سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 4 از 19 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #31

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    او دائره خودپرستی خود را توسعه داده بود . همچو شخصی اگر همه كرات‏
    آسمانی را هم تسخير كند عملش جنبه تقدس و احترام پيدا نمی‏كند . عمل‏
    آنوقت مقدس است كه هدفی بيرون از خود پرستی داشته باشد ، ( 1 ) فقط به‏
    خاطر تكليف و وظيفه انجام شود ، خصوصا تكاليفی كه بشر در برابر نوع و
    اجتماع دارد . " المقتول دون عياله و ماله " شهيد است چون به خاطر
    وظيفه و شرافت و تكليف وجدان و ديانت انجام می‏گيرد نه به خاطر جلب‏
    منفعت مادی . حالا اگر انسان ، المقتول دون العدل و الحريه ، دون التوحيد
    و الايمان باشد قداست و قديسيتش به درجاتی بالاتر است .
    حس تعالی و تقدس حسی است اصيل در بشر و از صميم روح بشر سرچشمه‏
    می‏گيرد مثل حس حقيقت خواهی ( علم ) ، نيكی

    پاورقی :
    > تفاوت ميان شهيد و ديگران هست كه شهيد پاكباخته است و
    " سودا چنين خوش است كه يكجا كند كسی "

    . اما عالم يا منفق يا معلم يا مربی يا هنرمند قسمتی از ما يملك خود را
    ارزش و ابديت می‏دهد . قبلا گفتيم كه عالم و مربی و صنعتگر و فيلسوف و
    منفق ، مديون شهدايند و شهدا مديون كسی نيستند . خون شهيد به زمين‏
    نمی‏ريزد بلكه هزار برابر می‏شود و به ديگران تزريق می‏شود و در رگهای‏
    ديگران برای هميشه جريان می‏يابد و اينست معنی جاويد شدن خون شهيد ، و
    اينست معنی اينكه شهدا حماسه می‏آفرينند . و به همين جهت پيشوايان آرزوی‏
    شهادت می‏كردند ، و به همين جهت اسلام در هر زمانی نيازمند به شهيد است‏
    .
    1 - اينجا بايد اين بحث تحقيق بشود كه ملاك اصلی قداست چيست ؟ چرا
    خودپرستی پليدی است و كار برای خدمت به غير و برای انجام وظيفه و
    مسؤوليت يا برای رضای خدا مقدس است ؟ آيا ملاك ، ماديت و تجرد است ؟
    آيا ملاك ، وجود و عدم است ؟ آيا ملاك ، حركت و توقف است ؟ آيا ملاك‏
    ، هماهنگی با اهداف جهان و حركت تكاملی جهان است ؟ و آيا علت تقدس‏
    همانطور كه در متن گفته‏ايم ابدی شدن و جاودانگی و نجات از مرگ است ؟


    40
    امضاء

  2. Top | #32

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    خواهی ( اخلاق ) ، زيبائی خواهی ( جمال ) و اين خود يكی از معماهای وجود
    بشر است كه در برابر اموری ماوراء منافع محسوس و ملموس خود يك نوع‏
    تعظيم و تكريمی دارد و سر تعظيم فرود می‏آورد ، البته هر ميل و طلبی از
    وجود يك احتياج عينی حكايت می‏كند منتهای امر مبدأ اين احتياج عينی‏
    جهازات بدن نيست ، همان مرتبه مستقل روح انسان است .
    سر سلسله مقدسات بشر ذات احديت است . خداوند ، قدوس است ، منزه‏
    از جميع نقصانات است علی الاطلاق . « هو الله الذی لا اله الا هو الملك‏
    القدوس ». . . و لهذا مقدس‏ترين اعمال بشر مبارزه با شرك و بت پرستی‏
    است .

    قيامهای مقدس
    قيامهای مقدس و نهضتهای مقدس از انبياء عظام شروع شده . در قرآن كريم‏
    در سوره الشعراء جهاد مقدس انبياء را خلاصه كرده است ، داستان موسی و
    ابراهيم و نوح و هود و لوط و صالح و شعيب و خاتم الانبياء را ذكر می‏كند
    كه در راه مبارزه با بت‏پرستی و ظلم و بيدادگری و جهل و تعصب و تقليد و
    اسراف و تبذير و افساد در ارض و فحشاء و امتيازات موهوم اجتماعی‏
    مبارزه كرده‏اند . مقدسات بشر هم از اينها تجاوز نمی‏كند .
    امام حسين همان راهی را رفت كه آن انبياء رفتند و البته برای امام‏
    حسين وضعی پيش آمد كه برای ديگران پيش نيامد . اعتراض به اينكه چرا
    امام حسين فداكاری كرد و تسليم نشد و حفظ جان نكرد ، اعتراض به همه‏
    انبياء و اولياء است . اساسا دين برای گذشت و فداكاری است ، منطق دين‏
    ايثار است : « و يؤثرون »

    41

    امضاء

  3. Top | #33

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    « علی انفسهم ولو كان بهم خصاصه‏0 و يطعمون الطعام علی حبه مسكينا و يتيما
    و اسيرا . « من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم » .
    علاقه به جان و به پدر و فرزند و همسر و خويش و تبار و سرمايه و شغل و
    حرفه و مسكن ، طبيعی هر انسان است و بسياری از اينها طبيعی هر حيوانی‏
    است . دين آمده است برای اينكه انسان را علاقمند و شيفته اموری عاليتر
    كند و درسی عاليتر بياموزد : « قل ان كان آباؤكم و ابناؤكم و اخوانكم و
    ازواجكم و عشيرتكم و اموال اقترفتموها و تجارش تخشون كسادها و مساكن‏
    ترضونها احب اليكم من الله و رسوله و جهاد فی سبيله فتربصوا حتی يأتی‏
    الله بامره والله لا يهدی القوم الفاسقين »( 1 ) .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : بگو اگر پدران و فرزندان و همسران و خويشان و اموالی كه‏
    به چنگ آورده‏ايد و تجارتی كه بيم كسادش را داريد و مسكنهائی كه بدان دل‏
    بسته‏ايد نزد شما از خدا و رسول او و از جهاد در راه خدا محبوبتر است پس‏
    منتظر باشيد تا فرمان خدا آيد ، و خداوند قوم فاسق را هدايت نمی‏كند ] .

    42
    امضاء

  4. Top | #34

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    [ وجود يك درك قوی در نهضت حسينی ]
    می‏توان گفت علت و مناط اينكه يك نهضت ، مقدس و محترم و متعالی‏
    می‏شود و سيادت روحانی برافكار و عقول مردم پيدا می‏كند چند چيز است . در
    درجه اول پاكی و طهارت و قداست هدف و مقصد است ، آلوده به اغراض‏
    شخصی و منافع مادی و مطامع و حرصها و آزها و جاه‏طلبی‏ها و شهوترانيها و
    خودخواهی‏ها و خودپرستی‏ها و تعصبها و قوميتها و حميتها نيست ، به خاطر
    خدا و امر خدا و توحيد و عدل و قيام به قسط و حريت و حمايت مظلوم و
    دفاع از ضعيف است : « ان فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شيعا يستضعف‏
    طائفة منهم ». . . به خاطر ارتعاش و سوزشی است كه در وجدان و ضمير
    انسانی پيدا می‏شود ، به خاطر انسانيت و جامعه انسانيت است ، به خاطر
    اصول مقدس اجتماع بشری است ، و به عبارت ديگر جنبه اصولی دارد نه جنبه‏
    فردی ( 1 ) ، آنهم اصول عالی انسانيت كه قوام زندگی انسانی به آنها است‏
    و روح زندگی انسانی

    پاورقی :
    1 - و به عبارت ديگر از اين جنبه است كه از خودپرستی و منفعت پرستی‏
    گذشته و خود را فدای مصالح جامعه می‏كنند ، فدای حق و عدالت می‏شوند ،
    تبديل می‏شوند به حق و عدالت و لهذا مثل حق و عدالت مقدس می‏گردند .


    43
    امضاء

  5. Top | #35

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    آنها است ، به خاطر روح زندگی است كه بالاتر از ابزار زندگی است . اگر
    ابزار موجود نباشد بشر می‏تواند با ابزار ديگر زندگی [ كند ] اما اگر
    كلمات مقدس عدالت و حق و حريت از قاموس بشريت محو بشود ، مثل‏
    اينست كه از اين فضا هوا را محو كنند . فرق است بين اينكه در اين فضا
    چراغ نباشد ، فرش نباشد ، بلندگو نباشد ، چادر نباشد ، بادبزن نباشد ،
    با آنكه هوا نباشد .
    علت دوم مقدس و متعالی و محترم بودن اين نهضتها اينست كه در ظلمتهای‏
    متراكم و در ميان يأسها و نا اميديهای مطلق ، در مواقعی كه ستاره‏ای در
    آسمان بشريت ديده نمی‏شود مانند برقی می‏درخشد و مانند شعله‏ای حقانی فرا
    راه آدميان ظاهر می‏شود ، حركتی است در ميان سكونها و ندائی است در
    سكوت مرگبار و خاموشی مرگبار ، برقی است در تاريكی و قليلی است در
    برابر كثير ، « كم من فئه قليلة غلبت فئة كثيرش باذن الله »، و لهذا
    مورد تصويب عقلای خودپرست واقع نمی‏گردد . مانند " ابری است در بيابان‏
    بر تشنه‏ای ببارد " مانند محبوبی است كه بدون وعده قبلی و در حال نزار
    عاشق ، خود را به محب خود برساند .
    و بريد يأتی بوصل حبيب
    و حبيب يأتی بلا ميعاد ( 1 )
    علت سوم تقدس اين نهضتها اينست كه همراه است با يك درك قوی و يك‏
    بصيرت نافذ كه پشت پرده ظواهر را می‏بيند و به عبارت معروف : "
    درخشت خام می‏بيند چيزی را كه ديگران در آينه نمی‏بينند " . همانطوری كه‏
    آن دو قسمت ، از آيات قرآن

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : و يكی كه خبر وصال و يار می‏آورد ، و ياری كه بدون وعده‏
    از راه می‏رسد ] .

    44
    امضاء

  6. Top | #36

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    استنباط می‏شود مثل آيه " « من انصاری الی الله »" و آيه " « سراج‏
    منير »" و آيه " « يستضعف طائفه »" ، اين قسمت كه در اين نهضتهای‏
    مقدس بصيرتی و احساسی قوی موجود است و آنها چيزی را حس می‏كنند كه‏
    ديگران حس نمی‏كنند ، چيزی را می‏بينند كه ديگران نمی‏بينند نيز از قرآن‏
    استنباط می‏شود ، مثل آيه : « و لقد آتينا ابراهيم رشده » و آيه :
    « نحن نقص عليك نبأهم بالحق انهم فتية آمنوا بربهم و زدناهم هدی »(1).
    ( كلمه رشد در عربی به معنای نمو نيست كه در فارسی استعمال می‏شود بلكه‏
    همان معنائی است كه در فقه می‏گويند " عاقل بالغ رشيد " . كلمه‏
    « زد ناهم هدی »نيز همان معنای رشد را می‏فهماند . (نهضت سيد جمال از آن‏
    جهت مقدس است كه بيش از عصر خود بصيرت داشت . از نامه‏هايی كه به‏
    علما نوشته پيدا است . ) البته جنبه‏های ديگر هم هست از قبيل عدم تعادل‏
    قوا و تجهيزات ظاهری و مادی كه موسی و ابراهيم و محمد ( ص ) يك تنه‏
    قيام كردند و همچنين امام حسين ( ع ) . ( اين جنبه‏ها به علت دوم‏
    برمی‏گردد . )
    حالا در نهضت امام حسين يك درك قوی وجود داشت و آن جريان پشت پرده‏
    ضد اسلامی امويان را كه مردم ظاهربين نمی‏ديدند [ می‏ديد . ] ابوسفيان در
    خانه عثمان گفت : يا بنی اميه ! تلقفوها تلقف الكرش ، اما والذی يحلف‏
    به ابوسفيان لا جنة و لا نار ، و ما زلت ارجوها لكم و لتصيرن الی ابنائكم‏
    وراثة .

    پاورقی :
    1 - [ به تحقيق برای ابراهيم اسباب رشد او را فراهم آورديم
    ما اخبار آنها را به حق برای تو باز گوئيم . به درستی كه آنها جوانانی‏
    بودند كه به پروردگارشان ايمان آورده بودند و ما بر هدايتشان افزوديم ] .


    45
    امضاء

  7. Top | #37

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    ابوسفيان گفت : ملك است و سلطنت ، حق و معنا و بهشت و جهنم همه‏
    دروغ است . اين توپ را نگذاريد از تيپ شما خارج بشود ، به يكديگر پاس‏
    بدهيد و نگذاريد از ميان شما خارج شود ، آن را موروثی كنيد . موضوع ولايت‏
    عهد يزيد و بيعت گرفتن از مردم و در مقدم همه امام حسين ، جامه عمل‏
    پوشاندن به تفكر خطرناك ابوسفيانی يعنی به تفكر حزبی بود كه آن هم به‏
    نوبه خود اصولی بود .
    ولی مردم ظاهربين و گول تظاهر خور و حمل به ظاهر كن هيچگونه توجهی به‏
    اين امور نداشتند ( و اينكه امام حسين فرمود : « و علی الاسلام السلام اذ قد
    بليت الامة براع مثل يزيد » حقيقتی بود كه حسين درك می‏كرد و ديگران درك‏
    نمی‏كردند . امام حسين می‏ديد كه با خلافت يزيد اصل ابوسفيانی : و لتصبرن‏
    الی صبيانكم وراثة دارد عملی می‏شود و ممكن است در اثر سكوت ، اين مطلب‏
    سنتی بشود و احاديثی هم جعل شود كه خلافت بايد در خاندان ابوسفيان بماند
    ) . امام حسين به دست يهود و نصاری و مجوس و يا مشركين عرب يا اهل رده‏
    كشته نشد ، به دست مسلمانان و بلكه دوستان پدرش كشته شد و حتی به دست‏
    شاميان كشته نشد ، به دست كوفيان كشته شد . البته كوفيان مرعوب بودند و
    عامه پيرو رؤسا بودند و رؤسا از رشوه آبستن بودند : اما رؤساؤهم فقد
    اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم آنها جوالهاشان پرشده بود ، حواله‏های كلان‏
    بانكی دريافت كرده بودند ، ليره و دلار سبيل بود برای آنها ، ولی عمده‏
    درك ضعيف عامه و فراموش كاری عامه بود چنانكه [ در قسمت ] بعد خواهيم‏
    گفت .

    46
    امضاء

  8. Top | #38

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    گفتيم كه يكی از علل و يا مهمترين علت شهادت امام حسين و يا مهمترين‏
    علت گرويدن مردم به امويان جهالت مردم بود . از طرفی هم می‏دانيم امام‏
    حسين با يزيد مبارزه نمی‏كرد ، او بالاتر از اين بود كه هدفش شخص و فرد
    باشد ، هدف او اصولی و كلی بود . در حقيقت امام حسين با ظلم مبارزه‏
    می‏كرد و با جهل ، چنانكه در زيارت به ما تلقين و تعليم كرده‏اند كه هدف‏
    اين مبارزه از بين بردن جهل و گمراهی است چنانكه در زيارت اربعين است:
    « و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرش الضلالة » ( 1 ) .
    اكنون توضيح می‏دهم كه مقصود از جهالت مردم اين نبود كه چون مردم‏
    بی‏سواد بودند و درس نخوانده بودند مرتكب چنين عملی شدند و اگر درس‏
    خوانده و تحصيل كرده می‏بودند نمی‏كردند . نه ، در اصطلاح دين جهالت ،
    بيشتر در مقابل عقل گفته می‏شود و مقصود آن تنبه عقلی است كه مردم بايد
    داشته باشند . ( و به عبارت ديگر قوه تجزيه و تحليل قضايای مشهود و
    تطبيق كليات بر جزئيات است و اين چندان ربطی به سواد و بی‏سوادی ندارد
    . علم ، حفظ و ضبط كليات است و عقل قوه تحليل است ) . به عبارت ديگر
    امام حسين شهيد فراموشكاری مردم شد زيرا مردم اگر در تاريخ پنجاه شصت‏
    ساله خودشان فكر می‏كردند و قوه تنبه و استنتاج و عبرت گيری در آنها
    می‏بود و به تعبير سيد الشهدا كه فرمود : « ارجعوا الی عقولكم » اگر به‏
    عقل و تجربه پنجاه شصت ساله خود رجوع

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : و خون قلب خويش را در راه تو نثار كرد تا بندگان تو را
    از نادانی و حيرت گمراهی نجات بخشد ] .

    47
    امضاء

  9. Top | #39

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    می‏كردند و جنايتهای ابوسفيان و معاويه و زياد در كوفه و خاندان اموی را
    اصولا فراموش نمی‏كردند و گول ظاهر فعلی معاويه را كه دم زدن از دين به‏
    خاطر منافع شخصی است نمی خوردند و عميق فكر می‏كردند و حساب می‏كردند آيا
    حسين ( ع ) برای دين و دنيای آنها بهتر بود يا يزيد و معاويه و عبيدالله‏
    ، هرگز چنين جنايتی واقع نمی‏شد . پس در حقيقت علت عمده اينكه مردمی‏
    نسبتا معتقد به اسلام اينطور با خاندان پيغمبر رفتار كردند در صورتی كه‏
    همانها حاضر بودند قربة الی الله در جنگ كفار شركت كنند فقط و فقط
    فراموشكاری مردم و گول ظاهر خوردن آنها بود يعنی نتوانستند پشت پرده‏
    نفاق را ببينند . ظواهر شعائر اسلامی را محفوظ می‏ديدند و توجه به اصول و
    معانی از بين رفته نداشتند . البته در اين حادثه چنانكه قبلا گفتيم رعب و
    ترس و استسباع از يك طرف ، و فساد اخلاق رؤسا و رشوه خواری آنها و طمع‏
    آنها و اطاعت كور كورانه - به حسب خوی قبيلی عربی - كوچكترها از رؤسای‏
    قبائل از طرف ديگر نيز از عوامل مهم وقوع اين حادثه بود .
    اين حادثه صد در صد يك حادثه اسلامی است . امام حسين به قول آن مرد
    معاند ، به سيف جدش كشته شد ، اما به علت جهالت و ظاهربينی و گول حفظ
    ظواهر و شعائر خوردن مردم .
    از جمله عواملی كه در اين حادثه زياد دخالت داشت اين بود كه به حسب‏
    تصادف ، كارگردانان اين حادثه يكعده مردمی بودند كه جانی بالفطره بودند
    و به قول " عقاد " : المسخاء المشوهين اولئك الذين تمتلی صدورهم‏
    بالحقد علی ابناء آدم و لاسيما من كان منهم علی سواء الخلق و حسن الاحدوثة
    ،

    48
    امضاء

  10. Top | #40

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    فاذا بهم يفرغون حقدهم لعدائه و ان لم ينتفعوا بأجر أو غنيمه . . . ( 1 )
    .

    خلاصه‏ای از عوامل دخيل در شهادت امام
    از اينجا است كه می‏توان مطلب را از نظر بحث تاريخی اينطور عنوان كرد
    كه امام حسين را كی‏ها و چی‏ها شهيد كردند ؟ و همچنين كی‏ها و چی‏ها او را
    ياری كردند ؟
    اما اينكه كی‏ها شهيد كردند يا كی‏ها ياری كردند معلوم است ولی اينكه‏
    چی‏ها شهيد كردند يا ياری ، بايد گفت امام حسين را طمع ملك ری و طمع پول‏
    ( كه " خولی " گفت : جئتك بغنا الدهر ) و رشوه رؤسا ( اما رؤساؤهم‏
    فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم ) و جبن و مرعوبيت عامه و ميل به‏
    جبران محبت يزيد كه ابن زياد می‏خواست كدورت يزيد را از پدرش كه در
    ولايت عهد يزيد تعلل كرد جبران كند و خبث ذاتی امثال شمر و مستی و غرور
    و بدبختی و سبكسری شخص يزيد و از همه بالاتر فراموشی كاری عامه مردم كه‏
    مسلمانان بودند و معتقد و سيری به تاريخ شصت ساله خود نمی‏كردند و
    سابقه‏ها را فراموش كردند و گول ظاهر را می‏خوردند [ شهيد كرد ] .
    اينكه چی‏ها امام را ياری كردند ، ايمان و توجه به تاريخ شصت ساله كه‏
    از كلمات امثال زهير پيدا است و حس فتوت و مردانگی و ايمان به غيب و
    امثال اينها بود .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : آنان مسخ شدگان زشتروئی بودند كه سينه‏هاشان از كينه‏
    فرزندان آدم آكنده بود به ويژه از كسانی كه اخلاقی استوار و آثاری نيكو
    داشته‏اند ، و به همين دليل تمامی كينه‏های خود را از روی دشمنی با وی بر
    سر آنان ريختند هر چند كه از اين كار پاداش و غنيمتی نصيبشان نشد ] .


    49
    امضاء

صفحه 4 از 19 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی