۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩
صفحه 15 از 19 نخستنخست ... 5111213141516171819 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 141 تا 150 , از مجموع 189
  1. #141
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    بود برای اينكه عبيدالله كوشش بيشتری در خدمت بكند و بيشتر اظهار اخلاص‏
    بكند اما عمر بن سعد صرفا كور و كر طمع منصب ، پول و لذت بود .

    پاورقی :
    > می‏گفت : ما تو را از غلامی ثقيف تحت عزت قريش ، و از عبيد به‏
    ابوسفيان ، و از قلم ( نويسندگی ) به منبرها انتقال داديم ] .


    150
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  2. #142
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    اباء حسين ( ع ) از بيراهه رفتن
    در " نفس المهموم " است ( ص 40 ) : فقال له اهل بيته : لو تنكبت‏
    الطريق الا عظم كما فعل ابن الزبير كيلا يلحقك الطلب ، فقال : « لا والله‏
    لا افارقه حتی يقضی الله ما هو قاض » ( 1 ) .
    اين هم يك نمونه است از روح شجاعت و فروسيت و مردانگی اسد اللهی .
    ابن زياد بعد از تنها ماندن مسلم تصميم گرفت نماز را در مسجد بخواند .
    گفت : " برئت الذمة من رجل من الشرطة و العرفاء و المناكب - رؤوس‏
    العرفاء - و المقاتلة صلی العشاء الا فی المسجد ( 2 ) .
    معنای " مقاتل " سرباز است ، شرطه و شرطی كه

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : خاندانش به او گفتند : بهتر است از شاهراه نروی چنانكه‏
    ابن زبير نرفت تا به تو دسترسی پيدا نكنند . فرمود : نه به خدا سوگند از
    شاهراه جدا نشوم تا خدا آنچه را مقدر فرموده عملی سازد ] .
    2 - [ من از تمام سران مأموران امنيتی و سرپرستان قبائل و سربازانی كه‏
    نماز عشاء را در مسجد نخوانند امان را برداشتم ] .

    151
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  3. #143
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    جمعش شرط است : و هم الطائفة من خيار أعوان الولاش و فی زماننا هم رؤساء
    الضابطة ( منجد ) . " عرفاء " جمع عريف است : القيم بأمر القوم . ( 1
    ) مناكب جمع منكب است به معنای عريف ، و در اينجا رؤساء آنها مراد
    است .

    پاورقی :
    1 - [ شرط گروهی از بهترين ياران زمامداران را گويند ، و در زمان ما
    همان مأموران امنيتی هستند . و عرفاء جمع عريف است كه سرپرست امور قوم‏
    را گويند ] .

    152
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  4. #144
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    كراهت اباعبدالله از شروع به قتال
    بعد از آنكه امام حسين ( ع ) و " حر " به نينوا رسيدند و نامه‏
    عبيدالله رسيد كه : " اما بعد فجعجع بالحسين حتی يبلغك كتابی و يقدم‏
    عليك رسولی ، فلا تنزله الا بالعراء فی غير حصن و علی غير ماء " ( 1 )
    زهير پيشنهاد كرد كه الان با اينها بجنگيم . اباعبدالله فرمود « " انی‏
    أكره ان ابدأهم بالقتال " » ( 2 ) . امام حسين يكی از مبادی و اصولش‏
    عدم شروع به جنگ بود . ( قصه علی ( ع ) و كشتن كريب بن الصباح و خواندن‏
    آيه : الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرمات قصاص « لو لم تبدأ و
    ناما بدأناكم ) » .

    مأموريت يافتن عمر سعد
    ص 114 : و كان الديلم قد ثاروا علی يزيد بن معاوية و استولوا علی‏
    دستبی بارض همدان ، فجمع لهم عبيدالله بن زياد جيشا ( 3 ) . . .

    پاورقی :
    1 - [ كار را بر حسين تنگ گير تا نامه ام به دستت برسد و فرستاده‏ام‏
    نزد تو آيد ، و از او جدا مشو تا اينكه او را به سرزمين خشك بی‏پناهگاه و
    بی آبی فرود آوری ] .
    2 - [ من خوش ندارم كه آغازگر جنگ با آنها باشم ] .
    3 - [ ديلميان بر يزيد بن معاوية شوريدند و بر سرزمين دستبی در همدان‏
    استيلا يافتند . پس عبيدالله بن زياد لشكری را جمع آورد . . . ] .

    153
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  5. #145
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    معلوم می‏شود كه فرمان جنگ با " ديلم " را عبيدالله در زمان حكومت‏
    بصره ( فقط ) قبل از آمدن به كوفه به عمر سعد داده بود .

    كراهت باطنی مردم از رفتن به جنگ حسين ( ع )
    ص 116 : و كان جنود الجيش ( مثل اينكه هسته جيش كربلا همانهائی بودند
    كه آماده رفتن به غزو ديلم بودند ) يستللون منه و يتخلفون بالكوفة ،
    فندب عبيدالله رجلا من اعوانه - هو سعد بن عبد الرحمن المنقری - ليطوف‏
    بها و يأتيه بمن تخلف عن المسير لقتال الحسين ، و ضرب عنق رجل جی‏ء به .
    و قيل انه من المتخلفين فاسرع بقيتهم الی المسير " ( 1 ) .
    اگر همين كشتارهائی كه اهل كوفه در موافقت و تبعيت ابن زياد دادند در
    مخالفت با او می‏دادند بلكه اگر ده يك اين كشتار را می‏دادند موفق می‏شدند
    و به آرزوی دل خود كه سقوط بنی اميه بود نائل می‏شدند ، ولی مثل اينكه‏
    مستسبع و خود باخته بودند نمی‏توانستند خود را جمع و جور كنند و به كار
    خود نظم بدهند . درباره " هانی " گفته‏اند كه چندين هزار نفر مسلح موافق‏
    داشت . عجب اينست كه ابن زياد با يك تهور همه آنها را مرعوب می‏كرد .
    ابن زياد كه از شام يا بصره با خود سپاهی نياورده بود .

    پاورقی :
    1 - [ و لشكريان مخفيانه می‏گريختند و در كوفه می‏ماندند . عبيدالله يكی‏
    از يارانش را فرا خواند تا در كوفه بگردد و هر كه را كه از حركت به سوی‏
    حسين خودداری كرده نزد وی برد . و گردن مردی را كه نزد وی بردند زد .
    گفته شده كه آن مرد از كسانی بود كه نرفته بودند ، لذا بقيه لشكر در
    حركت شتاب كردند ] .


    154
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  6. #146
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    فلسفه قيام حسينی
    عقاد می‏گويد : . . . انما الحكم فی صواب الحسين و خطئه لامرين لا
    يختلفان باختلاف الزمان و اصحاب السلطان ، و البواعث النفسية التی تدور
    علی طبيعة الانسان الباقية و النتائج المقررش التی مثلت للعيان باتفاق‏
    الاقوال . . .
    " عقاد " علل و بواعث نفسی را اينطور توضيح می‏دهد :
    اولا ملك يزيد ثابت و محكم و پابرجا نبود - مثل ملك معاويه - به جهت‏
    اينكه تنها مغيرش بن شعبه حاكم آنوقت كوفه كه از حكومت عزل شده بود اين‏
    پيشنهاد ( ولايت عهدی يزيد ) را كرد و خود معاويه باور نمی كرد ، با زياد
    مشورت كرد او هم صلاح نديد ( لا اقل حاضرا ) . مروان حكم سخت مخالف بود
    و خودش طمع داشت و حتی در فكر شورش افتاد و بعد با ماهی هزار دينار
    برای خود و صد دينار برای دوستان قانع شد . سعيد پسر عثمان از معاويه گله‏
    كرد كه پدر و مادر و خود من از يزيد و پدر و مادرش بهترين هستيم و بعد
    هم با دريافت ولايت خراسان راضی شد و رفت . پس اين حكومت استقرار
    نداشت بذاته .
    ثانيا دولت يزيد از ابتدا بناء كارش برسب علی ( ع ) و آل علی بود و
    اگر حسين ( ع ) بيعت می‏كرد ناچار بود وفا كند و اين خود امضاء اين سنت‏
    سيئه بود و نسل بعد نسل مورد قبول واقع می‏شد . ( حكومت يزيد از معاويه‏
    صد درجه بدتر بود زيرا سر به رسوائی زده بود ) .
    اما راجع به نتايج اين حركت : اولا خود يزيد نتوانست آب خوشی از
    گلويش فرو برود . حادثه مدينه دنبال حادثه كربلا

    155
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  7. #147
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    بود . عبدالله بن زبير وسيله تبليغاتی خوبی يافت و قضيه مكه واقع شد .
    بعدها " يالثارات الحسين " ستاری بود كه در تمام مدت شصت ساله بعدی‏
    بنی اميه همواره حكومت اموری را می‏لرزانيد . لهذا بعضيها مثل مارتين‏
    آلمانی سياست حسينی را از اول متوجه همين هدفها می‏دانند .
    عقاد راجع به حركت دادن نساء و اطفال می‏گويد : " . . . انما يبدو
    الخطاء فی هذه الحركة حين تنظر اليها من زاوية واحدش ضيقة المجال قريبة
    المرمی ، و هی زاوية العمل الفردی الذی يراض باساليب المعيشة اليومية و
    يدور علی النفع العاجل للقائمين به والدا عين اليه . . . " ( 1 )
    می‏گويد مسلم قادر بود خيلی كارها از قبيل كارهای ابن زياد بكند ،
    مالهائی بگيرد و ببخشد و بكشد ، ولی برخلاف اصولی بود كه پيروی می‏كرد .
    مسلم در حالی كه آماده كشته

    پاورقی :
    1 - [ البته خطا و اشتباه در اين حركت از آنجا سرچشمه می‏گيرد كه ما از
    يك زاويه واحد و تنگ و محدود به آن نگاه كنيم و آن همان زاويه عمل فردی‏
    است كه با انواع گوناگون اسباب زندگی روزانه درگير است و برای كسانی‏
    كه بدان توجه دارند تنها بر سود زودرس دنيوی دور می‏زند ] .
    يك وقت امام حسين را به صورت يك شخص محدود در نظر می‏گيريم كه مثل‏
    ديگران بايد خوب بخورد ، مثل آنها خوب بپوشد ، بهتر آقايی كند ، راحت‏
    و با آسايش باشد ، لوازم عيش و خوشی برايش فراهم باشد ، و آنوقت‏
    می‏گوييم برای اين فرد و مصلحت اين فرد ( در مقابل فرد ديگری مثل ابن‏
    زياد ) چنين و چنان بود ، و يك وقت امام حسين را دارای شخصيتی وسيعتر و
    عظيمتر می‏بينيم كه ساير افراد غير خودش و ساير زمانهای غير زمان خودش‏
    را هم شامل است ، وجودش وجود يك سلسله اصول است يعنی او شده عدل ،
    شده حق ، شده توحيد ، شده راستی و صراحت ، شده نماز و بندگی قل ان كان‏

    آباءكم و ابناءكم و ازواجكم ». . .


    156
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  8. #148
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    شدن بود وصيت كرد هفتصد درهم قرض دارم ، زره و شمشيرم را بفروشيد و ادا
    كنيد ! ( مسلم در فكر صاف كردن مال مردم هم در دوره چند روزه حكومت‏
    خودش نيافتاد با اينكه فرمان حضرت به منزله اجازه سهم امام هم بود ! )
    .

    كلمه كربلا
    می‏گويند كربلا در اصل " كور بابل " بود .

    157
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  9. #149
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    روحيه اصحاب امام حسين و عشق صادق آنها و اينكه آنها مرگ را " ايثار

    و اختيار " كردند
    اين خصوصيت در ميان همه شهداء كربلا بوده كه آثروا الموت يعنی اختيارا
    مردن را بر زندگی ننگ‏آور ترجيح دادند . احدی نبود كه راه نجات نداشته‏
    باشد . گاهی اتفاق می‏افتد كه جمعيتی مرد يا زن و مرد و اطفال ناگهان در
    جائی گرفتار می‏شوند و به وضع بسيار فجيعی كشته می‏شوند ، ولی خصوصيت‏
    حادثه كربلا در ميان حوادث فجيع ديگر جهان اينست كه همه آنها با آنكه‏
    راهی برای نجات داشتند منتها با قبول ذلت و بی ايمانی ، طريق ايمان و
    فدا و ايثار و تعظيم حق را ترجيح دادند . آنها جمال اخلاق و زيبائی شهادت‏
    و كمال عبوديت را درك كرده بودند . قضيه امان عباس بن علی ( ع ) و قصه‏
    محمد بن بشر الحضرمی و حل بيعت كردن سيدالشهداء از عموم و قضيه قاسم و
    قضيه غلام سياه ، همه گواه موت اختياری است .
    خصوصيت ديگر صحابه اباعبدالله اين بود كه خودشان را

    158
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  10. #150
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    قبل از شهادت حضرت و بنی‏هاشم به شهادت رساندند و اين ، دليل بر كمال‏
    ايمان اينها به قائدشان بود .
    اصحاب اباعبدالله نه برای مزد و اجرت می‏جنگيدند و نه از ترس و بيم ،
    فقط برای ايمان و عقيده و حريت می‏جنگيدند .
    از عجائب اينست كه در هيچ موطنی اينها در مقام عذر و توجيه برای‏
    تسليم و سلامت بيرون آمدن برنيامدند . عقاد می‏گويد ( ص 157 ) : و لم‏
    يخطر لا حد منهم ان يزين له العدول عن رأيه ايثارا لنجاتهم و نجاته ، و لو
    خادعوا انفسهم قليلا لزينوا له التسليم و سموه نصيحة مخلصين يريدون له‏
    الحياش ( 1 ) آنطور كه ابن عباس و ديگران كردند - و ليكنهم لم يخادعوا
    انفسهم و لم يخادعوه وراء اصدق النصيحة له ان يجنبوه التسليم و لا يجنبوه‏
    الموت ، و هم جميعا علی ذلك ( 2 ) ، با آنكه عيال و اطفال را می‏ديدند و
    عاقبت آنها را می‏دانستند و اين خيلی عجيب است و دليل بر اينست كه‏
    مكتب حسينی مكتب عشق بود . « مناخ ركاب و منازل عشاق » .
    شود آسان به عشق كاری چند
    كه بود نزد عقل بس دشوار

    پاورقی :
    1 - [ و به انديشه هيچكدام آنها خطور نكرد كه برای نجات خودشان و
    آنحضرت بازگشت از اين حركت را در نظر حضرتش جلوه دهند ، و اگر
    می‏خواستند خود را بفريبند می‏توانستند تسليم در برابر دشمن را در نظر
    حضرتش جلوه دهند و نامش را نصيحت و خيرخواهی گذارند و چنين و انمود
    كنند كه اخلاص می‏ورزند و ادامه زندگی را برای حضرتش آرزو دارند ] .
    2 - [ و ليكن نه خودشان را فريفتند و نه آنحضرت را از روی خيرخواهی‏
    صادقانه خود كه او را از تسليم دور می‏داشتند و از مرگ نه ، و همگی بر
    اين حالت بودند ] .


    159
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

صفحه 15 از 19 نخستنخست ... 5111213141516171819 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •