۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩
صفحه 18 از 19 نخستنخست ... 8141516171819 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 171 تا 180 , از مجموع 189
  1. #171
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    امام هم در جواب آنها ضمن ابلاغی كه به نام مسلم صادر می‏كند می‏نويسد :
    « انی بعثت اليكم اخی و ابن عمی و ثقتی فی اهل بيتی . . . و لعمری ما
    الامام الا العامل بالكتاب ، القائم بالقسط ، الدائن بدين الله » ( 1 ) .
    در اين نامه تز امام راجع به حاكم و حكومت مشخص می‏شود ، و نشان می‏دهد
    عنايت امام را به مسأله رهبری در درجه اول ، و اينكه بزرگترين منكر خود
    يزيد است و پستی كه اشغال كرده است .
    وضع امام از اين جهت عينا وضع پدرش علی ( ع ) است بعد از كشته شدن‏
    عثمان كه آن حضرت اجتماع مردم را بر بيعت ، اتمام حجت برخود می‏داند با
    اينكه قلبا مايل نيست از باب اينكه آينده را مبهم می‏داند و فرمود :
    « فانا مستقبلون امرا له وجوه و الوان » (2) . . . و فرمود : « لولا حضور
    الحاضر و قيام الحجة بوجود الناصر لالقيت حبلها علی غاربها و لسقيت‏
    آخرها بكاس اولها » ( 3 ) .
    اتمام حجت به معنی اين نيست كه حجت خدای عالم السر و الخفيات بر
    مردم تمام شود « ليهلك من هلك عن بينة و يحيی »

    پاورقی :
    1 - ارشاد مفيد ، ص 214 با كمی اختلاف . [ من برادر و عموزاده و شخص‏
    مورد اطمينان خود از ميان خاندانم را به سوی شما گسيل داشتم . . . و به‏
    جان خودم سوگند كه مقام رهبری را نسزد مگر آنكس كه عامل به كتاب خدا و
    قائم به دادگری و حاكم و عامل به دين خدا باشد ] .
    2 - نهج البلاغه ، خطبه 90 ، [ زيرا ما با امری روبرو هستيم كه چندين‏
    رنگ و چهره دارد ] .
    3 - نهج البلاغه ، خطبه . 3 [ و اگر حضور مردم نبود و حجت خدا با وجود
    ياور بر من تمام نمی شد ، ريسمان حكومت را بر كوهان شترش رها می‏ساختم ،
    و پايان خلافت را با جام آغازش سيراب می‏كردم ( كنايه از آنكه دست از
    اقدام و قبول می‏داشتم چنانكه در آغاز بداشتم " .


    182
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  2. #172
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩








    « رب نجنی من القوم الظالمين 0 و لما توجه تلقاء مدين قال عيسی ربی ان‏
    يهدينی سواء السبيل »( 1 ) .
    اين جريان موسی بعد از آن بود كه به او اطلاع رسيد : « ان الملا يأتمرون‏
    بك ليقتلوك فاخرج انی لك من الناصحين »( 2 ) .
    ثالثا خود امام در جواب " ابوهرش ازدی " فرمود : « ان بنی‏امية قد
    اخذوا مالی فصبرت ، وشتموا عرضی فصبرت ، و طلبوا دمی فهربت » ( 3 ) .
    در جواب " فرزدق " فرمود : « لو لم اعجل لاخذت » ( 4 ) .
    شيخ مفيد می‏گويد : و لم يتمكن من تمام الحج مخافة ان يقبض عليه بمكة
    فينفذ به الی يزيد بن معاويه ( 5 ) .
    " سرمايه سخن " می‏نويسد : عمرو بن سعيد بن العاص مأمور بود با عده‏ای‏
    كه امام را بكشد . " طريحی " نوشته است كه سی نفر از شياطين بنی اميه‏
    مأمور اين كار شده بودند . در يادداشتهای " نهضت حسينی " نمره 10 از
    " مقتل خوارزمی " نقل

    پاورقی :
    1 - سوره قصص ، آيه 21 و . 22 [ پس ( موسی عليه السلام ) از آن ديار
    ترسان و نگران بيرون شد و گفت : پروردگار من ! مرا از گروه ستمگران‏
    رهايی بخش . و چون به سوی مدين حركت نمود گفت : اميد آنكه پروردگارم‏
    مرا به راه راست رهنما باشد ] .
    2 - همان سوره ، آيه . 20 [ سران قوم جلسه كرده و تصميم دارند كه تو را
    بكشند ، پس بگريز كه من خيرخواه توام ] .
    3 - لهوف ، ص . 29 [ بنی اميه ما لم را گرفتند صبر كردم ، به آبرويم‏
    لطمه زدند صبر كردم ، و خواستند خونم را بريزند پس گريختم ] .
    4 - [ اگر شتاب نكنم دستگير می‏شوم ] .
    5 - ارشاد مفيد ، ص . 218 [ و نتوانست حج خود را به پايان رساند
    مبادا در مكه دستگير شده و به نزد يزيد بن معاويه فرستاده شود ] .


    184

    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  3. #173
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    كرديم كه امام ضمن درد دل كتبی به ابن عباس می‏گويد : مرا در مكه آرام‏
    نمی‏گذارند و از جوار حرم الهی مجبور به خروج می‏كنند . ابن عباس هم در
    نامه‏ای كه به يزيد می‏نويسد و سخت او را ملامت و فحش كاری می‏كند ،
    می‏گويد : شما به زور حسين را از حرم الهی اخراج كرديد .
    ب - ارزش اين عاملها چقدر بود ؟ كداميك از اينها از نظر امام ، هدف‏
    اصلی بود ؟ دو عامل اول هيچكدام قطعا تابع ديگری نبود يعنی فرضا امام‏
    مورد در خواست بيعت هم واقع نمی شد ، به عنوان امر به معروف اعتراض‏
    می‏كرد ، و فرضا اعتراض نمی كرد ، بيعت هم نمی كرد . بحث در مقدار
    ارزش و اصالت عامل سوم است .
    اينجا ممكن است كسی گمان كند كه عامل اصلی در اين جريان اين بود كه‏
    امام می‏خواست زمام امور را به دست بگيرد ، دو جريان ديگر يعنی امتناع‏
    از بيعت و اعتراض و انتقاد به نام امر به معروف و نهی از منكر مقدمه‏
    اين كار بود . بديهی است كسی كه اوضاع را به نفع خود مساعد می‏بيند و قصد
    زمامداری دارد ، هم نبايد بيعت كند زيرا زمينه خودش را خراب می‏كند ، و
    هم بايد سوژه تبليغاتی عليه دستگاه داشته باشد و از آنها انتقاد كند ،
    طبق شرائط آنروز يك اصل اسلامی به نام امر به معروف و نهی از منكر را
    دستاويز قرار دهد . يعنی امتناع از بيعت و اعتراض به نام امر به معروف‏
    ، مقدمه رفتن به كوفه است . نتيجه اينست كه همان لحظه‏ای كه متوجه می‏شود
    كه اوضاع مساعد نيست ، وضع خودش را از نظر آن دو جريان ديگر عوض كند ،
    هم حاضر شود برای

    185
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  4. #174
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    بيعت ، و هم اينكه دست از اعتراض و انتقاد بردارد .
    از كتاب آقای صالحی برمی آيد كه مطلب همينطور است ، در صورتی كه‏
    چنين نيست . اشتباه بزرگ آقای صالحی همين است . امام نه حاضر شد به‏
    بيعت و تسليم ، و خود گفته بود به هر حال من بيعت نخواهم كرد « و لو لم‏
    يكن ملجا و لا ماؤی » ، يعنی خواه كوفه مرا بپذيرد و خواه نپذيرد بيعت‏
    نخواهم كرد ، و هم اينكه پس از يأس از ياوری كوفيان نيز دست از انتقاد
    نكشيد . خطبه‏های داغش را پس از برخورد با " حر " و اطلاع از وضع كوفه‏
    ايراد كرد . بعد از اطلاع از شهادت " مسلم " يا " قيس بن مسهر " يا
    " عبدالله بن يقطر " تازه اين آيه را می‏خواند : « من المؤمنين رجال‏
    صدقوا ما عاهدوا الله عليه »( 1 ) . . . پافشاری امام پس از تغيير
    اوضاع كوفه شايد بيشتر برای اين بود كه بفهماند امتناع از بيعت و هم‏
    اعتراض و انتقادش مقدمه به قدرت رسيدن و تسلط بر كوفه نيست . و اما
    اعلام انصراف امام ، فقط انصراف از رفتن به كوفه است نه از امتناع از
    بيعت و نه از اعتراض و انتقاد و امر به معروف و نهی از منكر . برخلاف‏
    عقيده صالحی ، ترك بيعت و اقدام به اعتراض امام منوط به زمينه كوفه‏
    نبود كه با سقوط اين زمينه ، هم حاضر به بيعت شود و هم ترك اعتراض كند
    . و خطر اعتراض را هم می‏دانست و به اثر اين اعتراض خونين هم واقف بود
    ، می‏خواست اعلام جرم خود را با خون بنويسد كه هرگز پاك نشود . و هم‏
    اينكه راهی پيش نگرفت كه لااقل از كشته شدن فرزندان و يارانش جلوگيری‏
    كند ، زيرا

    پاورقی :
    1 - سوره احزاب ، آيه . 23


    186
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  5. #175
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    فرضا بگوئيم خود را در خطر می‏ديد ، اصحاب و خاندان خود را كه قطعا در
    خطر نمی ديد ، چرا حاضر شد آنها كشته شوند ؟ به علاوه چرا حتی پس از
    برخورد با حر بن يزيد ، عبيدالله بن حر جعفی و ضحاك بن عبدالله مشرقی (
    رجوع شود به تاريخ كه اين كار پس از برخورد با حر بوده است يا نه ) [
    آنها را ] و مخصوصا بنی اسد را در شب عاشورا به همراهی و نصرت می‏خواند
    ؟
    ج - آيا امام واقعا به مردم كوفه اعتماد و حسن ظن پيدا كرده بود و به‏
    اصطلاح روی مردم كوفه حساب می‏كرد ، يا نه ؟ بعضی ها مثل " ابن خلدون "
    و " قاضی ابن العربی " و بعضی ديگر و از آن جمله آقای صالحی ، عامل‏
    اصلی را در نهضت امام ، وضع كوفه و دعوت كوفيان دانسته‏اند و قهرا فرض‏
    كرده‏اند كه امام اعتماد پيدا كرده بود به وضع خود در ميان كوفيان ، آنگاه‏
    اين جهت را بر امام عيب گرفته‏اند كه حسن ظن امام به مردم كوفه به موقع‏
    نبوده است ، و يا مثل آقای صالحی گفته‏اند كه اعتماد امام به مردم كوفه و
    حساب كردن روی آنها بجا بوده و لكن تغيير اوضاع ، غير قابل پيش بينی‏
    بوده و از مجاری عادی ممكن نبود كسی چنين پيش بينی كند ، نظير تغيير
    اوضاع در " احد " كه قابل پيش بينی نبود و از خطای تيراندازان جبل‏
    الرماش پيدا شد .
    بديهی است كه اگر عامل اصلی نهضت امام ، دعوت كوفيان می‏بود ، امام‏
    می‏بايست احتياط بيشتری می‏كرد و نصيحت ابن عباس را به كار می‏بست و
    اعتماد نمی كرد . اما حقيقت اينست كه امام هيچگونه اعتمادی به كوفيان‏
    نكرده است . مكرر افرادی گفتند كه قلوبهم معك و سيوفهم عليك . خود

    187
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  6. #176
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    امام هم فرمود : « لا يخفی علی الامر » . در جواب " فرزدق " فرمود كه‏
    اگر كارها بر وفق آنچه می‏خواهيم انجام گيرد خدا را شكر می‏كنيم « و ان حال‏
    القضاء دون الرجاء فلن يتعد ( يعتد ) من كان الحق نيته و التقوی سريرته »
    ( 1 ) . به علاوه از امام جمله‏هائی شنيده شده است در بين راه كه نشان‏
    می‏دهد امام اين سفر خود را سفر سلامت نمی‏دانسته است . اگر خطبه « خط
    الموت علی ولد آدم » . . . و جمله : « و ان من هوان الدنيا ان رأس يحيی‏
    بن زكريا اهدی الی بغی من بغايا بنی‏اسرائيل ، » ( 2 ) و همچنين خواب‏
    معروف « ان الله شاء ان يراك قتيلا » ، يا : « ان لك درجة عندالله لن‏
    تنالها الا بالشهادش » اصل قابل اعتمادی داشته باشد كه ديگر مطلب خيلی‏
    واضح است .
    د - آيا امام از اول به قصد كربلا حركت كرد يا نه ؟ و اگر فرضا به قصد
    كربلا حركت نكرد ، آيا به قصد كشته شدن و با علم به كشته شدن حركت كرد
    يا نه ؟
    از نظر تاريخی نمی‏توان اثبات كرد كه امام به قصد كربلا و يا با علم به‏
    كشته شدن حركت كرد ، بلكه از نظر تاريخ كه ظواهر قضايا را نقل می‏كند ،
    امام به طرف كوفه و قصد كوفه حركت كرد و در اثر برخورد با " حر " و
    اجازه ندادن " حر " كه امام از حوزه عراق خارج شود و حاضر نشدن امام كه‏
    تحت الحفظ " حر " به كوفه برود ، راهی را به طرف غرب و چپ جاده‏
    پيش

    پاورقی :
    1 - [ و اگر قضای الهی مانع رسيدن ما به آرزويمان شود ، البته آنكس كه‏
    نيتش حق بوده و باطنش به تقوا آراسته باشد متجاوز به حساب نيايد ] .
    2 - [ مرگ بر فرزند آدم جای دارد . . . و از پستی دنياست كه سر
    مبارك يحيی بن زكريا به نزد يكی از بدكاران بنی اسرائيل هديه گرديد ]
    .

    188
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  7. #177
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    گرفتند تا رسيدند به كربلا ، و بعد در اثر نامه ابن زياد در آن محل متوقف‏
    شدند . و از نظر علم به كشته شدن هم تاريخ جز مخطور بودن و غير قابل‏
    اطمينان بودن اين سفر را اثبات نمی كند .
    در عين حال اين جهت منافات ندارد با جهت ديگر و آن اينكه امام در
    يك سطح ديگری كه سطح معنويت و امامت است ، می‏دانسته كه عاقبت به‏
    كربلا نزول خواهد كرد و در همانجا شهيد خواهد شد .
    ه - امام پس از برخورد با " حر " و در كربلا در چند جا اعلام انصراف‏
    كرده است . اين اعلام انصراف به چه معنی است ؟ قبلا گفتيم كه اعلام‏
    انصراف امام ، انصراف از رفتن به كوفه و از داوطلبی از تشكيل حكومت‏
    كوفه بود نه از انصراف از دفاع مقدس امتناع بيعت ، و نه انصراف از
    قيام مقدس اعتراضی امر به معروف و نهی از منكر . بر خلاف عقيده آقای‏
    صالحی ، امام پس از سقوط كوفه ، از دو هدف ديگرش دست برنداشت و
    امتناع از بيعت و همچنين اعتراض به حكومت را تنها در زمينه زعامت‏
    مفيد نمی‏دانست ، به خطر ايندو هم كاملا واقف بود ولی می‏خواست پيام خود
    را و اعلام جرم خود را و جواب " نه " به بيعت را با خون خود بنويسد كه‏
    هرگز پاك نشود .
    و - بديهی است كه از نظر عامل دعوت كوفيان ، قيام امام يك قيام‏
    ابتدائی است ، بلكه از اين جهت اقدام برای به دست گرفتن زمام امور
    است و تنها جنبه شورش بر ضد حكومت برای تضعيف يا اصلاح نيست . يعنی‏
    طبق عامل نهی از منكر ، هدف بايد اصلاح باشد خواه به صورت تضعيف يا
    سقوط حكومت ، و خواه به

    189
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  8. #178
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩





    صورت اصلاح حكومت .
    ز - معلوم شد به موجب هر يك از اين عاملها امام يك وظيفه مخصوص‏
    دارد . و ضمنا معلوم شد كه به اعتبار هر يك از عاملها نهضت امام ارزش‏
    مخصوصی پيدا می‏كند . به موجب عامل دعوت و احتمال موفقيت كه حداكثر 50
    درصد است ، ارزش نهضت همينقدر است كه امام با پيدايش يك فرصت‏
    احتمالی ، نمی نشيند و فرصت را از دست نمی دهد ، و ضمنا نظر و تز امام‏
    راجع به حكومت كه در نامه به اهل كوفه توسط مسلم و در خطبه بيضه پيدا
    است ، روشن می‏شود . و از نظر عامل بيعت كه تا آنوقت حتی مردم كوفه‏
    اعلام نصرت نكرده بودند ارزش كار امام در اين حد است كه تقاضای يك‏
    حكومت نيرومند و خونخواری را برای بيعت نمی‏پذيرد و حاضر می‏شود خونش را
    بريزند و بيعت نكند . به موجب اين عامل اگر حكومت كاری به او نمی‏داشت‏
    و از او چيزی نمی خواست ، امام هم كاری به كار آنها نداشت ، و به موجب‏
    عامل اول اگر مردم كوفه اعلام آمادگی نمی‏كردند ، امام ياغی نمی‏شد و بسا كه‏
    بيعت هم می‏كرد . به هر حال عامل امتناع از بيعت ، ارزش بيشتری از عامل‏
    پذيرش دعوت دارد زيرا در عامل پذيرش دعوت ، چند در صدی احتمال جان به‏
    سلامت بردن به علاوه موفقيت در زمامداری و ساقط كردن حريف وجود دارد ولی‏
    در عامل امتناع از بيعت در روزهايی كه شروع شد احتمال قريب به يقين‏
    كشته شدن بود . اما عامل امر به معروف و نهی از منكر كه خود امام هم‏
    زياد به آن استناد كرده و در آن موارد نامی از امتناع بيعت يا پذيرش‏
    دعوت نبرده است ، از هر دو عامل اول ارزش بيشتری دارد

    190
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  9. #179
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    زيرا به موجب اين عامل به هر حال امام خود را با حكومت وقت درگير كرده‏
    است و اين درگيری از نوع هجوم بوده و از طرف خود او شروع شده است نه‏
    از ناحيه مردم و نه از ناحيه حكومت . به موجب اين عامل ، امام ، مهاجم‏
    و معترض است نه مدافع ، كارش عمل ابتدائی است نه صرفا عكس العمل‏
    منفی در مقابل تقاضای بيعت و يا عكس العمل مثبت در مقابل تقاضای‏
    همكاری برای تشكيل حكومت . به موجب اين عامل خواه حكومت بيعت بخواهد
    و يا نخواهد ، او معترض و طرفدار تغيير وضع موجود است . خواه مردم كوفه‏
    او را بپذيرند و ياری كنند و يا نپذيرند و ياری نكنند ، باز هم او معترض‏
    و طرفدار تغيير است . و از اين نظر است كه فوق العاده ارزنده است و
    درس است و آموزنده است .
    پس اين سه عامل ، هم از نظر وظيفه و عكس العملی كه برای امام ايجاب‏
    می‏كند ، و هم از نظر ارزندگی و اهميت و قابليت بزرگداشت ، و هم از نظر
    آموزندگی و درسی با هم تفاوت دارند ، و چنانكه قبلا مكرر گفتيم ، از نظر
    اين منطق ، انقلاب است و امام طرفدار توسعه انقلاب است .

    191
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  10. #180
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩




    سؤالات درباره نهضت حسينی
    1 - آيا قيام حسينی يك انفجار بود يا يك تصميم آگاهانه ، و در صورت‏
    دوم آيا انقلاب و شورش ابتدائی بر ضد دستگاه حكومت بود يا يك نوع دفاع‏
    و مقاومت در مقابل دستگاه بود ؟ و در صورت دوم آيا مقاومت در مقابل‏
    اين بود كه آنها قصد كشتن او را داشتند يا در مقابل بيعت خواستن آنها
    بود ؟ و بنابر اينكه انقلاب ابتدائی بود آيا مبنای انقلاب ، دعوت مردم‏
    كوفه بود يا اينكه ولو مردم كوفه دعوت نمی كردند [ امام ] باز هم قيام‏
    می‏كرد ؟
    2 - آيا امام حسين می‏دانست كه كشته می‏شود ( به علم امامت يا از روی‏
    قرائن قطعی ) و يا نمی‏دانست و باور نمی كرد كه كشته شود ؟ و در صورت‏
    دوم ، اگر می‏دانست ، طوری ديگر عمل می‏كرد يا همانطور عمل می‏كرد كه كرد ؟
    و در نتيجه آيا پس از آنكه دانست كشته می‏شود ، از آنچه كرد پشيمان شد
    يا نه ؟
    3 - آيا امام حسين به قصد كربلا ( و قهرا به قصد قربانگاه مخصوص خود )
    حركت كرد و يا فرضا به قصد كشته شدن حركت كرد ، مقصدش خصوص كربلا نبود
    ؟ و اگر مقصدش كربلا نبود

    192
    ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

صفحه 18 از 19 نخستنخست ... 8141516171819 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •