۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩
صفحه 16 از 19 نخستنخست ... 61213141516171819 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 151 تا 160 , از مجموع 189
  1. #151
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    منطق ابن عباس و منطق امام حسين ( ع )
    منطق ابن عباس منطق سياست و بازی سياسی بود ، منطق عقل و دها و
    رعايت مصالح نفس خود بود . او با منطق عقلی ، صحيح می‏گفت كه : انی‏
    اتخوف عليك فی هذا الوجه الهلاك ، ان اهل العراق قوم غدر ( 1 ) پس‏
    توهم با آنها سياست بازی و غدر كن - اقم بهذا البلد فانك سيد اهل‏
    الحجاز ، فان كان اهل العراق يريدونك كما زعموا فلينفوا عدوهم ( 2 )
    خودشان بروند دم چك ، اگر كشته شدند كه به جهنم ، اگر غالب شدند و مهيا
    شد تو برو . درست اين منطق ، منطق سياسيون نفعی است نه منطق شهدا - ثم‏
    اقدم عليهم ، فان ابيت الا ان تخرج فسر الی اليمن فان لها حصونا و شعابا
    ، و لا بيك بها شيعة ( 3 ) . معنای كلام ابن عباس اينست كه اگر اهل عراق‏
    حاكمشان را بيرون نكردند و اهل جهاد

    پاورقی :
    1 - [ من بر تو در اين سفر بيم كشته شدن دارم ، زيرا اهل عراق قومی‏
    خيانت پيشه‏اند ] .
    2 - [ در همين شهر بمان ، زيرا تو سرور اهل حجازی ، پس اگر اهل عراق‏
    خواهان تو باشند چنانكه مدعی‏اند بايد دشمنانشان را دور سازند و از شهر
    خود برانند ] .
    3 - [ سپس نزد آنها برو ، و اگر تصميم حتمی داری كه بيرون شوی پس به‏
    يمن بر و زيرا كه دژها و دره‏های فراوان دارد ، و پدرت در آنجا شيعيانی‏
    دارد ] .

    160

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  2. #152
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩







    نبودند توهم آنها را رها كن . اين منطق منطق معامله است . منطق امام نه‏
    منطق غدر و كيد بود و نه منطق معامله و همكاری انتفاعی ، صرفا منطق ايثار
    و عقيده و شهادت در راه عقيده بود . بشر يا منطق مكر دارد مثل اغلب‏
    سياسيون دنيا ، يا منطق معامله دارد مثل احزاب سياسی امروز ، يا منطق‏
    فدا و عقيده دارد مثل نوادر خلقت از قبيل امام حسين عليه السلام .
    « فقال له الحسين : يا ابن عم انی اعلم انك ناصح مشفق » ( 1 ) برای‏
    شخص من و مصالح شخص من - « ولكنی قد أزمعت و أجمعت علی المسير » (2)
    . مقصود حضرت اين نيست كه گفتاری از روی حسن نيت است ولی من اين‏
    مقدمات و نتايج را قبول ندارم ، بلكه مقصود اينست كه اين مقدمات و
    نتايج برای كسی كه بخواهد ، از اين راه برود و اهل معامله و معاوضه باشد
    درست است ولی راه من اين راه نيست و منطق من منطق درد عقيده داشتن و
    درد خيرخواهی داشتن است . درد طبيبی است كه از غم مريضها رنج می‏برد .
    « عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم ». راه من راه شهادت است . منطق شهيد
    منطق ديگری است غير از منطق عقلی عملی انتفاعی . معنای « ان الله شاء ان‏
    يريك قتيلا » اينست كه خدا از تو روح شهادت می‏خواهد « ان لك درجة لن‏
    تنالها الا بالشهادش » .

    پاورقی :
    1 - [ حضرت به او فرمود : پسر عمو ! من می‏دانم كه تو قصد خيرخواهی و
    دلسوزی داری ] .
    2 - [ ولی من تصميم قطعی برای حركت گرفته‏ام ] .


    161

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  3. #153
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    صفاتی كه از ابا عبدالله در كربلا ظهور كرد
    صفاتی كه از ابا عبدالله در روز عاشورا ظهور كرد عبارت بود از :
    1 - شجاعت بدنی .
    2 - قوت قلب و شجاعت روحی .
    3 - ايمان كامل به خدا و پيغمبر و اسلام .
    4 - صبر و تحمل عجيب .
    5 - رضا و تسليم .
    6 - حفظ تعادل و هيجان بيجانكردن و يك سخن سبك نگفتن نه خودش و نه‏
    اصحابش .
    7 - كرم و بزرگواری و گذشت .
    8 - فداكاری و فدا دادن .

    فلسفه جنگ نور و ظلمت در ميان بشر
    ص 162 : " فجيرش كربلا كانت قديما من معاهد الايمان بحرب النور و
    الظلام ، و كان حلولها اناس يؤمنون بالنضال الدائم بين اورمزد و اهرمان (
    1 ) ( دو علم افراشت اسپيد و سياه . . . ) و لكنه كان فی

    پاورقی :
    1 - [ و سرزمينهای اطراف كربلا از دير زمان مهد ايمان به مبارزه نور و
    ظلمت بود ، و در اطراف آن مردمی بودند كه به درگيری دائمی ميان‏
    اهورمزدا و اهريمن ( نور و ظلمت ، خدا و شيطان ) ايمان داشتند ] .

    162


    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  4. #154
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    الحقيقة ضربا من المجاز و فنا من الخيال . و تشاء مصادفات التاريخ ان‏
    لاتری هذه البقاع التی آمنت باورمزد و اهرمان حربا هی اولی ان تسمی حرب‏
    النور و الظلام من حرب الحسين و مقاتليه ( 1 ) ( فلسفه اينكه امام حسين‏
    در نزديك ايران مدفون شد ) . و هی عندنا اولی بهذا الاسم من حرب الاسلام و
    المجوسية فی تلك البقاع و ماوراء ها من الارض الفارسية ، لان المجوسی كان‏
    يدافع شيئا ينكره ، خفی دفاعه شی‏ء من الايمان بالواجب كما تخليه و رآه (
    2 ) . ( شاميون تا حدی نسبت به آل علی از روی عقيده مخالفت می‏كردند .
    قصه عصام بن المصطلق شاهد اين مدعا است ) و لكن الجيش الذی ارسله‏
    عبيدالله بن زياد لحرب الحسين كان جيشا يجارب قلبه لا جل بطنه ، او
    يجارب ربه لاجل واليه ( 3 ) ( و حتی مشركين بدر و احد هم غير رؤسايشان‏
    روی عقيده می‏جنگيدند ) .

    پاورقی :
    1 - [ ولی در حقيقت ، اين ، نوعی مجاز و پندار بود ، و حوادث تاريخی‏
    خواهان آن نبود كه اين سرزمينهايی كه به اهور مزدا و اهريمن ايمان دارد
    شاهد جنگی باشد كه بهتر است آن را جنگ نور و ظلمت ناميد ، جنگ حسين و
    قاتلانش ] .
    2 - [ و اين جنگ نزد ما به اين نام شايسته‏تر است از جنگ اسلام و
    مجوس كه در اين سرزمينها و اطراف آن از زمينهای فارسيان صورت گرفته‏
    است . زيرا يك مجوسی با چيزی مبارزه می‏كند كه در اعتقاد خود آنرا
    نپذيرفته ، لذا در دفاع وی چيزی از ايمان نسبت به آنچه پنداشته و معتقد
    است وجود دارد ] .
    3 - [ به خلاف سپاهی كه عبيدالله برای جنگ با حسين گسيل داشته بود ،
    كه آنان سپاهی بودند كه با قلب خويش به خاطر شكم خود ، و با پروردگار
    خويش به خاطر زمامدارشان می‏جنگيدند ] .


    163

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  5. #155
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    روحيه اصحاب ابن زياد
    و ركب اناسا منهم الفزع الدائم بقية حياتهم ( 1 ) ( چون عقيده و
    وجدانش ضد عمل خودش بود و دائما وجدانش به او القاءاتی می‏كردند مثل‏
    بسياری از كسانی كه گرفتار عذاب وجدان می‏شوند و فرياد می‏زنند : مرا
    بكشيد ! اين وجود ننگين را از بين ببريد ! ديوانگی بسر بن ارطاش در آخر
    عمرش شايد از همين قبيل بوده . آن فرشته مأمور عذاب اينگونه افراد همان‏
    وجدان خود آنها است ) لانهم عرفوا الاثم فيما اقترفوا عرفانا لا تسعهم‏
    المغالطة فيه ( 2 ) . . .

    خبث باطنی اصحاب عمر سعد
    جبن و طمع نمی‏توانند وقايع جنايت آميز كربلا را توجيه كنند و كينه شخصی‏
    نيز اگر علاوه شود همچنين ، زيرا كينه شخصی در كار نبوده . امام حسين هم‏
    در عاشورا فرمود : آيا حلالی را حرام و حرامی را حلال كرده‏ام - كه از روی‏
    عقيده با من

    پاورقی :
    1 - [ و بر پاره‏ای از آنان در بقيه عمرشان وحشتی دائمی چيره گشته بود ]
    .
    2 - [ زيرا آنان به خوبی فهميده بودند كه گناهی بزرگ مرتكب شده‏اند به‏
    طوری كه نمی‏توانستند مغالطه كنند و خودشان را گول بزنند ] .

    164

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  6. #156
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    بجنگيد ؟ - يا مالی را برده‏ام و خونی را ريخته‏ام - كه روی عداوت شخصی با
    من بجنگيد ؟ - جبن و طمع نمی‏توانند مثله و تنكيل و كشتن طفل صغير و آب‏
    بستن و اسب تاختن را توجيه كند . بايد گفت در طينت امثال شمر يك نوع‏
    خبث ذاتی و كينه با حقی وجود داشته و با هر عمل جوانمردانه مخالف بودند
    .

    نظم در اصحاب سيدالشهداء
    مطابق نقل عقاد ( ص 184 ) نظمی در كار اصحاب سيد الشهدا بود از اين‏
    جهت كه بعضی خودشان را وقايه و سپر امام حسين قرار می‏دادند و تا او
    می‏افتاد فورا آن جا ( خلا ) پر می‏شد .
    گاهی شعرا در بيان خود می‏گويند : آرزويم اينست كه يك لحظه محبوب خود
    را ببينم و بميرم ، آرزويم اينست فلان مقصودم حاصل شود و بميرم . به قدری‏
    يك موضوع جالب می‏شود كه حاضرند تمام زندگی را و تمام امتداد زمان را در
    يك لحظه جمع كنند ولی با آن كيفيتی كه می‏خواهند . از حيات ، كيفيت‏
    حيات را می‏خواهند نه كميت آن را . ( اين جان عاريت كه به حافظ سپرد
    دوست . . . ) . اصحاب اباعبدالله از كميت حيات گذشتند و همه حيات را
    و خوشيهای حيات را - خوشيهائی كه فقط عده معدودی از صاحبان روحيه عظيم‏
    آن را درك می‏كنند - در يك نصف روز به علاوه يك شب جمع كردند برای خود
    . خدا می‏داند كه چه عظمت و جلال و زيبائی و جمالی داشته آن فداكاريها و
    آن به خاك افتادن‏ها ! انسان نصف روز زنده بماند

    165

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  7. #157
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    ولی غرق در آن حالت معنوی باشد برتری دارد بر هزار سال زندگی حيوانی كه‏
    جز خوردن و خوابيدن كيفيتی ندارد .
    بعضی گفته‏اند ما طالب عرض عمريم نه طول عمر . عرض عمر كيفيت عمر
    است . عرض عمر هم در نظرها مختلف است ، از نظر بعضيها شكمخوارگی و
    مستی و قمار و باده گساری است و از نظر بعضی حريت و استقلال و زير فشار
    نبودن و عشق معنوی و الهی است . " موسولينی " می‏گفت : انسان يك سال‏
    مثل شير زندگی كند بهتر است از اينكه صد سال مثل گوسفند زندگی كند ، ولی‏
    گفت : اين گفته را پنهان كنيد . عرض عمر در نظر موسولينی شيری و درندگی‏
    بود و در نظر علی ( ع ) مثلا عبادت و خدمت به حقيقت بود .

    شجاعت اصحاب اباعبدالله و اعمال حاكی از عقب نشينی لشكر عمر سعد
    كارهائی سپاه عمر سعد در كربلا كردند كه می‏نماياند واقعا در مقابل اين‏
    عده قليل عاجز ماندند . از آن جمله :
    1 - سر باز زدن از جنگ تن بتن و دست به تيراندازی زدن .
    2 - حمله كردن از پشت خيمه‏ها برای اينكه خيمه‏ها را بسوزانند و يا از
    پشت خنجر بزنند .
    3 - دستور عمر سعد در مقاتله با شخص سيدالشهدا كه گفت : هذا ابن قتال‏
    العرب و دستور او كه مانع صحبت كردن حسين ( ع ) بشوند .

    166


    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  8. #158
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    اعمال دنائت مابانه لشكر عمر سعد
    دنائتهائی كه اصحاب يزيد به خرج دادند كه از قانون جنگ و فروسيت به‏
    كلی دور بود :
    1 - منع آب ( نه تنها بر حريف بلكه بر اطفال و كودكان ) .
    2 - كشتن اطفال ، خصوصا در برابر ديدگان مادر و خواهر و عمه ، نظير
    قضيه طفلی كه له قرطان ( 1 ) .
    3 - برهنه كردن بدن امام حسين به واسطه طمع در لباسهای آن حضرت .
    4 - ريختن به سرزنها و كندن حلی و زيور از بدن آنها .
    5 - سنگباران و تير باران كردن آن عده قليل .
    6 - شماتتهای لاذع ( 2 ) .
    7 - سر شهيد به گردن اسب آويختن .
    8 - سب و دشنام .
    9 - اسب تاختن بر بدن آن حضرت .
    10 - تنگ گرفتن بر اسيران و زدن آنها و سوار كردن آنها بر شتران بی‏
    جهاز .
    11 - غل كردن بيمار ( امام سجاد عليه السلام ) .
    12 - مقابل كردن سرها و اسراء .
    13 - جای بد به اسيران دادن .
    14 - شماتت به اسيران داغديده .

    پاورقی :
    1 - [ دو گوشواره داشت ] .
    2 - [ شماتتهای نيش دار و گزنده ] .

    167


    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  9. #159
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    15 - جسارت به سر مقدس و دندانهای مقدس .
    16 - كشتن زن ( مادر وهب ) .
    17 - عبور دادن اسيران از قتلگاه ( اگر به تقاضای خود اسيران برای وداع‏
    نبوده ) .
    18 - آتش زدن به خيام در شبی كه اسرا بايد هنوز بمانند و بسر برند .
    19 - نان و غذا ندادن به اطفال به طوری كه اطفال معصوم از دست مردم‏
    نان و خرما می‏گرفتند و ام كلثوم مانع می‏شد .

    سه عمل يزيد كه موجب زوال ملك اموی شد ( و مخصوصا اثر عظيم حادثه

    كربلا )
    ص 216 : " لقد كانت ضربه كربلا و ضربة مدينة و ضربة البيت الحرام‏
    اقوی ضربات امية لتمكين سلطانهم و تثبيت بنيانهم و تغليب ملكهم علی‏
    المنكرين و المناز عين ، فلم ينتصر عليهم المنكرون و المنازعون بشی‏ء كما
    انتصروا عليهم بضربات ايديهم ، و لم يذهبوا بها ضاربين حقيقة حتی ذهبوا
    بها مضروبين الی آخر الزمان ، و تلك جريرش يوم واحد هو يوم كربلا فاذا
    بالدولة العريضة تذهب فی عمر رجل واحد مديد الايام ( 1 ) ( و شايد اگر
    حادثه كربلا نبود به اندازه

    پاورقی :
    1 - [ تحقيقا ضرباتی كه بنی اميه در كربلا و مدينه و مكه وارد ساختند
    نيرومندترين ضرباتی بود كه برای پايداری حكومت و تثبيت بنيان و چيرگی‏
    حكومتشان بر مخالفان خود وارد ساختند ، و مخالفان هرگز نتوانستند از آنان‏
    انتقام كشند بمانند ضربات دست خود آنان ، و بنی اميه در واقع زننده‏
    نبودند بلكه ضربه‏ای خوردند كه تا پايان روزگار ادامه دارد . و همين‏
    جنايت يكروزه كه در كربلا واقع شد موجب گشت كه يك دولت عريض و طويل‏
    آنچنانی تنها به اندازه عمر يك شخص عمر كند ] .


    168


    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  10. #160
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    ملك بنی‏العباس دوام پيدا می‏كرد ) . . .

    پاداش سيدالشهدا در دنيا و فلسفه تعظيم عاشورا
    ص 224 : " و تسديد العطف الانسانی منا فرض من اقدس الفروض علی‏
    الناظرين فی سير الغابرين ( 1 ) ( فلسفه عزاداری سيد الشهدا و پاداشی كه‏
    بايد تاريخ بدهد ) لان العطف الانسانی هو كل ما يملك التاريخ من جزاء و
    هو الثروش الوحيدش التی يحتفظ بها الخلود ( 2 ) ( فلسفه تذكر سيدالشهدا
    از يك جنبه مربوط به ما است كه از يك سرچشمه فيض استفاده می‏كنيم ، از
    طرف ديگر تقديری از شهدا و شهادت است ، و از طرف ديگر يك فريضه‏
    تاريخی و يك وظيفه اجتماعی در برابر اجتماع است . . . ) .
    منفعت فردی عامل تنازع و تضارب و قبض و استخدام اجتماع است ، و حس‏
    منفعت عمومی و به عبارت ديگر اصول عالی اخلاقی انسان عامل حفظ و تعاون و
    افاضه و اعانه است . پس اصحاب خير عموم ، خدام واقعی اصول و نواميس‏
    اجتماعند و از همين جهت است كه اجتماع از آنها تقدير می‏كند .

    پاورقی :
    1 - [ و اقامه و تحريك عواطف انسانی از سوی ما يكی از مقدس‏ترين و
    اجباتی است كه بر ناظران در سيره گذشتگان واجب گشته است ] .
    2 - [ زيرا عواطف انسانی تمام پاداشی است كه تاريخ می‏تواند به كسی‏
    بدهد ، و آن تنها ثروتی است كه جاودانگی با آن محفوظ می‏ماند ] .


    169

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

صفحه 16 از 19 نخستنخست ... 61213141516171819 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •