سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 11 از 19 نخستنخست ... 789101112131415 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 110 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #101

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    فرمود : من بيعت خودم را از گردن شما برداشتم : « انتم فی حل من بيعتی »
    . مسلم نيز از مردم كوفه برای امام بيعت گرفت . معاويه به حضرت امير
    می‏نويسد كه تو را مانند شتری كه مهارش را بكشند برای بيعت بردند :
    ²و كنت تقاد كما يقادالجمل المخشوش ». امير المؤمنين در جواب او نوشت‏
    (نامه 28) : « و قلت : انی كنت اقاد كما يقاد الجمل المخشوش حتی أبايع‏
    والعمر الله لقد اردت ان تذم فمدحت ، و ان تفضح فافتضحت ! و ما علی‏
    المسلم من غضاضة فی ان يكون مظلوما ما لم يكن شاكا فی دينه و لا مرتابا
    بيقينه ، و هذه حجتی الی غيرك قصدها و لكنی اطلقت لك منها بقدر ما سنح‏
    من ذكرها » ( 1 ) . اينجا اين سؤال پيش می‏آيد كه بيعت چه لزومی دارد كه‏
    پيغمبر و امام از مردم بيعت می‏گرفتند ، و از نظر شرعی چه اثر الزام آوری‏
    دارد ؟ آيا اگر مردم بيعت نمی‏كردند اطاعت پيغمبر واجب نبود ؟ ! و چرا
    امير المؤمنين به بيعت استناد می‏كند ؟
    به نظر می‏رسد بيعت در بعضی موارد صرفا اعتراف و اظهار آمادگی است ،
    قول وجدانی است . بيعتی كه پيغمبر اكرم می‏گرفت از اين جهت بود ، خصوصا
    با توجه به اينكه در خوی عرب اين بود كه قول خود و بيعت خود را نقض‏
    نكند ، نظير قسم خوردن نظاميها يا وكلا است كه به هر حال هيچكس نبايد به‏

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه ، نامه . 28 [ ترجمه : و گفتی كه مرا مانند شتر لجام‏
    شده می‏كشيدند تا بيعت كنم . به خدا سوگند تو خواستی مذمت كنی ستايش‏
    كردی و خواستی رسوا كنی ، رسوا شدی . البته بر مرد مسلمان عار و عيب‏
    نيست كه مظلوم واقع شود تا زمانی كه در دينش شك نكند و در يقين خود
    ترديد راه ندهد . البته روی اين دليل من به ديگری است ولی به اندازه لازم‏
    با تو به سخن پرداختم ] .


    110
    امضاء

  2. Top | #102

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    مملكت خود خيانت كند . ولی اين قسم تأكيد و گرو گرفتن وجدان است . تا
    شخص بيعت نكرده ، فقط همان وظيفه كلی است كه قابل تفسير و تأويل است‏
    ، ولی با بيعت ، شخص به طور مشخص اعتراف می‏كند به طرف و مطلب از
    ابهام خارج می‏شود و بعد هم وجدان خود را نيز گرو می‏گذارد ، و بعيد نيست‏
    كه شرعا نيز الزامی فوق الزام اولی ايجاد كند . ولی در برخی موارد صرفا
    پيمان است مثل آنجائی كه قبل از بيعت ، هيچ الزامی در كار نيست . مثلا
    اگر خلافت به شورا باشد نه به نص ، قبل از بيعت هيچ الزامی نيست اما
    بيعت الزام آور می‏كند . امير المؤمنين كه با زبير و غير زبير به بيعت‏
    استناد می‏كند در حقيقت مسئله منصوصيت را كه خلافت ابوبكر و عمر و عثمان‏
    آنرا از اثر انداخته ، صرف نظر می‏كند و به يك اصل ديگر كه آن هم يك‏
    اصل شرعی است استناد می‏كند همچنانكه خلفا نيز نص بر علی ( ع ) را
    ناديده گرفته و به يك اصل ديگر از اصول اسلام كه آن هم محترم است استناد
    كردند و آن شورا بود : « و شاورهم فی الامر 0 و امرهم شوری بينهم » .
    بيعت با رأی دادن در زمان ما كمی فرق می‏كند ، پر رنگ‏تر است . رأی صرفا
    انتخاب كردن است نه تسليم اطاعت شدن . بيعت اين است كه خود را تسليم‏
    امر او می‏كند . بيعت از رأی دادن پر رنگ تر است . حالا ببينيم امام‏
    حسين اگر بيعت می‏كرد ، اين بيعت چه معنيی داشت ؟
    در اين مرحله يعنی مرحله امتناع از بيعت ، تكليف امام حسين يك‏
    تكليف منفی است ( مانند مرحله چهارم و پنجم ) : بيعت نكردن ، برخلاف‏
    مرحله اول و سوم كه تكليف مثبت پيدا

    111
    امضاء

  3. Top | #103

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    می‏كند . از اين نظر امام حسين " نه " می‏گويد ، بايد دست خود را عقب‏
    بكشد ، بايد جا خالی كند . از نظر اين تكليف اگر امام از كشور خارج می‏شد
    وظيفه خود را انجام داده بود ، اگر به ميان كوهها می‏رفت كه دسترسی به او
    نبود ( به قول ابن عباس شعاب الجبال ) باز وظيفه خود را انجام داده بود
    . اگر فرضا در خانه‏ها مخفی شده بود باز هم وظيفه خود را انجام داده بود ،
    ولی اگر بيعت زوری و اكراهی انجام می‏داد معذور نبود . اكراه از نظر اسلام‏
    شامل اين مسائل نمی‏شود . « رفع ما استكر هوا عليه و لا ضرر و لا ضرار »
    شامل جايی كه ضرر بر اسلام وارد شود نيست ، مثل اينكه كسی را مجبور كنند
    كه عليه السلام كتاب بنويسد يا قرآن را تخطئه كند .
    در اينجا اين نكته گفته شود كه بعضی می‏گويند چرا امام حسين در زمان‏
    معاويه اقدام نكرد و بعضی ديگر جواب می‏دهند چون در آن وقت موضوع صلح‏
    امام حسن در بين بود و امام نمی خواست بر خلاف عهد برادرش رفتار كند .
    اين سخن درست نيست زيرا معاويه خودش آن پيمان را نقض كرده بود . قرآن‏
    كريم عهد و پيمان را محترم می‏شمارد تا وقتی كه ديگری محترم بشمارد . قرآن‏
    نمی‏گويد اگر طرف نقض كرد تو باز هم وفادار بمان بلكه می‏گويد :
    « فما استقاموا لكم فاستقيموا لهم ». البته عهد با كافر هم محترم است .
    پيغمبر اكرم با قريش در حديبيه قرارداد بست و چون نقض از ناحيه آنها
    شروع شد پيغمبر اكرم هم آنرا ورق پاره‏ای بيش نشمرد . بلكه سر عدم قيام‏
    سيد الشهداء اين بود كه انتظار فرصت بهتر و بيشتری را می‏كشيد . اسلام‏
    تاكتيك و انتظار فرصت

    112
    امضاء

  4. Top | #104

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    بهتر را جايز بلكه واجب می‏داند . مسلما فرصت بعد از مردن معاويه از
    زمان معاويه بهتر بود . امام در زمان خود معاويه نيز ساكت نبود ، دائما
    اعتراض می‏كرد ، به وسيله نامه كه به معاويه نوشت ( 1 ) حضورا با او
    محاجه كرد . اكابر مسلمين را جمع كرد و با آنها صحبت كرد ، برای قيام به‏
    سيف بهترين وقت را اين دانست كه صبر كند معاويه بميرد . امام قطع‏
    داشت كه معاويه يزيد را نصب كرده و بعد از مردن معاويه مردم را به‏
    اطاعت از يزيد دعوت خواهند كرد . عليهذا از نظر امام خلافت يزيد چيز
    تازه و غير مترقبی نبود .

    پاورقی :
    1 - رجوع شود به مقدمه " بررسی تاريخ عاشورا " و به " سرمايه سخن "
    .


    113
    امضاء

  5. Top | #105

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    جمع كردن اصحاب در شب عاشورا و سخن با آنها درس توحيد و ايمان و

    عظمت و شكست ناپذيری ( در حال نامساعد بودن همه شرايط )
    از مظاهر درخشنده حادثه كربلا و از تجليات بزرگ الهی آن ، موضوع جمع‏
    كردن حسين بن علی ( ع ) در شب عاشورا اصحاب خود را و سخنرانی برای آنها
    به آن شكل است . بايد در نظر داشت كه اين سخنرانی در شب عاشورا است ،
    هنگامی است كه عوامل محيط از هر جهت نامساعد و نا اميد كننده است . در
    چنين شرايطی هر سردار و رهبری كه تنها مادی فكر كند جزلب به شكايت باز
    كردن كاری ندارد ، منطقش اين است : افسوس كه بخت با ما مساعد نشد ،
    تف بر اين روزگار و بر اين زندگی ، مثل ناپلئون می‏گويد : طبيعت با من‏
    مساعدت نكرد . همه سخنانش شكايت از روزگار و اظهار يأس است . آنچه‏
    كه شرايط را برای او سخت تر می‏كند اينست كه زنان و فرزندان و خواهرانش‏
    تا 24 ساعت ديگر اسير دست دشمن می‏شوند . برای يك مرد غيور و فداكار
    اين خيلی ناگوارتر است .
    در يك همچو شرائطی ديگران چه كرده‏اند ؟ ما در تاريخ

    114

    امضاء

  6. Top | #106

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    می خوانيم كه " المقنع " وقتی كه محصور شد و در شرائط نامساعد و نا
    اميد كننده‏ای قرار گرفت اول خاندان خود را كشت بعد خودش را . همچنين‏
    است يكی از خلفای اموی هنگام گرفتاری . تاريخ از اين نمونه‏ها بسيار دارد
    . اما حسين بن علی (ع) وقتی كه شروع كرد به سخنرانی ، گفت : « اثنی علی‏
    الله احسن الثناء ، و احمده علی السراء و الضراء . اللهم انی احمدك‏» ...
    با اين همه شرايط نامساعد مادی ، دم از رضا و سازگاری با عوامل می‏زند !
    چرا ؟ چون در شرايط معنوی مساعدی زيست می‏كند . او اعتقادا و عملا موحد و
    خداپرست است و به علاوه او به نتيجه نهايی كار خود آگاه است . او هدفش‏
    مثل اسكندر و ناپلئون ، جهانگيری نبود كه خود را شكست خورده بداند ،
    هدفش اعلاء كلمه حق بود و از اين نظر كار خود را بسيار سودمند و مؤثر
    می‏ديد .

    115
    امضاء

  7. Top | #107

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    موضوعات درباره قيام حسينی
    1 - اين حادثه به خاطر نفروختن عقيده و رأی به وجود آمد .
    2 - جمله « آثروا الموت » به حقيقت درباره آنها صادق است . ( مقايسه‏
    بين آنها و بدريون و صفينيون و اصحاب طارق ) .
    3 - مهمترين درس حادثه عاشورا اينست كه بفهميم آيا دين ، قوت است‏
    يا ضعف ؟ قيد است يا آزادی ؟ ترياك است يا مقوی ؟

    معاويه به بهانه خون عثمان در جستجوی خلافت بود
    [ عقاد در كتاب ابوالشهداء ص 12 می‏گويد : ] ان الذين انخدعوا او
    تخادعوا . . . و الاجام .
    چند نكته در اينجا هست ( فرق اصحاب معاويه و اصحاب ابن زياد ) :
    الف - بين اصحاب معاويه در صفين و اصحاب يزيد در كربلا فرق بود زيرا
    معاويه با يك نوع ظاهرسازی آنها را فريب داده بود و آنها خيال می‏كردند
    فقط برای انتقام خليفه مظلوم می‏جنگند و هنوز پرده از روی مقاصد معاويه‏
    برداشته نشده بود بر

    116
    امضاء

  8. Top | #108

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    خلاف عصر يزيد و دوره يزيد . و به همين دليل در مبارزه علی ( ع ) و امام‏
    حسن با معاويه نفاق طرف آنقدر آشكار نبود كه در مبارزه امام حسين آشكار
    بود . ولی مردم در طول اين بيست سال تا اينقدر عقب رفته بودند و به نظر
    نمی رسد كه در دوره معاويه مردم در حادثه‏ای مثل حادثه كربلا از بنی اميه‏
    دفاع می‏كردند . پس بنی‏اميه م ردم را به مقدار زيادی در اين مدت عقب‏
    بردند .
    ب - در قضيه معاويه و طلب ثار و انتقام كه مردم به حركت آمدند بی‏شك‏
    روح عصبيت و جاهليت و ميل به خونخواهی و خونخواری كه در طبيعت عرب‏
    بود و در جاهليت به صورتهای ديگری تظاهر می‏كرد ، در اين حادثه موجود بود
    ولی تظاهرش رنگ اسلامی داشت .
    ج - معاويه در زمان خلافت خود كار مهمی كرد كه همان چيز موجب زوال‏
    حكومت از بنی اميه شد و آن ، موضوع ولی عهد قراردادن يزيد بود كه اولا
    يزيد ناصالح‏ترين افراد بود و ثانيا ولايت عهد درست بازی كردن و دست‏
    بدست كردن خلافت به صورت سلطنت بود و مخصوصا معاويه در زندگی خودش‏
    برای يزيد بيعت گرفت . اساسا معاويه در ساير كارها نيز روش خلافت را
    تبديل كرده به روش سلطنت هر چند از زمان عثمان بنی اميه خلافت را ملك‏
    خود می‏ناميدند .
    د - عمل اعوان بنی اميه در كربلا منتهای قوس نزول اخلاق در امت اسلاميه‏
    بود و از حادثه كربلا انتباه و شعور به آزادی و زير بار نرفتن شروع شد .
    قيام مدينه و قيامهای كوفه و مخصوصا قيام عبدالله بن عفيف ازدی نمونه‏ای‏
    از آغاز تجليات روحی

    117
    امضاء

  9. Top | #109

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    اسلامی به شمار می‏رود . اعوان بنی اميه بعد از كربلا هم خست و دنائت خود
    را به خرج دادند ولی شروع بيداری از حسين بن علی ( ع ) شد .

    اصحاب بنی‏اميه در كربلا با عقيده خودشان می‏جنگيدند
    موضوع عجيب اينست كه اعوان يزيد در حادثه كربلا و حادثه مدينه يك نوع‏
    خست و دنائتی نشان دادند كه نظير نداشت . اينها اين كارها را می‏كردند
    در حالی كه كافر و منكر مطلق نبودند ، واقعا نماز می‏خواندند و شهادتين‏
    می‏گفتند . عقاد می‏گويد : " بل حسبك من خسة ناصريه ( يزيد ) انهم كانوا
    يرعدون من مواجهة الحسين بالضرب فی كربلاء لاعتقادهم بكرامته و حقه ، ثم‏
    ينتزعون لباسه و لباس نسائه فيما انتزعوه من أسلاب ، و لو أنهم كانوا
    يكفرون بدينه و برساله جده لكانوا فی شريعة المروءش أقل خسة من ذاك " (
    1 ) .
    از اينجا معلوم می‏شود كه جنگ اصحاب ابن زياد جنگ عقيده نبوده بلكه‏
    جنگ با عقيده بوده يعنی به خاطر شكم و رياست و دنيا با عقيده خودشان‏
    می‏جنگيدند و از يك نظر اينها از كفار بدر و احد پستتر بودند زيرا جنگ‏
    آنها تا حدی جنگ در راه عقيده بود .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : در پستی ياوران او ( يزيد ) همين بس كه در كربلا به جهت‏
    اعتقادی كه به كرامت و حق آنحضرت داشتند از مقابله رو در رو با آنحضرت‏
    می‏هراسيدند ، ولی پس از شهادت لباس او و زنانش را در ميان اموال‏
    غارت شده بيرون می‏آوردند . و اينان اگر به دين او و رسالت جدش هم كافر
    بودند اين عمل آنها در مذهب مردانگی پستترين كار بود ] .

    118
    امضاء

  10. Top | #110

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    كرامت آل علی ( ع ) در استخدام وسيله پيروزی
    آل علی همانطوری كه با مخالفين خود از لحاظ مقصد و هدف فرق داشتند از
    نظر استخدام وسيله و سبب نيز فرق داشتند . آنها هر وسيله‏ای را برای‏
    رسيدن به هدف به كار نمی‏بردند . مثلا معاويه به مسموم كردن كه يكی از
    اعمال ناجوانمردانه دنياست متوسل می‏شد ، امام حسن و اشتر نخعی و سعد
    وقاص و حتی عبدالرحمن بن خالد بهترين دوست و نصير خود را كه چشم به‏
    خلافت بعد از معاويه داشت مسموم كرد و می‏گفت : ان الله جنودا من عسل .
    ولی آل علی از به كار بردن اين وسائل امتناع داشتند زيرا با كه مقصدشان‏
    كه اشاعه فضيلت بود منافات داشت برخلاف معاويه كه مقصدی جز تكيه زدن‏
    به مسند خلافت نداشت . مسلم بن عقيل حاضر نشد ابن زياد را در خانه "
    هانی " غيلة و غفلة بكشد و گفت : انا اهل بيت نكره الغدر ( 1 ) و يا
    گفت : من به يادم [ هست ] حديثی از پيغمبر كه فرمود : « الايمان قيد
    الفتك » ( 2 ) .

    پاورقی :
    1 - عقاد ، ص . 18 [ ما خاندانی هستيم كه مكر و حيله را ناخوشايند
    می‏داريم ] .
    2 - سرمايه سخن ، جلد دوم . [ ايمان از ترور جلوگيری كرده است ] .

    119
    امضاء

صفحه 11 از 19 نخستنخست ... 789101112131415 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی