سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 38

موضوع: فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    اعلام مقام ولايت كليه مطلقه علويه تصريحا در اين آيه مباركه است لقوله تعالى انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون ) آيه 55 سوره مائده .
    اين آيه مباركه به اتفاق مفسرين عامه و خاصه در شاءن على عليه السلام نازل شده است ، چه آن حضرت بوده كه در حال ركوع زكوه و صدقه داده است .
    ولى در آيه مذكوره به معناى متصرف مطلق و صاجب اختيار و حاكم مطلق است نه به معناى دوست چه اگر به معناى دوست
    گرفته شود اساسا معنى غلط است . علاوه با شمول كلى و سريانى خطاب (كم ) در آيه مرقومه كه جميع خلق را در بردارد،
    لازم آيد كه بنابراين معنى العياذ بالله خدا و رسول خدا و اميرالمومنين على (ع ) دوست فاسقين و فاجرين و كافرين و منافقين و مشركين هم باشند و حال آنكه آنها برى و بيزارند از اينها، تا چه رسد كه دوست اين گروه فاسد باشند. پس عقل صحيح ، اين معنى را باطل و غلط مى داند و مخالف در محكمه عقل و وجدان محكوم است و بايد به حكم برهان ، تسليم آن معنايى بشود كه ما اشاره نموديم . يعنى متصرف مطلق و صاحب اختيار مطلق در كل عالم امكان ، نه در گوشه جهان و جزئى از آن و اين معناى ولايت تكوينيه و ولايت كليه مطلقه است (فانهم ) ممكن است كسى بگويد ولايت ولى بمعناى تصرف درست و مرد تصديق اما كليه و مطلقه را از كجا استنباط و استفاده نمائيم ، در جواب مى گوئيم آنرا هم از خود همين آيه مباركه ، مگر انما وليكم الله اين ولايت مطلقه و كليه نيست ، البته اين ولايت كلى است اگر چنانچه انكار نمائى العياذ بالله ولايت و تصرف خدا را در عالم محدود كرده و خدا را نشناخته اى و عقل تو را محكوم مى كند. عقل و برهان مى گويد تصرف خدا كلى و نامحدود است نه جزئى و مقيد. آيا مى توانى بگوئى خدا نسبت به آسمان ولايت دارد و العياذ بالله ولايت در زمين ندارد و يا در عوالم عاليه ولايت و تصرف و حكومت دارد، اما در عوالم سافله ديگر اين ولايت و تصرف را ندارد؟!

  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    پس به حكم عقل و برهان مى بايست قبول كنى كه خداى قادر متعال ، متصرف مطلق و صاحب اختيار مطلق و حاكم مطلق در نظام كل است و داراى ولايت كليه مطلقه ذاتيه اصليه است و همين معنى در ولايت ، براى رسوال خدا حضرت حتمى مرتبت محمد (ص ) و براى حضرت على مرتضى (ع ) كه آيه مباركه مذكوره در شاءن آن حضرت نازل گرديه است ، ثابت و محقق و مبرهن است ، به حكم اينكه معطوف در حكم معطوف عليه است اما فرق و تفاوت ولايت كليه الهيه حضرت احديت ، با ولايت كليه مطلقه حضرت ختمى مرتبت و دوازده نفر خلفاء و اوصياى آنحضرت كه همه مصداق اولوالامر و همه واجد مقام ولايت كليه مطلقه مى باشند اين اين است كه ولايت خدا ذاتى و اصلى است و ولايت ايشان ضللى است و آنان مظهر ولى مطلق هستند و به عبارت ديگر ولايت كليه مطلقه ايشان يعنى رسول الله و خلفاى آن حضرت كه اول آنها حضرت على مرتضى و آخر آنها حضرت بقيه الله مهدى ولى عصر (عج ) به اذن الله است كه از اين اذن مراد اذن تكونى است خذ و اغتنم .
    مولف را نسبت به معناى ولايت و شئون ولايت ضمن رسائلى كه در اثبات ولايت و امامت دوازده نفر خلفاء و اوصياء حضرت ختمى مرتبت (ص ) نگاشته است ، بيان تفصيلى است و بايست به آن رسائل مراجعه شود. در اين مقام فقط خواستيم شوهر عالى مقام فاطمه زهرا (س ) را كه حضرت على مرتضى صاحب مقام ولايت كليه مطلقه است معرفى نمائيم و نظر به بيان شئون ولايتى على عليه السلام نداشتيم . زيرا هر سخن جائى و هر نكته مقامى دارد و اما بس در مقام عظمت و رفعت شاءن ولاتى على عليه السلام نداشتيم . زيرا هر سخن جائى و هر نكته مقامى دارد و اما بس در مقام عظمت و رفعت شاءن حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، كه اگر خداى على اعلى وجود مرتضى را خلق نمى كرد، براى اين بانوى بى همتا، كفوى در صفحه جهان هستى نبود تار روز قيامت .
    چنانچه در روايت معتبر تصريح به اين حقيقت شده است :
    قال الله عزوجل لو لم اخلق عليا لما كان لفاطمه كفو على وجه الارض ‍ آدم و من دونه
    (ولنعم ماقيل )
    حق چو نديد همسرش در همه ممكنات از آن
    واجب و لازم آمدش خلقت حيدر آورد

  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    على مرتضى عليه السلام مظهر اسماء حسنى و مجلاى صفات الوهى است . على مرتضى مثل اعلاى الهى است . خداى يكتا مثل نارد، اما مثل اعلا دارد و له المثل الاعلى پيغمبر اكرم خطاب به على مرتضى فرمود : (و انت المثل الاعلى ) : يعنى على جان مصداق مثل اعلاى كبريائى فى الواقع تو هستى .
    و لنعم ما قال الاستادنا العارف (الهى قمشه اى )، رضوان الله تعالى عليه :
    چو شمع آفرينش را بر افروخت
    به آدم علم الاسماء بياموخت
    ميان شاهدان بزم شاهى
    كه مستند از مى وحى الهى
    محمد (ص ) را نخست افكند مستى
    ز جام عشق صهباى الستى
    پس آنگه او چو سرمستان پر شور
    به اشراقى جهان را كرد پر نور
    چو قرآن دفترى از عشق بگشاد
    به دانش عالمى را كرد دلشاد
    بر آن دفتر كه شهر علم غيب است
    در دانش (((على ))) بى هيچ ريب است
    امير اهل ايمان سر سبحان
    وزير مصطفى سلطان امكان
    قواى عقل كلى را سپهدار
    نظام آسمانى را نگهدار
    شه آزادگان مقصود عالم
    بت كروبيان زاولاد آدم
    جمالش رونق بتها شكسته
    جلالش بر ملائك راه بسته
    گر آن ماه از جهان خلق كم بود
    جهانى در شبستان عدم بود
    نبود آن خواجه گر اين كارگه را
    نبودى بنده اى زيبنده شه را
    به عالم خواست ذات لايزالى
    نمايد ز آئينه امكان مثالى
    على گرديد تمثال جمالش
    وز آن آئينه پيدا شد مثالش
    ز (لله المثل ) بشناس وى را
    منزه دان ز مثل آن شمس وفى را
    امام اهل ايمان مرتضى را
    شناسد هر كه بشناسد خدا را
    بر او اشراق گردد نور يزدان
    چو بر ختم رسولان فيض سبحان

  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    اشراق سوم : بيان ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها

    قبل از اينكه محور ولادت ملكه ملك و ملكوت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و چگونگى آن مطابق اخبار و احاديث صادره از مقام عصمت در اين قسمت بپردازيم لازم است بدوا به منشاء تكون آن حضرت اشارت بنمائيم :
    روى عن الصادقين صلوات الله عليهما : و كان مبدء حمل خديجه عليهاالسلام عنها بها ان النبى صلى الله عليه و آله لما عرج به الى السماء اكل من ثمار الجنه فحولها الله تعالى ما فى ظهره فلما هبط الى الارض واقع خديجه فحملت بفاطمه عليهاالسلام ففاطمه حوراء انسيه و كلما النبى (ص ) الى رائحه الجنه كان يشمها فيجد منها رائحه الجنه الحديث .
    وايضا : عن عايشه :قال رسوالله صلى الله عليه و آله لما اسرى بى الى السماء ادخلت الجنه فوقعت على شجره من اشجار الجنه لم ار فى الجنه احسن منها و لا ابيض منها ورقا و لا اطيب ثمره فتناولت ثمره من اثمارها فاكلتها : فصارت نطفه فى صلبى فلما هبطت الى الارض واقعت خديجه فحملت بفاطمه رضى الله عنها فاذاانا اشتقت الى ريح الجنه شممت ريح فاطمه :
    (از كتاب الدرالمنثور ج 5 ص 218 سوره اسرى )
    مضموناين دو روايت معتبر با هم يكى است و مثبت آن است كه تكون نطفه در طلب حضرت ختمى مرتبت از ثمره اشجار جنت منشاءت گرفته و پس از معراج آن بزرگوار و هبوطش بزمين با مواقع با حضرت خديجه عليهاالسلام ، موجب حمل آن بانوى مكرمه به وجود فاطمه زهراى اطهر(س ) دختر والا گهر پيغمبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم گرديده است و به همين جهت بوده است كه آن حضرت بوى بهشت را از دخترش فاطمه زهرا سلام الله عليها استشمام مى نموده است و او را انسيه حورا ناميده است .
    انسيه حورا سبب اصل اقامت
    اصلى كه بباليد بدو نخل امامت
    نخلى كه ز توليد قدش زاد قيامت
    گنجينه عرفان گهر بحر كرامت
    در باغ نبى طوبى افراخته قامت
    در ساحت بستان ولى سر و لب جو



  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    بيان كيفيت توليد حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها

    از مفضل بن عمر روايت شده است كه گفته از حضرت كاشف حقايق امام صادق عليه السلام سوال كردم چگونه بوده ولادت حضرت فاطمه عليهاالسلام : امام صادق صلوات الله عليه فرمود چون خديجه اختيار مزاوجت با حضرت ختمى مرتبت محمد صلى الله عليه و آله نموده ، زنان مكه از عداوتى كه با آن حضرت داشتند از خديجه هجرت نموده و دور او را واگذاشتند بطوريكه بر او سلام نمى كردند و نمى گذاشتند زنى نزد او برود. پس خديجه را بدين سبب وحشت گرفت :
    فلما حملت بفاطمه عليهاالسلام صارت تحدثها فى بطنها و تصبرها و كانت خديجه تكتم ذالك عن رسول الله (ص ) فدخل يوما و سمع خديجه تحدث فاطمه فقال لها يا خديجه من يحدثك : قالت الجنين الذى فى بطنى يحدثنى و يونسنى فقال لها هذا جبرئيل يبشرنى انها انثى و آنها النسمته الطاهره الميمونه و ان الله تبارك و تعالى سيجعل نسلى منها و سيجعل من نسلها ائمته فى الامته يجعلهم خلفاء فى ارضه بعد انقضاء وحيه .
    چون حضرت خديجه (ع ) بوجود حضرت فاطمه (ع ) حامله شد، فاطمه (س ) در شكم با او سخن مى گفت و مونس او بود و او را امر بصبر مى فرمود خديجه (س ) اين حالت را از حضرت ختمى مرتبت كتمان نموده و پنهان مى داشت ، پس روزى حضرت پيغمبر اكرم (ص ) داخل خانه شد و شنيد كه خديجه (س ) سخن مى گويد. فرمود :خديجه شما با كسى صحبت مى كنى و با كه سخن ميگوئى ؟ خديجه (س ) عرض كرد با فرزندى كه در بطن من است . او با من سخن مى گويد و مونس من مى باشد. حضرت فرمود به خديجه اينك جبرئيل است و به من بشارت مى دهد كه اين فرزند دختر است و اوست نسل طاهر با ميمنت و بركت ، و ذات بارى تعالى نسل مرا از او بوجود خواهد آورد و از نسل او امامان و پيشوايان دين در امت من پديد آيند و بعد از انقضاء وحى تشريعى خداوند ايشان را حجه خود در ارض ‍ عالم امكان قرار مى دهد (و زمين را هيچگاه از وجود آنان خالى نمى گذارد).
    بارى دارد كه پيوسته خديجه (ع ) در اين حالت بود تا آنكه هنگام ولادت حضرت فاطمه سلام الله عليها نزديك گرديد و در خود احساس موقع زائيدن نمود. بدين جهت بسوى زنان قريش و نساء بنى هاشم قاصدى فرستاد كه نزد او حاضر شوند. ايشان در جواب او پيام فرستادند نظر به اينكه گفته ما را نپذيرفتى و بر خلاف ميل ما با محمد يتيم ابوطالب كه فقير و فاقد مال و ثروت است تزويج نموده زن او گرديدى ، بدين سبب ما به خانه تو نمى آئيم و متوجه امور تو نمى شويم .

  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    چون خديجه پيغام ايشان را شنيد بسيار غمگين و اندوهناك گرديد:
    فبينا هى كذالك اذدخل عليها اربع نسوه طوال كانهن من نساء بنى هاشم ففزعت منهن فقالت لها احداهن لا تحزنى يا خديجه فانارسل ربك اليك و نحن اخواتك : انا ساره و هذه آسيه بنت مزاحم و هى رفيقتك فى الجنته و هذه مريم بنت عمران و هذه صفراء او صفورا بنت شعيب بعثنا الله تعالى اليك لنلى من امرك ماتلى النساء من النساء: حضرت خديجه عليهاالسلام در اين حالت ناگاه ديد چهار زن بلند بالا نزد او حاضر شده و گفتند ما رسولان پروردگار تو هستيم و بسوى تو آمده ايم اى خديجه و خود را معرفى نمودند اولى گفت منم ساره زوجه ابراهيم خليل : و اين (دومى ) آسيه دختر مزاحم است كه رفيق تو خواهد بود در بهشت و اين (سومى ) مريم دختر عمران است و اين (چهارمى ) صفورا دختر شعيب است حقتعالى ما را فرستاده است كه در وقت زادن نزد تو باشيم و تو را بر اين حالت معاونت نمائيم :
    فجلست واحده عن يمينها والاخرى عن يسارها والثالثه من بين يديها و الرابعه من خلفهاء فوضعت خديجته فاطمه عليهاالسلام طاهره مطهره فلما سقطت الى الارض اشرق منها النور حتى دخل بيوتات مكته و لم يبق فى شرق الارض و لا غربها موضع الا اشرق فيه ذالك النور:
    پس آنگاه يكى از بانوان در جانب راست خديجه نشست و ديگرى در جانب چپ و سومى در پيش روى او و چهارمى در پشت سرش قرار گرفتند.
    پس حضرت فاطمه سلام الله عليها پاك و پاكيزه به دنيا آمد و چون متولد گرديد و تجلى كرد در زمين نور او ساطع گرديد بطوريكه خانه هاى مكه را روشن گردايد و اشراق و تجلى نور او شرق و غرب جهان و سراسر عالم را فرا گرفت و موضعى نماند مگر آنكه از آن نور روشن شد.
    دارد كه ده نفر از حورالعين به آن خانه در آمدند و هر يك ابريقى و طشتى از بهشت در دست داشتند و ابريقها مملو بود از آب كوثر. پس آن زنى كه در پيش روى خديجه بود فاطمه را برداشت و به آب كوثر شستشو داد و جامه سفيدى بيرون آورد كه از شير سفيدتر و از مشك و عنبر خوشبوتر بود و آنگاه حضرت فاطمه را در يك جامه از آن پيچيد و جامه ديگر را مقنعه او گردانيد پس او را به سخن در آورد :
    فنطقت فاطمه عليهاالسلام بشهاده ( ان لا اله الا الله ) و ان ابى رسول الله (ص ) سيد الانبياء و ان بعلى سيد الاوصياء و ان ولدى سيد الاسباط). سپس بر هر يك از آن بانوان سلام كرد و هر يك را بنام ايشان خواند. پس آن بانوان اظهار شادى كردند و حوريان بهشتى خندان شدند و اهل بهشت را بشار دادند به ولادت حضرت فاطمه عليهاالسلام سيده نساء اهل جنت و سيده نساء عالمين من الاولين و الاخرين و در آسمان نورى درخشيد كه پيشتر از آن ملائك و فرشتگان چنان نورى مشاهده نكرده بودند. فلذالك سميت الزهراء عليهاالسلام :
    پس آن بانوان مقدسه بخديجه مكرمه خطاب نموده گفتند بگير اين دختر والا گهر را كه طاهره و مطهره و زكيه و با بركت است ذات اقدس حقتعالى و مبدء اعلى بركت داده او را و نسل او را پس خديجه عليهاالسلام در كمال خوشحالى و شادى سينه خود را در دهان او گذاشت : و دارد كه حضرت فاطمه سلام الله عليها در هر روزى آنقدر نمود مى كرد كه اطفال ديگر در يك ماه نمو مى كنند و در هر ماهى آنقدر نمو مى كرد كه اطفال ديگر در ظرف يكسال : صلوات و دورد خدا بر حضرت فاطمه زهرا (س ) و بر پدر حضرت فاطمه زهرا (س ) و بر شوهر حضرت فاطمه زهرا (س ) و بر فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س ) ازلا و ابدا و سرمدا.

  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    ولادت حضرت الفاطمة الزهرا سلام الله عليهما فى جمادى الاخره يوم العشرين منها بعد مبعث رسول الله صلى الله عليه و آله بخمس ‍ سنين :
    تاريخ معتبر ولادت با سعادت و با بركت ملكه ملك و ملكوت حضرت فاطمه لاهوتى صفات ، دختر ولا گهر و كوثر اعطائى الهى به حضرت ختمى مرتبت محمد صلى الله عليه و آله را در بيستم جمادى الاخر سنه پنچم بعد از بعث پيامبر (ص ) ضبط كرده است .
    مرحوم علامه ربانى الشيخ مهدى المازندرانى نيكو سروده است : (از كوكب الدرى )
    يا حبذا من ليلته الميلاد
    الليلته العشرين من جمادى
    ميلاد بنت المصطفى الرسول (ص )
    صديقه طاهره بتول
    سيده انسيه حوراء
    فاطمه زكيه زهراء
    يا ليله سربها محمد (ص )
    اذ ولدت بنت النبى احمد(ص )
    ميلاد هاد سر قلوب البشر
    لانها شفيعه فى المحشر
    وقرت العيون من ابناها
    كذاك قرت عين من والاها
    خديجه بمكه مليكه
    كانت على العريش والاريكه
    حقت لها لو فخرت مدى الزمن
    ببنتها ام الحسين و الحسن (ع )
    نور الاله قد ضحى و اشوق
    غصن النبى قد علا و اوراق
    و اشرقت مكه بالانوار
    و طيبه كذاك بالازهار
    بكل الافاق ضيائها ضحى
    انار اطباق السموات العلى
    و نورها قد كان قنديل الضياء
    معلقا فى ساق عرش الكبرياء

  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    الحق حكيم ربانى حكيم صفاى اصفهانى در نعمت ملكه ملك و ملكوت حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها عالى سروده است :
    اى گوهر يكدانه بريز از خم لاهوت
    در ساغر بلور صفا سوده ياقوت
    مرغ ملكوتى است زجاجى كه دهد قوت
    قوت جبروتى است كه در خطه ناسوت
    نوشم مى مدح گهر نه يم فرتوت
    صديقه كبرى صدف يازده لولو
    مرآت خدا عالمه نكته توحيد
    كش خيمه عصمت زده بر عرصه تجريد
    آن جلوه كه بالذات برون است ز تحديد
    مولود محمد (ص ) كه بدان نادره تابيد
    ذات احدى كرده پديد اين سه مواليد
    زين چار زن حامل و آن هفت تن شو
    بلاى مكان فوق زمان ذات ممجد
    كز نقص زمانى و مكانى است مجرد
    فرزند نبى جفت ولى طاق مويد
    طاق حرم عصمت او قصر مشيد
    آن شافعه كان رائحه كز خلد مخلد
    جويند و نيابند بجز خاك در او
    انسيه حورا سبب اصل اقامت
    اصلى كه بباليد بدو نخل امامت
    نخلى كه ز توليد قدش زاد قيامت
    گنجينه عرفان گهر بحر كرامت
    در باغ نبى طوبى افراخته قامت
    در ساحت بستان ولى سر و لب جو
    سر سند كل اثر صادر اول
    نه عقل در يك اثر پاك معطل
    نفس فلك پير در اين مرحله مختل
    برتر بودش پايه ز موهوم و مخيل
    بالاتر از اين چاره خشيجان بهى بل
    صد مرحله والاتر از اين گنبد نه تو
    هرگ نشنيديم خدا را بودى ام
    اى ام الوهييه وى در تو خرد گم
    باز آى كه ما مردم افروخته انجم
    بر ديده نشانيمت بر ديده مردم
    دل بى تو به جان آمد بنماى تبسم
    تا بشكفد از خاك گل و خندد خيرو
    اوصاف خدا در تو هويداست كما هى
    علم تو محيط است بمعلوم الهى
    ذاتت متناهى صفتت نامتناهى
    سر تا قدمت آئينه طلعت شاهى
    خورشيد گهى تافت بمه گاه بماهى
    با گرد سمند تو نياراست تكاپو
    خورشيد چو رويت به سما و به سمك نيست
    چون روى تو پيداست كه خورشيد فلك نيست
    از عشق تو در سينه عشاق تو شك نيست
    شور لب شيرين تو در كان نمك نيست
    اى زاده انسان كه بخوبيت ملك نيست
    از عشق تو بر پاست بكونين هياهو
    من با تو بتوحيد دلى يكدله دارم
    از عشق تو بر گردن جان سلسله دارم
    من قطره كه از بحر فزون حوصله دارم
    از بهر عنايات تو چشم صله دارم
    من عشق تو را پيشرو قافله دارم
    تا بار گشايم به فناى حرم هو
    اى پاى تو پهلو زده خورشيد سما را
    بر فرق من خسته بسايان كف پا را
    اى دست خدا دست صفا گير خدا را
    از ديده بيننده مينداز (صفا) را
    اى آنكه بود از مدد دست تو ما را
    آرام تن و قوت دل و قوت بازو
    اى ذات خدا را رخ نيكوى تو مرآت
    فانى به تو فعل و اثر و وصف در آن ذات
    نفى من درويش بود پيش تو اثبات
    بر درگه حق اى تو شهنشاه خرابات
    حاجات مرا اى تو بر آرنده حاجات
    بسراى كه از درد بود حشمت دارو
    در هر صفتى اعظم اسماء الهى
    اندر فلك قدرت نبود چو تو ماهى
    عالم همگى بنده شرمنده تو شاهى
    محتاج از در الطاف نگاهى
    نه غير تو حصنى و ملاذى و پناهى
    يا فاطمه الزهرا انا بك نشكو

  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    اشراق چهارم : بيان اسماء و القاب و كنيه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها

    ابن بابويه بسند معتبر از يونس به ظبيان روايت كرده است كه حضرت صادق كاشف حقايق عليه الصلوه و السلام فرموده كه حضرت فاطمه سلام الله عليها را نه اسم است نزد خداى عزوجل الفاطمه و الصديقه و المباركه و الطاهره و الزكيه و الراضيه و المرضيه و المحدثه و الزهراء).

    آنگاه حضرت صادق عليه السلام فرمود كه آيا مى دانى كه چيست تفسير فاطمه (ع ) يونس عرض نمود خبر بده مرا از معنى آن اى سيد من . حضرت فرمود فطمت من الشر يعنى بريده شده است از كل بديها.

    سپس ‍ فرمود كه اگر اميرالمؤ منين على عليه السلام تزويج نمى نمود او را كفوى و نظيرى نبود او را بر روى زمين تا روز قيامت . نه آدم و نه آنها كه بعد از او بودند (از كتاب بحار و غيره ) اين حديث شريف نورانى برهان ساطع و دليل قاطع است بر اينكه حضرت اميرالمومنين و سيد الاولياء معلم الملك و الملكوت ولى الله اعظم على مرتضى عليه آلاف التحيه و الثناء از جميع انبياء و رسل و اوصياء ايشان بعد از حضرت ختمى مرتبت عقل كل خاتم الانبياء والرسل ، مرتبه اش افضل و اشرف و ارفع مى باشد و نيز برهان ساطع و روشنى است بر افضليت و اشرفيت و ارفعيت ملكه ملك و ملكوت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بعد از پدر خاتم انبيا حضرت محمد مصطفى و بعد از شوهرش حضرت على مرتضى صلوات الله عليهما از كل انبياء و رسل و اوصياء ايشان و همچنين از قاطبه ماسوا على الاطلاق .
    ولنعم ما قيل :
    حق چو نديده همسرش درهمه ممكنات از آن


    واجب و لازم آمدش خلقتحيدر آورد



  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,984 در 3,876
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فاطمه زهرا سلام الله عليها آئينه ايزد نما

    ذات اقدس حق تعالى و مبدء اعلى از عنايتى كه به حضرت فاطمه (س ) داشته ، اسم او را از اسم خود مشتق فرموده است .
    چنانكه در روايت معتبر از قول پيغمبر آمده كه قال النبى
    (ص )لفاطمه شق اله لك يا فاطمه اسما من اسمائه فهو الفاطر و انت فاطمه ) (از بحار ج 43) اين حدايث شريف نورانى برهان و دليل ساطع است كه حضرت فاطمه سلام الله عليها مظهر اسماء حسناى الهى و مجلاى صفات علياى ربوبى است و اين حديث دلالت بر عصمت آن ملكه ملك و ملكوت دارد چه در علم كلام و حكمت متعاليه با براهيه عقليه و ادله متقنه محكمه ثابت و مبرهن گرديده كه خداى متعال و ذات ذى الجلال الوهى منزه و مبرى از كل عيوب و نقائص است و جامع جميع صفات كماليه و نعوت جماليه و جلاليه است .
    بنابراين كسى كه مظهر صفات و اسماء اوست مى بايست به حكم عقل و برهان منزه و مبرى از كل عيوب و نواقص باشد مگر نقص امكان كه اين از لوازم وجود ممكن الوجود است .
    پس مستفاد از جمله (فطمت من الشر) در تفسير فاطمه (ع ) و اشتقاق فاطمه از اسم مبارك (فاطر) دليل قاطع است بر اينكه حضرت فاطمه سلام الله عليها منطمه است از جميع شرور و عيوب و نقائص و چون چنين است پس لازم است كه واجد جميع خيرات و داراى جميع محاسن و مكارم و متصف به كل كمالات در تمام شئون بوده باشد.
    و چگونه چنين نباشد و حال آنكه فاطمه (س ) مظهر كل اسماء الهيه و مرآت و آئينه ذات و صفات ربوبيه است فاطمه (س ) مظهر علم خداست . فاطمه (س ) مظهر حلم خداست . فاطمه (س ) مظهر قدرت خداست . فاطمه (س ) مظهر جمال خداست . فاطمه (س ) مظهر جلال خداست .

    و لها جلال ليس فوق جلالها



    الا جلال الله جل جلاله

    و لها نوال ليس فوق نوالها


    الا نوال الله عمنواله

    فهم بسى رفت و نبودش طريق


    عقل بسى راند و نبودش مجال


    لودنت الفكره منحجبها


    لا حترقت من سبحات الجلال






صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی