سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 19 از 19 نخستنخست ... 91516171819
نمایش نتایج: از شماره 181 تا 189 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #181

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    كجا بود ؟ آيا مقصدش عراق و لشكرگاه مسلمين و مركز شيعيان بود كه آنجا
    را مركز قرار دهد يا مقصد معينی نداشت و فقط می‏خواست در حجاز نباشد و
    احيانا فكر می‏كرد كه به شام برود ؟ و به هر حال اگر مقصدش كربلا نبود آيا
    می‏دانست به هر حال در اين سفر شهيد می‏شود يا نه ؟
    4 - آيا امام حسين پيشنهاد صلح كرد يا نه ؟ و در صورت دوم آيا طرف‏
    مقابل پيشنهاد صلح كرد و او نپذيرفت يا نه ؟ و اگر فرض كنيم پيشنهاد
    صلح كرده است پس وضع او و امام حسن هيچ تفاوتی ندارد . تفاوت در ناحيه‏
    طرف است كه معاويه صلح را پذيرفت و يزيد نپذيرفت . و اگر پيشنهاد صلح‏
    كرد چرا از اول بيعت نكرد ؟ آقای [ صالحی ] نجف آبادی معتقد است كه‏
    امام پنج بار پيشنهاد صلح كرد .
    5 - اگر امام حسين نه پيشنهاد صلح كرد و نه پيشنهاد صلح طرف را
    پذيرفت به چه علت بود و چرا امام حسن صلح را پذيرفت ؟
    6 - آيا جمله : « " ان الله شاء ان يراك قتيلا " » می‏تواند صحيح باشد
    يا نه ؟
    7 - چرا امام حسين تا اين حد در مقابل تقاضای بيعت مقاومت كرد ولی‏
    اميرالمؤمنين و ائمه ديگر در مقابل اين تقاضا اينقدر مقاومت نكردند ؟
    آيا می‏توان گفت كه بيعت علی ( ع ) تسليم به اكثريت بود ولو اكثريت‏
    خاطی ، ولی بيعتی كه از امام حسين می‏خواستند ، تسليم به رسم ولايت عهدی‏
    بود ؟
    8 - آيا ميان بيعت و صلح فرق است يا نه ؟ يعنی آيا ممكن است بگوئيم‏
    كه در شرائط خاصی بيعت جايز نيست زيرا بيعت ،

    193
    امضاء

  2. Top | #182

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    امضاء و تأييد است ولی صلح جايز است زيرا صلح معمولا در ميان دو متخاصم‏
    صورت می‏گيرد و هيچگونه مفهوم امضاء و تأييد ندارد بلكه مفهوم تخاصم دارد
    ؟ پس آيا می‏توان گفت امام حسين حاضر به بيعت نشد اما حاضر شد به صورت‏
    يك فرد مخاصم صلح كند ؟
    9 - آيا قرائنی هست كه امام حسين در صدد به دست گرفتن حكومت بود ؟
    يا فقط ممتنع از بيعت بود و حداكثر آمر به معروف و ناهی از منكر بود ؟
    به عقيده ما ترتيب اثر دادن به نامه‏های اهل كوفه خود قرينه است بر
    اينكه امام در صدد به دست گرفتن حكومت و زعامت بود . " مسلم " هم‏
    برای چنين كاری به كوفه آمد .
    به دنبال اين پرسش ، پرسش ديگری است كه آيا رفتن به مكه صرفا برای‏
    امتناع از بيعت بود و يا برای اين بود كه امكان جنبش و فعاليت بيشتری‏
    برای زعامت پيدا كند ؟
    10 - آيا امام سجاد در وقعه " حره " به وسيله مسلم به عقبه با يزيد
    بيعت كرد ؟
    11 - يكی از سؤالات اينست كه چگونه است كه امام پس از برخورد با
    سپاه حر و با عمر سعد ، پيوسته ضمن پيشنهادها پيشنهاد بازگشت به حجاز را
    می‏كند ؟
    12 - آيا پيشنهاد امام مراجعت به مدينه را ، پس از برخورد با حر و با
    عمر بن سعد برای توسعه و گسترش دامنه انقلاب بود ؟
    13 - امام اگر قصد شورش و انقلاب عليه حكومت نداشت چرا مردم بصره را
    دعوت كرد و به آنها نامه نوشت ؟
    آيا امام به مردم ديگر يعنی مردم يمن و خراسان و مصر و

    194
    امضاء

  3. Top | #183

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    غير هم نامه‏ای نوشته است يا نه ؟ ممكن است نامه نوشته باشد ولی مخفی‏
    مانده باشد . نامه‏های بصره به وسيله " منذر بن جارود " كشف شد .
    14 - آقای غفاری در مقدمه " بررسی تاريخ عاشورا " اين مسائل را طرح‏
    می‏كند :
    آيا عمل حسين بن علی فرار از بيعت بود يا اجابت دعوت كوفيان و يا
    قيام و نهضت و به قول امروزيها ثوره و انقلاب ؟ و آيا می‏دانست كشته‏
    می‏شود يا نه ؟ آيا از روی نقشه عمل می‏كرد يا اينكه در پيشامدها جداگانه‏
    تصميم می‏گرفت ؟ چرا گاهی همراهان خود را مرخص می‏كرد و گاهی غير همراهان‏
    را به ياری می‏طلبيد : پس از شنيدن خبر شهادت مسلم ، به همراهان خود
    پيشنهاد كرد برويد و مرا تنها بگذاريد ، اما " عبيدالله بن حر جعفی " و
    " زهير بن القين " و " ضحاك بن عبدالله مشرقی " را به ياری طلبيد و
    حتی از ضحاك بن عبدالله خواست تا دم آخر او را ياری كند و بعد برود .
    در شب عاشورا همه ياران و خاندان را مرخصی داد و اعلام حل بيعت كرد و
    در همان شب " حبيب بن مظاهر " را به قبيله بنی اسد برای استمداد
    فرستاد . كسی كه می‏داند دست به عمل فوق العاده خطيری زده است و او را
    می‏كشند چرا زن و فرزند خويش را همراه می‏برد ؟ بعضی اين كار را يك كار
    بی نقشه و تدريجی گمان كرده‏اند . به عقيده آنها امام كارش از آنجا شروع‏
    شد كه از بيعت امتناع كرد و به مكه كه محل امن بود با زن و فرزند پناه‏
    برد . بعد دو چيز سبب خروج از مكه شد يكی خوف ترور در مكه و از بين‏
    رفتن حرمت كعبه و ديگر دعوت كوفيان . و با شكست

    195
    امضاء

  4. Top | #184

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    مسلم كه مصادف بود با رسيدن امام به مرز عراق ، امام می‏خواست برگردد و
    نشد ، در كربلا گرفتار و كشته شد .
    بعضی گفته‏اند امام نمی‏دانست كشته می‏شود و اگر نه اقدام نمی كرد . امام‏
    باور نمی كرد با قرابت نزديكش به رسول خدا كشته شود . بعضی گفته‏اند بر
    عكس امام يقين داشت به هر حال او را می‏كشتند ، لهذا شهادت با عزت را
    بر كشته شدن به ذلت ترجيح داد . آقای غفاری خود اختيار می‏كند كه عمل‏
    حسين ( ع ) قيام و نهضت و ثوره و انقلاب بود . مقدماتی در زمان معاويه‏
    فراهم شده بود كه ايجاب می‏كرد امام قيام و نهضت نمايد . از طرف ديگر
    دلائل و قرائن فراوان در دست است كه امام از همان زمان مقدمات كار را
    فراهم می‏كرد .
    ما اين مقدمات را در ورقه‏های " يادداشت درباره نهضت حسينی " شماره‏
    38 بيان خواهيم كرد .

    196
    امضاء

  5. Top | #185

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    يادداشت درباره نهضت حسينی
    1 - آقای صالحی نجف آبادی در مقدمه كتاب خود ( 1 ) می‏گويند : " در
    موضوع حادثه كربلا دو نوع اظهار نظر افراطی و تفريطی شده است . يكی اينكه‏
    قيام حسينی يك انقلاب نارس و يك شورش حساب نشده و يك كودتای‏
    نافرجام بوده و نظم عمومی را به هم می‏زده و طرف ناچار شده برای حفظ نظم‏
    عمومی ، قيام را سركوب كند و به حكم دستور پيغمبر كه هر كس بخواهد ميان‏
    امت اسلام تفرقه بيندازد با شمشير سركوبش كنيد ، او را سركوب كرده‏اند .
    دسته دوم می‏گويند : حسين بن علی ( ع ) به دستور خاص و مخصوص خود ،
    خود را به كشتن داده و را از اين قضيه را كسی نمی داند " .
    اولا به قول دسته اول فرضا انقلاب حسينی را نارس و حساب نشده فرض‏
    كنيم دليل نمی شود كه از آن به اخلال به نظم عمومی تعبير كنيم و عمل‏
    مخالفين او را نيز تصحيح كنيم ، زيرا در

    پاورقی :
    1 - [ كتاب " شهيد جاويد " ] .


    197
    امضاء

  6. Top | #186

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    موردی كه حكومت فاسد است و فقط به دليل عدم امكانات ، شخص نبايد قيام‏
    كند ، دليل نمی شود كه در صورت قيام ، كشتن او از طرف هيئت حاكمه جايز
    باشد .
    ثانيا شق سومی در كار است و آن اينكه امام حسين به حكم دستورهای كلی‏
    اسلام قيام كند . اينگونه قيامها مشروط به اين نيست كه شرائط آنچنان‏
    فراهم باشد كه به ثمر رسيدن قطعی باشد ، احتمال به ثمر رسيدن هم كافی‏
    است . به علاوه در صورت به ثمر نرسيدن هم ضرری به اسلام وارد نمی آمده‏
    بلكه جامعه را يك قدم به سوی ثمر و نتيجه نزديك كرده است . از كلمات‏
    خود امام هم همين ترديد بر می‏آيد ، چنانكه از جمله‏ای كه در جواب "
    فرزدق " شاعر هنگام خروج امام از مكه فرمود كه : « و ان حال القضاء دون‏
    الرجاء فلن يتعد من كان الحق نيته و التقوی سريرته » [ آشكار است ] ( 1
    ) .
    شق چهارم اينست كه با علم به كشته شدن قيام كرد ، ولی علم به كشته شدن‏
    غير از علم به به ثمر نرسيدن و بی نتيجه ماندن است . زيرا اگر نتيجه‏
    منحصر باشد به به دست گرفتن زعامت ، با كشته شدن ، نهضت عقيم می‏ماند ،
    اما اگر هدف ، متزلزل كردن حكومت اموی و تفكيك آنها از اسلام و احياء
    سنت امر به معروف و نهی از منكر باشد ، كشته شدن مساوی بی ثمر ماندن‏
    نيست ( 2 ) .

    پاورقی :
    1 - ارشاد مفيد ص . 218 و در آن " فلم يبعد " آمده است .
    2 - همچنانكه در عصر خود ما می‏بينيم افرادی به عنوان اعتراض و به خاطر
    اينكه آتش انقلاب را روشن كنند ، خود را آتش می‏زنند و در حقيقت خود را
    " آتش گيره " می‏كنند . هر چند در اسلام اينطور كشته شدن جايز نيست ،
    اما اطمينان به كشته نشدن هم لازم نيست . كار قيس بن مسهر صيداوی و
    عبدالله بن يقطر از اين قبيل بود .

    198
    امضاء

  7. Top | #187

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    اگر چنين قيامی كه پشت سرش قيامهای ديگری صورت گرفت نمی بود ، اسلام و
    امويت آنچنان بهم آميخته می‏شد كه تفكيك آنها ممكن نبود ، و با زوال‏
    امويها اسلام نيز از ميان رفته بود .
    2 - درباره علل قيام حسين عليه السلام كه بحث می‏شود ، گاهی از ناحيه‏
    امام بحث عنوان می‏شود كه انگيزه‏اش چه بود ؟ و گاهی از طرف دشمن مطلب‏
    عنوان می‏شود كه انگيزه فشار آنها بر حسين بن علی ( ع ) چه بود ؟ آقای‏
    صالحی انگيزه فشار را سه چيز دانسته است :
    الف - تثبيت حكومت به واسطه اخذ بيعت . بيعت امام برای يزيد ارزش‏
    فوق‏العاده داشت و بيعت نكردن او ضرر فراوان داشت . بيعت نكردن امام‏
    در شرائط آنروز كه يك حكومت ديكتاتوری بيست ساله سقوط كرده بود
    فوق‏العاده هيجان‏آور بود .
    ب - عقده حقارت كه از سخنان يزيد در وقت آوردن سر امام به حضورش‏
    پيداست كه تمسك كرد به آيه : « قل اللهم مالك الملك ». . . ( 1 )
    ج - حس انتقامجوئی كه مربوط می‏شود به جريانات گذشته بنی‏هاشم و بنی‏
    اميه . عمل جگر خوارگی هند و عكس‏العملهای مختلف ابوسفيان در طول تاريخ‏
    گواه بر مطلب است . جنگ بدر احقادی در بنی اميه به وجود آورد . اشعار
    يزيد :
    ليت اشياخی ببدر شهدوا
    . . . گواه مطلب است ( 2 ) .

    پاورقی :
    1 - سوره آل عمران ، آيه . 26
    2 - شق چهارمی هست و يا مؤيدی برای شقوق سه‏گانه هست و آن اينكه عرب‏
    خصوصا امثال زياد و اين زياد طبعا خشن و خونخوار بودند .

    199
    امضاء

  8. Top | #188

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    3 - مقايسه وضع امام حسين بعد از معاويه و استغاثه و استمداد مردم برای‏
    بيعت ، با وضع حضرت امير بعد از قتل عثمان و طلب بيعت مردم . ايضا
    مقايسه خود اين مردم با خود آن مردم .
    4 - به عقيده آقای صالحی در قيام ابتدائی بايد احتمال شكست از احتمال‏
    موفقيت كمتر باشد و گرنه جايز نيست ، ولی در قيام دفاعی احتمال موفقيت‏
    هراندازه ضعيف باشد مشروع است .
    ايشان تمام اهميت را در ناحيه احتمال ذكر كرده‏اند كه اگر ظن غالب‏
    باشد جايز است والا جايز نيست ، در صورتی كه عمده جانب محتمل است .
    بعضی از محتملها اگر احتمال موفقيت نود درصد هم باشد در مقابل احتمال از
    دست دادن جايز نيست ولی بعضی محتملها اگر احتمال موفقيت فوق العاده‏
    ضعيف هم باشد باز هم قيام جايز است .
    5 - به عقيده آقای صالحی قيام امام با تهاجم دستگاه حاكمه شروع شده و
    چهار مرحله داشته است :
    الف - از وقتی كه به مكه رفت تا وقتی كه تصميم داشت در مكه بماند .
    ب از هنگامی كه تصميم گرفت به كوفه برود تا برخورد با حر رياحی .
    ج - از برخورد با حر تا شروع جنگ .
    د - مرحله جنگ .
    از اين چهار مرحله ، مرحله اول و سوم و چهارم دفاعی بوده ، و مرحله دوم‏
    نيمه دفاعی و نيمه ابتدائی بوده است .
    6 - آقای صالحی در صفحه 64 كتاب خود ( نسخه

    200
    امضاء

  9. Top | #189

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    خطی ) مدعی می‏شود كه قبل از تقاضای بيعت از امام ، امام قصد مخالفت‏
    نداشت و اگر چنين تقاضائی از او نمی كردند او هرگز قيام نمی‏كرد همچنانكه‏
    در زمان معاويه نكرد و در نامه‏ای كه " رجال كشی " طبع نجف ص 49 و "
    الامامة و السياسة " جلد 1 ص 181 نقل كرده‏اند ، امام در آخر نامه خود
    نوشته است : " « و ما اريد لك حربا و لا عليك خلافا » " ( 1 ) و فرقی‏
    ميان دو حكومت " معاويه و يزيد " نيست .
    جواب اين است كه اولا ميان دو حكومت از نظر شرائط قيام كه دومی‏
    حكومتی نو بنياد بود و سكوت در مقابل او مداهنه تلقی می‏شد بر خلاف‏
    حكومت معاويه ، و هم از نظر شرائط واقعی كه حكومت معاويه حكومت بی دين‏
    و عاقلی بود بر خلاف حكومت يزيد ، و لهذا حكومت يزيد بيشتر از معاويه‏
    تحت تأثير مسيحيها بود ، [ تفاوت بود ] . ثانيا [ اين امر ] با جمله‏
    خود امام كه

    پاورقی :
    1 - [ و من تصميم جنگ با تو و خلاف بر تو را ندارم ] ولی آقای غفاری‏
    در صفحه 14 مقدمه " بررسی تاريخ عاشورا " می‏نويسد كه امام در جواب‏
    نامه معاويه نوشت : " من ترك نبرد با تو را تقصير می‏شمرم و خود را در
    سكوت و عدم قيام عليه تو مسئول خدا می‏دانم " جمع دو مطلب به اين است‏
    كه امام انتظار فرصت می‏كشيده است . در صفحه 73 كتاب " بررسی تاريخ‏
    عاشورا " آمده است كه معاويه هنگام خروج امام حسن ( ع ) از كوفه به‏
    مدينه پس از صلح ، نوشت كه تو بايد اول به جنگ " فروش بن نوفل خارجی‏
    " بروی ، سپس بروی به مدينه . امام در جواب نوشت : " لو آثرت ان‏
    اقاتل احدا من اهل القبلة لبدات بقتالك فانی تركتك لصلاح الامة و حقن‏

    دمائها » " ( 1 ) . با توجه به اينكه احيانا قتال اهل قبله واجب می‏شود
    ، معلوم می‏شود صلح امام حسن صلح مسلح بوده است ، و از اينجا وحدت مشی‏
    حسنی و حسينی روشن می‏شود .
    1 - [ و اگر من ترجيح دهم كه با يكی از اهل قبله بجنگم به جنگ با تو
    دست می‏زنم ، زيرا كه من به خاطر صلاح امت و حفظ خون آنها دست از تو
    بازداشته‏ام ] .

    201
    امضاء

صفحه 19 از 19 نخستنخست ... 91516171819

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی