۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩
صفحه 12 از 19 نخستنخست ... 28910111213141516 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 189
  1. #111
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    تحليل روحيه قاتلين سيد الشهداء
    تحليل روحيه اعوان ابن زياد كار آسانی نيست . آيا واقعا اينها به اصول‏
    اسلام مؤمن نبودند ؟ و يا به اسلام مؤمن بودند ولی خيال می‏كردند امام حسين‏
    طاغی و ياغی است و خارج بر امام وقت است و به حكم اسلام بايد با او
    جهاد كرد ؟ همانطوری كه عمر سعد می‏گفت : يا خيل الله اركبی ، و بالجنة
    ابشری . و يا آنكه صرفا طمع و حرص بر دنيا بوده و يا صرفا جهالت و
    نادانی و عدم تشخيص بوده ؟ ظاهر اينست كه عموم آنها خالی از يك نوع‏
    ايمان عاميانه نبوده‏اند يعنی در سر ضمير ، كافر و منكر اسلام يا كافر و
    منكر امام حسين نبوده‏اند ، اما رؤسای آنها كرو كور رشوه و مقام بودند
    همانطوری كه آن مرد به امام حسين گفت : « اما رؤساؤهم فقد اعظمت رشوتهم‏
    و ملئت غرائرهم‏» و اين هم خود يك معمای عجيبی است در روح فرزند آدم كه‏
    با عقيده خود مبارزه می‏كند و عملی می‏كند به حكم حرص و آز و دنياپرستی كه‏
    با عقيده و ايمان خودش سازگار نيست . مثلا در زمان ما كسانی هستند كه‏
    واقعا نماز می‏خوانند و روزه می‏گيرند و يك نوع علاقه‏ای به قرآن دارند و در
    عين حال خادم اجانبند و حوادثی نظير حادثه حمله به

    120
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  2. #112
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    مدينه و يا حمله مغول به وجود می‏آورند ، مثل اينكه بين عقيده و عملشان‏
    فصل واقع شده و يا به عبارت ديگر تعدد شخصيت پيدا كرده‏اند . و اما
    مرؤوسين صرفا تابع روح تقليد و تبعيت كور كورانه از رؤسا بودند .
    « ربنا انا اطعنا سادتنا و كبراءنا فاضلونا ». خلاصه اينكه معمای قلوبهم‏
    معك و سيوفهم غدا مشهورش عليك در كربلا وجود داشته .
    به عقيده عقاد هر دو طرف ، عقيده و ايمان به آخرت داشته‏اند ولی عقيده‏
    و ايمان در يك طرف در روحی موجود بوده كريم و بزرگوار ، و در طرف ديگر
    در روحی بوده لئيم و پست ، آنها بالطبيعه ايده آليست و صاحب هدف‏
    بوده‏اند و اينها بالطبيعه منفعت پرست .

    پاورقی :
    1 - سوره احزاب ، آيه . 67 [ پروردگارا ما از سروران و بزرگان خود
    پيروی كرديم و آنها گمراهمان كردند ] .


    121
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  3. #113
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    منشأ اختلاف آل علی ( ع ) و آل معاويه
    عللی كه از جنبه تاريخی می‏توان خصومت آل علی ( ع ) و آل معاويه را
    توجيه نمود زياد است . البته علت اصلی ، اختلاف طينت و سرشت آنها بود
    . مثل اين بود كه اينها دو سرشت بودند و روی همين جهت آل علی ( ع ) به‏
    ايمان و اخلاق و فضيلت پابند بودند و آل معاويه به منافع و جاه و مقام و
    مال و ثروت . مجموع علل را می‏توان گفت عبارت است از : اختلاف نژادی ،
    و خونخواهيها ، و سياست يا رقابت سياسی ، كينه شخصی ، اختلاف در طرز
    فكر و ادراك و احساسات . البته آل علی ( ع ) منزه بودند از بعضی از اين‏
    امور ولی در آل معاويه همه اين امور تأثير داشت به علاوه احساس حسادتی‏
    كه از كرامت آل علی ( ع ) و شرف مردمی آنها می‏كردند . « ام يحسدون‏
    الناس علی ما اتيهم الله من فضله »( 1 ) . عقاد می‏گويد : " و كان هذا
    التنافس بينهما ( حسين ( ع ) و يزيد ) يرجع الی كل سبب يوجب النفرش
    بين رجلين من العصبية الی التراب الموروثة ، الی السياسة ، الی العاطفة
    الشخصية ، الی اختلاف

    پاورقی :
    1 - سوره نساء ، آيه 54 [ ترجمه : بلكه ( يهود ) نسبت به مردم (
    مسلمين ) حسد می‏ورزند به خاطر آنچه كه خدا از فضلش به آنها عطا كرده‏
    است ] .


    122
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  4. #114
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    الخليقة و النشأش و التفكيرش " ( 1 ) .
    عنصر آل علی به حسب اصل فطرت و به حسب تربيت و حجرهائی كه آنها را
    پرورش داده بود با عنصر اموی دو عنصر بود .
    اميه و هاشم از قديم با هم بر سرزعامت اختلاف كردند و اميه شكست خورد
    و به شام رفت . در اسلام هم ابوسفيان كه از همه قريش زيركتر بود ، تحت‏
    تأثير عواطف كينه آميز تا فتح مكه با پيغمبر مبارزه كرد و حال آنكه عقل‏
    او اقتضاء می‏كر د زودتر تسليم شود . ابولهب هم كه اينقدر مخالف پيغمبر
    بود ، چون شوهر خواهر ابوسفيان بود . ( قصه ابوسفيان و عباس و فتح مكه )
    .
    گويند روزی ابوسفيان - بعد از فتح مكه - چشمش به پيغمبر افتاد ، با
    خود گفت : ليت شعری بای شی‏ء غلبنی ( 2 ) ؟ رسول اكرم سخن او را شنيد يا
    ضميرش را خواند . آمد و دست به شانه‏اش زد و فرمود : « بالله غلبتك يا
    اباسفيان » ( 3 ) .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : و اين درگيری ميان آن دو ( حسين ( ع ) و يزيد ) بازگشت‏
    آن به اسبابی بود كه موجب نفرت و جدايی ميان اين دو نفر می‏شد كه همان‏
    تعصب و حمايت از آثار موروثه گذشتگان آنها ، و تعصب در سياست ، در
    عواطف شخصی ، در اختلاف اخلاق و تربيت و رشد و تفكر آنها بود ] .
    2 - [ ترجمه : ای كاش می‏دانستم كه او به چه چيز بر من پيروز شد ] .
    3 - [ ترجمه : به سبب خدا بر تو پيروز شدم ای ابوسفيان ! ] .


    123
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  5. #115
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    دشمنی ابوسفيان با اسلام
    در غزوه حنين [ ابوسفيان ] همينكه هزيمت مسلمين را ديد با خوشحالی‏
    گفت : ما اريهم يقفون دون البحر ( 1 ) . و در جنگ شام وقتی كه روميها
    جلو می‏رفتند می‏گفت : ايه بنی الاصفر ( 2 ) و همينكه عقب می‏نشستند می‏گفت‏
    : ويل لبنی الاصفر ( 3 ) .
    پيامبر برای تأليف قلب ، دخترش را تزويج كرد ، خانه‏اش را مأمن قرار
    داد ، او را در رأس مؤلفة القلوب قرارداد ( ولی حكومت به او و پسرانش‏
    نداد ، همين قدر كه تأليف قلب شده باشد نه اينكه قدرتی در اختيار آنها
    گذاشته شود ) . در عين حال مسلمين از او اجتناب می‏كردند . او از اين كار
    خسته شد و از رسول اكرم خواهش كرد كه معاويه كاتب آنحضرت ( نه كاتب‏
    وحی ) بوده باشد . در قضيه خلافت آمد به در خانه علی ( ع ) و عباس . . .
    عقاد می‏گويد : علی فرمود : « لا والله لا اريد أن تملاها عليه خيلا و رجلا ، »

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : گمان ندارم كه تا پيش از رسيدن به دريا توقف كنند ] .
    2 - [ ترجمه : ای روميان ادامه دهيد ] .
    3 - [ ترجمه : وای بر بنی اصفر ( روميان ) ! ] .


    124
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  6. #116
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    « و لولا أننا رأينا أبابكر لذلك أهلا ما خليناه و اياه » ( 1 ) . ( اين‏
    جمله قطع نظر از همه چيز با جمله نهج البلاغة در همين قصه : « شقوا امواج‏
    الفتن » ( 2 ) نيز منافات دارد . ثم ابنه قائلا يا اباسفيان ! ان‏
    المؤمنين قوم نصحة بعضهم لبعض ، و ان المنافقين قوم غششة بعضهم لبعض‏
    تتخاذلون و ان قربت ديارهم و أبدانهم ( 3 ) .
    در روز اول خلافت عثمان گفت : يا بنی امية ! تلقفوها تلقف الكرش . .
    .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : نه - به خدا سوگند - نمی خواهم خانه را بر ضد او از
    سواره و پياده پركنی ، و اگر ابوبكر را اهل اين كار نمی‏ديديم او را در
    اين امر آزاد نمی گذاشتيم ] .
    2 - نهج البلاغه ، خطبه . 5 [ امواج دريای فتنه را ( با كشتيهای نجات )
    بشكافيد ] .
    3 - [ ترجمه : سپس پسرش گفت : ای اباسفيان مؤمنان گروهی هستند كه‏
    خيرخواه يكديگرند ، و منافقان گروهی دغلبازند كه دست از ياری يكديگر
    می‏دارند هر چند شهرها و بدنهاشان بهم نزديك باشد ] .

    125
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  7. #117
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    مقدمات ولايت عهد يزيد
    عقاد می‏گويد ( ص 29 - 31 ) : معاويه قصدش اين بود كه خلافت را تبديل‏
    به ملك اموی كند و در فكر زمينه برای يزيد بود تا ديد پير شده و ممكن‏
    است بميرد و اين كار انجام نشود . به مروان حكم نوشت كه از مردم بيعت‏
    بگيرد و چون خود مروان طمع در خلافت داشت اباء كرد از اين كار ، و
    ديگران را هم عليه يزيد تحريك كرد . معاويه مروان را معزول كرد و بجای‏
    او سعيد بن العاص را حكم داد و به او موضوع را نوشت . البته كسی به‏
    سخنش پاسخ موافق نداد . معاويه نامه‏هايی به امام حسين ( ع ) و عبدالله‏
    بن عباس و عبدالله زبير و عبدالله جعفر نوشت و سعيد را مأمور ايصال كرد
    كه جواب بگيرد ( و ظاهرا هيچكس جواب ننوشت ) . به سعيد نوشت : و
    لتشد عزيمتك و تحسن نيتك ، و عليك بالرفق ، و أنظر حسينا خاصه فلا
    يناله منك مكروه ، فان له قرابة و حقا عظيما لا ينكره مسلم و لا مسلمة . .
    . و هو ليث عرين ، و لست آمنك ان ساورته ألا تقوی عليه . ( 1 ) سعيد
    رنجها در اين راه برد كه مردم را و

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : و بايد كه عزمت محكم و نيتت نيكو باشد ، و رفق و نرمی‏
    را از دست مده ، و حسين را تنها مهلت ده ( تحت نظر بگير ) مبادا
    ناخوشايندی از تو به او برسد كه او را >


    126
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  8. #118
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    بالاخص اين چند نفر را راضی كند ( و موفق نشد ) . معاويه خودش به قصد
    مكه ( ظاهرا و باطنا برای بيعت گرفتن برای يزيد ) به مدينه آمد و همين‏
    چند نفر را خواند و با نرمی و تعارف گفت : من ميل دارم كه شما با يزيد
    كه برادر شما و ابن عم شماست بيعت كنيد به خلافت ، و البته اختيار عزل‏
    و نصب با شما خواهد بود و همچنين جبايت و تقسيم مال و اسم خلافت از
    يزيد باشد ! ابن زبير گفت : بهتر اينست كه تو يا مثل پيغمبر بكنی كه‏
    هيچكس را معين نكرد و يا مثل ابوبكر بكنی كه كسی از غير فرزندان پدر خود
    انتخاب كرد ، يا مثل عمر كار را به شورا واگذاری . معاويه ناراحت شد و
    روی خشونت نشان داد ، به او گفت : غير از اين هم سخنی داری ؟ گفت نه .
    به ديگران گفت شما چطور ؟ آنها هم گفتند : نه . گفت : عجب ! شما از
    حلم من سوء استفاده می‏كنيد . گاهی من در منبر خطابه می‏خوانم ، يكی از شما
    بلند می‏شود و مرا تكذيب می‏كند و من حلم می‏ورزم . قسم به خدا اگر يكی از
    شما در اين موضوع سخن مرا رد كند از من سخنی نخواهد شنيد تا آنكه شمشير
    به فرقش فرود آيد : لئن رد علی أحدكم فی مقامی هذا لا ترجع اليه كلمة
    غيرها حتی يسبقها السيف الی رأسه ، فلا يبقين رجل الا علی نفسه . بعد به‏
    رئيس شرطه امر كرد كه بالای سر هر كدام از اينها دو نفر مسلح بگذارد و
    دستور داد كه هر كدام از اينها كه در پای منبر من

    پاورقی :
    > ( با رسول خدا ) قرابت و نزديكی است و او را حقی است كه احدی از
    مرد و زن مسلمان منكر آن نيست . . . و او شير بيشه شجاعت است ، و از
    تو مطمئن نيستم كه اگر با او درگير شوی بتوانی بروی دست پيدا كنی ] .

    127
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  9. #119
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    بخواهد سخنی به تصديق يا تكذيب بگويد گردنش را بزن ( 1 ) .
    بعد از اين مقدمه معاويه به منبر رفت و بعد از حمد و ثنای پروردگار !
    [ گفت : ] اين جماعت بزرگان مسلمين و نيكان مسلمين می‏باشند . هيچ كاری‏
    بدون رأی و نظر و عقيده اينها انجام نمی‏شود و بدون مشورت اينها كاری‏
    نبايد انجام شود . اينها عقيده دارند كه با يزيد بيعت شود و خودشان هم‏
    بيعت كردند : هؤلاء الرهط ساده المسلمين و خيارهم لا يبرم أمر دونهم ، و لا
    يقضی الا علی مشورتهم و انهم قد رضوا او بايعوا ليزيد ، فبايعوه علی اسم‏
    الله . فبايع الناس ! ( 2 )
    معاويه در عين حال می‏دانست كه اين بيعت اساسی ندارد ، لهذا وصيت كرد
    به يزيد كه بعد از مردنش از اينها بيعت بگيرد - به ترتيبی كه در "
    نفس المهموم " هست - ولی يزيد كه جوانی و بی تجربه بود و مستشارهائی‏
    مثل مستشارهای پدرش از قبيل

    پاورقی :
    1 - انتخاب آزاد ! بی شباهت به انتخابات زمان ما نيست ( 1 ) هم‏
    می‏خواست يزيد را به ولايت عهد نصب كند و هم می‏خواست از مردم بيعت‏
    بگيرد . در آنوقت قانونی نبود كه اگر خليفه كسی را در زمان حيات به‏
    ولايت عهد نصب كرد بعد از مردنش او خليفه است - استثناء در مورد عمر
    عملی شد - ناچار می‏بايست پای مردم را هم به ميان بكشند و از مردم بيعت‏
    بگيرند . بيعت آنروز مثل رأی دادن امروز بود يعنی عمل و انتخابی بود از
    مردم . معاويه به زور می‏خواست رأی بگيرد . در زمان ما نيز كه حكومت به‏
    حسب قانون مشروطه است و كيل بايد انتخاب شود ولی چماق بالای سر رأی‏
    دهنده‏ها است و چون تمدن بالا رفته و رأی نوشتن و صندوق به ميان آمده يعنی‏
    ابزارها عوض شده نه روحيه‏ها گاهی صندوق را می‏دزدند و رأيها را عوض‏
    می‏كنند .
    1 - [ بايد توجه داشت كه اين يادداشتها در زمان رژيم منفور پهلوی‏
    نگارش يافته است . ]
    2 - ابوالشهداء ، ص . 32


    128
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  10. #120
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    عمرو عاص و زياد و مغيره نداشت ، در عمل خشونت كرد و در نامه‏ای كه به‏
    وليد بن عتبة بن ابی‏سفيان عامل آنوقت مدينه نوشت اينطور نوشت : " خذ
    حسينا و عبدالله بن عمر و عبدالله بن الزبير بالبيعة اخذا شديدا " ( 1 )
    . وليد فرستاد دنبال مروان برای مشورت ، الی آخر .

    استفاده امويها از الغاء عصبيت در اسلام
    عقاد می‏گويد : از عجائب حيله‏های غريزه انسانی برای بقای خودش موضوع‏
    مبارزه امويها با هاشميها است كه به حكم اسلام كه الغاء عصبيت كرده ، با
    آنها احتجاج می‏كردند و به همين وسيله خود را جلو انداختند .

    جنگ تبليغاتی معاويه با علويين
    عقاد می‏گويد ( ص 37 ) : معاويه می‏دانست كه به مال و سلاح بر علی ( ع )
    و آل علی غالب است و در شهرت و احساسات مردم ، مغلوب . برای اينكه‏
    جلب آل علی كرده باشد هدايا و تحف زيادی برای آنها می‏فرستاد و از مال‏
    مضايقه نمی‏كرد و برای اينكه سمعه و عواطف را در مورد علی از بين ببرد و
    حكومت علی را در دلها زايل كند ، مبارزه تبليغاتی و جنگ سرد می‏كرد ،
    دستور می‏داد در منابر و نمازها لعن كنند ، ولی اين قسمت بيشتر سبب تنفر
    مردم از خود او شد . جعل حديث هم يكی از وسائل تبليغاتی بود .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : از حسين ( ع ) و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير با
    شدت بيعت بگير ] .

    129
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

صفحه 12 از 19 نخستنخست ... 28910111213141516 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •