سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 10 از 19 نخستنخست ... 67891011121314 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 91 تا 100 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #91

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    امام حسين بعد از پنجاه سال از وفات پيغمبر به دست مردمی مسلمان بلكه‏
    شيعه معمای بسيار قابل توجهی است . بلكه از آن نظر جنبه جنائی قضيه‏
    ارزش اينهمه بزرگداشت ندارد كه داستان جنائی در هر شكل و قيافه زياد
    است ، در قرون قديم ، قرون وسطی ، قرون جديد ، قرون معاصر زياد بوده و
    هست . در حدود بيست سال پيش يعنی در حدود سالهای 1940 ميلادی بود كه‏
    بمبی بر شهری فرود آمد و شصت هزار نفر صغير و كبير و بيگناه تلف شد .
    در شرق و غرب عالم داستان جنائی زياد واقع شده و می‏شود ، و [ مثلا ]
    نادريك قهرمان جنائی است . همچنين ابو مسلم ، با بك خرم دين . جنگهای‏
    صليبی ، جنگهای اندلس مظهرهای بزرگی از جنايت بشرند .
    اين داستان از نظر دوم يعنی از لحاظ ورق سفيدی كه دارد اينهمه ارزش را
    پيدا كرده است . از اين جهت است كه كم نظير بلكه بی نظير است ، زيرا
    در دنيا افضل از امام حسين بوده است اما صحنه‏ای مثل صحنه امام حسين برای‏
    آنها پيش نيامد . امام حسين رسما اصحاب و اهل بيت خود را بهترين‏
    اصحاب و بهترين اهل بيت می‏شمارد .
    لهذا بايد جنبه روشن و نورانی اين داستان از آن جنبه كه اين داستان‏
    مصداق « انی اعلم ما لا تعلمون »است نه از آن جنبه كه مصداق « من يفسد
    فيها و يسفك الدماء »است ، از آن جنبه كه حسين و زينب قهرمان‏
    داستانند نه از آن جنبه كه عمر سعد و شمر قهرمان داستانند ، [ بررسی شود
    . ] ( بنت الشاطی كتابی نوشته به نام بطله كربلا ) .

    100
    امضاء

  2. Top | #92

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    اما از لحاظ امام حسين ( ع ) :
    بايد ببينيم چطور شد امام حسين قيام كرد ؟ در قيام حسين عليه السلام چند
    عامل را بايد در نظر گرفت :
    الف - از امام حسين برای خلافت يزيد بيعت و امضا می‏خواستند . آثار و
    لوازم اين بيعت و امضاء چقدر بود ؟ و چقدر تفاوت بود ميان بيعت با
    ابوبكر يا عمر يا عثمان و صلح با معاويه و ميان بيعت با يزيد . به قول‏
    عقاد اولين اثر اين بيعت امضاء سب و لعن علی ( ع ) بود كه در زمان‏
    معاويه شروع شده بود ، و هم امضاء ولايت عهد و وراثت خلافت بود .
    ب - خودش می‏فرمود : اصلی در اسلام است كه در مقابل ظلم و فساد نبايد
    سكوت كرد ، اصل امر به معروف و نهی از منكر . خودش از پيغمبر روايت‏
    كرد : « من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله » . . . ايضا می‏گفت :
    « الا ترون ان الحق لا يعمل به » . . .
    ج - مردم كوفه از او دعوت به عمل آوردند و نامه‏ها نوشتند و هجده هزار
    نفر با مسلم بيعت كردند . بايد ديد آيا عامل اصلی ، دعوت اهل كوفه بود
    و الا اباعبدالله هرگز قيام يا مخالفت نمی كرد و بيعت می‏كرد ؟ اين مطلب‏
    خلاف رأی و عقيده حسين عليه السلام بود و قطعا چنين نمی كرد بلكه تاريخ‏
    می‏گويد چون خبر امتناع امام حسين از بيعت به كوفه رسيد مردم كوفه اجتماع‏
    كردند و هم عهد شدند و نامه دعوت نوشتند . روز اول كه در مدينه بود از
    او بيعت خواستند بلكه معاويه در زمان حيات خود از او بيعت خواست و
    حسين ( ع ) امتناع كرد . بيعت كردن با يزيد صحه

    101
    امضاء

  3. Top | #93

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    گذاشتن بر حكومت او بود كه ملازم بود با امضاء بر نابودی اسلام : « و علی‏
    الاسلام السلام اذ قد بليت الامه براع مثل يزيد » . پس موضوع امتناع از
    بيعت خود اصالت داشت . حسين ( ع ) حاضر بود كشته بشود و بيعت نكند ،
    زيرا خطر بيعت خطری بود كه متوجه اسلام بود نه متوجه شخص او ، بلكه‏
    متوجه اساس اسلام يعنی حكومت اسلامی بود نه يك مسئله جزئی فرعی قابل‏
    تقيه .
    اما موضوع دوم نيز به نوبه خود اصالت داشت . از اين نظر اين جهت را
    بايد مطالعه كرد كه آيا شرط امر به معروف يعنی احتمال اثر و منتج بودن‏
    در آن بود يا نه ؟ از گفته‏های خود امام حسين كه می‏فرمود : « ثم ايم الله‏
    لا تلبثون بعدها الا كريثما يركب الفرس حتی تدور بكم دور الرحی و تقلق‏
    بكم قلق المحور » . يا در جواب شخصی كه " رياش " نقل می‏كند فرمود :
    ²ان هؤلاء اخافونی و هذه كتب اهل الكوفة و هم قاتلی فاذا فعلوا ذلك و لم‏
    يدعوا لله محرما الا انتهكوه بعث الله اليهم من يقتلهم حتی يكونوا اذل من‏
    قوم الامه » . ( فرام الامة ) و همچنين است جمله‏هائی كه در وداع دوم به‏
    اهل بيت خودش فرمود : « استعدوا للبلاء و اعلموا ان الله حافظكم و
    منجيكم من شر الاعداء و يعذب اعاديكم بانواع البلاء » ، از اينها معلوم‏
    می‏شود كه امام حسين توجه داشت كه خونش بعد از خودش خواهد جوشيد و
    شهادتش سبب بيداری مردم می‏شود . پس شهادتش مؤثر بود .
    اما از نظر سوم : از اين جهت همينقدر مؤثر بود كه امام را متوجه كوفه‏
    كرد . اما آيا اگر به كوفه نمی‏رفت ، در محل امن و امانی بود ؟ اگر در
    مكه يا مدينه هم بود چون از بيعت امتناع می‏كرد و به

    102
    امضاء

  4. Top | #94

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    علاوه به خلافت يزيد معترض بود دچار خطر بود و امام حسين ابا داشت كه در
    مكه حرم خدا كشته شود و شايد از اينكه در حرم پيغمبر هم كشته شود
    اباداشت . اينكه در وسط راه به اصحاب حر گفت و از نامه عمر سعد به ابن‏
    زياد برمی‏آيد كه در خود كربلا به عمر سعد هم گفته است : اگر نمی خواهيد
    برمی‏گردم ، فقط ناظر به اين قسمت است كه چرا به عراق آمد نه اينكه قضيه‏
    فقط يك جنبه دارد و آن هم جنبه دعوت و بعد هم پشيمانی از آمدن به عراق‏
    است . امام حسين كه نگفت حالا كه مردم كوفه نقض عهد كردند پس من بيعت‏
    می‏كنم يا اينكه ديگر موضوع اعتراض به خلافت يزيد را پس می‏گيرم و ساكت‏
    می‏شوم .
    مسائلی كه در اينجا هست :
    الف - قبل از مردن معاويه مسئله امتناع مردم مدينه بالخصوص حسين بن‏
    علی ( ع ) از بيعت مطرح بود . امام حسين در جواب نامه معاويه سخت به‏
    او تاخت و به موضوع ولايت عهد يزيد اعتراض و انتقاد كرد . " سرمايه‏
    سخن " و " ابوالشهداء " عقاد ) .
    ب - مسئله ولايت عهد يزيد يك بدعت بزرگ بود در اسلام و نقشه‏ای كه از
    سی و چند سال پيش امويين كشيده بودند . ابوسفيان در خانه عثمان گفت :
    تلقفوها تلقف الكرش و لتصيرن . . . اما والذی يحلف به ابوسفيان لا جنة و
    لا نار . از اين نظر فوق‏العادش مهم بود ، نه با شورا و آراء عمومی منطبق‏
    بود و نه جعل الهی ، نصب پدر بود پسر را .
    ج - تسليم خليفه شدن در يك وقت جايز است كه بحث در

    103
    امضاء

  5. Top | #95

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    اطراف اصلحيت فرد ديگر باشد ولی غير صالح كارها را بر مدار و محور
    اسلامی می‏چرخاند . علی (ع) فرمود : « و الله لاسلمن ما سلمت امور المسلمين‏
    و لم يكن فيها جور الا علی خاصة » .
    د - بيعت ، عقد بود مانند عقد بيع و اجاره و نكاح ، و تعهدآور بود ،
    قابل نقض نبود . علی ( ع ) فرمود : عهد با كافر را نيز نبايد نقض كرد و
    الا امان باقی نمی‏ماند .
    ه - مسئله اعتراض به كار خليفه وقت ولو منتهی به عزل او بشود در
    صورتی كه انحراف پيدا می‏كند ، خود يك مسئله‏ای است در اسلام به نام امر
    به معروف و نهی از منكر . امام حسين مكرر به اين اصل استناد كرد . شرط
    اين اصل نيست كه خون ريخته نشود ، شرطش اينست كه نتيجه نهائی آن به‏
    نفع اسلام باشد ، نظير خود جهاد با كفار .
    و - موضوع دعوت امام از طرف مردم كوفه و اتمام حجت ، خود يك مطلبی‏
    است . امام هم خيلی عاقلانه و مدبرانه عمل كرد : اول به نامه‏های آنها
    جواب داد ، چندين بار پيك رد و بدل شد ، ابتدا نماينده‏ای از طرف خودش‏
    فرستاد ، مسلم هم سياست علوی را به كاربرد ، يعنی بدون هيچ نوع نيرنگ و
    اغفالی در كمال صراحت با مردم عمل كرد ، نه پولی از مردم گرفت و نه‏
    پولی در ميان رؤسا تقسيم كرد ، همان سياستی كه حاضر نيست هدف را فدای‏
    وسيله كند . امام كه امتناع از بيعتش قطعی و همچنين تصميم به اعتراضش‏
    قطعی بود ، به آنها جواب مساعد داد . علت اينكه از مكه در آنوقت حركت‏
    كرد يكی اين بود كه فرصت خوبی بود ، ديگر اينكه خطر بزرگی پيش آمده بود
    . فرصت اين بود كه در روز

    104
    امضاء

  6. Top | #96

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    هشتم ذی‏الحجة كه همه مردم عازم عرفات و انجام اعمال حجند او حركت می‏كند
    . اين عمل مردم مسلمان را به فكر وا می‏دارد كه چه موضوع مهمی پيش آمده‏
    كه فرزند پيغمبر از انجام عمل حج منصرف و به طرف ديگر می‏رود . اين عمل‏
    به اصطلاح ژشت بسيار عالی بود . اما خطر مطلب اين بود كه خطر كشته شدن‏
    در ضمن اعمال حج داشت . به نقل " سرمايه سخن " عمرو بن سعيد بن العاص‏
    با لشكری مأمور شده بود حسين ( ع ) را در همان مكه بكشد . خودش به فرزدق‏
    گفت : اگر بيرون نمی آمدم كشته می‏شدم . در منتخب طريحی نوشته است كه‏
    سی نفر مأموريت مخفيانه يافته بودند كه حسين ( ع ) را ضمن اعمال حج‏
    بكشند ( و بعد هم تحت عنوان مشاجره شخصی قضيه را لوث كنند و يا مثل سعد
    بن عباده بگويند جنها او را كشتند ) . پس به هر حال اگر دعوت اهل عراق‏
    هم نبود موسم حج و ازدحام حج خطر كشته شدن برای امام حسين داشت و امام‏
    مصمم بود كه ايام حج در مكه نماند . او كه نمی‏توانست بالباس احرام مسلح‏
    شود . به علاوه توهين عظيمی بود برای بيت الله كه پس از پنجاه سال كه از
    وفات پيغمبر گذشته است فرزند پيغمبر را در محيط " « و من دخله كان‏
    آمنا »" بكشند . عليهذا حركت امام حسين در آنوقت از مكه به جای ديگر
    ضروری به نظر می‏رسيد . اگر از دعوت اهل عراق هم صرف نظر بكنيم جايی‏
    ديگر كه از عراق برای امام حسين بهتر باشد وجود نداشت .
    ز - امام حسين از لحاظ عامل دوم يعنی انجام وظيفه اصلاح در امت اسلاميه‏
    كشته شدن خود را مفيد می‏ديد ، احساس

    105
    امضاء

  7. Top | #97

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    می كرد موقعيت طوری است كه اگر كشته بشود نفله نشده است .
    می‏توانيم مطلب را به صورت جامعتر و كاملتری بيان كنيم : در حادثه‏
    كربلا جهات زيادی هست :
    1 - امام يگانه شخصيت لايق و منصوص و وارث خلافت بود . يزيد ، نالايق‏
    و غاصب بود . اين جهت ميان وضع امام و وضع پدرش و فرزندانش با خلفاء
    وقت مشابه بود . بايد ببينيم صرف اين جهت چه وظيفه‏ای برای امام ايجاد
    می‏كند ؟
    2 - آنها از امام بيعت می‏خواستند و به هيچ وجه از آن صرف نظر
    نمی‏كردند . بايد ببينيم بيعت چيست و چه اثری دارد و تكليف به بيعت چه‏
    وظيفه‏ای برای امام ايجاب می‏كند ؟
    3 - اوضاع و احوال مسلمين از نظر اجراء حدود و موازين اسلام وضع بسيار
    بدی پيدا كرده بود كه با ريشه اسلام سر و كار داشت . بايد ببينيم تكليف‏
    امر به معروف كه خود امام به آن استناد می‏كرد چه وظيفه‏ای ايجاب می‏كرد ؟
    4 - مردم كوفه از امام دعوت كردند و نوعی اتمام حجت شد . دعوت آنها
    چه وظيفه‏ای ايجاب می‏كرد ؟
    5 - آنها در آخر كار امام را مخير كردند ميان دو چيز : تسليم و يا كشته‏
    شدن . اين جهت چه وظيفه‏ای را برای امام ايجاب می‏كرد ؟
    اما مسئله احقيت به خلافت اگر توأم با چيز ديگر نباشد يعنی فقط شخص‏
    جای خود را عوض كرده باشد و هر اندازه تفاوت هست همان است كه لازمه‏
    قهری زمامداری اصلح و غير اصلح است

    106
    امضاء

  8. Top | #98

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    ظاهرا در اين مورد [ امام ] وظيفه‏ای جز اين ندارد كه حق خود را مطالبه‏
    كند و اگر اعوان و انصار به قدر كافی دارد اقدام كند و اگر نه سرجای خود
    می‏نشيند همانطور كه علی ( ع ) در موقع خلافت ابوبكر گفت : « افلح من‏
    نهض بجناح او استسلم فاراح » ( 1 ) . و در موقع خلافت عثمان گفت :
    « و الله لاسلمن ما سلمت امور المسلمين و لم يكن فيها جور الا علی خاصة ».
    علی ( ع ) با خلفای زمان خود در مسائل قضايی و سياسی و علمی همكاری‏
    می‏كرد يعنی به آنها مشورت می‏داد و آنها را تقويت و تأييد می‏كرد .
    قضاوتهای مولی و مشورتها و جوابهای علمی او مشهور است .
    در اين قسمت اين جهت را كه افكار عمومی چگونه قضاوت می‏كند بايد در
    نظر گرفت . اگر امام به حق را مردم از روی جهالت و عدم تشخيص‏
    نمی‏خواهند ، او به زور نبايد و نمی‏تواند خود را به مردم به امر خدا تحميل‏
    كند . لزوم بيعت هم برای اين است .
    اما قسمت دوم يعنی بيعت . اولا بيعت چيست ؟ تعريفی كه ما از بيعت‏
    پيدا كرده‏ايم همان است كه در " النهاية " ابن اثير ماده بيع آمده است‏
    . می‏گويد : " و فی الحديث : « ألا تبايعونی علی الاسلام . هو عبارش عن‏
    المعاقدش عليه و المعاهدش ، كأن كل واحد منهما باع ما عنده من صاحبه و
    أعطاه خالصة نفسه »

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه ، خطبه 5 [ رستگار كسی است كه با يار و ياور برخيزد ،
    و يا تسليم شود و ديگران را از كشمكش بيهوده آسوده سازد ] .

    107
    امضاء

  9. Top | #99

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    « و طاعته و دخيلة أمره » " ( 1 ) .
    بيعت فقط در مورد حاكم و سلطان است . پيمان رفاقت دو رفيق را بيعت‏
    نمی‏گويند يعنی در بيعت تسليم يك طرف برای يك طرف است . ( رجوع شود
    به كشاف و مجمع البيان ) .
    در قرآن ذكر بيعت آمده است : « لقد رضی الله عن المؤمنين اذ
    يبايعونك تحت الشجرش . . . 0 اذا جاءك المؤمنات يبايعنك علی ان لا
    يشركن بالله و لا يسرقن و لا يزنين و لا يقتلن اولادهن ».
    پيغمبر ( ص ) برای علی ( ع ) در غدير خم بيعت گرفت . در " ليلة
    العقبة " اهل مدينه با پيغمبر بيعت كردند . در سقيفه از مردم بيعت‏
    گرفتند و همين بيعت كار را تمام كرد و مردم پس از توجه نيز بيعت خود
    را نقض نكردند . علی عليه السلام در زمان خلافت از مردم بيعت گرفت .
    زبير كه بعد پشيمان شد گفت : بيعت من ظاهری بود . در نهج البلاغة خطبه 8
    می‏فرمايد : « يزعم انه قد بايع بيده و لم يبايع بقلبه فقد أقر بالبيعة و
    ادعی الوليجة فليأت عليها بامر يعرف و الا فليدخل فيما خرج منه » (2) .
    امام در اينجا روی اصول قضايی عليه زبير استدلال

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : بيعت عبارت است از عقد بستن و معاهده نمودن بر آن (
    اسلام ) . گويی هر كدام از طرفين دارائی خود را به ديگری می‏فروشد و خالص‏
    نفس و طاعت و امور داخلی و باطنی خود را به او واگذار می‏كند ] .
    2 - [ ترجمه : وی چنين پندارد كه با دست خود بيعت نموده ولی دلش با
    آن هماهنگ نبوده . به بيعت خود مقر است و ادعا دارد كه در باطن‏
    موافقت نداشته است . لذا بايد بر اين ادعا دليل روشنی آورد و گرنه در
    بيعتی كه از آن بيرون رفته داخل گردد ] .

    108
    امضاء

  10. Top | #100

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    می‏كند . به هر حال امام در اينجا بيعت را به عنوان يك امر الزام آور
    ياد می‏كند .
    ايضا امير المؤمنين در نهج البلاغة خطبه 34 می‏فرمايد : « ان لی عليكم‏
    حقا و لكم علی حق . فاما حقكم علی فالنصيحة لكم ، و توفير فيئكم عليكم ،
    و تعليمكم كيلا تجهلوا ، و تأديبكم كيما تعلموا ( تعلموا ( 1 " . و اما
    حقی عليكم فالوفاء بالبيعة ، و النصيحة فی المشهد و المغيب ، و الاجابة
    حين ادعوكم ، و الطاعة حين آمركم » ( 2 ) . ايضا اصحاب جمل به عنوان‏
    ناكثين يعنی نقض كنندگان بيعت شناخته شدند . درباره امام زمان دارد او
    مخفی شد تا بيعت كسی به گردن او نباشد .
    امامزادگان و تمام كسانی كه می‏خواستند قيام كنند عليه خلفا مثل محمد
    نفس زكيه و زيد بن علی از اتباع خود بيعت می‏گرفتند . ابوحنيفه فتوا داد
    كه بيعت اهل مدينه با عباسيها درست نيست چون قبلا با محمد نفس زكيه‏
    بيعت كرده‏اند . امام صادق ( ع ) فرمود : من حاضرم با محمد نفس زكيه‏
    بيعت كنم به شرط اينكه قيامش قيام امر به معروف باشد نه مهدويت . خود
    امام حسين ( ع ) از اصحاب خود بيعت گرفت و در شب عاشورا

    پاورقی :
    1 - ابن ميثم " تعملوا " شرح كرده و آن درست است .
    2 - [ ترجمه : مرا بر شما حقی است و شما را نيز بر من حقی است . حق‏
    شما بر من اينست كه برای شما خير خواهی و دلسوزی كنم ، و دارائی بيت‏
    المال را بدون كم و كاست به شما رسانم ، و شما را بياموزم تا نادان‏
    نمانيد ، و به شما آداب آموزم تا بدانيد ( تا عمل كنيد ) . و اما حق من‏
    بر شما آنست كه در بيعت خود وفادار بمانيد ، و در حضور و غياب من‏
    خيرخواه من باشيد ، و هر گاه شما را بخوانم اجابتم كنيد ، و چون فرمانتان‏
    دهم فرمان ببريد ] .


    109
    امضاء

صفحه 10 از 19 نخستنخست ... 67891011121314 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی