۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩
صفحه 13 از 19 نخستنخست ... 391011121314151617 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 121 تا 130 , از مجموع 189
  1. #121
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩







    قصه زينب بنت اسحاق
    عقاد می‏گويد : اگر قصه زينب دختر اسحاق كه بسياری از مورخين نقل‏
    كرده‏اند راست باشد ، بر موجبات اختلاف بين حسين ( ع ) و يزيد يك علت‏
    ديگر هم افزوده شده .

    130
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  2. #122
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    عقاد می‏گويد ( ص 49 ) : " كان بنو هاشم يعملون فی الرئاسة الدينية ،
    و بنوعبدشمس يعملون فی التجارش أو الرئاسة السياسية و هما ما هما فی‏
    الجاهلية من الربا و المماكسة و الغبن و التطفيف و التزييف ، فلا عجب‏
    أن يختلفا هذا الاختلاف بين أخلاق الصراحة و أخلاق المساومة ، و بين وسائل‏
    الايمان و وسائل الحيلة علی النجاح ( 1 ) ( مقصود اختلاف تربيت اين دو
    اسره است " . بعد می‏گويد : رياست دينی بنی هاشم نظير متولی‏گری كهان بی‏
    عقيده نبود . بلكه خود آنها بيش از هر كسی به احترام كعبه و به خدا
    ايمان داشتند . قصه قصد ذبح عبدالمطلب فرزند خود را اول دليل بر اين‏
    مطلب است .
    بعد می‏گويد : همين اخلاق عالی هاشمی بعد از ظهور نبوت به نحو كاملتری‏
    در اعقاب ظهور كرد به طوری كه آل علی ( ع ) تا

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : بنی هاشم در مورد رياست دينی كار می‏كردند ، و بنی‏
    عبدشمس در تجارت و رياست سياسی ، كه در جاهليت عبارت بود از ربا و
    چانه زدن در نرخ اجناس و كلاه گذاشتن سرديگران و كم فروشی و اجناس‏
    معيوب را به ديگران انداختن . لذا شگفتی ندارد كه اين اختلاف فاحش ميان‏
    آنها باشد ، ميان رك گويی و روراستی و اخلاق بازاری و معامله گری ، و
    ميان وسائل ايمان و وسائل حقه بازی برای رسيدن به هدف ] .


    131
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  3. #123
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    قرنها بعد كه انسان مطالعه می‏كند ، می‏بيند افرادی را كه گويا علی كوچكی‏
    هستند ( ذرية بعضها من بعض ) . اباعبدالله هم در عاشورا از « حجور
    طابت و طهرت » نام برد . قصه علی اكبر و خواندن اباعبدالله اين آيه را
    ) و آنگاه قصه يحيی بن عمر علوی را به عنوان نمونه ذكر می‏كند ( 1 ) .

    خلق هاشمی و خلق اموی
    عقاد می‏گويد : " و لم يكن لبنی‏امية . . . و مناعم الحياش " ( 2 ) بعد
    می‏گويد : حسين ( ع ) و يزيد نمونه كاملی از دو فاميل بودند با اين اختلاف‏
    كه حسين ( ع ) واجد جميع فضائل هاشمی بود ولی يزيد صفات خوب امويها را
    نداشت .

    اخلاق معاويه فضيلت نبود
    ضمنا اين نكته بايد معلوم باشد كه آن حلم و آن صبر در شرع

    پاورقی :
    1 - " ابوالشهداء " ص . 52
    2 - ص 56 [ ترجمه : و بر عكس ، بنی اميه را نصيب قابل توجهی از
    اخلاقيات نمونه و شمائل دينی نبود ، و در مقابل بنی‏هاشم در ميان آن‏
    خاندان مقام نبوتی پيدا نشده بود كه به مناقب آن ببالند چنانكه فرزندان‏
    آنها ( بنی هاشم ) به مناقب نبوت خاندان خويش افتخار می‏كردند ، يا
    حداقل دست آنها را بگيرد و آرام آرام آنها را به سوی صفاتی سوق دهد كه‏
    با اين صفات موجود در آنها تفاوت داشته باشد و به مزايايی بكشاند تا
    جای آن مزايائی را كه در بنی‏هاشم بود پر كند . . . و حال آنكه پيش از
    ظهور نبوت و پس از آن خلق و خوی عملی آنها كه ناشی از بهره گيريهای‏
    تجاری و مطامع سياسی بود بر آنها حاكم بود . و از همين جهت در ميان‏
    بنی‏هاشم سرانی به آن اخلاقيات شريف مشهور شدند و در ميان بنی اميه سرانی‏
    به اين خلق و خوی ننگين . از آنان ( بنی هاشم ) صفات بردباری و صبر و
    آزمودگی و تيزهوشی و خوش فكری انتشار يافت ، چنانكه از اينان صفات‏
    حيله گری و آز و راحت طلبی و خوشگذرانی شهرت گرفت ] .


    132
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  4. #124
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    [ و از نظر ] عقل فضيلت شناخته می‏شود كه برای زندگی ابزار خلق نشده باشد
    بلكه مولود فضيلت طلبی و كمال طلبی و شرافت نفس باشد . آن صبر و حلمی‏
    كه يك تاجر يا يك سياسی برای رسيدن به مقصود انتخاب می‏كند فقط يك‏
    ابزار است و ارزش وسيله را دارد . آن ، كمال و علو نفس و ارزش ذاتی‏
    نفس و مقام انسانی و خلافت الهی شمرده نمی شود . اين نكته بسيار مهم‏
    است . عليهذا اگر می‏گوئيم اخلاق خوب امويها ، فقط خوب مادی است . اخلاق‏
    زندگی و سياسی امروز نيز از همين قبيل است . اخلاقی كه ما كياول می‏گويد و
    حتی اخلاق ديل كارنگی از همين قبيل است . اين اخلاقها مولود اصولی عالی‏
    نيست مولود تجارت و سياست و راه يافتن به زندگی است .
    در " راهنمای دانشوران " جلد اول ذيل عنوان " حيص بيص " ( شهاب‏
    الدين ابوالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن صيفی معروف به ابن صيفی كه از
    فقهاء شافعيه به شمار آمده ) از ابن خلكان نقل می‏كند كه نصرالله محلی (
    يا مجلی ) گفت : در خواب علی بن ابی‏طالب را ديدم و گفتم : شما مكه را
    فتح كرديد و گفتيد آنكس كه به خانه ابوسفيان در آيد آمن است و آنگاه‏
    آنها با فرزندت حسين كردند آنچه كردند . گفت مگر اشعار ابن صيفی را
    نشنيده‏ای ؟ گفتم نه . گفت از خودش بشنو . از خواب كه برخاستم به خانه‏
    " حيص بيص " رفتم و خوابم را گفتم . بانگش به گريستن بلند شد و گفت‏
    اين اشعار را ديشب نظم كردم و سوگند ياد كرد

    133
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  5. #125
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    كه آن را بر هيچكس نخوانده‏ام و آنگاه خواند :

    ملكنا فكان العفو منا سجية
    فلما ملكتم سال بالدم ابطح
    و حللتم قتل الاساری فطالما
    غدونا علی الاسری فنعفو و نصفح
    فحسبكم هذا التفاوت بيننا
    و كل اناء بالذی فيه ينضح

    ( 1 )

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : حكومت كه در دست ما آمد عفو و بزرگواری روش ما بود و
    چون به دست شما رسيد خون در سرزمين ابطح جاری شد .
    شما كشتن اسيران را روا شمرديد ولی ما از اسيران گذشتيم و آنها را
    بخشوديم . همين تفاوت ميان ما و شما بس كه از كوزه همان برون تراود كه‏
    در اوست ] .


    134
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  6. #126
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    نسب شريف امام حسين ( ع ) و اثرش در قضيه عاشورا
    عقاد می‏گويد : موضوع نسب امام حسين و محبت زائد الوصف پيغمبر اكرم‏
    را در تحليل قضيه كربلا نبايد از ياد برد زيرا با اين مقياس كاملا
    می‏توانيم بفهميم كه سپاه يزيد چگونه مردمی بدون ايده آل و منفعت پرست‏
    بودند و چگونه علی رغم احترامی كه برای امام حسين ( ع ) در دل قائل بودند
    عمل می‏كردند . اين خصوصيت است كه آنها را صد در صد در رديف مردم بی‏
    اصول و منفعت پرست قرار می‏دهد . قصه‏هايی از محبت پيغمبر نسبت به امام‏
    حسين و همچنين استدلال امام حسين به محبت پيغمبر نسبت به خودش [ در
    تاريخ ثبت است . ]

    جمله‏های امام حسين به ابوذر
    عقاد در ص 64 در مقام بيان فصاحت امام حسين جمله‏هائی را كه به ابوذر
    فرموده نقل می‏كند : " « يا عماه ان الله قادر ان يغير ما قد تری ، والله‏
    كل يوم فی شأن ، و قد منعك القوم دنياهم و منعتهم دينك ، و ما اغناك‏
    عما منعوك ! و ما احوجهم الی ما منعتهم فاسئل الله الصبر و النصر ، و
    استعذ به من الجشع و الجزع ، فان الصبر من الدين و الكرم ، »

    135
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  7. #127
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    « و ان الجشع لا يقدم رزقا و الجزع لا يؤخر اجلا » " (1) . عقاد می‏گويد : و
    كان يومئذ فی نحو الثلاثين من عمره فكأنما اودع هذه الكلمات شعار حياته‏
    كاملة منذ أدرك الدنيا الی أن فارقها فی مصرع كربلا ( 2 ) .
    اين اشعار را به آنحضرت نسبت می‏دهد :
    اغن عن المخلوق بالخالق
    تغن عن الكاذب بالصادق
    و استرزق الرحمن من فضله
    فليس غير الله من رازق
    من ظن ان الناس يغنونه
    فليس بالرحمن بالواثق (3)
    و ايضا :
    لعمرك اننی لاحب دارا
    تكون لها سكينه و الرباب

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : عموجان ! خداوند قادر است كه وضع كنونی را دگرگون سازد
    ، و خداوند هر روزی دست به كار چيزی است ، و اين قوم دنيای خود را از
    تو باز داشتند و تو دين خود را از آنان . راستی كه تو چه بی نيازی از
    آنچه تو را محروم ساختند ، و آنان چقدر به آنچه تو آنها را محروم ساختی‏
    نيازمندند . پس از خداوند صبر و ياری بخواه ، و از حرص و بی تابی به او
    پناه بر ، كه صبر از دين و كرم است . و نه حرص روزی را پيش اندازد و
    نه بی تابی اجل را به تأخير افكند ] .
    2 - [ ترجمه : و آنروز آنحضرت سی ساله بودند ، و گويا شعار تمام زندگی‏
    خود را از روزی كه پا به دنيا گذارد تا روزی كه در قتلگاه كربلا از دنيا
    مفارقت كرد در اين چند كلمه گنجانده بود ] .
    3 - [ ترجمه : با پيوستن به خالق ، از مخلوق بی‏نيازی جو تا با پيوستن‏
    به راستگو ، از دروغپرد از بی نياز شوی . و از فضل خدای رحمان روزی طلب‏
    ، كه جز خداوند روزی دهنده‏ای نيست . هر كس پندارد كه مردم وی را بی‏نياز
    توانند كرد بی شك به خدای رحمان و ثوق و اطمينان ندارد ] .

    136
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  8. #128
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    احبهما و أبدل كل مالی
    و ليس لعاتب عندی عناب ( 1 )

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : به جان تو سوگند كه من خانه‏ای را كه سكينه و رباب داشته‏
    باشد دوست می‏دارم . من آن دو را دوست دارم و همه دارائی خود را در
    راهشان می‏دهم ، و سرزنش كسی برايم اهميت ندارد ] .

    137
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  9. #129
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    تربيت يزيد و صفات روحی و اخلاق او ( 1 )
    مادر يزيد دختر مجدل كلبيه است كه زندگی با معاويه و در شهر را كراهت‏
    داشت و اشعار معروفی دارد :
    للبس عبائة و تقر عينی
    احب الی من لبس الشفوف
    و بيت تخفق الارياح فيه
    احب الی من قصر منيف . . .
    و خرق من بنی عمی فقير
    أحب الی من علج عنيف
    ( 2 )
    معاويه آن زن را با يزيد پسرش به باديه فرستاد و يزيد در باديه رشد
    يافت ، لهذا اخلاق باديه نشينی و صحرانشينی داشت . زبانش فصيح بود -
    يزيد ديوانی دارد كه چاپ شده . ابن خلكان را می‏گويند از مريدهای فصاحت‏
    يزيد است - و به شكار علاقه

    پاورقی :
    1 - امام حسين فرمود : و علی الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل‏

    يزيد » . اكنون بايد ديد يزيد چه كسی بوده كه امام حسين اين جمله را
    درباره‏اش فرمود .
    2 - [ همانا پوشيدن عبای خشن همراه با خوشی و روشنی چشمم را از پوشيدن‏
    لباسهای نازك بيشتر دوست دارم .
    و خانه‏ای كه بادهای تند در آن بوزد نزد من از قصر مشرف باشكوه محبوبتر
    است . . .
    و يكی از پسر عموهای فقير و بدخويم برای من از مردی تنومند و درشتخو
    بهتر است ] .


    138
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  10. #130
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    فراوانی داشت ( صيد لهو در اسلام و حكم صلاش مسافر در سفر لهو ) . سوم‏
    اينكه به اسب سواری و مسابقه و تربيت حيوانات و مخصوصا سگ علاقه‏
    فراوانی داشت .
    اين صفات در يك مردی كه قوی و نيرومند و صاحب ملكات فاضله باشد
    كمال و موجب تكميل قوای او می‏شود ولی در اهل تنعم و اعقاب سلالات و
    آقازاده‏ها و اشراف زاده‏ها و شاهزاده‏ها سبب بطالت و اغراق در ترف و
    تنعم می‏شود .
    يزيد روی خصلت فصاحت بدوی به معاشرت با شعراء و منادمت اهل اباطيل‏
    علاقه فراوانی داشت آنهم از نوع اشعاری كه در اسلام لغو و لهو است‏
    ( لان يملا بطن الرجل قيحا
    خير من ان يملا شعرا )
    ( 1 ) غرق شدن در شعر و خيال ضررهای زيادی دارد . شعر تا حدی از مظاهر
    جمال است ، آثار اجتماعی مفيدی ممكن است داشته باشد . داستانها در اين‏
    زمينه هست و به همين دليل كه خوبی دارد بدی هم دارد. دربارهائی كه دربار
    شعر و خلاعت و لغو بوده بسيار فاسد بوده. خيليها بوده‏اند كه به واسطه يك‏
    شعر در دربار امويها صله‏های فراوانی برده‏اند . ( داستان وليد اموی و ابن‏
    عايشه ص 75 مكتب تشيع ) .
    به هر حال شعراء و بطالها در دربار يزيد مقامی داشتند و خودش هم در
    وصف خمر و ساير چيزها اشعاری دارد ، از آنجمله :
    شميسة كرم برجها قعردنها
    و مشرقها الساقی و مغربها فمی
    فان حرمت يوما علی دين احمد
    فخذها علی دين المسيح بن مريم . . .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : اگر شكم مردی از چرك و خون پرشود بهتر از آن است كه‏
    درون وی از شعر برگردد ] .

    139
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

صفحه 13 از 19 نخستنخست ... 391011121314151617 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •