سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 5 از 19 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #41

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    [ علل تقدس يك نهضت ]
    عطف به مطالب گذشته درباره اينكه چه چيزی سبب می‏شود كه قيامی مقدس‏
    و پاك و عظيم و مورد احترام می‏شود تا آنجا كه ملاك و معيار حركتهای ديگر
    و سكوت و سكون‏ها می‏شود . " مقدس می‏شود " يعنی مردم به چشمی به آن‏
    نگاه می‏كنند كه به امور مافوق مادی و مافوق طبيعی نگاه می‏كنند ، عظيم و
    محترم می‏شود در حدی كه هيچ نهضتی با او قابل قياس نيست ، حداكثر قابل‏
    تشبيه و پيروی است .
    اين قداست و اهميت خارق العاده بعد از حدود چهارده قرن معلول سه جهت‏
    است :
    1 - قداست ( 1 ) و تعالی و عظمت هدف كه آنچه هدف است حقيقت است‏
    نه منفعت خود ، و لهذا مستلزم فداكاری و قربان كردن منفعت است برای‏
    حقيقت ، برای خدا . بديهی است اگر

    پاورقی :
    1 - قبلا گفتيم فرق است ميان هدف مقدس و متعالی و هدف بزرگ . امثال‏
    اسكندر و نادر و شاه اسماعيل هدفهای بزرگ داشتند ، اما هدفهای مقدس‏
    نداشتند . آنها خودخواهی‏ها و جاه طلبيهای بزرگ بودند نه آزاديخواهان و
    حقيقت طلبان و خير خواهان و بشردوستان و خداپرستان بزرگ .


    50
    امضاء

  2. Top | #42

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    كسی قيام كند برای اينكه به آب و نانی برسد ، جاه و مقامی كسب كند ،
    پول و ثروت و قدرتی تحصيل كند و به قول حنظله بادغيسی برای كسب مهتری و
    يا به قول ناسيوناليستها برای تعصبات ملی و وطنی قيام كند ، چنين قيامی‏
    مقدس نيست بلكه از آن نظر كه مستلزم وسيله قراردادن ديگران است محكوم‏
    است ، خواه موفق شود و خواه شكست بخورد . چنين قيامی معامله و تجارت‏
    است كه گاهی سود دارد و گاهی زيان ، نه سود بردنش اهميتی دارد و نه‏
    زيان بردنش . اينگونه قيامها مبارزه شخص با شخص است به خاطر منافع ،
    و به همين دليل بی ارزش است . اينكه امام به تبعيت از پدر بزرگوارش‏
    می‏فرمود : « اللهم انك تعلم انه لم يكن ما كان منا منافسة فی سلطان » .
    . . ناظر به اينست كه درد ما و آرزوی ما چه بوده است .
    ولی اگر قيام و مبارزه ، مبارزه شخص با شخص نبود ، مبارزه به خاطر
    منافع نبود ، بلكه مبارزه با نوعی عقيده و نوعی رژيم مبتنی بر ظلم و فساد
    و شرك و بت پرستی و برای رهائی بشريت از بردگيهای اجتماعی و خطرناكتر
    اعتقادی ، و بالاخره برای نجات بشريت از چنگال عفريت جهل و ضلالت و
    هيولای ظلم و استبداد و استثمار بود ( « و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك‏
    من الجهالة و حيرش الضلالة » ) و به انگيزه امر خدا و تحصيل رضای حق بود
    كه « ان صلاتی و نسكی و محيای و مماتی لله رب العالمين »، بر اساس از
    خود گذشتگی و فداكاری بود ، و خلاصه اگر خالصا لوجه الله بود و هيچ منفعتی‏
    نداشت بلكه منافع را به خاطر حقيقت به خطر انداخت ، چنين مبارزه‏ای چون‏
    جلوه‏ای از روح

    51
    امضاء

  3. Top | #43

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    حقيقت پرستی بشر است و بر ضد خودپرستی بشر است و چون مصداق « انی اعلم‏
    ما لا تعلمون » است طبعا تقدس و تعالی و عظمت پيدا می‏كند . چنين‏
    مبارزه‏ای مصداق هجرت الی الله و الی الرسول است كه در حديث آمده است‏
    . به عبارت ديگر يك بعد قداست مربوط است به اينكه درد صاحب نهضت چه‏
    نوع دردی است و آرزويش چه نوع آرزويی است .
    قيام امام حسين اين عنصر را در حد اعلی واجد بود . منافعش كاملا تأمين‏
    می‏شد ولی او حاضر شد برای نجات جهان اسلام و برای نجات مسلمين از چنگال‏
    ظلم ، جان و مال و تمام هستی خود را به خطر بيندازد . از اين جهت آن‏
    حضرت صد در صد يك شهيد و يك پاكباخته است بلكه سيد الشهداء و سالار
    پاكباختگان است .
    عامل دومی كه به يك نهضت قداست و تعالی و جنبه جاودانی می‏دهد شرايط
    خاص محيط است ( 1 ) . چراغ در روز روشن هيچ ارزشی ندارد و در شب‏
    مهتاب و هوای صاف و آسمان پرستاره ارزش كمی دارد ولی در تاريكی مطلق‏
    كه چشم چشم را نمی بيند ارزش زيادی دارد ، مانند آبی است كه در بيابان‏
    بر تشنه‏ای ببارد ، يا بارانی است كه در شدت بی آبی و خشكی و عطش محصول‏
    از ابر فرو ريزد . و به عبارت ديگر عامل دوم نوع قدرتی است كه با آن‏
    درگير شده‏اند ، در مقابل فرعونها ، نمرودها ، انا ربكم الاعلی ها ،

    پاورقی :
    1 - قبلا گفتيم اينگونه قيامها برقی است در ميان ظلمتها ، شعله مقدسی‏
    است در ميان اختناقها و استبدادها و ظلمها ، ستاره‏ای است كه در تاريكی‏
    شب برای گمراهان طلوع می‏كند ، بلكه مظهر عشق است نه عقل حسابگر عادی‏
    آشی و معاشی .

    52
    امضاء

  4. Top | #44

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    مغرورها ، مستبدها ، خونخوارها كه از شمشيرشان خون می‏چكد .
    پيغمبر اكرم فرمود : « افضل الاعمال ( يا : افضل الجهاد ) كلمه عدل عند
    امام جائر » ( 1 ) . در شرائطی كه آزادی وجود دارد دم از آزادی زدن هنر
    نيست ولی در شرائطی كه استبداد و جور در نهايت قدرت ، و حكومت می‏كند
    ، نفسها در سينه‏ها حبس شده است ، زبان را از پشت‏گردن بيرون می‏آورند ،
    دستها و پاها بريده می‏شود ، سرها بر نيزه‏ها بلند می‏شود ، يأس مطلق‏
    حكمفرما است و به تعبير امير المؤمنين : « يظن الظان الدنيا معقولة علی‏
    بنی امية » [ آری ، در چنين شرايطی دم از آزادی زدن هنر است ] .
    می‏فرمايد ( خطبه 91 ) : « الا و ان اخوف الفتن عندی عليكم فتنة بنی امية
    ، فانها فتنة عمياء مظلمة ، عمت خطتها ، و خصت بليتها ، و اصاب البلاء
    من ابصر فيها ، و اخطأ البلاء من عمی عنها . وايم الله لتجدن بنی امية لكم‏
    ارباب سوء بعدی كالناب الضروس ، تعذم بفيها ، و تخبط بيدها ، و تزين‏
    برجلها ، و تمنع درها ، لا يزالوان بكم حتی لا يتركوا منكم الا نافعا لهم او
    غير ضائر بهم ، و لا يزال بلاؤهم عنكم حتی لا يكون انتصارا احدكم منهم الا
    كانتصار العبد من ربه » ( 1 ) .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : هان كه بيمناكترين فتنه‏ها بر شما از نظر من فتنه بنی‏
    اميه است ، كه آن فتنه كور و تاريكی است كه دامنه آن فراگير و همگانی و
    گرفتاری آن ويژه افراد خاصی است ( شيعيان ) ، بلای آن به كسی رسد كه بينا
    و آگاه باشد ، و به هر كه كور و بی تفاوت باشد راه پيدا نكند . به خدا
    سوگند پس از من بنی اميه را زمامداران بدی خواهيد يافت مانند شتر پير و
    چموشی كه با دهانش گاز گيرد ، و با دستش بكوبد و با پايش لگد زند و از
    دوشيدن شيرش جلوگيری كند ، و اينان پيوسته به دنبال شما باشند تا جائی‏
    كه كسی از شما را باقی نگذارند مگر آنكه به حال آنان سودمند است پا >


    53
    امضاء

  5. Top | #45

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    از اين نظر ارزش قيام از جنبه شهامت و حقير شمردن دژخيمان و ستمگران‏
    و فرعونها و نمرودها است . چنانكه می‏دانيم قيام ابراهيم و موسی و عيسی و
    رسول اكرم در برابر اين قدرتهای حاكم اهريمنی بود ، و همين كه شرائط
    نامساوی بود و يك تنه قيام می‏كردند و مصداق « كم من فئة قليلة غلبت فئة
    كثيرش باذن الله »بود ، ارزش می‏دهد به اين قيامها .
    عجيب است كه برخی - مثل نويسنده " شهيد جاويد " - برای اينكه قيام‏
    امام حسين را موجه جلوه دهند سعی می‏كنند به نحوی ثابت كنند كه مردم كوفه‏
    واقعا قدرتی بودند و قابل اعتماد بودند ، در صورتی كه عظمت قيام حسينی‏
    در اينست كه [ امام ] يك تنه قيام كرد ولی اثر روحی و روانيش در حدی‏
    بود كه جهان آنروز را تكان داد و اثرش هنوز باقی است .
    عامل سوم مربوط است به درجه روشن بينی ، به درجه آگاهی اجتماعی و به‏
    درجه جهت شناسی و به درجه خبرويت مانند يك پزشك آگاه كه هم بيماری را
    می‏شناسد و هم راه علاج را ، هم به نوع خواب ملت آگاه است و هم به‏
    كيفيت بيدار كردن . اينست كه اين نهضت توأم است با يك بينش و درك‏
    قوی و يك بصيرت خارق العاده و نافذ و يك دور بينی زياد كه طبق مثل‏
    معروف : " درخشت می‏بيند آن چيزی را كه ديگران در آئينه نمی‏بينند " .
    به اصطلاح قيام پيش رس ( نه زودرس ) ، اعلام خطری است قبل از آنكه‏
    ديگران خطر را احساس كنند .

    پاورقی :
    > بر ايشان زيانی ندارد . و پيوسته گرفتاری آنان بر شما باقی است تا
    آنجا كه دادخواهی شما از آنها نيست مگر مانند دادخواهی بنده از ارباب‏
    خودش ] .


    54
    امضاء

  6. Top | #46

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    عمده مطلب اين بود كه يك جريان پشت پرده‏ای آن روز امويان داشتند كه‏
    امام حسين آنرا رو كرد و به روی پرده آورد . حتی شرابخواری يزيد هم از
    نظر وسائل آنروز يك جريان پشت پرده بود كه بعدها به روی پرده آمد .
    ابوسفيان طرح يك سياستی را در خانه عثمان [ ريخت ] كه فوق العاده‏
    خطرناك بود . گفت : يا بنی امية تلقفوها تلقف الكرش و لتصيرن الی‏
    اولادكم وراثة ( ظاهرا نظرش اين بود كه با پشتوانه دينی و جعل احاديث‏
    اين امر را موروثی كنند ) اما والذی يحلف به ابوسفيان . . . جمله امام‏
    حسين : « و علی الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد » شايد ناظر
    است به عملی شدن فكر ابوسفيان .
    اينكه امام حسين به اثر كارش ايمان داشت و مكرر می‏گفت : بعد از من‏
    اينها سرنگون خواهند شد ، دليل ديگری بر درك قوی آن حضرت بود .

    55
    امضاء

  7. Top | #47

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    لقب سيد الشهداء
    قبلا لقب سيد الشهداء از آن حمزه عموی رسول اكرم بود و بعد به‏
    اباعبدالله اختصاص داده شد . شهادت اباعبدالله فراموشاند آنها را . وضع‏
    اصحاب اباعبدالله هم طوری بود كه بر همه شهداء پيشين سبقت گرفت و خود
    اباعبدالله فرمود : « انی لا اعلم اصحابا اوفی و لا خيرا من اصحابی و لا اهل‏
    بيت اوصل و لا افضل من اهل بيتی » . اصحاب اباعبدالله ، هم از طرف‏
    دوست آزاد بودند هم از طرف دشمن . خود اباعبدالله فرمود آنها به غير من‏
    كاری ندارند و خودش هم شخصا اجازه رفتن به آنها داد و فرمود از تاريكی‏
    شب استفاده كنيد . سر را هم پائين انداخت كه تلاقی نگاهها موجب حياء
    آنها نشود . بنابر اين آنها نه در تنگنای دشمن واقع شده بودند مثل اصحاب‏
    طارق بن زياد كه طارق كشتيها و خوراكيها را ( مگر به مقدار يك روز )
    سوزانيد ، و نه دوست از آنها خواهش و التماسی كرده بود و آنها را در
    رودربايستی گذاشته بود ، حتی از اينكه نگاهش در آنها تأثير كند اجتناب‏
    كرد ( 1 ) .

    پاورقی :
    1 - خلاصه اينكه درباره آنها صد در صد اين جمله كه ظاهرا از ابن ابی‏
    الحديد است : >

    56
    امضاء

  8. Top | #48

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    اصحاب حسين ( ع ) و اهل بدر و اهل صفين
    بنابر اين اصحاب حسين ( ع ) بر بدريون پيغمبر ( ص ) و صفينيون علی (
    ع ) ترجيح داشتند ، همانطوری كه اصحاب عمر سعد هم بر بدريون ابوسفيان و
    صفينيون معاويه در شقاوت مزيت داشتند ، چون اينها مثل بدريون ابوسفيان‏
    طبق عقيده و عادت جنگ نمی‏كردند و مانند صفينيون معاويه هم مسئله‏ای مثل‏
    قتل عثمان اسباب اشتباهشان نشده بود . اينها در حالی جنايت می‏كردند كه‏
    ندای دل و فرياد وجدانشان برخلاف بود . ( قلوبهم معك و سيوفهم عليك ) .
    اينها گريه می‏كردند و فرمان قتل می‏دادند ، اشك می‏ريختند و گوشواره از
    گوش فرزندان حسين ( ع ) می‏كشيدند ، می‏لرزيدند و آهنگ بريدن سر حسين‏
    داشتند .

    پاورقی :
    > " آثروا الموت " صادق است . در حديث معروف امير المؤمنين است‏
    ( كه در صفحه 110 " نفس المهموم " آمده ) : مناخ ركاب و مصارع عشاق‏

    ، شهداء لا يسبقهم من كان قبلهم و لا يلحقهم من بعدهم » [ ترجمه : اينجا
    بارانداز سواران و قتلگاه عاشقان است ، شهدائی كه نه پيشينيان بر آنان‏
    سبقت جسته و نه آيندگان به مقام آنان دست يابند ] .


    57
    امضاء

  9. Top | #49

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩



    مبارزه با جهل و ظلم
    در زمان ما مبارزه با مرض ، مبارزه با فقر ، مبارزه با جهل اصطلاح شده‏
    و اعمال مقدسی ناميده می‏شود ولی البته هيچكدام اينها بپای مبارزه با جهل‏
    مردم و با ظلم نيست كه فدا دادن لازم است .
    در قرآن كريم شهدا در رديف انبياء و صديقين ذكر شده : « و من يطع الله‏
    و الرسول فأولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و
    الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا »( 1 ) .
    شهيد غسل و كفن ندارد . خون شهيدان را ز آب اوليتر است . . .

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : و هر كس از خدا و پيامبر اطاعت كند ، اينان با كسانی‏
    هستند كه خداوند به ايشان نعمت داده يعنی پيامبران و صديقان و شهيدان و
    صالحان ، و ايشان رفيقان خوبی هستند ] .

    58
    امضاء

  10. Top | #50

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    چرا كوفيان به جنگ حسين ( ع ) رفتند ؟
    علت اينكه كوفيان در عين علاقه به حسين ( ع ) می‏جنگيدند يكی رعب و
    ترس بود كه از زمان زياد و معاويه ترسيده بودند و خود عبيدالله هم با
    كشتن ميثم و رشيد و مسلم و هانی آنها را مرعوب كرده بود ، و به عبارت‏
    ديگر مردم از زن و مرد مستسبع و اراده باخته شده بودند ، نمی‏توانستند
    مطابق عقل خودشان تصميم بگيرند . در ايام كربلا هم يك جندی را كه كندی‏
    می‏كرد گردن زد ، ديگران كار خود را فهميدند . ديگری حرص و طمع به مال و
    جاه دنيا بود مثل خود عمر سعد كه او گرفتار عذاب وجدان بود و می‏گفت :
    فوالله ما ادری و انی لحائر افكر فی امری ( 1 ) . . . عبيدالله زياد بن‏
    محض ورود به كوفه عرفا را خواست و گفت اگر مخالفی در يكی از عرافه‏ها
    موجود باشد او را از عطا اسقاط می‏كنم .
    عامر بن مجمع عبيدی ( يا مجمع بن عامر ) گفت : اما

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : به خدا سوگند نمی‏دانم ، و من سرگردان مانده و در كار
    خويش انديشه می‏كنم ] .


    59
    امضاء

صفحه 5 از 19 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی