۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩
صفحه 17 از 19 نخستنخست ... 713141516171819 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 161 تا 170 , از مجموع 189
  1. #161
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    بخش دوم يادداشت ماهيت قيام حسينی

    171

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  2. #162
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩







    يادداشت ماهيت قيام حسينی
    1 - بحث در اينست كه حادثه عاشورا چه نوع حادثه‏ای است و از چه مقوله‏
    است ؟ آيا از نظر اجتماعی يك انفجار بدون هدف بود مانند بسياری از
    انفجارها كه در اثر فشار ظلم و تشديد سختگيريها رخ می‏دهد و احيانا به وضع‏
    موجود كمك می‏كند ، و يا يك تصميم آگاهانه و هوشيارانه نسبت به اوضاع و
    احوال موجود و نسبت به آثار و نتايج اين حركت بود ؟ و در صورت دوم آيا
    يك قيام و نهضت و انقلاب مقدس بود يا يك دفاع شرافتمندانه مقدس ؟
    يعنی آيا هجوم بود يا دفاع ؟ آيا كاری بود كه از طرف امام شروع شد و
    حكومت وقت می‏خواست آنرا سركوب كند ، و يا او از طرف حكومت وقت‏
    مورد تجاوز قرار گرفت و او بجای سكوت و تسليم ، شرافتمندانه از خود
    دفاع كرد ؟ به عبارت ديگر آيا چيزی از سنخ تقوا در جامعه بود و مظهر يك‏
    تقوای بزرگ در حد دادن جان بود ، يا مظهر يك احسان و عصيان و قيام‏
    مقدس ؟ آيا از نوع حفظ و اثبات خود بود يا از نوع نفی و انكار جبهه‏
    مخالف ؟ ( 1 )

    پاورقی :
    1 - بلكه می‏توان گفت سه نوع ماهيت می‏توان فرض كرد : ماهيت تقوائی ،
    ماهيت هجومی و قيامی ، و ماهيت پاسخگوئی به يك ندای مقدس ، كه ماهيت‏
    تعاونی دارد . >


    173

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  3. #163
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    بنابر فرض اول ناچار اهدافی داشت اجتماعی و اصولی ، و بنابر فرض دوم‏
    هدفش جز حفظ شرف و حيثيت انسانی خود نبود ، و بنابر اينكه از نوع‏
    انقلاب و قيام ابتدائی بود آيا مبنای اين انقلاب صرفا دعوت مردم كوفه‏
    بود كه اگر مردم كوفه دعوت نمی كردند قيام نمی كرد ( و قهرا پس از اطلاع‏
    از عقب نشينی مردم كوفه در صدد كنار آمدن و سكوت بود ) يا مبنای ديگری‏
    جز دعوت مردم كوفه داشت و فرضا مردم كوفه دعوت نمی‏كردند ، او در صدد
    اعتراض و مخالفت بود هر چند به قيمت جانش تمام شود ؟
    در جريان حادثه كربلا عوامل گوناگونی دخالت داشته است ( 1 ) يعنی‏
    انگيزه‏های متعددی برای امام در كار بوده است كه همين جهت از طرفی توضيح‏
    و تشريح ماهيت اين قيام را دشوار می‏سازد زيرا آنچه از امام ظاهر شده‏
    گاهی مربوط به يك عامل خاص بوده و گاهی به عامل ديگر ، و سبب شده كه‏
    اظهار نظر كنندگان ، گيج و گنگ بشوند و ضد و نقيض اظهار نظر كنند ، و
    از طرف ديگر به اين قيام جنبه‏های مختلف می‏دهد و در حقيقت از هر جنبه‏ای‏
    ماهيت خاصی دارد . ( در امور اجتماعی و مركب ، مانعی نيست كه يك چيز
    دارای چند ماهيت باشد همچنانكه مخصوصا در درسهای فلسفه تاريخ ثابت‏
    كرده‏ايم ) .

    پاورقی :
    > امام از نظر عامل بيعت ، عكس‏العمل كار بود آنهم عكس العمل منفی ،
    از نظر عامل دعوت ، عكس العمل كار بود اما عكس العمل مثبت ، و از نظر
    عامل امر به معروف ، آغازگر بود و مهاجم .
    1 - همان طوری كه در سخنرانيهائی كه در دانشكده ادبيات تهران و
    دانشگاه اهواز در محرم 1392 تحت عنوان " تحليلی از قيام عاشورا "
    گفتيم ، حوادث اجتماعی مانند حوادث طبيعی و مادی ، شناخت آنها نيازمند
    به نوعی تجزيه و تحليل به عناصر اوليه >


    174
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  4. #164
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    عوامل كه در كار بوده و ممكن است در اين امر دخالت داشته باشد و يا
    دخالت داشته است :
    الف - اينكه امام يگانه شخصيت لايق و منصوص و وارث خلافت و دارای‏
    مقام معنوی امامت بود . در اين جهت فرقی

    پاورقی :
    > است كه سازنده آن حادثه است . چيزی كه هست پديده‏های مادی در يك‏
    لابراتوار قابل تجزيه و بار ديگر تركيب است ولی پديده‏های تاريخی را صرفا
    با قدرت منطق و در لابراتوار منطق می‏توان تجزيه و تحليل كرد . تحليل‏
    حادثه‏ای مانند قيام عاشورا به اينست كه سه نوع عنصر در آن شناخته شود :
    اول انگيزه‏ها يعنی عواملی كه در محيط رخ داد كه بالقوه می‏توانست منشأ
    يك حركت يا نهضت شود و يا احيانا موجی ايجاد بكند . از لحاظ اين عنصر
    بايد عوامل محيط را از جنبه اخلاقی ، سياسی ، اقتصادی و غيره و جريانات‏
    خاص انسانی آن محيط را به دست آورد . عنصر دوم عكس العملی كه قهرمان‏
    نهضت يعنی امام حسين ( ع ) در حادثه عاشورا در برابر هر يك از عوامل‏
    فوق نشان داد كه البته اين جهت بستگی زيادی دارد به شخصيت امام ، و با
    عوض شدن و جانشين شدن شخصيت ديگر ، يعنی اگر شخص ديگر بجای امام می‏بود
    ای بسا كه عكس العمل ديگری ابراز می‏داشت . در اين مرحله است كه ما
    هدفهای امام را كه با شخصيت معنوی او بستگی دارد ، در اين حادثه بايد
    بررسی كنيم . عنصر سوم روش و متد امام است در اين عكس العمل ، كه خود
    عكس العمل ماهيتش اينست كه امام اهداف مشخصش در برابر آن حادثه چه‏
    بوده است . پس معنی روش امام اينست كه مثلا روش امام در امتناع از
    بيعت چه بوده و تا چه حد می‏خواسته مقاومت كند و در چه حد احيانا تسليم‏
    می‏شد و يا اصلا تسليم نمی‏شد آنچنانكه از سخنان خود امام بر می‏آيد . و
    روشش از نظر اجابت دعوت مردم كوفه و به دست گرفتن حكومت چه بود و در
    چه حد بود و آيا مانند امتناع از بيعت تا آخرين قطره خون حاضر بود فدا
    كند يا پس از بهم خوردن وضع كوفه حاضر بود از اين هدف دست بردارد ، كه‏
    البته شق دوم صحيح است . و روشش از نظر عامل سوم حتی از عامل اول هم‏
    شديدتر بود ، بالاتر از كشته شدن بود ، در حد توسعه انقلاب و دامنه‏
    خونريزی بود . در اينجا منطقش منطق شهيد بود ، منطق يك نفر انقلابی بود
    . منطقش در امتناع از بيعت ، منطق يك انسان با شرف بود و نه بيشتر ،
    و منطقش در مقابل عامل دعوت ، منطق يك سياستمدار ورزيده و صالح بود ،
    و منطقش در مقابل عامل سوم منطق شهيد بود .

    175

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  5. #165
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    ميان امام و پدرش و برادرش نبود ، همچنانكه فرقی ميان حكومت يزيد و
    معاويه و خلفای سه گانه نبود .
    اين جهت به تنهائی وظيفه‏ای ايجاب نمی‏كند . اگر مردم اصلحيت را
    تشخيص دادند و بيعت كردند و در حقيقت با بيعت ، صلاحيت خود را و
    آمادگی خود را برای قبول زمامداری اين امام اعلام كردند او هم قبول می‏كند
    . اما مادامی كه مردم آمادگی ندارند از طرفی ، و از طرف ديگر اوضاع و
    احوال بر طبق مصالح مسلمين می‏گردد ، به حكم اين دو عامل ، وظيفه امام‏
    مخالفت نيست بلكه همكاری و همگامی است همچنانكه امير عليه السلام چنين‏
    كرد ، در مشورتهای سياسی و قضائی شركت می‏كرد و به نماز جماعت حاضر می‏شد
    . خودش فرمود : « لقد علمتم انی احق الناس بها من غيری ، و والله لاسلمن‏
    ما سلمت امور المسلمين و لم يكن فيها جور الا علی خاصة » ( 1 ) .
    در قضيه كربلا اين عامل به تنهائی دخالت نداشته است . اين عامل را به‏
    ضميمه عامل سوم كه دعوت اهل كوفه است بايد در نظر بگيريم چون عامل‏
    دعوت مردم ، برای به دست گرفتن حكومت بود نه چيز ديگر . پس اين عامل‏
    ، عامل جداگانه نيست و بايد در ضمن آن عامل ذكر شود .
    ب - از امام بيعت می‏خواستند و در اين كار رخصتی نبود : يزيد نوشت :
    خذ الحسين بالبيعة اخذا شديدا ليس فيه رخصة .

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه ، خطبه . 72 [ حقا شما می‏دانيد كه من از همه مردم به‏
    خلافت شايسته‏ترم . به خدا سوگند تا زمانی راه مسالمت می‏پويم كه امور
    مسلمين به سلامت باشد و جز به شخص من ستم نشود ] .


    176

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  6. #166
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩







    بيعت ، امضا و قبول و تأييد بود ( 1 ) .
    ج - مردم كوفه پس از امتناع امام از بيعت او را دعوت كردند و آمادگی‏
    خود را برای كمك او و به دست گرفتن خلافت و زعامت اعلام كردند ،
    نامه‏های پی در پی آمد ، قاصد امام هم آمادگی مردم را تأييد كرد .
    د - اصلی است در اسلام به نام امر به معروف و نهی از منكر ، مخصوصا در
    موردی كه كار از حدود مسائل جزئی تجاوز كند ، تحليل حرام و تحريم حلال‏
    بشود ، بدعت پيدا شود ، حقوق عمومی پايمال شود ، ظلم زياد بشود . امام‏
    مكرر به اين اصل استناد كرده است . در يك جا فرمود : « انی لم اخرج‏
    اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما ، انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی‏
    ، اريد ان آمر بالمعروف و انهی عن المنكر (2) و اسير بسيرش جدی و ابی »
    . جای ديگر

    پاورقی :
    1 - بيعتی كه امام حسين را بدان مكلف می‏كردند ، تصويب ولايت عهد بود
    ، با بيعت علی ( ع ) و ائمه ديگر كه تسليم را اكثريت خاطی بود فرق‏
    داشت .
    2 - بعدها منكراتی كه موجب نهی از منكر و قيام شد شرح داده خواهد شد ،
    ولی جمله : و اسير بسيرش جدی و ابی » با توجه به آنچه در آن ايام به‏
    نام سيره شيخين مطرح بوده كه علی و خاندانش آنرا قبول نداشته‏اند ، عطف‏
    به انحرافاتی هم كه از زمان شيخين شروع شده هست ، از قبيل تقسيم [ بيت‏
    المال ] به غير سويه ، و از قبيل تحقير نماز به عنوان خير العمل ، و از
    قبيل مطلق اجتهادهای ( به اصطلاح ) روشنفكرانه عمر . دو جريان انحرافی‏
    وجود يافت يكی عمری و ديگر عبدالله عمری . انحراف عمری ، اقبال به جهاد
    منهای عبادت ، يعنی سنگين كردن كفه برونگرائی و عملی عينی و سبك كردن‏
    كفه معنوی بود . انحراف عبدالله عمری ، بر عكس ، سنگين كردن كفه عبادت‏
    و تحقير كارهای سخت دنيائی و جهادی بود كه در نتيجه نه جهاد ، جهاد بود
    و نه نماز ، نماز. اما امام حسين در شب عاشورا : لهم دوی كدوی النحل

    ، و در روز عاشورا ذكرت الصلاش جعلك الله من المصلين »
    .

    177
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  7. #167
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩






    فرمود : « سمعت جدی رسول الله : من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله »
    . . . در جای ديگر فرمود : « الا ترون ان الحق لا يعمل به و ان الباطل لا
    يتناهی عنه ليرغب المؤمن فی لقاء الله محقا ، انی لا اری الموت الا سعادش
    و الحياش مع الظالمين الا برما » .

    اما عامل بيعت
    امام حاضر بود كه كشته شود و به هيچ وجه حاضر به بيعت نبود . وظيفه‏
    امام از اين نظر فقط امتناع بود . اين وظيفه را با خروج از كشور ، با
    متحصن شدن به شعاب جبال ( آنچنانكه ابن عباس پيشنهاد كرد ) ، با مخفی‏
    شدن هم می‏توانست انجام دهد . به عبارت ديگر روش و متد امام از اين نظر
    جز زير بار نرفتن به هر شكل و لو به خروج از مرز و تا سر حد كشته شدن‏
    نيست . روش امام در مقابل عامل بيعت خواستن ، محدود به حد امكانات‏
    برای به دست گرفتن حكومت نيست و محدود به حد كشته نشدن هم نيست ، ولی‏
    هيچ وظيفه‏ای مثبت از قبيل توسعه انقلاب و گسترش دعوت و غيره را ايجاب‏
    نمی‏كند ، جلوگيری از خونريزی ديگران لازم می‏شود . از اين نظر امام فقط
    بايد بگويد : نه .
    در آن زمان بيعت امام قطعا جدی و از روی رضا تلقی می‏شد و واقعا صحه‏
    گذاشتن به خلافت يزيد بود . قرائنی در دست است كه امام به هيچ وجه حاضر
    به بيعت نبود . آقای صالحی از " مقتل " خوارزمی نقل می‏كند كه امام در
    مذاكراتش با " محمد ابن حنفية " فرمود : « لو لم يكن فی الدنيا ملجا و
    لا مأوی لما بايعت يزيد بن معاوية » .

    178

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  8. #168
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    اما موضوع امر به معروف و نهی از منكر :
    در اينجا بايد اوضاع خاصی را كه در زمان معاويه و در اثر خلافت يزيد
    پيدا شده بود در نظر گرفت :
    الف - خود موضوع خلافت موروثی كه جامه عمل پوشيدن به آرزوی ديرين‏
    ابوسفيان بود كه گفت : تلقفوها تلقف الكرش و لتصيرن الی اولادكم وراثة .
    أما و الذی يحلف به ابوسفيان لا جنة و لا نار . . . ( 1 )
    امام در زمان خود معاويه به اين امر و به كارهای معاويه معترض بود و
    حتی در يك نامه به معاويه نوشت : من می‏ترسم در نزد خدا از اينكه عليه‏
    تو قيام نمی‏كنم م سؤول باشم . امام در زمان معاويه اقداماتی می‏كرد كه‏
    معلوم بود قصد شورش دارد ( 2 ) .
    در اينجا يك مطلب هست و آن اينكه اينگونه قيامها بلكه مطلق امر به‏
    معروف‏ها و نهی از منكرها يك وظيفه تعبدی نيست كه ما هر وقت منكری را
    ديديم نهی كنيم و بر ما نباشد كه به نتيجه و اثر كار توجه داشته باشيم ،
    بلكه احتمال اثر يا اطمينان به نتيجه لازم است ، يعنی اين كار از نوع‏
    كارهائی است كه بر مكلف است نتيجه كار را برآورد كند ، والا بی جهت‏
    نيرويی را مصرف كرده و

    پاورقی :
    1 - [ خلافت را چون توپ به يكديگر پاس دهيد و آنرا نزد اولاد خود به‏
    ارث نهيد . هان سوگند به آنكه ابوسفيان به او سوگند می‏خورد نه بهشتی در
    كار است و نه دوزخی ] .
    2 - اما اينكه در نمره 6 يادداشتهای نهضت حسينی از كتاب آقای صالحی‏
    از " رجال كشی " و از " الامامة و السياسة " نقل كرديم كه امام به او
    نوشت : لا اريد لك حربا و لا عليك خلافا » ، ناظر به زمان حال بود و
    قطعا امام در زمان معاويه و برای آن زمان چنين قصدی نداشت .


    179
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  9. #169
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    به هدر داده است . ( مسئله اعتقاد امام به نتيجه كارش مربوط است به‏
    آنچه قبلا گفتيم كه امام از نظر عامل امر به معروف و نهی از منكر ،
    منطقش منطق انقلابی و منطق شهيد و طرفدار توسعه خونريزی و گسترش انقلاب‏
    بود ، مطلبی و پيامی داشت كه آن پيام را فقط می‏خواست با خون رقم كند كه‏
    هرگز پاك نشود . ) آيا امام خود به نتيجه كار خود و هدر نرفتن خود معتقد
    بود يا نه ؟ بلی معتقد بود ، به چند دليل :
    الف - در جواب شخصی كه " رياشی " نقل می‏كند فرمود : « ان هؤلاء
    اخافونی و هذه كتب اهل الكوفة و هم قاتلی ، فاذا فعلوا ذلك و لم يدعو
    الله محرما الا انتهكوه بعث الله اليهم من يقتلهم حتی يكونوا اذل من فرام‏
    المرأش » ( 1 ) . ( كامل ابن اثير ، جلد 3 ) .
    ب - در روز عاشورا خطاب به مردم فرمود : « ثم ايم الله لا تلبثون‏
    بعدها الا كريثما يركب الفرس حتی تدور بكم دور الرحی و تقلق بكم قلق‏
    المحور » ( 2 ) .
    ج - در روز عاشورا خطاب به اهل بيت خود فرمود : « استعدوا للبلاء و
    اعلموا ان الله حافظكم و منجيكم من شر الاعداء »

    پاورقی :
    1 - [ اينان برای من ايجاد وحشت كرده‏اند ، و اينها نامه‏های دعوت‏
    كوفيان است كه اكنون به قتل من كمر بسته‏اند ، و چون دست به خون من‏
    بيالايند و حرامی را نگذارند جز اينكه مرتكب شوند ، خداوند كسی را
    برانگيزد تا همه را قتل عام كند تا آنجا كه از كهنه رگل زنان بی ارزش تر
    خواهند شد ] .
    2 - لهوف ، ص . 42 [ سپس به خدا سوگند جز زمان اندكی به اندازه زمان‏
    سوارشدن بر اسب نمانيد تا اينكه اين آسياب به گردش آيد و شما را در
    تنگنای محور خويش گيرد ] .


    180
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  10. #170
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    « و يعذب اعاديكم بانواع البلاء » ( 1 ) .
    د - به عمر سعد فرمود : به خدا ملك ری نصيب تو نخواهد شد ، می‏بينم كه‏
    بچه‏های كوفه به سرت سنگ می‏پرانند آنطور كه به درخت ميوه سنگ می‏زنند .

    اما موضوع دعوت مردم كوفه :
    اين دعوت برای چيست ؟ قطعا برای قبول زمامداری و به دست آوردن قدرت‏
    و مركز قرار دادن كوفه بود . كوفه سرباز خانه جهان اسلام بود . نامه‏ای كه‏
    وجوه رجال و اشراف كوفه نوشتند ، بسيار محكم و اصولی بود كه در
    يادداشتهای " نهضت حسينی " شماره 16 نقل كرديم : اما بعد فالحمد لله‏
    الذی قصم عدوك الجبار العنيد الذی انتزی علی هذه الامة فابتزها امرها ، و
    غصبها فيئها ، و تأمر عليها بغير رضا منها ، ثم قتل خيارها ، و استبقی‏
    شرارها ، و جعل مال الله دولة بين جبابرتها و اغنيائها ، فعبدا له كما
    بعدت ثمود . انه ليس علينا امام فاقبل لعل الله يجمعنا بك علی الحق (
    2 ) .

    پاورقی :
    1 - [ خود را آماده بلا كنيد ، و بدانيد كه خداوند حافظ و رهايی بخش‏
    شما از دشمنان است ، و دشمنانتان را به انواع بلا كيفر خواهد داد ] .
    2 - [ اما بعد ، سپاس خدايی راست كه پشت دشمن جبار و گردنكش تو را
    شكست ، همان دشمنی كه بر اين امت شوريد و زمام حكومتش را ربود ، و
    دارائيش را غصب كرد ، و بدون رضايتشان بر آنها فرمانروائی كرد ، سپس‏
    خوبانشان را كشت ، و اشرارشان را باقی داشت ، و اموال خدا را ميان‏
    گردنكشان و ثروتمندانشان دست به دست گردانيد . از رحمت خدا دور باشد
    چنانكه قوم ثمود دور شدند . راستی كه ما رهبر نداريم ، به سوی ما بشتاب‏
    ، اميد آنكه خداوند ما را به دست شما گرد حق جمع آورد ] .


    181
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

صفحه 17 از 19 نخستنخست ... 713141516171819 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •