می‌شوند؛ و یكجا مارها و عقرب‌ها و زنبورها.

    باران‌ كه‌ در لطافت‌ طبعش‌ خلاف‌ نیست‌

    در باغ‌ لاله‌ روید و در شوره‌زار خس‌

    گلهای‌ خوشبو و میوه‌های‌ شیرین‌ در دهان‌ زنبور عسل‌ تبدیل‌ به‌ انگبین‌ شود، و همان‌ در كام‌ مار و افعی‌ تبدیل‌ به‌ زهر قاتل‌ گردد. غذای‌ صحیح‌ در معدۀ انسان‌ سالم‌ ، تبدیل‌ به‌ قند خون‌ و مادۀ حیاتی‌ شود و همان‌ در بدن‌ مریض‌ مبتلا به‌ حصبه‌، تبدیل‌ به‌ زهر و مادّۀ كشنده‌ گردد. بنابراین‌ آنچه‌ از قرآن‌ می‌رسد، رحمت‌ است‌ و بركت‌ و عافیت‌ و نور و هدایت‌ اینها در نفس‌ و روح‌ مؤمن‌، تبدیل‌ به‌ سعه‌ و گشایش‌ و تجرّد و نور گردد؛ و در نفس‌ كافر تبدیل‌ به‌ أفهام‌ و آراء و أهواء ضالّه‌.
    قرآن‌ كه‌ آمد، بشر را به‌ دو صف‌ تقسیم‌ كرد. أصحاب‌ یمین‌ (نیكبختان‌ و سعادتمندان‌) و أصحاب‌ شمال‌ (تیره‌بختان‌ و شقاوت‌ داران‌) مؤمن‌ و كافر، بهشتی‌ و جهنّمی‌، موحّد و مشرك‌، عادل‌ و فاسق‌، متّقی‌ و منحرف‌، در اثر ابلاغ‌ قرآن‌ به‌ وجود آمدند. اینست‌ معنای‌ فصل‌ و فرقان‌ قرآن‌ كه‌ با آن‌ هر كس‌ نمی‌تواند ادّعای‌ بیجا كند و منحرفین‌ و متجاسرین‌ خود را در ردیف‌ أولیای‌ خدا نام‌ برند؛ و خود را گل‌ سرسبد عالم‌ معرفی‌ نمایند.

    نوشته علامه آیت الله حسینی تهرانی"ره"
    تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان




    نزول‌‌ قرآن‌؛ بهجت مومنان





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •